Ohjeita pääkaupunkiseudulle

maisa

Voisiko joku kertoa pääkaupunkiseudun hyvistä retkeilykohteista. Kaipaan tietoja myös siitä, miten Helsingin edustalla oleville saarille pääsee (myös ulkosaaristoon) ja onko saarille yleensä luvallista mennä?

9

1448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

Nuuksio (http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=246), aloitus esim. Haukkalammelta, ja Sipoon korpi. Myös Luukkaa ja Pirttimäki Espoossa ja Kuusijärvi Vantaalla. Pääkaupunkiseuduin lukuisista ulko(ilu)saarista tietoa Helsingin ja Espoon www-sivuilta, samoin vesibussiaikatauluista.

• Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

Nuuksio on pilattu tekemällä siitä "ulkoilupuisto" massiivisine hiekkateineen. Nuuksiostakin löytyy vielä joitakin eräalueita, joiden sijanti selviää karttaa katsomalla.

Itse käyn Nuuksiossa marjassa länsireunalta lähtien eräästä kohdasta, jossa rauha, marjat ja sienet ovat taattuja herkkuja ;)

• Juppinen
        rusto kirjoitti:

Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

Nuuksio on pilattu tekemällä siitä "ulkoilupuisto" massiivisine hiekkateineen. Nuuksiostakin löytyy vielä joitakin eräalueita, joiden sijanti selviää karttaa katsomalla.

Itse käyn Nuuksiossa marjassa länsireunalta lähtien eräästä kohdasta, jossa rauha, marjat ja sienet ovat taattuja herkkuja ;)

ne "massiiviset" hiekkatiet olleet siellä jo Helsingin kaupungin aikana?

• Juppinen kirjoitti:

ne "massiiviset" hiekkatiet olleet siellä jo Helsingin kaupungin aikana?

Kyllä Nuuksion metsä oli minun lapsuudessa / nuoruudessa (60 - 70 - luku) paljon erämaisempi kuin nyt, ainakin niillä alueilla, joissa olen tottunut liikkumaan.

Itäreunalla taisi jo 60 - luvulla olla "autotiet" :-D, eli siinä mielessä olet oikeassa :)

• Wagner
        rusto kirjoitti:

Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

Solvallan urheilupoistolle pääsee julkisilla Espoon keskuksesta (muistaakseni bussilla 85) ja Solvallan urheiluopiston kohdalta suoraan itään mennessä pääsee marjakkaaseen ja huomattavasti varsinaista Nuuksion ulkoilualuetta rauhallisempaan maastoon.
        Haittana tosin sielläkin aina silloin tällöin meluavat, roskaavat ja kasvavia puita silppuavat partiolaiset.
        Upeita kohteita olivat Urja, Orajärvi ja Karjakaivon alue erityisesti ennen @#$&*^# silppupartiolaisten vierailua, joiden jäljiltä useimmat satoja vuosia vanhat kelot on kaadettu.

• Wagner
        rusto kirjoitti:

Sipoon korpi taitaa todella olla ainoa rauhallisuutta ja luontoarvoja arvostavan valinta pääkaupunkiseudulla. Nuuksio on mennyt pilalle monesta syystä, massiivinen turismi on yksi ja sadat poluilla laukkaavat hevoset toinen syy metsäpolkujen turmeltumiseen ja kokkaroitumiseen.
        Kun yhden hevosen kiintoainepäästöt ovat 0,4 kg/km niin 100 hevosesta tulee kilometrille metsäpolkua päivässä 40 kiloa sitä itseään.
        Kuukauden ratsastuksesta ratsukoiden käyttämillä poluilla maatuukin sitten jo 30 x 40 = 1200 kiloa hevosenlantaa kilometriä kohden eli 1,2 kg/m.
        Saappaat ja pyykkipoika toki auttavat hieman oloa ainakin hellekelillä, ratsastuskielto kun ei valvomattomana ulkoilualueilla toimi lainkaan.

• Partiolainen
        Wagner kirjoitti:

Solvallan urheilupoistolle pääsee julkisilla Espoon keskuksesta (muistaakseni bussilla 85) ja Solvallan urheiluopiston kohdalta suoraan itään mennessä pääsee marjakkaaseen ja huomattavasti varsinaista Nuuksion ulkoilualuetta rauhallisempaan maastoon.
        Haittana tosin sielläkin aina silloin tällöin meluavat, roskaavat ja kasvavia puita silppuavat partiolaiset.
        Upeita kohteita olivat Urja, Orajärvi ja Karjakaivon alue erityisesti ennen @#$&*^# silppupartiolaisten vierailua, joiden jäljiltä useimmat satoja vuosia vanhat kelot on kaadettu.

Sinähän kirjoittelet täällä näköjään samaa sontaa partiolaisista kuin aikoinaan tuolla Vaellusnetin puolella - kunnes lensit ulos sieltä!

• Wagner
        Partiolainen kirjoitti:

Sinähän kirjoittelet täällä näköjään samaa sontaa partiolaisista kuin aikoinaan tuolla Vaellusnetin puolella - kunnes lensit ulos sieltä!

Nuuksion partiolaishaitoista kirjoittamani on totta ja samoja havaintoja ovat tehneet muutkin alueella kymmeniä vuosia kulkeneet.

Kytemään jätetyt nuotiopohjat, roskaus, silppuaminen ja luontoon kuulumaton meluaminen olisivat sellaisia poisopittavia asioita, joista olen muiden ohella antanut palautetta partioliikkeelle.

Jos itse tunnet asiassa syyllisyyttä, käy joskus siivoamassa partioaatteen alueen sivuvaikutuksia.

Mieluiten kuitenkin ilman kirvestä ja spräypulloa.

• jukkis
        Wagner kirjoitti:

Nuuksion partiolaishaitoista kirjoittamani on totta ja samoja havaintoja ovat tehneet muutkin alueella kymmeniä vuosia kulkeneet.

Kytemään jätetyt nuotiopohjat, roskaus, silppuaminen ja luontoon kuulumaton meluaminen olisivat sellaisia poisopittavia asioita, joista olen muiden ohella antanut palautetta partioliikkeelle.

Jos itse tunnet asiassa syyllisyyttä, käy joskus siivoamassa partioaatteen alueen sivuvaikutuksia.

Mieluiten kuitenkin ilman kirvestä ja spräypulloa.

Varmasti olet asian noin kokenut, kun siitä usein jaksat jauhaa! Tällaisilla Nuuksion/ Evon kaltaisilla paikoillahan liikkuu joskus isojakin partio/kerho/seurakunta/perhe/pussikalja-ym lössejä, ja silloin on vaikea valvoa kaikkien tekemisiä. Jos haitat on noin huomattavia, on hyvä että ne keskittyy joihinkin puistoihin, eikä tapa leviä Lapin erämaihin. Luultavasti kyse on useimmiten ajattelemattomuudesta. Hyödyt lienee kuitenkin suuremmat kuin haitat, kun citylapset kiikutetaan edes joskus oikeaan metsään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      72
      7337
    2. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      84
      5684
    3. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      39
      3816
    4. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      15
      3106
    5. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      111
      2945
    6. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      96
      2785
    7. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      42
      2760
    8. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      2101
    9. En mä tahallani ole näin hankala.

Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1826
    10. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      243
      1703
    Aihe