Katsastustilasto ei kerro totuutta!

VWaudiSKODApskat

Jälleen joku nazien laatima "raportti" luotettavista autoista. Heh. Noi alkaa jo oleen vitsejä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288630975579.html

Eikö ihmisten pieneen sieluun mahdu, että osa autoista korjataan juuri ennen katsastusta, osa ajaa extempore katsastukseen vaikkapa kauppareissulla. Toiseksi katsastukseen ei vaikuta esimerkiksi keskuslukituksen tai takasivuikkunoiden toimivuus tai ilmastoinnin toiminta.

Jos autoja pitäisi panna paremmuusjäjestykseen luotettavuudesta ja kestävyydestä, niin pitäisi tutkia, mitä merkkejä ja malleja makuutetaan eniten kilometreihin nähden korjaamolla ja huolloissa. Suurin osa huolloista on nimittäin nykyisin samalla korjauksia, koska mitään ei voida korjata kun vaihdellaan vain uusia osia rikkoutuneiden tilalle.

Veikkaisin että tilastojen kärkeä huonoimmista autoista pitäisivät VAG-konsernin puolivalmisteet. Ne pitää "päivittää" vähintään kerran kuukaudessa, toisinaan joka toinen viikko jotta toimisivat edes jotenkin.

30

422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöh häh

      Miten toteuttaisit autojen kunnon tarkastuksen kastastusten välissä?

      Tilasto kertoo missä kunnossa auto oli katsastushetkellä, eikö se riitä?

      • autoilija3

        Moni vie auton ensin katsastukseen ja korjaa vasta senjälkeen mitä katsastusinssi määrää.


      • Ommullaki VW ollu
        autoilija3 kirjoitti:

        Moni vie auton ensin katsastukseen ja korjaa vasta senjälkeen mitä katsastusinssi määrää.

        "Moni vie auton ensin katsastukseen ja korjaa vasta senjälkeen mitä katsastusinssi määrää."

        Arveletko, että se on jotenkin merkkikohtainen asia?


      • ei ikinä volkkaria
        Ommullaki VW ollu kirjoitti:

        "Moni vie auton ensin katsastukseen ja korjaa vasta senjälkeen mitä katsastusinssi määrää."

        Arveletko, että se on jotenkin merkkikohtainen asia?

        Kyllä se nimenomaan on! Tojopapat nimenomaan harrastavat noita katsastushuoltoja.

        Sitten on taas nämä huonommin arvonsa pitävät merkit, jotka ovat käytettyä hankkiville parempi valinta (tojoterot maksavat käytetyistä liki uuden hintaa...) ja ylläpitokulutkin minimoidaan siten, että katsurilta haetaan vikalista (vain paikantaminen maksaa vain uusintakatsastuksen verran eli vähemmän kuin korjaamo veloittaa ½-1 h vianetsinnästä. Lisäksi, kun vikapaikka on tiedossa, voi osatkin hakea mätänetistä tms. eli ei tarvitse maksaa marmoritiskihintaa, vaikka itse työn teettäisikin merkkikorjaamolla.

        Valitettava tosiseikka on myös se, että jos/kun auto on ostettu halvalla, niin siihen ei aina jakseta tehdä edes välttämättömiä korjauksia. Eli ajetaan vaan, vaikka olisi vakavakin vika, niin kauan kuin kulkee / "leimaa riittää".


    • Varmin tapa saada saksalainen auto10 parhaan listalle on jättää muutama vähävikainen merkki pois kokonaan. Esim. jos autoja on myyty pari kappaletta "liian" vähän tai siinä sattuu olemaan ylivertainen neliveto jms.

      911 on legenda ja niiden omistajat pitävät ne varmasti kunnossa ja vaalivat niitä kuin silmäteräänsä. Niillä ajetaankin huomattavasti vähemmän kuin ns. käyttöautoilla. Eivät oikeastaan kuulu noihin listoille ollenkaan, niin hyvä auto kuin se onkin.

      Uskokoon ken tahtoo noita tarkoituksenhakuisia tilastoja.

    • 13+12

      Sun auto ei sii pärjännyt testissä?

      • Joo, ei ollut listoilla ollenkaan, mutta naisystäväni 911 oli.


