Ohjeita pääkaupunkiseudulle

maisa

Voisiko joku kertoa pääkaupunkiseudun hyvistä retkeilykohteista. Kaipaan tietoja myös siitä, miten Helsingin edustalla oleville saarille pääsee (myös ulkosaaristoon) ja onko saarille yleensä luvallista mennä?

9

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuso

      Nuuksio (http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=246), aloitus esim. Haukkalammelta, ja Sipoon korpi. Myös Luukkaa ja Pirttimäki Espoossa ja Kuusijärvi Vantaalla. Pääkaupunkiseuduin lukuisista ulko(ilu)saarista tietoa Helsingin ja Espoon www-sivuilta, samoin vesibussiaikatauluista.

      • Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

        Nuuksio on pilattu tekemällä siitä "ulkoilupuisto" massiivisine hiekkateineen. Nuuksiostakin löytyy vielä joitakin eräalueita, joiden sijanti selviää karttaa katsomalla.

        Itse käyn Nuuksiossa marjassa länsireunalta lähtien eräästä kohdasta, jossa rauha, marjat ja sienet ovat taattuja herkkuja ;)


      • Juppinen
        rusto kirjoitti:

        Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

        Nuuksio on pilattu tekemällä siitä "ulkoilupuisto" massiivisine hiekkateineen. Nuuksiostakin löytyy vielä joitakin eräalueita, joiden sijanti selviää karttaa katsomalla.

        Itse käyn Nuuksiossa marjassa länsireunalta lähtien eräästä kohdasta, jossa rauha, marjat ja sienet ovat taattuja herkkuja ;)

        ne "massiiviset" hiekkatiet olleet siellä jo Helsingin kaupungin aikana?


      • Juppinen kirjoitti:

        ne "massiiviset" hiekkatiet olleet siellä jo Helsingin kaupungin aikana?

        Kyllä Nuuksion metsä oli minun lapsuudessa / nuoruudessa (60 - 70 - luku) paljon erämaisempi kuin nyt, ainakin niillä alueilla, joissa olen tottunut liikkumaan.

        Itäreunalla taisi jo 60 - luvulla olla "autotiet" :-D, eli siinä mielessä olet oikeassa :)


      • Wagner
        rusto kirjoitti:

        Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

        Nuuksio on pilattu tekemällä siitä "ulkoilupuisto" massiivisine hiekkateineen. Nuuksiostakin löytyy vielä joitakin eräalueita, joiden sijanti selviää karttaa katsomalla.

        Itse käyn Nuuksiossa marjassa länsireunalta lähtien eräästä kohdasta, jossa rauha, marjat ja sienet ovat taattuja herkkuja ;)

        Solvallan urheilupoistolle pääsee julkisilla Espoon keskuksesta (muistaakseni bussilla 85) ja Solvallan urheiluopiston kohdalta suoraan itään mennessä pääsee marjakkaaseen ja huomattavasti varsinaista Nuuksion ulkoilualuetta rauhallisempaan maastoon.
        Haittana tosin sielläkin aina silloin tällöin meluavat, roskaavat ja kasvavia puita silppuavat partiolaiset.
        Upeita kohteita olivat Urja, Orajärvi ja Karjakaivon alue erityisesti ennen @#$&*^# silppupartiolaisten vierailua, joiden jäljiltä useimmat satoja vuosia vanhat kelot on kaadettu.


      • Wagner
        rusto kirjoitti:

        Sipoon korpi taitaa olla ainut kunnollinen luontokohde (joitakin saaria lukuunottamatta) lähellä Hesaa.

        Nuuksio on pilattu tekemällä siitä "ulkoilupuisto" massiivisine hiekkateineen. Nuuksiostakin löytyy vielä joitakin eräalueita, joiden sijanti selviää karttaa katsomalla.

        Itse käyn Nuuksiossa marjassa länsireunalta lähtien eräästä kohdasta, jossa rauha, marjat ja sienet ovat taattuja herkkuja ;)

        Sipoon korpi taitaa todella olla ainoa rauhallisuutta ja luontoarvoja arvostavan valinta pääkaupunkiseudulla. Nuuksio on mennyt pilalle monesta syystä, massiivinen turismi on yksi ja sadat poluilla laukkaavat hevoset toinen syy metsäpolkujen turmeltumiseen ja kokkaroitumiseen.
        Kun yhden hevosen kiintoainepäästöt ovat 0,4 kg/km niin 100 hevosesta tulee kilometrille metsäpolkua päivässä 40 kiloa sitä itseään.
        Kuukauden ratsastuksesta ratsukoiden käyttämillä poluilla maatuukin sitten jo 30 x 40 = 1200 kiloa hevosenlantaa kilometriä kohden eli 1,2 kg/m.
        Saappaat ja pyykkipoika toki auttavat hieman oloa ainakin hellekelillä, ratsastuskielto kun ei valvomattomana ulkoilualueilla toimi lainkaan.


      • Partiolainen
        Wagner kirjoitti:

        Solvallan urheilupoistolle pääsee julkisilla Espoon keskuksesta (muistaakseni bussilla 85) ja Solvallan urheiluopiston kohdalta suoraan itään mennessä pääsee marjakkaaseen ja huomattavasti varsinaista Nuuksion ulkoilualuetta rauhallisempaan maastoon.
        Haittana tosin sielläkin aina silloin tällöin meluavat, roskaavat ja kasvavia puita silppuavat partiolaiset.
        Upeita kohteita olivat Urja, Orajärvi ja Karjakaivon alue erityisesti ennen @#$&*^# silppupartiolaisten vierailua, joiden jäljiltä useimmat satoja vuosia vanhat kelot on kaadettu.

        Sinähän kirjoittelet täällä näköjään samaa sontaa partiolaisista kuin aikoinaan tuolla Vaellusnetin puolella - kunnes lensit ulos sieltä!


      • Wagner
        Partiolainen kirjoitti:

        Sinähän kirjoittelet täällä näköjään samaa sontaa partiolaisista kuin aikoinaan tuolla Vaellusnetin puolella - kunnes lensit ulos sieltä!

        Nuuksion partiolaishaitoista kirjoittamani on totta ja samoja havaintoja ovat tehneet muutkin alueella kymmeniä vuosia kulkeneet.

        Kytemään jätetyt nuotiopohjat, roskaus, silppuaminen ja luontoon kuulumaton meluaminen olisivat sellaisia poisopittavia asioita, joista olen muiden ohella antanut palautetta partioliikkeelle.

        Jos itse tunnet asiassa syyllisyyttä, käy joskus siivoamassa partioaatteen alueen sivuvaikutuksia.

        Mieluiten kuitenkin ilman kirvestä ja spräypulloa.


      • jukkis
        Wagner kirjoitti:

        Nuuksion partiolaishaitoista kirjoittamani on totta ja samoja havaintoja ovat tehneet muutkin alueella kymmeniä vuosia kulkeneet.

        Kytemään jätetyt nuotiopohjat, roskaus, silppuaminen ja luontoon kuulumaton meluaminen olisivat sellaisia poisopittavia asioita, joista olen muiden ohella antanut palautetta partioliikkeelle.

        Jos itse tunnet asiassa syyllisyyttä, käy joskus siivoamassa partioaatteen alueen sivuvaikutuksia.

        Mieluiten kuitenkin ilman kirvestä ja spräypulloa.

        Varmasti olet asian noin kokenut, kun siitä usein jaksat jauhaa! Tällaisilla Nuuksion/ Evon kaltaisilla paikoillahan liikkuu joskus isojakin partio/kerho/seurakunta/perhe/pussikalja-ym lössejä, ja silloin on vaikea valvoa kaikkien tekemisiä. Jos haitat on noin huomattavia, on hyvä että ne keskittyy joihinkin puistoihin, eikä tapa leviä Lapin erämaihin. Luultavasti kyse on useimmiten ajattelemattomuudesta. Hyödyt lienee kuitenkin suuremmat kuin haitat, kun citylapset kiikutetaan edes joskus oikeaan metsään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe