Löysin rinnastani 1-1,5 cm:n kokoisen kyhmyn, jonka lääkärikin tunsi. Laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin. Kävin ultrassa, mutta ultraaja ei nähnyt rinnassa mitään poikkeavaa. Kokeili kyhmyä ja sanoi, että myös hän tuntee kyhmyn, mutta kyse ei voi olla kasvaimesta tai mistään vakavasta, koska kyhmy ei ultrassa näy. Mammoa ei otettu, koska olen alle 35. Luotanko nyt vain siihen, että rinnassani on selkeä kyhmy, joka ei kuitenkaan ole mitään, koska ultrassa ei näy vai mitä teen?
Kyhmy rinnassa, ultrassa ei mitään?
16
5775
Vastaukset
- vaadi.
Vaadi mammografia.
We've completely updated our breast cancer health condition summary!
Head over to the page to read the latest and most up-to-date research on vitamin D and breast cancer:
http://www.vitamindcouncil.org/health-conditions/breast-cancer/ - rintasyövän läpi käy
kyllä mammografia täytyy tehdä.VAADI!
- huoh1
Sorry nyt,mut taannoin rintasyöpädiagnoosin saaneena,osapoiston ja kainalotyhjennyksen kokeneena hoitojen ensi viikolla alkaessa asioihin olen perehtynyt.Tässä yksi kommentti juttuusi: Mammo otetaan vaikka olisit 18,20 tai 25 tahi ihan mitä vaan,mikäli epäilyttävää TUNTUU lääkärin hyppysissä.Niin se vaan menee.Tai sit rinnan magneetti tai mitä vaan.Mutta jos lekuri kyhmyn oikeasti tuntee,niin silloin se tutkitaan vaikka miten.Rintasyöpä ei katsi ikää,vaikka nuoremmilla harvinainen onkin.Joten jos tarinasi on tosi,niin uudelleen tutkimuksiin.
terveisin nippanappa nuori rintasyöpäpotilas - kalmdoun
Minulla oli kyhmy joka paljastui nesterakkulaksi. Ehkä kyhmysi on normaalia rintakudosta, rasvaa tms. kaikenlaisia rasvapatteja ja kystiahan ihmiselle voi kehittyä myös, koeta rauhoittua. Tuttavallani oli kyhmyjä kainaloissa, mutta ei mitään ultrassa.
- tummanruskea kystaneste
Tyhjennettiinkö nesterakkula? Laitettiinko patologille? Minulla rinnat täynnä kystia, havaittiin ultrassa. Yks tyhjennettiin ja 20 ml tummanruskeaa nestettä, lähti patologille. Radiologi oli vaisu väristä. Kun kysyin, mistä kystat ( niin neste - kuin kiinteät kystat ) johtuu kun niitä ei ole koskaan ollut, töksäytti lääkäri, että teillä nuorilla 20 llä niitä on mutta ne poistuu 30 ikävuoteen mennessä. Vastasin että olen kohta 40... Ei sanonut enää mitään! Nyt odottelen vastausta ensi tammikuun liki puoliväliä...
- tummanruskea kystaneste
tummanruskea kystaneste kirjoitti:
Tyhjennettiinkö nesterakkula? Laitettiinko patologille? Minulla rinnat täynnä kystia, havaittiin ultrassa. Yks tyhjennettiin ja 20 ml tummanruskeaa nestettä, lähti patologille. Radiologi oli vaisu väristä. Kun kysyin, mistä kystat ( niin neste - kuin kiinteät kystat ) johtuu kun niitä ei ole koskaan ollut, töksäytti lääkäri, että teillä nuorilla 20 llä niitä on mutta ne poistuu 30 ikävuoteen mennessä. Vastasin että olen kohta 40... Ei sanonut enää mitään! Nyt odottelen vastausta ensi tammikuun liki puoliväliä...
Hoitaja ilmoitti että ohutneulanäyte ei riittänyt ja lääkäri ei halunnut ottaa vastaan. Lääkäri tahtoi siirtää aikaa tuonnemmaksi eli vasta aika on tämän kuukauden lopussa.
Lääkäri kokeilee onko tulleet kystat ( neste - ja kiinteät ) takaisin ja onko niitä tullut lisää. Kyhmyt eli kystat voi poistaa leikkaamalla. Toivoisin sitä.
- kas vain
Mulla löydettiin kysta kun olin 18-19v. Suvussamme on syöpää joten kysta leikattiin pois. Sen jälkeen en ole kyhmyjä löytänyt. Ruokavalio on nykyään terveellinen ja harrastan liikuntaa enkä polta. Teininä söin roskaruokaa ja tupakoin. Toivoa täytyy ettei syöpää ilmaannu, vaikka olen varautunut että ilmaantuu. Tätini ja äitini kuolivat syöpään. Mummolla, toisella tädillä, isoisällä ja serkulla (alle 40v.) löydettiin syövät, mutta he eivät kuolleet siihen.
- Kokemusta on
Hei. minä suosittelen Mammoa ja neulanäytettä, sillä varmistetaan ja ihana jos kaikki on OK
- rtgwt
Neulanäyte, ehdottomasti! Niin minunkin pattiani vähäteltiin pari vuotta sitten, mutta onneksi työterveyslääkäri oli laittanut lähetteeseen, että firma maksaa paksuneulanäytteen. Radiologi ei ollut halukas sitä ottamaan, koska kuulemma ei tarvinnut, mutta minä intin ja intin ja tunsin itseni todella typeräksi jälkeenpäin kun olin sitä vaatinut. No, syöpäkasvainhan se oli ja aika ärhäkkää sorttia, joten eikun leikkaukseen heti.