    • Eikka S.

      Eräs esimerkki:
      Toyota Carina E 2,0 bensiini
      vm 1993
      ajomäärä 433000 km, vuosittain nykyisin noin 35000 km lisää

      Pomppasi kerran katsastuksesta alapallonivelen väljyyden takia. Kaikki muut katsastukset vuodesta 1998, jolloin ostin sen, mennyt heittämällä läpi. Mutta ei näy tilastoissa, miksi? Yleensäkin Toyotia varsin vähän, kun miettii miten paljon niitä on liikenteessä kaikkiaan. Niinkauan kun Carina toimii, en vaihda autoa ja jos joskus joudun vaihtamaan, niin en ainakaan saksalaista tai ranskalaista autoa osta.

      • uusi saab?

        Japsit varmaankin muuten hyviä, mutta ruosteherkkiä. Itselläni ei ole ollut koskaan japsiautoa.


      • rost-on
        uusi saab? kirjoitti:

        Japsit varmaankin muuten hyviä, mutta ruosteherkkiä. Itselläni ei ole ollut koskaan japsiautoa.

        Muutaman vuoden ikäinen volkkarini kävi 2000-luvun vaihteessa 5 kertaa takuukorjauksessa ruostevaurioiden takia. Takaluukku, ovien listat ja alareunat ym. Ruostumattomuustakuu onneksi kattoi kulut. Kun takuu päättyi, auto vaihtui toiseen saksalaismerkkiin, jossa on vain 3 kirjainta.


      • tohjo kallis käyttää

        Minullakin oli toiloota. Ostin auton käytettynä, 6 vuoden ikäisenä ja pidin sitä 6-7 vuotta. Se siis piti katsastaa vuosittain ja se pomppasi katsastuksesta vain kerran! Varsin luotettava siis n. 10 vuotiaaksi peliksi, eikö?

        Ja vitut. Se pomppu tuli ruosteesta. Mitä sitten paikattii. Ja paikattiin toistamiseenkin. Ja lopulta uusittiin vielä niiden hitsaushommien päälle koko takaluukku. Lisäksi muutakin vikaa riitti, mutta ne oli pakko laittaa saman tien kuntoon. Vähän nihkeää on ajella autolla, joka sylkee jäähdytysnesteet pihalle, jossa ei pyyhkijät tai ohjaus toimi, jota ei saa tankattua (tankkausputki ruostui poikki) tai jossa pyöränlaakerit jurisee niin, että peilit sumenivat maantienopeuksissa.

        Ihan hirveä pommi ja rahareikä siis on tojon romu, vaikka katsastustilaston mukaan hylsyjä tuli alle 15 % katsastuksissa (minun omistusajallani).


      • osssss

        Täällä kans merkki ja konserni vaihtuu kun aika kypsä..
        Kokemus vuodesta -99 ja kuluja korjauksiin riittää...
        seat,VW,skoda


    • kallis katsastus

      => osa autoista korjataan juuri ennen katsastusta, osa ajaa extempore katsastukseen

      En tiedä miten autoilijat valitsevat autonmerkkinsä jos sillä on vaikutusta tuohon listaan, mutta ainakin minä pidän huolen siitä että en hae hylkäystä katsastuksessa, oli merkki mikä tahansa. Helposti voi ajoittaa vuosihuollon ennen katsastusta.

      Tosin ei kaikkia vikoja kirjata katsastuksessa, eli ei se mikään korjaushistorialuettelo ole.

    • Nyyhhh...

      Ihan on turha selitellä kun jokainen auto arvioidaan samalla kaavalla. Näyttäis olevan taas aika hyvin paikkansa pitävä tuomio.

      Toinen mikä kertoo aika hyvin autosta on käytetyn auton hintakehitys ja sekin menee aika hyvin käsi kädessä tän tilaston mukaan.

      Tän tilaston mukaan kun valkkaatte seuraavan autonne, ei sitten harmita niin kovasti kun seuraava tilasto julkastaan. Lisäksi siinä säästää pitkän "pennin".

      • ei harmita tilastot

        Arvioidaanhan ne samalla kaavalla, mutta kertooko se kaava mitään auton kestävyydestä tai laadukkuudesta?
        Ei katsastuksessa tutkita jakopään hihnoja, massapyöriä, kasoiskytkinvaihteistoja tai ylipäätänsä moottorin tai voimansiirron laadukkuutta, riittää, että juuri silloin toimivat. Sitten kun ne paukkuvat, niin eise katsastustilastoissa näy.
        Kyllä siinä penni lyhenee, vaikka kuinka hienosti katsastustilastoissa sijoittuisi.
        Tuntuu kuitenkin olevan monelle kovinkin tärkeä asia tuo tilasto.:


      • 4678
        ei harmita tilastot kirjoitti:

        Arvioidaanhan ne samalla kaavalla, mutta kertooko se kaava mitään auton kestävyydestä tai laadukkuudesta?
        Ei katsastuksessa tutkita jakopään hihnoja, massapyöriä, kasoiskytkinvaihteistoja tai ylipäätänsä moottorin tai voimansiirron laadukkuutta, riittää, että juuri silloin toimivat. Sitten kun ne paukkuvat, niin eise katsastustilastoissa näy.
        Kyllä siinä penni lyhenee, vaikka kuinka hienosti katsastustilastoissa sijoittuisi.
        Tuntuu kuitenkin olevan monelle kovinkin tärkeä asia tuo tilasto.:

        Pitää myös muistaa että katsastusasemilla on kiintiö kuinka monta autoa pitää reputtaa kuukaudessa esim. Helsinkiläinen katsastusasema lähellä autokauppoja sai sanktion ja on ollut kiinni muutaman kerran koska autoja on päässyt läpi liikaa. Tulee vaan mieleen että kun muija käytti oman 2 vuotta vanhan auton siellä niin väitti että on reikä etulokarissa tuli kotiin ja sanoi että pitää hitsata ihme kyllä etulokarit on kyseisessä autossa muovia. Että se siitä ammattitaidosta.


      • kenen ammattitaito?
        4678 kirjoitti:

        Pitää myös muistaa että katsastusasemilla on kiintiö kuinka monta autoa pitää reputtaa kuukaudessa esim. Helsinkiläinen katsastusasema lähellä autokauppoja sai sanktion ja on ollut kiinni muutaman kerran koska autoja on päässyt läpi liikaa. Tulee vaan mieleen että kun muija käytti oman 2 vuotta vanhan auton siellä niin väitti että on reikä etulokarissa tuli kotiin ja sanoi että pitää hitsata ihme kyllä etulokarit on kyseisessä autossa muovia. Että se siitä ammattitaidosta.

        Et sitten ole kuullut mitään muovin hitsaamisesta? Nykyautojen muovipuskureiden vauriot korjataan usein hitsaamalla.

        "Tyypillisimpiä hitsattavia muoveja ovat polyeteeni (PE), polypropeeni (PP). Muovia hitsattaessa kappaleet (ja mahdollinen täyteaine) lämmitetään ensin tiettyyn, muovityypille ominaiseen hitsauslämpöön. Hitsautuminen tapahtuu materiaalin jäähtyessä hitsauspaineen alaisena."


      • 3+10
        4678 kirjoitti:

        Pitää myös muistaa että katsastusasemilla on kiintiö kuinka monta autoa pitää reputtaa kuukaudessa esim. Helsinkiläinen katsastusasema lähellä autokauppoja sai sanktion ja on ollut kiinni muutaman kerran koska autoja on päässyt läpi liikaa. Tulee vaan mieleen että kun muija käytti oman 2 vuotta vanhan auton siellä niin väitti että on reikä etulokarissa tuli kotiin ja sanoi että pitää hitsata ihme kyllä etulokarit on kyseisessä autossa muovia. Että se siitä ammattitaidosta.

        Ei kai pieni reikä kuorma-auton etulokarissa ainakaan hylkäystä aiheuta?


    • tilastoharhoja

      Pitää suhteuttaa vikaprosentit ajettujen kilometrien määrään, jotta tuosta tilastosta saisi vähän paremmin osviittaa. Esim. Volvo V70, joka on sijoilla 71 ja 74 ( 2 "tuoreinta" tilastoa) , voittaisi molemmissa tilastoissa ykkösinä näkyvät (Opel Meriva ja Porche 911).

      • Driver.

        Kyllä, mutta on otettava huomioon, että katsastuksessa todetut viat ovat vain muutaman prosentin luokkaa auton koko iän aikaisista vioista.
        Jos auto sammuu tienvarteen, tai ei lähde käyntiin, se viedään korjattavaksi, eikä katsastusasemalle.


      • äksdee
        Driver. kirjoitti:

        Kyllä, mutta on otettava huomioon, että katsastuksessa todetut viat ovat vain muutaman prosentin luokkaa auton koko iän aikaisista vioista.
        Jos auto sammuu tienvarteen, tai ei lähde käyntiin, se viedään korjattavaksi, eikä katsastusasemalle.

        Juuri näin! Paremman tilaston saisi todellakin vaikkapa hinausautoyrityksiltä, kun ei nykyautoja enää paljon muuta saa kuin lavalla kuskata korjaamolle, muuten on takuut ummessa heti.
        Eniten hinausautojen kyydissä näkee ranskalaismerkkien lisäksi Mercedeksiä, Audeja ja Volkkareita. Bemarit ja japsiautot saavat hyvin harvoin "hinurin kyytiä" :)


      • hinausta 20 vuotta
        äksdee kirjoitti:

        Juuri näin! Paremman tilaston saisi todellakin vaikkapa hinausautoyrityksiltä, kun ei nykyautoja enää paljon muuta saa kuin lavalla kuskata korjaamolle, muuten on takuut ummessa heti.
        Eniten hinausautojen kyydissä näkee ranskalaismerkkien lisäksi Mercedeksiä, Audeja ja Volkkareita. Bemarit ja japsiautot saavat hyvin harvoin "hinurin kyytiä" :)

        Mitään kirjanpitoa en ole pitänyt, mutta tuntuma on, että kalleimpia autoja kuskaan eniten merkkiin katsomatta, juurikin sähköihin liittyviä ongelmia useinkin.
        Ranskalaiset nyky-autot eivät ole paljonkaan asiakkaina, toista oli n. 10 -15 vuotta sitten.
        jokseenkin kaiken merkkisiä suomessa myytäviä merkkejä olen kuskannut, esim. nykyiset toyotat eivät ole vähemmistö asiakkaita vaikka yleinen käsitys on toinen.


    • Kolopappanen

      "Miten toteuttaisit autojen kunnon tarkastuksen kastastusten välissä?"
      Huoltojen raportit mukaan tilastoihin. Nykyinen auotojen "huoltaminen" on tosin sellaista toimintaa jossa asiakas vain maksaa tyhjästä. Auton todellista kuntoa ei huolloissa paljoa tarkistella.

      Tilasto kertoo missä kunnossa auto oli katsastushetkellä, eikö se riitä?"
      Onneksi meillä on katsastusjärjestelmä joka narauttaa jotkut pskoista pois edes kerran vuodessa. Auton katsastushetken kunto ei oikeasti riitä kovinkaan pitkälle, koska kuljettajan ja omistajan nuppi jää tarkistamatta oikeastaan kokonaan. Lisäksi Suomen teillä liikkuu katsastamattomia autoja tosi paljon. Kiinnijäämisriski on oikeastaan olematonta tasoa. Monesti olen kuullut tilanteesta jossa auton omistaja on "muistanut" vastuunsa hetkellä jolla kilpiä aletaan ruuvaamaan irti.

    • porkse

      Ns samat paskat listan häntäpäässä aina.. mutta kannattaa toki suhteuttaa sitä ajettua kilometrimäärää kuten joku taisi kirjoittaa.. mutta kyllä siellä samoja romuja keikkuu aina listan huonommalla puolelle vuodesta toiseen. Niitä autoja myös yleensä saa käytettyinäkin halvimmalla, syystäkin..

      8- ja 9-vuotiaat Keskiarvo 28,8 %
      Sija Malli Isojen vikojen osuus, % Keskimääräinen ajomäärä, tkm
      1. Porsche 911 10,3 76
      2. Toyota Corolla Verso 14,5 104
      3. Toyota RAV4 16,2 99
      4. VW Golf Plus 17,5 90
      5. Toyota Avensis 17,9 113
      6. Honda Jazz 18,2 92

      Tuolla ei komeile Porschelta kuin 911 malli jostain syystä, joka maksaa asunnon verran 10 vuotiaanakin, kun taas honda jazz maksa 3000 tonnia.. Keillä on varaa edes ostaa Porsche 911 ja ylläpitää sitä ja ajaa sillä 10tkm vuodessa niin vaikka katsastuksen vikaprosentti olisi 30 niin ei silläkään olisi mitään merkitystä varmaan koska rahaa pitää olla sen auton kanssa. Honda-ukko taasen ajaa duunimatkaa hondallaan ja hyvä kun saa edes asunnon vuokran maksettu ja muut laskut niin vikoja ei todellakaan autoonsa kaipaa jos ne pitää korjauttaa ja sehän on kallista. Kannattaa kyllä näitä tilastoja kattella kun autoa hankkii, eri asia tosiaan sitten jos rahaa on tarpeeksi niin mitä sillä sitten on väliä paljonko sitä menee..

      • ainahyväauto

        Mulla on ollut monen merkkisiä autoja lähes 40 vuoden autoilu-urani aikana, ainakin 7 eri merkkistä autoa. Sellaisia ihan kansanmalleja, Ford, Saab, Toyota jne. Uusia ja käytettyjä. Jokaisella olen ajanut aika paljon. Yhdessäkään ei ole ollut yhtään vikaa, joka olisi keskeyttänyt matkan, eikä yhtäkään ole hylätty katsastuksessa. Ainoastaan normaaleja huoltoja on tarvinnut teettää.
        Itse olen päätellyt, että auton kestävyys on täysin riippuvainen omistajasta, kuinka hän autoa käyttää ja hoitaa. Merkillä ei ole niin väliä. Ruostettakaan ei ole ollut noissa, varmaan johtuu säännöllisistä pesuista.
        Kertoisko nuo katsastustilastot, miten eri merkkien omistajat huolehtivat autoistaan?


      • Kolopappanen
        ainahyväauto kirjoitti:

        Mulla on ollut monen merkkisiä autoja lähes 40 vuoden autoilu-urani aikana, ainakin 7 eri merkkistä autoa. Sellaisia ihan kansanmalleja, Ford, Saab, Toyota jne. Uusia ja käytettyjä. Jokaisella olen ajanut aika paljon. Yhdessäkään ei ole ollut yhtään vikaa, joka olisi keskeyttänyt matkan, eikä yhtäkään ole hylätty katsastuksessa. Ainoastaan normaaleja huoltoja on tarvinnut teettää.
        Itse olen päätellyt, että auton kestävyys on täysin riippuvainen omistajasta, kuinka hän autoa käyttää ja hoitaa. Merkillä ei ole niin väliä. Ruostettakaan ei ole ollut noissa, varmaan johtuu säännöllisistä pesuista.
        Kertoisko nuo katsastustilastot, miten eri merkkien omistajat huolehtivat autoistaan?

        Hyvin pitkälti nuo tilastot kertovat juuri omistajistaan. Mutta koska itse kuljettajaa/omistajaa ei katsasteta, jää tämä katsastuksen lopputulos pelkästään viattoman peltilaatikon harteille. Kuinkahan moni katsastuksesta hylkäyksen saanut ymmärtää asian perinpohjaista ongelmaa itse? Aika harva, koska se on huoltojen tehtävä. Ovathan ne niin pirun kalliitakin. Nykyäänhän tuon katsastuksen voi ostaa jo palveluna huollosta suoraan. Tämä ei todellakaan ole omistajan kannalta mikään hyvä tapa välttämättä.

        Nimimerkillä "ainahyväauto" on silti taitanut käydä poikkeuksellisen hyvää tuuriakin 40 vuoden aikana. Tai sitten olet vain osannut/pystynyt vaihtamaan entisen pois juuri sillä hetkellä kuin se tavallaan kuuluukin tehdä. Tämän hetken vainuaminen ei kaikilta todellakaan onnistu, ja vaikka onnistuisikin, eivät muut olosuhteet anna myöden vaihdolle. Itse jouduin edellisen autoni kanssa juuri sellaiseen tilanteeseen viimeisillä katsastuskerroilla. Totuus oli että loppu mikä loppu vaikka leiman saikin.

        Jos autosta pitää huolen koko ajan niin totta kai se katsastus on helpompi. Tämänkään ymmärtäminen ole kaikille aivan selvää.


    • jgfrrjk

      Isälläni on saksalainen auto, itselläni ranskalainen. Vanhoja kumpikin.
      Isäni vie autonsa ensinnä vuosihuoltoon ja heti sen jälkeen katsastukseen.
      Kehuu kuinka taas meni ensimmäisellä kerralla laatuauto läpi.
      Omaa autoa en enää huollossa käytä lainkaan. Itse vaihdan öljyt ym. ja ajan kylmiltään katsastukseen, otan vikalistan ja korjaan mitä vaaditaan.
      Minä pääsen halvemmalla tällä systeemillä, mutta mitä kertookaan vikatilasto.

      • Sakukärry

        Eli teidän perheessä ajaa iskä ja poika siinä mielessä samanlaisilla pskoilla jotka ei katsastuksesta läpi mene laakista. Totta on siis se että tilasto paljastaa tässä kohden vain ranskiksella ajavan kuljettajan/omistajan tapoja.

        Itse pyrin pitämään auton siinä kunnossa että sen voi katsastaa koska vain. Nytkin näin voisi tehdä, vaikkei pakkoa ole vielä moneen kuukauteen. Uteliaisuus heräsi, miksi se ranskalainen sitten hylätään siellä konttorilla? Mikä on sellainen vika, joka näkyy vain ja ainoastaan konttorilla? Onko sakemannivaunun omistaja koskaan kertonut mitä vikoja laatikosta on korjattu ennen katsastusta?


      • asentaja...
        Sakukärry kirjoitti:

        Eli teidän perheessä ajaa iskä ja poika siinä mielessä samanlaisilla pskoilla jotka ei katsastuksesta läpi mene laakista. Totta on siis se että tilasto paljastaa tässä kohden vain ranskiksella ajavan kuljettajan/omistajan tapoja.

        Itse pyrin pitämään auton siinä kunnossa että sen voi katsastaa koska vain. Nytkin näin voisi tehdä, vaikkei pakkoa ole vielä moneen kuukauteen. Uteliaisuus heräsi, miksi se ranskalainen sitten hylätään siellä konttorilla? Mikä on sellainen vika, joka näkyy vain ja ainoastaan konttorilla? Onko sakemannivaunun omistaja koskaan kertonut mitä vikoja laatikosta on korjattu ennen katsastusta?

        Ranskalaisissa autoissa on yleisesti mukavuuspainotteinen pehmeäksi säädetty alusta, jolloin nivelrakenne poikkeaa hieman normialustasta, väljyydet nivelissä ei esiinny yleensä ranskalaisissa autoissa kolahteluna, monesti edes huollossa ei väljyyksiä huomata jos ei niitä vääntele rengasraudalla.
        Tämä lienee suurin syy rankiksien huonoon menestykseen katsastustilastoissa.


      • Sakukärry
        asentaja... kirjoitti:

        Ranskalaisissa autoissa on yleisesti mukavuuspainotteinen pehmeäksi säädetty alusta, jolloin nivelrakenne poikkeaa hieman normialustasta, väljyydet nivelissä ei esiinny yleensä ranskalaisissa autoissa kolahteluna, monesti edes huollossa ei väljyyksiä huomata jos ei niitä vääntele rengasraudalla.
        Tämä lienee suurin syy rankiksien huonoon menestykseen katsastustilastoissa.

        Onko ne nivelet muka aivan mahdottomia itse tarkistaa? Monethan eivät huomaa edes väljää raidetangon päätä vaikka sen kolahduksen huomaa jo apukuskin paikaltakin. Renkaan vaihdon yhteydessä noita niveliä tulee itsekin vilkuiltua. Se onkin melkein vähintä mitä tehdä voi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      219
      5016
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      191
      2705
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1582
    4. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      52
      1480
    5. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1292
    6. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      99
      1268
    7. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      132
      1247
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      155
      1185
    9. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      109
      1184
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      82
      1163
    Aihe