Asketismi auttaa ahdistukseen

Kylmät kädet

Elän pienessä kämpässä, mutta se näyttää isolta ja valoisalta, koska mulla ei ole mitään ylimääräistä. Se, että kaikki näyttää todella karulta ja vaatimattomalta, luo meikäläiselle mielenrauhaa.

Toimii ainakin minulla, en tiedä miten on muilla ahdistuneilla? Ainoan taas lahjoittaa turhia tavaroita Punaiselle Ristille ja Pelastusarmeijalle, varsinkin vaatteita.

9

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahdistanut aina

      Minä elän pienessä kämpässä, koska varaa ei ole isompaan. Turhia tavaroitakaan ei ole.

      Ahdistusta on ollut yli 60 vuotta. Mutta ei siinä asunnon ulkoisella olemuksella ole mitään merkitystä. Itse asiassa en edes kauheasti kiinnitä huomiota siihen asumisympäristöön.

      Elämä kuitenkin tapahtuu suureksi osaksi asunnon seinien ulkopuolella. Asunto on vain paikka, jossa saa olla itsekseen ja jossa nukutaan ja vaihdetaan vaatteet. Sinänsä olen kyllä aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että tavarat ovat usein turhia, mutta ahdistus joka on ollut koko elämänmittainen on olemassa, olipa asunto millainen hyvänsä. Mutta vaikka voittaisin lotossa, niin mitään isoa asuntoa en hankkisi enkä muita turhuuksia.

      • Kylmät kädet

        Jos minä voittaisin Lotossa, tappaisin itseni. Matkustaisin Kambodžaan ja ostaisin niiltä hylätyiltä kenraaleita niin järeän käsiaseen, että saan niillä tietoisuuteni katkeamaan kerta heitolla.

        Mutta tää on vain toiveajattelua. Oletteko nähneet sen scifi-elokuvan, jossa tyyppi alkoi näkemään aivan kaiken? Repi lopulta silmänsä päästä omin kynsin. Sama juttu Kingin novellissa, Jauntti. tyyppi meni hereillä siitä kojeesta läpi ja koki ikuisuuden silmänräpäyksessä.


      • Kylmät kädet
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Jos minä voittaisin Lotossa, tappaisin itseni. Matkustaisin Kambodžaan ja ostaisin niiltä hylätyiltä kenraaleita niin järeän käsiaseen, että saan niillä tietoisuuteni katkeamaan kerta heitolla.

        Mutta tää on vain toiveajattelua. Oletteko nähneet sen scifi-elokuvan, jossa tyyppi alkoi näkemään aivan kaiken? Repi lopulta silmänsä päästä omin kynsin. Sama juttu Kingin novellissa, Jauntti. tyyppi meni hereillä siitä kojeesta läpi ja koki ikuisuuden silmänräpäyksessä.

        Olen yrittänyt itsemurhaa niin monta kertaa "ihmepelastumisella", että olen vakuuttunut siitä, että olen kärsimässä täällä rangaistusta.


    • miten lie?

      Asketismia meillä kavahdetaan. Sellainen yhdistetään jonkinlaisen dervissimunkin elämäntavaksi. Säännöllisyys ja hyvää elämänhallinta mielletään osuvammaksi.
      Painonhallinta ja terveiden elämäntapojen noudattaminen vähentää ahdistusoireiden mieleen nousemista.

      Masentuneista jotkut sanovat, että liikunta syventää heidän pahaa oloaan. Onko tästä tutkimustuloksiakin? Luulisi että kyseessä olisi enemmän mututuntuma.

      • siili1

        Onhan sitä tutkittukin, tuolta löytyy lisätietoa:

        http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9311547/Exercise-does-not-lift-depression-research-suggests.html

        Luulen niin, että liikunta tuottaa mielihyvää suurimmalla osalla terveistä. Tästä on lähtenyt tämä yleinen käsitys. Edes kaikille terveille liikunta ei tuota mielihyvän kokemusta. Depressiota sairastava tuskin saa mielihyvän kokemusta liikunnasta, kun ei saa sitä mistään muustakaan. Yleistä jaksamista se varmasti parantaa, mutta kuka tekee mitään yleisellä jaksamisella, jos mielihyvän kokemus on kokonaan kadonnut?

        Asketismi auttaa minullakin ahdistukseen. Ylimääräinen tavara pois, ylimääräinen meteli pois ja väljyyttä ja tilaa ympärille, niin pystyy olemaan. Onkohan muuten ahdistukseen taipuvaisilla yleisestikin klaustrofobiaa, kun itselläni ahtaiden ja suljettujen paikkojen kammo kasvaa koko ajan sitä mukaa kun ahdistuskin?


      • se elinikäinen
        siili1 kirjoitti:

        Onhan sitä tutkittukin, tuolta löytyy lisätietoa:

        http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/9311547/Exercise-does-not-lift-depression-research-suggests.html

        Luulen niin, että liikunta tuottaa mielihyvää suurimmalla osalla terveistä. Tästä on lähtenyt tämä yleinen käsitys. Edes kaikille terveille liikunta ei tuota mielihyvän kokemusta. Depressiota sairastava tuskin saa mielihyvän kokemusta liikunnasta, kun ei saa sitä mistään muustakaan. Yleistä jaksamista se varmasti parantaa, mutta kuka tekee mitään yleisellä jaksamisella, jos mielihyvän kokemus on kokonaan kadonnut?

        Asketismi auttaa minullakin ahdistukseen. Ylimääräinen tavara pois, ylimääräinen meteli pois ja väljyyttä ja tilaa ympärille, niin pystyy olemaan. Onkohan muuten ahdistukseen taipuvaisilla yleisestikin klaustrofobiaa, kun itselläni ahtaiden ja suljettujen paikkojen kammo kasvaa koko ajan sitä mukaa kun ahdistuskin?

        Kun vain voisi saada sen ylimääräisen metelin pois. Kaikkialla soi taustamusiikki. Ja naapuri mölyää seinän takana, kun on huonot äänieristeet. Äänettömyys on mitä parhain keino ennaltaehkäisemään paniikkikohtauksia, mutta siihen ei itsestä riippumattomista syistä ola aina mahdollisuuksia.

        Liikunnalla ei välttämättä ole mitään vaikutusta, vaikkei olisi masentunutkaan. Eikä asketismillakaan, päätellen siitä, että taidan olla perusluonteeltani erittäin askeettinen, koska en edes tykkää tavarasta, joten ei ole turhaa tavaraa tullut hankituksikaan.

        Ahdistuneilla ei muuten välttämättä ole klaustrofobiaa, itselläni ei ainakaan ole. En muista, että olisin ikinä tuntenut suljetun paikan kammoa. Korkeiden paikkojen kammoa kylläkin.


      • akilla kiikun kaakun
        se elinikäinen kirjoitti:

        Kun vain voisi saada sen ylimääräisen metelin pois. Kaikkialla soi taustamusiikki. Ja naapuri mölyää seinän takana, kun on huonot äänieristeet. Äänettömyys on mitä parhain keino ennaltaehkäisemään paniikkikohtauksia, mutta siihen ei itsestä riippumattomista syistä ola aina mahdollisuuksia.

        Liikunnalla ei välttämättä ole mitään vaikutusta, vaikkei olisi masentunutkaan. Eikä asketismillakaan, päätellen siitä, että taidan olla perusluonteeltani erittäin askeettinen, koska en edes tykkää tavarasta, joten ei ole turhaa tavaraa tullut hankituksikaan.

        Ahdistuneilla ei muuten välttämättä ole klaustrofobiaa, itselläni ei ainakaan ole. En muista, että olisin ikinä tuntenut suljetun paikan kammoa. Korkeiden paikkojen kammoa kylläkin.

        Telkasta tuli amerikkainen ohjelmasarja tavara-addikteista. Psygologit määrittivät rojun määrästä kerääjän ahdistuneisuus-asteen. Sen mukaan jotkut ahdistuneet eivät voi luopua mistään turhasta rojusta.


      • Anonyymi
        akilla kiikun kaakun kirjoitti:

        Telkasta tuli amerikkainen ohjelmasarja tavara-addikteista. Psygologit määrittivät rojun määrästä kerääjän ahdistuneisuus-asteen. Sen mukaan jotkut ahdistuneet eivät voi luopua mistään turhasta rojusta.

        Samoin askeetti, vain minimi tavara ei mitään muuta. Huoh...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe