Tämä ei nyt varsinaisesti kuulu tänne, mutta en löytänyt muutakaan sopivaa paikkaa. Olen työssä jossa minulla on parina työnarkomaani. Teemme tiivistä parityötä. Mistäkö tiedän,että kysessä on työhönsä ylisitoutunut tekijä? Siitä, että ei pidä lomiaan kuin pakon edessä, parhaimmillaan ylitöitä on ollut liki 50 tuntia (teemme sekä aamu- että iltavuoroja), tulee kipeänä töihin koska on korvaamaton, ei anna parilleen eli minulle mahdollisuutta juurikaan pitää yhteyttä asiakkaisiimme koska haluaa itse olla heidän "kontaktinsa", mielistelee esimiestä ja muita ylemmän tahon työntekijöitä jotta hänen erinomaisuutensa huomattaisiin, pitää työpuhelintaan aina auki, oli sitten vapailla tai lomilla koska ainahan joku voi juuri silloin soittaa niin on sitten varmasti vastaamassa puhelimeen. Hoitaa myös muita "ei hänelle kuuluvia töitä" oman työnsä sivussa vaikka asiasta on hänelle huomautettu mutta hänhän on korvaamaton ja haluaa aina auttaaa kun joku apua tarvitsee.Tuo myös puheissaan ilmi, miten hän tekee parempaa työtä kuin muut. Selvää narkomaniaa siis työn suhteen.
Kaipaisin siis vinkkejä, miten jaksaa tällaisen persoonan parina jotta en väsy hänen rinnallaan? Olemme asiasta keskustelleet mutta vaikea toisen on muuttua jos on vuosikaudet tehnyt samalla tavalla. Ja esimiehen mielestä kyseessä on hyvä työntekijä koska toinen on valmis antamaan kaikkensa työn puolesta.
Kaipaisin asiallisia vastauksia, useinhan täällä juuri "niitä muita" vastaukseksi...
Työnarkomaanin työparina? Kiusausta sekin(kö)?
6
1476
Vastaukset
Eihän tuo kyllä kiusaamista ole mutta rasittaavaa ihan varmasti. Työparin vaihto? Eihän sekään ole työnantajan edun mukaista jos sinä väsyt.
Kaikkihan haluavat hoitaa työnsä moitteettomasti ja se että joudut vertaamaan omaa panostasi tuohon "mainioon" työntekijään, ihan varmasti kuormittaa sun jaksamistasi työssä, ei epäilystäkään.
Sinun ehkä vaan kannattaisi, jos parinvaihto ei onnistu, vain tehdä itsellesi selväksi sen, että sinä teet parhaasi ja olet siitä ylpeä. Onhan sinulla oikeus muuhunkin elämään kuin työnantajan omistamaan elämään? Eikö vain.Itte olen tai oikeastaan olin työnarkomaani joka aiheutti varmasti työkavereilleen juuri vastaavanlaisia tunteita. 8vuotta meni että järki palasi päähän, osin yhden työkaverin aika suorien kommenttien avustuksella. Tein älyttömästi töitä muihin nähden, ylitöitä toki myös reilusti kuten myös hoidin kaluston huoltotöitä omalla ajalla ja työtilojen siivousta samoin omalla ajalla viikonloppuina ja työajan ulkopuolella. Myöskin vaikka olisi ollut kipeä niin töihin oli mentävä jos vain suinkin jalat kantoi. Leikin siis korvaamatonta todellakin. Mutta esimiehiä ei tullut mielisteltyä, tuli lauottua sanoa aika suoraan aika-ajoin kuten tulee tehtyä edelleenkin.
Mutta sitten tempastiin ns. matto jalkojen alta johdon puolelta kun otettiin ulkopuolelta ihmiset kertomaan samat asiat joita olin puhunut jo vuosia eli tuli aika selväksi että minun mielipiteellä oli tasan paskahipun verran arvoa. Tuosta opin sen että tyhjän saa pyytämättäkin ja miksi h*lvetissä tehdä näin paljon kerran vähemmälläkin saa saman palkan. Tuon jälkeen on tullut oltua töissä kuten muutkin työkaverit ja nyt kun ajattelee taaksepäin niin kyllä sitä oli tyhmä itseään kohtaan ja kusipää työkavereita kohtaan. Onneksi hyvä työporukka joten asiat nyt kunnossa ja mukava lähtä aamulla töihin taas.Aloittajalle sanoisin vielä että joko asennoidut niin että sinä teet riittävästi omalla panoksellasi töitä ja annat toisen huhkia sen minkä jaksaa tai sitten työparin tai työpisteen vaihto on oikeastaan se ainut seuraava vaihtoehto. Mutta oli sitten ratkaisu mikä tahansa niin pyri tekemään se nopeasti, tuollainen rassaa todella paljon pääkoppaa jos varsinkin vielä pidät työstäsi ja koet tekeväsi liian vähän verrattuna tähän toiseen henkilöön.
- del3
Voisitko millään sanoa sille työkaverillesi, että tekisi asiat rauhallisemmin? Ettei sille käy kuten mulle aikoinaan. Tein töitä liiankin tunnollisesti ja sitten yhtenä päivänä huomasin makaavani sairaalan osastolla. Työkiireet ja nopeat muutokset, mitä osastolla tapahtui siihen aikaan, oli ne syyt miksi mä voin huonosti. Fyysisesti olin elämäni kunnossa ja todella harvoin sairastin mitään. Sain tietää, että mun lähin kollega oli raskaana ja heti sen perään kuulin, kun pomo ylensi toisen kollegani (hänestä tuli esimies). Nämä molemmat uutiset kuulin samana päivänä, joka selittää ehkä jotakin. Sanonpa vaan sen, että en ole yleensä kateellinen, mutta nämä "shokkiuutiset" vaikutti silloin mun henkiseen hyvinvointiin ja aloin selkeästi tuntea, että en ole mitään. Näin siitä työnarkkarista, joka olin tätä ennen, oli tullut yllättäen altavastaaja. Minun oli näytettävä vielä enemmän, että olen hyvä työntekijä ja kuulun porukkaan. Päätin, että jatkossa en uhraa elämääni työpaikan vuoksi. Kyllä terveys on tärkeämpää.
- Pöö
Mulla sama tilanne juuri nyt. Työparin kanssa liian pienessä huoneessa. Teemme samssa yksikössä eriluontoisia töitä. Meillä on tietty viikkotuntimäärä ja minä noudatan sitä tunnollisesti, eli otan jo tehdyt tunnit aina takaisin, en tee ilmaista työtä juurikaan. Työkaverini tekee valtavasti ilmaista työtä eikä osaa priorisoida töitä jotka on pakko jättää vähemmälle huomiolle.
Nyt sitten hän aloitti sen mitä olen odottanut. Miten sinä voit lähteä kotiin, kun minäkin olen ollut niin ja niin myöhään töissä. Vaikka selitin tuntimääräni jonka hän kyll tiesi, alkoi hän verrata minua edeltäviini. He tekivät aina kuulemma yhteistyötä ( suomeksi, hoisivat työparini töitä ilmiaseksi oman työajan jälkeen ), nyt minä en tee yhtistyötä. Kumma kyllä kumpikaan noista henkilöistä ei halunnut jatkaa tässä työssä puoli vuotta tai vuotta kauemmin. Miksiköhän, en enää ihmettele.
Kysyin esimieheltäni ja hän kertoi, että minun tuntimäärä on se mikä on ja toiset vaan tekee ilmaista työtä enemmän. Vaikea arvata saanko jatkaa syksyllä tässä tehtävässä, kun en tee " yhteistyötä ":
- viilee
Tuttua muilta osin, muttei minun parini tee sen enempää- itse asiassa yksin kohteissa menee nopeammin kuin yhteisajalla parin kanssa- samat työt.
-Lomani ei saisi olla loma, viimeiset pomon määrittämät päivät karsisi pois.
-Jos olen kuumesairaana, soittaa soittamistaan- tuskin tauti sillä paranee sen nopsemmin.(En lusmuile jos on 38-40 c lämpöä.)
-Hypittää tekemään siten, että päivään jää helposti "kituaikoja" kun ei ole keikkaa...(ei työaikaa, ei kotiinkaan...)
-Pitää viikkolistat/työpuhelimen kuin omina aarteinaan, saan tingata nähdäkseni listoja vakituiseen...
- Viimeksi messusi kun työt on tällaisia, palasdina siellä ja täällä, ja siirtymistä ei- en saa itsekään, mutta työkamu on vika osoite sille messulle.
Toki, olen ollut vuosia jo tässä hommassa, ja olen "tuonut" taloon asiakkaitakin, ja pitänytkin. Työkamun lomat menee hyvin- joskus odotettua juohevamminkin, muttei tuosta ratsi sanoa.
Työnantaja tietää, vaan ei puutu, kerran sanoi että pitäisin puoleni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743153
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151359
- 191324
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141297Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242