Haussa perheelle hyvä, vanhempi auto?

vinkkejä, kiitos!

Hei,

olen hankkimassa autoa perheelle, mutta ei ole varaa kovin uuteen ja hyvään malliin.

Mikä olisi suht ok / luotettava merkki, kun puhutaan esim. 90-luvun henkilöautoista? Budjettina olisi n. 2000 €.. tiedän, säälittävää. Mistä "tunnistan" hyvän auton? Tehtiinkö 90-luvulla sellaisia?

220

7533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kin

      "...kun puhutaan esim. 90-luvun henkilöautoista? Budjettina olisi n. 2000 €..."

      Mahdollisimman juuri katsastettuna/tuoreella leimalla kannattaa ostaa, merkillä ei väliä (kaikki yhtä arpapeliä tuossa hintaluokassa) ja lähinnä sellainen, joka täyttää omat tarpeet.
      Paku vaihtoehtona jos 2-henkilöä liikkuu, farkku jos tavaraa ja lapsia, joku muu korimalli jos silläkään ei niin väliä... eli hyvä koeajo ja jos auto ehjältä tuntuu niin siitä vaan!

      Ps. 2000eurolla saa hyviä ja vtun huonojakin autoja. Koeajo on se, jolla itse itsellesi määrittelet onko auto hankinnan arvoinen.

      Onnea autokaupoille.

      • KOOTA EI HYVÄ

        OSTA MIKÄ TAHANSA MUU, MUTTA ÄLÄ OSTA SKEIDAA.


      • valkoinen suosikki

        katsastuksella ei ole mitään tekemistä auton kunnon kanssa.itse katsastin oman autoni,ei löytynyt vikaa.mutta ihmettelin aina kun ajoin kotipihaan auto ei rullaa asvaltilla edes työntämällä.tilasin huoltoon ajan ettö vaihdetaan takajarrut.kun aukaistiin jarrut hihnat kuin uudet ja jarrusylinteri jäi laahaamaan jarrua molemmat pyörät auki ja uudet jarrut tilalle.minulta saat 90000km ajetun auton yhdellä omistajalla koko ikänsä 2013 ajettu 1000km.2014 ajettu 5000km nyt mittarissa on 95800km.annan takuun että kaikki öljyt vaihdettu moottoriöljyt vaihdetaan luovutuspäivänä.jarrut tarkastettu huollettu jakohihna vesipumppu kahdet renkaa,ja suomen suosituin väri 2013 valkoinen.sisältä kuin juuri tehtaalta tullut,ei ole vielä keretty edes radiota asentaa niin vähän ajettu


      • huuhaata
        valkoinen suosikki kirjoitti:

        katsastuksella ei ole mitään tekemistä auton kunnon kanssa.itse katsastin oman autoni,ei löytynyt vikaa.mutta ihmettelin aina kun ajoin kotipihaan auto ei rullaa asvaltilla edes työntämällä.tilasin huoltoon ajan ettö vaihdetaan takajarrut.kun aukaistiin jarrut hihnat kuin uudet ja jarrusylinteri jäi laahaamaan jarrua molemmat pyörät auki ja uudet jarrut tilalle.minulta saat 90000km ajetun auton yhdellä omistajalla koko ikänsä 2013 ajettu 1000km.2014 ajettu 5000km nyt mittarissa on 95800km.annan takuun että kaikki öljyt vaihdettu moottoriöljyt vaihdetaan luovutuspäivänä.jarrut tarkastettu huollettu jakohihna vesipumppu kahdet renkaa,ja suomen suosituin väri 2013 valkoinen.sisältä kuin juuri tehtaalta tullut,ei ole vielä keretty edes radiota asentaa niin vähän ajettu

        Lääkitys pielessä?


      • (uutisvuoto)
        valkoinen suosikki kirjoitti:

        katsastuksella ei ole mitään tekemistä auton kunnon kanssa.itse katsastin oman autoni,ei löytynyt vikaa.mutta ihmettelin aina kun ajoin kotipihaan auto ei rullaa asvaltilla edes työntämällä.tilasin huoltoon ajan ettö vaihdetaan takajarrut.kun aukaistiin jarrut hihnat kuin uudet ja jarrusylinteri jäi laahaamaan jarrua molemmat pyörät auki ja uudet jarrut tilalle.minulta saat 90000km ajetun auton yhdellä omistajalla koko ikänsä 2013 ajettu 1000km.2014 ajettu 5000km nyt mittarissa on 95800km.annan takuun että kaikki öljyt vaihdettu moottoriöljyt vaihdetaan luovutuspäivänä.jarrut tarkastettu huollettu jakohihna vesipumppu kahdet renkaa,ja suomen suosituin väri 2013 valkoinen.sisältä kuin juuri tehtaalta tullut,ei ole vielä keretty edes radiota asentaa niin vähän ajettu

        Omassa käytössäni on 2000€n auto (vm 90/ost.v.2010) ja mittarissa 465000km.
        Auto neliveto maasturi Pajero.
        Toimii kuin uusi ja kaikki tekniikka tiptop-kunnossa.
        Halpaa kyytiä tiedossa.
        Köyhän ei kannata uutta ostaa. Itse olen ajanut "vanhoilla romuilla" 40 vuotta ja vain kerran jäänyt matkan varteen. Silloinkin tuulettajan hihnan katkeamisen vuoksi.
        Takana on 6lla käytetyllä autolla yli miljoona kilometriä.
        Huollot ja korjaukset olen pääosin tehnyt aina itse. Yhteishinta autoillani on ollut 12000€ kun kunkin auton markkahinnat muutetaan nykykurssin kanssa uroiksi.
        Hintaan ei sisälly huollot eikä rempat.


      • ....................
        huuhaata kirjoitti:

        Lääkitys pielessä?

        Taisi olla enemmänkin niitä miehiä, jotka kolmannella luokalla päättivät että "käytännönhommat niinku kiinnostaa enemän!1", siksi vähän sekava teksti.


      • kilometrivero.tiedottaja

        Auton ostossa kannattaa pitää mielessä se, että kohta auton ajaminen tehdään niin kalliiksi, että autolla ajaminen on melkein rikos.

        "Jorma Ollilan johtaman työryhmän esittelemä autoveromalli on herättänyt autoilijoiden ankaraa vastustusta lähinnä järjestelmän hinnan, verotasojen ja uhatun yksityisyyden suojan vuoksi. Näiden lisäksi veromallilla olisi myös roima tulonjakovaikutus: nykyisin varakkaiden autoilijoiden maksamia autoveroja siirtyisi suuria määriä keskituloisen tai köyhien autoilijoiden maksettavaksi."

        http://www.talouselama.fi/uutiset/nain toimisi ollilan ryhman autoveroesitys rikkaiden veroja koyhien maksettavaksi/a2202501

        Uusi vero voidaan vielä estää tai ainakin sitä kannattavat edustajat saada poliittiseen vastuuseen jos ja kun uuusi vero saadaan eduskunnan päätettäväksi.

        "Kansalaisten mahdollisuus vapaaseen liikkumiseen ilman viranomaisseurantaa tulee säilyttää ja ihmisten liikkumisen seurantaan tarkoitettua järjestelmää ei saa rakentaa.”

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

        "Maanantaina suomalaisia autoilijoita raivostuttivat uudet tiedot autojen satelliittivalvontaa valmistelevasta Jorma Ollilanjohtamasta työryhmästä. Ryhmä kaavailee pääosaan Suomea peräti 6,8 sentin kilometrimaksua, jonka rahastus siis perustuisi satelliittivalvontaan. Käytännössä maksu - jos se toteutuisi - tarkoittaisi keskivertoauton verorasituksen moninkertaistumista."

        http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen satelliittivalvonnalla tahtoo rahastaa salaperainen suomalainen pandaryhma/a2202088


      • Sat_aut_naar
        .................... kirjoitti:

        Taisi olla enemmänkin niitä miehiä, jotka kolmannella luokalla päättivät että "käytännönhommat niinku kiinnostaa enemän!1", siksi vähän sekava teksti.

        Haluaisin kyllä semmoisenkin ominaisuuden mieheen, että olis kolmannelta luokalta asti miettinyt välillä autojakin. Olis meinaan hiton kiva ottaa semmoinen mukaan katsastukseen.

        Nykyinen osaa kirjoittaa, mutta katsastuksessa (ja ennen kaikkea sen jälkeisessä korjauksessa) se on avuttomampi kuin minä.

        Ehkä saan joskus kaksi miestä tai rahaa parempiin autoihin...

        Aloittajalle en osaa tarjota muuta apua kuin sen, että moottorin öljyvuodot ja pohjan ruosteet kannattaa tutkia niin hyvin kuin mahdollista ja koeajaa se. Ei kai sille paljoa muuta voi tehdä. Jotakin merkkikohtaisia kommervenkkejä toki voi olla, mutta se kannattanee selvittää vasta siinä vaiheessa, kun on joku yksilö kiikarissa.


    • Halpisautoilija

      Omasta ja jo aika pitkästä kokemuksesta suosittelisin Volvo 940 mallia. Se ei näytä dynaamiselle, eikä ole kilpa-auto (jäykkä taka-akseli), mutta arkiajoon erittäin hyvä peli. Erinomaiset tilat, farmarin takapoksi ei ole tainnut voittajaa löytää vieläkään henkilöautoluokassa. Erittäin kestävä, kun jotenkin huolehtii, niin ei suostu kuolemaan millään. Osat halpoja, silloin kun niitä harvoin tarvitsee. Kokoisekseen mielettömän ketterä, kääntympyrä alle 10 metriä. Bensankulutus on suurehkoa, itsellä kuluu sekalaisessa ajossa n. 10-12 litraa bensaa, riippuen taajama-ajon määrästä. Matka-ajossa menee n. 8,5 litraa bensaa. Joten jos ajoa on paljon, niin silloin tuo kulutus voi olla liikaa. Itse ajattelen, että jos jää alle 20 tkm vuodessa, niin halpa ylläpito korvaa kyllä kulutuksen. Vapaasti henittävät koneet ovat laiskahkoja, mutta hoitavat asian, niissä luotettavuus huipussaan. Turbokoneisella sitten löytyy jo kulkuakin ja ovat nekin kestäviä, tietenkin turbo obn yksi kuluva komponentti lisää. Diesel-malli on näissä vähän heikommassa maineessa, monet tosin ajavat niilläkin huikeita kilometrejä, mutta vaatii käsittääkseni tarkan huoltamisen ja kuulostelun vikojen varalta. kansia niistä on ainakin mennyt. Bensamallit kestävät myös äärimmäistä väärinkäyttöä, eräs tuttu ajeli 80 000 kilmoetriä samoilla öljyillä...

      • luyfutdyrstdytfuygiu

        Jos auton ostamiseen on budjetoitu 2000 euroa, on vaikea nähdä tilannetta että polttoaineenkulutus olisi merkityksetön asia ostajalle.

        Ihmettelen muutenkin, miksi etsiä 90-luvun autoja kun samalla budjetilla saa 2000-luvunkin perheautoja.


      • Schnitzel ist Gut!
        luyfutdyrstdytfuygiu kirjoitti:

        Jos auton ostamiseen on budjetoitu 2000 euroa, on vaikea nähdä tilannetta että polttoaineenkulutus olisi merkityksetön asia ostajalle.

        Ihmettelen muutenkin, miksi etsiä 90-luvun autoja kun samalla budjetilla saa 2000-luvunkin perheautoja.

        No katsos, ennen oli laivat puuta ja miehet rautaa. Sama pätee autoihin, tosin 90-luvun autot ovat monet jo rautaoksidia eli ruostetta. Mutta missään tapauksessa ei siis kannata ostaa ruosteetonta ja turvallista 2000-luvun ranskalaista vaikka saisi 10 vuotta uudemman samalla samalla hintaa. Paitsi grilliltä tai essonbaarista.


      • Halpisautoilija
        luyfutdyrstdytfuygiu kirjoitti:

        Jos auton ostamiseen on budjetoitu 2000 euroa, on vaikea nähdä tilannetta että polttoaineenkulutus olisi merkityksetön asia ostajalle.

        Ihmettelen muutenkin, miksi etsiä 90-luvun autoja kun samalla budjetilla saa 2000-luvunkin perheautoja.

        Jos pyrkii maksimoimaan halpuuden kaikkien ominaisuuksien (ostohinta, kulutus) suhteen, jää käteen vain ongelmia. 2000-luvun autojakin saa halvalla, silloin pitää olla onni myötä. Nuo vanhat Volvot ovat useimmissa tapauksissa varmasti toimivia, kun nyt ostaessa perusjutut katsoo.


      • hewa

        Volvo oli kyllä varma auto itellä ollut takaveto 940, sitten olisi nämä S70,V70 ja vanhempi sarja tästä, malli 850 ostaisin kyllä edelleenkin Volvon. Alle 3000/e löytyy alle 300/th.km. ajettuja joilla vielä ajaa 200/th.km. Jopa todella hyviäkin yksilöitä vanhemmilla henkilöillä käytössä olleita. Kulutus 2.0-2.4 L.pyöri noin 8-10 litraa/100km. Tuo 940:n. oli ehdottomasti paras aj.320/th.km. vankka veturikin vaunulle automaatti laatikko oli hyvä jossa oli puolittaja. Kaveri vaihtoi juuri 850-vm-97 250/th.km. ajetun.


      • nissinsnisk

        tarjoon nissanista 150€
        se on päivän hinta 23v vanhasta ruosteläjästä


      • V. Korsu
        nissinsnisk kirjoitti:

        tarjoon nissanista 150€
        se on päivän hinta 23v vanhasta ruosteläjästä

        Nuo Korsun autojen hinnat ovat uskomattomia kun hintalapussa lukee 2000e
        jostain 90 luvun alun Nipponin ritsasta, saahan sitä pyytää mutta kuka maksaa.


      • laaturanskis
        nissinsnisk kirjoitti:

        tarjoon nissanista 150€
        se on päivän hinta 23v vanhasta ruosteläjästä

        en huolis ruosteläjää vaikka maksaisit mulle tuon 150€


    • Anti-Nipponi

      Minä ostin marraskuussa juuri katsastetun 2002-mallisen ja reilusti alle 200 tkm ajetun auton 1100 eurolla. Tuollaisia "vääränmaalaisia" saa hyvin edullisestikin ja niissä on hintaisekseen loistoyksilöitä.

    • autoveron poisto

      Uusi Dacia tai Datsun lähtisi tuolla käsirahalla. Vielä muutama tonni rahoitusta ja se on siinä. Ei tarvii miettiä kuka maksaa viat.

      • toyota

        eipä ihme katkeavat itsestään ,saksalainen testi,jos ei mitään maksa niin eipä teekkään mitään,


    • kin

      Tervetuloa liikkeeseeni hesaan.

    • Audi

      Ainut oikea vaihtoehto on sinkkikorinen Audi. Erittäin luotettava ja edullinen pitää, eikä tarvitse koria hitsailla.
      Ota mallia 80 niin on hyvä auto hintaansa nähden.

      Suosittelen
      p.s en enää itse omista moista, mutta aikoinaan sellainen oli ja autoilu historiani raras sekä luotettavin peli

      • anti-VAG

        Viimeksi kun pistin merkille Audi 80sen liikenteessä lauma äijiä oli työntämässä pois liikenne ympyrästä pois.Ja oli vielä siistin oloinen .

        Ihan paskojahan nuo on kun suunniteltu käyttöikä tulee täyteen vaikka kori kestäisikin.


    • Näkö tallella

      No eikö J.m.lauta Sul oo silmät pääs Pöljä.

    • Toyota

      Eihän tuossa ole kysymyksen sijaa. Muutaman ranskattaren aikanaan omistaneena siirryin Toyotiin. Siihen loippuivat turhat remonttikulut ja ressi. Tällä hetkellä käytössä -98 mallin corolla, siinä ei ole mitään hienouksia, mutta voin luottaa siihen kuin kallioon.

      • alabama 1

        joo Toyotat ovat kestäviä ei tarvi olla kädet rasvassa. Itsellä 124 koppanen bensa Mersu ja on ikuisuus auto seä halvat kulutusosat! Tällä ajaa vielä monta ranskalaista vielä hautaan...


    • Renaultti111

      !!!

      Suosittelen Renault Scenic 2000-luvun mallia. Esim 05 Scenicin saa reilulla 2000 eurolla, on todella tilava ja ei kuluta paljon bensaa.

      Itse olin aikaisemmin todella epäluuloinen ranskalaisista autoista ja kyllä varmasti 90-luvulla sellaisia tehtiin, mutta nyt on ollut useamman vuoden 2005 vuoden Renault Grand Scenic ja olen ollut todella tyytyväinen ja positiivisesti yllättynyt.

      Edullinen hinta
      Kulutus
      Esim maantiellä kulutus 6l/100km (kyydissä 2 aikuista, 3 lasta ja kaikkien matkatavarat ulkomaanmatkalle)
      Tilava
      Todella mukava ajaa ja istua kyydissä

      !!!!

      • tojo1

        ei tarvi istua kauaaa aina on kone tai sähkö ongelmia ,edullinen hinta ,eikäsaa kahden vuoden päästämitään,


      • jippi1

        tätä nauroin! :D


      • Nipponi

        Jollain 80-luvun puolivälin/lopun Civicillä tai Corollalla pääset 5.5 litraan maantieajossa. 6 litraa ei ole erityisen vähän 2000-luvun autolle...


      • X-Trail
        tojo1 kirjoitti:

        ei tarvi istua kauaaa aina on kone tai sähkö ongelmia ,edullinen hinta ,eikäsaa kahden vuoden päästämitään,

        Ja sitten soi herätyskello ja amikseen ekalle luokalle,voi voi.


    • lue lisää

      noh jos budjetti on teillä se 2000e niin saahan siihen summaan jo valita,mutta itse ostaisin jonku nissan primeran tai toyota avensiksen jäisi vielä rahaa ruokaan jopa polttoaineeseen:) itse ostin nissan primeran alta tonnin ja hemmetin hyvin kulkenu jo kolmatta vuotta ja jos moottorista kyse niin nykysillä polttoaineen hinnoilla joku keskiluokan 1,6 litrainen riittää niillä jo pääsee sen 120kmh

    • IskariotEijiTojoda

      Sähköviatonta henkilöautoa ei taida olla, toiseksi aina on myös alustoissa jotain.

    • Karinanmies777

      TOYOTA CARINA E 2,0 PANNULLA.. on IKILIIKKUJA.. mulla on nyt Toyota Carina 2 vm 1989 ja pelaakuin Junan Closetti - mittaris pian 400donaa.. eli sisäänajettu

      • toitsat on hyvii

        Ai että mäkin haikailen et jos joskus tollasen saisin. Itel vaan Carina2 -88 mallia. On sentäs GL. Mut vissiin kestävin pannu täs autossa mitä Toyota on tehnyt. Jakohihna saa mennä poikki ja mitään koneesta ei hajoa muutako se hihna. Tehookin on se 95hv. Täysin pelittää myös.


    • Pave 63

      Hyvän auton voi saada eläkeläiseltä, joka on pitänyt autoa uudesta saakka.

    • sampsu

      Japseissa vähiten vikoja ja sietävät hyvin kilometrejä, itsellä pian 400 000 ajettu Honda -97. Konepellin alle ei ole vaihdettu kuin akku, tulpat ja suodattimet muutaman kerran, jakopään remmi 2 kertaa (alkuperäinen vesipumppu kesti 350 000), sekä tietenkin öljyt olen vaihtanut pari kertaa vuodessa.
      Toyotat ovat myös lujia vehkeitä.

      Tärkeintä on varmistaa että öljyt on vaihdettu säännöllisesti sekä jakopään remmi hiljattain, sekä katsastus suoritettu. Tuurilla voi ajaa sitten vanhallakin autolla monta vuotta.
      Suolatuilla teillä ajetuilla autoilla voi ruoste vaivata.

    • ford1

      Itselläni on ollut kaksikin Ford Focus-farmaria vm2000, ei mitään valittamista ja pieni kulutus. Varmaan löytyy tohon hintaluokkaan.

      • Ei hyvä

        Kääpiöille tehty


    • uudemmankin saa

      90-luvun autoissa on huomioitava että vuosikymmenen loppupuolella tapahtui iso muutos ruostumisen ja kolariturvallisuuden kannalta.

      Osassa autoissa on 12 vuoden puhkiruostumistakuu, vanhemmissa oli vain 6 vuotta. Esimerkiksi Nissan Almerassa on kolariturva 1,5 tähteä v. 1999, ja vuonna 2001 se on kunnossa, eli 4 tähteä.
      http://www.euroncap.com/results/nissan/almera.aspx

      Minä suosin ranskalaisia (Renault) koska käytettynä ne ovat halpoja (voi ajaa uudemmalla), mutta myös mukavia, turvallisia ja ne eivät ruostu.

      Isoa moottoria ei kannata ostaa koska se vaikuttaa bensankulutukseen, käyttöveroon ja jopa vakuutusmaksuun.

      Olennaista on kuitenkin katsoa ettei ainakaan tarvitse heti vaihtaa jakohihnaa, viedä katsastukseen ja ostaa sekä talvi- että kesärenkaita.

      • männään

        Pösöllä Diesel ajeltu 1987 lähtien .Viimeisellä 306 Diesel ajelin 500,000 .Joku vielä ajaa toisen mokoman .Ostin vastaavan -96 mallin ,ajettu 380,000 ja ajan tällä 800,000.Pösö maksoi 700 e .Juuri katsastin ,alapallot vaihdan ja taas kovaa ajoa ,kokemusta löytyy


    • tirehtööri

      40 vuoden autoilu kokemuksella älä osta ranskalaista, Foordia, Fiatteja paitsi Punto, Opeleita, vanhoja suurikokoisia auton lotjia, manne mersuja.Japanilaiset autot on luotettavia kun katsoo ettei ruosteessa, joku volkkari malli joskin seassa on paskoja, skoda ehkä.
      Tuon ikäistä ja tuolla budjetilla osta vain äskettäin katsastettu auto niin voit ainakin ajaa vuoden ja on jonkinlaisessa kunnossakin ehkä.
      Siis vain äskettäin katsastettu, niitäkin on myytävänä tuohon hintaan.

    • Jaques

      Fiat Bravo / Stilo tai Citroen Xsara.
      Koska: Kaikki vanhat autot on enemmän tai vähemmän kuluneita. Todennäköisyys saada romu on yhtä suuri ostaa minkä vaan. Fiatin tai Citikan saa halvemmalla joten menetät vähemmän rahaa.

      Jos on varaa maksaa osamaksuja nin sitten uusi Dacia Sandero.
      Koska: Kaikkien autojen arvo laskee hurjaa vauhtia. Kun ostat halvan menetät vähemmän rahaa.

    • uytrfghjk

      Japanilainen on ainoa vaihtoehto noilla ehdoilla. Muu valinta voi koetella hermoja.

    • varmana nii taatana

      eihän tossa ole mitään epäselvää se on toyota mieluummin vielä corolla parhaat ranskalaiset saa rilliltä 7euroa

      • cruze...

        ei niitä rillejäkään ole. siispä amerikan chevy mäkkäriltä


      • itsevarmuus

        Japanilaisista ainoastaan sushibaarista.Osta 2 tonnin japsi niin et saa kun läpimädän risapenkkisen(myös BMW ja Mese) ilman mitään varusteita.Ja ihan vaan sen vuoksi että muut lippalakkipäiset amiskaverit ei pääse kettuilemaan.Osta japsi tai mene kursseille itsetuntoa kohottamaan.


    • Bemarimies♂
      • Eco tronic

        Ei jää jalkoihin mutta jää kotiin kun paska ei käynnisty.


      • ei ikinä

        Minä ainakin jäin jalkoihin kun kävin huoltoaikaa varaamassa Autosalvassa noin kuukausi sitten.Kahden viikon päästä olis saanut ajan,kas kun Bimmereitä tuotiin hinausautoilla solkenaan korjaamolle.


    • kesäkissa

      2000 eurolla perheauto!?
      Jaa-a.
      Ei sillä rahalla oikein uudenkarheata saa ja vanhat ovat mitä ovat.
      Hyvällä tuurilla saa jonkun "kesäauton".
      Ja kun syksy saa, ei kun autopurkaamoon.

    • Mese 4 ever

      Itellä Mercedes-Benz w124 korinen 300diesel koneella oleva farmari ja parempaa autoa saa hakea. Edullinen ostaa,varaosat edullisia jos tarttee,ikiliikkuja eli vaikka mittarissa ois 600tkm ni se kulkee vielä toiset 600tkm. Takakontti on ISO ja jos kaataa takapenkit niin olen sinne sisään laittanu 100*200 sängyn niin että takaluukku meni kiinni.

      • mesel

        Meselle, Miten korin kanssa, kun parivuotta vanhoissakin kopat ruosteessa.


      • Tässä on tuolla

        Budjetilla paras vaihtoehto, eli käytännössä ikuinen Mersu w124. Varsinkin Diesel koneiset on kestäviä 1 000 000 menee tosta vaan, ja enemmänki, eikä maksa paljo


      • ljkxfyycghujvhgkjl
        Tässä on tuolla kirjoitti:

        Budjetilla paras vaihtoehto, eli käytännössä ikuinen Mersu w124. Varsinkin Diesel koneiset on kestäviä 1 000 000 menee tosta vaan, ja enemmänki, eikä maksa paljo

        Valitettavasti kun Suomessa asumme, se katsastusmies kopsuttelee sitä pohjaa kerran vuodessa.

        No, jos jaksaa hitsata niin ajaahan sillä.


      • Voi kuulle
        mesel kirjoitti:

        Meselle, Miten korin kanssa, kun parivuotta vanhoissakin kopat ruosteessa.

        Noi ruosteet riippuu ihan yksilöstä... Mersu on tosissaan varma kampe, mutta tuo ruostuminen on miinus. 2000€ ei pakosta ihan saa täysin ruostumantonta yksilöä, mutta ei ne ihan täysiä ruosteläjiä ole, kaikki ainakaan. Riippuu kuinka hyvin on pidetty.


      • TaaviMuumi
        mesel kirjoitti:

        Meselle, Miten korin kanssa, kun parivuotta vanhoissakin kopat ruosteessa.

        Pari vuotta vanhat on juu ongelma, itseasiassa Mersut, jotka on tehty vuoden 96 jälkeen ovat ruosteongelmaisia. Eli osta siitä vanhempi.


    • Kärppä

      Parasta vastinetta saat rahellesi ostamalla Mazda 323 vm 99-2000 1,5 moottorilla. kunhan alle 300tkm ajettu eikä ruosteessa isommin. ei ole ollut murheita mazdassa. 5v ja noin 100tkm

    • Huh huh

      Peugeot 407 kesti ajaa yli 700 000 km samoin Ford Sierralla samat lukemat, nyt Audissa 250 000 ja toimii. Nämä autot ovat olleet mieluisia siksi, että ovat tosi hyviä ja vakaita ajettavia. Toisin on olleet ne muutamat Toyotat, joita olen ajanut. Kyllähän ne kestää, mutta ajo-ominaisuudet, huh????

    • Automyyjä.

      Kun on autosta kysymys löytyy asiantuntijoita joka lähtöön. Lähes poikkeuksetta hyvä auto on sellainen mikä sattuu olemaan "asiantuntijalla" juuri tällä hetkellä.
      En ole koskaan kuullut kenenkään tehneen huonoja autokauppoja, aina kaupat ovat olleet edellistä parempia, vaikka olisi minkälainen vikakasa tullut hankittua.

      Itse pitkään autokauppiaana olleena on kokemusta kertynyt paljonkin eri automerkeistä ja malleista.

      2000e:n auto hankittaessa kannattaa muistaa, että uutta autoa tuolla rahalla ei saa. Mahdollisiin tuleviin remontteihin kannattaa varata rahaa, eikä laittaa koko budjettia auton ostoon.

      Suosittelen japanilaisia tai saksalaisia merkkejä. Italialaiset ja ranskalaiset jättäisin kauppaan, vaikka niitä halvalla saakin.

      • muu maa

        joo, patongit ja makaroonit kierrä kaukaa,Muuten maksat liian kalliit oppirahat.


    • aisantuntia
      • Lapin mies 2:s auto

        Tuo Lada olikin hyvä vinkki, takuuvarma talviauto. Tuon käyn ostamassa heti pois.


    • muutama tötterö

      No mitäs mieltä kauppamies on seat toledosta/ audi 100 näin kun oot kauppamies näitähän saa edullisesti ja osia edullisesti seattiin .
      6seat toledoa pidellyt,8 100 audia omistanut .Edelleen näiden kannalla jos kyseessä on edullinen ja luotettava ajoauto.
      ostettiin toledo 9v sitten km.160tkm ja nyt on kertynyt mittariin 456tkm ei kuluta öljyä eikä koskaan ole välille jäänyt edes polttoaineen loputtua ,kerran uusittu mm.laturi,startti ja hihnoja sekä hehkut ja jarrut .Pidän ajamisesta ja aamuisin aikaseen pitää matkaan päästä oli kesä tai talvi aina on seatti vaan menossa ..Nyt täs taas hankkimassa keväällä sellasta.Kahden entisen lisäksi...noin 250autoa omistanut 25v aikana joten on tullut ajettua,omistettua ja korjattuakin itse ,mut luotan edelleen .Mersuja,audeja,bmw,japseja,jenkkejä yms omistaneena .vm.1976-2013 ja autot vm.1976-2002 väleiltä-

      • tollo3

        eli oot kymmenen auto vuodessa aina ostanut
        älä höpötä.


    • MazdaRulaa!

      Mazda 89- palvelee edelleen!

    • hyi bmv

      älkää vain bmveetä astutte molemmilla jaloilla paskaan se on maailman varmin auto heti toisena mersun jälkeen jos myös toyotassa on vielä jkirjain rintapellissä niin aito japanilainen jos b kirjain nii sähköpuoli kränää kokemusta toyotista 55vuotta se vaan on paras bemarissa kun painaa kaasua niin ääni kovenee ja savu sakenee ei muuta

    • osta käytettyä!!!

      ÄLÄ http://www.dacia.fi tuolta löytyy uus käytetyn hinnalla... No ei nyt ihan parilla tonnilla...

    • pate 2

      Osta Toyota Carina E 1,6 vm-94-95 japanissa tehty,et pety

      • Exmonttööri

        Mulla on tuollainen ja en ole pettynyt ainakaan vielä, en raaski luopua siitä, menisi liian halvalla eteenpäin, annan hyvän auton olla tallissani.


      • audisti
        Exmonttööri kirjoitti:

        Mulla on tuollainen ja en ole pettynyt ainakaan vielä, en raaski luopua siitä, menisi liian halvalla eteenpäin, annan hyvän auton olla tallissani.

        eikö autolla pitäisi ajaa?


      • SumaKatra

        Äsläs puhu potaskaa! Carina E:etä on valmistettu Englannissa myös.


      • kaarinae
        SumaKatra kirjoitti:

        Äsläs puhu potaskaa! Carina E:etä on valmistettu Englannissa myös.

        kato vuosimalli urpo


    • insinsidia

      mulla olis opel insignia vm 2010
      1800€ myyn tarpeettomana kun
      en tarvi enää autoa,jäin eläkkeelle.
      ja raha on vanha keksintö joten sitäkään en tarvi,
      autolla ajettu 75000km ja huollot tehty merkkiliikkeessä-
      täysin kunnossa.

      • KYLLÄ se on niin,että ,pysyt irti rankalaisista,ja laitat toyota garinan,minulla olis vm,97 pitkällä leimalla.tosi hyvä,ajat sillä 5-8v .hyvin pienin kuluin eikä ruostu.raha riittäää ja jääki vielä ,löytyy .netti auto.id,6139144.laatuun voi luottaaaaaaa.


      • Olipa ruma
        vilho.58 kirjoitti:

        KYLLÄ se on niin,että ,pysyt irti rankalaisista,ja laitat toyota garinan,minulla olis vm,97 pitkällä leimalla.tosi hyvä,ajat sillä 5-8v .hyvin pienin kuluin eikä ruostu.raha riittäää ja jääki vielä ,löytyy .netti auto.id,6139144.laatuun voi luottaaaaaaa.

        Miksi pyydät ongelmajätteestä rahaa?


      • heisu

        Moi jos olet ihan tosissasi laita viestiä mulle. [email protected]


      • heisu

        Moi jos olet ihan tosissasi myymässä opeliasi, niin laita viestiä mulle. [email protected]


      • Ostajaehdokas

        Onko autosi oikeesti myynnissä ?? Voisin ostaa jos tuolla hinnalla myyt ooppelin vm 2010.
        Yhteystietosi ??


      • olli6

        olen kiinnostunut ostamaan puh.numero 0500611272 olli


      • YksNeuvvo

        Älä myy tuota ainakaan näille tämän palstan kinuajille. Kysy aloittajan yhteystietoja..
        Voi olla yksinhuoltaja-äiti, jolla on oikeesti tarvetta halvalle ja hyvälle autolle..


      • nätti
        vilho.58 kirjoitti:

        KYLLÄ se on niin,että ,pysyt irti rankalaisista,ja laitat toyota garinan,minulla olis vm,97 pitkällä leimalla.tosi hyvä,ajat sillä 5-8v .hyvin pienin kuluin eikä ruostu.raha riittäää ja jääki vielä ,löytyy .netti auto.id,6139144.laatuun voi luottaaaaaaa.

        olipa nätti carina ja halpa,kävis varmaa sullekin.


    • varman pääl

      Toyota tai corolla, tarkista että öljyt eivät ole harmaat ja jäähdytysnesteessä ei ole öljyä pinnalla. Mielellään juuri katsastettu ja mukaan kahdet renkaat.

      • kummitusjunaksi

        sama auto eli corolla on toyotan malli.
        kumpikin paskoja


      • kum
        kummitusjunaksi kirjoitti:

        sama auto eli corolla on toyotan malli.
        kumpikin paskoja

        Kummitusj. Ihme kun ovat kestävyyslistan kärkipäässä.


    • fdas

      Diesel autoa ei kannata ostaa jos ajaa vuodessa alle 20 000 km

      • pojananuolaijats

        eikä bensaautoa
        molemmat kannattamattomia
        mikään auto ei kannata


      • 5+2

        Kannattaa, jos on rekisteröity 1 1 pakettiautoksi, tällöin dieselvero on vain 60-70€ vuodessa. Ei tosin sovellu perheautoksi...


      • linjaauto on veroton
        5+2 kirjoitti:

        Kannattaa, jos on rekisteröity 1 1 pakettiautoksi, tällöin dieselvero on vain 60-70€ vuodessa. Ei tosin sovellu perheautoksi...

        ei pidä paikkaansa nissan vanettellakin trafin maksut noin 400e


      • kakkosauto
        5+2 kirjoitti:

        Kannattaa, jos on rekisteröity 1 1 pakettiautoksi, tällöin dieselvero on vain 60-70€ vuodessa. Ei tosin sovellu perheautoksi...

        Dieselveron kierto pakettimalliksi auton muuttamalla......
        Eiks toi ole vanhentunutta tietoa? Eikös se poistunut tuo veroetu vuosi-pari sitten, niin muistelen. Tarkistakaapa asia, ennenkuin teette ostopäätöksiä.


    • Älä maksa

      Pudota vielä tonni budjetista niin jää rempparahaa. Kuitenkin tuurilla saa tonnilla yhtä hyvän auton kuin kahdellakin. Arvoituksiahan tuon ikäiset autot ovat mutta kannattaa pysyä suosituimmissa malleissa mitkä on olleet pitkään valmistuksessa. Mallisarjojen ensimmäisiä autoja kannattaa välttää ja harvinaisemmat autot kiertää kaukaa. Tyhjää sinä kahta tonnia maksat, tonnillakin saat ajokin ja jos tuli vikavalinta, ei harmita niin paljon kuin tuplahintainen vikavalinta.

    • Sama aihe pienin...

      Sama aihe pienin välein (AUTO)

    • Osta eläkeläiseltä

      tai perikunnalta vähän käytetty ja autotallissa pidetty, jos on ilmastointi tallissa ollut kunnossa. Merkki on makuasia. Vuosilukukaan ei ole niin paha asia, jos on autoa käytetty vähän. Myöskään hintaa eivät pidä sillä eivät sitä autoa tarvitse yleensä.

