Uskova väheksyy itseään

Tämä on ollut raakileena mielessä jo pitkään mutta kiteytyi vasta nyt. Ihminen joka jatkuvasti vetoaa Jumalaan ja Raamattuun väheksyy omaa päättely- ja arvostelukykyään. Joskus hän samalla paradoksaalisesti nostaa itseään jumalansa yläpuolelle kuvitellessaan tietävänsä mitä tämä voi ja tietää tai ei voi eikä tiedä.

15

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *PM

No en kyllä kokonaan allekirjota tuota. Otetaanpa nyt vaikka tapaus JC. Tollo ja yksinkertainen hihhuli, joka yliarvioi oman päättely- ja ymmärryskykynsä ja erittäin pahasti. Todellisuudessa JC on todella typerä ja tietämätön. Ymmärtämätön tollo menee ja vielä rehvastelee ettei perehdy tieteelliseen, testattuun ja objektiiviseen tietoon, jota on helposti kaikkien saatavilla. Sen sijaan JC esittää täällä palstalla omia hörhöilyjään.

Mutta siitä oon samaa mieltä että nää Jeesuksen morsiamet ja luomakunnan kruunut korottavat itsensä kaikkien, jopa Jumalan yläpuolelle. Ja tästäkin tollo ystävämme JC on erityisen hyvä esimerkki.

• tieteenharrastaja

"Tekojen viini ei ole puhdasta, vaan sekoitettua", sanoi Waltarin Sinuhe egyptiläinen. Tavallisimpia tekojen motiiveja voi toki pohdiskella, ellei yksinkertaista niitä liikaa ja unohda ihmisten erilaisuutta.

Uskonto on mielestäni varsin usein ihmisen pelkojen tai halujen käsittelytapa (tai positiivisesti kääntäen Luojan suoma apu niiden kourissa). Keskeisimmät pelot liittynevät epävarmuuteen elämässä menestymisestä tai omista kyvyistä, ja halut taasv rakkauden, arvostuksen, kunnian tai vallan saantiin.

Jokaisen ihmisen omat pelot ja halut ovat aina törmäyskurssilla toisten ihmisten käyttämien selvitytymiskeinojen kanssa. Hermostuessaan "typerien tollojen" ärsyttävästä käytöksestä voisi tehdä hyvää pohtia, miksi se minua noin pännii.

• Epäjumalienkieltäjä

Minä olisin aika paljon eri mieltä. Monella palstan vakiofundiksella asia on tasan päinvastoin. Usko antaa heille heidän tulkintansa mukaan oikeuden pitää omia mielipiteitä Jumalan lausumina totuuksina. Logiikka menee jotenkin niin, että koska minä olen ainoassa oikeassa uskossa ja satun olemaan tätä mieltä, niin sen täytyy olla "johdatusta", joten minun mielipiteeni ovat Jumalan mielipiteitä.

Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että tieteen tulokset yritetään kuitata vain "erehtyväisten ja puutteellisten ihmisten" tuotoksiksi ja omat Raamatuntulkinnat ja oma käsitys Raamatusta ylimalkaan ovat siis jotain muuta kuin ihmisen johtopäätöksiä. Raja itsen ja Jumalan välillä on siis hämärtynyt.

Fundamentalistinen usko on uskovalle tapa pitää itseään nöyränä ja "hyvänä" ihmisenä, mutta olla samalla äärimmäisen omahyväinen besserwisser.

• tieteenharrastaja

Erimielisyys on lopulta aika pieni:

"Fundamentalistinen usko on uskovalle tapa pitää itseään nöyränä ja "hyvänä" ihmisenä, mutta olla samalla äärimmäisen omahyväinen besserwisser."

Oma versioni tuosta lauseesta olisi vaihtaa "on uskovalle tapa pitää" muotoiluksi "saa uskovan joskus pitämään". Kanttini ei riitä väittämään, että jokinen heistä tekee tuota ihan tieten ja tarkoituksella kanssaihmisiä kiusatakseen.

• Epäjumalienkieltäjä
        tieteenharrastaja kirjoitti:

Erimielisyys on lopulta aika pieni:

"Fundamentalistinen usko on uskovalle tapa pitää itseään nöyränä ja "hyvänä" ihmisenä, mutta olla samalla äärimmäisen omahyväinen besserwisser."

Oma versioni tuosta lauseesta olisi vaihtaa "on uskovalle tapa pitää" muotoiluksi "saa uskovan joskus pitämään". Kanttini ei riitä väittämään, että jokinen heistä tekee tuota ihan tieten ja tarkoituksella kanssaihmisiä kiusatakseen.

"Kanttini ei riitä väittämään, että jokinen heistä tekee tuota ihan tieten ja tarkoituksella kanssaihmisiä kiusatakseen."

En minäkään usko, että he useinkaan sitä tekevät tietoisesti. Omaan erehtymättömyyteensä kun alkaa uskoa, niin sitä varmasti on helppo pitää vain objektiivisena havaintona. Toisaalta huomaan käyttäväni termiä "uskova" liian väljästi. Uskovalla ja fundamentalistilla on suuri ero.

