Kuka vatipää tuo dogo argentinon koirapuistoon??????

ziisus mitä meininki

Eli iso koirapuisto täynnä koiria tänä aamupäivänä, tosi kivasti meni kaikilla koirilla ja oli hauskaa ja kaikki leikki niin mukavasti. KUNNES tuli dogo argentino aikuinen uros ja vielä oli pallitkin tallella.
Kävi isottelee kaikille puiston uroksille, nylkytti jokaisen eli alisti, pari sai hampaista ja murisi ja ärisi. Tää vatipää muija kuka sen sinne toi ei mitenkää torunu koiransa alistamisia ja pomotteluja, yksi mies joutu repii dogo argentinon pois koiransa päältä.
Ei argentino ole mikää puistokoira haloo!!!! Kakat housuissa oltii kaikki siellä tästä isosta ns tappajasta.
Sen verran jokainen huus sille muijalle ja sen koiralle että muija lähti onneksi puistosta, ja viel huudettii et anna olla viimenen kerta ku tuot tota koiraa ja varsinkaa ittees tähän puistoon tai poliisit on paikalla. Huh sanon minä, omat koirani onneksi säilyi ilman naarmuja.

64

2598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei roturasisti

      Järkyttävää miten on olemassa noinkin vastuuntunnottomia koiranomistajia. Koirapuisto on vain sellaisia koiria ja omistajia varten jotka ymmärtävät, että sinne pääsevät vain sellaiset jotka osaavat elää ja toimia laumassa mieluiten vain leikatut, ettei tule vahinkoa.

    • 112

      ei ehkä paras vaihtoehto ole dogoa puistoon tuoda, mutta kysyisin sulta et millähän helvetin periaatteelsoitatte poliisit, tai no voitte soittaa mutta missään ei ole kiellettyä dogoa puistoon tuoda vatipää!! ymmärrän kyllä muuten TODELLA HYVIN kirjoituksesi.

      • No olisihan tossa

        jo tänään ollut noilla peruste soittaa ne paikalle. Siellä sitä olisi ollut purtuja piskejä läjäpäin. Nyt vaan vähän epäilen että seuraavaksi tuo omistaja päättää pitää koiraansa auki missä tahansa puistossa. Mitähän siitä sitten seuraa, näyttää aika.


      • TörkeetäToimintaa
        No olisihan tossa kirjoitti:

        jo tänään ollut noilla peruste soittaa ne paikalle. Siellä sitä olisi ollut purtuja piskejä läjäpäin. Nyt vaan vähän epäilen että seuraavaksi tuo omistaja päättää pitää koiraansa auki missä tahansa puistossa. Mitähän siitä sitten seuraa, näyttää aika.

        En tiedä missä pilvilinnoissa elät mutta ei poliisit todellakaan tule koirapuistoon siksi että siellä on joku dominoiva koira, joka antaa toisille hammasta. Niillä on parempaakin tekemistä.

        Jos koirasi olisi tullut raadelluksi olisit voinut viedä asian poliisille, mutta ei ne jepet sieltä tule jos soitat että nyt äkkii tänne, täällä on koira joka käyttäytyy uhkaavasti.

        Meiltä jäi puistoilut sen takia kun sinne tuntui tunkevan hirveästi dominoivia ja alistavia koiria, mutta en silti kokenut että minulla on oikeus tulla sanelemaan että kuka sinne puistoon saa tulla. Omistaja ei toiminut oikein ja dogo kuulostaa hirveältä tapaukselta, mutta tekään ette oikein hommaa hoitaneet kunnolla vaan ryhdyitte kiusaamaan. Aika törkeää huudella tuolla tavalla toisen perään.

        Lisäksi teillä kaikilla taisi olla jo asennevamma koko rotua kohtaan ja uskotte että koirapuistoon kuuluu vain kivat noutajat ja äidin pikku mussukat.


      • on noita muitakin
        TörkeetäToimintaa kirjoitti:

        En tiedä missä pilvilinnoissa elät mutta ei poliisit todellakaan tule koirapuistoon siksi että siellä on joku dominoiva koira, joka antaa toisille hammasta. Niillä on parempaakin tekemistä.

        Jos koirasi olisi tullut raadelluksi olisit voinut viedä asian poliisille, mutta ei ne jepet sieltä tule jos soitat että nyt äkkii tänne, täällä on koira joka käyttäytyy uhkaavasti.

        Meiltä jäi puistoilut sen takia kun sinne tuntui tunkevan hirveästi dominoivia ja alistavia koiria, mutta en silti kokenut että minulla on oikeus tulla sanelemaan että kuka sinne puistoon saa tulla. Omistaja ei toiminut oikein ja dogo kuulostaa hirveältä tapaukselta, mutta tekään ette oikein hommaa hoitaneet kunnolla vaan ryhdyitte kiusaamaan. Aika törkeää huudella tuolla tavalla toisen perään.

        Lisäksi teillä kaikilla taisi olla jo asennevamma koko rotua kohtaan ja uskotte että koirapuistoon kuuluu vain kivat noutajat ja äidin pikku mussukat.

        Toi poliisien paikalletulemattomuus pitää varasti paikkansa, mutta pakko sania, että pari kertaa on ihan paikalla olevana ihmisenä pelottant, jos koira on käymässä toisen kimppuun. Noi tilanteet kun voi edetä mihin vaan...

        Kerran meidän lähipuistossa oli nainen, jolla mukana aggressiivisesti käyttäytyvä rotikka - ja kaksi lasta, alle kouluikäisiä. Siinä kohtaa teki mieli soittaa jo jonnekkin lastensuojeluun, tyhmempikin tajuaa millaisessa vaarassa vähän vaahtosammutinta isompi on jos joutuu keskelle koiratappelua. No eikö siinä sitten käynyt juuri niin, että meidän kolmekytkiloselle koiralla tuli tikkejä useita. Jolkotteli puistoa ympäri, kun rotikka kävi lapaan kiinni. Tässä kohden minä (vaikka kait ei väliin saisi mennä) ryysäsin hakkaamaan fleksillä rotikkaa päähän, ja päästi se lopulta irti. Omistajasta ei ollut hyötyä, sillä hänen prioriteettinsa luonnollisesti oli saada lapset turvaan, toinen syliin ja toinen selän taa. Poistuin paikalta, eläinlääkäriin, huutaen kaikki meileeni sattuneet solvaukset. Naisen selitys? Aivan pokerina alkoi PUOLUSTAMAAN koiransa käytöstä:"Sun koira rupes mun koiralle". Ensinnäkin, koirani oli siis jolkotteli jonkun hajun perässä hyökkäyshetkellä, ja toisekseen, koirapuistoon tuotu koira ei saisi koskaan, ikinä käydä toisen päälle. Ei varsinkaan sillä perusteella, että joku "rupesi" sille.


    • räksyjen omistaja

      Ensinnäkään kyllä siellä puistossa saa leikkaamattomatkin pusitoilla, ja kaikki rodut saa puistoilla. Ja itse olen ollut tilanteessa kun kaksi koiraa miehellä hyökänny yhen koiran päälle ja poliisi kutsuttu paikalle, poliiist sano että tulee tekee ilmoituksen poliisi asemalle jos ei hyökkäävien koirien omistaja suostu maksamaan viuluja, eli ku koirat raateli kiltin koiran, joten todellakin voi ja kannattaa kutsua poliisi paikalle jos siellä on varsinkin tällänen dogon omistaja joka antoi koiransa käyttäytyä huonosti. Soittakaa vaa seur kerralla poliiist, niin tekisin itekki.

    • vfffbff

      Rodusta riippumatta koira saa tulla koirapuistoon, kunhan tulee toimeen toisten koirien kanssa.

      • snakun isäntä

        Niinpä. Ja kaikki muut sitten "saavat" vain toivoa, että tämä tulija on hyväpäinen ja sopuisa ja "tulee toimeen toisten koirien kanssa". Mutta jos ei olekaan, jos ei tulekaan, niin mitäs sitten?

        Siinä sitten ehkä toteutuu se dogon omistajan "vastuu": hän ehkä korvaa raadellun koiran lääkärinkulut tai - jos huonosti käy - koiran arvon. Ja tähänkö sitten raadellun/tapetun koiran isännän/emännän on tyytyminen?

        Kuonokoppapakko olisi yksi ratkaisu, rotukielto toinen.


      • ohjetaululla lukeeko
        snakun isäntä kirjoitti:

        Niinpä. Ja kaikki muut sitten "saavat" vain toivoa, että tämä tulija on hyväpäinen ja sopuisa ja "tulee toimeen toisten koirien kanssa". Mutta jos ei olekaan, jos ei tulekaan, niin mitäs sitten?

        Siinä sitten ehkä toteutuu se dogon omistajan "vastuu": hän ehkä korvaa raadellun koiran lääkärinkulut tai - jos huonosti käy - koiran arvon. Ja tähänkö sitten raadellun/tapetun koiran isännän/emännän on tyytyminen?

        Kuonokoppapakko olisi yksi ratkaisu, rotukielto toinen.

        Koirapuistossa tapahtuneet tappelut,menevät yleensä omistajien omaan piikkiin.Jos koira puree muita,ei välttämättä omistaja korvaa mitään.Vihaista koiraa ei saisi puistoon tuoda,mutta sekin on hyvin laaja käsite,mikä kenenkin mielestä on vihainen.
        Kun vie koiransa muiden sekaan puistoon,sen riskin ottaa,että tappeluun koira voi joutua.Itse puistoilutan vain tuttujen koirien kanssa .Ihan turvallisuussyistä.


      • snakun isäntä
        ohjetaululla lukeeko kirjoitti:

        Koirapuistossa tapahtuneet tappelut,menevät yleensä omistajien omaan piikkiin.Jos koira puree muita,ei välttämättä omistaja korvaa mitään.Vihaista koiraa ei saisi puistoon tuoda,mutta sekin on hyvin laaja käsite,mikä kenenkin mielestä on vihainen.
        Kun vie koiransa muiden sekaan puistoon,sen riskin ottaa,että tappeluun koira voi joutua.Itse puistoilutan vain tuttujen koirien kanssa .Ihan turvallisuussyistä.

        >>Koirapuistossa tapahtuneet tappelut,menevät yleensä omistajien omaan piikkiin.Jos koira puree muita,ei välttämättä omistaja korvaa mitään.


      • pelottelutarkoitus
        snakun isäntä kirjoitti:

        >>Koirapuistossa tapahtuneet tappelut,menevät yleensä omistajien omaan piikkiin.Jos koira puree muita,ei välttämättä omistaja korvaa mitään.

        Hyvä huomio - tuskinpa siitä välittää.

        Tappajakoirat ovat aina ihmisillä, jotka vähät välittävät muista ihmisistä tai heidän lemmikeistään. Onhan tappajakoira varta vasten hankittu muiden uhkailua, kiusaamista ja alistamista varten.

        Kaikki koirat eivät sovellu sivistyneeseen yhteiskuntaan. Väkivalta on Suomessa kiellettyä. Siksi ei pitäisi sallia myöskään koirarotuja, joita käytetään väkivallan välineenä.


      • ....
        snakun isäntä kirjoitti:

        >>Koirapuistossa tapahtuneet tappelut,menevät yleensä omistajien omaan piikkiin.Jos koira puree muita,ei välttämättä omistaja korvaa mitään.

        Ainahan joku koira on toista isompi, siispä kuonokoppa kaikille koirille samalla.
        Spanieli on pirusti isompi kuin chihu, jne.
        Muutkin osaa purra kuin "dogot ja vastaavat" - ei chihun omistajaa lämmitä välttämättä vain se että se koppa on dogolla.


      • snakun isäntä
        .... kirjoitti:

        Ainahan joku koira on toista isompi, siispä kuonokoppa kaikille koirille samalla.
        Spanieli on pirusti isompi kuin chihu, jne.
        Muutkin osaa purra kuin "dogot ja vastaavat" - ei chihun omistajaa lämmitä välttämättä vain se että se koppa on dogolla.

        Ero on siinä, että chihun omistaja voi jotain tehdä lemmikkinsä puolustamiseksi, jos hyökkääjä on spanieli. Mutta mitähän teet, jos hyökkääjä on dogo argentino? Voin omasta kokemuksestani (ks. Tappajakoira-keskustelu) kertoa, että et yhtään mitään, jollei sinulla ole terä- tai ampuma-asetta käytettävissäsi.

        Niin kauan kuin dogoille ja chihuille ei ole omanlaisilleen tarkoitettua tilaa olemassa (pikkukoirille usein onkin), kumpaisenkin omistajien on syytä harkita, viekö ystävänsä kaikille yhteiseen koirapuistoon.


      • Sivusta_
        snakun isäntä kirjoitti:

        Ero on siinä, että chihun omistaja voi jotain tehdä lemmikkinsä puolustamiseksi, jos hyökkääjä on spanieli. Mutta mitähän teet, jos hyökkääjä on dogo argentino? Voin omasta kokemuksestani (ks. Tappajakoira-keskustelu) kertoa, että et yhtään mitään, jollei sinulla ole terä- tai ampuma-asetta käytettävissäsi.

        Niin kauan kuin dogoille ja chihuille ei ole omanlaisilleen tarkoitettua tilaa olemassa (pikkukoirille usein onkin), kumpaisenkin omistajien on syytä harkita, viekö ystävänsä kaikille yhteiseen koirapuistoon.

        Ei sille vihaiselle kultaiselle noutajalle tavallinen 160 cm hukkapätkä täti mitään voi, kun katsoa miten fifiä viedään. Joku toinen ehkä voi auttaa.


      • Huoh.. on teittä ihmisiä
        snakun isäntä kirjoitti:

        Niinpä. Ja kaikki muut sitten "saavat" vain toivoa, että tämä tulija on hyväpäinen ja sopuisa ja "tulee toimeen toisten koirien kanssa". Mutta jos ei olekaan, jos ei tulekaan, niin mitäs sitten?

        Siinä sitten ehkä toteutuu se dogon omistajan "vastuu": hän ehkä korvaa raadellun koiran lääkärinkulut tai - jos huonosti käy - koiran arvon. Ja tähänkö sitten raadellun/tapetun koiran isännän/emännän on tyytyminen?

        Kuonokoppapakko olisi yksi ratkaisu, rotukielto toinen.

        Oot kuule kamala roturasisti. Ihan hyvin joku kultsikin voisi olla dominoiva/agressiivinen. Tää koirapuisto systeemi toimii vaa kosk täysjärkisiä koiran omistajia on enemmän kuin vähäkärkisempiä. Ne vähäkärkiset tuovat huonotapaisetkin koirat puistoileen minkä taas täysjärkinen ois jättäny tekemättä. Ihan hyvin vois toisilla olla kakat pölsyissä ku puistoon tulee kultsi, tolleri, tanskandoggi tai vaik leo. Ei kaikki dogot oo agressiivisia ja jos laitettas sit puistoihin rotu kielto nii nää ns. "hyvätapaiset" dogot ei pääsis sinne. Joksisella koiran omistajalla on itse vastuu koiran tuonnista sinne. Ennemmin vois laittaa sääntöihin et sgressiivisten, dominoivien ja arvaamattomien koirien tuonti puostoon kielletty. Ja jos sit tätä sääntöö rikkoo taphtuu joku rangaistus.


      • dog hater
        pelottelutarkoitus kirjoitti:

        Hyvä huomio - tuskinpa siitä välittää.

        Tappajakoirat ovat aina ihmisillä, jotka vähät välittävät muista ihmisistä tai heidän lemmikeistään. Onhan tappajakoira varta vasten hankittu muiden uhkailua, kiusaamista ja alistamista varten.

        Kaikki koirat eivät sovellu sivistyneeseen yhteiskuntaan. Väkivalta on Suomessa kiellettyä. Siksi ei pitäisi sallia myöskään koirarotuja, joita käytetään väkivallan välineenä.

        Hyvä kommentti! Täysin samaa mieltä!


    • herkkuuu

      Ei se Dogo poliisia tarvitse. Se tarvitsee lämmintä kättä ja herkkupalan.

      • tarkoititkoo

        jotta lämpimän käden tai tassun herkkupalana?


    • koiramieli

      Mun mielestä jokaisen omistajan pitäis tuntea koiransa niin hyvin että tietää onko se puistokamaa vai ei. Jos näin ei kuitenkaa oo ( niinku usein on nähty), niin muiden koiranomistajien on syytä sanoa se ja vääntää vaikka rautalangasta. Jos vieläkään ei mee jakeluun, vaan häiriöomistaja antaa koiransa terrorisoida puistossa, niin sillon voi olla hyvä soittaa ne poliisit.

    • Seropin omistaja

      Itsellä käynyt niin että olin menossa mun leikatun uroskoirani kanssa koirapuistoon. Siellä oli kaks ihmistä ennestään, toisella muistaakseni yorkshirenterrieri narttu ja toisella kaksi australianpaimenkoiraa uros ja narttu. No kun astuin portista sisään ja olin päästämässä omaa koiraani irti niin tää aussien omistaja tulee kysymään että onko mulla uros vai narttukoira. Keskustelu meni suurin piirtein näin:

      - Onko tuo sinun koiras tyttö vai poika?
      - Poika on
      - Et sä sitten saa tulla tänne kun tää mun toinen koira ei tykkää pojista ja nartulla on juoksut

      Totesin vaan että niinkun säännöissäkin lukee ettei sais tuoda vihasia koiria, tai narttuja joilla on juoksut jotta vältetään vahinkopentueet, mutta nainen vaan tuhahti eikä ottanut kuuleviin korviinsakkaan että olis lähtenyt pois puistosta.

      • käppänän emäntä

        Hei seropin omistaja. Säännöissä sanotaan ettei saa tuoda vihaisia eikä juoksuisia koiria. Itse olisin omani vain päästänyt, olis pieksänyt vihaisen uroksen ja astunut nartun, sitten vaan astutuspalkkiota vaatimaan, pentua ei aussilta haluaisi on niin ärsyttävä rotu (tai ainakin kaikki ne keitä olen tavannut)


    • fgtryu

      typerää,siis miettikää mitä eroa on chihulla rotan kokoisella koiralla ja keskikokosella koiralla. Chihun purema on ku pinsetillä nyppäis kulmakarvan, keskikokonen sen sijaan saa jo ihmisen sairaala kuntoon niinku koirankin! Niin kauan on tappaja-koira vihaajia ku niitä on väärissä käsissä. Dogo argentino sopii maalle kauas sivistyksestä eikä tod muiden koirien kanssa leikkimään! Tulisi kiletää suomessa kaikki egon jatkeet.

      • bluppe

        Todella tyhmää vetää kaikki samaan ryhmään! Minun dogo UROS käy koirapuistossa ja tulee oikeen hyvin toimeen muitten kanssa! Saisitte hävetä kun tämmöistä kirjoitatte..
        Koiran käyttäytyminen ja luonne riippuu paljon kasvatuksesta ja omistajasta EIKÄ pelkästään siitä että minkä rotunen se on!!


      • 2323232
        bluppe kirjoitti:

        Todella tyhmää vetää kaikki samaan ryhmään! Minun dogo UROS käy koirapuistossa ja tulee oikeen hyvin toimeen muitten kanssa! Saisitte hävetä kun tämmöistä kirjoitatte..
        Koiran käyttäytyminen ja luonne riippuu paljon kasvatuksesta ja omistajasta EIKÄ pelkästään siitä että minkä rotunen se on!!

        no sulla on vielä nuori uros, odota ku se kasvaa, ei dogot vanhempana muita koiria, varsinkaa uroksia hyväksy. Just wait and see!


      • ööööh?
        2323232 kirjoitti:

        no sulla on vielä nuori uros, odota ku se kasvaa, ei dogot vanhempana muita koiria, varsinkaa uroksia hyväksy. Just wait and see!

        Ja mistähän sinä tiedät hänen dogon iän? Et mistään... et vain tahdo ymmärtää, että dogotkin voivat olla koirapuisto koirie oikeissa käsissä.


      • Chihunko purema ei satu?

        "Chihun purema on kuin nyppäisi pinsetillä kulmakarvan"

        voi vittu, oletko oikeasti tuota mieltä? xDD

        kyllä chihuahuan purema sattuu paljon enemmän kun kulmakarvan nyppiminen pinsetillä. Mulla on kuule chihun hampaat vahingossa käteen kolahtanu (leikin yhteydessä) ja voin kyllä sanoa, että se koski ihan pirusti ja voin vaan kuvitella jos chihu oikeesti nappais kunnolla hampailla kiinni ja puris sua niin kyllä mielipide muuttuis aika nopeasti.


      • chirotta

        Kuulepas kun mikä tahansa koira voi saada ihmisen sairaalakuntoon, ihan yhdellä puraisulla.


    • Cruor

      Olen samaa mieltä siitä, että koirapuistoon kuuluvat vain koirat, jotka tulevat toimeen toisten lajikumppaniensa kanssa ja jotka ovat omistajansa hallinnassa. Itse en esimerkiksi voi käydä puistoissa koirani paimennusvietin takia.

      Siitä olen eri mieltä että kyseinen rotu tulisi kieltää. Samalla logiikalla tulisi kieltää kultainennoutaja, sillä muutama vuosi takaperin tutkittiin puremistapauksia rotukohtaisesti ja kultainennoutaja piti kärkisijaa suurella prosenttierolla muihin rotuihin nähden.
      Hienoista roduista saadaan vääristyneitä omistajien toimesta. Sama pätee tutumpienkin, ns. helppojen, rotujen kanssa.

      • snakun isäntä

        >>muutama vuosi takaperin tutkittiin puremistapauksia rotukohtaisesti ja kultainennoutaja piti kärkisijaa suurella prosenttierolla muihin rotuihin nähden.


    • 19+10

      Rotuja, jotka todennäköisesti ovat vieraskoira-aggressiivisia vanhemmiten (eivät siedä samaa sukupuolta olevia ihollaan, taikka täysin vieraita koiria) tulisi käyttää puistossa ja muualla koirienilmoilla PENTUNA ja nuorena mahdollisimman paljon. Niin kauan, kunnes alkaa tulla aggressiivisia piirteitä. Ne ovat rotujen perimässä, niitä vastaan on turha taistella, vaan se täytyy hyväksyä, että isompana ei mennäkään enää puistoon.

      Tietenkin on myös poikkeuksia. Toiset eivät ala ollenkaan inhota vieraita, ja toisetkin vain silloin, jos toinen on erittäin dominoiva tai käy kiinni.

      On ikävää, että jotkut omistajat eivät ymmärrä tätä, vaan kiikuttavat vieraskoira-aggressiivisen "leikkimään" muiden kanssa kuin minkä tahansa hännänheiluttajan.

    • hesssu123413

      Eihän dogo edes käynyt kenenkään kimppuun? Yritti vain alistaa, siinä tilanteessa olisi voinut olla vaikka se kuuluisa kultainen noutaja niin olisitte kaikki olleet vaan "ompa hauskaa kun tuollainen kultsu tekee noin ja noin" mutta sittenkun on vähän omia ennakkoluuloja niin tämä dogo joka vähän alisteli niin onkin suuri tappajakoira. huh.huh.

    • teeeeeeeeeeee

      Voi voi. Ihan dogo oli siellä puistossa :D.

      • teeeeeeeee

        Lens taas mehut näytölle.. Mut oli sen arvosta :D. Ihan nylkytti ja vielä äriskin ?? :D ?? Uros koira. okei...


    • tisisisis

      Eipä tulis mieleen tuoda omaa dogoa puistoon kun pelkää kuollakseen pieniä koiria kun sitä sellainen puri pentuna.

    • bluppe

      Itselläni on dogo uros jota käytän koirapuistossa ja minusta on erittäin ikävä kuulla kun sanotaan "tappajakoira" sanaa.. minusta on erittäin tyhmää että voi sanoa mitkä rodut voivat tulla koirapustoon ja mitkä eivät.! Tiedän monia pieniä koiria jotka ovat käyneet sekä minun labbis uroksn kimppun sekä kavereitten koirien päälle.. mitäs niistä??! Ei se rodusta ole kiinni. Totta kai ymmärrän sen että jos on tämmöinen vähän vaativampi rotu niin täytyy olla varovainen sillä ne tekevät pahempaa jälkeä, mutta myös pienet koirat käyttäytyvät dominoivasti ja aggressiivisesti..
      Urokset (kaikki rodut ja joilla on killuttimet) ovat dominoivia toisia koiria kohtaan. Nylkyttävät ynm.. se on normaalia.
      Ja jos se dogo uros ei kerran tehny OIKEASTI mitään pahaa nii missä oli/ on ongelma?

      • snakun isäntä

        >>Totta kai ymmärrän sen että jos on tämmöinen vähän vaativampi rotu niin täytyy olla varovainen sillä ne tekevät pahempaa jälkeä, mutta myös pienet koirat käyttäytyvät dominoivasti ja aggressiivisesti..


    • Ihmiset ovat tyhmiä.

      Tässä on taas joukko idiootteja kohdannu. Sekä viestin kirjoittaja ja dogon omistaja. Itellä aikuinen uros dogo, AINA ennen puistoon menoa kysyn onko muita uroksia. Narttujen kanssa tulee toimeen aina. IDIOOTIT.

      • 2 koiran omistaja

        Sellanen uros joka ei tule toimeen muiden urosten kanssa, on asennevammainen ja/tai huonosti sosiaalistettu. Sellaista en kannattais tuoda puistoilemaan ollenkaan, on rotu mikä tahansa.

        Itseä ärsyttää kun olen puistossa omien urosteni kanssa (molemmat tulevat toimeen myös muiden urosten kanssa), ja joku ajaa autolla parkkipaikalle, katsoo sieltä että "jaa siellä onkin jo joku" jää kääntyy pois. Tai menee viereiseen tyhjään aitaukseen! Mielestäni koirapuistot on sen takia että koira saa siellä vapaasti juosta ja leikkiä toisten koirien kanssa, ei siksi että mennään yksin seisoskelemaan toiselle puolelle ja omistaja vetää röökiä. Se on todella itsekästä. Jos koira on niin huonokäytöksinen ettei voi olla muiden koirien seurassa niin se ei silloin kuulu puistoon ollenkaan.

        Sitten näistä dogoista ja muista "vaarallisista" roduista: harvoin näitä näkeekään puistoissa koska yleensä eivät ole koirapuistokamaa luonteensa takia, aggreja, dominoivia jne. Ja omistajat tietävät sen, siksi eivät niitä sinne tuo. Joku sanoi jossain keskustelussa ettei se ole mikään mittari koiran sosiaalisuudelle että käykö puistossa, että "puistoilu ei ole meidän juttu".... Ööh minun mielestäni kyllä puistoilu ei TARVI olla ihmisen juttu vaan siellä käydään koiran takia. En minäkään rakasta -20 pakkasessa siellä seistä mutta käytän koiria siellä näkemässä kavereita, asun niin hiljaisella seudulla ettei täällä paljon muita näy.

        Yksi päivä just puistossa ollessani auto kurvasi pihaan, ajoi kauemman aitauksen luokse ja kun huomasi että sielläkin on joku, peruutti pois. Jäi siihen minun aitauksen kohdalle kytikseen että koska lähden. Mua v******i jo siinä vaiheessa. Kun lähdin aitauksesta, tyyppi tuli ulos autosta koiransa kanssa, joka oli ylläri pylläri staffi! Juuri yksi näistä perusjulleista joita ei yleensä käy puistoissa epäsosiaalisuutensa takia. Ja näitä tapauksia on monia.

        Ite en ainakaan nauttis elämästä epäsosiaalisen koiran kanssa, sori vaan. Mulle koirat eivät olekaan niitä jatkeita niinkuin joillekin..


      • molossi ei rek
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Sellanen uros joka ei tule toimeen muiden urosten kanssa, on asennevammainen ja/tai huonosti sosiaalistettu. Sellaista en kannattais tuoda puistoilemaan ollenkaan, on rotu mikä tahansa.

        Itseä ärsyttää kun olen puistossa omien urosteni kanssa (molemmat tulevat toimeen myös muiden urosten kanssa), ja joku ajaa autolla parkkipaikalle, katsoo sieltä että "jaa siellä onkin jo joku" jää kääntyy pois. Tai menee viereiseen tyhjään aitaukseen! Mielestäni koirapuistot on sen takia että koira saa siellä vapaasti juosta ja leikkiä toisten koirien kanssa, ei siksi että mennään yksin seisoskelemaan toiselle puolelle ja omistaja vetää röökiä. Se on todella itsekästä. Jos koira on niin huonokäytöksinen ettei voi olla muiden koirien seurassa niin se ei silloin kuulu puistoon ollenkaan.

        Sitten näistä dogoista ja muista "vaarallisista" roduista: harvoin näitä näkeekään puistoissa koska yleensä eivät ole koirapuistokamaa luonteensa takia, aggreja, dominoivia jne. Ja omistajat tietävät sen, siksi eivät niitä sinne tuo. Joku sanoi jossain keskustelussa ettei se ole mikään mittari koiran sosiaalisuudelle että käykö puistossa, että "puistoilu ei ole meidän juttu".... Ööh minun mielestäni kyllä puistoilu ei TARVI olla ihmisen juttu vaan siellä käydään koiran takia. En minäkään rakasta -20 pakkasessa siellä seistä mutta käytän koiria siellä näkemässä kavereita, asun niin hiljaisella seudulla ettei täällä paljon muita näy.

        Yksi päivä just puistossa ollessani auto kurvasi pihaan, ajoi kauemman aitauksen luokse ja kun huomasi että sielläkin on joku, peruutti pois. Jäi siihen minun aitauksen kohdalle kytikseen että koska lähden. Mua v******i jo siinä vaiheessa. Kun lähdin aitauksesta, tyyppi tuli ulos autosta koiransa kanssa, joka oli ylläri pylläri staffi! Juuri yksi näistä perusjulleista joita ei yleensä käy puistoissa epäsosiaalisuutensa takia. Ja näitä tapauksia on monia.

        Ite en ainakaan nauttis elämästä epäsosiaalisen koiran kanssa, sori vaan. Mulle koirat eivät olekaan niitä jatkeita niinkuin joillekin..

        "Sellainen uros..." Höpöhöpö.Tietty rotuominaisuus.Ja miksi ihmeessä pitäisi tulla varsinaisesti toimeen edes?
        Siitä kyllä olen samaa mieltä,ettei tietenkään minnekkään koirapuistoon.Ellei sitten pystytä järjestämään,että on yksin tai koiran/koirien kanssa,joiden kanssa tulee toimeen(tuttuja).

        "ettei se ole mikään..."No ei olekkaan.Ei kaikki ihmisetkään viihdy missään väentungoksissa,suurissa tapahtumissa ym.eikä se tarkoita,etteikö ole sosiaalisia.
        Koira voi olla ihan riittävän sosiaalinen,vaikka se ei koirapuistoihin sopisikaan.
        Ja ei ole puistoilu meidänkään juttu,ei edes sosiaalisempien tirrienkään kanssa.Ei yhtään mitään tarvetta.Koirilla on muutakin elämää,saa olla vapaana,ym.
        Yhden kerran olen ollut,kun lenkkeiltiin kaverin kanssa ohi puiston,ja hän halusi sinne.Yksi oma oli mukananani.Ko.uros kiersi kertaallen aitauksen,ku***si jokuseen rajalle,ja tuli minun luo.Ilme sen näköinen,että jos mentäisiin,kyllä tämä tuli jo nähtyä...

        Minulla ei isot ole "koirapuistokoiria".Eikä todellakaan siis mitään tarvettakaan.Minua ei kiinnosta pällistellä misssään aitausplänteissä,eikä kiinnosta koiriakaan.Ne nauttii kunnon lenkkeilystä ja eri maisemista,ei missään "paikallaan" kiertämisestä.
        Epäsosiaaliseksi niitä tuskin voi sanoa sen vuoksi...
        Ja sen verran paljon saaneet kehuja muilta koiraihmisiltä,kuin koirattomiltakin käytöksestään,että tuskin voi epäsosiaaliseksi sanoa vaan sen perusteella,ettei sovi/viihdy koirapuistoissa,kuten en minäkään.

        Naapurissa on koira,pienehkö,joka ei tule toimeen omien perheen koirien kanssakaan,ja tappaa niin sisällä kuin puutarhassa,jos vaan mahis tulisi.Sitä enemmänkin sanoisin epäsosiaaliseksi.
        Ensimmäisen kerran olen joutunut peittämään aidan alusetkin,ja ihan siitä syystä,ettei tänne pääse,kun on pentu,edes vahinigossakaan.
        Kerran jo pääsi naapurin koira narusta,ja oli meidän portin takana.Portti oli auki,kun roudasin tavaroita vajasta roskikseen,joka on portin ulkopuolella.
        Onneksi sen verran ko.koiralla järki päässä,että ymmärsi olla tulematta,kun oma isoni katseellaan sille vinkkiä antoi...Ja onneksi oli siis se portilla vastassa(ei koirapuistokoira),eikä tirriäinen.


      • 2 koiran omistaja
        molossi ei rek kirjoitti:

        "Sellainen uros..." Höpöhöpö.Tietty rotuominaisuus.Ja miksi ihmeessä pitäisi tulla varsinaisesti toimeen edes?
        Siitä kyllä olen samaa mieltä,ettei tietenkään minnekkään koirapuistoon.Ellei sitten pystytä järjestämään,että on yksin tai koiran/koirien kanssa,joiden kanssa tulee toimeen(tuttuja).

        "ettei se ole mikään..."No ei olekkaan.Ei kaikki ihmisetkään viihdy missään väentungoksissa,suurissa tapahtumissa ym.eikä se tarkoita,etteikö ole sosiaalisia.
        Koira voi olla ihan riittävän sosiaalinen,vaikka se ei koirapuistoihin sopisikaan.
        Ja ei ole puistoilu meidänkään juttu,ei edes sosiaalisempien tirrienkään kanssa.Ei yhtään mitään tarvetta.Koirilla on muutakin elämää,saa olla vapaana,ym.
        Yhden kerran olen ollut,kun lenkkeiltiin kaverin kanssa ohi puiston,ja hän halusi sinne.Yksi oma oli mukananani.Ko.uros kiersi kertaallen aitauksen,ku***si jokuseen rajalle,ja tuli minun luo.Ilme sen näköinen,että jos mentäisiin,kyllä tämä tuli jo nähtyä...

        Minulla ei isot ole "koirapuistokoiria".Eikä todellakaan siis mitään tarvettakaan.Minua ei kiinnosta pällistellä misssään aitausplänteissä,eikä kiinnosta koiriakaan.Ne nauttii kunnon lenkkeilystä ja eri maisemista,ei missään "paikallaan" kiertämisestä.
        Epäsosiaaliseksi niitä tuskin voi sanoa sen vuoksi...
        Ja sen verran paljon saaneet kehuja muilta koiraihmisiltä,kuin koirattomiltakin käytöksestään,että tuskin voi epäsosiaaliseksi sanoa vaan sen perusteella,ettei sovi/viihdy koirapuistoissa,kuten en minäkään.

        Naapurissa on koira,pienehkö,joka ei tule toimeen omien perheen koirien kanssakaan,ja tappaa niin sisällä kuin puutarhassa,jos vaan mahis tulisi.Sitä enemmänkin sanoisin epäsosiaaliseksi.
        Ensimmäisen kerran olen joutunut peittämään aidan alusetkin,ja ihan siitä syystä,ettei tänne pääse,kun on pentu,edes vahinigossakaan.
        Kerran jo pääsi naapurin koira narusta,ja oli meidän portin takana.Portti oli auki,kun roudasin tavaroita vajasta roskikseen,joka on portin ulkopuolella.
        Onneksi sen verran ko.koiralla järki päässä,että ymmärsi olla tulematta,kun oma isoni katseellaan sille vinkkiä antoi...Ja onneksi oli siis se portilla vastassa(ei koirapuistokoira),eikä tirriäinen.

        Mikä ihmeen syy on siihen että halutaan ottaa sitten se rotu jossa "rotuominaisuus" on muille uroksille vihoittelu? Tuollaisen koiran kanssa olisi itselläni kyllä aika inhottava elää, pitäis aina varoa ettei muita uroksia ole lähellä ettei tule tappelua. On näitäkin puistoissa nähty, ja kun omani eivät ole kellekään vihaisia, ovat saaneet silti muita uroksia niskaansa ilman syytä. Ei tuo mielestäni ole normaalia käytöstä hyvin koulutetulta koiralta, eikä hyväksyttävää.

        Ja miksi pitäisi tulla toimeen muiden urosten kanssa? Siksi, koska ne jotka eivät tule, aiheuttavat tappeluita ja sitä kautta vakaviakin ongelmia.


      • molossi ei rek
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Mikä ihmeen syy on siihen että halutaan ottaa sitten se rotu jossa "rotuominaisuus" on muille uroksille vihoittelu? Tuollaisen koiran kanssa olisi itselläni kyllä aika inhottava elää, pitäis aina varoa ettei muita uroksia ole lähellä ettei tule tappelua. On näitäkin puistoissa nähty, ja kun omani eivät ole kellekään vihaisia, ovat saaneet silti muita uroksia niskaansa ilman syytä. Ei tuo mielestäni ole normaalia käytöstä hyvin koulutetulta koiralta, eikä hyväksyttävää.

        Ja miksi pitäisi tulla toimeen muiden urosten kanssa? Siksi, koska ne jotka eivät tule, aiheuttavat tappeluita ja sitä kautta vakaviakin ongelmia.

        "mikä ihmeen syy..."mikä ihmeen syy on ottaa vinttikoiria,joilla kynnys lähteä monella elukoitten perään on suuri ym.?
        Otetaan,koska rotu kiehtoo ylipäätään,sopii itselle ym.Ihan kuin yleensäkin koiria otetaan.

        "Tuollaisen koiran kanssa..."Ja yhä edelleen,se kasvatus ja koulutus ratkaisee koiran käytöksen.Jos ei pysty hanskaamaan,niin silloin ei pidä ottaa.Se on selvä asia.Valitettavasti ihmiset nykyään varsinkin ottaa koiria,vaikkei itselle sovikkaan.Ja välttämättä ei sovi edes mikään koira.

        "On näitäkin nähty..."Yhä edelleen,oli rotu mikä tahansa tai rodultaan mikä tahansa.jos se ei toimeen tule koirapuistossa,niin ei sitä sinne tietenkään kuulu viedä.Tosin itse välitän omista koiristani niin paljon,että ei tulisi mieleenkään viedä koiriani paikkaan,missä saavat muita niskaansa ilman syytä,ihan on muita mukavampia harrastuksia meillä...Yksi syy myös,miksi en koirapuistoissa käy,tuokin...Mutta hupinsa kullakin,näemmä.

        "Koska ne jotka..."Ja vielä kerran.Ihan siis koulutuskysymys,ILMENTÄÄKÖ koira rodussa olevaa piirrettä vai ei.Jos koira on hyvin kasvatettu,luottaa omistajaansa ja suhde on hyvä,niin se antaa omistajan hoidella sen ulkopolitiikankin.

        Ja eiköhän niitä,jotka ei tule syystä tai toisesta toimeen muiden kanssa,löytyne aika monesta rodusta.Ei tarvi olla mikään "ei-koirapuistorotukaan.Hyvä esim.naapurista.
        Vai mitä sanot siihen?Rotu,joka ei ole ns.koirapuistokoira,tyytyi pysäyttämään toisen pelkällä katseellaan.Ja onneksi,sillä jos paikalla olisi ollut tirriäinen pelkästään,niin mitä olisit olettanut,että olisi käynyt sille tirriäiselle.Ja RODUN yksilöltä,jotka ei taas mainita "ei koirapuistoroduksi"?Kerro ihmeessä.

        Ja eiköhän moni ole lenkilläkin nähnyt niitä,jotka rähjää kitarisat vilkkuen,ja ihan koostakin riippumatta...


      • 2 koiran omistaja
        molossi ei rek kirjoitti:

        "mikä ihmeen syy..."mikä ihmeen syy on ottaa vinttikoiria,joilla kynnys lähteä monella elukoitten perään on suuri ym.?
        Otetaan,koska rotu kiehtoo ylipäätään,sopii itselle ym.Ihan kuin yleensäkin koiria otetaan.

        "Tuollaisen koiran kanssa..."Ja yhä edelleen,se kasvatus ja koulutus ratkaisee koiran käytöksen.Jos ei pysty hanskaamaan,niin silloin ei pidä ottaa.Se on selvä asia.Valitettavasti ihmiset nykyään varsinkin ottaa koiria,vaikkei itselle sovikkaan.Ja välttämättä ei sovi edes mikään koira.

        "On näitäkin nähty..."Yhä edelleen,oli rotu mikä tahansa tai rodultaan mikä tahansa.jos se ei toimeen tule koirapuistossa,niin ei sitä sinne tietenkään kuulu viedä.Tosin itse välitän omista koiristani niin paljon,että ei tulisi mieleenkään viedä koiriani paikkaan,missä saavat muita niskaansa ilman syytä,ihan on muita mukavampia harrastuksia meillä...Yksi syy myös,miksi en koirapuistoissa käy,tuokin...Mutta hupinsa kullakin,näemmä.

        "Koska ne jotka..."Ja vielä kerran.Ihan siis koulutuskysymys,ILMENTÄÄKÖ koira rodussa olevaa piirrettä vai ei.Jos koira on hyvin kasvatettu,luottaa omistajaansa ja suhde on hyvä,niin se antaa omistajan hoidella sen ulkopolitiikankin.

        Ja eiköhän niitä,jotka ei tule syystä tai toisesta toimeen muiden kanssa,löytyne aika monesta rodusta.Ei tarvi olla mikään "ei-koirapuistorotukaan.Hyvä esim.naapurista.
        Vai mitä sanot siihen?Rotu,joka ei ole ns.koirapuistokoira,tyytyi pysäyttämään toisen pelkällä katseellaan.Ja onneksi,sillä jos paikalla olisi ollut tirriäinen pelkästään,niin mitä olisit olettanut,että olisi käynyt sille tirriäiselle.Ja RODUN yksilöltä,jotka ei taas mainita "ei koirapuistoroduksi"?Kerro ihmeessä.

        Ja eiköhän moni ole lenkilläkin nähnyt niitä,jotka rähjää kitarisat vilkkuen,ja ihan koostakin riippumatta...

        No itse kun käyn koirapuistossa niin kyllä siellä suurin osa ON niitä hyvin käyttäytyviä, ehkä 5% käyntikerroistani löytyy joku joka ei porukkaan sovi... Että kyllä se koirapuistoilu on ihan turvallista ja kivaa, vatipäitä löytyy joka kadunkulmasta, silloin tällöin myös koirapuistoista, ja ne ovat niitä jotka tuovat niitä rähisijöitä sinne. Kyllä ne aina silloin käy mielessä ne sanat "asennevammainen piski".

        Ja itselläni on ollut sellaisen rodun edustaja, joka ei päässyt kanssani luontaisia viettejään toteuttamaan, ja ihan siitä tuli kyllä sohvaperuna silti. Et voi vinttikoiran vieteistä ja toimeentulemattomuudesta saman sukupuolen kanssa puhua samassa lauseessakaan, ovat täysin eri asioita.

        Ja eihän tietenkään sinun koirias kiinnosta käydä siellä puistoilemassa kun ei kerta muista koirista tykkää (eli n.50% eli uroksista), minun nauttivat suunnattomasti, kun autossa tajuavat mihin mennään niin alkaa iloinen kitinä. Ja minä kyllä käyn ihan koirieni takia siellä, en itseni. Jos sinä ajattelet itseäsi, saat ajatella.

        Jaa että siitä, että koira ei siedä samaa sukupuolta, voi muka kouluttaa eroon... Hah! Juu voit varmaan kouluttaa sen olemaan rähisemättä niille, mutta et kyllä sitä selkäytimestä kumpuavaa vihaa saa pois. Jolloin kun koira on irti ja ei sinun hallinnassasi, ja nurkan takaa tuleekin toinen uros, on tappelu valmis.

        Kyllä varmasti löytyy myös joka rodusta noita tapauksia, mutta esim dogo argentinoissa ja rotikoissa seuraukset ovat varmasti pahemmat. Mutta jälleen kerran, onneksi näiden omistajat ovat sentään usein sen verran viksuja etteivät koiriaan puistoihin tuo. Ja silloin kun tuovat niin ongelmia on tullut lähes joka kerta.


      • molossi ei rek
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        No itse kun käyn koirapuistossa niin kyllä siellä suurin osa ON niitä hyvin käyttäytyviä, ehkä 5% käyntikerroistani löytyy joku joka ei porukkaan sovi... Että kyllä se koirapuistoilu on ihan turvallista ja kivaa, vatipäitä löytyy joka kadunkulmasta, silloin tällöin myös koirapuistoista, ja ne ovat niitä jotka tuovat niitä rähisijöitä sinne. Kyllä ne aina silloin käy mielessä ne sanat "asennevammainen piski".

        Ja itselläni on ollut sellaisen rodun edustaja, joka ei päässyt kanssani luontaisia viettejään toteuttamaan, ja ihan siitä tuli kyllä sohvaperuna silti. Et voi vinttikoiran vieteistä ja toimeentulemattomuudesta saman sukupuolen kanssa puhua samassa lauseessakaan, ovat täysin eri asioita.

        Ja eihän tietenkään sinun koirias kiinnosta käydä siellä puistoilemassa kun ei kerta muista koirista tykkää (eli n.50% eli uroksista), minun nauttivat suunnattomasti, kun autossa tajuavat mihin mennään niin alkaa iloinen kitinä. Ja minä kyllä käyn ihan koirieni takia siellä, en itseni. Jos sinä ajattelet itseäsi, saat ajatella.

        Jaa että siitä, että koira ei siedä samaa sukupuolta, voi muka kouluttaa eroon... Hah! Juu voit varmaan kouluttaa sen olemaan rähisemättä niille, mutta et kyllä sitä selkäytimestä kumpuavaa vihaa saa pois. Jolloin kun koira on irti ja ei sinun hallinnassasi, ja nurkan takaa tuleekin toinen uros, on tappelu valmis.

        Kyllä varmasti löytyy myös joka rodusta noita tapauksia, mutta esim dogo argentinoissa ja rotikoissa seuraukset ovat varmasti pahemmat. Mutta jälleen kerran, onneksi näiden omistajat ovat sentään usein sen verran viksuja etteivät koiriaan puistoihin tuo. Ja silloin kun tuovat niin ongelmia on tullut lähes joka kerta.

        "...suurin osa..." Jaa,entä sitten.Siltikään ei omiin harrastuksiini koirien kanssa kuulu,että muut koirat on niiden niskassa ilman syytä.Ei yhtään kertaa,ei useampaan,eikä arpominen,koska joku tulee,oli sitten prosenttimäärinäkin vaikka mitä.Mutta harrastuksensa kullakin,jos haluaa viedä koiransa sille epämiellyttävään tilanteeseen ja arpoa miten käy,niin minkäs sille voi...

        "Et voi..."Kun oli puhetta,miksi ottaa mikin koira tai onko mitään järkeä,niin ihan hyvin voi verrata.Nyt ei verrattukkaan siis toimeentulemista niinkään ;)
        Tiosin kannattaa muistaa,että on tapauksia,joissa pikkukoiralle on käynyt köpelösti,kun vinttarille on iskenyt saalisvietti päälle ja valvonta ei ollut ihan putkessa...

        "Ja eihän..."Lue uudelleen viestini.Koirani on tottuneet lenkkeilemään paljon,pitävät nimenomaan siitä,liikkumisesta eri paikoissa ja kunnon vapaana olosta.EIVÄT ole kiinnostuneet pyörimään minkään aitauksen sisällä.Ihan niin ns.ei koirapuistorotuni,kuin tirriäisetkin.Kuten jo tuolla ylhäällä kerroin yhden tirriäisen kokemuksesta...
        Juu,että enköhän minä ajattele ihan kumminkin koiriani,jotka on tottuneet kunnolla liikkumaan ja haluavat nimenomaan sitä.Enkä altista koiriani muiden niskaan saamiseen...

        "Jaaettä siitä..."Miten kuvittelet,että on rotuja virkakoirana,pelastuskoirana,harrastuskoirana,jotka ei rodunomaisuuksiltaan "rakasta" omaa sukupuoltaan?Kerro ihmeessä.Vai onko ne toimissaan purekelemassa siellä muita ja saavat noin tehdä,miten on?Onko noin?
        Ja yhä edelleen,JOS se koira ei ole hallinnassa,edes hihnassa,niin silloin sen ei pitäisi olla omistajillaan.Mutta tällaisia tapauksia löytyy ihan muistakin roduista,kuin "ei koirapuistoroduista",valitettavasti.Ja on muuten tullut pahaa jälkeä.
        Jokainen purema on aina liikaa,se pienempikin voi aiheuttaa henkisiä traumoja.
        Aikonaan vanhassa paikoissa missä asuin,tuli noin kulman takaa naamat vastakkain ykskaks pieni villakoira ja cihu.Koirat olivat aina "inhonneet" toisiaan,ja nyt lähti käsistä,kun koulutuspuoli oli mitä oli...Tuloksena oli,että cihu pääsi hengestään.
        Kerron myös tapauksen omistani ja naapurin koirasta.Eli yhä edelleen,mitä kuvittelisit,että olisi tapahtunut,jos portilla ei olisi ollut vastassa oma "ei-koirapuistorotuinen" iso koirani vaan vastassa olisi ollut pieni ja vielä vanha tirriäinen,siis vastassa sitä naapurin koiraa,jokka ei ole ns."ei koirapuistorotuinen",ja joka öh,silti ei tule toimeen edes omien perheen koirien kanssa...

        En tiedä mitä tarkoitat sohvaperunalla,ehkä eri kuin minä,mutta en minä halua mitään sohvaperunaa.Itse haluan koirani suht aktiivisena liikkujana,ja joiden kanssa voi harrastaa.En minään sohvalla makaajana...
        Pikkurodulla on vahva saalisvietti,mutta ei sekään mikään sohvalla pidettävä ole tai tarvi olla.Vapaana ei myöskään ole lähteneet minkään perään,vaan koulutuksella ohjattu sen purkaminen leluilla leikkimiseen ja treenaamiseen...


      • 2 koiran omistaja
        molossi ei rek kirjoitti:

        "...suurin osa..." Jaa,entä sitten.Siltikään ei omiin harrastuksiini koirien kanssa kuulu,että muut koirat on niiden niskassa ilman syytä.Ei yhtään kertaa,ei useampaan,eikä arpominen,koska joku tulee,oli sitten prosenttimäärinäkin vaikka mitä.Mutta harrastuksensa kullakin,jos haluaa viedä koiransa sille epämiellyttävään tilanteeseen ja arpoa miten käy,niin minkäs sille voi...

        "Et voi..."Kun oli puhetta,miksi ottaa mikin koira tai onko mitään järkeä,niin ihan hyvin voi verrata.Nyt ei verrattukkaan siis toimeentulemista niinkään ;)
        Tiosin kannattaa muistaa,että on tapauksia,joissa pikkukoiralle on käynyt köpelösti,kun vinttarille on iskenyt saalisvietti päälle ja valvonta ei ollut ihan putkessa...

        "Ja eihän..."Lue uudelleen viestini.Koirani on tottuneet lenkkeilemään paljon,pitävät nimenomaan siitä,liikkumisesta eri paikoissa ja kunnon vapaana olosta.EIVÄT ole kiinnostuneet pyörimään minkään aitauksen sisällä.Ihan niin ns.ei koirapuistorotuni,kuin tirriäisetkin.Kuten jo tuolla ylhäällä kerroin yhden tirriäisen kokemuksesta...
        Juu,että enköhän minä ajattele ihan kumminkin koiriani,jotka on tottuneet kunnolla liikkumaan ja haluavat nimenomaan sitä.Enkä altista koiriani muiden niskaan saamiseen...

        "Jaaettä siitä..."Miten kuvittelet,että on rotuja virkakoirana,pelastuskoirana,harrastuskoirana,jotka ei rodunomaisuuksiltaan "rakasta" omaa sukupuoltaan?Kerro ihmeessä.Vai onko ne toimissaan purekelemassa siellä muita ja saavat noin tehdä,miten on?Onko noin?
        Ja yhä edelleen,JOS se koira ei ole hallinnassa,edes hihnassa,niin silloin sen ei pitäisi olla omistajillaan.Mutta tällaisia tapauksia löytyy ihan muistakin roduista,kuin "ei koirapuistoroduista",valitettavasti.Ja on muuten tullut pahaa jälkeä.
        Jokainen purema on aina liikaa,se pienempikin voi aiheuttaa henkisiä traumoja.
        Aikonaan vanhassa paikoissa missä asuin,tuli noin kulman takaa naamat vastakkain ykskaks pieni villakoira ja cihu.Koirat olivat aina "inhonneet" toisiaan,ja nyt lähti käsistä,kun koulutuspuoli oli mitä oli...Tuloksena oli,että cihu pääsi hengestään.
        Kerron myös tapauksen omistani ja naapurin koirasta.Eli yhä edelleen,mitä kuvittelisit,että olisi tapahtunut,jos portilla ei olisi ollut vastassa oma "ei-koirapuistorotuinen" iso koirani vaan vastassa olisi ollut pieni ja vielä vanha tirriäinen,siis vastassa sitä naapurin koiraa,jokka ei ole ns."ei koirapuistorotuinen",ja joka öh,silti ei tule toimeen edes omien perheen koirien kanssa...

        En tiedä mitä tarkoitat sohvaperunalla,ehkä eri kuin minä,mutta en minä halua mitään sohvaperunaa.Itse haluan koirani suht aktiivisena liikkujana,ja joiden kanssa voi harrastaa.En minään sohvalla makaajana...
        Pikkurodulla on vahva saalisvietti,mutta ei sekään mikään sohvalla pidettävä ole tai tarvi olla.Vapaana ei myöskään ole lähteneet minkään perään,vaan koulutuksella ohjattu sen purkaminen leluilla leikkimiseen ja treenaamiseen...

        Omat koirani tykkää myös liikkua, harrastaa, lenkkeillä, leikkiä. Ovat tosi aktiivisia. Erona sinun koiraan/koiriin se, että omani eivät välitä missä ovat, omalla pihalla, metsässä vai koirapuistossa, kaikki käy kunhan on juoksukavereita. Koirapuisto on tähän mitä mahtavin paikka, koska siellä moni koira jotka eivät saa vapaudesta muuten nauttia, saa tehdä niin ihan luvan kanssa. Maalailet vähän synkkää kuvaa puistoilusta, huomaa ettet niissä itse käy, koska kivaahan siellä yleensä on! Nämä joukkoon sopimattomat käyvät kyllä niissä myös joskus, mutta samaan tahtiin niitä tulee lenkilläkin vastaan.

        Sohvaperunalla tarkoitan sitä että koirastani tuli kotikoira (kotona rauhallinen, ulkona innokas) eikä kärsinyt "viettiensä toteuttamisen puutteesta" mitenkään. Koiraa ei voinut käyttää alkuperäiseen käyttöönsä terveydentilansa takia.


      • molossi ei rek
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Omat koirani tykkää myös liikkua, harrastaa, lenkkeillä, leikkiä. Ovat tosi aktiivisia. Erona sinun koiraan/koiriin se, että omani eivät välitä missä ovat, omalla pihalla, metsässä vai koirapuistossa, kaikki käy kunhan on juoksukavereita. Koirapuisto on tähän mitä mahtavin paikka, koska siellä moni koira jotka eivät saa vapaudesta muuten nauttia, saa tehdä niin ihan luvan kanssa. Maalailet vähän synkkää kuvaa puistoilusta, huomaa ettet niissä itse käy, koska kivaahan siellä yleensä on! Nämä joukkoon sopimattomat käyvät kyllä niissä myös joskus, mutta samaan tahtiin niitä tulee lenkilläkin vastaan.

        Sohvaperunalla tarkoitan sitä että koirastani tuli kotikoira (kotona rauhallinen, ulkona innokas) eikä kärsinyt "viettiensä toteuttamisen puutteesta" mitenkään. Koiraa ei voinut käyttää alkuperäiseen käyttöönsä terveydentilansa takia.

        "Maalailet vähän synkkää kuvaa"Ai miten?Itsehän kerroit,että koirapuistoon tuodaan koiria,jotka ei sinne sovi ensimmäisenä.En minä...
        "...ovat silti saaneet muita uroksia..."Eipä tuokaan ollut minun kirjoittamani ;D
        Että mistähän se synkän kuvan maalaus alkoikaan...

        "(kotona rauhallinen,ulkona innokas)"Nyt en ymmärtänyt pointtia.Niinhän moni muukkin koira on,oli viettejä enemmän tai ei,jos se saa riittävästi koiramaista toimintaa yksilöön nähden.Oma luku on sitten ne,joilla on tiettyjä vahvoja rotutaipumuksia,mitkä vaatii,että niitä olisi hyvä huomioida.

        Minun puolestani käyköön puistoissa kuka käykin.Minä toimin omieni kanssa kuten toimin...
        Minua ei myöskään mitenkään häiritse,jos joku vie vähemmän epäsosiaalisen koiransa tyhjään puistoon,eikä muiden sekaan.Tai lähtee pois,jos se ei ole mahdollista.Hyvä asiahan tuo on,jos tajuaa ottaa muut huomioon...
        Aika ihmeellistä,jos tuollaisesta ottaa v******ta...Menee vähän oudoksi logiikaksi,jos ensin katsoo,että on huono tuoda epäsosiaalinen koira koirapuistoon muiden kanssa,mutta sitten jos joku ei tuokkaan,niin se sitten taas puolestaan v*******aa.Ei ymmärrä...


      • 2 koiran omistaja
        molossi ei rek kirjoitti:

        "Maalailet vähän synkkää kuvaa"Ai miten?Itsehän kerroit,että koirapuistoon tuodaan koiria,jotka ei sinne sovi ensimmäisenä.En minä...
        "...ovat silti saaneet muita uroksia..."Eipä tuokaan ollut minun kirjoittamani ;D
        Että mistähän se synkän kuvan maalaus alkoikaan...

        "(kotona rauhallinen,ulkona innokas)"Nyt en ymmärtänyt pointtia.Niinhän moni muukkin koira on,oli viettejä enemmän tai ei,jos se saa riittävästi koiramaista toimintaa yksilöön nähden.Oma luku on sitten ne,joilla on tiettyjä vahvoja rotutaipumuksia,mitkä vaatii,että niitä olisi hyvä huomioida.

        Minun puolestani käyköön puistoissa kuka käykin.Minä toimin omieni kanssa kuten toimin...
        Minua ei myöskään mitenkään häiritse,jos joku vie vähemmän epäsosiaalisen koiransa tyhjään puistoon,eikä muiden sekaan.Tai lähtee pois,jos se ei ole mahdollista.Hyvä asiahan tuo on,jos tajuaa ottaa muut huomioon...
        Aika ihmeellistä,jos tuollaisesta ottaa v******ta...Menee vähän oudoksi logiikaksi,jos ensin katsoo,että on huono tuoda epäsosiaalinen koira koirapuistoon muiden kanssa,mutta sitten jos joku ei tuokkaan,niin se sitten taas puolestaan v*******aa.Ei ymmärrä...

        Ei tarvikaan ymmärtää.

        Ja minä kritisoin alunperin sitä miksi aggressiivisia koiria tuodaan koirapuistoon, en sanonut että kaikki olisivat siellä sellaisia. Jokainen normaali ihminen ymmärtää koiranpuistojen yleisen säännön: "Puistoon ei saa tuoda aggressiivista eikä juoksuista koiraa". Jos ei ole normaali niin sitten tuota ei ymmärrä:)

        Niin, ristiriitahan tulee siinä että sellaista ei saa tuoda, mutta en myöskään pidä siitä että tullaan koiran kanssa istumaan autoon ja odottamaan että saadaan koko aitaus itselle koska se koira ei muiden kanssa tule toimeen.

        Mutta enpä enää väännä tästä asiasta.


      • molossi ei rek
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Ei tarvikaan ymmärtää.

        Ja minä kritisoin alunperin sitä miksi aggressiivisia koiria tuodaan koirapuistoon, en sanonut että kaikki olisivat siellä sellaisia. Jokainen normaali ihminen ymmärtää koiranpuistojen yleisen säännön: "Puistoon ei saa tuoda aggressiivista eikä juoksuista koiraa". Jos ei ole normaali niin sitten tuota ei ymmärrä:)

        Niin, ristiriitahan tulee siinä että sellaista ei saa tuoda, mutta en myöskään pidä siitä että tullaan koiran kanssa istumaan autoon ja odottamaan että saadaan koko aitaus itselle koska se koira ei muiden kanssa tule toimeen.

        Mutta enpä enää väännä tästä asiasta.

        En minäkään ole kritisoinut koirapuistoa,vaan miten toimin omieni kanssa.Ns.kritisoiminen lähti ihan omasta viestistäsi,jossa kerroit niistä niskaan hypppivistä ;)
        Heti eka viestissäni MYÖS sanoin,ettei tietenkään epäsosiaalista koiraa saa koirapuistoihin viedä.

        "ristiriitahan tulee..."Tuossa en näe mitään ristiriitaa,vaan juuri sitä,mitä pitää ollakkin,ETTEI tuoda niitä epäsosiaalisia sinne.Ihan siis vastuullisesti toimittu...
        En todellakaan ymmärrä,mitä ristiriitaa on siis vastuullisessa toiminnassa.Vai onko kyse siitä,että ylipäätään häiritsee muitten touhut,vaikka niissä ei ole mitään vikaa,jos ei vaan itseä miellytä.

        En ole koirapuistosääntöjen tuntija,mutta tuskin missään kielletään siellä olemasta vaan oman koiran kanssa.Jos se huono asia olisi,haittaa muille ym.niin eiköhän säännöissä se kiellettäisi :D

        Ai niin,minulla on yksi tuttu,joka käy lähinnä koirapuistossa juoksuttamassa koiraansa yöllä,johtuen työajoistaan.Ja ihan sosiaalinen pikkusessu kyseessä.
        Onko tuo myös ritiriitaista?


      • 2 koiran omistaja
        molossi ei rek kirjoitti:

        En minäkään ole kritisoinut koirapuistoa,vaan miten toimin omieni kanssa.Ns.kritisoiminen lähti ihan omasta viestistäsi,jossa kerroit niistä niskaan hypppivistä ;)
        Heti eka viestissäni MYÖS sanoin,ettei tietenkään epäsosiaalista koiraa saa koirapuistoihin viedä.

        "ristiriitahan tulee..."Tuossa en näe mitään ristiriitaa,vaan juuri sitä,mitä pitää ollakkin,ETTEI tuoda niitä epäsosiaalisia sinne.Ihan siis vastuullisesti toimittu...
        En todellakaan ymmärrä,mitä ristiriitaa on siis vastuullisessa toiminnassa.Vai onko kyse siitä,että ylipäätään häiritsee muitten touhut,vaikka niissä ei ole mitään vikaa,jos ei vaan itseä miellytä.

        En ole koirapuistosääntöjen tuntija,mutta tuskin missään kielletään siellä olemasta vaan oman koiran kanssa.Jos se huono asia olisi,haittaa muille ym.niin eiköhän säännöissä se kiellettäisi :D

        Ai niin,minulla on yksi tuttu,joka käy lähinnä koirapuistossa juoksuttamassa koiraansa yöllä,johtuen työajoistaan.Ja ihan sosiaalinen pikkusessu kyseessä.
        Onko tuo myös ritiriitaista?

        Ristiriidasta kun puhuin, tarkoitin lähinnä omaa kommenttiani kun sanoin ettei aggrea saa tuoda, ja että silti en ymmärrä miksi tullaan puistoilemaan ja sitten ollaan omissa oloissa.
        Kun siis sanoit näin:
        "Menee vähän oudoksi logiikaksi,jos ensin katsoo,että on huono tuoda epäsosiaalinen koira koirapuistoon muiden kanssa,mutta sitten jos joku ei tuokkaan,niin se sitten taas puolestaan v*******aa."

        En minä tiedä, ehkä ylipäätään en vain tajua epäsosiaalisia ja vihaisia yksilöitä, miten niitä tulee, kun en sellaista ole koskaan omistanut.

        Ja noista puiston säännöistä: Niissä todellakin pätee yleissääntö ettei sinne saa viedä vihaista ja juoksuista koiraa, eikä myöskään suositella sinne omia leluja, ettei tule niistä tappelua. Koirapuistojen tarkoitus on olla koirille kivoja paikkoja, ei tappelukehiä. Ja siis haittaahan tulee juuri siitä jos sinne viedään sääntöjen vastaisesti koiria, siksi sääntöjä tulisi noudattaa. Joten vihaisten yksilöiden omistajat menkööt muualle. Itselläni tapahtunut myös niin päin etten ole puistoon "saanut" mennä koska epäsosiaalisen koiran omistaja huudellut aitauksesta että nyt ei parane tulla. Todella säälittävää.


      • molossi ei rek
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Ristiriidasta kun puhuin, tarkoitin lähinnä omaa kommenttiani kun sanoin ettei aggrea saa tuoda, ja että silti en ymmärrä miksi tullaan puistoilemaan ja sitten ollaan omissa oloissa.
        Kun siis sanoit näin:
        "Menee vähän oudoksi logiikaksi,jos ensin katsoo,että on huono tuoda epäsosiaalinen koira koirapuistoon muiden kanssa,mutta sitten jos joku ei tuokkaan,niin se sitten taas puolestaan v*******aa."

        En minä tiedä, ehkä ylipäätään en vain tajua epäsosiaalisia ja vihaisia yksilöitä, miten niitä tulee, kun en sellaista ole koskaan omistanut.

        Ja noista puiston säännöistä: Niissä todellakin pätee yleissääntö ettei sinne saa viedä vihaista ja juoksuista koiraa, eikä myöskään suositella sinne omia leluja, ettei tule niistä tappelua. Koirapuistojen tarkoitus on olla koirille kivoja paikkoja, ei tappelukehiä. Ja siis haittaahan tulee juuri siitä jos sinne viedään sääntöjen vastaisesti koiria, siksi sääntöjä tulisi noudattaa. Joten vihaisten yksilöiden omistajat menkööt muualle. Itselläni tapahtunut myös niin päin etten ole puistoon "saanut" mennä koska epäsosiaalisen koiran omistaja huudellut aitauksesta että nyt ei parane tulla. Todella säälittävää.

        ..."miksi tullaan puistoilemaan..."Oliskohan siksi,niinkuin monen sosiaalisemmankin rodun kanssa,että koira saa juosta vapaana,kun muuten ei voi.Ainakin minulle on osa noista tutuista sanonut,että se on joko pääsyy tai toinen syy.
        Joten ei siinä mitään ristiriitaa pitäisi olla,Eihän puistoissa ole mitään kieltoja(kai :D ),että siellä ei saa koira yksinään juosta ja nauttia vapaudesta(jos nyt sitten aitauksessa juoksemisesta nauttii).

        "en tajua epäsosiaalisia..." Riippuu taas,mitä kukakin tuolla tarkoittaa.Helposti toiset puhuu aidasta ja toiset aidanseipäästä...
        Jos kyse on siis roduista,jotka ei välitä omasta sukupolestaan,muutama ei pahemmin ylipäätään vieraista koirista,tai ei kiinnosta hengailla vieraitten koirien kanssa,niin en näe siinä mitään ihmeellistä.Ei kaikki rodut omaa vahvaa metsästsviettiäkään.Piirteensä kullakin.NE vaan pitää huomioida ja tietää,ja rodut valita myös sen mukaan,pystyykö erityispiirteet handlaamaan.Oli ne sitten mitä.

        Ja yhä edelleen,kuten olen sanonut,ihan maalaisjärjelläkin,että jos koira ei koirapuistoon sopeudu eli ole riittävän koirasosiaalinen,tai ei siellä viihdy,niin ei tietenkään sitä silloin voi sinne viedä.Jos viihtyy yksinään siellä,niin mikäs siinä,ei se keneltäkään pois ole,eikä pitäisi ketään haitata.Mutta etuoikeus toki niillä,joiden koirat puistoiluun muiden kanssa sopii.Koska eiköhän se ole puistoilun toinen päätarkoitus.


      • k.puiston ulkopuolella..
        2 koiran omistaja kirjoitti:

        Ei tarvikaan ymmärtää.

        Ja minä kritisoin alunperin sitä miksi aggressiivisia koiria tuodaan koirapuistoon, en sanonut että kaikki olisivat siellä sellaisia. Jokainen normaali ihminen ymmärtää koiranpuistojen yleisen säännön: "Puistoon ei saa tuoda aggressiivista eikä juoksuista koiraa". Jos ei ole normaali niin sitten tuota ei ymmärrä:)

        Niin, ristiriitahan tulee siinä että sellaista ei saa tuoda, mutta en myöskään pidä siitä että tullaan koiran kanssa istumaan autoon ja odottamaan että saadaan koko aitaus itselle koska se koira ei muiden kanssa tule toimeen.

        Mutta enpä enää väännä tästä asiasta.

        Itse ainakin odotan aidan ulkopuolella, jotta puisto vapautuisi.
        Tämä sen takia kun tuossa "meidän" koirapuistossa on aina ihan hirmu isoja koiria jotka juoksentelee kauhealla vauhdilla ympäri puistoa ja itselläni kaksi chihuahuaa ja terrieri, joten omien koirien turvallisuuden vuoksi en vie omia chihuja sinne sekaan.
        Enkä tarkoita tällä sitä että vihaan isoja koiria tai koirani eivät tulisi toimeen. Tarkoitan, sitä että kun kokoaero on sen verran suuri ja jos joku iso koira sattuu juoksemaan chihuahuan yli voi siinä käydä tosi pahasti.

        Se, että joku odottaa autossa koirapuiston ulkopuolella puiston vapautumista ei tarkoita sitä että hänen koira ei tule toimeen muiden koirien kanssa.


    • dog hater

      Tollaisia ne on kaikki näitten dogojen yms roitkoiden omistajat. Ja ed. kuvattu käytös on vatipää kansanedustajien mukaan ihan okei. Ihmisiäkin saa törkeästi pahoinpidellä, ja lainsäätäjiä ei kiinnosta muu kuin talous, sen osoitti tämä Vihdinkin dogo-case... Katsokaa se MOT, jos ette muuten tajua.

    • huohhhhhh

      Ja taas nimitellään/leimataan tiettyjä rotuja tappajiks...voi huoh oikeesti. Jos koira koittaa alistaa toista koiraa, on se näköjään heti tappaja. Mitäs sitten jos sen dogon tilalla olisi ollut chihuahua ja yrittää alistaa muita koiria ja näykkii? Tuskin ihmiset sitä nimittäis tappajaksi!! Mutt kun kyse on just jostain dogosta, dobberista, rotikasta, bullist niin on koirat automaattisesti tappajia. Miettikää vähän jären kanssa. Vika ei ole koirassa vaan omistajassa, joka ei ole koiraansa kouluttanut kunnolla.

    • Inde

      Hohhoijaa, onpas täällä taas älykästä ja monipuolista argumentointia joillakuilla.. Itselläni on uros jota sosiaalistin heti pennusta pitäen, käytiin päivittäin koirapuistoissa ja tavattiin kaikenlaisia koiria, mutta kun murkkuikä iski päälle ja vaikka pallit otettiin pois niin silti koira ei tuon jälkeen ole enää tykännyt muista uroksista.. Ja MITÄ SITTEN. Aika normaalia käytöstä että ei kaksi urosta ole bestiksiä keskenään, enkä ole tätä kokenu miksikään ongelmaksi? Jos mennään puistoon, niin kysyn portilla että onko uroksia ja jos on, niin ei mennä. Kaduilla kävellessä ei muutenkaan moikkailla vastaantulevia, koska kun ollaan lenkillä niin silloin mennään eteenpäin eikä jäädä kaikkia moikkailemaan. Niin kauan kun koira on hallinnassa, ei remmirähjää ja koiran kanssa harrastaa aktiivista elämää, niin mitä hiton väliä sillä on tuleeko se muiden samaa sukupuolta olevien kanssa toimeen? En ole koskaan edes ajatellut että koirallani olisi nyt joku hirveä "ongelma", mutta hyvä siis tietää tämäkin :D

    • djoij

      Heippa kaikki te viisaat tässä keskustelussa! Muistkaas myös tämmönen juttu:
      Ittellä westie uros, jonka sosiaalistaminen jäi liian vajaaksi sairauden takia. Herra ei toisten urosten kimppuun käy mutta kiihottaa toisia tuijottamalla yms. Jos yhtään tyhmempi olisin väittäisin joka ikistä isompaa urosta agressiiviseksi ja huonoti koulutetuksi. Tiedän että oma westieni pelkää isoja, einkä tästä syystä mene seka puistoihin (pikkusten puolella kaikki sujuu mahtavasti kun koko ero sopiva).
      Muistakaas myös katella sitä omaa mussukkaa ettei vaan se olisi se riidan aiheuttaja.
      muistakaa että koirilla ikä määrä laumassa koiran paikan, näimpä siis jos on esim 1 ja 1,5 vuotiaat urokset samassa tarhassa voi tulla pintä kiistaa kumpi on johtaja, ja tämä täysin normaalia varsinkin urosten välillä

      • kokemus12

        Tälläiisten rotujen kohdalla kun se ei ole siitä sosiaalistamisesta kiinni, aika 99% todennäköisyydellä näistä tulee vieraskoira aggreja, ehkä jopa kaikki koira aggreja.


    • Paras tapa

      Ottakaa sinne koirapuistoon pippurisumute muu karkote mukaan. Sekä sille dogolle että vatipäälle.

      • juujuu4

        Juu ottakaa ihmeessä jos haluatte syytteen saada


      • Siippa
        juujuu4 kirjoitti:

        Juu ottakaa ihmeessä jos haluatte syytteen saada

        Itselläni on kaksi koiraa. Uros on suurikokoinen, sekarotuinen ja omaa tietyn "tappaja koira"-habituksen. Puistoissa olemme käyneet pennusta asti. Koira on nyt kuusi vuotias. Puistossa käy aina moikkaamassa muita koiria, jonka jälkeen haluaa olla omissa oloissaan. Nuuskii ja käyskentelee, mutta ei ole mitenkään sosiaalinen.
        Enkä ole minäkään. En halua jäädä jutustelemaan muiden, umpioutojen, tyyppien kanssa.
        Nautimme vain ulkoilmasta puistossa silloin, kun emme luontoon muutoin pääse.
        Koirani ei ole koskaan osoittanut aktiivista aggressiota muita koiria kohtaan, mutta on puolustautunut, kun toinen koira on hyökännyt kimppuun. Lopettaa kuitenkin, kun komennan. Katsoo minua kysyen, mitä teen.
        Omistajaa kohtaan siis hyvin nöyrä koira.
        Mutta ei muita ihmisiä kohtaan, eikä myöskään hyväksy muiden koirie silmille hyppimistä. Näyttää myös hyvin selkeästi halunsa olla rauhassa. Poistuu ensin omiin juttuihinsa. Jos joku tulee viereen, ei välitä. Jos joku hyppää niskaan, ärähtää, mutta poistuu silti ensin itse. Tätä jatkuu pitkäänkin, kunnes pinna palaa ja "tappajakoira" ärähtää toiselle häipymiskäskyn. Ei silti pure. Antaa vain lähdöt.
        Väärinkö?
        Eikö meillä siis ole oikeutta olla puistossa, koska emme ole sosiaalisia?


      • 10+5
        Siippa kirjoitti:

        Itselläni on kaksi koiraa. Uros on suurikokoinen, sekarotuinen ja omaa tietyn "tappaja koira"-habituksen. Puistoissa olemme käyneet pennusta asti. Koira on nyt kuusi vuotias. Puistossa käy aina moikkaamassa muita koiria, jonka jälkeen haluaa olla omissa oloissaan. Nuuskii ja käyskentelee, mutta ei ole mitenkään sosiaalinen.
        Enkä ole minäkään. En halua jäädä jutustelemaan muiden, umpioutojen, tyyppien kanssa.
        Nautimme vain ulkoilmasta puistossa silloin, kun emme luontoon muutoin pääse.
        Koirani ei ole koskaan osoittanut aktiivista aggressiota muita koiria kohtaan, mutta on puolustautunut, kun toinen koira on hyökännyt kimppuun. Lopettaa kuitenkin, kun komennan. Katsoo minua kysyen, mitä teen.
        Omistajaa kohtaan siis hyvin nöyrä koira.
        Mutta ei muita ihmisiä kohtaan, eikä myöskään hyväksy muiden koirie silmille hyppimistä. Näyttää myös hyvin selkeästi halunsa olla rauhassa. Poistuu ensin omiin juttuihinsa. Jos joku tulee viereen, ei välitä. Jos joku hyppää niskaan, ärähtää, mutta poistuu silti ensin itse. Tätä jatkuu pitkäänkin, kunnes pinna palaa ja "tappajakoira" ärähtää toiselle häipymiskäskyn. Ei silti pure. Antaa vain lähdöt.
        Väärinkö?
        Eikö meillä siis ole oikeutta olla puistossa, koska emme ole sosiaalisia?

        Koirasi on kuitenkin siinä mielessä sosiaalinen, että se hyväksyy muut koirat ihollaan ja saman sukupuoliset. Ei minunkaan koira, joka näyttää lupsakalta lapinkoiralta, ole puistossa muiden perään, vaan haistelee ja sitten touhuaa omiaan. Ei välitä leikkiä muiden kanssa. Puistossa käymme pääasiassa silloin, kun siellä on vain vähän porukkaa tai yksi, koirani ei viihdy suuremmissa koiraporukoissa joten en sitä sellaisiin vie.

        Kysehän on näistä koirista, jotka eivät siedä, että toinen koira tulee iholle ja persuksiin kiinni. Kaikki rodut eivät myöskään siedä samaa sukupuolta olevia. Näillä koirilla ei siis ola mitään asiaa puistoon enää pentuajan jälkeen, MIKÄLI näitä aggressioita alkaa ilmetä. Jos niitä ilmenee niin se alkaa siinä murrosiän kieppeillä. Silloin loppuu puistoilut.


    • naurattaa_liikaa

      Minun mielestäni, niin pitit kuin dogot on samallatavalla tervetulleita puistoilemaan kuin kaikki muutkin, jos sosialistaminen SEKÄ käytös ovat kunnossa. Eipä ole koiraa karvoihin katsominen ;)
      Mielestäni vahvat ja ulkomuodoltaan erilaiset rodut leimataan heti, ihan täyttä sköndää semmonen. Tunnen monta rotikkaa, jotka puistoilevat siinä missä muutkin ja todella nätisti. Tiedän myös monta pittiä, sekä vahvoja ns. tappajakoiria, kuten ilmaisit.. jotka siis puistoilevat. Rotu TAI ulkomuoto ei määritä sitä, voiko puistoon tulla vai ei JOS VAIN KÄYTÖS ON KUNNOSSA. Taidat tosiaan vain pelätä, ennakkoluulojesi takia. Omistatko chihun vai? : D

      • karuja paikkoja

        Saattaa olla juurikin noille taistelukoiriksi jalostetuille vähän haastavampaa se puistoilu.Ja se voi loppua sitten raakaan yhteenottoon.Ymmärrän etteivät muut halua riskeerata koiraansa.Onhan taistelukoiratyyppisten koirien tappelut täysin eri luokkaa, kuin tavallisten perus sessejen yhteenotot.Joissa ei yleensä paikattavaa edes tule.Ja yleensä, koirasta näkee jo ennen, että onko kaikki hyvin.Jäykistelyä, murinaa tai karvat pystyssä.Noita merkkejä ei tietääkseni hiljainen hyökkääjä näytä.

        Jokainen valitkoon sen porukan jossa koiraansa puistoiluttaa.
        Harmillisimpia ovat ne, jotka vain tunkevat puistoon.Vaikka selkeästi heille sanot, että odota hetki, otan omani ja poistun.Eipä odotellakkaan, vaan heti tuuppastaan se oma vähemmän sosiaalinen koira sinne puistoon myös.Siinä joskus tulee kiire poistua.Eli vois kai sen parikyt sekuntia jokainen odottaa, että tulee tilaa puistoon, ja sellainen joka ei halua vieraiden koirien pöllytettäväksi omaansa jättää, kerkiää poistua koirineen sieltä.


    • Se ainakin on

      totta,että omistajastahan tuo paljon kiinni on,millaiseksi koira loppupeleissä kasvaa ja kehittyy.Itsekkin alkujaan muovasin mielipiteeni pitkälle näistä jutuista,joita täältäkin sai,ja saa lukea vieläkin.Kunnes sitten sain nähdä livenä dogopojan kasvavan aivan pennusta saakka,ja on nyt 5v.Kerrassaan hieno ja hyväkäytöksinen poika.Omistajansa koulutti pojan aivan samoilla opeilla kuin muutkin koirat koulutetaan.Täytyi siis muuttaa mielipidettä siinä,että tosi koiraihmisen omistuksessa olevasta dogostakin saa tosi mahtavan koirakaverin.

    • Anonyymi

      Taas on näköjään koira kateutta... he he

    • Anonyymi

      Kaupungeissa on olemassa molosseille omat aitaukset. Pienissä kaupungeissa kuten esimerkiksi Kaskisissa ei ehkä ole näin, mutta toivottavsti saadaan. Itsellä oli molossi mutta lopetutin sen. Koirat ovat täysin turhia elukoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe