Köyhältä katkaistiin sähköt jouluksi!!!

PÖYRISTYNYT

Tämä on jo TÖRKEYDEN HUIPPU: Turkulaiselta pian 80-vuotiaalta mieheltä katkaistiin sähköt jouluksi maksamattoman laskun takia. Miehellä oli rästissä 90 euroa. Hän ehdotti Turun Energian virkailijalle, että olisi maksanut laskut seuraavasta eläkkeestä. Virkailija ei tähän suostunut.

Mies teki hakemuksen Turun sosiaalitoimistoon. Sosiaalitoimi ei pystynyt käsittelemään hakemusta ajoissa ennen joulua. Miehellä ei toimi jääkaappi, televisio eikä radio. Jouluruuat hän säilyttää naapurin jääkaapissa.

Herrat kyllä saa ylisuuria optio- sun muita palkkioita ja kaikenmaailman herkkuja oli taas tarjolla paremalle väelle linnan juhlissa, mutta nyt kun 80 VUOTIAS ei pysty maksamaan jotain vi*** 90€ sähkölaskua niin pistetään sähköt pois joulun aikana, siis mitä vit****...tää on yksi törkeimmistä jutuista mitä olen kuullut viime vuosina, luuletteko että köyhiä saa kohdella ihan miten vain, jopa ihmisarvoa alentavasti?

82

631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PÖYRISTYNYT
      • *^$@

        Siis törkeä teko vanhusta kohtaan!! Kerran itelläni oli tiukkaa laskujen kanssa ja onneksi oma sähköyhtiö suostui siihen että sain lykättyä sähkölaskun maksun peräti kuukauden päähän, suostuivat heti ko. maksujärjestelyyn.


      • Easy living

        Meitsilla fatta maksaa vuokran, kotivakuutuksen ja sähkön. Vien laskun fatttaan ja se on siinä. Näin Stadissa, eiköhän sama muuallakin.


      • Kyllä kelpaa
        *^$@ kirjoitti:

        Siis törkeä teko vanhusta kohtaan!! Kerran itelläni oli tiukkaa laskujen kanssa ja onneksi oma sähköyhtiö suostui siihen että sain lykättyä sähkölaskun maksun peräti kuukauden päähän, suostuivat heti ko. maksujärjestelyyn.

        "Siis törkeä teko vanhusta kohtaan!! "

        Joo, kun minä olen vanha saa joku muu maksaa minun laskuni, en malta odottaa....


    • työtön.

      Ei tuo ole törkeää. Kaikille samat säännöt että jos ei maksa laskuja niin sähköt pois.

      • se 66- vuotias muori

        Kyllä se on törkeää! Vanhus oli hakenut apua sossusta ja sossu ei muka ehtinyt käsitellä. Olisi tuo vaikka väliaikaisella päätöksellä voitu siirtää joulun yli. Vahushan oli ehdottanut maksua seuraavasta eläkkeestä ja eläke tulee varmasti, eikä siihen seuraavaan ole edes kauan aikaa. Kyllä on maailma mennyt kovaksi, kun ei ymmärrystä löydy yhtään. Eläkeläisellä voi tilapäinen lääkkeiden hankinta jo suistaa talouden tasapainosta. Kyllä minä olisin auttanut, vaikka olen täysin vieras.


      • mie2

        Muistuttaisin arvoisa työtön että sinäkin olet joskus vanhus jolla ei enää asioiden hoitaminen sujukaan nopsasti niin kuin nuoremmilla. Sitten kun löydät itsesi varattomana katuojasta vieläkö vaadit kaikille samoja sääntöjä.


      • kokoomusnatsi

        Työttömälle.

        Taidat olla kokoomuslainen, sähköjen katkaisu vanhukselta on törkeää, varsinkin kun otti yhteyttä s.yhtiöön.
        kokoomus perseestä


      • AMK-inssi

        Onpas siellä korskea TYÖTÖN. Itse oleilet käsi työssäkäyvän naapurisi taskussa. Arvostan vanhuksia. Työttömien arvostukseni sen sijaan on ... no jääköön sanomatta onhan nyt joulu. TYÖTÖN voisi näin pitkien pyhien aikana vaikka hommata sen työpaikan. Työnhakusivustot nääs pullistelee työpaikkailmoituksia.


      • Laskut maksetaan
        se 66- vuotias muori kirjoitti:

        Kyllä se on törkeää! Vanhus oli hakenut apua sossusta ja sossu ei muka ehtinyt käsitellä. Olisi tuo vaikka väliaikaisella päätöksellä voitu siirtää joulun yli. Vahushan oli ehdottanut maksua seuraavasta eläkkeestä ja eläke tulee varmasti, eikä siihen seuraavaan ole edes kauan aikaa. Kyllä on maailma mennyt kovaksi, kun ei ymmärrystä löydy yhtään. Eläkeläisellä voi tilapäinen lääkkeiden hankinta jo suistaa talouden tasapainosta. Kyllä minä olisin auttanut, vaikka olen täysin vieras.

        Tuo vanhus oli jättänyt kaksi sähkölaskua maksamatta eli kuuden kuukauden sähköt. Saanut kolme varoitusta siitä että sähköt katkaistaan jos rahaa ei ala löytyä laskuihin. Ei löytynyt, nyt on sähköt katkaistu, kummasti alkaa rahaa löytyä. Ei se että on vanha anna mitään oikeutta jättää laskujaan maksamatta.


      • työtön.
        Laskut maksetaan kirjoitti:

        Tuo vanhus oli jättänyt kaksi sähkölaskua maksamatta eli kuuden kuukauden sähköt. Saanut kolme varoitusta siitä että sähköt katkaistaan jos rahaa ei ala löytyä laskuihin. Ei löytynyt, nyt on sähköt katkaistu, kummasti alkaa rahaa löytyä. Ei se että on vanha anna mitään oikeutta jättää laskujaan maksamatta.

        Ai muka 6 kk sähköt. Aika halpaa sähköä on sitten kun 90 euroa 6 kk. Mun sähkö lasku on 39 neliön yksiössä 80 euroa 2 kk eli 240 euroa 6kk. Taidankin muuttaa heti sinne missä tuo vanhus asuu.


      • työtön.
        mie2 kirjoitti:

        Muistuttaisin arvoisa työtön että sinäkin olet joskus vanhus jolla ei enää asioiden hoitaminen sujukaan nopsasti niin kuin nuoremmilla. Sitten kun löydät itsesi varattomana katuojasta vieläkö vaadit kaikille samoja sääntöjä.

        Kyllä vaadin ja en ole niin tyhmä että jätän laskut maksamatta. Jos en itse kykene niin järkkään niin että joku muu maksaa. Jos hoitaa raha asianasa hyvin niin rahaa jää myös sähkölaskuun kuten minulla ion aina jäänyt.


      • työtön.
        AMK-inssi kirjoitti:

        Onpas siellä korskea TYÖTÖN. Itse oleilet käsi työssäkäyvän naapurisi taskussa. Arvostan vanhuksia. Työttömien arvostukseni sen sijaan on ... no jääköön sanomatta onhan nyt joulu. TYÖTÖN voisi näin pitkien pyhien aikana vaikka hommata sen työpaikan. Työnhakusivustot nääs pullistelee työpaikkailmoituksia.

        Ei tarvii mennä töihin koska rahaa on säästössä 15 vuoden työ putken jälkeen. Opettele sinä vaan säästämään itse jotta voit maksaa laskusi ajoissa.


      • mukamukamas
        työtön. kirjoitti:

        Ai muka 6 kk sähköt. Aika halpaa sähköä on sitten kun 90 euroa 6 kk. Mun sähkö lasku on 39 neliön yksiössä 80 euroa 2 kk eli 240 euroa 6kk. Taidankin muuttaa heti sinne missä tuo vanhus asuu.

        Vaihda sähkäyhtiötä!
        Minulla 3 kk lasku aina alle 70 e 62 neliön kaksiossa.
        Ja siirto eseltä ja sähkö fortumilta.
        Mutta törkeä oli tuo säköjen katkaisu ja sossun ehtimättömyys.


      • työtön
        mukamukamas kirjoitti:

        Vaihda sähkäyhtiötä!
        Minulla 3 kk lasku aina alle 70 e 62 neliön kaksiossa.
        Ja siirto eseltä ja sähkö fortumilta.
        Mutta törkeä oli tuo säköjen katkaisu ja sossun ehtimättömyys.

        Olen jo kerran vaihtanut mutta ei se mitään auttanut. Ja ei kauan aikaa sitten soittivat jopstain sähköfirmasta että kannattaa vaihtaa firmaa mutta en vaihtanut. Pelkkää kusetusta, sähkön hinta vaan nousee oli firma mikä tahansa-.


      • työtön.
        kokoomusnatsi kirjoitti:

        Työttömälle.

        Taidat olla kokoomuslainen, sähköjen katkaisu vanhukselta on törkeää, varsinkin kun otti yhteyttä s.yhtiöön.
        kokoomus perseestä

        En ole kokoomuslainen. En äänestä ikinä missään vaaleissa edes ja en seuraa politiikkaa pahemmin


      • näin menee...
        työtön kirjoitti:

        Olen jo kerran vaihtanut mutta ei se mitään auttanut. Ja ei kauan aikaa sitten soittivat jopstain sähköfirmasta että kannattaa vaihtaa firmaa mutta en vaihtanut. Pelkkää kusetusta, sähkön hinta vaan nousee oli firma mikä tahansa-.

        Telkkari,läppäri ja stereot kun kokoajan päällä vie kummasti sähköä. Pidä yksi laite kerrallaan päällä ja váin silloin kun oikeasti sitä käytät. Minulla laskut tippuivat 60%.


      • Laskut maksetaan
        työtön. kirjoitti:

        Ai muka 6 kk sähköt. Aika halpaa sähköä on sitten kun 90 euroa 6 kk. Mun sähkö lasku on 39 neliön yksiössä 80 euroa 2 kk eli 240 euroa 6kk. Taidankin muuttaa heti sinne missä tuo vanhus asuu.

        Siinähän muutat, ala vetää. Maksatko muuten itse vuokrasi vai maksaako veronmaksajat eli me työssäkäyvät?


      • lhljhökjölj
        Laskut maksetaan kirjoitti:

        Tuo vanhus oli jättänyt kaksi sähkölaskua maksamatta eli kuuden kuukauden sähköt. Saanut kolme varoitusta siitä että sähköt katkaistaan jos rahaa ei ala löytyä laskuihin. Ei löytynyt, nyt on sähköt katkaistu, kummasti alkaa rahaa löytyä. Ei se että on vanha anna mitään oikeutta jättää laskujaan maksamatta.

        ko. ihminen ei ollut vielä 80v, eikä ole koskaan maksanut laskujaan, päinvastoin.
        kaikki muukin oli satuiluaan.


    • Sopaa pukkaa

      Turha yrittää vedättää jouluna, jos ei maksa laskujaan, niin loppuu palvelu.
      Sossuun sitten mentävä aiemmin, jos tarpeen.

      • mie2

        Tässä tapauksessa näemme konkreettisesti miten vanhukset pärjäilevät yksiksensä. Kaikilla ei ole omaisia jotka voivat hoitaa raha-asiat ettei näin pääse käymään. Melkein kaikilta löytyy sympatiaa vanhaa miestä kohtaan paitsi kapitalismin kovia sääntöjä jumaloivilta ihmisiltä. Toivottavasti eivät koskaan tule olemaan samassa tilanteessa, silloin muut sanovat että turha vedättää...


      • Antaa vetää
        mie2 kirjoitti:

        Tässä tapauksessa näemme konkreettisesti miten vanhukset pärjäilevät yksiksensä. Kaikilla ei ole omaisia jotka voivat hoitaa raha-asiat ettei näin pääse käymään. Melkein kaikilta löytyy sympatiaa vanhaa miestä kohtaan paitsi kapitalismin kovia sääntöjä jumaloivilta ihmisiltä. Toivottavasti eivät koskaan tule olemaan samassa tilanteessa, silloin muut sanovat että turha vedättää...

        Minulla on 81 vuotias setä joka pärjää varsin hyvin, ihan itse laskut maksaa netin kautta. Jos ei pärjää niin holhoukseen, antaa viranomaisen hoitaa laskut. Se nyt vaan on niin että laskut on maksettava mutta sehän ei tälle "köyhälle" paskasakille käy, kaikki pitäisi olla ilmaista. Jos ei kelpaa voi muuttaa Suomesta pois, tervemenoa.


    • Kylmää porukkaa

      Nyt kyllä herää kysymys, MIKSI naapurit, ympäristö jne. tarttuneet asiaan?
      Jos sossu ei auta, seurakunnlata ei heru, perhettä ja sukua ei ole joka voisi ja haluaisi auttaa, niin miksi naapurusto ei pistä pystyyn keräystä keskuudessaan ja auta vanhusta maksamaan laskut?
      Itse asun ulkomailla, ja täällä missä asun, sattui muutama vuosi sitten että eräältä psyykkisesti vammaiselta joku roisto oli vienyt rahat, eli euroissa noin 100.
      Eipä aikaakaan niin eräs toimelias nainen keräsi ympäristöstä rahat ja vielä vahäan ylikin, kahdessa tunnissa! Mainittakoot, että sossu ei täälläkään apuaan antanut.
      Ihmettelen kovasti, onko Suomessa lähimmäisenrakkaudesta kuultukaan? Netissä ja lehdissä uhotaan peräsuoli pikällä ja haukutaan koko yhteiskunta, mutta kukaan ei konkreettisesti sormeaan nosta auttaakseen vanhusta pulassa!

      • IsoPaukku

        Tämmöistähän tämä on täällä kokoomuksen kapitalistisessa Suomessa.

        Toivottavasti joku räjäyttää kaikki kokoomuslaiset hevonvittuun.

        Hyvää joulua.


      • (((((())))))))

        Jopa tuollainen typeryskin ymmärtää että silloin ollaan heikoilla jäillä kun esim. vanhusten hyvinvointi alkaa perustua pelkkään hyväntekeväisyyteen.

        Eipä muuta.


      • Pistäppä täällä

        laiton rahankeräys niin olet itse putkassa viettämässä joulua!
        En ainakaan ottaisi riskiä...


    • älä viitsi

      MISSÄ KOHTI LUKEE ETTÄ ON KÖYHÄLTÄ KATKAISTU ? Kaksi laskua jättänyt maksamatta a`45 euroa, tuskin eläkeläinenkään niin köyhä on, ettei siihen ole varaa. Meille tulee isommat laskut ja tulot vähemmän kuin takuueläke.

    • RistoTurusta

      täytyy se Turun Energian virkailija olla, jossei Suomen, niin ainakin Turn suurin mäntti. Kertakaikkiaan ala-arvoista toimintaa, pohjanoteraaus tälle vuodelle Suomessa

    • yhäippä

      Myös minä olen ollut pari vuotta sitten vastaavanlaisessa tilanteessa, en tosin jouluna, mutta talviaikaan kuitenkin. Sähköyhtiö oli reilu ja suostui että maksan 147€ maksamattomia laskuja neljässä eri kuukaudessa, siinä oli 6% korko mukana jonka yhteisesti sovimme.

      Olisin joutunut viemään lapset isälle jos sähköt olisivat menneet poikki, tuntuu pahalta vanhuksen puolesta etenkin kun hän oli valmis maksamaan noinkin paljon yhdellä kertaa. Toivottavasti sähköyhtiö turussa ottaa asiasta opiksi ja kouluttaa henkilökuntansa paremmin myös näitä tilanteita varten, näin ei pitäisi vanhaa ihmistä kohdella.

      • Laskut maksettava

        yhäipältä kysyisin mihin rahasi olisi mennyt? Ensin maksetaan vuokra, sähkö, sitten ostetaan lapsille ruokaa ja vasta sitten hassataan rahoja turhuuksiin. Sinä jätit sähköt maksamatta, täysin vastuutonta, lapset huostaan tuollaiselta.


    • PÖYRISTYNYT

      USKOMATONTA mutta totta, Turun Energia ei suostu ottamaan rahaa sähköttömän vanhuksen auttamiseksi, piiloutuvat raukkamaisesi pykälien taakse:

      "Olemme saaneet iloisesti huomata, että joulun hengessä monen auttamisen halu on herännyt, ja olemme saaneet useita viestejä henkilöiltä, jotka ovat tarjoutuneet maksamaan tämän kyseessä olevan asiakkaamme laskun. Emme voi luonnollisestikaan luovuttaa asiakkaidemme tietoja kenenkään ulkopuolisen tietoon. Pyytäisimmekin asiakasta, jota asia koskee, ottamaan meihin yhteyttä numeroomme 0800 02001, jotta voimme jatkaa tilanteen selvittämistä ja välittää avuntarjousviestit oikeaan osoitteeseen."

      Turun Energia saikin välittömästi hämmästelevää palautetta vanhukselle tarjoamastaan avusta:

      - 80-vuotiaan vanhuksen on varmaan aika vaikeaa saada tietoa Facebook-viestistänne sähköttömässä kodissaan jouluaattoiltana, jos edes Facebookia muutenkaan käyttää, huomauttaa palautteen kirjoittaja.

      Koko juttu: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288635955071.html

      • Rautalankaa

        "Emme voi luonnollisestikaan luovuttaa asiakkaidemme tietoja kenenkään ulkopuolisen tietoon."

        Voi pyhä yksinkertaisuus!
        Eihän lahjoittaja olisi tarvinnut kuin viitenumeron ja saajan tilinumeron, jolle maksaa laskun, Eihän lahjoittaja olisi tarvinnut tietoonsa edes tämän 80v ihmisen nimeä.


    • naamakirjalainen
      • hyi hitto

        per...kele miksikä on Suomessa meininki mennyt, hävettää olla Suomalainen, ulkomaita myöten ihmetellään että mitä teillä Suomessa oikein tapahtuu?
        Vastaan aina kysyjälle että meillä on kokoomushallitus, yleensä kysymykset loppuvat siihen, joku on tosin kysynyt että mitä te semmoisia valtaan päästitte kun on tuo venäjäkin teillä noin vieressä...


      • Tupla hyit
        hyi hitto kirjoitti:

        per...kele miksikä on Suomessa meininki mennyt, hävettää olla Suomalainen, ulkomaita myöten ihmetellään että mitä teillä Suomessa oikein tapahtuu?
        Vastaan aina kysyjälle että meillä on kokoomushallitus, yleensä kysymykset loppuvat siihen, joku on tosin kysynyt että mitä te semmoisia valtaan päästitte kun on tuo venäjäkin teillä noin vieressä...

        Eipä turkulainen olekaan suomalainen vaan jäänne ruottin ajoilta. Museoon joutaisi koko lounais-suomi. Hävettää ihan kun eivät kykene uusiutumaan.


    • Pitkäaikatyötön

      Toivottavasti hän huomaa tästä lähtien hakea toimeentulotukea ajoissa ja oikein täytetyillä lomakkeilla virkailijan avustamana. Eihän se sähköyhtiö ole hyväntekeväisyysjärjestö, eikä lyhyessä uutisessa tietenkään kerrottu miten vanhus oli aiemmin laskujaan maksanut ja maksamisia ehdotellut.

      Juuri vanhuksilla on vanhentuneita käsityksiä sosiaaliturvan häpeällisyydestä. Valtio ja kunnat säästävät, kun moni vanhus kituuttaa kunniantuntoisena liian pienellä eläkkeellä 'köyhäinapua' välttäen. Kaikki eivät osanne asumistukeakaan hakea.

      Jaksamista ja parempaa uutta vuotta vanhukselle ja naapurillekin, joka yllättävän jouluvieraan ruoille raivasi tilaa jääkaapista.

    • Laskut maksettava

      "Prosessimme mukaisesti asiakas saa aina vähintään kolme muistutusta myöhästyneestä laskusta ennen kuin sähköjen katkaiseminen käyttöpaikasta realisoituu", Turun Energia selittää."

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288635955071.html

      Ei asiassa ole mitään törkeää. Ensin annetaan huomautus, sitten tulee varoitus siitä että sähköt katkaistaan ja vielä tulee yksi varoitus, jos ei maksa laskua sähköt katkaistaan. Vähintään siis kolme kertaa muistutetaan maksamattomasta laskusta. Oli vanhus tai Joulu niin kyllä on aivan oikein että sähköt katkaistaan. Nythän sitä rahaa alkaa kummasti löytymäänkin. Ei se että on vanha tai Joulu anna oikeutta jättää laskut maksamatta.

      • maksa keskenäsi

        Olisi pitänyt sinutkin abortoida ajoissa.

        Olet niin sekaisin että et edes itse tajua olevasi sekaisin siksi et osaa edes hävetä juttujasi vaan luulet olevasi yhteiskunnan tukipylväs.


      • Kynnyksen yli

        Toivottavasti tämä on nyt sellainen tapaus, joka tekee asian selväksi ja saa "uhrin" lopultakin hakeutumaan holhoukseen. On parempi, että kyvyttömyys pärjätä selviää tällä tavalla kuin esimerkiksi sairaustapauksena.


      • Ujo Kysymys

        Eikö laissa lue, että talvikuukausina sähköt saa katkaista vasta kun lasku on ollut pystyssä neljä kuukautta? Jos näin on, niin Turku Energian prosessi ei ole lain mukainen.

        Eivät yhtiöt ole hyväntekeväisyysjärjestöjä, tiedetään. Mutta voisiko toiminta silti olla lainmukaista?


      • luuseri.
        Ujo Kysymys kirjoitti:

        Eikö laissa lue, että talvikuukausina sähköt saa katkaista vasta kun lasku on ollut pystyssä neljä kuukautta? Jos näin on, niin Turku Energian prosessi ei ole lain mukainen.

        Eivät yhtiöt ole hyväntekeväisyysjärjestöjä, tiedetään. Mutta voisiko toiminta silti olla lainmukaista?

        Minä olen ollut jouluna ilman sähköö ja siitä vielä 2 kk senkin jälkeen. Mun laskut maksaa sosku ja sähkölasku menee suoraan toimeentulotuesta. Jostain syystä sosku ei maksanut sähkö firmalle joten multa meni sähköt 2 kuukaudeksi. Ja kovasti ne väitti että on maksettu ja kaikee pas.kaa puhuivat.


      • sinä olet mielisairas
        Kynnyksen yli kirjoitti:

        Toivottavasti tämä on nyt sellainen tapaus, joka tekee asian selväksi ja saa "uhrin" lopultakin hakeutumaan holhoukseen. On parempi, että kyvyttömyys pärjätä selviää tällä tavalla kuin esimerkiksi sairaustapauksena.

        Sinä psykopaatti sitten (yllätys) katsot että sosiaaliviraston töppäysten takia sikamaisuuksiin 80 vuotiasta vanhusta vastaan voitiin ryhtyä. Olet todella sairas ja tunteeton ihminen, kuuluisit hullujenhuoneelle.


      • Laskut maksettava
        maksa keskenäsi kirjoitti:

        Olisi pitänyt sinutkin abortoida ajoissa.

        Olet niin sekaisin että et edes itse tajua olevasi sekaisin siksi et osaa edes hävetä juttujasi vaan luulet olevasi yhteiskunnan tukipylväs.

        Sinä se tässä olet sekaisin jos olet sitä mieltä ettei laskuja tarvitse maksaa. Tämä vanhus oli saanut kolme muistutusta jossa oli varmasti kerrottu että sähköt katkaistaan jos laskua ei makseta. Alkoihan sitä rahaa kummasti löytyä kun sähköt katkaistiin...


      • Laskut maksettava
        sinä olet mielisairas kirjoitti:

        Sinä psykopaatti sitten (yllätys) katsot että sosiaaliviraston töppäysten takia sikamaisuuksiin 80 vuotiasta vanhusta vastaan voitiin ryhtyä. Olet todella sairas ja tunteeton ihminen, kuuluisit hullujenhuoneelle.

        Ei sosiaalivirasto ole mitään töpännyt vaan asiakas joka kuvittelee että hakemus päivässä tai kahdessä käsitellään. Muistaakseni se on seitsämän arkipäivää, siinä ajassa toimeentulotukihakemus pitää käsitellä.


      • ikätekijä
        Laskut maksettava kirjoitti:

        Ei sosiaalivirasto ole mitään töpännyt vaan asiakas joka kuvittelee että hakemus päivässä tai kahdessä käsitellään. Muistaakseni se on seitsämän arkipäivää, siinä ajassa toimeentulotukihakemus pitää käsitellä.

        Tottahan sinä sen tiedät, mutta tietääkö 80- vuotias vanhus? Varsinkin jos on aina sinnitellyt pienellä eläkkeellä, ei osaa heti lähteä apua etsimään. Jokuhan hänen taloutensa on sotkenut ja se joku voisi olla vaikkapa sairaus siitä seuraavine kuluineen. Sellainen henkilö joka ei ole sosialitoimiston palveluja käyttänyt, ei voi tietää. Enpä minäkään olisi tiennyt. Minä kuitenkin olisin voinut katsoa ohjeet netistä, mutta tämä vanha mies ei varmaankaan edes käytä nettiä.


      • vastauksia nyt
        ikätekijä kirjoitti:

        Tottahan sinä sen tiedät, mutta tietääkö 80- vuotias vanhus? Varsinkin jos on aina sinnitellyt pienellä eläkkeellä, ei osaa heti lähteä apua etsimään. Jokuhan hänen taloutensa on sotkenut ja se joku voisi olla vaikkapa sairaus siitä seuraavine kuluineen. Sellainen henkilö joka ei ole sosialitoimiston palveluja käyttänyt, ei voi tietää. Enpä minäkään olisi tiennyt. Minä kuitenkin olisin voinut katsoa ohjeet netistä, mutta tämä vanha mies ei varmaankaan edes käytä nettiä.

        Viimeisen kerran, missä luki että on pienituloinen tai köyhä ?


      • no ei noinkaan
        Ujo Kysymys kirjoitti:

        Eikö laissa lue, että talvikuukausina sähköt saa katkaista vasta kun lasku on ollut pystyssä neljä kuukautta? Jos näin on, niin Turku Energian prosessi ei ole lain mukainen.

        Eivät yhtiöt ole hyväntekeväisyysjärjestöjä, tiedetään. Mutta voisiko toiminta silti olla lainmukaista?

        Sähkölämmitteisissä asunnoissa, keskuslämmitysasunnoissa kyllä saa katkaista, tuskin on paapalla sähkölämmitys olis meinaa isommat laskut.


      • riittäkö?
        vastauksia nyt kirjoitti:

        Viimeisen kerran, missä luki että on pienituloinen tai köyhä ?

        No tuolla lukee:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013122617871832_uu.shtml

        TS: Jouluna sähköt saanut vanhus: "Olen kuin kerjäläinen"

        - Nyt olen itse kuin kerjäläinen. Viime aikoina olen joutunut viettämään aikaa myös sairaalassa. Siellä kului seitsemän kuukautta, kahdesta sydänleikkauksesta ja kahdesta polvileikkauksesta selvinnyt Urpiala kertoo.


      • ikätekijä
        vastauksia nyt kirjoitti:

        Viimeisen kerran, missä luki että on pienituloinen tai köyhä ?

        Ei kaikkea aina tarvitse lukea lehdessä. Eikä lehtiä tarvitse lukea kuin piru raamattua. Jos opettelee käyttämään sitä elintä, joka sijaitsee tuolla pääkuoren alla korvien välissä, niin pääsee jo melko pitkälle. Kyllä minulla hälyttää heti jos kysymyksessä on 80- vuotias henkilö ja talous suistunut raiteiltaan puolen vuoden sisällä. TYHMINKIN ihminen tajuaa että on tapahtunut jotain hyvin poikkeavaa, joka on sekoittanut maksuliikenteen.


      • Laskut maksettava
        ikätekijä kirjoitti:

        Tottahan sinä sen tiedät, mutta tietääkö 80- vuotias vanhus? Varsinkin jos on aina sinnitellyt pienellä eläkkeellä, ei osaa heti lähteä apua etsimään. Jokuhan hänen taloutensa on sotkenut ja se joku voisi olla vaikkapa sairaus siitä seuraavine kuluineen. Sellainen henkilö joka ei ole sosialitoimiston palveluja käyttänyt, ei voi tietää. Enpä minäkään olisi tiennyt. Minä kuitenkin olisin voinut katsoa ohjeet netistä, mutta tämä vanha mies ei varmaankaan edes käytä nettiä.

        Jos ei tiedä niin holhoukseen ja/tai johonkin hoitolaitokseen jos/kun ei pärjää yksin.


      • Laskut maksettava
        Ujo Kysymys kirjoitti:

        Eikö laissa lue, että talvikuukausina sähköt saa katkaista vasta kun lasku on ollut pystyssä neljä kuukautta? Jos näin on, niin Turku Energian prosessi ei ole lain mukainen.

        Eivät yhtiöt ole hyväntekeväisyysjärjestöjä, tiedetään. Mutta voisiko toiminta silti olla lainmukaista?

        Totta helvetissä on laillista katkaista sähköt jos ei maksa laskua. Sillä onko joulu tai juhannus ei ole mitään merkitystä. Kaukolämpö, hyvin tarkenee.


    • PÖYRISTYNYT

      Kyllä kannatti pitää meteliä tästä FaceBookissa, nyt Turku Energian toim.joht on henkilökohtaisesti puuttunut asiaan ja on palauttanut sähköt 80v vanhukselle, tämä viesti tuli yhtiön facebookkiin 2 tuntia sitten:

      "Olemme parhaillaan palauttamassa sähköjä tänään keskustelua herättänneelle asiakkaallemme. Hänen sähkölaskunsa on maksettu erään teidän useiden lahjottajien toimesta, kiitos osallistumisestanne! Katkaisuun ryhdytään aina viimeisenä toimenpiteenä noin kolmen kuukauden päästä siitä, kun maksamatta jäänyt lasku on erääntynyt.

      Ymmärrämme asian herättäneen pahaa mieltä ja tulemme keskustelemaan sisäisesti jatkossa muun muassa katkojen ajoituksista. Olemme pahoillamme asian aiheuttamasta kohusta ja toivotamme kaikille rauhallista joulua!

      Risto Vaittinen
      toimitusjohtaja
      Turku Energia"


      ..sanonpa kuitenkin että liian vähän, liian myöhään mitä tulee yhtiön imagotappiolle, noin ei vain yksinkertasesti toimita 80v vanhukselle jouluaikaan vaikka hänelle olisi annettu useitakin muistutuksia jos hän ennen joulua ilmoittaa että aikoo maksaa laskun tammikuun eläkkeestään. Puhun nyt asian inhimillisestä puolesta (juriidisesti asia on tietysti toinen). Toivottavasti Turun Energia todellakin ottaa tästä opikseen.

      • Laskut maksettava

        Suomessa joka vuosi kymmeniltä ellei peräti sadoilta ihmisiltä laitetaan sähköt poikki maksamattomien laskujen takia. Ei se että on joulu tai on vanha anna mitään erioikeuksia vai pitäisikö muka antaa? Kyllä kaikkia pitää kohdella samalla tavalla.


      • PÖYRISTYNYT
        Laskut maksettava kirjoitti:

        Suomessa joka vuosi kymmeniltä ellei peräti sadoilta ihmisiltä laitetaan sähköt poikki maksamattomien laskujen takia. Ei se että on joulu tai on vanha anna mitään erioikeuksia vai pitäisikö muka antaa? Kyllä kaikkia pitää kohdella samalla tavalla.

        Kukaan ei ole väittänytkään muuta, olen sitä mieltä että sähköjä ei pitäisi pistää poikki keneltäkään, sen pitäisi olla perusoikeus kaikille. Valtion pitäisi maksaa tämmöisissä hätätapauksissa ja sen jälkeen periä rahat myöhemmin asiakkaalta. Pelkkiä järjestelykysymyksiä nämäkin.


      • mies.
        PÖYRISTYNYT kirjoitti:

        Kukaan ei ole väittänytkään muuta, olen sitä mieltä että sähköjä ei pitäisi pistää poikki keneltäkään, sen pitäisi olla perusoikeus kaikille. Valtion pitäisi maksaa tämmöisissä hätätapauksissa ja sen jälkeen periä rahat myöhemmin asiakkaalta. Pelkkiä järjestelykysymyksiä nämäkin.

        Tuo vanhus on saanut monta muistutusta eli paljon ennen joulua olisi jo voinut mennä soskuun anomaan rahaa laskuun. Se eka lasku on varmaan tullut 2-3 kk ennen joulua joten olis ollut aikaa hoita lasku. Turhaan syyttävät sähköyhtiöö et kyllä se on antanut tarpeeksi aikaa maksaa ja soskuun voi aina ensin soittaa jos tarvii apua jos ei osaa maksaa laskua itse.


      • PÖYRISTYNYT
        mies. kirjoitti:

        Tuo vanhus on saanut monta muistutusta eli paljon ennen joulua olisi jo voinut mennä soskuun anomaan rahaa laskuun. Se eka lasku on varmaan tullut 2-3 kk ennen joulua joten olis ollut aikaa hoita lasku. Turhaan syyttävät sähköyhtiöö et kyllä se on antanut tarpeeksi aikaa maksaa ja soskuun voi aina ensin soittaa jos tarvii apua jos ei osaa maksaa laskua itse.

        Henkilö oli hakenut sossusta rahaa sähkölaskuun, mutta sossu ei kiireidensä takia ehtinyt käsitellä hakemusta ennen joulua.


      • jo on meiningit
        PÖYRISTYNYT kirjoitti:

        Henkilö oli hakenut sossusta rahaa sähkölaskuun, mutta sossu ei kiireidensä takia ehtinyt käsitellä hakemusta ennen joulua.

        Onkohan missään muualla Euroopassa mennyt näin hulluun meiningit, oikein hävettää olla suomalinen.

        Vielä yrittävät selitellä tällaista sikaimaisuutta vanhusta kohtaan.


      • lähihoitaja
        mies. kirjoitti:

        Tuo vanhus on saanut monta muistutusta eli paljon ennen joulua olisi jo voinut mennä soskuun anomaan rahaa laskuun. Se eka lasku on varmaan tullut 2-3 kk ennen joulua joten olis ollut aikaa hoita lasku. Turhaan syyttävät sähköyhtiöö et kyllä se on antanut tarpeeksi aikaa maksaa ja soskuun voi aina ensin soittaa jos tarvii apua jos ei osaa maksaa laskua itse.

        Mitenkähän sinulla mahtavat asiat hoitua, kun olet 80- vuotta vanha. Voi olla, että olet silloin jo täysin seniili. Ei kannata jaella neuvoja, kun itsellä on tuo aika vielä edessäpäin ja tulevaa ei voi tietää.


      • Laskut maksettava
        PÖYRISTYNYT kirjoitti:

        Kukaan ei ole väittänytkään muuta, olen sitä mieltä että sähköjä ei pitäisi pistää poikki keneltäkään, sen pitäisi olla perusoikeus kaikille. Valtion pitäisi maksaa tämmöisissä hätätapauksissa ja sen jälkeen periä rahat myöhemmin asiakkaalta. Pelkkiä järjestelykysymyksiä nämäkin.

        Vai ei sähköjä poikki keneltäkään, kuka ne laskut sitten maksaisi?!


      • Laskut maksettava
        PÖYRISTYNYT kirjoitti:

        Kukaan ei ole väittänytkään muuta, olen sitä mieltä että sähköjä ei pitäisi pistää poikki keneltäkään, sen pitäisi olla perusoikeus kaikille. Valtion pitäisi maksaa tämmöisissä hätätapauksissa ja sen jälkeen periä rahat myöhemmin asiakkaalta. Pelkkiä järjestelykysymyksiä nämäkin.

        Vai niin, ei sähköjä poikki keneltäkään. Entä jos ei maksa sähkölaskua, silloinkaan ei saisi laittaa sähköjä poikki? Sovitaanko että sinä maksat omasta pussistasi kaikkien pinnarien sähkölaskut. Aika helvetin röyhkeätä vaatia että sähköyhtiöiden pitäisi jatkaa sähkön jakamista niillekin jotka eivät siitä mitään maksa. Maksa sinä jos olet asiasta niin kovasti huolissasi. Tuskin maksat mutta muiden taskuilla olet kyllä menossa, häpeä jos osaat.


      • vit.un idiotti
        PÖYRISTYNYT kirjoitti:

        Henkilö oli hakenut sossusta rahaa sähkölaskuun, mutta sossu ei kiireidensä takia ehtinyt käsitellä hakemusta ennen joulua.

        No jos viikkoo enne joulu on hakenut soskusta rahaa niin onhan se väärin et ei sähköä palauteta.


    • Näin se vain on

      Vanhuksella oli ollut kolme kuukautta aikaa maksaa lasku tai ottaa yhteyttä ja sopia maksujärjestelystä, ei tehnyt mitään. Tänä aikana sai kaksi maksumuistutusta, viimein tuli ilmoitus että sähköt katkaistaan määrättynä päivänä jos laskua ei maksa tai tee maksusopimusta. Asiakas ei mitenkään reagoinut, yhtiöllä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa sähköt poikki. Turun Energia ei ole tehnyt mitään väärää!

      Kun sähköt laitettiin poikki alkoi kummasti löytyä maksuhalukkuutta. Juuri tämän takia sähköt laitetaan poikki, lasku joko maksetaan tai sitten itkee ja maksaa. Saa aivan itse valita kumpi tapa sopii paremmin.

      Säännöt on kaikille samat oli sitten vanha tai nuori, Joulu tai Juhannus. Jos ei omista asioistaan pysty huolehtimaan niin pitää määrätä holhoukseen, viranomainen hoitaa välttämättömät laskut sekä antaa viikottain taskurahaa. Ja/tai sitten vanhainkotiin, siellä pidetään huolta.

      • __________

        Enemmistö taitaa olla sitä mieltä, oli hieno joulumielinen ele. "Maailman kylmyys" hiukan lievittyi jouluna.


      • PÖYRISTYTTÄVÄÄ

        "yhtiöllä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa sähköt poikki."

        Oli toinenkin vaihtoehto: odottaa joulun ajan INHMILLISISTÄ SYISTÄ ja sitten poikkaista jos henkilö ei olisi maksanut eläkkeestään tammikuussa kuten lupasi.

        "ei ollut muita vaihtoehtoja"....joopa joo, TE olisi varmaan mennyt konkkaan ilman tuota 90€ maksua juuri siinä ja sillä hetkellä? Virkalija TE:ssäkin voi käyttää maalaisjärkeä, tuskin hän olisi potkuja saanut vaikka olisi vielä jättänyt sähköt päälle pariksi viikoksi.


      • missä empatia

        No ei siellä kyllä kovin hyvää huolta vanhuksista pidetä! Henkilökuntaa on liian vähän ja osa hoitajista vielä sellaisia, ettei heidän pitäisi olla hoitoalalla lainkaan töissä luonteensa puolesta. Mutta kun luin tuon tekstisi, niin toivotaan, että ainakin sinä pääset aikanaan sinne!


      • Vaittiset kuriin

        "Asiakas ei mitenkään reagoinut, yhtiöllä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa sähköt poikki. Turun Energia ei ole tehnyt mitään väärää!"

        Ei rikkonut lain kirjainta, mutta toimi törkeästi.

        Tämän takia lakiin pitäisi kirjata, että sähköjä ei saa katkaista koskaan, vaan asiat on hoidettava muulla tavalla.


      • Liikaa joulumieltä
        Vaittiset kuriin kirjoitti:

        "Asiakas ei mitenkään reagoinut, yhtiöllä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin laittaa sähköt poikki. Turun Energia ei ole tehnyt mitään väärää!"

        Ei rikkonut lain kirjainta, mutta toimi törkeästi.

        Tämän takia lakiin pitäisi kirjata, että sähköjä ei saa katkaista koskaan, vaan asiat on hoidettava muulla tavalla.

        Millä muulla tavalla? Asiakas ostaa sähköä eikä maksa sitä useista kehotuksista huolimatta. Muutamia kuukausia on jo maksamatta. Miksi sähkön toimitusta pitäisi jatkaa loputtomiin ilmaiseksi?


      • Vaittiset kuriin
        Liikaa joulumieltä kirjoitti:

        Millä muulla tavalla? Asiakas ostaa sähköä eikä maksa sitä useista kehotuksista huolimatta. Muutamia kuukausia on jo maksamatta. Miksi sähkön toimitusta pitäisi jatkaa loputtomiin ilmaiseksi?

        Suomessa on sosiaalihuolto ja myös ulosottomies. Jompaa kumpaa kautta yhtiö saa suorituksen varmasti ilman että täytyy katkaista mitään. Järjestelykysymys.


    • Häpeä, TE!!!

      Voihan olla, että tällä vanhuksella on ollut tänä syksynä tavallista enemmän rahanmenoa, esim. välttämättömiin uusiin lääkkeisiin.

      Kyllä inhimillisyys on karannut kauas Turun Energialta. Jos itse olisin erehtynyt tekemään aikoinaan sopimuksen kyseisen yhtiön kanssa, vaihtaisin kyllä tässä vaiheessa ihan periaatesyistä sopimukseni muualle.

    • 9+4

      nimimerkki 'Näin se vain on' vetää aina tuota samaa kovaa oikeistolaista "köyhät kyykkyyn ja kunnolla" politiikkaa jossa toisen ihmisen välittämisestä ei ole tietoakaan, kirjoitustyylistä ja asenteista päätellen kyseessä on Järkimies75

      • Näin se vain on

        Mitä kovaa ja oikeistolaista siinä on että on sitä mieltä että jokaisen pitää ihan itse maksaa laskunsa? Ryhdytäämpä teikäläiseksi, lainaa minulla tonni rahaa, en maksa ikinä takaisin, miltä kuulostaa? Kun alat sitä karhuamaan takaisin tulen tälle palstalle itkemään miten kamalaa se on, olet hirveä kusipää kun vaadit omiasi takaisin.


    • yksineläjä...

      On tosi törkeetä. Kyllä minä olen ainakin saanut laskuja siirrettyä jos on tarvis. Ei ole ollut mitään ongelmia...

    • nainen4

      Iltasanomissa oli tämän vanhuksen haastattelu. Hän ei sanallakaan selittänyt sitä, miksei ajoissa ottanut sähköyhtiöön yhteyttä ja neuvotellut maksuaikaa. Ruikutti vaan kurjuuttaan, minulta ei nyt ihan kauheasti sympatiaa heru.

      • Tiedän tapauksen

        Rahat on mennyt viinaan ja huoriin. Ammattitaidottomat toimittajat eivät kýsy oikeita kysymyksiä vaan pelkkää hymistelyä.


      • Laskut maksettava
        Tiedän tapauksen kirjoitti:

        Rahat on mennyt viinaan ja huoriin. Ammattitaidottomat toimittajat eivät kýsy oikeita kysymyksiä vaan pelkkää hymistelyä.

        Jaahas, että juoppo, sehän selittää miksi ei ottanut sähköyhtiöön yhteyttä ja tehnyt maksuohjelmaa. Ollut niin kännissä ettei ole maailmanmenosta mitään ymmärtänyt.


      • nyt riitti
        Laskut maksettava kirjoitti:

        Jaahas, että juoppo, sehän selittää miksi ei ottanut sähköyhtiöön yhteyttä ja tehnyt maksuohjelmaa. Ollut niin kännissä ettei ole maailmanmenosta mitään ymmärtänyt.

        Jospa nyt tukkisitte turpanne, koska kirjoittamanne ei pidä paikkaana. Vai oletko sinä ja edellinen kirjoittaja sitä mieltä, että netissä voi kirjoitella mitä tahansa valheita? Voin ilmoittaa teille, että se ei mene ihan niin. Täytyy olla aivojen pahasti pehmentynyt, kun käydään kertomaan keskustelupalstalla valheita vanhuksesta. Joillakin ei tosiaan ole mitään häpyä!


      • Laskut maksettava

        Eihän tuollaiset ikinä kerro miksi ovat asiansa ryssineet. Ei minultakaan sympatiaa heru.


    • TJ BMW

      Tunnettu entinen " liikemies" ,jos tietäisitte.. olisitte katkaisseet sähköt jo aikaisemmin. Hyvä Turku energia,oikein toimittu

      • nyt riitti

        No kyllä tiedetään, vähän paremmin kuin sinä. Jospa lopettaisit turhan mollaamisen.


      • Laskut maksettava

        Kerro millainen "liikemies", ei taida olla puhtaita jauhoja pussissa...


      • Vastaus Vaittiselle

      • Siis Urpiala

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe