Perintöveron määräytyminen

veroja liikaa

Siskoni kuoli, eikä hänellä ollut puolisoa eikä jälkeläisiä. Joten meidän vanhemmat perii hänet, puolet kummallekin, ok. Mutta jos Äitini päättääkin luopua perinnöstä kokonaan, eli se siis siirtyy minulle. Minkä sukulaissuhteen mukaan minä maksan perintöveroa. Eli olenko perinnönjättäjän sisar, jolloin on veroluokka 2 ja maksan suolaiset verot. Vai tulkitaanko ,että olen suoraan alenevassa polvessa oleva perillinen äidin jälkeen. Tällöin veroluokka olisi 1 ja huomattavasti vähemmän veroja tarvisi maksaa.

9

179

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puttesetä

Äitisi luopuessa perinnöstä, hän jää välistä pois, ja perintö tulee sisareltasi sinulle. Muussa tapauksessa perintö verotettaisiin kahteen kertaan.
      Perintövero on hyvin maltillinen myös toisessa veroluokassa.

• veroja liikaa

Maltillisesta en tiedä. Jos perintö esim. 80 000 niin veroa joutuu maksamaan 9500€ enenmmän toisessa luokassa. Täytynee myös miettiä mahdollisuuta, että Äiti ottaa perinnön ja maksaa sen pienemmän perintöveron ja lahjoittaa sitten sen sallitun 3999€ minulle ja kahdelle lapselleni kolmen vuoden välein.

• .....
        veroja liikaa kirjoitti:

Maltillisesta en tiedä. Jos perintö esim. 80 000 niin veroa joutuu maksamaan 9500€ enenmmän toisessa luokassa. Täytynee myös miettiä mahdollisuuta, että Äiti ottaa perinnön ja maksaa sen pienemmän perintöveron ja lahjoittaa sitten sen sallitun 3999€ minulle ja kahdelle lapselleni kolmen vuoden välein.

Kannattaa muistaa myös, että perintö on verotonta 20 000e asti. Eli jos perintö on 80 000, niin veroja maksat 60 000.

• dälöfäsdlökf
        ..... kirjoitti:

Kannattaa muistaa myös, että perintö on verotonta 20 000e asti. Eli jos perintö on 80 000, niin veroja maksat 60 000.

Joo, mutta jos lasket perintöveron määrän laskurilla, laitetaan siihen se 80000 eikä 60000. tarkkaan ottaen kun laissa sanotaan että alle 20000 euron perintö on verosta vapaa ja yli 20000 euron perinnöstä maksetaan veroa koko summasta, ei vain siitä ylittävästä osasta.

• udisdfhdlsh
        veroja liikaa kirjoitti:

Kyllä se on maltillinen. Ota huomioon myös, että jos äitisi ottaa perinnön vastaan ja maksaa siitä perintöveron 6100 eur ja lahjoittaa sinulle ja 2 lapsellesi loput mainitusta 80000 eurosta tasan jaettuna, niin kuluu 18 vuotta, ennen kuin saatte viimeisen killingin. Aikanne kuluu sitten ns. perintöä odotellessa.

• ....
        dälöfäsdlökf kirjoitti:

Joo, mutta jos lasket perintöveron määrän laskurilla, laitetaan siihen se 80000 eikä 60000. tarkkaan ottaen kun laissa sanotaan että alle 20000 euron perintö on verosta vapaa ja yli 20000 euron perinnöstä maksetaan veroa koko summasta, ei vain siitä ylittävästä osasta.

No joo, 100 euroa. Ensimmäisessä veroluokassa esim. 20 000-40 000 euron perinnöstä maksetaan alarajalla 100 euroa ja ylimenevältä osalta 7%. Ei siis koko summasta.

• kohtuuton verorasti

Äitisi ottaa perinnön vastaan ja maksaa verot. Sitten hän lahjoittaa sinulle ja lapsillesi sen 3999 euroa kolmen vuoden välein.
      Lisäksi äitisi voisi maksaa esim. asuntolainasi lyhennyksen, puhelinlaskuja, ruokakaupan laskuja jne elämiseen kuluvia maksuja. Näin voisitte jatkaa, kunnes ko. rahat ovat siirtyneet sinulle sisarena.

Tämä olisi kaikkein järkevin tapa ja edullisin.

Perintövero on jäänne sodanjälkeisestä ajasta, jolloin maata jälleenrakennettiin.
      Ruotsissa, Virossa tai missään muussakaan sivistysvaltiossa ei veroteta hengiltä pieni- ja keskituloisia.
      Omaisuus on hankittu jo monta veroa maksamalla ja on väärin, että surun lisäksi vielä moni joutuu taloudellisiin vaikeuksiin veroja maksaessaan.

Itse en tiedä, miten työttömänä saan maksettua perintöverot. Isäni kuoli ja koska testamentin mukaan mitään ei vielä jaeta, on kohtuutonta laittaa lapset maksamaan veroa omaisuudesta, jota ei ole edes saanut (eikä tule koskaan saamaan). Leskellä on ikuinen oikeus asua asunnossaan ja kuluttaa omaisuutensa.

• huuttoois

Jos äiti maksaa lainan lyhennyksiä, niin ne eivät olekaan verovapaita.

• dsfkösdklf

Lesken oikeus puolisoiden yhteisenä kotina käytetyn asunnon hallintaan on elinikäinen, ei ikuinen.

Jos on niin, että et saa perimääsi omaisuutta koskaan hallintaasi, kannattaa luopua perinnöstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe