Kärsämäen kirkossa

kummittelee!!!!!!!!

Oletteko kuulleet huhua, että kirkossa nähty kummitus toissa syksynä? Kuulin juttua, että on nähty vaalean hahmon seisovan tuulikaapissa tai urkuparvelle vievän oven takana.

73

1178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaan

      luultavasti Fosteurus siksi , kun väki kirkosta vähenee, ressaantuu. Fosteurus" on kait K-mäemen kirkon ainut sellainen pappi joka kaitsi" seurakuntaansa(valvoi) ja myös vaati seurakunnaltaan kunnioitusta.

      • edel korjaus

        anteeksi!, pitää olla; Frosteurus ja K-mäen


    • kenpä tietää

      voep se ollaa hän nykynenkin pappi, jos on ottanna hegen apuja, räkyttäjäjiä vastaan1

    • kuulemalta

      Olen kyllä kuullut sellaista kerrottavan. Eräs on kuulemma aiemmin kuullut itkua sieltä tuulikaapista ja sitten kun on menty katsomaan niin joku nähty siellä.

      • tämä ei ole vitsi

        Jos niin on, on nyky hengenkaitsijan velvollisuus auttaa(v apauttaa) "itkijä Valoon!


      • eräs kärsämäkinen

        Hokkanen sielä attendoa kaipailee.ei sen kummempaa.!!


    • syntinen emäntä

      Minä kävin joulu aikaan kirkossa, ei näkyny yhtään kummitusta. Pappi vain ei saanut silmiään irti minusta ja katos kummaa viimen keksi konstin millä saisi minut sakastiin, oon minä vain niin näyttävä emäntä, että moni kahtelee mutta turhaan.

      Niin se konsti; pappi katseli minua ja ilmoitti kaikkien kuullen, että tulukaa yksitellen sakastiin tunnustammaan syntinne, niin minä sitten ripitän teijät kahden kesken.

      Meinasin heti lähteä, mutta kysyin kuitenkin varmuuden vuoksi sakastin huonekaluista vierustoveriltani. Hän sanoi, että ei siellä ole kuin pieni kova leposohva. Joten en menny sakastiin, sillä eihän niin pienessä sohvassa mahdu noin iso pappi minua ripittämmään.

    • huihui

      Jaahas! Taasko siellä on alkanut kummittelemaan. Viimeksi on muistini mukaan aaveita nähty vuonna 1974. Liekkö on sama ilmestys nytkin?

    • hallanperänen

      Tuomiokapitulille valitusta sisarusparvi siellä rustailee. Oikein joukkokannetta jälleen.

    • Vanhakirkko

      Tämä kummitus ei voi olla kukaan muu kuin Johan Konradinpoika Walandanen. Eli tuttavallisemmin "Roppo-Joonas." Alkuperäisen vanhan kirkon hirret käytettiin tylysti rakennusmateriaalina tähän nykyiseen kirkkoon. Kuolleiden sielut eivät tietenkään tykänneet, että vanha kirkko sillä tavalla revittiin ja purettiin.

    • kuulinpa minäkin

      Nyt sinulla on väärää tietoa, sillä ei vanhan kirkon hirsiä ole käytetty uudemman kirkon rakenteisiin.

      Minäkin kuulin kun pappi kutsui tunnustamaan syntiään sakastiin. Mutta en arvannut, että ripittäytyminen on hum. sellaista. Luulin että pappi vain uteliaisuutta haluaa tietää seurkuntalaisten synnilliset teot. Olisi sitten muisteltavaa iltasella, eikä niin etualalla olisi omat syntiteot.

      • Minä kuulin myös

        Kyllä niitä hirsiä on tähän uuteen kirkkoon käytetty. Olihan ne vanhan kirkon ovetkin otettu muuhun käyttöön. Mistä ne muuten löytyivät?


    • alkdjalkjdf

      Rintaliivit vaivattomasti

      Laadukkaat rintaliivit netistä. Löydä suosikkisi.

    • milloin auki?

      Rintaliivit vaivattomasti

      Laadukkaat rintaliivit netistä. Löydä suosikkisi."
      Kirpputori-kirkko, ei mitään uutta "itärintamalta!

    • kuulinpa minäkin

      ”Kyllä niitä hirsiä on tähän uuteen kirkkoon käytetty. Olihan ne vanhan kirkon ovetkin otettu muuhun käyttöön. Mistä ne muuten löytyivät?”

      Eipä ole käytetty! Nykyisen kirkon hirret ovat paljon suuremmista puista veistetty, entinen kirkko oli pieni ja vaatimaton rakennus. Entinen kirkko myytiin huutokaupalla, jolloin saviselkäinen isäntä sen huusi ja teki kait aitan tai navetan siitä. Ovi, joka on nykyisin tapulissa, löytyi saviselkäisten, oliko se nyt ladosta. Tapulissa olevassa ovessa on selostus, oven historiasta.

      Ihmettelin kärsämäen kirkkoherrojen ripittämiskäytäntöä, mutta sitten kuulin, että tämä ripityskäytäntö on ollut käytössä ennenkin ja naiset ovat näin päässeet tätä ripitystä toteuttamaan. Nykyisen papin ripitettäväksi vain ei tahdo kuulema mennä kuin vanhat mummot. Täytynee vain toivoa, että nykyinen ripittäjä lähtisi muualle ja saataisiin naispappi, sillä minuakin alkoi kirkkouskovaisuus kiinnostaa.

      • toiveesi on

        kuultu.
        Marja-sisko aalto on kuulemma tulossa k-mäkeen papiksi, st1:llä tiesivät kertoa.


      • maijan tarina
        toiveesi on kirjoitti:

        kuultu.
        Marja-sisko aalto on kuulemma tulossa k-mäkeen papiksi, st1:llä tiesivät kertoa.

        Lukkee tekstejä Maijan tarina kirjasta ja jälleen rustataan tuomiokapitille valitusta.


      • Abraham Jylhänlehto

        Kyllä ne ovet kävi mutkan Ojalehossa ja sieltä kulukeutu jonkin naimakaupan jäläkeen Saviselekiin.


    • eijoo vetua

      Eläpä höpise. Kukkan ei oo valitellu, on vaen toevottu komiaa naespappia. Tämä nykynen houkuttelle nuoria naesia sakastiin saahakseen tietää hejän synnit ja sitten pienessä sohvassa alakaa ripittää. Mutta kun on niin iso mahanen...

      • 50.v

        Paras pappi Kärsämäellä,joka muuta sanoo valehtelee!


    • Ruhankankainen

      Heinoki oli samaa mieltä kun tuolla jututtelin.

    • entinen kärsä

      Jos niin arvostettu henkilö on samaa mieltä, sen täytyy olla totta, eli varmaankin pappi on isosta mahastaan huolimatta kovakuntoinen. Pystyy ripittämään sakastin sohvalla useita mummoja päivässä.
      Kävisikö joku lukemassa vanhasta kirkon ovesta, mitä siihen on kirjoitettu, eli oven löytymispaikka tulisi selville. Elämä on nakannut minut tänne ruottin puolelle aikoinaan, mutta kiinnostaisi tieto – kiitos jos luet ja kirjoitat tänne.

    • kummittelusta

      Kirkkoa rakennettaessa joku työmies tippui katolta ja kuoli. Rakentaa vieläkin kirkkoa ja koputtelee seinähirsiä mennessään. Ihmettelee välistä muutoksia joita tullut vuosisatojen kuluessa. Eihän kirkko vastaa enää puhtaasti alkuperäisiä piirustuksia. Ikkunat ovat penemmät kuin alunperin suunniteltiin. Lämmityskaminat ja monet muut ovat historiaa.

      • Nyt heräsi kiinnostus!

        Mahtavia kummitustarinoita! Taidan itsekin piipahtaa kirkossa, jos vaikka kummitus näyttäytyisi!


      • paras aika
        Nyt heräsi kiinnostus! kirjoitti:

        Mahtavia kummitustarinoita! Taidan itsekin piipahtaa kirkossa, jos vaikka kummitus näyttäytyisi!

        Kummitusko kiinnostaa, vai ripitys papin kanssa sohvalla? Jos meette ripittäytymään, menkää keskiyöllä.


      • Nyt heräsi kiinnostus!
        paras aika kirjoitti:

        Kummitusko kiinnostaa, vai ripitys papin kanssa sohvalla? Jos meette ripittäytymään, menkää keskiyöllä.

        No kummitus tietysti! En edes tiedä kuka Kärsämäen pappi on, eikä siis kiinnostakaan.


    • tietäjän kummitukset

      Alajoella, koulun lähellä oli ennen maalaistalo. Taitaa nykyään olla kauppa, ei, sehän onkin muuttanut Ojalehtoon.
      Tässä maalaistalossa asui Hätämaan tietäjän veljenpoika. Hänen vaimonsa vieraili kotonani ja kertoi, että hänen miehensä oli oppipoikana Hätämaan tietäjällä. Tietäjä yritti opettaa veljensä poikaa työnsä jatkajaksi, mutta ei veljenpojasta ollut tietäjän työn jatkajaksi.

      Veljen poika oli jo kuollut, mutta leski joka oli vierailulla kotonani, hän kertoi syyn miksi hänen miehestään ei tullut tietäjän työn jatkajaa. Poika ja Hätämaan tietäjä menivät yöllä Kärsämäen kirkkoon, kirkon ovet olivat auenneet itsestään ja ovesta oli tullut homeisia vanhoja ukon haamuja, joita Hätämaan tietäjä kätteli, mutta kun Heikin olisi pitänyt kätellä, hän ei uskaltanut kätellä, vaan lähti juosten pakenemaan kirkosta.

    • kuultua

      Hätämaan tietäjän luo oli tullut Leskelän nuorimies ja halunut tietäjän oppiin. Hätämaan tietäjä oli sanonut, että kynnä tuo piha-sänkipelto. Mies työtä käskettyä jo muutaman verran kyntänyt, mutta kun vierellä peltoa oli alkanut kulkemaan saappaat samaan tahtiin, oli ilmoittanut tietäjälle, ettei ole kiinostunut lisäopista enää.

    • Herkkis

      ihmekkö tuo jos kirkossa henkiä elää kun niitä elää varmasti joka talossa jossa on jo useammat asukkaat ollut. Täällä meilläkin entinen edesmennyt isäntä tuli käymään kun keittiön kaappeja revittiin pois. Sanoin hänelle että tehdään vain tarvittava remontti ja hän on varmaan tyytyväinen kun ei ole sen koommin käynyt.

    • kiitos1

      "Henki" on kuolleesta ruumista erkaantunutta energiaa, joskus jää vaeltamaan tutuille elinpaikoille jopa entiseen asuntoonsa, tai käy pihapolulla josta naapurin "näkijä hengen näkee, sänkynsä reunalla saattaa istuu ja joku jolla on kyky nähdä, sanoo "hänen-hengen nähneen.
      Kyse on universaalisesta energiasta, joka "halon palaessa halosta irtaantuu, haihtuessaan antaa lämpöä ja palautuu suureenLuonnonEnergiaan. Ei läsnäoleva henki minulle ole ollut "vihainen, on ilmoitellu tuleviakulminaatio-asioita unessa, huonoja ja hyviä, apuakin vaimonsairastuessa olen kysynyt.

    • toivo on kadonnut

      "Marja-sisko aalto on kuulemma tulossa k-mäkeen papiksi, st1:llä tiesivät kertoa."

      Tämän tiesi joku kertoa. Kyllä olisi mukavaa, jos olisi totta. Mutta ei taida nykyinen hörhö päästä minnekkään, luulen ettei ole yhtään toivoa papin vaihtoon.

    • toivon nainen

      ehkä on, jos se ripitys-sohva on ahdas niin...

