Väistääkö ratikka?

---

45

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Entä henkilöauto väistääkö tai noudattaako väistämisvelvollisuutta ??? Harvemmin!

      • Oikolukija

        Puhutaan nyt ensin siitä, että väistääkö ratikka tullessaan kuvan suunnasta.
        Kyllä väistää, koska sillä on kärkikolmio.
        Sen sijaan sieltä oikealta tulevilla on ratikan takia liikennevalot, jotka pitäisi vilkutella paripunaista ratikan tullessa, jolloin sinun pitää pysähtyä ennen risteystä.
        http://goo.gl/maps/pzRzc

        Entä henkilöauto tullessaan alkukuvan suunnasta ja sinä oikealta?
        Henkilöautolla on kärkikolmio, jonka takia sen pitää väistää sinua, kun tulet oikealta. Henkilöauton takia ei oikealta tuleville tule punaista.


      • Autoilija33

        Ei väistä vaan sinä väistät ratikkaa. Nyt on yksi kolari mennyt hennkilöauton hyväkssi, kun ratikka kääntyi oikealle ja auto meni suoraan.


      • Oikolukija
        Autoilija33 kirjoitti:

        Ei väistä vaan sinä väistät ratikkaa. Nyt on yksi kolari mennyt hennkilöauton hyväkssi, kun ratikka kääntyi oikealle ja auto meni suoraan.

        "Ei väistä vaan sinä väistät ratikkaa."
        Perustelu?
        "Nyt on yksi kolari mennyt hennkilöauton hyväkssi, kun ratikka kääntyi oikealle ja auto meni suoraan."
        Jos tarkoitat, että molemmat etenivät ensin samalla kadulla samaan suuntaan, niin tuolla tapauksella ei ole mitään tekemistä aloittajan tilanteen kanssa.


      • Oikolukija kirjoitti:

        "Ei väistä vaan sinä väistät ratikkaa."
        Perustelu?
        "Nyt on yksi kolari mennyt hennkilöauton hyväkssi, kun ratikka kääntyi oikealle ja auto meni suoraan."
        Jos tarkoitat, että molemmat etenivät ensin samalla kadulla samaan suuntaan, niin tuolla tapauksella ei ole mitään tekemistä aloittajan tilanteen kanssa.

        Tasa arvoisissa risteyksissä on raitiovaunulla aina etuoikeus. Mutta tuossa esim. olikin kärkikolmio se muuttaa asiaa.


      • taivas sentään
        autoilija kirjoitti:

        Tasa arvoisissa risteyksissä on raitiovaunulla aina etuoikeus. Mutta tuossa esim. olikin kärkikolmio se muuttaa asiaa.

        Voi taivas mikä pöllö olet. Kolmio ei vaikuta ratikkaan mitenkään, pöllö.

        Milloin sinä luulet saavasi ajokortin?


      • ---
        taivas sentään kirjoitti:

        Voi taivas mikä pöllö olet. Kolmio ei vaikuta ratikkaan mitenkään, pöllö.

        Milloin sinä luulet saavasi ajokortin?

        Kyllä vaikuttaa


      • ei vaikuta kolmio
        --- kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa

        Ei vaikuta kolmio ratikkaan, kurkista nurkan taakse, siellä on valot.


      • ei vaikuta kolmio kirjoitti:

        Ei vaikuta kolmio ratikkaan, kurkista nurkan taakse, siellä on valot.

        Kun liikennevalot ovat toiminnassa silloin mennään niiden mukaan, mutta kun ne ovat vilkulla tai sammutetut silloin mennään joko liikennemerkin mukaan tai tasaarvoisissa oikealta tulevalla on etuoikeus. Jos on tasaarvoinen risteys silloin on aina ratikalla etuajooikeus,, mutta jos liikennemerkki silloin joutuu ratikka noudattamaan sitä.

        Varoitus jos menette Tallinnaan!!! Siellä joutuu väistämään myös oikealle kääntyvää ratikkaa jos itse menet suoraan.


      • Oikolukija
        autoilija kirjoitti:

        Kun liikennevalot ovat toiminnassa silloin mennään niiden mukaan, mutta kun ne ovat vilkulla tai sammutetut silloin mennään joko liikennemerkin mukaan tai tasaarvoisissa oikealta tulevalla on etuoikeus. Jos on tasaarvoinen risteys silloin on aina ratikalla etuajooikeus,, mutta jos liikennemerkki silloin joutuu ratikka noudattamaan sitä.

        Varoitus jos menette Tallinnaan!!! Siellä joutuu väistämään myös oikealle kääntyvää ratikkaa jos itse menet suoraan.

        "Kun liikennevalot ovat toiminnassa silloin mennään niiden mukaan, mutta kun ne ovat vilkulla tai sammutetut silloin mennään joko liikennemerkin mukaan tai tasaarvoisissa oikealta tulevalla on etuoikeus."
        Tämänhän tarkoitit noin yleisesti liikennevaloista eikä aloittajan risteykseen?

        "Varoitus jos menette Tallinnaan!!! Siellä joutuu väistämään myös oikealle kääntyvää ratikkaa jos itse menet suoraan."
        Nyt on 2 tapausta, jolloin ratikka on joutunut väistämään, kun se on tullut samasta suunnasta kuin auto, mutta kääntynyt keskeltä katua oikealle auton jatkaessa suoraan.
        Hämeentieltä auto suoraan Kustaa Vaasantielle ja ratikka oikealle Hämeentielle
        http://goo.gl/maps/DvEPO

        Helsinginkadulla auto suoraan ja ratikka oikealle Läntiselle Brahenkadulle
        http://goo.gl/maps/xaN4v

        Noissa molemmissa tapauksissa on ratikalla mahdollisuus ajaa myös suoraan.
        En menisi kokeilemaan kolhimista ratikan kanssa tilanteessa, jossa sillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin kääntyä, koska pykälässä on "soveltuvin osin".
        Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä.
        Hankala "soveltaa", kun kuljettaja _ei käännä_ ratikkaa oikealle vaan kiskot johdattaa ratikan sinne
        http://goo.gl/maps/WQ8Mx


    • näinhän se on

      Tuossa risteyksessä toimitaan ihan väistämissääntöjen mukaan, eli oikealta tuleva väistää ellei sillä ole vastaantulevaa vasemmalta väistettävää. Muutoin vasemmalta tulijalla on väistämisvelvollisuus ellei oikealta tuleva väistä vastaantulevaa väistäjää.

      • Oikolukija

        Älä nyt viitsi sekottaa näitä onnettomia. Kun aloittaja ihan vakavissaan kysyy ( eikä yhtään huono kysymys ), niin jätettäis vitsit noihin trolliketjuihin, joita täällä riittää.


    • väistösuoja

      Raitiovaunu ei rakenteensa takia oikein pysty väistämään yhtään mitään. Sen sijaan se — tai oikeastaan sen kuljettaja — voi kyllä antaa tietä muille tienkäyttäjille.

      • ratti kuitekin

        Eikös siinä sitten ole kääntyviä etupyöriä vai onko se sellainen jäykkä tönkkö, muistaakseni kuitenkin kääntyy mutkissakin, ei se suoraan mene, näin minä muistelisin.


      • qawsdfgbh
        ratti kuitekin kirjoitti:

        Eikös siinä sitten ole kääntyviä etupyöriä vai onko se sellainen jäykkä tönkkö, muistaakseni kuitenkin kääntyy mutkissakin, ei se suoraan mene, näin minä muistelisin.

        Ei ole raitiovaunussa kääntyviä pyöriä. Akselisto kääntyy, mutta pyörät ovat aina akseliin nähden samassa asennossa.


      • kjdbfogijb
        ratti kuitekin kirjoitti:

        Eikös siinä sitten ole kääntyviä etupyöriä vai onko se sellainen jäykkä tönkkö, muistaakseni kuitenkin kääntyy mutkissakin, ei se suoraan mene, näin minä muistelisin.

        Jos jokuon parkkeerannut kiskoille tai liian lähelle niitä, ratikka on jumisssa, koska se ei pysty väistämään.


      • Newer Heard
        qawsdfgbh kirjoitti:

        Ei ole raitiovaunussa kääntyviä pyöriä. Akselisto kääntyy, mutta pyörät ovat aina akseliin nähden samassa asennossa.

        Tiedätkö miksi sellaista ohjaavaa akselia kutsutaan?


    • Matemaatikko

      Asetuksen mukaan "merkillä 231 [varoituskolmio] osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta".

      Varoituskolmio ei siis velvoita raitiovaunua väistämään ketään. Koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo.

      Elikkä kolmiosta välittämättä, pätee lain mukaan se että raitiovaunua pitää risteyksessä väistää riippumatta tulosuunnasta ja kolmioista. Autojen liikennemerkitkään eivät koske raitiovaunuja, niille on omansa.

      • Matemaatikko

        Autojen LIIKENNEVALOTkaan eivät koske raitiovaunuja, niille omansa.


      • ---

        Kolmion tai Stop merkin takaa tulevan raitiovaunun tulee väistää muuta liikennettä.


      • Matemaatikko
        --- kirjoitti:

        Kolmion tai Stop merkin takaa tulevan raitiovaunun tulee väistää muuta liikennettä.

        Kolmion tai stopmerkin takaa tulevan raitiovaunun EI TARVITSE väistää muuta liikennettä


      • Matemaatikko
        Matemaatikko kirjoitti:

        Kolmion tai stopmerkin takaa tulevan raitiovaunun EI TARVITSE väistää muuta liikennettä

        Koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo.


      • Matemaatikko
        --- kirjoitti:

        Kolmion tai Stop merkin takaa tulevan raitiovaunun tulee väistää muuta liikennettä.

        Lain mukaan kolmio- ja stopmerkki koskevat vain ajoneuvoja, ei raitiovaunuja.
        Kannattaa lukea sitä akia.


    • Oikolukija

      Tieliikennelaki
      47 §
      Raitiovaunuliikenne
      Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.

      14 §
      Väistämisvelvollisuus
      Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

      Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

      Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.


      Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
      tieliikenteen liikennevaloista
      30 §
      Liikennevaloissa, jotka on tarkoitettu tieliikenteen ohjaamiseen nosto- tai kääntösillan tahi paloaseman kohdalla taikka lauttapaikalla, voidaan käyttää opastimia, joissa on yläpuolella yksi tai kaksi pyöreää valoaukkoa vilkkuvaa punaista valoa ja alapuolella yksi pyöreä valoaukko vilkkuvaa ja kiinteää keltaista valoa varten. Jos punaisen valon aukkoja on kaksi, tulee niiden olla vierekkäin samalla korkeudella ja valojen vilkkua vuorotellen.

      Raitiovaunuliikennettä risteävän tieliikenteen ohjaamiseen voidaan myös käyttää 1 momentissa tarkoitettuja liikennevaloja.
      http://goo.gl/maps/pzRzc

      37 §
      Milloin raitiovaunuliikennettä ohjataan muusta liikenteestä erillään, voidaan käyttää erityisiä valkoista valoa näyttäviä opastimia, joissa S-kirjain vastaa punaista valoa, vaakasuora viiva keltaista ja nuolen muotoinen opaste vihreää valoa.


      Tieliikenneasetus
      Merkki 211
      http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/images/211.gif
      Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä, jollei se perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen.


      Varoituskolmio ei ole liikennemerkki vaan on auton pakollinen varuste.
      Ei akia kannata lukea, mutta lakia kylläkin.
      Esim. Tieliikennelain lukemiseen menee abouttiarallaa 10 min.

      • :-o

      • Oikolukija
        :-o kirjoitti:

        Selitäpä varsin tämä: http://goo.gl/maps/9Faax

        Mikäs se siellä ratikkakiskojen vieressä tököttää? Miksi?

        Kerronhan minä.
        Raitiovaunulla on "kärkikolmio" eli sen on väistettävä kuvassa olevaa Pasilankadun ajoneuvoliikennettä.

        Laitoin tuohon ylös, että kärkikolmio, Stop ja liikennevalot koskevat ratikkaa

        Tieliikennelaki
        47 §
        Raitiovaunuliikenne
        Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.

        ja

        Tieliikenneasetus
        Merkki 211
        http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/images/211.gif
        Merkillä osoitetaan tietä, jonka liikennettä risteäviltä teiltä tulevien ajoneuvojen ja raitiovaunujen on väistettävä. Väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä ( 231 tai 232 ), jollei se perustu tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin säännökseen.

        http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/images/231.gif
        http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/images/232.gif


    • näin on määritelty

      Uusi määritelmä

      "Koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo."

      Mutta rollaattori ja lastenvaunut sekä kauppakärryt ovat ajonevoja.

      • Niin ovat. Eikä tuo ole mitenkään uusi määritelmä.


      • näinkö on määritelty
        The_Rat kirjoitti:

        Niin ovat. Eikä tuo ole mitenkään uusi määritelmä.

        Ovatkos nokkakärryt, betonikärryt ja kottikärryt ajoneuvoja myös.


      • näinkö on määritelty kirjoitti:

        Ovatkos nokkakärryt, betonikärryt ja kottikärryt ajoneuvoja myös.

        Päättele itse:

        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        >
        > 1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;


      • aukko sivistyksessä
        The_Rat kirjoitti:

        Päättele itse:

        > Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
        >
        > 1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

        Tuossa ei kuitenkaan mainita rollaattoria, lastenvanuja eikä kauppakärryjä joita olit jo ajoneuvoiksi määrittelemässä. Joten sitten varmaan sinun määritelmäsi mukaan ajoneuvoiksi lasketaan myös nokkakärryt, betonikärryt ja kottikärrytkin.

        "Ajoneuvoluokat

        Ajoneuvot on jaettu ajoneuvojenperusluokkiin ja niiden alaluokkiin. Erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot on jaettu tarkempiin luokkiin (esim. matkailuauto)
        •Auto (henkilö-, linja-, paketti- ja kuorma-auto)
        •Mopo ja moottoripyörä
        •Kolmi- ja nelipyörä sekä kevyt nelipyörä
        •Traktori, moottorityökone ja maastoajoneuvo
        •Auton alustalle rakennettu työkone
        •Hinattava laite
        •Perävaunu
        •Pelastusauto, poliisiajoneuvo, ruumisauto ja sairasauto
        •Matkailuauto
        •Museoajoneuvo
        •Huoltoauto"

        Eli mihin gategoriaan sinä nuo määrittelemäsi ajoneuvot laitat.


      • aukko sivistyksessä kirjoitti:

        Tuossa ei kuitenkaan mainita rollaattoria, lastenvanuja eikä kauppakärryjä joita olit jo ajoneuvoiksi määrittelemässä. Joten sitten varmaan sinun määritelmäsi mukaan ajoneuvoiksi lasketaan myös nokkakärryt, betonikärryt ja kottikärrytkin.

        "Ajoneuvoluokat

        Ajoneuvot on jaettu ajoneuvojenperusluokkiin ja niiden alaluokkiin. Erikoiskäyttöön tarkoitetut ajoneuvot on jaettu tarkempiin luokkiin (esim. matkailuauto)
        •Auto (henkilö-, linja-, paketti- ja kuorma-auto)
        •Mopo ja moottoripyörä
        •Kolmi- ja nelipyörä sekä kevyt nelipyörä
        •Traktori, moottorityökone ja maastoajoneuvo
        •Auton alustalle rakennettu työkone
        •Hinattava laite
        •Perävaunu
        •Pelastusauto, poliisiajoneuvo, ruumisauto ja sairasauto
        •Matkailuauto
        •Museoajoneuvo
        •Huoltoauto"

        Eli mihin gategoriaan sinä nuo määrittelemäsi ajoneuvot laitat.

        En tiedä mistä tuon kopioit, mutta eipä ainakaan Suomen lakikokoelmasta tuollaista pätkää ihan herkästi löydy. Koko termiä "ajoneuvoluokat" ei mainita kuin kahdessa asetuksessa, jotka koskevat vain hyvin tarkkaan rajattuja tapauksia.

        Mihin noista muuten laittaisit polkupyörän? Sen nyt varmaan sinäkin tunnustat ajoneuvoksi?


      • ....,,,,
        The_Rat kirjoitti:

        En tiedä mistä tuon kopioit, mutta eipä ainakaan Suomen lakikokoelmasta tuollaista pätkää ihan herkästi löydy. Koko termiä "ajoneuvoluokat" ei mainita kuin kahdessa asetuksessa, jotka koskevat vain hyvin tarkkaan rajattuja tapauksia.

        Mihin noista muuten laittaisit polkupyörän? Sen nyt varmaan sinäkin tunnustat ajoneuvoksi?

        Näin tuo lainsäädäntö on mielenkiintoista.
        Tieliikennelain mukaan esimerkiksi lastenvaunuja työntävä
        henkilö on jalankulkija,( joka saa olla humalassa,) mutta rikoslain
        mukaan hänet voidaan tuomita jopa kolmeksi vuodeksi vankeuteen:
        ”Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa alkoholin tai
        muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.”


      • ....,,,, kirjoitti:

        Näin tuo lainsäädäntö on mielenkiintoista.
        Tieliikennelain mukaan esimerkiksi lastenvaunuja työntävä
        henkilö on jalankulkija,( joka saa olla humalassa,) mutta rikoslain
        mukaan hänet voidaan tuomita jopa kolmeksi vuodeksi vankeuteen:
        ”Joka tienkäyttäjänä kuljettaa moottoritonta ajoneuvoa alkoholin tai
        muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.”

        Olennainen osa lienee tuo:
        > ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle

        Tämän takia ns. tankojuoppous ei ole siis sinänsä rangaistavaa, mutta jos fillarilla ajelee siten, että humalan takia muiden turvallisuus vaarantuu, niin sakot (tai jopa vankeus) uhkaa.

        Ja sama pätee noin periaatteessa lastenvaunuihin. Tässä maassa toki äiti saa vaarantaa lapsensa henkeä melkein niin paljon kuin haluaa ilman seuraamuksia. Vain erittäin vakavista vammantuottamista tai kuolemantuottamuksesta voi seurata rangaistuksia.


      • älä muuta mieltäsi
        The_Rat kirjoitti:

        Olennainen osa lienee tuo:
        > ja siten aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle

        Tämän takia ns. tankojuoppous ei ole siis sinänsä rangaistavaa, mutta jos fillarilla ajelee siten, että humalan takia muiden turvallisuus vaarantuu, niin sakot (tai jopa vankeus) uhkaa.

        Ja sama pätee noin periaatteessa lastenvaunuihin. Tässä maassa toki äiti saa vaarantaa lapsensa henkeä melkein niin paljon kuin haluaa ilman seuraamuksia. Vain erittäin vakavista vammantuottamista tai kuolemantuottamuksesta voi seurata rangaistuksia.

        "En tiedä mistä tuon kopioit, mutta eipä ainakaan Suomen lakikokoelmasta tuollaista pätkää ihan herkästi löydy. Koko termiä "ajoneuvoluokat" ei mainita kuin kahdessa asetuksessa, jotka koskevat vain hyvin tarkkaan rajattuja tapauksia."

        Ihan tuolta trafin sivuilta, vai onko noihinkin erilaisia määritelmiä. Lähempänä trafi on ihmistä kuin lakikokoelmat.

        Eikö sinun ajo-oppaasta löydy tuollaista tuiki tärkeätä luokituslistaa, onhan turha sinun oppaasi sitten.

        Ja mitä tulee tuohon tunnustamiseen niin sinähän se ikään kuin hyväksyit kommentillasi.

        "Uusi määritelmä

        "Koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo."

        Mutta rollaattori ja lastenvaunut sekä kauppakärryt ovat ajonevoja."

        Ja seuraavaksi sinun kommentti.

        "Niin ovat. Eikä tuo ole mitenkään uusi määritelmä"

        Että mitä sinä oikein höpötät.

        Eli silloinhan siihen kuuluu nuo kottarit ja nokkiksetkin.


      • älä muuta mieltäsi kirjoitti:

        "En tiedä mistä tuon kopioit, mutta eipä ainakaan Suomen lakikokoelmasta tuollaista pätkää ihan herkästi löydy. Koko termiä "ajoneuvoluokat" ei mainita kuin kahdessa asetuksessa, jotka koskevat vain hyvin tarkkaan rajattuja tapauksia."

        Ihan tuolta trafin sivuilta, vai onko noihinkin erilaisia määritelmiä. Lähempänä trafi on ihmistä kuin lakikokoelmat.

        Eikö sinun ajo-oppaasta löydy tuollaista tuiki tärkeätä luokituslistaa, onhan turha sinun oppaasi sitten.

        Ja mitä tulee tuohon tunnustamiseen niin sinähän se ikään kuin hyväksyit kommentillasi.

        "Uusi määritelmä

        "Koska raitiovaunu ei ole ajoneuvo."

        Mutta rollaattori ja lastenvaunut sekä kauppakärryt ovat ajonevoja."

        Ja seuraavaksi sinun kommentti.

        "Niin ovat. Eikä tuo ole mitenkään uusi määritelmä"

        Että mitä sinä oikein höpötät.

        Eli silloinhan siihen kuuluu nuo kottarit ja nokkiksetkin.

        Suomen Laki koskee jokaista suomalaista, trafin sivuilta löytänet lähinnä autonomistajia koskevaa tietoa. Kyllä se laki on vähän lähempänä tavallista suomalaista.

        Minä en höpötä mitään, enkä ole muuttanut mieltäni tässä keskustelussa. Hyvä, että olet huomannut, että "kottarit ja kokkiksetkin" ovat ajoneuvoja.

        Eri asia sitten on, miten niitä kuljetetaan ja mikä niiden paikka tieliikenteessä on.


      • muutit kuitenkin
        The_Rat kirjoitti:

        Suomen Laki koskee jokaista suomalaista, trafin sivuilta löytänet lähinnä autonomistajia koskevaa tietoa. Kyllä se laki on vähän lähempänä tavallista suomalaista.

        Minä en höpötä mitään, enkä ole muuttanut mieltäni tässä keskustelussa. Hyvä, että olet huomannut, että "kottarit ja kokkiksetkin" ovat ajoneuvoja.

        Eri asia sitten on, miten niitä kuljetetaan ja mikä niiden paikka tieliikenteessä on.

        Jos et sinäkään löytänyt lakikokoelmasta ajoneuvoluokkia niin sitten on pakko tyytyä trafin tekemään. Siellä ei kyllä sanallakaan mainita näistä työnnettävistä "ajoneuvoista", joten saattakin olla ettei ne olekaan ajoneuvoja, toisin kuin sinä määrittelit (taas).

        Eli normaali pulliainen kuten sinäkin katselee vaan trafin sivuja jos on jotain epäselvää esimerkiksi juuri tällaisissa tapauksissa.


      • The Viisastelija
        The_Rat kirjoitti:

        Suomen Laki koskee jokaista suomalaista, trafin sivuilta löytänet lähinnä autonomistajia koskevaa tietoa. Kyllä se laki on vähän lähempänä tavallista suomalaista.

        Minä en höpötä mitään, enkä ole muuttanut mieltäni tässä keskustelussa. Hyvä, että olet huomannut, että "kottarit ja kokkiksetkin" ovat ajoneuvoja.

        Eri asia sitten on, miten niitä kuljetetaan ja mikä niiden paikka tieliikenteessä on.

        Kyllä trafin sivuilta löytyvä tieto koskee myös muitakin kuin autonomistajia!!


      • muutit kuitenkin kirjoitti:

        Jos et sinäkään löytänyt lakikokoelmasta ajoneuvoluokkia niin sitten on pakko tyytyä trafin tekemään. Siellä ei kyllä sanallakaan mainita näistä työnnettävistä "ajoneuvoista", joten saattakin olla ettei ne olekaan ajoneuvoja, toisin kuin sinä määrittelit (taas).

        Eli normaali pulliainen kuten sinäkin katselee vaan trafin sivuja jos on jotain epäselvää esimerkiksi juuri tällaisissa tapauksissa.

        Eli mielipiteesi mukaan polkupyörät eivät ole ajoneuvoja? Samapa tuo. Liikennelakien mukaan liikutaan, ja sen mukaan ne ovat.


      • The Viisastelija kirjoitti:

        Kyllä trafin sivuilta löytyvä tieto koskee myös muitakin kuin autonomistajia!!

        *Lähinnä* autonomistajia.

        Tieliikennerikkomuksissa on kuitenkin suhteellisen hyödytöntä alkaa vetoamaan Trafin ajoneuvorekisteriluokkiin. Suosittelen lakiin tutustumista. Tosin autokoulussa sitten opetetaan siitä osia.


      • The Viisastelija
        The_Rat kirjoitti:

        *Lähinnä* autonomistajia.

        Tieliikennerikkomuksissa on kuitenkin suhteellisen hyödytöntä alkaa vetoamaan Trafin ajoneuvorekisteriluokkiin. Suosittelen lakiin tutustumista. Tosin autokoulussa sitten opetetaan siitä osia.

        Sinä kun tunnetusti tykkäät viisastella ja viilailla pilkkuja niin ollaan samalla linjalla minäkin. Eli hyvin usein autoa ajaa sen HALTIJA eikä OMISTAJA ja siksi on hyvä tietää että Trafin tiedot koske myös haltijaa!


      • älä aina sekoile
        The_Rat kirjoitti:

        Eli mielipiteesi mukaan polkupyörät eivät ole ajoneuvoja? Samapa tuo. Liikennelakien mukaan liikutaan, ja sen mukaan ne ovat.

        Älä nyt taas sekoile sinulle tyypilliseen tapaasi.
        En minä ole polkupyöristä maininnut missään viestissäni.


      • rullauistelu yms-
        The_Rat kirjoitti:

        Suomen Laki koskee jokaista suomalaista, trafin sivuilta löytänet lähinnä autonomistajia koskevaa tietoa. Kyllä se laki on vähän lähempänä tavallista suomalaista.

        Minä en höpötä mitään, enkä ole muuttanut mieltäni tässä keskustelussa. Hyvä, että olet huomannut, että "kottarit ja kokkiksetkin" ovat ajoneuvoja.

        Eri asia sitten on, miten niitä kuljetetaan ja mikä niiden paikka tieliikenteessä on.

        Kyllä esim. pyörätuolin käyttäjä, rullaluistelija, rullahiihtäjä, rollaattorin käyttäjä, kauppakärryn työntäjä, kottikärryn työntäjä jne. ovat liikenteessä jalankulkijoita ja heidän paikkansa määräytyy sen mukaan.


      • Rinnastetaanko ratikka junaan. Eli kaikkien on aina väistettävä jos risteää ratikkakiskoja???


    • ei väistä

      Ei väistä koska oikealta tulevalle on punaiset valot. Samoin on vasemmalta tulevalle, kolmio koskee vain ajoneuvoliikennettä. Tämä tiedoksi myös "autoilijalle" joka joskus aikoo mennä autokouluun.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      100
      3489
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      307
      1880
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1707
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1567
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1526
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      430
      1417
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1410
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1180
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      356
      1021
    10. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      27
      1008
    Aihe