vinkkejä fiatin ostajalle?

ykällli

Millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon, jos aikoo hommata vuosituhannen puolen välin jälkeisen Fiatin? Onko tiettyjä tyyppivikoja?

37

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stilomies-2

      Osta Stilo joka on viimeisintä mallia. Siis se jossa on opelin Z16XEP-kone, se menee tosi vähällä bensalla ja käy 50% seoksella viinabensaa (RE85). Lisäksi huolto on halpaa; öljynsuodatin maksaa muutaman euron ja jakohihnanvaihto on 150tkm/10v. Todellisen vuosimallin po 2006 tai nuorempi. Niin ja se viinabensa maksaa 1,04-1,06 e/l. On meinaan kokemusta, olen ajanut sellaisella jo 100 tkm ja ajo jatkuu. Keskikulutus kaupunkiajossa liikkuu n. 6,8 - 7,2 l/100km ja moottori on tosi joustava.

      • stilomies-2

      • kysyjämirs

        Jaa niissä on Opelin koneitakin käytetty? No millanen Se yksnelonen on eiks sitä ole siinä grandepuntossakin?


    • F.I.A.T

      1500-luvulla ei ollut autoja. 2500-luku on tulevaisuudessa, silloisista Fiateista ei nyt ole tietoa.
      Mitähän oikein tarkoitat kysymykselläsi?
      Tyyppivikoja kysellessä kannattaa kysyä jostain mallista.

      • vinkki

        Ainut oikea ja järkevä vinkki tulee tässä ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA OSTA FIATTIA.


      • stilomies-2
        vinkki kirjoitti:

        Ainut oikea ja järkevä vinkki tulee tässä ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA OSTA FIATTIA.

        Eipä ole helppoa sinullakaan.


    • Bravissimo

      Fiatissa on käytettynä hyvä hinta/laatusuhde. Yksi suositeltavimmaista on Fiat Bravo, tosin en tiedä valmistettiinko niitä enää noin myöhään. Minulla oli sellainen kahdeksan vuotta, ostin sen käytettynä 120 tuhatta ajettuna. En koskaan joutunut korjaamaan siihen muuta kuin taka rekisterikilven valon ja uudet öljyt ja suodatin kahden vuoden välein. Vaihtoväli lienee vuosi mutta hyvin se riitti tuokin.

      Yleisin vika Fiiuissa on pienet sähköviat, eli lamppuja palaa ja vilkut ei toimi jne. Kaikki on kuitenkin helppo yleensä ihan itsekin korjata. Mikäli haluaa minimoidan sähkö-ongelmat, niin ei kannata ostaa sitä varustelluinta fiiua ;)

    • F.I.A.T

      No onhan tuokin yleinen sähkövika jos rekkarivalon on joutunut uusimaan.
      Mikäs niistä varusteista ongelmapesäkkeen tekee? Essonbaarissa lienee juttuja kuultu.

      Jos haluat minimoida sähköongelmat, osta potkukelkka. Se rinnastetaan kävelijään, edes taskulamppua et tarvitse.

      • 132 2000

        Minun Fiateissa sähköt ovat toimineet ihan hyvin. Mulla oli aikoinaan pari vanhaa isoa Fiatia, 132 -77 ja Croma -87. Ja sähköt toimivat ihan hyvin. Cromassa oli runsaasti erilaisia merkkivaloja esim. jäähdytysnesteen, moottori- ja vaihteistoöljyn määrälle, palaneille polttimoille jne. Joskus saattoi jokin merkkivalo jäädä kaltevalla tasolla käynnistettäessä palamaan, mutta kun sen tiesi, ei haitannut. Muuten toimi sähkölaitteet todella hyvin ja polttimotkin olivat pitkäikäisiä. Vanhassa 132:ssa ei muistaakseni ollut mitään muuta sähkövikaa kuin muutaman kerran sähköikkunat reistaili (johtui varmaankin siitä kun ajoin sillä harvakseltaan ja jo silloin sillä oli ikää yli 20 v.) Tuokin vika oli todella satunnainen ja ikkuna sulkeutui kyllä kun sähköikkunan nappulaa paineli. Huom! siinä 132:ssa 2-litraisessa mallissa oli edessä vakiona sähköikkunat (vaikka olikin vm.77). Oli muuten laadukkaan oloinen kyyti vielä vanhanakin. Hyvät äänieristeet ja mikään ei kolissut ja rämissyt siinä autossa, automaattivaihteistokin toimi moitteettomasti. Tasokas auto, vaikka hoitamattomana ne olivat hieman ruosteherkkiä. Suurempi 130 lienee vieläkin tasokkaampi.
        Kyllä Fiat osaa tehdä isojakin autoja!
        Nyt ajelen uudehkolla Puntolla ja ei sähkö- eikä muitakaan vikoja.


    • viivatti

      Voihan nämä katsastustilastojen häntäpäät olla joidenkin mielestä laadukkaita.

      • F.I.A.T

        Hylkäykset johtuu niistä rekkaripolttimoista.


    • halukastietää

      Niin onko ne katsastus tilastot niitä joita juuri tien päälle jää?

      Nyt tästä fiatista kuulee kahdenlaista juttua toiset ylistää ja toiset niin on niitä vastakohtia, niin mukavahan olisi kuulla juttua niiltä joilla on tai on omistanut fiiun..
      Ja Onkos fiat käyttänyt muita ns.muien koneita/tekniikkaa, kun tuossa stilon yhdessä versiossa?

      • New Ka

        En ole kyllä nähnyt pitkään aikaan tien poskeen jäänyttä Fiatia, muita merkkejä kylläkin.. Mulla tässä syksyllä oli kakkosautona 90-luvun japanilainen ja se kyllä jätti tielle, kesti noin viikon. Hajottamolle paalattavaksi meni, olihan tuo jo melko vanhakin ja mittarissa yli 300 tkm.
        Fiatilla oli joskus 2005 tienoilla joitakin vuosia yhteistyötä GM:n kanssa ja myös ainakin tässä uudemmassa Cromassa on tietääkseni Opelin bensakoneet, mutta Fiatin dieselkoneita käytetään monessa muussa merkissä esim. Opelissa, Saabissa, Cadillacissa, Suzukissa jne. Ja uusin Ford KA perustuu lähes täysin Fiatin tekniikkaan, vaihteistoa ja alustaa myöten. Ja siinä siis myös benskakoneet ovat Fiatilta (sama kuin 500:ssa ja Pandassa.)


      • fiatistaitään
        New Ka kirjoitti:

        En ole kyllä nähnyt pitkään aikaan tien poskeen jäänyttä Fiatia, muita merkkejä kylläkin.. Mulla tässä syksyllä oli kakkosautona 90-luvun japanilainen ja se kyllä jätti tielle, kesti noin viikon. Hajottamolle paalattavaksi meni, olihan tuo jo melko vanhakin ja mittarissa yli 300 tkm.
        Fiatilla oli joskus 2005 tienoilla joitakin vuosia yhteistyötä GM:n kanssa ja myös ainakin tässä uudemmassa Cromassa on tietääkseni Opelin bensakoneet, mutta Fiatin dieselkoneita käytetään monessa muussa merkissä esim. Opelissa, Saabissa, Cadillacissa, Suzukissa jne. Ja uusin Ford KA perustuu lähes täysin Fiatin tekniikkaan, vaihteistoa ja alustaa myöten. Ja siinä siis myös benskakoneet ovat Fiatilta (sama kuin 500:ssa ja Pandassa.)

        Okei, nykyään ei tiedä enään mikä minkä auto:)


      • F.I.A.T

      • M32 vaihteisto
        New Ka kirjoitti:

        En ole kyllä nähnyt pitkään aikaan tien poskeen jäänyttä Fiatia, muita merkkejä kylläkin.. Mulla tässä syksyllä oli kakkosautona 90-luvun japanilainen ja se kyllä jätti tielle, kesti noin viikon. Hajottamolle paalattavaksi meni, olihan tuo jo melko vanhakin ja mittarissa yli 300 tkm.
        Fiatilla oli joskus 2005 tienoilla joitakin vuosia yhteistyötä GM:n kanssa ja myös ainakin tässä uudemmassa Cromassa on tietääkseni Opelin bensakoneet, mutta Fiatin dieselkoneita käytetään monessa muussa merkissä esim. Opelissa, Saabissa, Cadillacissa, Suzukissa jne. Ja uusin Ford KA perustuu lähes täysin Fiatin tekniikkaan, vaihteistoa ja alustaa myöten. Ja siinä siis myös benskakoneet ovat Fiatilta (sama kuin 500:ssa ja Pandassa.)

        Uudemmassa (-07 lähtien) Bravossa on kaikki koneet Fiatin omaa käsialaa, mutta 6-vaihteinen laatikko (M32), jota on bensaturboissa ja vissiin dieseleissäkin, on tuon GM-yhteistyön peruja.

        Valitettavasti, koska siinä on tämän auton suurin riski - osa näistä lootista on kasattu väärin, mikä saa laakerit pettämään jo 70 tkm kohdalla.


      • fiatistaitään
        M32 vaihteisto kirjoitti:

        Uudemmassa (-07 lähtien) Bravossa on kaikki koneet Fiatin omaa käsialaa, mutta 6-vaihteinen laatikko (M32), jota on bensaturboissa ja vissiin dieseleissäkin, on tuon GM-yhteistyön peruja.

        Valitettavasti, koska siinä on tämän auton suurin riski - osa näistä lootista on kasattu väärin, mikä saa laakerit pettämään jo 70 tkm kohdalla.

        Niin minkä fiatin laakerit? Mutta eikös joku kirjoittanut ainakin stilot 06- olis gm koneella? siis 1.6

        Mutta onkos nää 1.2 ja 1.4 omaa käsialaa?
        Mihins fiatin halba versio albea on kadonnut??


      • 1,6 Fiat/GM
        fiatistaitään kirjoitti:

        Niin minkä fiatin laakerit? Mutta eikös joku kirjoittanut ainakin stilot 06- olis gm koneella? siis 1.6

        Mutta onkos nää 1.2 ja 1.4 omaa käsialaa?
        Mihins fiatin halba versio albea on kadonnut??

        Siis 6-vaihteisen vaihdelaatikon laakereista kyse...

        1,2 ja 1,4 on Fiatin omaa käsialaa, samoin vissiin 1,8. 1,6 litraista on Stilossa ollut sekä Fiatin tekemänä (alkupään mallit) että GM pohjaista myllyä


      • Fii.at
        F.I.A.T kirjoitti:

        Ja Fiatin dieseleitä käytetään useissa muissa autoissa.
        http://www.autowiki.fi/index.php/Fiat_JTD_-moottori

        Tuo Fiiun naku on hyvä.Itsellä vajaa 200.000 ajettu Stilo naku ja hyvin pelannut uudesta asti.
        Perus huolloilla menty ja ajetaan mittariin vielä toiset 200 000km


    • Punto tai Brava

      Jos ostaisin Fiuden, niin ostaisin Punton, tai Bravan, mutta kannattaa tutkia ensin pohja, helmat yms herkästi ruostetta ottavat paikat & kannentiiviste ja kytkin. Muuten ne sitten pelittääkin suht jouhevasti ärsyttäviä pikkuvikoja lukuun ottamatta.

      Stiloa en hankkisi missään tapauksessa, onhan se toki "moderni", mutta täys susi....

      • fiatonhalpa

        Itselläni on Fiat stilo 1.6 vm. 03 ajettu 170tkm. Vikoja on ollut yllättävän vähän. Ajovalon korkeuden säätömoottori vaihdettu, kuskin penkin lämmitin ei toimi (johdot poikki), lisäjarruvalo vaihdettu, 2 polttimoa sisältä, rekisterikilven lamppu, lähivalolamppu, äänenvaimennin pitäisi vaihtaa. Eli on ollut vähän vikoja. Tämä auto ei ole maanantai kappale. Kannattaa katsoa huoltokirja huolellisesti.


    • F.I.A.T

      Uutta Bravaa on hieman vaikea löytää kun valmistus on lopetettu 2003. Stiloakaan ei enää suomessa uutena myydä.
      Mikä Stilosta suden tekee? Hyvinpidetty JTD on luotettava auto. 1.8-bensamoottori on huonompi öljynkulutuksineen ja käyntihäiriöineen.

    • susi.

      Sähkölaitteet,ohjauslaitteet,akselistot,ymym lukuisat viat.

      • F.I.A.T

        Fiateista oli keskustelu. Volkkareista on tarinaa muualla.


      • stiloisti
        F.I.A.T kirjoitti:

        Fiateista oli keskustelu. Volkkareista on tarinaa muualla.

        Mulla on myynnissä stilo jolla ei enää pysty edes ajamaan.
        Korjaamot ei ole järkevää vikaa löytäneet, auto sammuilee ajossa.
        Vikakoodit tulee varmaan kaikki peräkkäin ja mikä milloikin.
        Autoon vaihdettu mootttorinohjausta myöten vaikka mitä sähköleluja, mutta ei niin ei. Korjauksiin olen kuluttanut nyt 2600e ja vika on ja pysyy.
        Jos saisin aikakoneen niin jäisi stilo autokauppaan varmasti.
        Tossa se nyt mätänee pihalla, vaimo ei halua ajaa koska sammuu ainakin joka toisella reissulla ja keskustassa ei kovin mukavaa kun ei edes käynnisty heti.
        Osina tulee nettiautoon ensiviikolla.


      • ykällmm
        stiloisti kirjoitti:

        Mulla on myynnissä stilo jolla ei enää pysty edes ajamaan.
        Korjaamot ei ole järkevää vikaa löytäneet, auto sammuilee ajossa.
        Vikakoodit tulee varmaan kaikki peräkkäin ja mikä milloikin.
        Autoon vaihdettu mootttorinohjausta myöten vaikka mitä sähköleluja, mutta ei niin ei. Korjauksiin olen kuluttanut nyt 2600e ja vika on ja pysyy.
        Jos saisin aikakoneen niin jäisi stilo autokauppaan varmasti.
        Tossa se nyt mätänee pihalla, vaimo ei halua ajaa koska sammuu ainakin joka toisella reissulla ja keskustassa ei kovin mukavaa kun ei edes käynnisty heti.
        Osina tulee nettiautoon ensiviikolla.

        No mikäs fiatti olis sellainen jossa olis vähiten vikoja ainakin sähkövikoja ilmeisesti sellainen missä on vähiten niitä sähkölaitteita???


      • sähkövikoja 0
        ykällmm kirjoitti:

        No mikäs fiatti olis sellainen jossa olis vähiten vikoja ainakin sähkövikoja ilmeisesti sellainen missä on vähiten niitä sähkölaitteita???

        Mitähän sähkölaitteita vielä pitäisi ajotietokoneen, ASB ESC, automaatti-ilmastointi, keskuslukitus, mäkipidätin, kulmavalot yms. lisäksi olla? Ei taida tojoteron Corollanruppanassa olla puoliakaan näistä.

        Ai niin, kiva on myös systeemi, joka sammuttaa sisävalot, jottei raolleen jäänyt ovi tai päälle unohtunut kartanlukuvalo syö akkua tyhjäksi, kuten tojon patteriauton koeajon (Tuulilasissa olikosenyt viime vuonna) aikana kävi pariinkin otteeseen. Ei näköjään toiloota vieläkään ole edes saanut edes aikaiseksi siirtyä väyläohjaukseen, kun tällaista yhä pääsee sattumaan.

        Vai tarkoittiko tero jotain 30 vuoden takaisia autoja? Jolloin Fiatissa saattoi olla sähköikkunat tai palaneista polttimoista varoittavat merkkivalot, mutta tojoterojen menopeleissä ei ollut edes kierroslukumittaria eikä valoa takakontissa, sähköikkunoista yms. herkuista nyt puhumattakaan (80-luvun alun Corolla) ja volkkarikuskit tihrustivat maailmaa hehkulamppuvalojen turvin.

        BTW, tuo em. Stilon sammumisongelma - kyseessä lienee 1,8 moottori, joka on pilattu ehdalla japsitekniikalla (Hitatchin valmistama ohjausyksikkö). Siis kyseessä on aitoon toilootatyyliin ominaisuus, ei vika (=varmasti toimivaa korjausta ei ole).

        Toki se voi olla jotain muutakin, mitä osia summamutikassa vaihtava huolto ei löydä ja >7 vuoden ikäiseen autoon ei enää kovin montaa tonnia viitsi erinäisten komponenttien vaihteluun upottaa. Näitä sattuu "paremmissakin piireissä", mm. faijalle Volvon kanssa (vastaava mystinen sammuminen 1 kerta /viikko ja mielellään risteykseen).


      • Ei "hiivatissa"
        sähkövikoja 0 kirjoitti:

        Mitähän sähkölaitteita vielä pitäisi ajotietokoneen, ASB ESC, automaatti-ilmastointi, keskuslukitus, mäkipidätin, kulmavalot yms. lisäksi olla? Ei taida tojoteron Corollanruppanassa olla puoliakaan näistä.

        Ai niin, kiva on myös systeemi, joka sammuttaa sisävalot, jottei raolleen jäänyt ovi tai päälle unohtunut kartanlukuvalo syö akkua tyhjäksi, kuten tojon patteriauton koeajon (Tuulilasissa olikosenyt viime vuonna) aikana kävi pariinkin otteeseen. Ei näköjään toiloota vieläkään ole edes saanut edes aikaiseksi siirtyä väyläohjaukseen, kun tällaista yhä pääsee sattumaan.

        Vai tarkoittiko tero jotain 30 vuoden takaisia autoja? Jolloin Fiatissa saattoi olla sähköikkunat tai palaneista polttimoista varoittavat merkkivalot, mutta tojoterojen menopeleissä ei ollut edes kierroslukumittaria eikä valoa takakontissa, sähköikkunoista yms. herkuista nyt puhumattakaan (80-luvun alun Corolla) ja volkkarikuskit tihrustivat maailmaa hehkulamppuvalojen turvin.

        BTW, tuo em. Stilon sammumisongelma - kyseessä lienee 1,8 moottori, joka on pilattu ehdalla japsitekniikalla (Hitatchin valmistama ohjausyksikkö). Siis kyseessä on aitoon toilootatyyliin ominaisuus, ei vika (=varmasti toimivaa korjausta ei ole).

        Toki se voi olla jotain muutakin, mitä osia summamutikassa vaihtava huolto ei löydä ja >7 vuoden ikäiseen autoon ei enää kovin montaa tonnia viitsi erinäisten komponenttien vaihteluun upottaa. Näitä sattuu "paremmissakin piireissä", mm. faijalle Volvon kanssa (vastaava mystinen sammuminen 1 kerta /viikko ja mielellään risteykseen).

        Jokos siinä Grandessa on ABS ,peruutuskamera ,Bluetoof ,näytöruutu kojelaudassa.


      • hehheehe
        Ei "hiivatissa" kirjoitti:

        Jokos siinä Grandessa on ABS ,peruutuskamera ,Bluetoof ,näytöruutu kojelaudassa.

        Sitten saat vastauksen kun osaat kirjottaa blue-alkuisen sanan oikein. Eikä ruutukaan oikein ole.


    • Fiiiduuuuu

      Paalattu fiiatti!

    • 16846315

      osta uuden kopan bravo nettiautos 150 hv koneella , alkaen 6500e.
      pieni ruokainen ja varmasti kulkeva auto.

    • ex-Fiat

      Morjesta

      Itellä oli Fiat Stilo 1.4 bensakoneella vuodelta 2006 (uutena ostettu) ja myin sen pois viimevuonna. kilometrejä takana lähes 200t. Toimi hyvin ekat 120tkm, sitten alkoi tulla jos jonkinlaista kiusallista ongelmaa, mm. jälkikäyntiä, jarrulevyjen vinkumista ja juuttumista(niistä ei taida ei tunne pääsevän eroon millään), starttausongelmia (liittyen ehkä jälkikäyntiin), keskuslukituksen ongelmia ja muita pienempiä sähkovikoja ja loppuna I:n päälle katalysaattoriongelma. Edelleen etuvalojen vaihto on painajaismaista ainakin Stilossa. Mutta tosiaan ekat 120tkm ilman ongelmia, sitten niitä alkoi olla ihan liiaksi. Toinen asia on sitten jälleenmyyntiarvo, joka on lähes nolla kun käytännossä kukaan ei huoli Fiatteja.

    • penaalikuntti

      Ferrari on on ihan täysi pasca ja koko ajan saa korjata. Ja kokemusta on ja paljon. Älä osta italialaista ellet halua harrastella romujen kanssa. Fiatista ei ole kokemusta.

    • kunaalipentti

      Totta
      Minullakin oli 18 eri mallin Ferraria. 13 kpl paalasin kun romut ei käynnistyneet. 5 kpl sain myytyä naapurikaupungin teineille. Onneksi eivät autoista mitään tienneet niin pari sataa sain kappaleelta. Romumies olisi antanut vain 50€/kpl. Kuulemma miovista ei kannata maksaa.
      Olisi niille saanut ehkä vähän lisäaikaa huoltamalla. No vaihdoin sentään öljyt, biltemalta halvalla. Muita osia ei siellä ollut, enkä halpohin romuihin viitsinyt rahoja laittaa ostamalla muualta kalliilla. Eikä ne suodattimet likaisilta näyttäneen.

      Nyt olekin keräillyt 90-luvun alun Opeleita. Kovia pelejä ja varmoja sijoituksia.

      • älynväläys

        älyn keräys tuottaa fiksumpia viestejä jatkossa keskustelupalstoille


      • puntostella
        älynväläys kirjoitti:

        älyn keräys tuottaa fiksumpia viestejä jatkossa keskustelupalstoille

        No jos niitä vikoja on niin joku vois vaikka laittaa linkin mistä minkä mallin viat näkyis.


    • -Fefe-

      Ferrareiden vikoja yksilöimättä malleja:

      -polttoaineen kulutus
      -rengaskulut, varsinkin takarenkaiden osalta
      -huoltokustannukset

      Nämähän koskevat siis niitä joilla ei ole varaa.

      -kateelliset naapurit
      -parkkipaikoilla typerien kyselijät (paljonko kulkee, kiihtyvyys 0-100km/h)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5520
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3683
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      453
      2568
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1610
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1356
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1283
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      150
      1192
    Aihe