Ilmajoen Könni oli aikansa ammattikoulu.
Jaakko Jaakonpoika Könni (s.1721) matkusteli ulkomaita myöten innovaatioita etsimässä.
Könnillä tehtiin mitä vain malliksi muille ensiksi.
Könnillä oltiin kuuluisimpia kello- ja hienosepän töistä ja -koulusta.
Kankaitakin kudottiin ja laillista viinaakin tislattiin. Paloruiskujakin tehtiin ja maata viljeltiin.
Könnin raskaat ja veistokselliset hevosvaunut valmistettiin parin sukupolven aikana 1780-1850 välisenä aikana lähinnä herrasväen tarpeisiin.
Könnin sällejä muutti eri puolille maakuntia ja sepän sälleistä tuli seppiä ja ammatti jatkui. Könni oli käsiteollisuuden kehto.
Kun Könnillä hevosvaunujen teko päättyi Nopankylässä ajokalujen teko alkoi.
Juha Laurila "vanhempi" s. 1821 muutti Kurikan Polvenkylästä 1840 Nopankylään 19 vuotiaana nuorukaisena sepän taidot hallussaan. Laurila takoi 1840 saakka Könnin palakehet mallista kärryä, lojonenäästä rekeä, pulkkia sekä työrekiä ja teki kaikkia sepän töitä. Kun papiston apulainen G.A.Rydman muutti turusta 1869 Rydmanilla oli mukanaan kiesit joita ryhdyttiin innolla jäljittelemään. Nopankylän ensimmäinen puuseppä Valentin Kuusiston (s.1847) tekemät turkulaasmallin puut raudoitti Juha Laurila.
Kärryt ristittiin "turkulaasiksi." Keiisit, Hoijakka" -nimiäkin turkulaasmalli kantoi.
1910 alkaen valkjärveläinen malli yksinkertaisuudellaan syrjäytti turkulaasmallia.
Nopankylässä oli ajokalujen joukkovalmistus jonka kaltaista ei ole muualla nähty ! Nopassa oli yhteensä yli 30 pajaa!
-Seppien, nikkarien, puuseppien, maalarien, topparien ja kärrykauppiaiden ja myyjien elinkeino josta 700 noppalaista lapset mukaan lukien saivat elantoa ajokaluista. Sepistä valtaosa muutti Nopankylään 1890 luvulla ja kaikkein kuuminta kärryaikaa kesti 30-40 vuotta. Ajokaluja Nopassa on tehty 1840-1960 välisenä aikana. Tuhansia ja taas tuhansia ajokaluja valmistettiin Suomen suurimmassa käsikoteollisessa ajokalujen valmistuksessa. Kymmeniä tuhansia ajokaluja on valmistettu Nopankylän kärryhistorian aikana. Ajokalujen valmistus oli torppalaisille ja mäkitupien asukkaille sopiva elinkeino. Pienet hallanarat pellot ankarassa 1800 luvun ilmastossa eivät tuottaneet koskaan viljaa koko vuodeksi vaan viljaa jouduttiin ostamaan joka vuosi muualta. Nälkäkin oli tuttu vieras.1860 luvun nälkävuodet tappoi 10% Suomen kansasta.
Nopankylään ja Jurvaan syntyivät Suomen ensimmäiset osuuskaupat ja Nopan kylkeen Koskenkorvalle Suomen ensimmäinen Osuusmeijeri ja -Osuuspankki.
Nopankylä oli kehityksen keskus !
Olen koonnut Ilmajoen/ Nopankylän yksityistä ajokalu-historiikkia.
Aihe oli mielenkiintoinen tutkia kun havaitsin suvussani olleen parisenkymmentä kokoaikaista harrasta käryjen rakentajaa joissa tusinan verran maineikkaita ajokaluseppiä. Näiden lisäksi vielä 1920 luvulla syntyneet viidennen sukupolven pojat isiensä sälleinä naimisiin menoonsa saakka 1950 luvulle asti. Omassa suvussani oli seppiä viidessä sukupolvessa. Ammattitaidot saatiin kotoa ja kylän muilta osaajilta.
Olen kirjoittanut sen pojalta mitä tein pajakierrosta edesmenneiden kärrynrakentajien pajojen paikoilla kesällä 2013, ja mitä olen löytänyt kärryntekijöistä tietoa kahden Suomen historian professorien kirjoittamina: Aulis J Alanen: Ilmajoen Historia:Vaasan Kirjapaino:1953 ja Pentti Virrankoski:Rekiseppiä ja kärrynikkareita:Ilmajoki-Seura:Kurikka-Paino:1981.
Molemmat Suomen historian professorit tekivät tutkimusmatkansa itse Nopankylään 1950 luvulla kun kaikki kärrytietous oli vielä tuoreessa muistissa. Historian professorit haastattelivat kaikki noppalaiset.
Web-Sivuni Ilmajoen- Nopankylän kärryn rakentajista on toistaiseksi valmis- mutta ei kokonaan valmis- Sillä aina jokunen uusi kuva- ja uusia tarinoita tulee vuosien mittaan. Ottaisin mielelläni vastaan kuvia ja tarinaa Ilmajokisista ja erityisesti Noppalaisista kädentaitajista. Myös naisten kudonnaisia myytiin markkinoilla ja suuria puuastioita ennen kärryaikaa. Valokuvat vanhoista ryijyistäkin tervetulleita. Puuastioista Ilmajoen pitäjä sai 5% pitäjän tuloista vuonna 1835.
Kotisivuillani löytyy sähkäpostini jonne voi kirjoittaa jos on kuvia tarjota tai kertomusta tai korjattavaa asiatiedoissani/ kommenttia.
Olen viettänyt 5 vuotiaasta vanhempieni sukujen kotiseudulla kesät ja joululomat koulusta ja kesät aikuiseksi asti. Oli minulla pari työpaikkaakin Ilmajoella aikuispäivilläni.
Osuuskaupan puotihupulaisena olin sokerimunkki palkalla jo 5 vuotiaasta kesänviettopaikkani isäntäväen mukana ja myymäläautossa kiertelimme peräkylissä.
Ilmajoen Nopankylän ajokalu-historiikkini täällä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/08/ilmajoki.html
Hyvää Joulun odotusta
Jari Laurila
Ilmajoki ja -Nopankylä käsiteollisuuden ja kehityksen keskus;
9
407
Vastaukset
- Linianirattahat
Kiitos Jari.. Hieno historiakertaus, todella arvokasta työtä koota merkittävää käsityöhistoriaa.. Tästä olisi syytä tehdä painettu teos.
Kotonani lapsuudessa Honkajoella muistan meillä olevan hienon "kirkkoreen".. Sen reen pohjassa luki "Nopankylä" ja jotain muuakin..?? Sitä monesti kummastelin.??
Elettiin 50luvun alkuvuosia reki oli uusi juuri hankittu, sillä meita "kakaroita" vietiin joskus kouluun kun oli niinhuono keli jottei suksilla kyennyt.
Se reki on vieläkin tallessa ja myös "kääsit",eli liniaanirattaat, ilmeisesti myös Nopankylääset??
Terv..A HaapaniemiHei,
Mukavaa saada myönteistä palautetta.
Rekiä on hankalampaa tunnistaa, kaikki sepät eivät tosin käyttänmeet tavaramerkkiä, muttta Laurilassa tavaramerkki otettiin käyttöön jo 1870-1880 aikana Laurila vanhempi s.1821, ja tavaramerkkiä käytti kolme sukupolvea.
Rekien pohjassa lukee jos lukee ja sieltä ne helposti kuluu poiskin.
Reestäsi josta kerrot voisi jollakin konstilla saada kuvia. ja keräään tietoa, ja ei koskaan tiedä kuinka paljon vuosikymmenien varrella kirjoitan.
Kaikkien noppalaisten ja Ilmajokisten historian työ kiinnostaa.
En tiedä kuinka paljon tulevina vuosikymmeninä kirjoitan, mutta muutakin tekemistä on paljon.
En tee mitään oman sukuni historiikkia ollenkaan tässä yhteydessä.
Lauriloita oli parisenkymmentä elämäntyökseen kärryn rakentajiksi pyhittyneitä, ja siksi vielä kärryihin törmäilee- ja siksikin kaikkien kädentaitajien töitä on mukavaa löytää. Kun on eletty 1950 luvun alkua ja reki on ollut uusi on reki hyvinkin myöhäistä kautta. Rekien teko loppui 1960 luvun lopulla.
Minulla on sähköposti; [email protected]
Olisin kiinnostunt reestäsi. Arvo Hautamäki oli myöhäisin rekien tekijä.
Hänestä olen kirjoitttanut siellä noppasivullani.
Minä olin 10- vuotias kun isoisäni kuoli. Siihen saakka isäni otti minut mukaansa
Nopankylään. Muistan kun olin 8 vuotias ja oli yksi kerta kun isä ottanut minua mukaansa. Hän oli yön reissulla ja kertoi tullessaan filmin teosta.
Olin silloin 8- vuotias. Filmi isoisästä ilahdutti tietenkin että sellainen löytyi aivan vahingossa vuosikymmenien unholasta. Se "isän reki" on parikymppisen nuorukaisen puhdetta ja toki siinä on kärryseppä isän neuvot olleet. Kotona jokainen siihen aikaan Nopankylässä- ja kylän muilta osaajilta ammattitaidot sai.
Torppariajan jälkeen maanviljely oli rakasta myös ja noilla kotitiloilla lapsilla riitti töityä ja oppimista naimisiin menoonsa saakka.
Minä unohdin autuaasti kärryt 40 vuodeksi. Olinhan lapsi kun viimeiset kärrrysepät kuolivat, en ollut hommassa mukana läheiltä.
Nyt on ollut mukavaa historiaa tutkia ja kaksi Suomen historian professioria teki itse tutkimusmatkansa 1950 luvulla Nopankylään. He haastattelivat ihmiset.
Kärrymiehiä eli ja tietoa oli. - Heidän Aulis J Alasen ja Pentti Virrankosken tekstit ovat lähteenä minullle siellä noppahistoriikissani, ja Ilmajoki-Seura julkaisee Virrankosken Rekiseppiä ja Kärrynikkareita kirjaa.
Kerään aineistoa ja tulevien vuosikymmenien aikana voin kirjoittaa.
Kaikki taitajat tässä tärkeitä. Jokainen. Oli tekijöitä jotka tekivät "vähinsä"
Sepät raudoittivat yksiä kärryjhä tavallisesti viikon ja kaksikin. Kurpansepät olivat nopeudestaan hyvin kuuluisia, isoisäni isä raudoitti 1-2 päivää yksiä kärryjä.
Isoisäni vauhti siinä filmissä on hiukan taantunut 77- vuotiaana, mutta on voimissaan vielä 77 vuotiaana. Miehet tupakoivat ja sianrasvassa tiristeltiin ja sydäninfarktiin isoisänikin kuoli sinne filmin pajaansa 1968 hiukan vajaa 80 vuotiaana.
Kiitos kirjeestäsi, sähköpostiini mielellään reestä. Jollakin konstilla voisi sitä kuvata ja kuvat kulkevat sähköisesti ja postissa.
[email protected]
Jari LaurilaKirjoittele jossakin vaiheessa kun menet reen ja kärryjen lähelle.
Noppalaisia kärryjä minäkin jo osaan tunnistaa.
Kristiinan markkinat on lähellä Honkajokea, mutta tilaustöinä on paljon tehty.
Nopankylään on matkaa Honkajoelta 95 km. Sama taitaa olla Kristiinaankin.
Vaikka koska vaan kuinka myöhään vaan, kun liikut reen ja kärryjen lähellä niin olis mukavaa kun kirjoitat mitä reessä ja kärryssä on ja kuvia jos joku ottaa ympäriinsä ja sieltä missä jotakin tekopaikasta mainitaan.
Ota osoitteitani ylös tuo kotisivuni ja sähköpostini.
yst. t. Jari LaurilaHei-
Ilmajoen käsiteollisuudesta kertovalla sivullani on uusia päivityksiä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/2013/08/ilmajoki.html
Yst. t. Jari Laurila
Kurpan torpan sepän pojanpoika
- Ent. ilmajokinen
Kiitos! Oli hienoa nähdä noita kuvia (ja lukea uudelleen tuota mielenkiintoista historiallista juttua). Toivottavasti jaksat silloin tällöin muistaa tätäkin palstaa.
- ei vietto oikeutta
Joulu on pakanallinen juhla, sen viettäminen on ankarasti kielletty raamatun mukaan.
Hei-
Minä en tiedä mihin haluat viitata- mutta sanotaanko nyt tässä yhteydessä että
minulla ei ole ollut tekemistä Etelä-Pohjanmaan satojen vuosien sukujeni juurilla sukulaisteni mahd uskon- uskonnon asioissa- ei ole sellaisista lausunnoista mahd tietoisuutta, ja -kenenkään mahd edesottamuksistakaan ei ole tietoa.
Ihmiset vastaavat vain omat puheensa ja omat tekonsa Jumalankin edessä.
Ihmisen usko on aina henkilökohtainen ihmisen ja Jumalan itsensä välinen asia.
Minun sukulaiseni mahd uskovaiset ja itsekin olen ja olemme ihan omia aikojamme uskon asioissa uskoon tulleet tai uskosta luopuneet.
> Ei mitään tekemistä minulla kenenkään uskon kanssa ole- eikä kenelläkään minun uskoni kanssa.
Mitä tulee joulunviettoon niin hengelliset uskovaiset eivät vietä joulua tuhansien vuosien takaisten pakanallisten tapoojen mukaan- vaan hengellinen kristitty viettää joulunsa Jeesus sydämessään kiitollisena Vapahtajan uhrista ja opetuksista -Ylipappeudesta pyhäkössä. Hebr 8:1-2, 2:17-18, 4:14-16.
Kun joulu on "keksitty" oli vallalla pakanalliset tavat ja uskovaiset halusivat erottautua pakanallisista tavoista ja kekkasivat oman juhlan- joulun vastaavalle ajalle kun pakanalliset juhlat olivat vilkkaimmillaan ja pahimmillaan.
> Se että jotkut tänään vetoavat vuosisatojen- ja vuosituhansien taakse pakanalliseen tapakulttuuriin ja tuomitsevat Jeesuksen I- adventin juhlan, ei ole perusteltu em. syystä. > Toki valtaväestö viettää porsasjuhlia Koskenkorvapullon kanssa joulun aikaan- ostavat tarpeettomia tavaroita joita ihminen ei tarvitse ja ihmisiä nälissäänkin aina jossakin päin maapalloa on- niin hengellinen kristitty viettää joulunsa Jeesuksesta kiitollisena. Yksilöllistä sitten on joulun ajan juhliin osallistuminen- juhlat seurakunnissa yksilöllisiä ja joulusomisteista on yksilölliset tavat niistäkin. Joulukuustakaan ei pirukaan palvo- vaan se on koriste.
Raamattu ei velvoita uuden liiton ajan kristittyjä- Uuden Testamentin ajan ihmisiä kuin;
1.) Viikottaiseen lepopäivään
> Tähän on käsky, yksi käsky syntiä opettavan lain kymmenestä käskystä, Jaak 2:10, Luk 16:16-17, Room 3:20, Ilm 14:12, 5 Moos 5:12-14, mm.
2.) Kasteeseen on Raamatullinen esimerkki
3.) Ehtoolliseen niin usein kuin tahdotaan sitä viettää
> Pääsiäinen on kytkeytynyt ehtoolliseen tavallisesti.
>>>>>>>>>>>Muita aiheita/ velvoitteita uskovaisten juhliin on hyvin hankalaa löytää Raamatusta.
Näin asia lyhyesti. Koen joulunviettoon huomautuksen jonkunlaisena vihjauksena mahd joidenkin sukulaisten uskon asioihin liittyen- Minä en ole kenellekään ryhtynyt syyttäjäksi enkä tuomariksi uskon asioissa koskaan.
> Minulla ei ole mitään tekemistä kenenkään uskon kanssa ollut.
Minun vanhempieni sukujeni satojen vuosien perinteet on niillä nurkilla,
ja koen vihjauksen sukulaisen (vainajan jo) uskoon liittyen- ja kerron asian lyhyesti.
Minä kasvoin 6- vuotiaasta 18 vuotiaaksi Ilmajoen kirkolla kaikki kesät. Minä viihdyin kun hanurit ja viulut soi ja Koskenkorva virtasi koko ajan ja sain lapsena ajella ilman ajokorttia autoa metsäteillä ja pihoillla heti kun jalat ylettyivät polkimille. Sain olla juovuksissakin aina paikkakunnalla kun Koskenkorva virtasi iästä riippumatta.
Minä en ole syyttänyt ketään uskon vuoksi, en ollut kenellekään tuomarina ja uskosta riippumatta minulla on elämässäni ollut ystäviä elämän varrella hyvin erilaisista kristillisistä ja muistakin piireistä yksilöinä enkä ole näistä pahaa puhunut enkä ottanut vakaumuksiaan henkilökohtaisina asioina koskaan.
Tässä vastaus kysymykseesi ja vihjaukseesi.
Hyvää loppukesää
Jari Laurila- ei vietto oikeutta
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Minä en tiedä mihin haluat viitata- mutta sanotaanko nyt tässä yhteydessä että
minulla ei ole ollut tekemistä Etelä-Pohjanmaan satojen vuosien sukujeni juurilla sukulaisteni mahd uskon- uskonnon asioissa- ei ole sellaisista lausunnoista mahd tietoisuutta, ja -kenenkään mahd edesottamuksistakaan ei ole tietoa.
Ihmiset vastaavat vain omat puheensa ja omat tekonsa Jumalankin edessä.
Ihmisen usko on aina henkilökohtainen ihmisen ja Jumalan itsensä välinen asia.
Minun sukulaiseni mahd uskovaiset ja itsekin olen ja olemme ihan omia aikojamme uskon asioissa uskoon tulleet tai uskosta luopuneet.
> Ei mitään tekemistä minulla kenenkään uskon kanssa ole- eikä kenelläkään minun uskoni kanssa.
Mitä tulee joulunviettoon niin hengelliset uskovaiset eivät vietä joulua tuhansien vuosien takaisten pakanallisten tapoojen mukaan- vaan hengellinen kristitty viettää joulunsa Jeesus sydämessään kiitollisena Vapahtajan uhrista ja opetuksista -Ylipappeudesta pyhäkössä. Hebr 8:1-2, 2:17-18, 4:14-16.
Kun joulu on "keksitty" oli vallalla pakanalliset tavat ja uskovaiset halusivat erottautua pakanallisista tavoista ja kekkasivat oman juhlan- joulun vastaavalle ajalle kun pakanalliset juhlat olivat vilkkaimmillaan ja pahimmillaan.
> Se että jotkut tänään vetoavat vuosisatojen- ja vuosituhansien taakse pakanalliseen tapakulttuuriin ja tuomitsevat Jeesuksen I- adventin juhlan, ei ole perusteltu em. syystä. > Toki valtaväestö viettää porsasjuhlia Koskenkorvapullon kanssa joulun aikaan- ostavat tarpeettomia tavaroita joita ihminen ei tarvitse ja ihmisiä nälissäänkin aina jossakin päin maapalloa on- niin hengellinen kristitty viettää joulunsa Jeesuksesta kiitollisena. Yksilöllistä sitten on joulun ajan juhliin osallistuminen- juhlat seurakunnissa yksilöllisiä ja joulusomisteista on yksilölliset tavat niistäkin. Joulukuustakaan ei pirukaan palvo- vaan se on koriste.
Raamattu ei velvoita uuden liiton ajan kristittyjä- Uuden Testamentin ajan ihmisiä kuin;
1.) Viikottaiseen lepopäivään
> Tähän on käsky, yksi käsky syntiä opettavan lain kymmenestä käskystä, Jaak 2:10, Luk 16:16-17, Room 3:20, Ilm 14:12, 5 Moos 5:12-14, mm.
2.) Kasteeseen on Raamatullinen esimerkki
3.) Ehtoolliseen niin usein kuin tahdotaan sitä viettää
> Pääsiäinen on kytkeytynyt ehtoolliseen tavallisesti.
>>>>>>>>>>>Muita aiheita/ velvoitteita uskovaisten juhliin on hyvin hankalaa löytää Raamatusta.
Näin asia lyhyesti. Koen joulunviettoon huomautuksen jonkunlaisena vihjauksena mahd joidenkin sukulaisten uskon asioihin liittyen- Minä en ole kenellekään ryhtynyt syyttäjäksi enkä tuomariksi uskon asioissa koskaan.
> Minulla ei ole mitään tekemistä kenenkään uskon kanssa ollut.
Minun vanhempieni sukujeni satojen vuosien perinteet on niillä nurkilla,
ja koen vihjauksen sukulaisen (vainajan jo) uskoon liittyen- ja kerron asian lyhyesti.
Minä kasvoin 6- vuotiaasta 18 vuotiaaksi Ilmajoen kirkolla kaikki kesät. Minä viihdyin kun hanurit ja viulut soi ja Koskenkorva virtasi koko ajan ja sain lapsena ajella ilman ajokorttia autoa metsäteillä ja pihoillla heti kun jalat ylettyivät polkimille. Sain olla juovuksissakin aina paikkakunnalla kun Koskenkorva virtasi iästä riippumatta.
Minä en ole syyttänyt ketään uskon vuoksi, en ollut kenellekään tuomarina ja uskosta riippumatta minulla on elämässäni ollut ystäviä elämän varrella hyvin erilaisista kristillisistä ja muistakin piireistä yksilöinä enkä ole näistä pahaa puhunut enkä ottanut vakaumuksiaan henkilökohtaisina asioina koskaan.
Tässä vastaus kysymykseesi ja vihjaukseesi.
Hyvää loppukesää
Jari LaurilaSilti kehoitat odottamaan pakanallista joulua, ei oikein vakuuta kertomuksesi.
Raamattu tuomitsee pakanalliset juhlat, etkö tiedä sitä? ei vietto oikeutta kirjoitti:
Silti kehoitat odottamaan pakanallista joulua, ei oikein vakuuta kertomuksesi.
Raamattu tuomitsee pakanalliset juhlat, etkö tiedä sitä?Hei-
Pitää vaan lukea mitä olen asiasta kirjoittanut juuri ja asia on väärällä palstalla täällä.
Minulla ei ole mitään tekemistä kenenkään uskon syyttäjänä eikä tuomarina.
Siellä on oikea osoite missä on tuomaritkin siellä raamatunjakeissa.
Sinne päin katsella minne jakeet viisaa jokainen aina itse.
Jokainen on itse oman herransa tai Herran edessä tuomiolla. Ihan itse per/ nuppi.
Olen vastannut kysymykseesi juhlista vaikka ne eivät liity tänne ja ymmärrän asian olevan vihjaus joka on henkilökohtainen ja liittyen sukulaissuhteisiini- makaa haudassa jo vuosikymmeniä kuitenkin- on myöhäistä-
Joulunvietto hengellisillä uskovaisilla ei ole pakanallinen mitenkään vaan hengelliset uskovaiset ovat kiitollisia Jeesuksesta Kristuksesta ja uskossa viettävät joulun ajan yksilölliseen tapaansa- itse kukin-
Ns. kristityt ovat aikoinaan halunneet joulunvietollaan erottua siis pakanallisista valon perinteistä juhlallaan joka on Jeesuksen Kristuksen kunniaksi. Heitä häiritsi pakanallinen meno ja siksi he tekivät oman juhlan itselleen jonka keskushahmo on Jeesus Kristus- ei valo- ei aurinko eikä Helium.
Kalenteri on täynnä juhlapäiviä- kerroin mihin löytyy Raamatusta velvoite- on vain kaksi: Viikottainen lepopäivä on ainoa käsky ja velvoite on uskon kasteeseen.
Muuta itse asiassa "pakollista" juhlaa ei ole olemassa.
Ihminen kristittykin saa osallistua vaikka kissan ristiäisiin ja työväen juhlaan, kynttelipäivään ja syntymäpäiviin ja nimipäiviin kunhan tekee sen sellaisella asenteella että Hebr 12:14 _ Jumalan kanssa sovussa ettei tämän asian kanssa ole ristiriitaa: Ilm 14:12.
>>>>>>>>>>>>> Ns. krtistittyjen uskovaisten ei tarvitse osalliustua pakanalliseen juhlaan enkä tiedä ainokaistakaan joka viettäisi valon- auringon taikka Heliumin juhlaa jouluna.
maailmalliseen tapaan on monta muuta pahetta ja tapaa toki olemassa, mutta vastaan asiayhteydessä vain hengellisiä uskovaisia koskevaan osaan -kysymykseesi tai mitä vihjailua olikin.
Hyvää loppukesää ja Jumalan siunausta
Jari Laurila
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185161- 472809
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302468Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221770- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101610Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231324Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101268- 961197