Mitä laitat joulupöytään?

Ajattelemisen aihe

Joulu. Kulutusjuhlaa. Pöytä notkuu herkkuja. Hedonismia. Haluan, haluan, haluan...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122017857344_uu.shtml

Itse vietän vaatimattoman joulun vaikka se ei ole taloudellinen pakko. Olen vain kyllästynyt. Mutta sekin on joulu jossa voin mennä puhtaiden lakanoiden väliin nukkumaan.

30

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateistix

      Minä teen kanaviillokkia. Luomukanaa ja siitä riittää kahdeksi päiväksi. Lisäksi perunamuusia ja mustaherukkahilloa.

      • köyhä

        Mä syön kinkkua. ja jotain herkkui mitä en yleensä voi ostaa. P-auki joulu olis ollut muuten mut ex lahjoitti pari hunttia. Se pelasti mut kurjalta joululta.


      • ateistix
        köyhä kirjoitti:

        Mä syön kinkkua. ja jotain herkkui mitä en yleensä voi ostaa. P-auki joulu olis ollut muuten mut ex lahjoitti pari hunttia. Se pelasti mut kurjalta joululta.

        Ihan kiva jos on joku joka auttaa. En pidä ns. jouluruoista erityisemmin, mutta kyllä porkkanalaatikko ja lanttulaatikko menettelee, jos ne on jotain muuta kuin teollisesti valmistettuja. Itse en viitsi alkaa väsäämään.


      • reseptiä?

        Olisko hyvää reseptiä? En oo mikään kokki mut en ole syönyt tuota ikäaikaan, sen tiedän, et kanaa siinä on...


      • ateistix

    • kyl näin on

      Joulu on vain kerran vuodessa silloin on lupa mässätä,

      • FUCKIFUU

        Raamatun mukaan ei ole koskaan lupa mässäillä.


    • herkut on

      Näkkileipää jos on ja vettä. Raamatun jos sillä lähtis nälkä?

    • foksmalder

      Meidän perheessämme ei ole koskaan menty Joulusta sekaisin. Savutofua tai sinappikuorrutteinen seitankinkku ja itsetehdyt laatikot. Olennaisinta on perheen kanssa yhdessä olo.

    • sdfghhgfd

      Olisi oikeasti vähän epämiellyttävää luetella joulupöydän antimia kun tätä lukee varmasti joku joka olisi tyytyväinen että olisi edes jotakin ruokaa.

      • ateistix

        Kauheeta! Kun jollain on nälkä, niin kaupoista ei saisi ostaa ruokaa ja syödä?


      • foksmalder

        Minä kasvoin köyhyydessä. Jouluruuat ovat oikeasti ehkä halvimpia ruokia mitä löytyy, joten tuon tuominen esiin juuri tässä keskustelussa on outoa.


    • näin joka joulu

      Rukouksen. Kinkku ja lahjat tippuu sitten taivaasta niin kuin aina ennenkin. Viime jouluna tippui 12 kilon kinkku, iPad ja tippurilääkkeet.

    • Kinkkua, keitetyt perunat, graavi- tai kylmäsavukala,pippurijuusto, punajuurisalatti, lasi maitoa.

    • zyrt

      Minä en syö enempää kuin tarvitsen elääkseni. Pöytä ei "notku".

    • 16+5

      En minä halua mitään. Teen sen verran ruokaa kuin tarvitsen, en osta lahjoja, en lähettele kortteja, enkä vietä millään tavalla jouluakaan.

    • minä

      Joulu on perheille tarkoitettu juhla ,ensisijaisesti.

      • 5+6

        Jaha, eli mielestäsi sinkuilla ei voi olla joulua?


      • zyrt

        Entä juhannus? Kenelle se on "tarkoitettu"?


      • jupsis

        " Joulu on perheille tarkoitettu juhla ,ensisijaisesti. " ? ? ?

        Jeesus syntyi kyllä kaikille ! Ja jokainen viettäköön omannäköistään Joulua, muita syyllistämättä tai häiritsemättä.

        http://www.youtube.com/watch?v=YxEWUQKPzEU


    • Mulle ei tuota ongelmaa juhlia välillä ja ruokkia itteäni vähän normaalia paremmin. Kyllä se tasaantuu vuoden mittaan, kun tulee päiviä jolloin ruokkii itteään normaalia huonommin.

      Aattona olen sukulaisissa ja siellä syödään melko perinteinen jouluateria kinkkuineen jne.
      Joulupäivänä olen itekseni. Ostan nautaa tai lammasta ja teen siitä itelleni hyvän aterian.
      Tapanina alkaa valua mulle porukkaa kylään ja se onkin aikamoinen show. Kinkkua pitää olla loorineen. Mutta hippikasvissyöjät ei syö niitä, joten pitää olla vegetaarista evästä. Kala kävis muuten,mutta kun ei käy. Yhden allergia ei kestä kalan tuoksuakaan. Eli yksi ei syö lihaa, kaksi ei syö sieniä, toinen ei syö kalaa, kolmas ei syö oliiveja, kolme ei syö homejuustoa. Yhdestä en vielä tiedä, onko se muslimi: pitääkö olla halal-lihaa?

      Riisipuuroa kaikille? Pääasia että kynttilät palaa ja suklaata riittää koko illaksi.

      • suurempi kuin <3

        Miten meni? Riittikö suklaa? Tai ilta on kyllä vielä nuori...


      • suurempi kuin <3 kirjoitti:

        Miten meni? Riittikö suklaa? Tai ilta on kyllä vielä nuori...

        Ihan tyypillisen sekavasti meni. Yksi ei tullut, kaksi oli syönyt ennen tuloaan ja tuli muutenkin niin myöhään että olin jo hoitanut eväsasiat itekseni. Syötiin iltasella vähän leipää. Ostamani lohifileen nakkasin pakkaseen :-D


    • Kinkkua, porkkana- ja lanttulaatikkoa, lohta, edamia, muutamaa lajia tuorejuustoja, valkkaria, rosollia, perunoita, sinappisilliä, salaattia. Nuo on eilen kaupasta haettu ja saa riittää paitsi, että Mustapekka pippurijuusto unohtui. Alle satanen meni eli vähemmän kuin viime vuonna. Jälkiruokia ja joulupuuroja ei harrasteta.

    • saako suomeksi

      Mitä on valkkari?

      • Valkkari?Valkoviiniä. Sitä ei ole itse asiassa hankittu vielä, laiva ja ystävät tuo pari pulloa. Jostain punaviinistä pidän kyllä mutta sen kanssa on sellainen ongelma, että se saattaa laukaista migreenin.

        Viimeksi lähti punkusta helvetillinen kipu käyntiin. Yksi lasi. Lasi ja migreeni. Sen jälkeen en ole punkkua juuri juonut. Joulupöydässsä on nyt siis valkoviiniä.

        Sen punkun myrkyllisistä oireista tein johtopäätöksen, sellaisen että punkku ja migreenini on toisilleen naitetu jotenkin. No joo, tieteellisesti ei kerro totuutta mutta kertoo minulle sen, että punkku on paskaa :)

        Se ei ollut edes ensimmäinen kerta. Ja minulla on ollut sellaisia kohmeloita, että olen aika liki luullut, että kuolen. Se migreeni.

        Onneksi se migreeni on ajan iän myötä kadonnut, siitä kärsiessäni olisin ehkä voinut murhata. Sinutkin.


    • Kohtuullisessa juhlasyömisessä ei itsessään liene mitään pahaa. Itse pyrin kohtuuteen entistä enemmän. Tänään kävin vain ruokakaupassa.

      On toki kohteliasta huomata heidät, joilla ei ole varaa ostaa ruokaa, eikä lahjoja.

      Joulun tunnelma voi tulla monenlaisista elementeistä, kynttilöistä, kynttilästä, kuusesta, jos selllainen kodissa on, joulumusiikista, kristillisestä sanomasta, ystävällisestä huomaavaisuudesta perheenjäseniä ja muita lähimmäisiä kohtaan.

      Yksinäisiä ja ahdistuneita ajatellen Kirkon Palveleva Puhelin päivystää joulunakin, samoin, kuin Kirkon chat osoitteessa https://www.facebook.com/kirkkosuomessa/app_177794048978925

      Molemmissa voi toki keskustella laajasti eri asioista, ei vain edellä mainituista.

      Tuula -pappi

      • Tiedätkö? Me emme taida edes kuulla mitään niistä ihmisistä joille joulussa ei ole mitään mainittavaa.

        Luultavasti pappina olet kuitenkin joitakin heistä varmasti tavannutkin ja antanut sitä joulumieltäkin mukaan. Parassa on tietenkin antaa toivoa. Ihmiselle. Vaikea laji.

        Sitten se on paskaa vasta onkin sellaista lupailla jos itsekin katsoo ettei sitä juuri ole. Höpinää. Joskus ihmiset ja elämä kuitenkin yllättää. No, taidan olla hiukan skeptinen.

        Mutta he joille joulu ei ole yhtään mitään niin jaksavatko he edes enää ruikuttaa ja hakea apua? Eivät kai.


    • Sika tralalalalalaa

      En mitään. Paaston aloitin klo 19.54, 23.12.2013

      Ihminen on sitä mitä syö?

      Naispappi. Kun sitä suolataan. Yhdessä kuolataan. Naispappi. On sähkö uunissa. Sinappihuntu on sialla yllä.

      http://www.youtube.com/watch?v=j-CuPDYB9UM

      • Suloista, armollista ja hyvää joulua jokaiselle palstalaiselle! Kristus syntyi Sinunkin vuoksesi, tuli maailmaan, jotta meillä olisi valo ja toivo.

        Joulurukous:

        Jumala, Isämme.
        Joulun lapsessa Jeesuksessa
        me näemme sinun armahtavan rakkautesi meitä kohtaan.
        Siksi pyydämme:
        Anna meille anteeksi syntimme,
        vapauta meidät pahan vallasta
        ja auta meitä viettämään juhlaa vapain ja iloisin sydämin.

        Aamen

        Tuikku-pappi


        Tuikku-pappi


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2214
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1065
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe