Haluaisin hommata HSL:n opiskelijakortin. Olen tällä hetkellä virallisesti kirjoilla Pohjois-Suomessa, sillä suoritin Erasmus-vaihtoa ulkomailla. Minulla on uusi asunto Helsingistä tammikuun alusta lähtien. Olen muuttanut pois pk-seudulta kesän alussa ja minulla on jo HSL-kortti (ilman opiskelijastatusta).
En voi muuttaa uuteen asuntoon virallisesti heti tammikuun alusta lähtien, sillä saan Kelan opintotukea asumistukea vaihtokohteeseeni ja myös koulu todennäköisesti vaatisi tammikuun Erasmus-tukirahat takaisin, sillä opiskeluni kestävät vain tammikuun 2. päivään saakka (eli teknisesti tammikuun puolelle, muttei kokonaan tammikuun ajan).
Kelan rahoja voisin anoa ihan samalla tavalla Suomen opiskeluihin tammikuun ajalle (ja perua nuo ulkomaille myönnetyt) mutta ketuttaisi maksaa nuo Erasmus-rahat takaisin kun nuo opiskelut nyt kuitenkin venyivät tammikuulle (jonka takia joudun viettämään sekä joulun että uudenvuoden pois kotoa, yhden päivän takia!) se kaikki byrokratia Kelan kanssa olisi kuitenkin ihan yhtä helvettiä ja jokin menisi varmasti vikaan (lue: heidän puoleltaan).
Minulla on SAMOK:in kortti lukukausitarralla varustettuna ja olen koulussani läsnäolevana kirjoilla. Kun menen päivittämään kortilleni opiskelijastatuksen, tarkistavatko he silloin reaaliaikaisesti osoitteeni? Ainakin HSL:n sivuilla on tieto, että tarvitsen mukaani vain henkkarit ja tuon SAMOK-kortin. Voin antaa heille sen uuden osoitteen ja selittää jälkikäteen että unohdin tehdä osoitteenmuutoksen. Teen sen sitten oikeasti helmikuun alusta lähtien.
Miten on, onnistuuko tämä kuvio vai kannattaako minun lähteä pelleilemään tuon Kelan kanssa ja mahdollisesti ottaa vastaan toi tukirahojen menetys ja takaisinmaksu?
HSL:n opiskelijakortin hankinta "ulkopaikkakuntalaisena"
4
2649
Vastaukset
Ei kannata todellakaan ostaa mitään hesan kaupunkiliikenteen kortteja ulkopaikkakuntalaisena, koska silloin ne osaavat kyllä rahastaa niistä ihan tuplahinnan.
Tarvitsetko miten usein tota matkakorttia kulkemiseen? Eli tarviitko sitä joka päivä vai esim. vaan joku päivä viikossa tai kuukaudessa?
Ainakin r-kioskeilta saa ostettua sellaisia kortteja, joissa esim. 7pv maksaa 32 euroa ja lyhyemmän aikaa sitten vähän edullisempia.- epätietoinen69
Tarvitsen sitä ihan päivittäin, sillä omat päiväopintoni jatkuvat normaalisti loppiaisen jälkeen. Tarvitsen seutulippua. Lisäksi käyn vielä töissä, joten matkoja tulee tehtyä 4-5 kertaa päivässä seutualueella.
Ideanani oli siis päivittää lippuuni tuo opiskelijastatus, koska minulla on tuo opiskelijakortti. Kysyinkin, että tarkistaako ne heti jostain Väestörekisterikeskuksesta että onko just sillä hetkellä kirjoilla pk-seudulla? Ja jos urputtavat jälkikäteen etten ole, voin väittää "unohtaneeni" tehneen muuttoilmoituksen ja teen sen sitten helmikuussa.... epätietoinen69 kirjoitti:
Tarvitsen sitä ihan päivittäin, sillä omat päiväopintoni jatkuvat normaalisti loppiaisen jälkeen. Tarvitsen seutulippua. Lisäksi käyn vielä töissä, joten matkoja tulee tehtyä 4-5 kertaa päivässä seutualueella.
Ideanani oli siis päivittää lippuuni tuo opiskelijastatus, koska minulla on tuo opiskelijakortti. Kysyinkin, että tarkistaako ne heti jostain Väestörekisterikeskuksesta että onko just sillä hetkellä kirjoilla pk-seudulla? Ja jos urputtavat jälkikäteen etten ole, voin väittää "unohtaneeni" tehneen muuttoilmoituksen ja teen sen sitten helmikuussa....No sitten en kyllä oikein osaa neuvoa enää paremmin, jos tosiaan tarvitset sitä lippua joka päivä ja vielä tota koko seudun kattavaa matkakorttia.
Helpoin ja ainakin edullisin tapa seutulipun hankkimiseen on juurikin se, kun oot virallisesti kirjoilla pk-seudulla ja ostat sen matkakortin vasta sitten, kun olet asunnon pk-seudulta löytänyt.
Mutta sellaisen vinkin annan, että sitten jos/kun muutat pois pk-seudulta, niin sun kannattaa ehdottomasti säilyttää tämä matkakortti itselläsi ja voit ladata sen vaikka r-kioskilla silloin, jos käyt joskus hesassa tai muualla pk-seudulla ja tarvitset siellä matkakorttia kulkemiseen.
Kun käyt lataamassa kortin r-kioskilla, niin siellä ne eivät näe sun tietoja väestörekisteristä samalla tavalla kun jossain HKL:n lipputoimistossa, jossa sitten alkavat heti periä sulta lisämaksuja sen takia, jos oot ulkopaikkakuntalainen.
- 9+5
"Kysyinkin, että tarkistaako ne heti jostain Väestörekisterikeskuksesta että onko just sillä hetkellä kirjoilla pk-seudulla? Ja jos urputtavat jälkikäteen etten ole, voin väittää "unohtaneeni" tehneen muuttoilmoituksen ja teen sen sitten helmikuussa.... "
Kyllä tarkastavat, ei tuossa selittely auta. Kun muuttoilmoituksen pystyy tekemään netissäkin niin vastaus lienee jotain "käy tekemässä muuttoilmoitus ja tule sitten takaisin."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802