Miksi moottoriteillä EI osata ajaa oikein ??!!

rattipena65

Miksi ja minne suomalaisten ajotaidot moottoriteillä ovat kadonneet ?

Ajetaan puskurissa kiinni, ei käytetä ohittaessa vilkkua, rampilta tultaessa ei osata kiihdyttää ja sitten kun ohitetaan, niin ei kun ravat ohitettavan silmille kurvaamalla ihan nokan eteen ???

Nämä ovat mielestäni perusasioita ja kyllähän ne pitäisi autokoulussa opettaa, vai mitä ?

70

1910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en muista

      Onko niitä joskus ollut?

      • Jostain syystä siirrytään vasemmalle kaistalle jo ainakin 500m. ennen edellä olevaa rekkaa tai muuta hidasta ajoneuvoa. Eikä suostuta palaamaan oikealle vaikka lähettelisi kuinka valomerkkejä ja soittaisi torvea. Ja ohitettavan kohteen jälkeen he ajavat vielä pitkään vasemmalla kaistalla.


      • Autodib
        autoilija kirjoitti:

        Jostain syystä siirrytään vasemmalle kaistalle jo ainakin 500m. ennen edellä olevaa rekkaa tai muuta hidasta ajoneuvoa. Eikä suostuta palaamaan oikealle vaikka lähettelisi kuinka valomerkkejä ja soittaisi torvea. Ja ohitettavan kohteen jälkeen he ajavat vielä pitkään vasemmalla kaistalla.

        Vasemmalla kaistalla on sama nopeusrajoitus kuin oikeallakin. Soittamalla torvea ja vilkuttamalla valoja turhaan häiritse muuta liikennettä ja voit syyllistyä rikokseen.


      • Autodib kirjoitti:

        Vasemmalla kaistalla on sama nopeusrajoitus kuin oikeallakin. Soittamalla torvea ja vilkuttamalla valoja turhaan häiritse muuta liikennettä ja voit syyllistyä rikokseen.

        Mitä muuta voi tehdä noille hitaasti ajaville ohituskaistalla???


      • ajaomaasi
        autoilija kirjoitti:

        Mitä muuta voi tehdä noille hitaasti ajaville ohituskaistalla???

        Et voi niille mitään tehdä, voit keskittyä omaan tekemiseen ja varomaan muiden touhuja.


      • jui
        autoilija kirjoitti:

        Jostain syystä siirrytään vasemmalle kaistalle jo ainakin 500m. ennen edellä olevaa rekkaa tai muuta hidasta ajoneuvoa. Eikä suostuta palaamaan oikealle vaikka lähettelisi kuinka valomerkkejä ja soittaisi torvea. Ja ohitettavan kohteen jälkeen he ajavat vielä pitkään vasemmalla kaistalla.

        voi sinua justiin paljastit itsesi,,siis sinä lähet't valomerkkejä ajat myös itse silloin samoin kuin edelläajava suutuit kun et päässyt ohi,,häh häh,,,, nyt sitten valitat opetteeleensin sitse ajamaan tuu sit neuvomaan muita


      • autoilija kirjoitti:

        Mitä muuta voi tehdä noille hitaasti ajaville ohituskaistalla???

        Itse en aja hiljaa ohituskaistalla, mutta jos takana joku soittaa torvea ja vilkuttelee valoja, niin aika varmasti lasken nopeuden suurimpaan sallittuun, eikä ole sillä sekunnilla kiire takaisin oikealle.

        Enkä muutenkaan näillä keleillä palaa heti oikealle rapaa roiskuttamaan.

        Kuivalla kelillä nopeammin takaisin oikealle, jos takana on joku nopeampi.

        Itse kuitenkin usein ajan vasenta kaistaa muita hieman nopeammin ja väistän, jos takaa tulee nopeampi.


    • lm.

      Autokoulussa voidaan opettaa mitä tahansa, mutta sitten kun on ajokortti saatu niin osa opetuksesta unohdetaan tai ei kertakaikkiaan välitetä osasta opituista asioista.

    • Einstain..

      Kyllähän ne autokoulussa opetetaan mutta pitäisi sen jälkeen osata kehittyä
      myös ihan itsekkin ajotaidoissa, eikä päinvastoin niin kuin valitettavan monilla käy että rohkeus ja itseluottamus kasvaa mutta ajotaidot ei oikeastaan yhtään.

      Liikenteessä on haastavia tilanteita joskus kelle tahansa mutta hyvillä ajotavoilla monista selviää hyvin ja turvallisesti mutta jos ei ole hyviä ajotapoja niin
      moni tilanne on sitten sellaista väkisin runnomista.

      Se on yksi kumma asia se eteen ajaminen, itselleni ei koskaan tulee mieleenkään runnoa kenenkään eteen, yleensä voi odottaa että toinen menee ohi ja sitten voin vaihtaa kaistaa. Liittymästä tullessa pitää ajoittaa liittyminen niin että pyritään juuri kohdalle sattuvan auton taakse eikä eteen.
      Kaikkihan voi mennä perseelleen sitten kun motarilla ajava tekee tilanteen vaikeaksi kun alkaa muuttelemaan nopeuttaan, ajaa ylinopeutta reippaasti, ajaa liian lähellä edellä olevaa niin mitä teet.. tilanteen mukaan sitten pitää keksiä muutaman sekunnin aikana jokin ratkaisu ennen kuin kaista loppuu.
      USEIN ajoissa kun katsoo sitä tilaa niin tälläiseen tilanteeseen ei joudu,
      aina ei siltikään voi välttyä siltä että motarilla ajavien takia liittymästä tulijalla
      on haasteita liikaakin kelle tahansa.

      Tänään etelässä vähän aurinko pikkuisen paistoi iltapäivällä, heti alkoi liikenteessä' lisääntyä ilman ajovaloja ajavat. Ei näin, aurinko paistaa matalalta ja auringon suunnasta tulevat näkyy todella huonosti vastaantulijoille, risteyksissä olevillem jalankulkijoille jne. Se että ITSE näkee ajaa niin useinkaan taajamassa varsinkin ne ajovalot ei omaan näkemiseen auta paljoakaan vaan hyöty on muille että ajoneuvosi on paremmin havaittavissa.
      Joskin liiallisesta valomerestä on myös haittaakin kun kaikki sokaistuu vastaantulijoiden valoista eikä muuta juuri näe kuin ne valot ja
      edellä olevan takavalot.

      Kiteytettynä ja pointtina: Ominpäin soveltaminen ei aina ole kovinkaan hyvä
      asia liikenteessä, yleensä paljon fiksummat, suuremman kokemuksen omaavat on asiat jo miettineet useamman toimesta eikä yksittäinen kuljettajan Einstainin tarvitse koittaa enää "keksiä ruutia uudestaan".

      • turhake!

        Uusien autojen valoautomatiikka on usein syynä siihen että ei valoja.


      • ---
        turhake! kirjoitti:

        Uusien autojen valoautomatiikka on usein syynä siihen että ei valoja.

        Itsen ajelen aina päivisin parkeilla ja sumareilla. Onneks parkit on vaa 4w polttimoita ni ei näy vastaantulijalle helposti


      • leikit kotiin
        --- kirjoitti:

        Itsen ajelen aina päivisin parkeilla ja sumareilla. Onneks parkit on vaa 4w polttimoita ni ei näy vastaantulijalle helposti

        sumareitahan ei saa käyttää muutoin kuin erittäin kovassa sumussa ja sateessa. Hämärässä ja pimeässä ne vain huonontaa omaa näkemistäsi.
        typerää valokikkailua, käytä niitä ajovaloja aina, niin et tupeksi ja toimi väärin.


      • ---
        leikit kotiin kirjoitti:

        sumareitahan ei saa käyttää muutoin kuin erittäin kovassa sumussa ja sateessa. Hämärässä ja pimeässä ne vain huonontaa omaa näkemistäsi.
        typerää valokikkailua, käytä niitä ajovaloja aina, niin et tupeksi ja toimi väärin.

        Juu hämärällä laitan oikeet ajovalot päälle sitten


      • noniin
        --- kirjoitti:

        Itsen ajelen aina päivisin parkeilla ja sumareilla. Onneks parkit on vaa 4w polttimoita ni ei näy vastaantulijalle helposti

        nonii siinä yks pelle lisää.


    • suolaaminen ja näkyv

      syynä ovat nysvääjät jotka tukkivat ohituskaistan ja tunaroivat rampeilla. Nysväämisen syynä on mm. puhelimen käyttö ajon aikana, polttoaineen säästäminen, pelkääminen liikenteessä ja itsekkyys.

      • loogista

        Minä ajelen ohittaessa sitä vasenta kaistaa juuri itsekkäiden ohittelijoiden takia. Siis sellaisten jotka ohittavat niiiiin hitaasti että joutuisin itse "sumppuun" seuraavan rekan taakse.

        Sujuva liikennehän tarkoittaa että ajetaan samaa vauhtia eli kun on kaksi kaistaa samaan suuntaan ja paljon liikennettä niin vasen kaista menee suurinta sallittua nopeutta ja oikea rekkojen suurinta sallittua nopeutta.

        Muille nopeuksille ei moottoritiellä useinkaan ole tarvetta kuin hälytysajoneuvoille. Traktoreillahan ei moottoritiellä saa ajaa.

        Yksinkertaista sujuvan liikenteen logiikkaa joka ei millään onnistu.


    • Opetusluvat suurin syy

      Jos tyhmä ja taitamaton vanhempi opettaa jälkikasvulle ne ainoat ja oikeat tavat, tyylit ja säännöt sekä niiden soveltamisen liikenteeseen niin soppa on valmis!

    • Pelletiellä

      Heh! Vuosisadan naurettavin sumaripelle havaittu Lahden ja Mäntsälän välillä 18.12 noin klo 16.
      Huomasin edelläni noin 300 m:n päässä ajavalla olevan takasumari päällä. Sää oli kirkas, lämpö hieman nollan yläpuolella.
      Koska en halua häikäistyä moisesta kohdevalosta, nostin nopeutta ja ajoin (ohituksen aikana näin kuljettajan) teinipellen eteen ja vilkutin omaa takasumaria jotta kuljettaja huomaisi virheensä ja korjaisi asian.

      Mutta ei. Nuoriherra päätti ilahduttaa minua valoshowllaan ja paineli ohi.
      Taisi teini etsiä autostaan kaikki sumareihin liittyvät nappulat päälle tietämättä sitä ettei etusumareita edes ollut.
      Teinin liikennesuoritteet edelläni näkyivät selkeästi.

      • turhake!

        Se samainen automatiikka pitää joissain autoissa takavalot pimeinä huonossakinvalossa. Energiansäästöpelleilyä oikein direktiivien mukaisesti.

        Motarilla pahimpia takapuskurissa roikkujat ja ohittajat jotka kiilaa heti eteen ja roiskuttaa ohitetun auton tuulilasin umpeen. Yleensä bemari tai audi-tulevat ilmeisesti liian harvoin itse ohitetuiksi kun paahtavst ylinopeutta. Vilkutkin rikki niissä usein...


    • Miksi valitat

      Ei kai se puskurissa kiinni ajaminen pahaksi ole?

      Jos meinaan ajaa kiinni toisessa, ja vaikka edellä ajava tekisi kuinka nopean jarrutuksen tahansa, niin mitään törmäystä ei tapahtuisi... taseen esim. 10 metrin väli olisi jo paljon vaarallisempi kun auto pamahtaisi toisen perään äkkijarruksessa

    • ---

      Ajelin tänään ennen yhdeksää etusumarit normi ajovalot päällä. Satoi siis räntää.
      Siinä joku heitti pitkät päälle koska mulla oli sumarit, niin just kerkesin vilkuttelee sille takasin..

      Tulee oikeen hyvälle mielelle ku pääsee vilkuttelee valoja noille pelleille. Joskus pidän kättä valmiina siinä viiksellä että em. tilanteissa pääsen vilkuttelee takaisin..

      • sumarit metsätiellä

        => etusumarit normi ajovalot päällä

        Sääntöjen mukaan se on jompikumpi, ei molemmat yhtä aikaa.

        "Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ( = parkkivalot) ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Itse käytän etusumuvaloja vain kuoppaisilla metsäteillä hitaassa ajossa. Maantieajossa niistä ei ole hyötyä kun ne valaisevat vain lähialueen ja sen kirkkaus haittaa kauemmas näkemistä.


      • viiksiNam

        aivan . minäkin pidän kättä aina apukuskin viiksellä, mukava lirputella :)


      • pellefarm

        Mulla parempi konsti, kohdalla pikku koukkaus kohti, ei vilkuttele seuraavalle


      • Ennakointi +++
        sumarit metsätiellä kirjoitti:

        => etusumarit normi ajovalot päällä

        Sääntöjen mukaan se on jompikumpi, ei molemmat yhtä aikaa.

        "Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ( = parkkivalot) ovat samanaikaisesti kytketyt."

        Itse käytän etusumuvaloja vain kuoppaisilla metsäteillä hitaassa ajossa. Maantieajossa niistä ei ole hyötyä kun ne valaisevat vain lähialueen ja sen kirkkaus haittaa kauemmas näkemistä.

        Mitä hyötyä on sumareista? Ei minua ainakaan jaksa kiinnostaa, mitä 10m:n päässä metsässä tapahtuu tai 10 m:n päässä edessäni. Katselen ajaessani 200-300 m:n päähän, jotta pystyn ennakoimaan tapahtumia. Jos 10m:n päässä on jokin este, joutuu tekemään todella nopean väistöliikkeen tai törmäämään. On se este sitten pieni tai iso, sattuu törmätessä aina eläimeen, ihmiseen tai muuhun, viime kädessä omaan lompsaan.


    • no huh

      Huomaatko aloittaja mitä provoporukkaa houkutit jutullas?

      • ei ole ei

        No mutta tuo aloitushan oli täysprovo, ei tuollaista rattipenaa ole olemassakaan.


    • motarikuski32523

      Jos edes nää pari asiaa oppis niin liikenne oli jo paljon sujuvampaa:

      -vasemalla kaistalla ajetaan kesäisin 120-130, ei ali eikä yli. Talvella vastaavasti 100-110. Mittarivirhe tulee huomioida ja samalla pitää muistaa ettei vasen kaista ole ylinopeuskaista. Monella menee hermot kun ei pääse ajamaan ylinopeutta mutta siitä saa syyttää vain itseään. Samoin alinopeutta ei saa ajaa vasemmalla kaistalla.

      -kiihdytetään ripeästi. Hitaat kiihdytykset ovat ongelma kaikkialla liikenteessä mutta varsinkin moottoritielle tultaessa se aiheuttaa että muut joutuu jarruttelemaan ja ettei voi sulautua autojonoon kun nopeuserot ovat liian suuria. Ymmärtäkää nyt painaa sitä kaasua älkäälä kiihdyttäkö tyhjäkäynnillä, tällä tavoin ei synny ruuhkajonojakaan läheskään yhtä helposti. Lisäksi säästätte polttoainetta.

      • Oyutta

        Jälkimmäisestä unohtui turvavälien merkitys ramppien kohdilla, siis motaria ajavilla kuin myös rampilta tulijoilla!

        Ilman turvavälejä on sujuva liittyminen liikennevirtaan pelkkä toiveuni =) Tätä ei monikaan kuski tunnu hoksaavan.


    • kjhkjhkgk

      jos edessä ajava ajaa alinopeutta niin on roikuttava puskurissa kiinni kunnes nysväri nostaa nopeuttaan.

      • Siiv Ari

        Penis.


      • yguk

        > jos edessä ajava ajaa alinopeutta niin on roikuttava puskurissa kiinni kunnes nysväri nostaa nopeuttaan.

        Uskon että noin ajattelee vain pieni vähemmistö kuljettajia, koska ei tuo puskurissa roikkuminen mitään auta.


      • alinopeutta ei ole

        En nosta nopeuta yli suurimman sallitun, vaikka kuinka yrittäisit hiillostaa. Siinähän roikut, perskärpänen.


      • Korvatuppelo
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity aiheeseen millään tavalla.


    • Bosch ja näkyy

      Jos tuo kuran lentäminen tuulilasiin on niin iso ongelma niin suosittelisin pyyhkimien vaihtoa uusiin ja nesteen lisäämistä tuulilasinpesunestesäiliöön. Vasen kaista on tarkoitettu moottoritiellä ohittamista varten ja sieltä on palattava oikealle ohittamisen jälkeen.

      • kaahauskaista?

        => jos tuo kuran lentäminen tuulilasiin on niin iso ongelma

        Kyse on enempi siitä onko sitä kuraa pakko roiskuttaa toisten päälle?

        => Vasen kaista on tarkoitettu moottoritiellä ohittamista varten

        Ei ole tarkoitettu ohittamista varten, se on ajokaista.

        Oikealta ohittaminen on kiellettyä (poikkeuksiakin on), mutta muutoin ei vasemmalla sentään ohituspakkoa ole. Siellä saa ajaa jos oikealla kaistalla ei ole tilaa, mutta ei suinkaan ole mitään pakkoa ajaa kovempaa kuin oikealla - ja ylinopeus on kiellettyä molemmilla kaistoilla.

        Kannattaa ajoittain käydä lukemassa Tieliikennelaki ja -asetus Finlexistä jos alkaa tuntumaan siltä että liikenne olisi kiireisiä varten. Turvallisuus tulee ensin.

        Pakkoja on mm. turvaväli ja nopeusrajoitusten noudattaminen.

        Luonnollisesti laki ei takaa turvallisuutta, mutta se määrittelee kenen vakuutuksesta korvaukset maksetaan. Kolarista voinee seurata sakkojakin, eli kannattaa aina kutsua poliisit paikalle. Syyttömän osapuolen kannattaa kiistää sakot koska joskus oletuksena on se että "riitaan tarvitaan kaksi".


      • kaahauskaista? kirjoitti:

        => jos tuo kuran lentäminen tuulilasiin on niin iso ongelma

        Kyse on enempi siitä onko sitä kuraa pakko roiskuttaa toisten päälle?

        => Vasen kaista on tarkoitettu moottoritiellä ohittamista varten

        Ei ole tarkoitettu ohittamista varten, se on ajokaista.

        Oikealta ohittaminen on kiellettyä (poikkeuksiakin on), mutta muutoin ei vasemmalla sentään ohituspakkoa ole. Siellä saa ajaa jos oikealla kaistalla ei ole tilaa, mutta ei suinkaan ole mitään pakkoa ajaa kovempaa kuin oikealla - ja ylinopeus on kiellettyä molemmilla kaistoilla.

        Kannattaa ajoittain käydä lukemassa Tieliikennelaki ja -asetus Finlexistä jos alkaa tuntumaan siltä että liikenne olisi kiireisiä varten. Turvallisuus tulee ensin.

        Pakkoja on mm. turvaväli ja nopeusrajoitusten noudattaminen.

        Luonnollisesti laki ei takaa turvallisuutta, mutta se määrittelee kenen vakuutuksesta korvaukset maksetaan. Kolarista voinee seurata sakkojakin, eli kannattaa aina kutsua poliisit paikalle. Syyttömän osapuolen kannattaa kiistää sakot koska joskus oletuksena on se että "riitaan tarvitaan kaksi".

        niin se vain on,että ohitustilanteessakaan ei SAA käyttää ylinopeutta!joten turha siitä on kinastella,hurjastelijat pois teiltä-


      • Lakia lukenut
        pete695 kirjoitti:

        niin se vain on,että ohitustilanteessakaan ei SAA käyttää ylinopeutta!joten turha siitä on kinastella,hurjastelijat pois teiltä-

        Tieliikennelaista löytyy myös selkeäsanainen määräys siitä, että hitaamman ajoneuvon pitää antaa esteetön kulku nopeammalle ajoneuvolle.


      • Kerro pykälä
        Lakia lukenut kirjoitti:

        Tieliikennelaista löytyy myös selkeäsanainen määräys siitä, että hitaamman ajoneuvon pitää antaa esteetön kulku nopeammalle ajoneuvolle.

        Mistä kohdasta?


      • Erik II
        Lakia lukenut kirjoitti:

        Tieliikennelaista löytyy myös selkeäsanainen määräys siitä, että hitaamman ajoneuvon pitää antaa esteetön kulku nopeammalle ajoneuvolle.

        Joo löytyy kyllä... Mutta mikä on "hitaampaa ajoa" EI ainakaan nopeusrajoituksen osoittama maksimi!!!!

        Ja jopa mootoritiellä "ruuhkan" ollessa ns, päällä se vasenkin kaista muuttuu tavalliseksi ajokaistaksi. Löytyy myös laista.

        Sekin löytyy laista että ravan roiskuttaminen on kiellettyä.


      • väijyPena

        Ohitetaan, ketään ei ole edessä eikä ketään näy takana tulemassa, niin ei kun vedetään suoraan nokan eteen ja ravat ohitettavan silmille !
        Voiko enää ohittaa tyhmemmin, mitähän itse ajattelet, jos ja kun asia sattuu kohdallesi ?
        Kyllähän jonkinlaista kohteliaisuutta ja omien aivojen käyttöä voisi odottaa liikenteessä, eikö ?
        Ihan turha tulla kuittailemaan pyyhkijöiden käytöstä - omalle kaistalle voi palata riittävän etäisyyden saannin jälkeen ohitettavaan ! HALOO !!!


      • viisas taas lisäääää

        ei se kura vaan se hiekka ja KIVET JA NASTATA jotka ropisee ja poksuu lasiin jättäen hyvät jäljet !


    • vähän ajava

      Asiaton käytös liikenteessä opittu ulkomailta, mahdollisesti lomamatkoilla. Itse ole matkustellut paljon ja monissa maissa joissa olen käynyt on tolkuttoman huonot ajotavat, joita leimaa muista autoilijoista piittaamattomuus. Esim. vasenta kaistaa ajetaan aivan yleisesti Väli-ja Etelä Amerikassa ja ohitellaan mistä pääsee. Itse en rohkene näissä maissa ajaa ja matkustajanakin koko ajan pelko perseessä milloin rysähtää. Kun maailman ajotapoja vertaa suomalaiseen niin täällä sentään valtaosa ajaa jotakuinkin sääntöjen mukaan mutta huonompaan suuntaan ollaan menossa koko ajan.

      Kaipa kyseessä on yleinen kansalaistottelemattomuus kun luullaan että meillä täällä on jotenkin kurjat oltavat kaikkinensa. Verotus on kova, etenkin autoverotus ja sitä kompensoidaan sitten omavaltaisuudella. Tyyliin miksi noudattaa sääntöjä kun siitä ei ole mitään hyötyä itselle.

    • kaakeli

      Minkähän kumman takia monet motarilta poistuttaessa pudottavat vauhtia jo 500m ennen ramppia. Saavat aikaan taas upean ohitusrumban aikaan. Se vauhti pudotetaan vasta rampissa eikä motarilla!

    • P Oliisi

      Pysykää vain siellä oikealla kaistalla ja olkaa hiljaa. Kukaan ei vilkuttele mitään. Toinen vaihtoehto on mennä sivuteille köröttelemään. Ohituskaista on ohituskaista ja se on tarkoitettu ohittamista varten (jos ei auennut) ja niin sanoo myös tieliikennelaki.

      • kaahauskaista?

        "Ohituskaista on ohituskaista"

        Laitatko lainauksen missä kohtaa Tieliikennelaki sanoo noin?
        Vinkki: Finlex ei löydä sanaa "ohituskaista", mutta "ohituskielto" löytyy kyllä.

        Muistathan "ohituksissasi" että vasemmallakin kaistalla on ylinopeuskielto voimassa?

        TLL 23§ "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää", eli ihan turha on ryhtyä kotipoliisiksi ja vilkutella niitä valoja niille jotka osaavat liikenteen paremmin.

        Kovaa osaa ajaa kuka vaan, mutta ketjukolariin osallistuminen on osoitus siitä että autokoulun opit eivät vaan menneet perille. Minä-minä-minä on silloin jäänyt vahvempana järjen äänen päälle.


      • Vasen kaista
        kaahauskaista? kirjoitti:

        "Ohituskaista on ohituskaista"

        Laitatko lainauksen missä kohtaa Tieliikennelaki sanoo noin?
        Vinkki: Finlex ei löydä sanaa "ohituskaista", mutta "ohituskielto" löytyy kyllä.

        Muistathan "ohituksissasi" että vasemmallakin kaistalla on ylinopeuskielto voimassa?

        TLL 23§ "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää", eli ihan turha on ryhtyä kotipoliisiksi ja vilkutella niitä valoja niille jotka osaavat liikenteen paremmin.

        Kovaa osaa ajaa kuka vaan, mutta ketjukolariin osallistuminen on osoitus siitä että autokoulun opit eivät vaan menneet perille. Minä-minä-minä on silloin jäänyt vahvempana järjen äänen päälle.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

        §7 Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.


      • kaista ku kaista
        kaahauskaista? kirjoitti:

        "Ohituskaista on ohituskaista"

        Laitatko lainauksen missä kohtaa Tieliikennelaki sanoo noin?
        Vinkki: Finlex ei löydä sanaa "ohituskaista", mutta "ohituskielto" löytyy kyllä.

        Muistathan "ohituksissasi" että vasemmallakin kaistalla on ylinopeuskielto voimassa?

        TLL 23§ "Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää", eli ihan turha on ryhtyä kotipoliisiksi ja vilkutella niitä valoja niille jotka osaavat liikenteen paremmin.

        Kovaa osaa ajaa kuka vaan, mutta ketjukolariin osallistuminen on osoitus siitä että autokoulun opit eivät vaan menneet perille. Minä-minä-minä on silloin jäänyt vahvempana järjen äänen päälle.

        selitäppä miksi sain sakot kun ajoin liian kauan vasemmalla ajo kaistalla enkä ajanut ylinopeytta vaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.
        sakon syy oli et ohitus kaistan tukkiminen . näin ollen sillä kaistalla saa ajaa silloin kun olet ohittamassa jotain.


      • kaahauskaista?
        kaista ku kaista kirjoitti:

        selitäppä miksi sain sakot kun ajoin liian kauan vasemmalla ajo kaistalla enkä ajanut ylinopeytta vaan nopeusrajoituksen mukaista nopeutta.
        sakon syy oli et ohitus kaistan tukkiminen . näin ollen sillä kaistalla saa ajaa silloin kun olet ohittamassa jotain.

        => miksi sain sakot kun ajoin liian kauan vasemmalla ajo kaistalla

        En usko että tuollaista sakkoa olet saanut (1990-luvulta alkaen) koska sääntö turvaväleistä on vahvempi. Jos kuitenkin sait sakon siitä ettet änkeä toisten turvaväleihin olisi se sakko kumottu viimeistään hovioikeudessa.

        Mutta se joka hiillosti sinua takapuskurissa olisi saanut ajokiellon (Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, RIkoslaki 23 luku).

        Jos hiillostajaa ei olisi ollut, ei kukaan olisi edes kuvittelut että tukit mitään kaistaa. Toisaalta saman tien olisi hiillostajalle tullut rikesakko tai päiväsakkoja ylinopeudesta kun olisit pystynyt siirtymään oikeanpuoleiselle kaistalle.

        Liikenteessä turvallisuus menee kiireen ohi. Yleinen etu voittaa yksilön (useimmiten kuvitellun) edun.


    • Heips
      Jaa, et joku muukin on huomannut saman.........
      Mä oon huomannu tän ongelman jo vuosia sitten, ja se jatkuu......... Joo,ne kaikki tai-taa unohtua heti, kun päästään ajoon...........vähät välitetään moisista laista, ei ne hei -tä nyt koske, niin he ajattelevat......

    • uuuusia uusia

      totta ! ja vielä huomasin tossa joulun aikaan kun ajelin UUDELLA autolla ihmiset ohittaa paljon kauempaa ! auta armias jos vanhalla 20v autolla niin heti ohituksen jälkeen eteen !! ja ne paskavedet nokalle .. vaikka ajan samalla tavalla niin sillä omalla pask .. kun tällä uudella tämän vuoden autolla

      • uusvanha

        No kohtahan taas saat uuden, ei tarvitse enää sääliä. Ihmettelen että kannattaako yleensä ostaa tuollaisia vuoden autoja, minulla se on kuitenkin vähintään 4-5 vuotta.


    • take on train

      ...menkää bussilla

      • oma auto on paras.

        Busseilla kulkee vain pummit ja muut epänormaalit.


      • ex autoilija
        oma auto on paras. kirjoitti:

        Busseilla kulkee vain pummit ja muut epänormaalit.

        On se mukavaa kun ei tarvi autoa raapata ja lämmittää kahden kymmenen asteen pakkasella, ja kulkeminen on puolet halvempaa kun ostaa bussikortin eikä maksa bensoja. eikä tarvi autovakuutuksia tai jänskättää meneekö katsastuksesta läpi


    • Ammattiautoilija

      Meidän ammatiksemme liikenteessä ajavien mielestä ainakin Tre - Hki ja Hki -Lht mootoriteille on tullut uusi ihmisrotu "Keskiviivan seisojat" :-). Nämä em:t täyttävät vasemmanpuoleiset ajokaistat muista tienkäyttäjistä piittaamatta. Lisäksi näillä on oikeus tietyön lähestyessä vetää viime metreille asti vasenta kaistaa ja lopulta kiilata itsensä oikealle kaistalle.

      Näinhän se menee: "Aja oikealla, ohita vasemmalta".

      Laskekaapa paljonko hurjastelija voittaa 100km:n matkalla muiden ajaessa moottoriteillä nopeusrajoitusten mukaan.
      Sitten vielä testaamaan mitä se todellisuudessa on :-?
      Puhutaan 5-10 minutista ja tuon edun saavuttaminen voi johtaa pahimmassa tapauksessa kuolemaan :-(

      • ajanloppu alkanut

        Elämää on enempi kuin aikaa.


      • ---

        "Lisäksi näillä on oikeus tietyön lähestyessä vetää viime metreille asti vasenta kaistaa ja lopulta kiilata itsensä oikealle kaistalle. "

        Ja bussit ja taksithan ei tätä tee vai??


      • Takseihin kyllästynyt
        --- kirjoitti:

        "Lisäksi näillä on oikeus tietyön lähestyessä vetää viime metreille asti vasenta kaistaa ja lopulta kiilata itsensä oikealle kaistalle. "

        Ja bussit ja taksithan ei tätä tee vai??

        Joku kusipäätaksikuski tätä puolusteli kerran sillä että hänellä on mukamas joku yhteiskunnallinen tehtävä ja se oikeuttaa kiilaamaan liikenteessä!


    • hanuripenanratti65

      mistä näitä rattipenoja sikiää joitten ajatusmalli menee..on vain kaksi tapaa ajaa minun tapa ja väärä tapa.
      jos äo liikkuu tuolla tasolla ei tartte ihmetellä miks mamut "vie kaikki naiset"

      ehkä penan kannattaisi pistää se ratti wunderbaumeineen sinne minne ei päivä
      paista ja leilkkiä sitten grönholmia.

    • niin!

      Kaistan vaihtoa ei osata tehdä hyvissä ajoin vaan täytyy väkisin änkeä väliin

    • Ripeästi ajava

      Mahtavaa keskustelua! Rakentava kritiikki on hyvän keskustelun a ja o

      Taas ihmiset niputetaan joko kaahailijoihin tai hidastelijoihin. Ja toiseen ryhmään kuuluvat on sinun mielestä täysiä kusipäitä, eikö niin?

      Tässäpä oma mielipiteeni

      Ripeästi ajavan käytös ei vaikuta muihin autoilijoihin juuri millään lailla. Usein he ovat hyvin keskittyneitä ja tarkkailevat liikennettä. Ajavat ehkä pientä ylinopeutta, mutta se on heidän asiansa, eikä se vaikuta toisten ajamiseen mitenkään. En tietenkään tarkoita niitä jotka ajavat 150km/h motarilla, siitä on jo vaaraa.

      Hidastelijat ovat moottoritiellä vaarallisempia kuin ripeästi ajavat (minun mielestä). Hidastelija ei pysy liikenteen rytmissä mukana ja saattaa ruuhka-aikaan aiheuttaa pitkälle ulottuvia seurauksia, kun takana tulevat joutuvat jarruttamaan ja liikenteen rytmi muuttuu ja sumppuuntuu. Heidän käytöstä on usein myös vaikea "lukea". Koska he eivät pääse liikenteen rytmiin sujuvasti, saattavat he sitten tehdä äkkinäisiä ja arvaamattomia ratkaisuja.

      Otakaa toiset autoilijat huomioon ja seuratkaa liikenteen rytmiä. Ei vain sitä että itse ajaa sallittua nopeutta. Yrittäkää ymmärtää liikenne kokonaisuutena ja oma paikka siinä kokonaisuudessa.

      Lisäksi nopeusmittari valehtelee. Ilmeisesti on paljon ihmisiä jotka eivät tätä tiedä. Mittari saattaa valehdella 10km/h. Ja se aiheuttaa jo isoja nopeuseroja liikenteessä. Niiden välillä jotka ottavat sen huomioon, ja niiden jotka eivät.

      Ja moottoritiellä VOI ajaa liian hitaasti. Ja siitä saada sakotkin.

      • ....

        Ylinopeuden ajaminen ei ole sallittua vaikka muut niin tekisi. Poliisin pitäisi sakottaa jokaista ylinopeuden ajajaa, niin ehkä riittävän monen sakon jälkeen he tajuavat, mitä nopeusrajoitus tarkoittaa.

        Ylinopeutta ajavat lisää ihan yhtälailla nopeuseroja kuin alinopeutta ajavat.


      • Ripeästi ajava
        .... kirjoitti:

        Ylinopeuden ajaminen ei ole sallittua vaikka muut niin tekisi. Poliisin pitäisi sakottaa jokaista ylinopeuden ajajaa, niin ehkä riittävän monen sakon jälkeen he tajuavat, mitä nopeusrajoitus tarkoittaa.

        Ylinopeutta ajavat lisää ihan yhtälailla nopeuseroja kuin alinopeutta ajavat.

        Näinpä juuri... Suurin osa suomalaisista tuijottaa vaan sitä laki pykälää. Millään muulla ei ole väliä kuin sillä laki pykälällä. Orjallisesti noudatetaan lakia, oli siinä järkeä eli ei. Ja sitten vielä syynätään silmä kovana mitä muut tekevät väärin ja heti ollaan moittimassa ja vaatimassa heille rangaistuksia. MIksi?!

        Ei se nopeusero pelkästään aiheuta minkäänlaista vaaratilannetta (paitsi tietenkin jos se ero on todella suuri.)

        Pieni ylinopeus on uhriton rikos! Miksi siis pitäisi olla niin prkleen kärkäs sakottelemaan niitä?

        Tuntuu jotenkin että suomalaiset vaan haluavat enemmän ja enemmän kontrollia. Että joka ikinen asia elämässä on ohjelmoitua. Kerrottu tasantarkkaan miten pitää se tehdä, eikä minkäänlaista joustoa ole. Oletteko te robotteja, vai muutenvaan kykenemättömiä omaan harkintaan?


      • uijokla

        Mielestäni pitäisi päästä eroon sellaisesta harhaluulosta, että moottoritiellä olisi jokin 'liikenteen rytmi'. Yleistilanne on sellainen, että yhdistelmäajoneuvot & kuorma-autot saavat ajaa korkeintaan 80 km/h, linja-autot & pakettiautot 100 km/h ja henkilöautot & moottoripyörät 120 km/h.

        Lisäksi jokaisen on sovitettava nopeutensa siten, että se on kulloistenkin olosuhteiden mukaan turvallinen. Mainittakoon näistä keli- ja valaistusolosuhteet, liikenneolosuhteet, ajoneuvon kunto ja oma ajokunto.

        Otetaan esimerkiksi kuljettaja, joka jollakin ajokerrallaan ei koe voivansa ajaa h-autollaan turvallisesti nopeammin kuin 100-110 km/h. Kokemus voi johtua siitä, että keski-iän ohittaneiden silmien hämäränäkökyky on heikentynyt. Tai siitä, että auto on poikkeuksellisesti kuormattu kantavuutensa rajoille, mikä pidentää jarrutusmatkaa ja hidastaa kiihdyttämistä & väistöliikkeitä. Tai siitä, että kyydissä istuvan levottoman lapsen rauhoittelu häiritsee keskittymistä. Tai monesta muusta yksittäisestä tai useammasta seikasta, joita voi kuvitella niin paljon kuin mielikuvitusta riittää.

        Minusta on lopulta aina kaikkien etu, että kuljettajaa ei vaadita ajamaan yhtään turvalliseksi kokemaansa nopeutta lujempaa. On otettava huomioon, että omassa autossa vallitsevat olosuhteet rajoittuvat sen peltiseinien sisään, eivätkä ole yleistettävissä. Mittarivirhekin on yleensä eri suuruinen kahdessa liikenteestä satunnaisesti valitussa autossa.


      • kaahauskaista
        uijokla kirjoitti:

        Mielestäni pitäisi päästä eroon sellaisesta harhaluulosta, että moottoritiellä olisi jokin 'liikenteen rytmi'. Yleistilanne on sellainen, että yhdistelmäajoneuvot & kuorma-autot saavat ajaa korkeintaan 80 km/h, linja-autot & pakettiautot 100 km/h ja henkilöautot & moottoripyörät 120 km/h.

        Lisäksi jokaisen on sovitettava nopeutensa siten, että se on kulloistenkin olosuhteiden mukaan turvallinen. Mainittakoon näistä keli- ja valaistusolosuhteet, liikenneolosuhteet, ajoneuvon kunto ja oma ajokunto.

        Otetaan esimerkiksi kuljettaja, joka jollakin ajokerrallaan ei koe voivansa ajaa h-autollaan turvallisesti nopeammin kuin 100-110 km/h. Kokemus voi johtua siitä, että keski-iän ohittaneiden silmien hämäränäkökyky on heikentynyt. Tai siitä, että auto on poikkeuksellisesti kuormattu kantavuutensa rajoille, mikä pidentää jarrutusmatkaa ja hidastaa kiihdyttämistä & väistöliikkeitä. Tai siitä, että kyydissä istuvan levottoman lapsen rauhoittelu häiritsee keskittymistä. Tai monesta muusta yksittäisestä tai useammasta seikasta, joita voi kuvitella niin paljon kuin mielikuvitusta riittää.

        Minusta on lopulta aina kaikkien etu, että kuljettajaa ei vaadita ajamaan yhtään turvalliseksi kokemaansa nopeutta lujempaa. On otettava huomioon, että omassa autossa vallitsevat olosuhteet rajoittuvat sen peltiseinien sisään, eivätkä ole yleistettävissä. Mittarivirhekin on yleensä eri suuruinen kahdessa liikenteestä satunnaisesti valitussa autossa.

        => Mittarivirhekin on yleensä eri suuruinen kahdessa liikenteestä satunnaisesti valitussa autossa.

        Lisäksi tulee henkilökohtainen kuljettajan mittarivirhe.

        Toiset tyytyvät ajamaan nopeusrajoitusnopeutta, toiset haluavat ajaa suurinta sallittua (n. 8 km/h ylinopeutta) mistä poliisit saavat ainoastaan huomauttaa (oltiinkos sitä tuhmia, hyi-hyi..), ja sitten vielä ne jotka tietoisesti ajavat pienempää rikesakkonopeutta max 15 yli, ja ne jotka ajavat päiväsakkorajalla eli max. 20 km/h yli. Ero päiväsakkojen ja rikkeen välillä voi olla kymppejä tai tuhansia euroja maksukyvyystä riippuen.

        (Asetus rikesakkorikkomuksista)
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990610

        Itse ajan mieluummin taloudellisesti säästäen 20 % tankkauskustannuksista, eli pääosin pysyn oikeanpuoleisella kaistalla. Poikkeuksena lähinnä kuorma-autojen ja rekkojen ohitukset.

        Kaahauskaistalla en viihdy koska kovaa ajavat eivät pääsääntöisesti tajua käsitettä "turvaväli" vaikka olisi minkälainen kurakeli tahansa.


      • mittarinopeus ok
        kaahauskaista kirjoitti:

        => Mittarivirhekin on yleensä eri suuruinen kahdessa liikenteestä satunnaisesti valitussa autossa.

        Lisäksi tulee henkilökohtainen kuljettajan mittarivirhe.

        Toiset tyytyvät ajamaan nopeusrajoitusnopeutta, toiset haluavat ajaa suurinta sallittua (n. 8 km/h ylinopeutta) mistä poliisit saavat ainoastaan huomauttaa (oltiinkos sitä tuhmia, hyi-hyi..), ja sitten vielä ne jotka tietoisesti ajavat pienempää rikesakkonopeutta max 15 yli, ja ne jotka ajavat päiväsakkorajalla eli max. 20 km/h yli. Ero päiväsakkojen ja rikkeen välillä voi olla kymppejä tai tuhansia euroja maksukyvyystä riippuen.

        (Asetus rikesakkorikkomuksista)
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990610

        Itse ajan mieluummin taloudellisesti säästäen 20 % tankkauskustannuksista, eli pääosin pysyn oikeanpuoleisella kaistalla. Poikkeuksena lähinnä kuorma-autojen ja rekkojen ohitukset.

        Kaahauskaistalla en viihdy koska kovaa ajavat eivät pääsääntöisesti tajua käsitettä "turvaväli" vaikka olisi minkälainen kurakeli tahansa.

        Lainaus:
        "Lisäksi nopeusmittari valehtelee. Ilmeisesti on paljon ihmisiä jotka eivät tätä tiedä. Mittari saattaa valehdella 10km/h. Ja se aiheuttaa jo isoja nopeuseroja liikenteessä. Niiden välillä jotka ottavat sen huomioon, ja niiden jotka eivät."

        Jos kerran kaikkien mittarit valehtelevat niin eikö silloin olisi paras ajaa sitä mittarinopeutta eikä ajaa "todellista nopeutta" koska mittarivirheet on eri suuruisia? Oltaisiin paljon lähempänä samaa nopeutta kuin jos vain fiksut kuskit ottaa huomioon mittarivirheen. Miksi tehdä asioista vaikeampia kuin on tarvetta?


      • Erik II
        mittarinopeus ok kirjoitti:

        Lainaus:
        "Lisäksi nopeusmittari valehtelee. Ilmeisesti on paljon ihmisiä jotka eivät tätä tiedä. Mittari saattaa valehdella 10km/h. Ja se aiheuttaa jo isoja nopeuseroja liikenteessä. Niiden välillä jotka ottavat sen huomioon, ja niiden jotka eivät."

        Jos kerran kaikkien mittarit valehtelevat niin eikö silloin olisi paras ajaa sitä mittarinopeutta eikä ajaa "todellista nopeutta" koska mittarivirheet on eri suuruisia? Oltaisiin paljon lähempänä samaa nopeutta kuin jos vain fiksut kuskit ottaa huomioon mittarivirheen. Miksi tehdä asioista vaikeampia kuin on tarvetta?

        Jokaisen TULEE tietää oma mittarivirheensä. Sen voi tarkistaa teiden reunoilla olevista näyttötauluista tai navista. EI vaikeaa???

        Mutta noin yleistäen japsipaskoissa se virhe on n.10km/h ja hybrideissä saattaa olla suurempikin.


    • eterg

      > rampilta tultaessa ei osata kiihdyttää

      Eli ajetaan jo rampilla liian lähellä edellä kulkevaa, jolloin siirtyminen moottoritielle on vaikeaa ja vaarallista. Oikea tapa olisi se, että annetaan edellä kulkevalle riittävästi aikaa kiihdyttää ja kiihdytetään vasta sitten, kun etäisyys on muutama sekunti.

    • 21,5wee audisti

      Kuljettajan on hallittava autonsa tilanteessa kuin tilanteessa.

      Ajoneuvon nopeus on sovitettava silleen että pystyy pysäyttämään sen näkemälleen alueelle.

      Kuljettaja vastaa viime kädessä lastistaan.

      Siinä muutama aivopähkinä mitä nuorille on opetettu autokoulussa. Niinkuin sekin että rampit ovat Kiihdytyskaistoja, jonka aikana pitää saada oma nopeus suhteutettuu muuhun liikenteeseen. Itseäni häiritsee eniten nämä leikkaavat kuljettajat, esim 4tie helsingin päässä. Löytyy neljä kaistaa jota ajaa, sitten tulee rampilta auto, lyö pari pienempää askiin, monon konehuoneeseen ja lähtee leikkii Palanderia. Pujottelee minkä kerkii ja kääntyy seuraavasta rampista,joka löytyy 900m päästä, hyöty? Tasan se että katalysaattoriin ei jäänyt karstaa. Ja pari sekunttia nopeemmin mua edellä sillalla johon on pakko hiljentää tyyliin 40kmh. Luulis nyt että ku kumitassu piti motarilla niin antais sit mennä, mut eiii.

      Itse lukeudun näihin marginaalikaahaajiin, mittarivirheen päälle 5kmh. Enkä ole vielä yhtään vaaratilannetta aiheuttanut. Ja tietenkin hyvällä kelillä. Mut jos keli huononee niin pitää osaa lukea tietä ja tunnustella autoa että miten pystyy ajaa. En tarkoita että pitäisi aina ajaa täysii mutta tilanteen mukaan.

      Jos pelottaa ajaa tai tarttee nitroo ennen käynnistystä niin käyttäkää julkista liikennettä, se kulkee nätisti ja varmasti. Ei tartte stressaa muiden liikkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1443
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1103
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      141
      939
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      164
      866
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      824
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      804
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe