Vuokraponiin valmis?

shettis fani

Moi! Olen 12-vuotias tyttö ja haluaisin ensi kesäksi shettiksen vuokralle. Olisin silloin 13-vuotias. Olen ollut aika pienestä pitäen hevosten parissa. Olen ratsastanut säännöllisesti noin 4 vuotta. Olen 148cm pitkä ja painan 36kg. Minkä korkuisilla shettiksillä voisin ratsastaa. Pärjään myös haastavien ponien kanssa. Eli siis voitteko sanoo oman mielipiteenne et pärjäisinkö vuokraponin kanssa :) ?

4

222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

Yksin et taatusti pärjää mutta jos vanhemmat on hevosihmisiä, niin ehkä sitten. Kesäponin saaminen on tosin todela vaikeaa.

Valitse iso shettis (lähemmäs 107cm) tai vaikka vähän ylikorkea.

• mörrinkäinen

Voi pärjätäkin, sehän riippuu siitä miten paljon on ehtinyt oppia sen neljän vuoden aikana. Ja jos poni olisi jollain yleisellä tallilla, siellä olisi kuitenkin kokeneempaakin porukkaa joilta voi kysyä apua jos ja kun sitä tarvitsee. Monellakaan ratsastuskoululla ei hoitopuolta paljon opikaan joten sen joutuu joka tapauksessa opettelemaan itse. Tarkoitan hienosäätöä. Jos perusasiat ovat hallinassa, se riittää alkajaisiksi. Loppuja oppii ajan kanssa kyselemällä ja kokeilemalla.

Mutta shetu on niin pieni poni etten henk koht suosittele niin matalaa heppaa ollenkaan, mutta makuasia. Jos välttämättää haluaa shettiksen, kannattaa ainakin katsella mahdollisimman isoa sellaista.

• just2

No tuota. 12v. tuskin maksaa hevosta itse, kykenee tekemään sopimuksia ja aika harva osaa myösään soittaa esimerkiksi eläinlääkärille, kengittäjälle tai valita hyvää tallipaikkaa ja valmentajaa.

Ei hevosta voi jättää 12-vuotiaan vastuulle.

• mörrinkäinen

Maksupuoli onkin asia erikseen. Totta kai vanhempien on oltava hommassa mukana sen verran että sitoutuvat maksamaan hevosen kulut, mutta varsinainen hoitaminen ja ratsastus voi hyvin onnistua 12-vuotiaalta. Ja yleisellä tallilla, kuten sanottu, on aina sen verran porukkaa paikalla, että heiltä voi pyytää apua, myös sairastapauksissa tai kengitysten suhteen. Ja vuokrahevosen omistajalta voi, kannattaa ja täytyykin kysellä mainituista asioista, niin että ei sitäkään tarvitse kokonaan itse päätellä. Mikä sitten on hyvä tallipaikka tai valmentaja, sitä ei aina osaa kokeneempikaan valita.

Vastuu on aina aikuisilla, kyllä, mutta se ei silti tarkoita sitä, ettei 12-vuotias voisi pärjätä itsenäisesti hevosen kanssa. Joku pärjää, joku toinen ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      156
      6384
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      74
      5286
    3. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      14
      3705
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      121
      3320
    5. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      126
      2540
    6. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      71
      2296
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      1
      2068
    8. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      27
      1628
    9. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1496
    10. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      82
      1235
    Aihe