Ensi kesänä (moottori)veneellä Saimaalle kanavaa pitkin.
Mistä tietoa ja miten siellä toimitaan, mitä olisi hyvä tietää ym ym.
tullit, luotsit, tarvittavat paperit, tankkaukset yms?
Saimaalle ja takas kanavaan pitkin, hyvä tietää?
28
3185
Vastaukset
- kysymyksiä
Tarvitaanko VHF:ää?
Entä Luotsia?
Mitä maksaa- on edullista
Tankkaaminen onnistuu Venäjän päässä ensimmäisen sulun jälkeen, puolella suomen hinnoista.
- "Emme" vastaa!
on edullista kirjoitti:
Tankkaaminen onnistuu Venäjän päässä ensimmäisen sulun jälkeen, puolella suomen hinnoista.
Kysykää mitä haluatte, me vastaamme mitä haluamme...
- pellimies kurusta
Tällä voit aloittaa
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/liikenneverkko/vesivaylat_kanavat/kanavat/veneily_saimaan_kanavassa/VENELIIKENNEOHJEET 2013_0.pdf - Rami.
Viime kesänä olin eka kertaa Saimaalla. Mentiin kumikanavaa pitkin (Kankkusen autofirma), ja takaisin kanavaa pitkin. Mulla ei ole VHF:ää, joten soitin ohjeiden mukaan Venäjän viranomaisille jo Saimaalta. Kysyivät (englanniksi), että millainen vene mulla on - sanoin että n. 9m moottorivene, sanoivat, että senkun menet ihan omin päin, luotsia ei tarvi vuokrata. En tiedä sitten miten Saimaalle päin meno olisi mennyt. Merimiestaitoja hieman tarvitaan, sillä Venäjän puolella ei kovin montaa merimerkkiä ole, vaikka kartassa onkin, eli suuntimia pitää osata ottaa.
P.S, Saimaa oli tosi makee, vähän veneitä ja älytön määrä sekä luonnon- että retkisatamia - ensi kesänä uudelleen, ja taas varmaankin Nurmekseen asti.- FrankZane
Vietiinkö veneesi kotkasta saimaalle ja paljonko makso? Jos uudelleen meinaat mennä, niin valitsetko sulut, vai kuljetuksen?
- Seiskari26
Oletko varmistanut polttoaineen saannin Pielisellä? Toissakesänä polttoainetta ei saanut missään rantaan, muuten kuin kantamalla.
- menoks vaan??
en omista vhf:ää enkä puolta noista ohjeiden varusteista, onko todella tuollaiset vaatimukset??
- sinne vaan
Periaatteessa on, mutta kukaan ei sinun varusteitasi tarkasta. Venäjän pojat tosin vhf.llä kutsuu ja varmistaa että sellainen pitäisi olla, toisaalta jos ilmoitat ettei ole ja tilaat luotsin, ei niitä kiinnosta tavallisen huviveneen luotsaus mikäli et omista kunnon ökyjahtia ..
- eikädetön
Saako mennä uimalla?
- Ruorimies.fi
Käytiin pari vuotta sitten Saimalla. Yöksi Santioon, sieltä aamulla liikkeelle kohti kanavaa. Matkaa ekalle sululle n. 45NM. Venäjän rajatarkastus Pällissä, ja Suomen vastaava heti kohta Nuijamaalla. Ei tarvetta luotsille tai muullekaan, mukaan vaan tarvittava määrä miehistöluetteloita ja rekisteriotteen kopioita jotka leimataan Santiossa ja niitä sitten jaellaan pitkin matkaa viranomaisille.
Helppo keikka, sulut helppoja kulkea, keskikesällä saattaa olla ruuhkaa. Osta satamaopas, siellä on hyvät ohjeet sulkuihin. VHF oli ihan hyvä kapine, helppo pitää yhteyttä suluille. Toki onnistuu pihelimellakin. En tiedä miten Venäläiset otta ayhteyttä jos ei ole VHF mukana, meille ne huuteli heti kun ylitettiin raja Santiosta lähdettäessä. Yhtään partiovenettä ei nähty koko matkan aikana kumpaankaan suuntaan.
Pari vuotta sitten ei ainakaan saanut nousta maihin Venäjän puolella (ei siten ostaa mitään), nyt en ole varma. Saattaa olla että on muuttunut.
Tuolla jotain faktaa:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/liikkuminen_vesivaylilla/liikennointi_saimaan_kanavassa
Ja tuolla Saimaasta:
http://www.veneilysaimaa.com/
T:ruorimies.fi- Edullista tankata
polttoaine venäjän puolella noin puolet suomen hinnoista, ja tankkaaminen onnistuu hyvin.
- Rami.
Frank Zanelle: Juu, vene vietiin Kotkan Suulisniemestä Lappeenrantaan, maksoi 430 Euroa. Jälkeenpäin kuulin, että olisi kannattanut ajaa Haminaan asti, olisi säästänyt ajoajassa, ja hinta noin 400,-
P.S, jos käyttää kumikanavaa, kannattaa pressun kanssa olla tarkka, mulla vähän kaaret kärsivät (kun Marsund ei normaalisti kulje 80-100 km/h, niin pressun kaaret ei ole sitä varten suunniteltu).- Rami.
Niin, kysyit vielä että sulut vai kuljetus: Ilman muuta sulut.
Santioon yöksi ja niin edespäin.
Sama. - kertokaapas
Rami. kirjoitti:
Niin, kysyit vielä että sulut vai kuljetus: Ilman muuta sulut.
Santioon yöksi ja niin edespäin.
Sama.Olen näitä asioita välillä kysellyt mutten saanut oikein kunnon vastausta:
1) Venäjän puolen meriosuuden haastavuus: Vertautuuko Ahvenanmereen tai Suomenlahden ylitykseen Hki- Tallinna? Etenkin tuolla Hki Tallinna välillä usein käy moottoriveneellä niin että paluuta joutuu odottelemaan muutaman päivän vaikka tyynellä lähtee. Saimaan kanavasta merelle putkahtaessa olisi karmea tilanne lähteä venäläisen tykkiveneen hätistelemänä navakkaan lounaistuuleen ja monimetriseen vasta-aallokkoon avoimelle merelle. Kuinka pieniä veneitä näitä keikkoja tekee?
2) Kulkunopeudet: Tiedän, kanvassa rajoitus on 9kmh. Kuinka tarkkaa tämä on? Onko joku ajanut 6 tai 7 solmua? Voiko pitkillä suorilla vetää (salaa) plaaniin liukuvalla?
3) Onko suluissa sellainen hulina heinäkuussa että vane pakostakin vähän naarmuuntuu vai tullaanko kanavasta läpi samassa kunnossa kuin sinne mennäänkin. Tiedän, jonkun teräsveneellä asialla ei ole väliä mutta itse vahaan veneen joka kevät 2 kerrosvahalla, uudehko vene. Jos kanavassa saa vene aina siipeensä, menen mieluummin kumikanavlla.
4) Huolehdiko turhaan, olen käynyt moneen kertaan Tallinnassa ja Tukholman saaristossa. Myös suluttanut Vesijärveltä Virmasvedelle. Kuitenkin tämä Saimaan kanavakeikka tuntuu astetta vaativammalta kuin mikään edellisistä.
- Ruorimies.fi
Omat kokemukset kysymyksiin;
1) Kyllä siellä aika avointa on etelätuulille. Ja matka on pitkä.
2) Kanavassa ei ole mitään järkeä ajaa nopeammin koska sulut avataan koko letkalle kerrallaan (paitsi sesonkina kun sulku täyttyy ja jonotellaan omaa vuoroa). Kanavan koon takia ei ole toisaalta edes järkeä koska muuten muut joutuu keikkumaan sun "kiireen" takia. Tietävät suluilla montako venettä edelliseltä sululta lähti, eikä niitä hätähousujen takia availla jos muita on tulossa kohta perässä. Omalla reissulla yksi venäläinen hoppuili ja ohitti meidät kovalla vauhdilla, ja odotteli kiltisti seuraavalla sululla.
3) Itse iltiin elokuussa, jolloin ei ruuhkaa. En osaa sanoa heinäkuusta. Kuulemma on ruuhkaa.
4) Osittain joo, helppo keikka kun pääsee Suomenlahdelta suojan puolelle.
Ruorimies.fi- kertokaapas
Olen merten herrasmies, eli ryysiminen ja keikuttaminen ei kuulu tapoihin. Eikä tuo lippa isompia veneitä niin keikuttaisikaan, kolmen tonnin keiju. Kartasta näytti että on pieniä "selkiä" sulkujen välissä eli voisi ajaa lujempaa, mutta kuvailemasi sulutusjärjestys ja ahtaus selittää kaiken.
Tuosta ruorimies.fi sivusta tuli heti 3 hälytystä että "malware detected", se ei liene tarkoitus? - Rohkeasti vaan
kertokaapas kirjoitti:
Olen merten herrasmies, eli ryysiminen ja keikuttaminen ei kuulu tapoihin. Eikä tuo lippa isompia veneitä niin keikuttaisikaan, kolmen tonnin keiju. Kartasta näytti että on pieniä "selkiä" sulkujen välissä eli voisi ajaa lujempaa, mutta kuvailemasi sulutusjärjestys ja ahtaus selittää kaiken.
Tuosta ruorimies.fi sivusta tuli heti 3 hälytystä että "malware detected", se ei liene tarkoitus?Jos kanavan ajaa yöllä tai kesä/elokuussa, ruuhkista ei ole tietoakaan. Itse tulin viimeksi uppoumarunkoisella jolla perässä yksin ja yöllä ilman ongelmia, myös Venäjän puolella Tankkaaminen onnistui silloin..
- Ruorimies.fi
kertokaapas kirjoitti:
Tuosta ruorimies.fi sivusta tuli heti 3 hälytystä että "malware detected", se ei liene tarkoitus?Kiitos varoituksesta. Sen on pakko olla tuo vanhentunut mainospalvelin joka herjailee jostain kummallisesta malwaresta. Korjataan heti!
Kiitos, Ruorimies.fi kirjoitti:
Kiitos varoituksesta. Sen on pakko olla tuo vanhentunut mainospalvelin joka herjailee jostain kummallisesta malwaresta. Korjataan heti!
Kiitos,Nyt on poistettu ne osat jotka omasta mielestäni voisivat antaa tuon varoituksen. Saa raportoida mikäli vielä tulee varoituksia.
Ruorimies.fi- nouroplem
Rohkeasti vaan kirjoitti:
Jos kanavan ajaa yöllä tai kesä/elokuussa, ruuhkista ei ole tietoakaan. Itse tulin viimeksi uppoumarunkoisella jolla perässä yksin ja yöllä ilman ongelmia, myös Venäjän puolella Tankkaaminen onnistui silloin..
Selviääkö kanavamanöövereistä yksin siinä missä miehistölläkin?
nouroplem kirjoitti:
Riippuu veneen koosta. Kelluvat pollarit tekevät homman helpoksi.
Ruorimies.fi- Rohkeasti vaan
nouroplem kirjoitti:
Jos kykenet hallitsemaan venettäsi yksin rantautuessa ja satamamanöövereissä, selviät silloin leikiten myös kanavasta.
- jusu vaan
mites toi yöaikaan kanavasta kulkeminen?eikös se ollut että venäjänviranomaiset toimii klo 8-22 välisellä ajalla?
- olen ajanut
Kanavaa hoitaa ja sulkuja käyttää suomalaiset, kanavassa voi ajaa yöllä. Muualla Venäjän aluevesillä en suosittele yöllä liikkumista. Paperiasiat naapurimaan koppalakkien kanssa on tietysti syytä hoitaa päivä aikaan.
- jusu vaan
olen ajanut kirjoitti:
Kanavaa hoitaa ja sulkuja käyttää suomalaiset, kanavassa voi ajaa yöllä. Muualla Venäjän aluevesillä en suosittele yöllä liikkumista. Paperiasiat naapurimaan koppalakkien kanssa on tietysti syytä hoitaa päivä aikaan.
entä miten polttoaineen osto venäjän puolelta onnistuu,käteisellä (euroja) vai kortilla?onko rajoituksia miten paljon tankkaa/saa tuoda suomeen?itsellä veneessä 600 litraa tankit...
- olen tankannut
jusu vaan kirjoitti:
entä miten polttoaineen osto venäjän puolelta onnistuu,käteisellä (euroja) vai kortilla?onko rajoituksia miten paljon tankkaa/saa tuoda suomeen?itsellä veneessä 600 litraa tankit...
Viipurin päässä eka sulku, siellä ainakin toimii 24h, toinen kelluva asema on ollut muutaman vuoden kanavan suulla ennen sulkuja, sitä en ole käyttänyt. Tankit vaan täyteen ja irtokannuissa muistaakseni 10l max. tosin ainakaan minulta sitä ei kukaan ole koskaan kysellyt, ja euroja mukaan, vaihtorahaa ei sitten välttämättä ole joten myös pientä seteliä.
- ojm99
olen tankannut kirjoitti:
Viipurin päässä eka sulku, siellä ainakin toimii 24h, toinen kelluva asema on ollut muutaman vuoden kanavan suulla ennen sulkuja, sitä en ole käyttänyt. Tankit vaan täyteen ja irtokannuissa muistaakseni 10l max. tosin ainakaan minulta sitä ei kukaan ole koskaan kysellyt, ja euroja mukaan, vaihtorahaa ei sitten välttämättä ole joten myös pientä seteliä.
1. Tämän säännön määräykset ja vaatimukset koskevat
sellaisten ulkomaalaisten pienhuvialusten ja purjeveneiden
(jäljempänä huvialukset) luotsivapaata
purjehdusta, joiden rungon pituus on enintään 24 m ja
jotka ovat kauttakulkumatkalla mereltä Saimaan kanavalle
tai päinvastaiseen suuntaan taikka jotka saapuvat Saimaan
kanavalta tai mereltä Viipurin ja Vysotskin satamiin.
Huvialukset voivat purjehtia VALOISANA VUOROKAUDENAIKANA
klo 8.00:sta 20.00:een Moskovan aikaa.
2. Liikkuessaan satamavesillä ja Viipurin lahdella huvialusten
on tarkoin noudatettava kansainvälistä ohjetta alustörmäysten
estämiseksi (COLREG-1972).
Brustnitshnojen sulun ja Vysotskin sataman välisellä osuudella
saa liikkua ainoastaan moottorilla purjeet alhaalla.
3. Liikkuessaan Suomenlahden Venäjän federaatiolle kuuluvilla
alue- ja sisävesillä valtakunnanrajalinjasta satamavesien
rajoihin saakka huvialusten on oltava koko ajan kuuntelulla
radiopuhelimilla meri-VHF-kanavalla 16.
Satamavesillä jatkuva kuuntelulla olo tapahtuu satamakapteenin
määräämällä meri-VHF-kanavalla 12.
4. Huvialusten, joita ei ole varustettu viestintävälineillä, ja
huvialusten, joiden päälliköt eivät puhu englantia tai
venäjää, on ehdottomasti käytettävä luotsia.
Nämä ohjeet on KAIKKIEN luettavissa http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/liikenneverkko/vesivaylat_kanavat/kanavat/veneily_saimaan_kanavassa/VENELIIKENNEOHJEET 2013_0.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672385- 661367
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww691130EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje41097- 77803
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19780Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta82660- 43658
Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe23615- 27581