    • rukouksen voimin

      Lopetakaa panettelu kirjoitukset.Ollaan tyytyväisiä. Meillä on hyvä seurakunta ja kirkonmiehet että naiset.Eletään rauhallista eämää näin pienellä paikkakunnalla .Toivotaan kaikille hyvää uutta vuotta.

    • rauhallisesti kummit

      Totta se sittenkin on! Nimimerkki: "rukouksen voimin" on aivan varmasti kummitukasen kirjoittama. Eipä uskoisi, että kummitukset esiintyvät nykyään "kirkonmiehet että naiset" hahmoissa, mutta näin näyttää olevan.

    • Aamulla aikaisin

      Frosteruksen vaunuliiteri oli aikoinaan kirkon vieressä. Komea asumus jonne pappi ajatti vaunut aina kun kävi pitämässä kirkonmenoja. Kun joskus myöhäisellä syksykelillä kävelee aikaisin aamusta kirkonmäelle päin niin samassa voi kuulla hevosen kavion kolsketta ja rattaiden natinaa. Se on Frosterus kun kirkkoon ajaa.

      • mikämikä?

        Vaunuliiteri? En oo koskan kuullukkaan. Missä siellä semmoinen o ollu?


    • tk:n haamu

      Käytävillä voi kuulla noitumista ja jupinaa mutta ketään ei missään näy. Kunnan entisen lääkärin vittuuntunut haamu siellä manailee kuntaisiä.

      • g hostbuster

        Eikö niitä tk:n haamuja ole kaksi? Minä olen kuullut että yläkerrassa on toinen. Poran ääniä kuuluu mutta ei näy ketään..


      • :pj

      • S r sly

      • Suojelus enkeli

      • onthedeviltoplay
        S r sly kirjoitti:

        Olisi aloittanut demonien manaamisen omista riveistä eikä niiden uhreista.

        "Olisi aloittanut demonien manaamisen" ensimmäisenä itsestään.


      • Toivossa hyvä elää.
        onthedeviltoplay kirjoitti:

        "Olisi aloittanut demonien manaamisen" ensimmäisenä itsestään.

        Juorujen mukaan nimenomaan aloitti itsestään kun antoi ymmärtää ettei tiennyt mihin muut houkutteli. Toivottavasti otti oppia eikä lähde toistamiseen "pirujen" kelkkaan.


    • ei haamu

      "rukouksen voimin" Kirjoittama viesti ei ole kummituksen käsialaa, vaan hyvän ripityksen sakastin sohvalla saanut mummo.

    • Lisää kummituksia!

      Hei please ääliöt!!!!! Älkää sotkeko kummitusjuttuihin mukaan poltiikkaanne yms muita juttuja. Haluan kuulla lisää näistä kirkon kummitteluista. =) Hauskaa ja jännittävää kerrankin Kärsämäellä.

      • lasten nukkuma-aika

        Mitä kummitusjuttuja sinä kirkosta haluat kuulla? Niitäkö missä lyötiin kaula poikki jos et digannut jeesusta vai niitä missä kirkkoväki suomessakin poltti noitia vai mitä? Kirkot ovat toinen maanpäällinen paha puoluepolitiikan ollessa se toinen. Sama asia jos tarkemmin ajatellaan, politiikka ja kirkko. Molempien nimeen tapettu niin saatanasti vääräuskoisia ettei siinä kummitusjutut tunnu missään kun pelkojen aihe on ihan toisaalla. Elävät pahojaan tekee ei kuolleet.


    • T__ S__

      Kyllä minä sinulle vaalean seisovan hahmon näytän! Tänä iltana ikkunasi takana. Tarjoan aamukahvit.

    • pongari

      Jaa, että jännittävää! No kyllä se on jännää kuunnella, mutta moni ei usko koko henkimaailman olemassaoloon. Minä olen muutaman kerran nähnyt ja yrittänyt puhua heidän kanssaan, mutta ei ole onnistunut. Miten lienee Hätämaan tietäjä osannut toimia, häneltä kumminkin oli onnistunut.

      Alajoella asunut Hätämaan tietäjän pojan poika näyttäytyi kuolemansa jälkeen. En taida kertoa, kun en tiedä tykkäisikö omaiset. Meillä on semmoinen uskomus, että vain niitä ihmisiä nähdään jotka ovat pahasti eläneet. Tämä ei pidä paikkaansa, olen nähnyt hyvinkin uskovaisen ihmisen haamuna. Sekään ei pidä paikkaansa, että kummitus olisi valkea, lakana korvissa oleva. Taiteilijat ovat luoneet tämmöisen visuaalisen illuusion aaveesta.

      • PÖÖÖ!

        Mitä mieltä sinä sitten olet taitelijoiden visuaalisesta illuusiosta nimeltä jeesus? Miksi sitä ei kukaan ole kuvannut kaljupäiseksi hampaattomaksi ylipainoiseksi tms. vaan lähinnä amerikkalaiseksi unelmaksi sinisine silmineen ja kultakutrineen vaikka se ei ole geenipohjan takia edes mahdollista? Cocacola-jeesus miellyttää varmaan enemmän palvojiaan kuin terroristin näköinen heppu? Siltähän se näyttäisi. Musta ja karvanen kuin murjaanin per..
        Ja mistä ihmeestä sinä tuon vetäisit ettei hyvinkin uskovaiset osaisi pahojaan? Juuri kun lestapäällikkö otti loparit kun lapsiin sekaantuneita heimoveljiä suojeli.

        Henkimaailma on olemassa mutta enkelit, pirut ja jumalat ovat ihmisen mielikuvituksen tuotteita. Samaa kastia keijukaisten ja saunatonttujen yms. kanssa.


      • tttt ttttt

        Oletko sinä taas yksi näitä jotka mielenterveyden pettäessä alkavat näkemään enkeleitä ja välttävät juuri ja juuri psykoosin? Vai oletko ahkera sienestäjä joka ei tunne lajeja? Hiukan fiksuimmat jättää marttojen keskusteluohjelmien haastatteluiden yhteydessä siivet enkelien selästä pois ettei mene ihan viihteen puolelle. Fysiologisesti kuvitelkaa ihmisen kroppa ja hartioihin siivet. Olisi melko metka näky lentäessään. Suomessa ammuttaisiin ihan varmasti hirvenä tms. EI nimittäin onnistu ilman pyrstöä edes liitely pilveltä pilvelle. Olisi edes raamatun sivuilla kuvia enkeleistä laskuvarjo selässä tms. mutta eikös pitänyt ampua kunnolla yli kun taruhahmojen profiileja hahmoteltiin. Kas kummaa kun ei evää perseeseen piirtäneet jos tippuu järveen? Miten ne enkelit muuten hengittää pilvissä vai pyrähtääkö ne väliajoin alas haukkaamaan happea? On se kumma miten tarinan pahikselle piirsivät sarvet päähän ja tekivät muutenkin ikävän näköisen tyypin siitä, todella kummallinen juttu.


    • pongari

      ”Fysiologisesti kuvitelkaa ihmisen kroppa ja hartioihin siivet. Olisi melko metka näky lentäessään. Suomessa ammuttaisiin ihan varmasti hirvenä tms. EI nimittäin onnistu ilman pyrstöä edes liitely pilveltä pilvelle.”

      Sinä pidät minua mieleltäni sairaana, kun olen sanonut nähneeni kummituksen. Luepa mitä itse kirjoitit! Olet takuuvarmasti naiivi! Miten henkiolennolla voisi olla fyysinen ihmiskeho siivet ja pyrstö! Kysyt miten enkeli voi pilvessä hengittää happea?

      Ihminen ei kykene ajattelemaan erilaista elämää, kaikki elämä pitäisi olla sellaista, jota voisimme käsin koskettaa ja tunnustella. Sinäkin suutut kun et voi käsittää, miten minä olen voinut nähdä semmoista jota sinun tietoisuutesi ei voi koskettaa. Tämän takia haukut minua mieleltäni sairaaksi. En minä sinua tästä moiti, sillä ymmärrän hyvin vihanpurkauksesi.

      Nyt varmaan suutut lisää kun kerron, että olen nähnyt myös enkelin. En kerro tarkemmin, että et hyvin kovasti suutu. Sanon kuitenkin, että tällä enkelillä ei ollut siipiä, eikä pyrstöä ja mihin hän olisikaan niitä tarvinnut! Jos siirtyy ajatuksen nopeudella paikasta toiseen, ei siinä ennätä räpytellä siipiä.

      Enkelistä hohti hyvin kirkas valo, valon mukana tuli suuri hyvyydentunne. En kerro enempää, että et pahemmin enää suutu, mutta sanon vielä tämän; kun katselin enkeliä, minun mieleni täytti enkelistä tuleva hyvyys. Mieleeni tuli virren sanat jotka on saksalainen runoilija Dietrich Bonhoeffer 1944 laittanut keskitysleiriltä morsiamelleen vähää ennen kuin hänet teloitettiin. Lauletaanpa yhdessä tuo virsi, niin ehkä voimme elää sovussa. Niin mutta et kyllä tiedä kuka minä olen – tämä on hyvä. Lauletaan:
      Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
      olemme kaikki hiljaa kätketyt.
      Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,
      yhdessä käydä uuteen aikaan nyt.

      4.
      Kun pahan valta kasvaa ympärillä,
      vahvista ääni toisen maailman,
      niin että uuden virren sävelillä
      kuulemme kansasi jo laulavan.

      • soitaparanoid..laula

        Miten sinä vitsin onnistuit kääntämään vihaksi ja naivismista vielä syyttelet kun vitsailin kuinka pahuudelle on piirretty sarvet päähän mutta hyviksille siivet selkään yms huvittavaa?
        Mistä sinä tiesit kohdanneesi enkelin? Löikö se käyntikortin käteen vai sattuiko olemaan niin hyvä tuuri että osasi puhua suomea?
        Mikäs se sinun luojasi sitten on? Luomiskertomuksia kun on valita asti.


    • TariNoita 1

      Henkiolentoja on nämä seudun täynnänsä. Käykääpä joskus kävelemässä Alajoen ja ojalehon mettiköissä ja Pyrrönperällä. Muistan tarinan näin:
      Metsäkämpällä asui ja ilmestyi yövieraille ja metsästäjille outo olento. Kun joku metsämies kerran jäi sinne yöksi niin ovelle ilmestyi suurisuinen olento. Tämä ampui luodikollaan suureen suuhun, jolloin olento henkitopperuksissa lähti lentämään. Metsä lakosi, jäljelle jäi mutkainen Haapaveden ja Kärsämäen rajalinja.

    • pyhä voima

      Jättäkää kirkko rauhaan.Se on ollut aina pyhä ja tulee olemaan.
      Sota-aikana se oli ainut paikka missä pystyi rauhoittumaan ja voimaa hakemaan. Ja kyllä on vieläkin ,ja tulee olemaan.Sota-ajan ,sen kurjuuden ja jälkeisen ajan eläneenä,uskallan näin sanoa

      • Rönä

        Muistellaanpa miten kirkko tuli Suomeen. Miekka kurkulle ja kysyttiin uskotko jos myönsi jäi henkiin. Nykyään on sivistyneenpää ettei enää tapeta, ajetaan ainoastaan kirkkoon kuuluvasta liikkeestä ulos ja käännetään tälle selkä.


      • r2 r
        Rönä kirjoitti:

        Muistellaanpa miten kirkko tuli Suomeen. Miekka kurkulle ja kysyttiin uskotko jos myönsi jäi henkiin. Nykyään on sivistyneenpää ettei enää tapeta, ajetaan ainoastaan kirkkoon kuuluvasta liikkeestä ulos ja käännetään tälle selkä.

        Kirkkojen talous niin kuralla että pakko on kohta vanhat punaniskat vanhoillisine ajatuksineen johdosta potkia pihalle ennen kuin menee konkurssiin koko kirkko. Räsäsen suun teippaaminen sitä ennen.
        Jos ei ala homokannat yms. pikkuhiljaa muuttumaan kirkko on kohta konkurssissa. Lestojen lasten hyväksikäytön suojeleminen vielä pahempi asia.


    • Entinen persu

      Kyllä se on kirkko joka ensimmäisenä kuuluisi hävittää. Sieltä käsin on vuosisatoja kusetettu köyhää kansaa. Tuollaiset puheet kirkon pyhyydestä
      ovat pelkkää soopaa. Katselkaa ympärillenne mitä se on saanut aikaan.
      Pelkkiä kuvia kumartavia lampaita. Ei ihme, että kehitys on jäänyt jälkeen
      ja siihen on kirkko kaikkein suurin vikapää. Koululaitos on toinen ja kolmas
      on se herran kuuliainen lammaskatras joka ei ota opikseen ei sitten millään.

    • pyhä voima

      Kirkko ei kuseta ketään,eikä ole koskaan kusettanut.Tulet elämässäsi vielä kirkon pyhyyden näkemään.Et ole kurjuutta nähnyt kun pystyt kirkkoa halveksimaan.Voi sitä sota-aikaa ,valkeat arkut ,sankarivainajat lepäsivät silpoutuneina arkiussaan.Se aika ei unohdu koskaan ja toivottavasti ei Suomen pojan tarviis kokea tätä enää ,eikä minkään maan.
      Se on jotain kauheaa

    • nykyinen persu

      Kirkko ei ole estänyt yhtään sotaa. Tänäkin päivänä uskovaiset sotivat Lähi-idässä. On suurta harhaa, jos kuvitellaan, että kirkko ei kuseta ketään - kyllä kusettaa. Elättää isomahaisia pannumyssypäisiä piispoja ja mulkoilevia pappia.

      Kirkon työntekijöinä on myös kutsumusvirassa olevia, jotka tekevät sydämellään työtä lähimmäisten auttamiseksi, he ovat kirkossa toteuttamassa lähetyskäskyä. Mutta eivät saa lähellekään niin suurta palkkaa, kuin mulkoileva pappi.

    • pyhä voima invalidi

      Elä vertaa Suomea lähi-itään.Ei sinun raakalaisen kanssa kannata kiistellä.Sinut pitää jättää omaan arvoosi.Vieläpähän tunnet joskus nahoissasi.
      Hyvää illan jatkoa.

    • Kärsä-demari

      Lujassa se on vääräuskoisuus kärsämäkisessä. Jonkin verenimijä Frosteruksen muistoksi katuja ja kouluja nimetään. Sotaa ja sota-aikaa ihannoidaan ja kirkko vedetään siihen päällimmäiseksi. Kannattaa käydä kirjastossa lukemassa tämän päiväinen Hesari ja siitä yleisönosastokirjoitus jonka nim. "Punaorvon poika" on kirjoittanut. Uskon joka sanan mitä hän kirjoittaa pyhästä kirkostanne. Kärsämäksillä on ihmeellinen halu nähdä kaikenlainen kurjuus, kuten sota ja sodan jälkeinen huono aika sellaisena,
      että se jostakin syystä olikin erittäin hyvää aikaa. Myönnetään kurjuus, mutta esim. asutustilallisen kohdalla asia on niin, että vaihtoehtoja ei saa esittää missään nimessä. Herra varjelkoon, jos sellainen olisikin ollut olemassa.
      Se mahtaa pelottaa näin jälkikäteen vielä useammassa polvessa. Korvien välissä se on ja osansa siinä hulluudessa on kirkollakin.

    • naapurista

      Olen seurannut tätä sivua pahoilla mielin.Nyt eletään tätä päivää ja aikaa.Antakaa kirkon olla rauhassa.Se on monelle täkeä paikka.Niinkuin niinkuin 90 vuotias omaiseni sanoi,sitä piru repii tavalla tai toisella,joka
      kirkkoa manaa.Joille se on pyhä ,se on sillä selvä.Jotka vihaatte ,olkaa
      ääneti.Nämä palstat ovat sellaisia ,,että kirkko jätettävä rauhaan

    • naapurista

      Anteeksi kirjoitusvirheet,on kiire omaista auttamaan

    • Ite isäntä

      Niiden tulee olla ääneti, jotka vihaavat. Entä niiden joiden mielestä piru repii näitä ihmisä. Hekö voivat esittää mielipiteitään?

      • Siinäpä se

        Turpa kiinni kun me ajetaan piruja ihmisistä pois. Joka pistää hanttiin ajetaan kirkosta ulos. Pyhää toimintaa


    • ymmärrystä on

      Niinpä, näin ne fariseuksetkin halusivat olla rauhassa kirkossa ja syyllistää tavallisia ihmisiä, herroina hallita. Jeesus kun heitä nuhteli, hyökkäsivät Jeesuksen kimppuun ja roomalaisia sotilaita
      hyväkseen käyttämällä naulasivat ristiin..
      Kyllä ymmärretään, että mulkoileva pappi haluaa ripittää sakastin sohvalla ja joka tätä ihmettelee, sanovat; antakaa olla meidän, jättäkää kirkko rauhaan. Ei täällä kirkkoa vastaan hyökätä, se on väärä luulo. Yritetään saada teistä oikeita uskovaisia, joten luopukaa farisealaisuudestanne. Uskonto on usein ollut sotien syy.

    • Näkkitarinoija

      Onko ketään peloteltu koskaan lapsena Näkillä? Luulisi olevan näkki- tarinoita monella jotka asuneet Pyhäjoen vieressä. Laitelkaa tulemaan kummitusten lisäksi. 8)

      • äkkitarinoija

        Lapsena ei peloteltu näkillä mutta lestatiolaiset ikätoverit pelotteli kuinka lestat ovat ainoat jotka pääsee taivaaseen.
        Aikuisiällä keskustalaiset pelotteli ja pelottelee samalla tarinalla. Taivaaseen pääsee vain keskustan jäsenkirja taskussa.


      • Nutturuutu

        Näkkiä ja hiisiä. Nuttuperällä ja jokikylässä hiisiä on vieläkin. Tekevät kaikenlaista ilkeyttä asujille. Lapsuuden kodissani sanottiin kun joutui tavara hukkaan, että nyt sen hiisi mehtään vei.


      • Rannalla ruikuttaja

        Eipä meitä ainakaan peloteltu Näkillä, enkä ole pelotellut omia lapsia tai lapsenlapsia. Rehellisesti vain sanottu, ettei saa joelle mennä, sinne hukkuu!! Olen kyllä kuullut, että joitakin raukkoja on peloteltu. Näkkiä olen silti odotellut, mutta ei vielä ole ilmaantunut. Olishan se kiva nähdä minkälainen otus se on.


    • Pitkän päälle näkki

      Sehän on kondomimerkki se Näkki.

    • kummituksia onko nii

      Saahan sitä Näkki nimen antaa vaikka lapselleen, eikä hänestä kuitenkaan pelottavaa Näkkiä kasva.
      Näkki onkin luotu pelotteeksi lapsille, että eivät menisi kaivon kannelle ja putoaisi kaivoon. Eli Näkki on mielikuvitusolento!

      Kummitusta monet luulevat samantasoiseksi, ihmisten luomaksi olennoksi. Näin meidän täytyy poistaa aivoistamme kaikki yliluonnollinen, elämmehän tässä materiaalisessa maailmassamme. Meidän siis pitää tietää ja käsin kosketella, että voisimme uskoa. Voitaisiinko ajatella, että emme katso nenänvarttamme pitkin sellaista kanssaihmistä, joka väittää nähneensä kummituksen.

    • Anonyymi

      Vai valvonta itse.
      Kärsämäki papin seurakunta puhelin käyttää häikäilemättömästi toisen tietoja k kaupan kautta rikos lasi ovet tulee tiedoksi, nyt kuvan kaappaus reitti

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe