Uusi ammatti! Ehdotuksia?

UuteenAmmattiin!

Ajattelin kysellä nyt täälläkin, jos saisin uusia ideoita!

Jäin suojatiellä auton alle noin vuosi sitten.
Oikea nilkka murskaantunut, pohjeluu kehräset sääriluu siitä kohtaa, missä yhdistyy pohjeluuhun. On ollut rautaa jalassa, jotka on nyt poistettu.
Oli onnea, ettei käynyt pahemmin!

Tämän jälkeen on näyttänyt huonolta seisomisen ja lenkkeilyn suhteen ja luulen ettei minusta varmaan enää ole seisomatyöhön.

Pitäisi miettiä ammattia, on aika hankalaa..
Melkeinpä kaikki ammatit, jotka minua kiinnostaa, on seisomatöitä.

Vahvuuteni on : kuvaamataito, käsityö, musiikki ja äidinkieli.

Tykkäisin työstä, jossa saisin olla ihmisten kanssa, pidän asiakaspalvelusta.

En ole kovin hyvä matematiikassa enkä kielissä.

36

1644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salmikki

      Jospa tietäisi enemmän taustastani, iästä, työhistoriasta, niin voisi miettiä kaverina. Ja miten aiempaa työkokemusta ja koulutusta voisi hyödyntää.
      Oletko tietoinen että työkkäristä sivuilla www.mol.fi on ammatinvalintatesti, voisit tehdä sen aluksi.
      Ensin olisi syytä olla yhteydessä liikennevakuutusyhtiöön ja kysyä LVL:n mukaista ammatillista kuntoutusta sieltä. Jos hylkäävät niin sitten marssijärjestys olisi tämä.
      Jos sinulla on riittävä työhistoriasta, noin viisi vuotta, niin ole yhteydessä omaan työeläkelaitokseesi. Työeläkelakien mukaisesti ammatillisessa kuntoutuksena voi hakea työkokeilua ammatillisen kuntoutussuunnitelman saamiseksi. Siellä on myös työhönvalmennusta.
      Jos työhistoriasta on niukka, niin silloin käänny kelan puoleen ja kysy kuntoutustutkimusta ammatillisen kuntoutussuunnitelman saamiseksi.


      Ammatteja voisi olla esim. Erilaiset terapeutit; psykoterapeutti, taideterapeutti, musiikkiterapeutti, puheterapeutti. Myös viittomakielentulkeista on ainakin täällä päin pulaa. Miten koulunkäyntiavustaja, pappi, suntio, opetusala,toimistotyö, palveluneuvoja. Pystyykö yhtään olemaan jaloillani vai pitääkö olla ihan istumatyö? Ohjaajantyö esim päivähoito, vammaistyö, askarteluohjaaja....

      • UuteenAmmattiin!

        Tulipas paljon lisää tietoa! Kiitoksia!

        Joku tuttu saattaa tunnistaakin minut tästä:

        Nainen, kohta 25v.
        Olen töissä kahvilassa eli seisomista koko ajan.
        Meillä ollaan yksin vuoroissakin, aika paljon juoksemista.
        Ammatiltani olen leipuri-kondiittori. Tykkään paljon käsillä tekemisestä ja siitä että saa käyttää luovuutta. Aika paljon tulee leivottua ja tehtyä kakkujakin vapaa-ajalla. Pidän paljon asiakaspalvelusta, jota saan/sain työssäni tehdä. Tahtosin, että tulevassa työssäni saisin olla ihmisten kanssa tekemisissä tai/ja auttaa muita.
        (Lisäksi olen myös kokki, mutta sitä en yleensä edes halua mainita.. sillä en ole mielestäni kovin hyvä siinä! Lähdin vain sille alalle silloin ylä-asteen jälkeen, kun en tiennyt minne haluan ja mitä haluan. Kävin kuitenkin loppuun! Leipuri-kondiittorin töissä olen parempi, johon kouluttauduin heti tämän toisen ammatin jälkeen!)

        Kiitos paljon ehdotuksistasi. Täytyykin muistaa tuo mitä laitoit, että ottaa yhteyttä työeläkelaitokseen, jos homma ei meinaa edistyä.
        Ammatteja, joita ehdotit ovat monet ystävänikin ehdottaneet, esim. tuota kouluavustajaa, lisäksi ehdottivat kosmetologia. Se minua ehkä eniten saattaisi kiinnostaakin, mutta mietin, onko minusta siihen ja mitenkähän niiden työllistyminen? Pitäisi ehkä sitten perustaa oma yritys.
        Ehdotuksistasi ohjaajakin voisi kuulostaa mukavalta, lasten tai nuorten.
        Mutta luulen, että siinäkin olisi aika paljon seisomista.

        Tällä hetkellä olen taas työkokeilussa tässä samassa kahvilassa.
        Mutta luulen, ettei minusta tähän mahda olla.
        Kipeytyy aika paljon jo kolmesta tunnistakin.
        Kotona sitten vaan töiden jälkeen pelkkää istumista.
        Tuleva ammatti voisi olla sellainen, jossa voisi olla kuitenkin jonkin verran seisaaltaankin olemista, kun kyllä sen kolme tuntia juuri kestää tai sitten istumatyö kokonaan.

        Harmittaahan se aika paljon, kun haaveilin, että perustaisin oman kahvilan joku päivä. Suunnittelin jo mielessäni, että sitten kun olen saanut kokemusta alalta niin perustaisin yksin tai hyvän ystäväni kanssa ja suunnittelin jo mielessäni, mitä kaikkea siellä voisi olla ja minkälainen paikka.

        Mutta, koskaan ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan ja elettävä sen mukaan!
        Nautitaan siitä mitä edes ollaan saatu!


    • haitta-aste

      Tuosta heräsi ajatus, että miten korvausasiat (työkyvytömyys ja pysyvä haitta-aste, sekä pysyvästä haitasta kertakorvaus ja tarvittavat hoidot / udelleenkoulutus) ovat hoituneet onnettomuuteen vastuullisen autoilijan vakuutusytiön taholta?

      Tuollaisesta vammasta tulisi saada määriteltyä realistinen ja haittaa todellisesti vastaava pysyvä haitta-aste ja sellaisen saadakseen käydyä tarvittaessa useammankin riippumattoman spesialistin pakeilla koettaen edeltä selvittää ko. lääkäreiden mainetta, eli ovatko dumppaajia vain oikeudenmukaisuuteen pyrkiviä.

      Luonnollisetikin vakuutusyhtiön lääkärit koettavat sivuuttaa haitta-asteen kokonaan tai määritellä sen liki mitättömäksi, sekä korvat mahdollisimman vähän. Taistelu on kovaa, aikaa vievää ja uuvuttavaakin ja edellyttää omalta puolelta hyvää asioihin perehtymistä ja peräänantamattomuutta, sekä tarvittaessa riippumattoman juristin apua.

      Tuollaisesta terveysongelmasta muodotuu elinikäinen eikä ne yleensä vuosien saatossa helpotu, pikemminkin päinvastoin.

      • UuteenAmmattiin!

        Hei!

        Kiitos Sinullekin oikein paljon!

        Pysyvää haittaa ruvetaan vasta käsittelemään, samoin kosmeettiset haitan korvaukset.
        Yksi lääkäri oli sitä mieltä, että minusta olisi tuohon entiseen työhön vielä.
        En ymmärrä...
        Luulisi, että vuosikin tuosta jo kulunut, niin ei se siitä mahda paremmaksi mennä, jos ei joku ihme tapahdu!
        Täytyy kyllä käydä useammankin luona, jos ei rupea onnistumaan ammatin korvaus yms.

        Niin, olen kuullut monelta sitä, että tulee elinikäinen.
        Huomaa kyllä jo nytkin; koko ajan pientä kipua onnettomuuden jälkeen, joka ei lähde, kuin lääkkeillä. jos sittenkään. Ja voimistuu, kun rasittaa lepokipu. Fysioterapiasta on kyllä ollut suuri apu!
        Yksi asiantuntija jo minulle sanoikin, että iän myötä vain yleensä oireet pahenee, eivät tietysti kaikilla.

        Pitää yrittää taistella!


    • Maailma avoin

      Sinulla on vahvuutenasi: kuvaamataito, käsityö, musiikki ja äidinkieli.

      Rakenna niistä jotain jännää uutta työtä!

      Ehkä musiikista ei tule niin paljoa, koska muusikon on liikuttava aika paljon työnsä puolesta, paitsi säveltäjä, mutta noista muista vahvuuksistasi!

      Taiteilija, kirjailija, runoilija, kirjan kuvittaja, tekstiilitaiteilija?

      Onnea ja menestystä!

    • sos

      Miten olisi ohjaus,kriisityö, sosionomin opinnot?

    • työkkäri auttaa

      Työvoimatoimisto autaa ammatinvalinnassa.

      Joten käy siellä.

      • liikenneope_nykyään

        En voi suositella työkkäriä omasta kokemuksesta, sanoivat että en kuulu sinne, kun on liikennevamma ja olivat muutenkin aika töykeitä. Ohjasivat VKK:lle. Minä pääsin VKK:n kautta Noposelle uravalmentajalle. Se oli hyvä juttu, niiden avulla sain uuden työn, joten kannattaa miettiä sitä vaihtoehtoa. Oli hyvä kun oli asiantuntija miettimässä mun kanssa uutta uraa, minusta tuli liikenneopettaja, valmistuin äsken ja nyt minulla on uusi työpaikka.


      • Työkkäriä ei suosit.

        Työvoimatoimistosta en ole saanut koskaan apua, en ainakaan työnhaussa. Ammatinvalintapsykologi vaihtui kolme kertaa ja mitään järkevää sieltäkään en saanut, samat vaihtoehdot mitä minulla jo oli.


      • UuteenAmmattiin!
        liikenneope_nykyään kirjoitti:

        En voi suositella työkkäriä omasta kokemuksesta, sanoivat että en kuulu sinne, kun on liikennevamma ja olivat muutenkin aika töykeitä. Ohjasivat VKK:lle. Minä pääsin VKK:n kautta Noposelle uravalmentajalle. Se oli hyvä juttu, niiden avulla sain uuden työn, joten kannattaa miettiä sitä vaihtoehtoa. Oli hyvä kun oli asiantuntija miettimässä mun kanssa uutta uraa, minusta tuli liikenneopettaja, valmistuin äsken ja nyt minulla on uusi työpaikka.

        Joo, minäkin kävin oma-aloitteisesti myös jo työkkärin ammatinvalinnassa.
        Sanoivat minullekin, että ei kuuluisi sitä kautta sitä ammattia miettiä. Hän kuitenkin kuunteli ja auttoi. Sain kyllä häneltä ihan hyviä ehdotuksiakin!
        Samoja kaikki kylläkin, mitä tässä keskustelussakin.
        Sanoivat siellä, että kun on aika, niin vakuutusyhtiö varmaan ohjaa omaan ammatinvalintaansa. Pitää rueta vaan itse sitä lääkärinlausuntoa taas yrittämään.


        Onnea uudesta ammatistasi! Hienoa!
        Hyvä juttu, kun ovat hoitaneet asiasi ja pääsit uuteen ammattiin.


    • Kaatunut

      Mä pääsin Noposelle suoraan mun vakuutusyhtiön kautta (Tapiola). Ne ehdottivat ja heidän avulla sain myös uuden paikan, tosin oppisopimuksella, toivotaan että työt jatkuu vielä oppisopimuksen jälkeen.

      • Kohta kirjanpitäjä

        Sama juttu. Minä tosin aloitin opiskelut ihan uuteen ammattiin. Tapiola itse suositteli minulle Noposen valmentajaa. Se voisi olla hyvä idea tälle alkuperäisellekin kyselijälle!


    • A.M.Mattilainen

      Jos olet nainen, istut lompakon päällä.
      Ei ole seisomatyö, ihmisten kanssa saa olla tekemisissä ja asiakasta palvellaan. Ansaitset hyvin.
      Joko arvaat ammatin?

      • urpoja on..

        Todella huonoa huumoria yllä olevalla.


    • oll-onen

      Kirjastovirkailija olisi yksi vaihtoehto.

    • kantapään kautta

      Se menee käytännössä sillä tavalla, että kun haet ensimmäistä 'oikeaa' työpaikkaa, niin puntaroi sitä toimenkuvaa ja tehtäväaluetta tarkasti, sillä työnantajilla on taipumusta palkata semmoisiin tehtäviin, joista on entuudestaan kokemusta.

      Pitää olla selvä oma tahtotila, jotta ei ajaudu työmarkkinoiden vietäväksi. Koulutuksen jälkeen on tietysti motivaatiota hakea oman alan työtä, mutta siinäkin sudenkuoppansa, sillä esimerkiksi joillakin aloilla suositaan epäpäteviä kurssitettuja tai puolivalmiita, koska ovat helpommin kontrolloitavissa.

      • tapaturmassa minäkin

        Täältä saa hyviä neuvoja ja ne asiattomat kannatta sulkea pois. :) Tsemppiä sinulle.


    • tapaturmassa vammaut

      Ammatillinen kuntoutus on sinulle juuri oikea osoite. Itse olen käynyt tuon läpi ja minulla oli myös vakuutusyhtiön (ei eläkeyhtiön, vaan tapaturmavakuutusyhtiön) maksama noposen valmentaja. Nykyään autan työkseni muita saman kokeneita.

    • samaa kokenut

      Itse opiskelin samassa tilanteessa koulunkäyntiavustajaksi, vaihteleva-asentoinen työ ja pidän lasten kanssa työskentelystä. Minulla oli apuna noposen valmentaja eläkeyhtiön maksamana. Koulunkäyntiavustajan työ on osoittautunut minulle tosi hyväksi vaihtoehdoksi, vain palkka on pieni, mutta parempi sekin kun pystyy kuitenkin töitä tekemään. En osaisi olla kotona.

    • miäs

      liikenneonnettomuudessa pirstaloitunut sääriluu, reilu kolme vuotta sairaslomalla. Useita ruuvien poistoja sekä yksi osteotomia leikkaus. Jalka ei edelleenkään kunnossa. Vakuutusyhtiölle lähti työterveyslääkäriltä pyyntö ammatilliseen uudelleenkoulutukseen pari viikkoa sitten. Saas nähdä kuinka käy. Entistä raskasta työtä en pysty tekemään. Tästä ovat samaa mieltä niin hoitava ortopedi kuin työterveyslääkäri.
      Monen vuoden ontumisen jälkeen myös lonkka alkanut oireilemaan todella pahasti.

      lisäksi yksi leikkaus vielä tulossa 2-3kk sisällä. Vuosi sitten vakuutus tarjosi uudelleenkoulutusta, hölmönä silloin ohitin keskustelun. Mahdollinen CRPS tullut jalkaan myös. Työikää olisi jäljellä vielä vajaat 20 vuotta :)
      Pelottavaa kun on täysin toisten armoilla tulojen suhteen, kun kuitenkin aina ollut töissä ja hankkinut tulonsa itse.

      Onko kenelläkään tietoa/kokemusta kuinka kauan vakuutusyhtiö käsittelee asioita mahdollisen uudelleenkoulutuksen osalta ja onko noissa hyväksyntä kovankin väännön takana ? Uskallanko hakea jo kouluun kun hakuaikakin olisi parhaillaan ? Paljon kysymyksiä olisi aiheesta kun netistä ei tarkkaa tietoa löydy.
      Mitäs jos yhtäkkiä päättävät lopettaa ansiotuen maksun, mistä hakea toimeentuloa, Kelako???

    • Finnite

      Kannattaa soitella vakuutusyhtiöön säännöllisesti, niin saa tietoa missä mennään oman käsittelyn suhteen. Samoin kannattaa kysyä vakuutusyhtiöstä hankkisivatko he sinulle oman valmentajan, itselläni oli katjanoposen valmentaja vakuutusyhtiön kautta, tämä valmentaja järjesti opiskelupaikat ja sopi kaikki raha asiat myös vakuutusyhtiöön päin. Siitä voisi olla apua sinullekin? Minä ainakin hyödyin siitä paljon kun oli kaikki nii sekaisin silloin tapaturman jälkeen.

    • UuteenAmmattiin!

      Heippa!

      Olen tämän keskustelun aloittaja.

      Kiitoksia vinkeistänne!
      Ilman niitä en varmasti olisi osannut toimia...

      Pääsin vakuutusyhtiön järjestämänä kuntoutussuunnittelijan luo.
      Piti vain saada ensin kahdelta lääkäriltä lausunnot vakuutusyhtiölle,
      ettei minusta ole entiseen työhön. Ja käydä kahteen otteeseen työkokeilussa, viime kesänä ja tänä keväänä. On pitkäaikaista hommaa, ennen ku juttu rupeaa etenemään. Onnettomuuteni sattui kuitenkin jo jouluna 2012.

      Lääkärikäynnillä selvisi myös, että minulla on tapaturmasta aiheutunut alkava nivelrikko. Nyt täytyy vain koittaa estää nivelrikkoa pahenemasta (tukisukat, nilkkatuki, tukeva vartiset kengät yms.
      Kenkien etsiminen voi olla aika vaikeaa ainakin näin kesää kohti mentäessä?!)

      Tulevaksi ammatiksi minullekin ehdotettiin koulunkäynnin avustajaa/ohjaajaa. Luonteeltani kuulema sopisin siihen työhön. Itse en ole aiemmin edes ajatellut sellaista. Mutta voisi olla hyvä työ, kun lapsistakin tykkään.
      Raskasta työtähän se voi välillä olla, mutta varmasti myös todella palkitsevaa.
      Niin kuin nimimerkki "samaa kokenut" tuossa aiemmin kirjoittelit, niin pienihän siinä on varmasti kyllä palkka, mutta olen samaa mieltä kanssasi, että pääasia on että edes jotakin pystyy tekemään.
      En minäkään tahtoisi vielä 25-vuotiaana eläkkeelle.
      Katsotaan nyt miten tämä asia lähtee nyt etenemään ja mikä minusta sitten ammatiltani tulee.

      ....Vaikka tässä on nyt sattunut kaikenlaista, ihmiset ihmettelevät miten voin olla niin positiivinen. Eipä sitä kannata jäädä murehtimaan ja surkuttelemaan, vaikka haaveet kaatuivat. Tilalle on vain keksittävä uusia.
      Musiikista olen saanut paljon voimaa elämään!
      Samaa voin sanoa kyllä teistä muista kirjoittelijoista!
      KYLLÄ TEILLÄ USEIMMILLA ON ELÄMÄN ASENNE KOHDALLAAN!

      Tsemppiä teille muillekin ja oikein mukavaa kevättä!
      Nauttikaa nyt mukavista, aurinkoisista kevät päivistä ja tulevasta kesästä!
      Ja Kiitokset vielä kaikesta!

      ~~~

      Luultavasti myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu.
      - Muumipappa
      ~~~

    • läheltä seurannut

      Ihana kuulla, että sinulla on kaikki parempaan päin! Mietinkin sinua eilen, että mitä sinulle kuuluu. Lähipiirissä samanlainen tilanne, niin asiat pyörivät mielessä.

    • sivusseurannu

      Onnea, kiva että sinulla on kaikki hyvin.

    • kiitollinen teille

      Kiitos kaikille kirjoittajille, sain itsellenikin tosi hyviä ideoita miten tästä eteenpäin. Oon ihan solmussa miten eläkeyhtiön kanssa oikein toimitaan.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe