Litra kossua viikossa per suomalainen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL tiedottaa, että suomalaiset joivat vuonna 2012 puhdasta alkoholia 9,6 litraa henkeä kohti.

Yhdessä 38-prosenttisessa Koskenkorvapullossa on alkoholia 19 cl. Jos kaikki joisivat vain kossua, siitä tulisi vuodessa 50,5 pulloa eli käytännössä pullo per viikko. Päivää päälle runsas 7 cl eli tukeva yömyssy.

Kaikki suomalaiset eivät kuitenkaan juo. Monet lapset aloittavat jotakin merkitsevän juomisen vasta 17-18-vuotiaina, monet vanhukset, erityisesti naispuoliset, eivät nauti käytännössä ollenkaan ja muutamat aikuisikäisetkin karttelevat kunnon ottomeininkiä. Kun näin on, juominen keskittyy suppeampaan piiriin ja aktiiviryypyttelijöiden osuudeksi tulee kevyesti 20 litraa, eli sata pulloa kossua.

Jos tuo 9,6 litraa puhdasta etyyliä laimennetaan 4,5 prosenttiseksi keskiolueksi, siitä kertyy 213,33 litraa eli 640 normaalia 0,33 l pulloa keskaa. Pari pulloa per päivä jokaiselle suomalaiselle. Edelläolevaa aktivistisääntöä seuraillen hänen päivätyökseen tulee neljä pulloa eli 28 pulloa per viikko.

Päihdelinkki kertoo:
"Suomessa riskiraja terveelle, keskikokoiselle miehelle on 24 alkoholiannosta viikossa (yli kolme annosta päivittäin juotuna) tai vähintään 7 annosta kerralla. Vastaavat luvut naisille ovat 16 (noin kaksi annosta päivittäin juotuna) tai 5 annosta kerralla.
---
Riskikäyttö on kyseessä silloin, jos nämä rajat ylittyvät säännöllisesti.
Riskirajat merkitsevät siis väestötutkimusten perusteella huomattavaa juomiseen liittyvien riskien lisääntymistä."

Toisinsanoen tavallinen suomalainen saunakaljoittelija ylittää riskirajat kevyesti normaalissa elämässään.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014010117885048_uu.shtml

6

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä uutinen

24 alkoholiannosta viikossa, menee alle, huomenna vedän noin 20 annosta. Olen siis kohtuukäyttäjä!

• choke päällä

Muutenko et vetäisi?

• kbfnfdnfnfldldmdlffll

Ruotsissa kaljakori on 20 pulloa, joka on optimi määrä. Suomessa yleensä tuo neljä pulloa jää yli. Ja pakkohan ne on juoda pois seuraavana päivänä, ettei vanhaksi mene. Kolme voi juoda ilman että ottovaihde menee päälle. Neljä on juuri se raja, että joutuu taas hakemaan lisää. Kierre. Ovelasti suunniteltu pakkauskoko, lisää myyntiä!

No vastaavasti olut on suomessa laimeampaa, joten -0.

• iso mies

Kohtuus korkkaajan korvien välissä..ei sitä mikään THL voi sanoa!

• Vajausta tiedoissa ?

Muista tämä, kun tarvitset terveydenhuollon palveluja "kohtuullisen" kippaamisesi takia.

• Terveysaikapommi !

Kun esim. minä en juo Kossua lainkaan, niin miten paljon oikeasti juovat ne, jotka juovat juomattomien osan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      66
      5555
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      2882
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      274
      2581
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2439
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      21
      2140
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      261
      1734
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      57
      1313
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1193
    9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      88
      1155
    10. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90