    • rönholomi

      ostin 3vuotta sitten vw-venton.93vuosimallia.1.8bensiinin. maksoin 600e. Auto oli katsastettu. kilometrejä ostohetkellä 285000. nyt 356000km. kulutus kohtuullinen. ei ruostetta. parempi ajettava kuin aiemmat omistamani 124mersut,joita täyty ohjata. jarrut uusittu eteen ja taakse maksoi 115e. sis.levyt ja rummut. laturin hihna 14e. en oo mikään merkkifanaatikko mutta mielestäni autoilu ei halvemmaksi tästä muutu.

      • vaikea valinta

        Ajoin vanhoilla mersuilla noin 25-vuotta. Eräs 124 ja 2,4 diesel jonka ostin alkuperäiseltä omistajalta rikkoontui noin 400tkm kohdalla, kone siis. Ei olisi pitänyt hajota. Ilmeisesti entinen omistaja ei ollut huolehtinut riittävästi öljyistä.
        Senkin jälkeen ajoin mersuilla, mutta nykyisin volvolla, koska mersujen korit ruostuvat, teknisesti saattavat kestää.
        Osta kuitenkin noin 1500€ maksaja toyota corolla jossa pitää olla pellit kunnossa eikä kilometrejäkään saisi olla paljoa yli 250tkm.


    • .masa323

      Ostin 400 eurolla katsastetun Mazda 323 vm. -90. Hyvin pelaa ja kuluttaa bensaa n.6 L / 100km.

    • tyota

      Suomi kuljettaa toyotalla :)

    • ostin 260 eurolla meganen -98.erittäin hyvä ostos.katsastus ilman huomautusta.6 litraa sataselle.matka-ajossa.

    • matukka 626

      itellä hyvä kokemus vm.96 mazda 626,koneena oli 2,2 ruisku,ruostevioista huolimatta luotettava ja todella tilava farmariauto,takatilassa oli käännettävät penkit kahdelle.

      • lkjhxgfchvjkbj

        "ruostevioista huolimatta luotettava ja todella tilava"

        Miten ne ruosteviat vaikuttaisi luotettavuuteen, ellei ala menemään jo tukivarsia poikki? Tilavuuteenkin näkisin ruosteen vaikuttavan vain suurentavasti, jos pohja putoaa.

        Mutta ruostettahan noissa kyllä on. Yhden omistin ja jäi viimeiseksi mazdaksi.


    • volovo2014

      Ei sellaista ole olemassakaan... halpaa ja hyvää...

    • orv1231

      Jo 3:s mitsu ja nyt on mitsu 7;lle hengelle.Entisellä ajoin 630tkm, en tiedä paljonko tällä mutta 2.0l kone ja keskikulutus 8.9l/100 ei kuluta ölyä,olen vaihtanut tulpat,suodattimet, öljyt ja lasinp.kumit,jakopää vaihdossa seuraavalla kerralla,aina valmis lähtöön,on bensa-kone.katsastettu,myyn vähien ajojen vuoksi jos ostaja sattuu.En moiti enkä kehu kuten luin noista ylläolevista teksteistä.Hinta on 500eeuroa päälle varaamasi summaa.vuosimalli 2009( muistaakseni).

    • Osta jobbarilta

      Tärkeintä on ostaa jobbarilta. Näin saat kosketuksen aitoon rikolliseen ja muistat ostamasi auton ikuisesti. Siihen on tehty kaikki huijaukset mitä mahdollista. Lisäksi verot, vakuutukset ja korjaukset ovat maksamatta. Autosta löytyy myös varastettu mankkari ja huumejäämiä, sekä tietenkin sossun kuitteja. Jobbarithan ovat monialaisia pikkurikollisia ja sosiaalipummeja.
      Hienointa ostossa on luihun valehtelijan puheet ja olemus. Myös sosiaalitukien varassa olevan jobbarin haju on tarttunut auton sisustaan ja se haisee aina märän koiran ja roskiksen sekoitukselta.
      Kokemuksesta kannattaa maksaa pari tonnia, samalla saa uusia ystäviä, kuten poliisit, velkoja perivät yksityishenkilöt ja verottajan, sekä ulosottomiehen.

      • munaro uhtoniu

        ost a hino atuo, kaiki koijaukset tethy. Juri ratsastettu, hakku meni kerasta läpi. Pinta littoa. Sota khota antmnak numroon, en ole ajokunnos vilä 24 tnutiin. Vtuti se kstatuskänyti, vein trupaan stä ukoa ja piloosi vei lutkaan, kakua jälel vlieä se 24 tnutia.


    • halpiaisilla ajava

      Halpiaisilla ajaneena voin sanoa, että tuolla 2000€ budjetilla saattaa löytyä jopa 2000-luvultakin hyvä auto, koska eletään sentään jo vuotta 2014!

      Siitä voidaan sitten olla montaa mieltä, että mikä on hyvä merkki. Itse olen suosinut ranskalaisia autoja, joissa arvo laskee nopeasti käyttöarvoa enemän. Näissäkin pitää olla tarkkana, että saa rahalleen vastinetta.

      Autoja paremmin tuntemattomalle suosittelisin kuitenkin vaikka Toyotaa, jotka vanhempanakin tuppaavat olemaan kunnossa. Yksi kuitenkin hankinnassa on selvä asia, että edellisen omistajan on tarvinnut vaihtaa mahdollisimman paljon kuluvia osia uuteen ja jos jakopään hihna on vielä hiljattain vaihdettu, aina parempi. Remontteja ja muita korjauksia ei kannata alkaa ostelemaan rahalla auton mukana, erikseen on joku selkeä vika, joka on helppo korjata vaikkapa sitten katsastukseen, jonka edellinen omistaja on ko. vian vuoksi jättänyt tekemättä.

      Muutenkaan mitää hurjia täysremontteja on turha alkaa näihin rutukoihin enään tekemään. Meidän perhe ajelee halvat kilometrit pois näistä halpiaisista ja niin pitkään, kun kohtuullisesti menee katsastuksesta läpi, niin ajetaan. Toki renkaat, jarrut ja valot pitää kunnossa olla, niistä ei tingitä, mutta kosmeettiset jutut ei meitä hetkauta. Lommo jos tulee jonkun muun aiheuttamana, siitä rahat pois vakuutusyhtiöltä kertakorvauksena ja jos lunastaa meinaavat, niin pidetään romu itsellä, potkitaan lommot suoriksi ja ajellaan entistä halvemmalla autolla. Omia lommoja ei lasketa, kuin ihan lastenkasvatuksen vuoksi ja tietysti erityisesti pyritään olemaan aiheuttamatta lommoja toisille!!

      Nettiautosta löytää helposti nämä halpiaset, monet merkkiliikkeet myy isoissa erissä nämä kalmistot tarhakauppiaille, joista tekee joskus löytöjä, sitten niin viimeisen päälle huollettuja paapan silmäteriä, jotka on vaihdettu vielä uuteen autoon. Tälläinen kalmistokauppias ei niitä ala juuri eroittelemaan, menee millä menee ja sillä sitä sitten taas ajetaan halvalla viisi seuraavaa vuotta ja vähintään 100000km mittariin.

    • ulkonäkö

      Moottorin osalta auton iällä tai ajomäärällä ei ole mrkitystä. Ainoastaan moottorin tiivisteet rapistuvat ja vuotavat nesteitä. Auton alusta ruostuu ja akselisto kuluu. Ostat vanhan tai uuden niin joudut joka tapauksessa korjauttamaan akselistoa vaihteita, jarruja. Huom! Auton kori muodosta auton hinnasta 80 prosenttia.

    • joo :)

      Erittäin hyvä ketju, eli 2000€ ei kannata ostaa minkäänlaista autoa. Rahaa pitää laittaa kiinni joko enemmän tai sitten vähemmän ja loput korjauskustannuksiin.

    • Saare Sinilä

      Aivan turhia selittelyjä ja katteettomia puheita!
      Ostat tietty Lujaa Laatua ja jää viellä tonni pensaan ja kuohujuomaan!

    • Kannattaa ostaa Mersu W124 tai W202.

      Jos et ole ruosteelle allerginen, myös W210:aa voi varauksella suositella.

    • käytäntö

      Yleensä käytettyjen autojen osalta on käytäntö että jokainen korjauttaa auton katsastusta varten millä seuraava voi ajaa seuraavaan katastukseen asti tai pidempää. Ostat minkä auton tahansa niin sinun pitää korjautta auto seuraavalle joka ostaa sinulta auton. Jos käytettyä autoa ei ole katsastettu seuraavalle käyttäjälle niin jätä auto ostamatta.

      • sääntökirja

        Jos et korjauta autoa käytön jälkeen niin et saa myytäväksi autoa. Mentät joka tapauksessa rahat oli auton hinta mikä tahansa. Esimerkiksi auton hinta on 2 000 euroa. Korjauskustannukset 500 -1000 euroa seuraavalle ostajalle. 2000 euron hinta on 2500 - 3000 euroa tai menetät 2000 euroa romuttamolle.


    • AvE9

      Eiköhän Toyota Avensis ole tuossakin luokassa paras

    • eerol24

      FIAT

      • hyvä huomio!

        Fiat on hyvä autometkki koska Fiat autoja ei korjata. Saat aina uuden auton tilalle samalla hinnalla mitä 10 vuotta vanhan käytetyn auton. Tämän takia käytety fiatit ovat aina romuna. Sama on Renaultin kanssa. Jotkut sanovat että nämä merkit ovat huonoja, koska ovat rikkinäisiä, koska eivät tiedä kyseistä käytäntöä.


      • sisäpiiritieto
        hyvä huomio! kirjoitti:

        Fiat on hyvä autometkki koska Fiat autoja ei korjata. Saat aina uuden auton tilalle samalla hinnalla mitä 10 vuotta vanhan käytetyn auton. Tämän takia käytety fiatit ovat aina romuna. Sama on Renaultin kanssa. Jotkut sanovat että nämä merkit ovat huonoja, koska ovat rikkinäisiä, koska eivät tiedä kyseistä käytäntöä.

        Ei tarvitse ihmetellä miksi nämä automerkit ovat uusien myytävien autojen kärjessä. Useinmiten liställä ovat Toyota, wolkkari, kodak... Näitä autoja myydään paljon koska käytetystä saa paremman hinnan mitä ei korjatuista. Tämän takia uusien auotojen myynti tilasto on virheellinen.


    • corollanainen

      Mulla maailman ihanin farkkucorolla -98. Ei mikään vauhtihirmu, mutta tähän mennessä huoletonta elämää ollut. Toyotasta en enää luovu, takana ranskatar ja pari saksalaista ja sitä ennen liuta corollia. Harmittaa, kun edellisestä toitsusta luovuin, huolettomampaa merkkiä saa etsiä (vaikka onkin hajuton ja mauton).

    • osamaksukauppa

      Osta vuokra-auto. Hae pankista autolaina 10 000 euroa ja osta auto 120 euron kuukausimaksulla. Liikenteessä on lukematon määrä autolainalla osotettuja, Meillä ei ollut varaa ostaa 150 000 euron asuntoa, mutta asuntolainalla saatiin asunto 500 euron kuukausimaksulla. Sama hinta mitä vuokra-asunto.

    • 10vuotta mersumies

      kyllä se mersu on autojen kuningas,siitä ei pääse mihinkään,ainoa "vika" on ruostuminen mutta silti heittämällä miljoonia ajetaan!!

    • onhan-nuita
    • hae liikkeestä vaan

      Täältä saisi halvalla kunnollisen menopelin.
      Ollut vanhalla mummolla käytössä pienellä saarella.
      Ainoastaan sunnuntaisin käytetty kirkkomatkalla ja silloinkin menty vain peruuttamalla.

      Jos täältä on tarkoitus kysellä vakavissaan tietoja, niin ihan sama, vaikka polttaisi ne rahat suosiolla saunan pesässä
      Tämä saittihan on täynnä pelkkiä paikallisia Pelle-Hermanneja.
      Tuskin ymmärtävät edes vessapytyn toimintaa.

    • toy2

      Osta Toyota. Sen ajan Toyotat ovat idioottivarmoja tekniikan kestävyydeltään. Mutta koeajossa itse kiinnitän huomioita "istuvuuteen", eli sopiiko se just mulle. Sit joitain nopeita käännöksiä ja jarrutuksia mieluiten liukkaalla (jos löytyy) - tietää, miten yhteisymmärrys pelaa. Auto on turvallinen ja hyvä, jos se on sopiva. Tosin Tuon ikäluokan Toyotakin taitaa maksaa vähän enempi. Osta vanhempi. Vielä varmempi.

    • mazda1

      Osta multa eilen leimattu ajoaikaa 24.4.2015 asti tekniikka Ok kaikki huollot ja
      korjaukset tehty asianmukaisesti,on laitettu jakopää moneen kertaan tuulilasi
      iskarit niveliä jo muuta pienempää huoltokirja kuittia on näistä 8000€ edestä.
      Ehjä sisältä ja päältä ei hävitä nesteitä ei vuoda mitään, kahdet melkein uudet
      renkaat aluvanteilla.Auto on Mazda 626 farmari vm 98 ajettu 318000km auto
      ei kolise eikä rämise ajaessa vie vähän bensaa myyn sen takia että ostan
      itselle isomman farmarin Mondeo tai Volvon jossa on koukka.

    • Goijari

      Kyllä ostaisin sellaisen auton joka on juuri katsastettu ilman sanomisia(merkkejä otteessa, jotka tulee ehdottomasti tarkistaa) Hyvät renkaat tulisi löytyä ja kahdet, ja molemmat omilla vanteilla(säästyt vannetöiltä) Huoltokirja olisi hyvä olla ja että autoa on huollettu lähiaikoina, tarkista onko jakoremmi(jos ei ketjulla) koska vaihdettu(tietää n 200-700e rahamenoa jos heti edessä) Kysy miten pitkään on ollut auto myyjällä, jos vain muutama viikko tai alle 6kk niin älä osta koska kyseessä todennäköisesti autokoijari, Tutki korin ruosteet tarkasti, katso tuulilasin kunto, katso savuuttaako auto, aja kunnon lenkki n 10-15km ja testaa kaikki vaihteet, myös pakki, seuraa nouseeko lämpö, kuuntele tarkasti pitääkö ylimääräisiä ääniä, katso vinnaako kun päästät ajossa hetkeksi ratista, Tarkastele onko kytkin kulunut, eli ottaako kiinni vasta kytkimen ollessa melko ylhäällä, kuuntele pitääkö vaihteet mitään ylimääräistä ääntä, kuulostele kolahtaako auto kun ajat kuopista, testaa kiihtyvyys ja jarrut, katso turvavöiden kunto tarkasti(eivät saa olla rispaantuneita) Katso tiputtaako auto nesteitä alleen, tarkista onko öljy minkä väristä(ruskea=juuri vaihdettu, Musta=vaihdosta jo aikaa, Harmaa=vettä menee öljyn sekaan ja kansi voi olla sökö, kokeile kaikki lämmityslaitteen nopeusvaiheet, kokeile tuulilasin pyyhkijät(etu ja taka) Katso onko moottori kovin öljyinen, tarkista Trafilat onko autosta jäänyt veroja yms maksamatta ja tee kaupat jos siltä tuntuu ja muista tingiä :) Huomioithan sen että jos ostat auton yksityiseltä niin takuuta niissä ei sitten ole, mutta auton voit kuitenkin heiltä saada yllättävänkin edullisesti :) Onnea matkaan sinulla :)

      • testi1

        Kytkimen voi tarkistaa vaihtamalla esim. nelonen päälle (kaasua hiemman) ja päästämällä kytkin hitaasti irti. Jos auto sammuu heti kytkimen päästettyä ylös niin kytkin on kunnossa.


    • Romulla ajavako?

      En tiedä mikä auto sinulle sopisi parhaiten vaan itse ajan vm98 406 pösöllä, ostin sen 7v sitte 400tkm ajettuna ja nyt on mittarissa reilu 850tkm, vikaa ei ole suuremmin ollut mitä nyt jarrupaloja ja -levyjä, sekä joitain niveliä sillointällöin pitänyt vaihtaa. Osat ovat kyllä olleet edullisia, kallein nivel on varmana maksanut sen 30e ja koko aikana on remonttiin mennyt rahaa varmasti alle 1000e joskin itse olen osat vaihdellut, ja ruoste ongelmia ei ole ollut. Vaan tämän ketjun perusteella toki ajan maailman huonoimmalla autolla, vaan sekös vasta onkin minun onneni niin saan seuraavankin adullisesti kun muut eivät sitä arvosta :) Tosin tiedä sitten millon pitää seuraava ostaa koska tällähän ajetaan niin kauan ku moottori pelaa.

      • toy2

        sori. piti vaan lukee sun teksti, ei peukuttaa alaspäin. terv. toy2


    • virtaviivainen

      Kuuluta käyttötarkoitusta! Mikä on autosi käyttötarkoutus? Onko tarkoituksena liikkumisväline kaupunkiin vai pitkäämatkaa vai imago vai ihmiskujetukset, koirat ym. 80 prosenttia vastanneista valitsee auton imagon takia.

    • Tyytyväinen

      Citroen xsara picasso hyvä perhe auto tilaa on ja motit on vahvoja. Ajo aikaa pitäsi olla ettei heti tarvitse katsastaa ,kuluja siintä tulee ja jos leima on tuore niin auton pitäisi ollla kunnossa.

      • moneen käyttöön

        Xsara Picasso on kokoluokassaan ylivoimainen ykkönen!
        Todellinen perheauto ja tilaihme.


    • srfgvgvgvvvvgvtv
    • Toshimiesh

      50-luvulla tehtiin parhaat miehet ja 80-luvulla parhaat autot.
      Vm -88 Sierran moottori on kuin uusi. 0-100 km/h 10,4sekuntia.
      Molemmat olemme vapaasti hengittäviä, eikä henki vingu/haise.

    • Uno

      2000-luvun Puntsikka, mahdollisimman vähillä kilometreiillä (max. 150 000) ja katsot, että huollot tehty ajallaan ja mielellään henkilöltä, joka pitää autoaan tarkasti. Vaatii tietysti itseltäsikin suurempaa huolenpitoa, mutta kestää siten paremmin. Hintaluokka kunnon ja kilometrien suhteen 900-1500e. Älä osta yli 200 000 km ajettuja. Ja ei muuta kuin kovaa ajoa.

    • v401

      90 luvun automerkeistä paras on toyota, ovat kestäviä ja tarvittaessa helppoja huoltaa.

      Toyota, volvo, mercedes benz, mitsubishi, nissan, mazda ovat kaikki hyviä merkkejä noilta vuosilta.

    • tässä kaikki

      Niin uusi ja vähän ajettu ketjukoneinen japanilainen kuin mahdollista, ja mielellään autokaupasta eikä yksityiseltä. Ja olisi hyvä jos ennen ostopäätöstä pääsee näyttämään autoa altapäin jollekulle joka näkee onko se ruostunut.

    • fordi

      Itse hommasin juuri 97vm. Ford Mondeon. Katsastuksesta meni kertalaakista läpi. Moottori vaihdettu pirteämpään 1,8 litraseen, jolla ajettu 100 000km(koko autollaki vaan 270 000 km) ja ainaki ite oon ollu tyytyväinen ja hintaki oli vaivaiset 550€.

    • auto tohtori

      Älä ainakaan osta renaulttia, citroenia, peugeottia, fiattia, volkkaria tai opelia. jenkit on paskoja myös. Ranskalaiset on pahimpia jo kun katsoo katsastushylkäys tilastoja. Renaulta lagunan ja meganen hylkäysprosentit 50 - 60%. Vanhoista parhaita ovat japsit kuten tojota, nissan, honda jne. Ruoste on ongelma mutta koneet on ikiliikkujia. Paljon näkee noita 1,3 litran bensakoneella olevia corolloita joissa 400tkm mittarissa. Niissä on rittävät ominaisuudet normaaleihin ajonopeuksiin vaikka vähän nuhapumppuja ovat. Varusteita ei yleensä juuri ole kuten saksalaisissa mutta jostain on tingittävä. Eipähän tule niitä sähkövikoja niin paljoa.

      • Ei sen merkillä väli

        Sen verran kyllä nyt puolustaisin näitä ranskalaisten autojen hylkäys%, että niillä ajavat ihan toisen tyyppiset ihmiset, joiden elämään ei kuulu auton palvominen ja siten katsastuksesta haetaan vain vikalista, jonka mukaan korjataan viat.
        Ajan itse ranskalaisella halpiaisella, enkä juuri stressaa katsastuksen suhteen, jos lamput katson, että palavat ja alla kunnolliset renkaat, niin katsastukseen vaan. Siitä sitten selviää, että lähdenkö autokauppaan vaiko mitä teen.
        Näitä halpiaisia kuitenkin on niin hyvin tarjolla, että ei näiden kanssa kannata alkaa nipottamaan. Nuorisolle olen ostanut Toyotaa (todella hyvä 800€) ja Ooppelia (pojalle löyty tosi hyvä farkku-ooppeli 1000€), kun eivät kuulemma voi ajaa näillä ranskalaisilla. Mulle on ihan sama, ei ne kestä niillä vaikka oli merkki mikä, mutta tykkäävät ajaa.
        Vaan ihan oikeesti hyviä ohjeitahan täällä on tullut. Vanhassa autossa on aina vikoja, ne vaan pitää yrittää ostaessa minimoida, ettei niitä tule ostoksen mukana omalle tontille. Vähän kilometrejä ja mahdollisimman hyvä ja tietty halpa. Nyt on alla 10v. vanha Pösö, ostin pari vuotta sitten halvalla vähän ajettuna. Voi olla, että vielä pari vuotta ajetaan, mutta sitten on kilometrejä mittarissa jo aika paljon. Tässä on lähellä Kuusakosken vastaaottopiste, sinne voi viedä vanhat autot...
        Uutta autoa en osta liikkeestä, on niin kallista, koska sillä pitäs ajaa ihan loppuun asti. Jos alat vaihtelemaan, häviät aina ja pitää teettää kalliit huollot. Näillä halpiaisilla ajaa halvimalla. Uusi auto kannattaa ostaa muutaman viikon ikäisenä joltakin, joka on ostanut sen osarilla just liikkeestä, sillä ajaa vuoden ja saa vielä omansa pois, edellyttäen tietty että osaa ostaa sen auton. Monta kertaa olen ostanut tälläisen uudehkon auton halvalla.


    • asijantuntija

      toyota,nissan,mazda ja mb aikas varmoja kulkineita halvassakin hintaluokassa, kunhan vaan et sorru Renault,fiat ja skoda merkkisiin autoihin,niitä älä ota edes ilmaiseksi vaikka kuinka myyjä kehus hyväksi.

      • rellu-kuski

        renalt meganella (vm 2000) 290 000 km takana ilman suurempia remontteja.
        Relluissa vahvat koneet, ja hyviä ajaa. Etupään "koiranluita" meneee, mutta halpoja vaihtaa..


    • jakke4

      Vaikkapa 90-luvun alun Honda Accord. Katsot vaan että pelleiltään kunnossa.Koneella ajaa kevyesti yli 500.000 km.Kokemusta on!Unohda kaikki ranskalaiset ja italialaiset.Toyota toinen hyvä vaihtoehto.Eikä tarvitse maksaa edes 2000 euroa!

    • Muistisääntöjä: ei italiaanoille. Ja jos vaihdekeppi tuntuu normaalilta, eli kaikki vaihteet tuntuu menevän päälle samalla lailla, jos liike esimerkiksi kolmosvaihteella tuntuu erilaiselta, alkaa synkrot olemaan loppu, ei sinänsä mikää traaginen juttu, vekkuli vain ajaavaste, ja syylärin korkin ku aukaasoo eikä kupli niin hyvä on. ja luonnollisesti silmämääränen peltien kunnon arviointi ja sähkölaitetiden ´toiminnan tarkastaminen. Ja tietysti jos auto käynnissä, kuuluu ääni, painaa kytkimen pohjaan ääni loppuu=laatikko laakerivikanen, ei kiitos autolle.

      Ja tämmösten autojen korjauskustannukset ovat murto-osa uudempien autojen vastaavista. Muutamalla satasella pärjää vuoden. Uudemmissa autoissa merkkihuollossa oven aukaasu maksaa senverran. Tämä on herkkä asia niille jokka on paasannu siihen nelipyöräseen peltilehmäänsä monta kymppiä rahaa ;) Ja tietysti liikennevakuutus 70% bonuksilla vastaan täysmälli osamaksuautossa, niin jokainen voi tehdä vuosikustannuksesta omat johtopäätökset.

      ittellä ollu halpoja vanhoja romuja 3 tässä 17 vuoden kortillisena olon ajan ja kallein remontti oli kansi, joka piti käyttää oikaasussa ja se maksoo tiivisteineen alle 400 egee. No itteppä ostin kansivikasen auton, ehkä olis voinu mennä uudella tiivisteellä mutta ei arvannu kasata, ko kevytmetalli kansi.

      Halpa auto on osa imagoa, ei statussymboli, ja siis imagostahan pitää pitää huolta :D

      • Se jäi mainitsematta että kerran jääty välille, ja sekin oma syy, kun ei aijjoos vaihda polttoaine suodatinta. Meno loppuu kun ei polttoaine enää virtaa :/


    • videokuvaa

      Ostat katsastetun auton niin kaikki pitäisi olla kunnossa. Katsastuksessa on tarkistettu kaikki oleelliset. Yksityiseltä ostamisessa ei ole kuluttajansuojaa, mutta kysymyksiin valehteleminen on rikos. Kannattaa ottaa mukaan kamerakänny ja kuvata koko ostotapahtuma. Monella näkyy olevat autokaupassa mukana kamerakänny.

      • *ucco

        Niin pitäisi, mutta kun ei ole. Keväällä meni Tempra katsastuksesta moiteetta läpi, mutta kesemmällä katsoin miksi puskuri takana sivussa roikkuu > hitsaus 120. Myöhemmin liikutin kättäni alustassa ja käteen sattui pikku rupi. Rapsutin sitä ja tuloksena oik etulattiassa tehtiin hitsaus L- muotoinen ala 120 €. Kun muuta huoltoa oli tehty aiemmin, tämä 'papan helmi' kelpasi vaihdossa Opeliin. Siinä on tehty jo yli 1000 € huoltoa ja remonttia ja lisää on tulossa.
        N 10 sitten ostin käytetyn Camryn 1988 , kun Toyota on luotettavaksi sanottu. Oli juuri katsastettu mutta peräpään pohja seulana. 3-4 v aikana piti 5-6 kertaa hitsata ja muuta laittoa päälle.


    • harrastelijapuuhaste

      Olen itse harrastellut ja puuhastellut autojen kanssa yli 20 vuotta... mielestäni auton kuntoon vaikuttaa eniten se, miten se on huollettu. Huoltokirja on ehdoton, ja koita ostaa auto suoraan omistajalta jolla se on ollut pidemmän aikaa. Noissa vanhemmissa autoissa tahtoo olla ruoste pahin ongelma. Kaikkea muuta pystyy vielä suht helposti laittelemaan, mutta ruoste on sellainen, että se tahtoo uusia vaikka sen laittelisi. Jos auto tulee jokapäiväiseen kauppakassi käyttöön, niin voisin suositella esim Fiat puntoa, jossa on sinkitty kori, ja ei siis ruostu helpolla. Niitä saa tuolla rahalla jo 2000 mallisia pelejä, ja on todella edullinen sekä taloudellinen auto omistaa. Ei toki ole maantiellä mikään raketti, mutta kaupungissa pärjää hyvin. Vaimon käytössä oli tuollainen, ja yli 10 vuoden aikana ei ollut mitään isompia ongelmia. Toki muista tässäkin tarkistaa se huoltokirja. Katso vaikka dynamic malleja, joissa on hyvät varusteet. Onnea hakuun.

    • vinkkejä,,

      Eihän vanhalla autolla mitään glamuuria saa eikä ole tarviskaan .
      Tärkeintä on luotettavuus , kestävyys ja alhaiset remonttikulut.
      Toyota on sellainen auto. Niitä on paljon ja jos on tuuria voi löytää
      ikäihmisen luopuessa auton jolla on ajettu alle 100000, eli uuden karhea.

    • autoasentaja_79

      Toyota Corolla / Toyota Carina II - Carina E. Siinä on luotettavimmat pelit ihan tilastojenkin mukaan. Varaosat on todella halpoja ja nyrkkipaja tekee rempat taskurahoilla. Tekniikka on perus perus, että näitä osaa korjata amiksesta valmistuneet finninaamatkin. Ostaessa kannattaa tiedustella huoltohistoriaa, tulossa olevia isompia huoltoja mm. jarrut, jakopääremontti. Onko katsastus edessä, koliseeko jossain? Ruostetta pahasti? Renkaiden kondis kannattaa tsekata myös, siinä heti 300€ menoa jos uusi satsi alle, mutta jos muuten hyvä auto niin ehdottomasti kaupat.

      Säälittää aina kun joku tuttava hakee jotain vähän spesiaalimpaa ulkonäköä ottamalla erikoisemman auton. Yleensä niissä se vasta vikaa riittääkin. Autokaupat kannattaa tehdä järjellä, ei tunteella. Pitkässä matkassa lompakko kiittää! Ajatella sitä vaan kulkuvälineenä ei muuna. Toyota ehdottomasti luotettavin!

      • auto asentaja puhuu järkeä ,onhan noita ,jotain autosta tietäviä muitakin .viisas mies.


    • 6+20

      Parhaat autot tehtiin 1980-luvulla, aikana, jolloin helposti särkyvää tekniikkaa laitettiin konepellin alle mahdollisimman vähän. 1980-luvulla valmistettu Lada tai Toyota on paras vaihtoehto, jos etsii hyvää hinta- / laatusuhdetta.

    • relluuu
      • relluuu

    • Pruts Pruts

      Jos saisi vielä niin ottaisin Trapantin hyvä vehje ,sillä piti muistaa ajaa 70 kymppiä koska tikka lensi 60 kymppiä

    • Onnea valintaan

      Ihmiset haluavat näköjään kusettaa valinnoillaan.

      a) Älä osta saksalaista tai käytännössä mitään eurooppalaiseksi tunnistettua autoa kaytettynä, jotka eivät toimi uutenakaan kysymässäsi hintaluokassa.

      b) Edellisellä ohjeella olet lähellä totuutta, mutta avaa käyvän moottorin öljykorkki ja laita kätesi aukkoon. Jos ei tapahdu puhallusta käteen, asiat ovat aika hyvin.

      c) Kurkista nyt pakoputkea. Onko putki puhdas tai edes vapaa öljystä. Pahimmat tapaukset miuodostavat tumman öljyrenkaan pakoputken pään ulkopuolellekin.

      d) Koeajolla auto ei vetele mihinkään suuntaan, jonka varsin moni laatuauto tekee vanhana.

      e) Jos löydät autosta huoltokirjan täytettynä olet varmasti lähempänä edellisiä kriteerejä.

      f) Käyt koeajolla ja kuuntelet ääniä autosta. Aja etuvetoisella tiukkaa rinkiä ja kuuntele vetoniveliä. Rusahduksia ei saa kuulua. Muutenkin kaikki toimii.

      g) Käyt jonkin itsepalveluhuoltoaseman pukilla ja kopautat koteloita. Kuulet äänestä peltien kunnon.

      h) Aina löytyy autoja, joilla on ajettu vähän ja joiden markkinahinta on olematon iästä johtuen, mutta ei kunnosta riippuen.

      100 000 km 2000 euron autolla ilman korjauksia on luettuasi antamiani ohjeita.

      P.S. Yhtäkään Fiatia tai vaikkapa Citroeniä ei ole olemassa, jotka toimisivat edes uutena ilman korjausta ja jatkuvaa säätämistä. Saksalaisiin olen itse menettänyt rahani ja siksi hyvällä suosittelen pysymään niistä erosta. Teen tämän ymmärrettyäni, ettei aloittajalla todellakaan ole rahaa kokeiluihin.

      Myin itse Toyota Camryn 900 eurolla ja lupasin autolle edelleenkin vähintään 100000 km huolettomia kilometrejä. Tämänhän kaikki Camryn tuntevat jo tietävätkin.

    • Äläosta!
    • Onhan noita

      2000e saa jo 2000-2004 auton ja jopa kohtuu km:llä. Ilmastointikin löytyy usein.

      Nissan Primera / Almera perusvarmoja valintoja ilman turhia Toyota lisiä hinnassa.

      Daewoo / Chevrolet / Suzuki kohdalla voisi tehdä löytöjä, ajatuksella niin uusi pikkuauto kuin tuolla rahalla saa.

      Ranskalaisia tila-autoja saisi halvalalla, mutta riskit?

      Seat, VW, Skoda jollakin teknisesti yksinkertaisella moottorivaihtoehdolla (= vähän venttiileitä) voi olla ihan järkevä valinta, kun vain hyväksyy sen, että korjattavaa tulee toisinaan.

      • R4U

        Ota "riski", rakastu ranskalaiseen.

        Meillä on kolmas ranskalainen tila-auto nyt menossa. Kaikista varoituksista huolimatta riskit eivät ole realisoituneet. Yhden kerran on katsastuksessa hylätty 10 vuoden aikana, syynä oli väljä raidetangonpää. Jarrupalojen ym. kulutusosien lisäksi muutama viidenkympin TDC-anturi on vuosien vaihdettu ja yksi 30 € puola. Ruostetta ei ole ollut, edes yhtään pakoputkea ole vaihtanut vaikka vanhimmat ovat olleet 200 tkm ja 11 vuotta palvelleita.


    • ---

      kylläse on Volvo 240 mutta ei köyhillä ole varaa maksaa bensoja tohon

    • haba1

      renault clio

    • kunkku1

      opel corsa

    • Pikkuautooo

      Kahdella tonnilla saa vain kesäauton. Hyvällä säkällä kestää 5 kk. Jos ei itse osaa korjata, niin en suosittele. Tai pitää olla tuttavapiirissä joku joka osaa tehdä esim. jarruremonttia, nesteitten vaihtoja jne.. Merkkikorjaamot laskuttaa 80-90€ tunnilta. Kandee miettiä. Jarruremppa on minimi 4h. Jakohihnan vaihto 8h työ ja hintahaitari 600-1000€. Halvimmaksi tulee sellainen mahdollisimman pieni auto (noin 1000 kuution moottori) ja vähän ajettu (alle 150 tuhatta km).

    • taxari

      mikäs tässä ajellessa 1978 mallisella taunuksella ;)

    • Jee onnea auton osto

      Vakuutukset ynnämuut on jo aika nihkeitä kanssa. Sitä kelaa et ostan parinsadan euron auton ja ajelen sillä mut sit menee 2x enemmän kaikkeen paskaan

      Mut uskon että tolla budjetilla joku iha kelpopeli löytyy eikä nyt mitään pelkkää yhtä vuotta kestä. En ostais autoa jos kone savuttaa

    • valinnanvara

      Osta FIAT - saat kaupan päälle VIAT!
      Osta SKODA - neljä pyörää ja LODA.
      Osta LADA - ruostetta itärajan takaa.
      VOLGA! Loppuu ennen kuin velka.

      • Vanha vitsi...

        Ja mistähän näitä paria viime mainittua saa vielä ostaa, etenkin Volgaa?

        Skodankin kohdalla vitsi on vanhentunut...


    • Hei,

      tärkeämpää kuin itse auton (merkin ja vuosikerran) valinta, on hyvän huoltajan ja korjaajan löytäminen. Kun löydät henkilön, joka osaa korjata autoasi edullisesti, luotettavasti ja nopeasti, niin voit hengittää rauhassa.

      Toinen kysymys on sitten tarpeistasi: kuinka suuri on perheesi ja millaiseen ajoon tarvitset autoa? Vietkö lapset kouluun ja harrastuksiin? Menetkö töihin autolla?

    • Mallia koeajoon

      http://www.youtube.com/watch?v=Q5mHPo2yDG8&feature=share

      Olen itse ollut hieman vastaavassa tilanteessa aikoinaan yli 30v. sitten, kun liikkeeseeni tuli nuori nainen ostamaan uudehkoa Saab 99 Turboa ja käväisimme koeajolla. Jälkeenpäin selvisi, että ko. henkilö harrasti autourheilua...

    • Ajomies

      Perheautoksi Toyota Gamry. On laadukas ja iso auto. Ei mikään syöppö kokoonsa nähden. Sen saa kahdella tonnilla, kun jaksaa vähän katsella. Erittäin kestävä auto. Tarvittaessa osia ja korjaamoita löytyy helposti. Varma valinta. Miinuksena tarjonnan vähyys.

    • W 124

      Olen ajanut halpis-autoilla 30 vuotta ja parhaimmat ovat Japanilaiset tai Mersut.Älä tuijota vuosimalliin autoa ostaessasi.

    • Kaikki viat

      Älä osta Renaultia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ei vale

      Vaadi myyjä valheenpaljastustestiin, niin siitä se lähtee.

    • oijö

      > Mikä olisi suht ok / luotettava merkki, kun puhutaan esim. 90-luvun henkilöautoista?

      Niitä ei ole, paitsi museossa.

      • tartti2

        Itsellä on Toyota Camry 92 ja Museoauto Corona 2000 mark 2, ovat varmoja.


    • korjaamonomistaja

      osta toyota huolettomia kilometrejä tiedossa.pysy kaukana ranskan,italian ihmeistä.

      • passkoja..

        Corollat on jostain syystä ylihinnoiteltu suomessa. 2000 e.llä, tai alle ei saa kuin loppuunajettuja -90 luvun tojotia.
        Säkällä voi löytyä joku vähän ajettu ja huollettu, mutta suurin osa esim. nettiauto.com:issa myynnissä olevista alle 2000 euron tojotista on täysin romuja..


      • Korjaamonomistaja ex

        Kyllä ranskalaisillakin ajelee halvalla, mutta tärkeintä halvalla autolla ajamisessa on, että pysyy tutuissa merkeissä. Merkistä toiseen pomppiminen tuo vain huonoja kokemuksia, kun outoa autoa ostaessa ei osaa katsoa tyyppivikoja.
        On totta, että Toyota on varma merkki, mutta korjaamaan voi joutua niitäkin, jos ei ostaessa osaa vikoja katsella. Parhaan vanhan auton saa kuitenkin joltain jobbarilta, joka ostaa merkkiliikkeen vanhat vaihtoautot rontissa kuntoon katsomatta. Jos auto on ollut uudesta saakka samalla omistajalla ja vaihdettu sitten uuteen, oli sitten merkkiä mitä hyvänsä, ajelee sillä melko varmasti tavallisessa ajossa vielä vuosia. Pitää vaan ostaessa osata katsoa, ettei osta mitä sattuu.
        Mitään erikoisuuksia ei kannata vanhana ostelemaan, normaali perheauto ja siihen löytyy halvalla osiakin, jos niitä sattuu tarvitsemaan ja sellaista on edellinen omistajakin huoltanut paremmin.


    • 1000e saa hyvän ford mondeon, escortin, primeran, carina, accord, kun katsoo ajettu alle 200 tkm., eikä auto ole ruosteläjä, 2000e vaikka mitä maxima, 90- luvun isompi volvo, tai uudempi laguna vähän ajettuna, kun vähän tietää autoista.

      • S - 80

        Juuri näin jos viitsii vähän tutkia vaikkapa Nettiauton sivuja nin kyllä alkaa jo
        löytymään 2000 luvun autoja pariin tonniin ja jopa alle, kun muistaa pysyä
        erossa Ranskalaisista ja Italialaisista autoista koska ne tietää murheita.

        Katsoo että auto on hiljattain katsastettu ja että huoltokirja on kondiksessa
        ja että löytyy kuitteja viimeaikaisista korjauksista niin voi löytää hyvän yksilön.


    • Tartti.

      Toyota Carina E liftbäk 93-95.

    • Aivan . .

      . . sama, mikä auto, tuloksena on joka tapauksessa murhetta ja paljon rahanmenoa!

    • Autopuksu

      Kannatetaan Japanissa tehtyjä Toyota Carina E liftbäk 93-95. Niitä vähän ajettuja ei enää löydä mistään, joten remppaa nekin jo kaipaa, kun niillä on jo ajettu lähes 200.000 km ja niitä on edelleen myynnissä, ei kai ne ihan romuja ole olleet uutena, kun nistä vieläkin jotain pyydetään.

      • Turvallisuudesta

        Japanilaiset olivat aika turvattomia autoja kolaritilanteissa 80-luvulla ja osa merkeistä ja malleista vielä pitkälle 90 luvulle.

        Toyotalla tilanne taisi parantua vasta -97 julkaistun avensiksen myötä.
        esim. Carina E loukkaantumisriski on aika suuri onnettomuustilastoissa.

        Nissan taisi -90 julkaistulla Primeralla olla ensimmäisten japsien joukossa, kun turvallisuuteen oli selvästi panostettu. Primerat pärjänneet alusta alkaen hyvin onnettomuustilastoissa. -95 julkaistu Almera luonnollisesti jatkoi samaa linjaa.


    • men jo

      Siis miten niin säälittävää ja miten niin tehtiinkö?
      Silloin tehtiin viimeiset AUTOT, ostin auton viimeksi 150 €
      ja korjasdin sitä 1500 € se on tuossa ollut nyt 7 vuotta
      jonka aikana olen vielä joutunut laittamaan 150 € kiinni korjauksiin.

      Ostaa halvan ja teettää siihen kone remppaa
      kattoo samalla onko hitsattavaa, niin kyllä se siitä lähtee.
      Oma kun on vappasti pyörähtelevä ei ole tuosta jakopäästäkään
      niin väliä.

      Välissä kokeilin vuosien 1996-2000.
      pysytten nyt ja vastaisuudessa vuosissa 80-89.

    • Ratkaisu

      Täs olis yhdet vielä varmat pelit Dösä ,Spora ja Stoge ei tartte funtsaa muuta kun et matkalippu on voimassa.

    • kkll

      v. 2001 ostin 700e katsastamattoman saab 900c -89, jolla oli ajettu 170 tkm, auto ruosteeton, pikku vikaa kuluvissa osissa. minun ajokilometrit ovat vuodessa n. 10 tkm, nyt olen saabilla ajanut hieman vajaat 300 tkm. mittarissa, kone kuin uusi , eikä ruostetta pahemmin ole, aina välillä olen rasvaillut ja öljynnyt autoa,, kulutus osia vaihdeltu tarpeen tullen, rahaa korjauksiin ei ole pahemmin mennyt, mitään remontteja ei ole tarvinnut tehdä. autolla ajaa 100tkm vielä huolettomasti, varmaan 200tkm. jos viitsisi ajaa. ajatettelin vielä 5 vuotta itse ajaa, ja sitten ostankin jo 2000e auton, kuku hullu ostaa uuden auton tai pistää autoon rahaa, halvallakin voi ajaa

      • öluytyrxjhlk

        Jos kukaan ei olisi "hullu" ja ostaisi sitä uutta autoa, mistäs sulle se seuraava käytetty sitten saataisiin?

        Ja joku haluaa laittaa rahaa autoonkin, joillakin on enemmän kuin toisilla ja siinä ei sitten enää 30.000 tai 50.000 euroa tunnu enää missään.

        On myös ihmisiä jotka laittaa rahaa menemään vaikkei oikeasti olisi siihen varaakaan. Heillä on usein selityksenä, hei kerran me vaan eletään, raha on käyttämistä varten.

        En väheksy kokemuksiasi saabin kanssa, varmasti hyvä auto pikkuiseen ajeluun, mutta jos autoon olisi tarkoitus ajaa vaikkapa 50tkm vuodessa, se ei taitaisi saabillasi onnistua. Siksikin uusia autoja ostetaan.

        Tarpeita on monenlaisia ja taloudellisia resursseja niiden toteuttamiseen.


    • ostafiiuniinonhyva

      Fiat stilo on hyvä auto. Kokemusta on. Varaosat halpoja ja kuluttaa vähän n. 6-7 l/100km. Lämmityslaite on tehoton, mutta kun sen laittaa täysille niin tulee lämmin. Takapenkillä on hyvät tilat. 2003 vuosimallia saa jo alta 2000€

    • Etsi nettiautosta alle parin tonnin hintaisia, mutta jätä muutaman satasen kesäritsat tutkimatta. Katso sieltä sellainen merkki ja malli, jolla on useampaa myynnissä olevaa yksilöä ajettu 400-500tkm ja käy koeajamassa vastaava, jolla on ajettu vähemmän. Tiedät tällöin, että tekniikalla pärjää pitkälle, jos yksilöä on vaan huollettu asianmukaisesti.

      Kilometrit taas ovat käänteisellä tavalla merkki hyvästä autonpidosta: auton kuin auton saa ajettua 100tkm asti, jonka jälkeen se voi olla hyvässä kunnossa tai todella huonossa kunnossa. Jonnekin 200tkm hujakoille ei enää pääse, ellei ole huollettu tai tehty isompaa korjausrumbaa jossain vaiheessa. 300tkm mennessä auton hinta on jo tippunut niin, että autoa on käytännössä pidetty käyttöarvon takia eikä myyntiarvon takia, mistä syystä sitä on ollut käytännössä pakko huoltaa, jotta siitä on ollut hyötyä palvellessaan arkikäytössä. Jos jollakulla nimittäin on varaa ajella 300tkm asti huonolla huolloilla ja korjailla sitten huollon puutteesta laukeamattomia paikkoja aina, kun niitä menee rikki, tyypillä on takuulla varaa ajella uudemmallakin autolla.

      Toki osa paljon ajetuista on oikeasti loppuunajettuja, mutta ääritapaukset tunnistaa helpommin.

      Itse en nuukana miehenä alle 200tkm ajettuja ostele. Siinä vaiheessa autoon on jo vaihdettu kuluvia osia kertaalleen ja tehty isompia huoltoja. Auton mukana tulevasta huoltokuittipinosta tai huoltokirjasta voi tarkistella, että mitä autoon on tehty vuosien varrella. Jos sellaista ei löydy, niin kannattaa vaihtaa yksilöön, josta löytyy.

      • Korjaamonomistaja ex

        Joo käytetty auto kannattaa ostaa, kun kuluvia osia on vaihdettu riittävästi ja selvästi pidetty huolta. Monasti merkkiliikkeisiin tulee ensimmäiseltä omistajalta uuteen vaihdossa tälläsiä vanhoja autoja. Merkkiliikkeet ei niitä ala mitenkään vähittäin kaupittelemaan, vaan myyvät ne rontissa jobbareille. Jobbarin tarhasta monasti löytää tälläsen aarteen, pitää vaan osata katsoa.
        Jokaisella merkkiliikkeellä on omat kanavansa myydä nämä vanhat vaihtoautot. Tietysti, jos sattuu olemaan joku tuttu myyjä merkkiliikkeessä, joka vinkkaa sopivan auton ennen jobbarin kuormaan laittoa, niin voi saada suoraan ostettua hyvän. On joskus säälittävää katsella, kun täysin hyvää autoa menee vaihdossa ihan ilmaiseksi uuteen autoon, vaan se on vanhan auton kohtalo. Ei merkkiliikkeet ala niillä kauppaa enään tekemään.
        Ap:lle sanoisin sen verran, että kannattaa kuitenkin katsella sellainen auto, jossa on jo ilmastointi, kun niitäkin on jo tarjolla tuossa hintaluokassa. On kuitenkin NIIN paljon mukavampi ajella kesällä, kun autossa on ilmastointi. Tosin yksi huoltokohde lisää, mutta jos auton huoltokirjassa on maininta ilmastoinnin huollosta säännöllisesti, niin siitäkin voi päätellä, että autosta on pidetty huolta.


    • ap. kirjoittaja

      Kiitos paljon vinkeistä!! Toyotaa olen itse asiassa harkinnutkin, sillä olen pari sellaista omistanut ennenkin ja molemmat olivat huolettomia autoja, vaikkakin 80-luvulta :)!

      Auto tulisi 4-henkisen perheen käyttöön, lähinnä työmatkojen ajeluun sekä lasten hoitoonviemiseen. Eli päivittäiseen kaupunkiajoon.

      Totta kai haluaisin vimpan päälle hienon ja turvallisen, uudehkon pelin mutta tässä rahatilanteessa se ei valitettavasti onnistu. Lisäksi asumme sen verran syrjässä että julkinen liikenne oiken ole vaihtoehto lastenkaan takia.

      Auton ulkonäöllä tms ei ole mitään merkitystä, kunhan pelittäisi ja varaosat olisi helposti saatavilla jne. Jotenkin se Toyota nyt houkuttaisi..

      • Halpisautoilija

        Toyota ei varmaankaan olisi huono valinta. Perheen koon huomioiden Carina E tai Camry voisi tulla kysymykseen, miksei mulkosilmä-Corollakin, jos siihen mahdutte. Ruosteet kannattaa katsoa huolella, muutenhan nuo pelaa yleensä hyvin. Aiemmin suosittelin Volvo 940:stä. Jos kuitenkin ajo on pääasiassa taajamassa voisi tuo Toyota silloin olla parempi valinta ja jos ei tarvitse paljon kuljettaa tavaraa.


    • minulla vastaus toiveesiis ,edullinen ja hyvä ka tosi luja.ota yhteyttä-ja jääki rahaa ,on kokemusta,

      • juuri garina.ja hyvä ja sinulle mukavasti.


    • katteeks käypi

      Ennen oli Essonbaarin tietotoimisto, jossa tiedettiin kenellä on paras paras kosla, mannen Mersussakin (lue Volvo) oli jopa rekkarit etu ja taka puskurissa
      Nyt ei ole parasta enää olemassakaan, on vain huonoja NAAPURIN autoja.

    • -hv

      Kyllä vanhoista autoista jotakin faktatietoakin on olemassa.

      Ykkösvihollinen on luonnollisesti ruoste.

      Vähiten ruostuvia on 1990-lukulaisista ranskalaiset, erityisesti Peugeot. Peugoteissa on tyyppivikana taka-akseli ja takatukivarsien laakerit.

      Teknisistä vioista kallein on mahdollisesti katkeava moottorin nokka-akselin hihna. Ja se ongelma saattaa tulla melkein mihin tahansa merkkiin. Uudemmissa Toyotoissa on nykyisin ketju hihnan tilalla.

      Ja vanhoissa Saabeissa, alkuperäisessä Saab 900:ssa on ketju nokka-akselin käyttäjänä. Auto on muutenkin varsin vahva, 300 000 km Saabilla ei ole vielä paljon. Mutta ruostuu ne Saabitkin varsinkin pohjasta, jos ruostesuojauksia ei ole hoidettu, muita erityisiä vikoja niissä ei sitten olekaan.

      Jos haluaa sellaisen auton, missä on mahdollisimman vähän pikkuvikoja, laadukkain auto lienee vanhoista Mazda 323. (Mutta pitää varoa ruostetta, ja japanilaisiin varaosat on kalliita.)

      Mutta jos todella pitkää käyttöikää ḧakee niin kyllä Saab 900 on ykkönen. Auto ei ole ihan pieni ja syö luonnollisesti bensaa vähän enempi kuin pikkuautot.

      • *ucco

        Oli Mazda 323 farmari 1,6 i vm 1990. Ostin 2002 paljon ajettuna, kun juuri muita farmareita ei ollut kaupan. Moottori ok mutta ruosteita riitti: mm bensatankki ,-putki, takana etutukivarret ja reikä toisen takana pohjassa, jäähdytin. Ei mukava istua eikä ajaa, mutta kelpasi vaihdossa jopparille ja sai sen heti myytyä eteenpäin.


    • volovo

      itsellä ollut joku 30 autoa,14 niistä taitaa olla volvoja ja 11 vielä 850 mallia.
      ei ikinä ollut mitään oikeita vikoja,tietenkin jarrujen kulumista ja lämppärin moottoreita ja tuollaisia kulutus osia. ja on sinkkikorinen paitsi takaluukku ei taida olla.
      myös japanilaiset yleisesti hyviä tosin vähän ruosteisia.
      tuurilla voi saada vaikka hyvän ranskalaisen tai italialaisen auton vaikka olisi jo 25v vanha.

      kannattaa ottaa joku autokorjaaja vaikka mukaan auton ostoon jos on tuttava piirissä,tai jos ei ole niin kavereilla varmasti on ja eiköhän korjaaja suostu maltillisen matkan päähän katsomaan jos pullakahvit tarjoaa ja uskoo että viet autosi huoltoonkin hänelle sitten.

      • dsrfthfdhfghfhgdfhdf

        Korjaaja saattaa myös ostattaa sellaisen auton että saa sen huoltoon itselleen nopeasti. Varovaisuutta...


    • Pillkates

      Osta 1999-2000 mallinen Ford Focus farkku 1.6 bensa.
      Hyvä ajettava, osat edullisia. Kuluttaa n 6-7 sadalla.
      Flikalla n 200thkm ajettu , vielä menee laakista läpi katsastuksessakin.
      Osia on tietty vaihdettu jarrupalat ja raidentangopäät kertaalleen mutta mikään ei ole ikuista.
      tässä esimerkki. jos olisi tarvetta hakisin heti pois.
      http://www.autotalli.com/vaihtoauto/33123139/Ford/Focus/1999/Espoo?pos=14&page=1

    • Tämä tarina on tosi

      Olin vuosi sitten samassa jamassa, auto piti saada 2000€. No lopulta tuli ihan tuohon lähelle autojobbarille Avensis, ajettu 230000km. Menin kattomaan autoa ja näytti ihan hyvälle, lopulta valui jobbarikin ulos ja kunnon rapulassa oleva oikea iilimato ilme alkoi esitellä autoa.
      No lopulta koeajolle ....mitä viittua, täähän on ihan hyvässä kunnossa. Tarjosin sen 2000 mikä oli rahaa ja kaupat syntyi siitä paikasta. Ajelin auton kotiin ja kyykkimään kaikki alustat, koneen vuodot ja muut, ei mitään missään. Nyt olen ajellut autolla vuoden ja käytin just katsastuksessa, ei mitään vikaa koko aikana.
      Siis se sika kusi mua silmään ja myi hyvän auton halvalla, olen ajellut sillä nyt oston jälkeen 32000km ja olen edelleen tyytyväinen.

    • Lo Oulusta

      124 Mersu. Ajomäärästä riippuen joko bensa tai diesel.

      Vakuutukset halvat.
      Osat halpoja.
      Ei huolta jakohihnasta (ketju kestää käytännössä ikuisuuden).
      Tuolla 2tonnilla saa jo aika hyvän yksilön.

      Omastani maksoin 1050 parivuotta sitten, normi öljynvaihtojen yms lisäksi, en ole joutunut tekemään mitään remonttia.
      Paitsi katsastukseen raidetangonpää.

    • loppone

      Volvo V70 tai jos löytyy vielä hyvä yksilö mallia 940.
      Siitä ei perheauto parane: lämmin, tilava, turvallinen ja luotettava.
      Pikkasen toista kuin riisikupit tai euromosset.

      • ---

        joo ja kulutus on se vajaa kymppi satasella


      • Onpa vähän
        --- kirjoitti:

        joo ja kulutus on se vajaa kymppi satasella

        10,7 näyttää oman v70:n ajotietokone 40 km/h keskinopeudella ja just kattelin yhtä myynnissä olevaa 14,3 l/100 km keskinopeus 30 km/h.


    • Luulotautinen

      Olen ostamassa Renault Laguna vm2000 ajettu hieman yli 400000km,kannattaako uhrata vähäisiä euroja siihen,hinta on 890e,muuten siisti kaikin puolin mutta nuo km arveluttaa.

      • lagu-99

        samalla hintaa saat yli puolet vähemmän tahkottuja lagunoita..


    • Rosoner

      Kahden tuhannen euron budjetti on melko pieni auton metsästykseen. Saat varata kyllä parikymmentätuhatta vähinttään oikeasti hyvään autoon. Tohon hintahaarukkaan en osaa sanoa kyllä paljoakaan. Ehkä käytettynä joku vanha ja paljon ajettu saattaisi löytyä. Kaikki merkit ovat melko luotettavia, se riippuu omasta mieltymyksestäsi. Etsi siis yksityishenkilöiltä.

    • halpa on halvempi

      20000 auto menettää arvoa 300e kuussa ja sillä korjaa jo mitä tahansa romua että se pysyy liikenteessä. Ja säästää kaskot..

      • Menee mitä menee

        Autokohtainen tuo arvonmenetys . Minä menetin arvonalennuksena vaihdossa uuteen, vaihdokki 2008 vaihdoin 2011 uuteen pikkuautoon , Vaihtoautolla oli ajettu hieman vajaa kolmekymmentätuhatta km . Väliraha oli 4200 euroa eli kuukaudessa vajaa 120 euroa. Vaihdokin hinta oli uutena noin 18000 euroa , uusi auto maksoi samat 18000 euroa. Uutta autoa ei tarvitse korjata. Ainoastaan huolto kerran vuodessa. Kuudes uusi auto on nyt menossa vaihtoväli on ollut 3-6 vuotta.
        Kokemusta löytyy myös käytettynä ostetuista muutama kymmenen, alkaen vuodelta 1966. Aina auton ostossa menettää euroja kuka vähemmän kuka enemmän. Sijoitukset ovat aivan jotain muuta kuin auton hankkimisia. Auto on kulkuväline joka maksaa ja kuluttaa rahaa.


      • ot buing
        Menee mitä menee kirjoitti:

        Autokohtainen tuo arvonmenetys . Minä menetin arvonalennuksena vaihdossa uuteen, vaihdokki 2008 vaihdoin 2011 uuteen pikkuautoon , Vaihtoautolla oli ajettu hieman vajaa kolmekymmentätuhatta km . Väliraha oli 4200 euroa eli kuukaudessa vajaa 120 euroa. Vaihdokin hinta oli uutena noin 18000 euroa , uusi auto maksoi samat 18000 euroa. Uutta autoa ei tarvitse korjata. Ainoastaan huolto kerran vuodessa. Kuudes uusi auto on nyt menossa vaihtoväli on ollut 3-6 vuotta.
        Kokemusta löytyy myös käytettynä ostetuista muutama kymmenen, alkaen vuodelta 1966. Aina auton ostossa menettää euroja kuka vähemmän kuka enemmän. Sijoitukset ovat aivan jotain muuta kuin auton hankkimisia. Auto on kulkuväline joka maksaa ja kuluttaa rahaa.

        Kerropa mikä oli oikea ostohinta - ei siis se halvin listahinta vaan auton arvo varusteineen. Ettei vaan olis unohtunut lisävarusteet, renkaat ja toimituskulut mahdollinen rahoituskulu. Ei kukaan maksa kolmivuotiaasta autosta yli puolta uuden vastaavan hinnasta.


      • Ostohinta
        ot buing kirjoitti:

        Kerropa mikä oli oikea ostohinta - ei siis se halvin listahinta vaan auton arvo varusteineen. Ettei vaan olis unohtunut lisävarusteet, renkaat ja toimituskulut mahdollinen rahoituskulu. Ei kukaan maksa kolmivuotiaasta autosta yli puolta uuden vastaavan hinnasta.

        Ostohinta 17600 toimituskulu 600 = 18200 Väliraha 4200 euroa talvirenkaat vanteet ostin itse uuteen autoon. Toimituskulut olivat mukana välirahassa .

        "Ei kukaan maksa kolmivuotiaasta autosta yli puolta uuden vastaavan hinnasta"
        Autoliike hyvittää vaihdossa uuteen. Kolmivuotiaasta puheenollen kerron parhaan hyvitys hinnan vaihdossa uuteen autoon corolla 1,6 sol 1999 ajettu 90000km
        Vaihto tapahtui 2008 eli auto oli 9 vuotta vanha, hyvin varustettu mm ilmastointi. 8 aluvannetta erittäin siisti ja hyväkuntoinen hyvitys hinta 8000 euroa.
        Katsoppa esim. nettiautosta mikä on toyota yariksen hintataso , vähän ajetun ja siistin hintapyynnit 2-3 vuotta vanhojen.


    • Onpa kallista.

      Osta Volvo 240. Niitä saa alle 6000 euroon :)

    • The best or nothing.

      Olen omistanut 60 vanhaa autoa ja parhaat ovat Mersu ja Toyota älä edes harkitse muita.

      • merkkitietoinen240

        Totta, W123 240 kiisselinä on patarautaa, ainoa asia on korroosio, jota suola aiheuttaa. Lantikka olis mun Favo Toyo.


    • Oudonmaanlintu

      Selvistä keskustelun aloittajalle koskaan mitään, vai tuliko tästäkin Trollien kuhertelu paikka?

    • höpöautoton4

      juu, tolla hinnalla ei kannata liikoja toivoa. osta chrysler voyager, bensaa syö mut eteenpäin pääsee.

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2508
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1868
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      74
      1816
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1318
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1238
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1198
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1068
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1060
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      914
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      913
    Aihe