- Tuntematon potilas
Olen itse juuri aloittamassa leikkauksen (rinnan osapoisto kainalotyhjennys) jälkeisiä hoitoja. Vaadi(!) jatkotutkimuksia. Tarkoitan sitä.
- Hysteerinenkö
Sama tarina kuin aplla, rinnassa nännin vieressä mielestäni kyhmy, jonka tuntee helposti kun sormilla etsii. Sain lähetteen gyneltä mammoon mutta vaan ultrattiin, ja koska ultrassa ei näkynyt mitään ei mammografiaa ole kuulema mitään järkeä tehdä säteilyn ja nuoren ikäni vuoksi. Olen 31 v ja minulla on 3 lasta, vanhin 5 vuotias. Lisäksi sain tylytystä että tarkastan rintani vääriin, ei saisi sormin etsiä patteja, niin niitä löytää aina, vaan pitäisi pyöritellä ja painaa rintaa koko kädellä. Noh, näin tarkastaen ultraava lääkäri ei löytänyt pattiani lainkaan. Jäin käynnistä vähän hämmentyneeksi kun gyne puhui että ensin mammografia, sitten ultrataan ja lopuksi vielä otetaan mahdollisesti näyteitäkin. Pitäisikö nyt vain luottaa ultraan että mitään vaarallista ei ole kun sitä ei ultrassa näkynyt?
Kyhmyni on sileä, gyne epäili sitä nestekystaksi, ja sen vieressä on mielestäni jotain kovempaa kudosta tms. tuntuu sormiin kovemmalle kuin muu rinnan kudos. Ja en löydä vastaavaa toisesta rinnastani.- Yksityiselle
Kävin lääkärille näyttämässä rintaani (nänni oli kääntynyt) joskus pari vuotta sitten. Lääkäri vähätteli ja asia jäi siihen. Tämän kuun alussa tilasin ajan yksityiselle puolelle kun nännipihassa tuntui jotain kovaa. Mammografian ja ultran jälkeen otettiin neulanäytteet. Radiologi sanoi heti lähetteen lähtevän kirurgille. Viikon päästä varmistui, että pahanlaatuinen syöpä, kainaloissakin parissa imusolmukkeessa jotain joista myös neulanäytteet otettu. Leikkaus 2.3..
Tästä lähin käyn yksityisellä mammografiassa ja uä:ssä. Sieltä saa hyvän hoidon. Gynekologi soitti kotiin illallakin ja kysyi vointia ja kertoi kriisipuhelimista. - sunglassen
Vähän samanlainen tilanne. Minulla on selkeästi tuntuva , suunnilleen viinirypäleen kokoinen patti oikean rinnan ulkosivulla. Kävin viime joulukuusa ultrassa, mutta siinä ei näkynyt mitään. Kuulemma pelkkää normaalia kudosta näkyi. Olen 30-vuotias, mutta nuoren oloinen ja näköinen ja hieman ujo, sairaalassa hoitajakin tytötteli... Jäi sellainen maku, ettei minua otettu ihan vakavasti. Lääkäri pyysi ultraamisen aluksi osoittamaan yhdellä sormella missä se patti tuntuu, en osunut ihan siihen päälle ja tuo lääkäri ultrasi kokoajan sen patin vierestä. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta toimenpiteestä, ja ajattelin vain että hän kyllä tietää mitä tekee. Yhden kerran lääkäri ajoi myös suoraan sen patin päältä, varmaan siinä se olisi sitten ainakin näkynyt. Kertaakaan lääkäri ei kokeillut rintaa.
Tietäisiköhän kukaan, että kuinkahan laajasti se ultraäänilaite kuvaa? Kuvaako se vain suoraan sen kohdan alapuolelta, missä se laite on?
Mitähköhän tässä kannattaisi tehdä, kun tuo asia vaivaa taas aika paljon, vaikka hetkeksi unohdinkin koko asian. Patti on edelleen paikoillaan, ja vaikkei se syöpää olisikaan, niin olisi mielelläni haluaisin sen pois. Äidin äitini kuoli kolmekymppisenä kohdunkaulansyöpään ja isän puolelta on kaksi kaukaisempaa sukulaista kuollut rintasyöpään. Vasemman puolen rinnan nänni on aina välillä kääntyillyt sisäänpäin, mutta tuo patti on siis oikealla puolella. Lisäksi oikean puolen nännin ympärillä kasvaa useampi musta pitkä karva, vasemmassakin niitä on, mutta ei niin paljon. Voisikohan nuo olla jotain syöpään viittaavia muutoksia?
Kiitos jos joku osaa neuvoa.
- tuliii
En ole asiantuntija, mutta oon käsittänyt, että ultra on tarkempi kuin mammografia. Oon sairastanut rintasyövän. Kun ensin on tehty mammografia, on sen jälkeen tilanne varmistettu ultralla. Jos asia vaivaa mieltä, niin kannattaa käydä yksityisellä puolella mammografiassa.
- Skflejdn
Moni tuntuu menevän yksityiselle. Minua kiinnostaa yksityisellä tutkimusten hinnat. Onko miten arvokasta? Esim. Jos mammografia ja ultra tehdään?
- Syöpäläinen62
Yhteishinta tais olla n. 160€.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847