Ensimmäinen asunto haluttaisi hankkia puolison kanssa, molemmilla olisi ensimmäinen omistusasunto kyseessä.. Mietityttää onko meidän meriiteillä mahdollisuutta lainaan, eikös pankit ole nykyään aika tarkkoja kelle myöntävät..
Minulla työtilanne on ainoa joka pistää harkitsemaan, se on ollut kokoaikaista kahden vuoden ajan mutta työsopimuksia on aina ollut vaan muutaman kk pätkissä. Ensi vuoden puolella mahdollista että loppuu. Minulla on korkea koulutus, mutta uskon että työnsaanti tulee olemaan vaikeaa (paikkakunnalla jolla muutenkin on 1/5destä työtön..) Surkeasta palkastani (keskimäärin 1300 jää käteen kuussa) olen kuitenkin pystynyt säästämään, säästössä on nyt noin 7000 euroa. Mahdollinen ansiosidonnainen työttömäksi jäädessä olisi alle tuhat euroa/kk... Puolisolla taas ei huolta töiden suhteen, on vakiduuni, n. 2000 e/kk veikkaisin. Hänen säästöistään en tiedä, mutta taitaa olla yhtä säästeliäs eläjä kuin minäkin. Kummallakaan ei luottohäiriötä tai muita lainoja maksettavana.
Mietinnässä olisi tilava kaksio tai kolmio, 100 000-150 000 euroa maksava.. Mitä mieltä olette, onkohan mitään mahiksia omaan asuntoon, vuokralla olo tympii jos pystyisi omaa maksamaan pois.
Ensiasunto, onnistuukohan lainan saanti?
11
476
Vastaukset
- KKHS
Siihen hintahaarukan alapäähän on varaa, jos on kohtuulliset vastikkeet ja säästöä oikeasti kertyy kohtuullisesti koko ajan (eikä kummallakaan merkittäviä velkoja)
Pankit tietenkin antavat sen oikean vastauksen. Voihan sitä lupausta pyytää jo etukäteen- asdlfhsad
Tuota... Keskusteletteko muuten keskenänne mistään? Ihmetyttää vain se, että olette sitoutumassa toisiinne vuosikausiksi yhteisen asunnon vuoksi, ettekä tiedä edes tarkkaan toistenne raha-asioita. Ei pysty ymmärtämään...
- ekakert
Nojaa, tähän asti on ollut niin että kaikki menot maksetaan yhdessä asuessa puoliksi, vuokrat, ruuat, laskut jne. Ja hyvin on mennyt tähän asti erillistalouksien malliin niin eipä tuota ole tullut niin udeltua seurusteluaikana että paljonkohan mahtaa olla pankki/säästötilillä rahaa. Ei ole tähän saakka melestäni kuulunut minulle. Vaan tarviiko toisaalta edes kuulua.
- ielfhewrthwerl
Luulisi vaan, että tässä vaiheessa kun olette jo asuntoa ostamassa olisi nuo raha-asiat tullut aika tarkkaan ruodittua läpi. Mutta kyllähän sä tietysti viimeistään siinä vaiheessa ne tulot ja säästöt kuulet, kun menette sinne pankkiin. Siellä ne kysytään nimittäin todella tarkkaan. Uskoisin kyllä, että noilla tuloilla saatte lainan, mutta pankki kyllä vaatii varmasti jonkun vakuuden lainalle, siis tuon ostettavan asunnon lisäksi.
- säästeliäs
no todennäköisesti pankki vaatii sen 10-15% omarahoitusosuutta, että nuo 7000 eurin säästöt ei varmaankaan vielä riitä, kannattaa ehkä selvittää se puolison säästöjen tilanne..
- ekakert
Mitenhän sitten nuo asp-tilit, jos ois tosiaan 10% asunnon hinnasta säästössä. Ainakin Nordea ja op lupaa että lainaamme loput.. Molemmat alle 30 -v. Kyllähän lainanlyhennys pitää maksaa siinä missä esim. vuokrakin? Aina sitä jossain täytyy asua ja maksaa siitä. Helpommin niistä kaksissa tuumin selviää.
- 20+15
Asp-tilille pitää säästää ensin n. 2 vuotta ja sitten voi ostaa asunnon. Kai teillä on ne jo avattuna?
Asp-tilin merkitys tulee kasvamaan tulevaisuudessa arvoon arvaamattomaan, ilman sitä ei pian ensiasuntoon pääse kuin rikkaiden vesat.. Mielestäni jo yläasteella/lukiossa pitäisi näitä henkilökohtaisen talouden perusteita käydä läpi.. Itse olen onnekas kun äiti patisti sellaista avaamaan. Käski myös alkaa rahastosäästämään ja tuli kanssani ensiasuntoni näytölle. Aion toimia samoin omien lasteni kanssa. - asunto velkaa vailla
Itse asunut pitkään vuokralla ja heittänyt hukkaan vuokraa maksaen ainakin sen 100 000 euroa koska lähes 40 vuotias. Elkää laittako liian tiukalle talouttanne kuitenkaan jos perheenlisäystä olisi vaikka yhtäkkiä tulossa vaikka vaan jättäkää kuitenkin sen asuntolainan suhteen reilu pelivara ( väh 200e /kk tai enemmän ). Itselläni ei kokemusta suuremmista asuntolainoista ( 15% malli ) mutta yhdessä uskon että pärjäätte kivasti kun otatte pitemmän laina-ajan ja jkoetatte jättää vähemmän kulutukseen. Tiukkaa tekee noilla palkoilla toki ja kaikki menot vaan nousee ja lujaa kyytiä.
En osaa sanoa mutta kannattaako kaksio tai kolmio hommata. riippuu missä asutte. Toki tuo 100 000 - 150 000 ei joka puolella suomea saa kolmiota.
Huomioikaa putkiremontit ym hissin rakennus jutut ym. ( tekee ison jutun ja toki)
Myyntihinta ja velatonhinta ei todellakaan ole sama ja kannattaa huomioida tarkkaan! Tiesit varmaan?
Itelläni niin sama tilanne ja olen Insinööri jota nuo sairaanhoitaja tytöt kiinnostanu aina:)
( anteeks ku ei liittyny asiaan täysin mutta jotenkin tuntu että oisko mahdollista että ois noin :) ) - ekakert
Olen jo asuntoja selaillut ja hintahaarukkaan löytyy kolmioitakin täällä pohjoisessa päin. Alimmasta hinnasta lähdetään just siksi ettei pääsisi kuukausierät liian korkeiksi. Kaikki kyllä kallistuu koko ajan, toivoisin että löytäis pian töitä josta saa oikeaa palkkaa, mutta työpaikan vaihtaminen ei ole itsestäänselvyys monilla aloilla ja koulutuksilla : / Lähes saman rahan sais periaatteessa kotona istumalla jos haluaa olla yhteiskunnan elätti, mutta se nyt ei minulle käy..
Kylläpä olisi hyvä jos näistä olisi neuvontaa, ettei tule jälkeenpäin tilanteita, joissa aletaan jossittelemaan ja jankkaamaan että "ois kannattanu tehä niin ja näin".. Ja vähän painettakin tulee jatkuvasti kun kaikki sanoo että nyt omaa laittamaan ku vuokranmaksu on sama ku tuuleen heittäis rahaa.. Mutta nykyään jos ei oo varmaa työtä niin mikään ei oo varmaa : ( Nii ja sairaanhoitaja en ole, niillä nimittäin täällä töitä riittäisi : D - kotimainen
Kannattaa selvittää omat ja puolison tulot, menot ja säästöt, koska näitä kaikkia jokainen pankki tulee teiltä kysymään. Ja vaikka korot ovat nyt alhaalla niin pitää varautua 2-3% korkeampaan korkotasoon, joka 100t€ lainassa on 100-150€ enemmän kuukaudessa.
Korkojen osalta pitää huomioida niiden verovähennysoikeus, joka tosin on pikku hiljaa heikentymässä. Ensiasunnon ostaja saa vähentää n 25% korkojen määrästä, tämän vaikutus 100t€ lainassa on 60-100€/kk riipuen korkotasosta ja laina-ajasta.Pankkeihin voi olla yhteydessä nettisivujen kautta täyttämällä lainahakemuksen.Netissä on myös kilpailutuspalveluita, jotka helpottavat tällaisen tekemistä esim etua.fi
Muutoksiin tulotasossa voi varautua säästämällä tai ottamalla pankkien tarjoaman lainaturvan. Itse suosittelen rahan laittamista säästöön sen sijaan että maksatte pankille joka kuukausi tästä turvasta. Jos oma työtilanne on todella epävarma niin lainaturva tuo silloin hieman mielenrauhaa. AIna pitää kuitenkin ensin tutustua ehtoihin, esim kuinka pitkään on pitänyt olla töissä ennen kuin lainaturva korvaa lainakuluja, mikä on maksimikorvausaika jne.
Pankkien kanssa kannattaa keskustella eri vaihtoehdoista, mutta pitää aina muistaa että pankkivirkailija edustaa pankkia ja haluaa myydä teille laajasti pankin palveluista. Tällöin ensimmäisenä teille tarjottu vaihtoehto ei välttämättä ole teille paras vaihtoehto. - 10+6
Oman kokemuksen pohjalta minulla alkoi mennä taloudellisesti hyvin kun tajusin alkaa lyhentämään asuntolainoja n. 10v. maksuajalla. Tämä vaatii tietenkin mielenlujuutta ja laumalammas, jolla pitää olla uusimmat pelit ja vehkeet ja armanit ja vuittonit ei tähän välttämättä pysty.
Ostin ensiasuntoni, yksiön Kalliosta 2006 ja kohta valmistuu omakotitalo. Palkat minulla ja miehellä keskitasoa. Minä olen taloutemme kukkaronvartija, kyttään kauppalaskuja ja kierrän kirpputoreja. Valmistuvaa taloa sisustan ajoissa käytettynä netistä metsästämilläni klassikkohuonekaluilla. Mulla ja lapsella on n. 50% vaatteista kirpparilta ja eipä sitä päällepäin arvaisi. Nyt hoitovapaalla tulot nettona 600e kuussa ja lisää pitäis keksiä säästökohteita, jottei miehen kukkarolle tarvitsisi mennä. Nykyisellään maksan omat puhelin- ja luottokorttilaskuni ja 2/5 osan ruoasta ja laitan hieman säästöön, mies hoitaa loput maksut. Kuten monella naisella, minullakin on tarve shoppailla, mutta teen sen kirpputorilla ja 20e tulee jo kassillinen naisten- ja lastenvaatteita kotiin..
Asuntolainassa nyt 25 vuoden laina-aika. Kun palaan töihin on meillä nuukasti elellen mahdollisuus maksaa laina pois 8-10 vuodessa. Suosittelenkin ottamaan sellaisen määrän lainaa, josta uskoo pystyvänsä selviytymään 10 vuodessa. Näin ei työttömyyden tai vanhempainvapaiden pitäisi keikuttaa venettä pahasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833