Luulisin, että useimmat meistä tietävät miten hienolta se tuntuu kun luulee ymmärtävänsä kaikesta oleellisesta kaiken oleellisen. Ainakin itselläni ja useimmilla ystävilläni tuo vaihe ajoittui murrosikään noin ikävuosiin 13-17. Silloin maailma oli selvä ja suoraviivainen ja suurin ihmetyksen aihe oli, miten muka viisaat aikuiset eivät ole ratkaisseet kaikkia maailman ongelmia, kun kerran itsellänikin oli kaikkiin toimivat ratkaisut.

Fundamentalisti tuntuneet jämähtäneen tuolle puberteettisen besserwisseröinnin tasolle. Surullista.

• tieteenharrastaja
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

"Kanttini ei riitä väittämään, että jokinen heistä tekee tuota ihan tieten ja tarkoituksella kanssaihmisiä kiusatakseen."

En minäkään usko, että he useinkaan sitä tekevät tietoisesti. Omaan erehtymättömyyteensä kun alkaa uskoa, niin sitä varmasti on helppo pitää vain objektiivisena havaintona. Toisaalta huomaan käyttäväni termiä "uskova" liian väljästi. Uskovalla ja fundamentalistilla on suuri ero.

Luulisin, että useimmat meistä tietävät miten hienolta se tuntuu kun luulee ymmärtävänsä kaikesta oleellisesta kaiken oleellisen. Ainakin itselläni ja useimmilla ystävilläni tuo vaihe ajoittui murrosikään noin ikävuosiin 13-17. Silloin maailma oli selvä ja suoraviivainen ja suurin ihmetyksen aihe oli, miten muka viisaat aikuiset eivät ole ratkaisseet kaikkia maailman ongelmia, kun kerran itsellänikin oli kaikkiin toimivat ratkaisut.

Fundamentalisti tuntuneet jämähtäneen tuolle puberteettisen besserwisseröinnin tasolle. Surullista.

Samanlaiset on muistot:

"..miten hienolta se tuntuu kun luulee ymmärtävänsä kaikesta oleellisesta kaiken oleellisen."

Koetan muistella noiden aikojen ajatuksia, kun aivokuori koettaa yhäkin uskotella jonkin asian ratkeavan pläkkiselvästi tosta vain oikaisemalla.

• "Ihminen joka jatkuvasti vetoaa Jumalaan ja Raamattuun väheksyy omaa päättely- ja arvostelukykyään."

Haluaisin esittää tähän toisen lähestymiskulman, joka ollee ristiriidassa tuon väitteen kanssa.

Mitä yhteistä on kreationismilla ja Jeesuksen lupauksella palata sukupolvessa? Molemmat ovat kirjoitettua tekstiä kirjassa ja eikä kummallekaan löydy todisteita todelisuudesta. Jos Jaakob katsoo ulos ikkunasta, hän ehkä näkee Luojan luoman maailman, mutta ei näe jälkeäkään Jeesuksesta. Fundiksemme uskoo siis todistamattomaan ja jopa asiaan, joka on ristiriidassa hänen uskonsa todellisuuden kanssa. Ehkä hän tekee hyveen uskostaan epäuskottavaan - mitä vahvemmin hän uskoo mahdottomaan, sen hurskaampi on hän Jumalansa silmissä? Mutta jopa fundiksen on perusteltava asioita itselleen ja koska hän elää Raamatun todellisuudessa, on hänen löydettävä perustelunsa sieltä: luovittava vertauskuvien, ihmeiden ja ristiriitojen merellä, jossa ainoa valonlähteensä on hänen oma uskonsa. Mutta mikä usko se onkaan! Jos ihmisten on käveltävä vetten päällä, he kävelevät. Jos lehmien on lennettävä, ne lentävät. Ja päästäkseen haluamaansa lopputulokseen, fundiksen on pääteltävä, tulkittava, pääteltävä, pääteltävä jne. Joten sanoo fundis mitä tahansa, hänen uskonsa elinehto on hänen päättelykykynsä.

• jyrri

Ev.lut papeilla on tapana sitä että miksi pitäisi kuunnella jotain 2000 v. vanhaa kirjaa kun itsellä on mukamas parempi viisaus.

Tuota omaa viisauttaan he ovat jaelleet niin ansiokkaasti että kirkosta erotaan eroakirkosta.fi:n laskurin mukaan n. 500 eroavan päivävauhdilla.
      --Kenties näiden finnteologien sekoilu ei oikein miellytä lampaita, hehe.

Itse olen tietenkin selvittänyt Raamatun jumalallisen alkuperän ennenkaikkea sen ylivertaisen yksinkertaisen viisauden seuraamisella.

Otetaanpa esimerkki: Yksi käskyistä sanoo että Älä tee huorin.

Suomen kansasta 99 % harrastaa esiavillosia tai muuten vain avioliiton ulkopuolisia suhteita ja kärsii aborttitulvista, ei-toivotuista lapsista, äpäristä, sukupuolitautien kirjosta, avioeroista, avoeroista, sydänsuruista, mustasukkaisuusmurhista, yms. ikävistä seurauksista, mutta silti Kotimaa-lehdessä finnteologit sanovat että kannustaminen huorintekokäskyn noudattamisee on vierasta nykykirkolle.

Niin että päättelehän avaaja tästä että olisiko ihmisten viisaampaa kuunnella raamattua kuin omaa "viisauttaan"?

• >silti Kotimaa-lehdessä finnteologit sanovat että kannustaminen huorintekokäskyn noudattamisee on vierasta nykykirkolle.

Ja ovat aivan oikeassa. Aviollisen uskollisuuden on lähdettävä ihmisen omasta tahdosta ja ymmärryksestä eikä mistään juutalaisten ikivanhoista säännöistä, jotta se toimisi.

On myös tilanteita, joissa ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä huorin. Jos akka tai ukko keski-iässä laittaa "lapun luukulle", sehän on vastapuolelle melkein kuin kirjallinen lupa painua vieraisiin ja vinkki siitä että saattaisin muuten tässä jo pärjäillä vaikka ihan yksinkin, kuule.

• O'ou

Tässä heti yksi, joka ei todellakaan väheksy omaa, ylivertaisena pitämäänsä päättelykykyään.

jyrri:
      "Itse olen tietenkin selvittänyt Raamatun jumalallisen alkuperän ennenkaikkea sen ylivertaisen yksinkertaisen viisauden seuraamisella."

Hän oikeastaan vihjaa, että on ylivertaisella viisaudellaan ymmärtänyt täysin (ainoana maailmassa?) Raamatun sanan ja Jumalan tahdon täydellisesti. Eihän Raamatun jumalallista alkuperää voi itse selvittää sen viisauksista, ellei ymmärrä täydellisesti näitä viisauksia ja niiden merkityksiä.

• jyrpe

Repe se tekee huorin kun on ensin suututtanut eukkonsa. Minnekäs se oma tahto nyt katosi?

Siinä Repe on jyvällä että pitää valita sellainen puoliso ettei tee edes mieli vieraisiin.

Minä olen raamikas ystävällinen heppu ja olen siksi koko ikäni saanut karistella löyhämoraalisia sivummalle, ja olen erittäin iloinen siitä että olen siinä onnistunut täydellisesti ja avio-onnikin kukoistaa täydellisesti.

Toisaalta Raamattu kyllä kieltää panemasta lappua luukulle, joten olisiko ollut viisasta muijalle kuunnella Raamatun viisautta niin ei olisi ukko hyppinyt vieraisiin?

• >Repe se tekee huorin kun on ensin suututtanut eukkonsa.

No en sentään ole vielä nuin pahasti Rouvaa suututtanut.

Katsos, joka asiassa ei tarvitse omakätisesti kusta sähköpaimeneen vaan voi ammentaa tajuntaansa laajennuksia eri lähteistä.

>Siinä Repe on jyvällä että pitää valita sellainen puoliso ettei tee edes mieli vieraisiin.

Näyttääpä olevankin helppoa tuossa parikymppisenä profetoida, millainen puoliso on joskus viisikymppisenä.

• Hyviä kommentteja, kiitos niistä.

Väheksyminen ei ole paras mahdollinen ilmaisu, olisi parempi sanoa niin että ulkoistaessaan asiat Jumalalle ja Raamatulle ihminen ohittaa oman ajattelu-, päättely- ja arvostelukykynsä kokonaan. Tämä näyttää pohjautuvan auktoriteetin tarpeeseen ja jonkinlaiseen tietämisen pelkoon. Tätä uskova ei itse tajua ja jotkut onnistuvat peittämään tiedonpelkonsa itseltään "meidän ole tarvis arvioida Jumalan töitä"-retoriikalla. (Toisin sanoen "lakkaa kyselemästä tai saat ympäri korvia.")

Ylimielisyydestä arvioisin että palstan vakavikot[1] eivät ole ylimielisiä tahallaan eivätkä luultavasti itse tiedä esittävänsä asiat niin että vaikuttavat ylimielisiltä.

[1] Oletan yhä vain että Jaakob, *JC, miikanaahum ja toni t ovat tosissaan; pidän perusteena edelleen sitä että piruilija tuskin pystyisi olemaan yhtä jäykän johdonmukainen.

• Ja lisäksi voin lyödä kympin vetoa siitä että palstan vakavikot eivät valehdellessaan tajua valehtelevansa.

• tieteenharrastaja

Se tavallinen kommenttini *JC:n osalta, muuten samaa mieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      338
      4539
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      345
      2726
    3. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      73
      2369
    4. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      83
      1989
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      454
      1781
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      31
      1519
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      1356
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1329
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1262
    10. Hyvää yötä

Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1193
    Aihe