SPR TOIMINTA TILINPÄÄTÖKSEN TULKKAUSTA?

spr tulkkausapua tar

Olen ajatellut alkaa vapaaehtoistyöhön. Spr toiminta kiinnostaa, mutta haluan tietoa toiminnan tehokkuudesta, kun työ on palkatonta ja siihen menee omaa aikaa.

Eli paljonko nämä luvut olisivat:

1: Sisään tuleva raha vuodessa
2. Palkkoihin menevä raha
3: kehitysapuun menevä raha
vuosikertomus:
http://www.punainenristi.fi/julkaisut/vuosikertomukset

jos oikein tulkkaan, niin varsinaisessa toiminnassa v.2002 menee näin:

noin 106 000 000 tulee rahaa
josta n. 45 000 000 (n. 44% menee palkkoihin)
mitähän nuo muut kulut 77 000 000 ovat? meneekö ne avuntarvitsijoille vai jääkö tänne pyörimään?

Kuka osaisi tehdä selkokielisen yhteenvedon?

Onko toiminta tehokasta? Onko tehokkaampia järjestöjä?

15

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mette.sodermann

      Niillä "muilla kuluilla" lennätetään neegeriroistoja Suomi nimiseen täysihoitolaan.

      • apvakaekille

        Äläz nyt, kyllä apua pitää antaa kaikile


      • ei kukaan
        apvakaekille kirjoitti:

        Äläz nyt, kyllä apua pitää antaa kaikile

        mutta kuka auttaa suomea?


      • perkelele

        no ei ainakaaan spr! kaikki mamut hyysätään pöpilän siunauksella - omista ei niin väliä saatana.


    • ffdbg

      SPR:n työntekijät ovat rehellisiä.
      Toissa vuonna SPR:n työntekijät kavalsivat vain n 1 miljoona euroa
      Se on vähän kun ajattelee rahavirtoja.
      '
      Ja se on pientä kun kehitysavusta kehitysmaissa kavalletaan n 90 %

      • 20 % hyötysuhde

        SPR toiminta tehokasta rikollista toimintaa.
        Osa on aidosti rikollista ja osa on laillistettua rikollista.

        Kavaltajille ja välistävetoon sekä tehottoman orkesterin pyöritykseen menee valtaosa rahoista. Saatta lähes 20 % mennä avun kohdemaahan.


    • spr tulkkausapua tar

      Oliko kenelläkään tietotaitoa vuosikertomuksen lukemiseen? Ei ole tullut vielä yhtään järkevää kommenttia, neutraalisti mutta asiantuntevasti. Järjestöhän on itsessään todella hyvä, mutta haluan tietää, onko tehokas.

      Haluan auttaa kärsiviä ihmisiä, mutta en halua että panoksestani valuu hukkaan rahaa tai työpanosta.

      • asiallinen vastaus

        Olen entinen SPR:n työntekijä.
        SPR:n toiminta on hyvää ja ilman sitä moni asia olisi Suomessakin huonommalla tolalla, jotkut suorastaan retuperällä. SPR:n toimintakenttä on varsin laaja.

        SPR:n toiminta- ja oheiskulut ovat kuitenkin vuosi vuoden jälkeen olleet auttamisjärjestöjen korkeimmasta päästä. Hyvä uutinen on se, että palkkioiden osuus näyttää vuodesta 2011 vuoteen 2012 enemmän kuin puolittuneen (sivu 37).

        Hallinnossa on eri yhteiskunta-alojen korkeita vaikuttajia, jotka eivät tee "talkootyötä" niin kuin suurin osa piirien ja osastojen toiminnassa mukana olevista. Korkeat vaikuttajat saavat kokouspalkkioita yms. mikä sinänsä ei ole väärin. Kohtuudessa pitäisi kuitenkin pysyä. Se taas on määrittelykysymys. Näyttää siltä, että kulut ovat suhteellisesti pienentyneet menneistä vuosista.

        Hallituksen toimintakertomuksen alussa mainitaan mm.
        "Hyvän järjestön vahvistamiseksi kaivattiin byrokratian purkamista, kevyempää rakennetta ja luovuuden ja ilon varmistamista vapaaehtoisille. Avoin ja uusille toimintatavoille herkkä organisaatio on vastaajien mielestä Punaisen Ristin toiminnan tulevaisuuden turvaamista." sivu 4

        Hyvä, että byrokratiaa puretaan. Raskas toimintakoneisto on ollut SPR:n ongelma kautta vuosien.

        "Punaisen Ristin hallitus käytti vuoden aikana paljon aikaa yhteisten toimintatapojen ja tehokkaan johtamisjärjestelmän edistämiseen. Johtamisjärjestelmän selkiinnyttämisen lisäksi hallituksen päätöksellä järjestön johtamisessa otettiin käyttöön ”yhteisen hyvän” periaate. Sen mukaan keskushallinnon, piirien ja osastojen tulee kunkin tuoda Punaisen Ristin toimintaan lisäarvoa, joka tehostaa järjestön auttamistyötä ja tavoitteita. Tavoitteena on selkiinnyttää eri toimijoiden välistä työnjakoa tuen varmistamiseksi
        vapaaehtoisille ja päällekkäisyyksien karsimiseksi."

        Hyvä uutinen tuokin. Päällekkäisyyksien karsiminen tehostaa toimintaa.

        Henkilöstön keskimääräinen henkilölukumäärä
        näkyy olleen 830 / v. 2011 ja 877 / v.2012.
        Itse haluan kuitenkin korostaa vapaaehtoisten osuutta.
        Kenttätyössä olevat vakinaiset työntekijätovat ovat palkkansa ansainneet.

        "Katastrofirahastoa
        kartuttivat kuukausilahjoittajat, Operaatio Nälkäpäivä,
        Merkkiteot eli aineettomat lahjat, testamentit ja muut
        lahjoitukset. Lisäksi 25 prosenttia Kontti-kierrätystavaratalojen tuotoista ohjautui katastrofirahastoon".

        En löydä vuosikertomuksesta mitään erikoista.
        En usko, että sinunkaan panoksesi on mennyt hukkaan. Olen itsekin ollut aikaisemmin mukana SPR:n katastrofirahastoa kartuttamassa. Sittemmin olen siirtynyt erään toisen avustusjärjestön kannattajaksi. Mielestäni tehokkaammin toimivan, mutta sekin on vain mielipidekysymys.

        Kannattaa ottaa selvää, mihin avustusrahaa tai työpanostaan antaa. SPR on ihan hyvä kohde. Todennäköisesti paljon parempi kuin takavuosina, jolloin turhat kulut olivat paljon suuremmat.

        Tyydyttikö vastaus? En jaksa ottaa asiaan enempää kantaa, vaikka luin toimintakertomuksen aika tarkasti.

        Edellisen kirjoittajan nimimerkki "ffdbg":n mainitsemiin kavalluksiin en osaa ottaa kantaa. Olen jo eläkkeellä enkä ole koskaan kavaltanut mitään.
        Olen saanut hyvin tekemästäni työstä palkan, joka ei ollut kovin kummoinen. Olin alipalkattu, mutta en ole ollut katkera. Työ oli mielenkiintoista ja haastavaakin.


      • mette.sodermann
        asiallinen vastaus kirjoitti:

        Olen entinen SPR:n työntekijä.
        SPR:n toiminta on hyvää ja ilman sitä moni asia olisi Suomessakin huonommalla tolalla, jotkut suorastaan retuperällä. SPR:n toimintakenttä on varsin laaja.

        SPR:n toiminta- ja oheiskulut ovat kuitenkin vuosi vuoden jälkeen olleet auttamisjärjestöjen korkeimmasta päästä. Hyvä uutinen on se, että palkkioiden osuus näyttää vuodesta 2011 vuoteen 2012 enemmän kuin puolittuneen (sivu 37).

        Hallinnossa on eri yhteiskunta-alojen korkeita vaikuttajia, jotka eivät tee "talkootyötä" niin kuin suurin osa piirien ja osastojen toiminnassa mukana olevista. Korkeat vaikuttajat saavat kokouspalkkioita yms. mikä sinänsä ei ole väärin. Kohtuudessa pitäisi kuitenkin pysyä. Se taas on määrittelykysymys. Näyttää siltä, että kulut ovat suhteellisesti pienentyneet menneistä vuosista.

        Hallituksen toimintakertomuksen alussa mainitaan mm.
        "Hyvän järjestön vahvistamiseksi kaivattiin byrokratian purkamista, kevyempää rakennetta ja luovuuden ja ilon varmistamista vapaaehtoisille. Avoin ja uusille toimintatavoille herkkä organisaatio on vastaajien mielestä Punaisen Ristin toiminnan tulevaisuuden turvaamista." sivu 4

        Hyvä, että byrokratiaa puretaan. Raskas toimintakoneisto on ollut SPR:n ongelma kautta vuosien.

        "Punaisen Ristin hallitus käytti vuoden aikana paljon aikaa yhteisten toimintatapojen ja tehokkaan johtamisjärjestelmän edistämiseen. Johtamisjärjestelmän selkiinnyttämisen lisäksi hallituksen päätöksellä järjestön johtamisessa otettiin käyttöön ”yhteisen hyvän” periaate. Sen mukaan keskushallinnon, piirien ja osastojen tulee kunkin tuoda Punaisen Ristin toimintaan lisäarvoa, joka tehostaa järjestön auttamistyötä ja tavoitteita. Tavoitteena on selkiinnyttää eri toimijoiden välistä työnjakoa tuen varmistamiseksi
        vapaaehtoisille ja päällekkäisyyksien karsimiseksi."

        Hyvä uutinen tuokin. Päällekkäisyyksien karsiminen tehostaa toimintaa.

        Henkilöstön keskimääräinen henkilölukumäärä
        näkyy olleen 830 / v. 2011 ja 877 / v.2012.
        Itse haluan kuitenkin korostaa vapaaehtoisten osuutta.
        Kenttätyössä olevat vakinaiset työntekijätovat ovat palkkansa ansainneet.

        "Katastrofirahastoa
        kartuttivat kuukausilahjoittajat, Operaatio Nälkäpäivä,
        Merkkiteot eli aineettomat lahjat, testamentit ja muut
        lahjoitukset. Lisäksi 25 prosenttia Kontti-kierrätystavaratalojen tuotoista ohjautui katastrofirahastoon".

        En löydä vuosikertomuksesta mitään erikoista.
        En usko, että sinunkaan panoksesi on mennyt hukkaan. Olen itsekin ollut aikaisemmin mukana SPR:n katastrofirahastoa kartuttamassa. Sittemmin olen siirtynyt erään toisen avustusjärjestön kannattajaksi. Mielestäni tehokkaammin toimivan, mutta sekin on vain mielipidekysymys.

        Kannattaa ottaa selvää, mihin avustusrahaa tai työpanostaan antaa. SPR on ihan hyvä kohde. Todennäköisesti paljon parempi kuin takavuosina, jolloin turhat kulut olivat paljon suuremmat.

        Tyydyttikö vastaus? En jaksa ottaa asiaan enempää kantaa, vaikka luin toimintakertomuksen aika tarkasti.

        Edellisen kirjoittajan nimimerkki "ffdbg":n mainitsemiin kavalluksiin en osaa ottaa kantaa. Olen jo eläkkeellä enkä ole koskaan kavaltanut mitään.
        Olen saanut hyvin tekemästäni työstä palkan, joka ei ollut kovin kummoinen. Olin alipalkattu, mutta en ole ollut katkera. Työ oli mielenkiintoista ja haastavaakin.

        Voisitko vielä selvittää, minne katosi tsunamin uhreille kerätty suunnaton rahamäärä?
        Kerättiin muutamassa viikossa 64 miljoonaa ja käytettiin n. 5 miljoonaa.....


      • FINtalousjohtaja
        mette.sodermann kirjoitti:

        Voisitko vielä selvittää, minne katosi tsunamin uhreille kerätty suunnaton rahamäärä?
        Kerättiin muutamassa viikossa 64 miljoonaa ja käytettiin n. 5 miljoonaa.....

        Arvoisa mette.sodermann, no eipäs kysellä turhia:

        Vastaan kuitenkin asiallisesti epäasialliseen kysymykseen.

        Noin suurista summista aina inflaatio syö merkiitävän osan.
        Korko ja valuutan vaihto tappiot.
        Osa meni johdon palkkoihin. Josta osa veroparatiisisaarille.
        Ja osa optioihin sekä kirjanpitäjälle.
        Sekä ison organisaation normaalit tappiot.
        Ja kaikille vapaaehtoistyöntekijöille tarjottiin kolme eri kertaa pullakahvit.


      • gvfhghfdj
        FINtalousjohtaja kirjoitti:

        Arvoisa mette.sodermann, no eipäs kysellä turhia:

        Vastaan kuitenkin asiallisesti epäasialliseen kysymykseen.

        Noin suurista summista aina inflaatio syö merkiitävän osan.
        Korko ja valuutan vaihto tappiot.
        Osa meni johdon palkkoihin. Josta osa veroparatiisisaarille.
        Ja osa optioihin sekä kirjanpitäjälle.
        Sekä ison organisaation normaalit tappiot.
        Ja kaikille vapaaehtoistyöntekijöille tarjottiin kolme eri kertaa pullakahvit.

        Älä viitsi. Korruptio vei, sanotaan suoraan. Jos nuo todella ovat oikeat luvut, niin siinä on tapahtunut suuri rikos. Tutkitaanko sitä edes? Onko tutkijatkin maksettu hiljaisiksi?


    • SPR:n Tsunamiapu
    • ihmetyttää
      • Tilikauden-tulos

        Taitaa olla tuo "Tilikauden tulos" joka on 12 148 224,90


    • Sitasaa_mitatilaa

      Suomeen on perustettu uusi voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen avustusjärjestö Sininen risti ry. Sinisen ristin toiminta keskittyy avustamaan vähävaraisia suomalaisia.

      Yhdistys kertoo tiedotteessaan nähneensä tarpeelliseksi uuden hyväntekeväisyysyhdistyksen perustamisen, koska hyvin harva enää kantaa vastuuta suomalaisista vähävaraisista. Yhdistykselle avattaneen avustustili, kunhan byrokraattiset asiat on tiedotteen mukaan hoidettu. Yhdistys aikoo ottaa vastaan myös vaate- ja lelulahjoituksia, kunhan toiminta saadaan kunnolla käyntiin.
      Sininen risti ilmoittaa olevansa poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton.

      Yhdistystä oli perustamassa 10 henkilöä eri puolilta Suomea. Yhdistyksen hallitukseen kuuluu kaksi luvialaista, Kimmo ja Sari Toroska.
      Kimmo Toroska on aiemmin toiminut Satakunnan Perussuomalaisten riveissä, Muutos 2011-puolueessa ja Luvian kunnallispolitiikassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe