Monet uskovaiset tuntuvat luulevan, että usko tai sen puute on asia johon voi itse jotenkin vaikuttaa. Ei se ole! Jos kerron etten usko, tullaan oitis pelottelemaan kadotuksella ja vaikka millä, ja kehotetaan kääntymään uskoon. Ei se niin mene. Näen, että nurmikko on vihreää. Joku väittää kivenkovaan sen olevan sinistä, mitä en tietenkään usko. Saattaa olla että tämä joku jostain syystä näkee sen sinisenä, ja voin hänen mielikseen jopa sanoa että kappas, sinistähän se, mutta en minä siihen silti uskomaan ala kun itse koen sen edelleen vihreänä. No, vertaus oli vähän kömpelö mutta sama asia on minkä tahansa uskon kanssa: se, etten usko esimerkiksi jumalaan ei ole jumalan kieltämistä. Miten sellaista voi kieltää, johon ei edes usko? Agnostisena ateistina en myönnä enkä kiellä. Minä en vain sydämessäni usko ja sillä hyvä. Siitä on turha tulla minua syyllistämään, asialle kun en itse mahda mitään enkä voi pakottaa itseäni uskomaan. Itselleni en voi valehdella niin että se menisi läpi. Kuitenkin monet uskovaiset tuntuvat ajattelevan että uskonnottomuus tai uskon puute, miksi sitä nyt kutsutaankaan, on jotenkin omavalintainen juttu. Se on outoa.
Usko on uskon asia!
8
118
Vastaukset
- Hihhulihihhii
Totta kai se on outoa, koska uskovien ihmisten järjenkonttaus on kaiken normaalin logiikan ja päättelyn ulkopuolella. Rationaalisilla perusteluilla ei ole mitään merkitystä sellaisille ihmisille, koska heidän koko maailmankuvansa perustuu täysin irrationaalisille perusteille, joita ei voi mikään (normaali tervejärkinen) logiikka koskaan uhata.
"Uskovan mieli on ulkoisesti läpäisemätön järjellisille todisteille.
Se kieltää kaikki suorat todisteet kieroina..."
- H. L. Mencken
"Niin pitkälle kuin minä voin muistaa, evankeliumissa ei ole ainuttakaan sanaa joka ylistäisi järjen käyttöä."
- Bertrand Russell - 1213
"Miten sellaista voi kieltää, johon ei edes usko?"
Kieltämistä on se, jos sanoo ettei Jumalaa ole. Jos "ateisti" ei väitä, ettei Jumalaa ole, ei hän silloin ole Jumalan kieltäjä.- Pukinkieltäjä
Kieltämistä on se, jos sanoo ettei Joulupukkia ole. Jos lapsi ei väitä, ettei Joulupukkia ole, ei hän silloin ole Joulupukin kieltäjä.
Sanotaan, että en usko ennekuin näen, mutta kuitenkin vaikka näemme totuuden silmiemme edessä emme siihen usko valheelliseen mielikuvitukselliseen me uskomme
Sellainen jonka näemme joka hetki ei tietenkään uskomista kaipaa, mutta emme hyväksy sitä totuudeksi vaikka näemme
Mikä on tuo totuus jote emme usko todelliseksi, se on elämä, sillä kaikkialla ympärillämme on vain yhtä elämää jonka osa mekin olemme
TIEDEMIEHETKIN USKOVAT, ETTÄ ELÄMÄ SYNTYY MATERIASTA, mutta se on pötyä
Elämä ei ole koskaan syntynyt, joten se ei myöskään milloinkaan kuole, se on aina ollut olemassa, tulee olemaan
Maailmankaikkeudet tulevat ja menevät, mutta se on liikkumattomana liikuttajana elävänä tietoisuutena olemassa, ja mekin olemme sitä elämää, joka tulee meihin syntymässä ja poisttuu kuolemassa.
Se pitää meidät henissä automaattisesti syntymästä kuolemaan asti- dipà-dapâ-dui
Näin on.
Koska emme tiedä, miten elämä syntyy. olisi meidän kaikkien syytä ryhtyä hinduiksi ja tunnustaa luojajumala Brahman olemassaolo.
- 12+16
"Agnostisena ateistina en myönnä enkä kiellä. Minä en vain sydämessäni usko ja sillä hyvä. Siitä on turha tulla minua syyllistämään, asialle kun en itse mahda mitään enkä voi pakottaa itseäni uskomaan. Itselleni en voi valehdella niin että se menisi läpi."
Olen monessa kohtaa todennut, että ateistit, agnostikot ym. ei-teistit ovat paljon rehellisempiä kuin uskovaiset. Heillä ei valheen taakka paina sydämessä, ja ovat valmiita avoimeen keskusteluun, perustelemaan näkemyksensä sekä myös myöntämään virheensä. Uskovaisuus nykyisessä tiedon ympäröimässä maailmassa on itselle valehtelemista, tietoisesti tai tiedostamatta, olosuhteiden pakosta tai tietynlaiseen ympäristöön ajautumalla.- ei niin mitään
Juuri tuota uskonto nimenomaan on - tietoista itsepetosta, itselle valehtelemista, itsesuggestiota, älyllistä epärehellisyyttä. Uskovat tietävät oikein hyvin ettei heidän sokea uskonsa perustu yhtään mihinkään, aivan kuten he eivät kysyttäessä koskaan voi esittää meille yhtään mitään jumalastaan, ei siis todisteen murustakaan.
Ja silti he jaksavat hämmästellä, miksi se ainainen ei-yhtään-mitään
ei yhtään kiinnosta normaalia tervejärkistä ihmistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss875926Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa243537- 1602069
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2291991Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1741751Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2841503Voiko olla, onko se tosiaan niin että
Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵571031- 671021
Metsa Man Extra kanava toimii hyvin
ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.211000Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?
Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.109937