vihreasta teesta

earl grey

olen pienen ikani ollut teen juoja ja viimeisen parin vuoden aikana siirtynyt yha enemman vihrean teen pariin. minua kuitenkin vaivaa sellainen pieni ongelma, etta varsinkin aamulla vihrean teen juonnista nousee 'pala' kurkkuun eli tulee jotenkin 'huono' olo. onko kenellakaan muulla samoja kokemuksia? valmistanko sita jotenkin vaarin tai jotain. tykkaan ylipaataan 'laihasta' teesta, eli en hauduta teelehtia kovinkaan kauan ja talla hetkella ehdoton suosikkini on Twinings Green Earl Grey. kiitokset kommenteista!

19

12718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Titta

      Ensiksikään EG ei ole vihreätä teetä.

      Vaikuttaisiko nykyisessä teelaadussasi se, että siinä on bergamottiöljyä? Se ei sovi kaikille, tai sitten siitä saa yksinkertaisesti tarpeekseen.

      Minulle kävi niin, että en ole juonut EG:tä enää vuosiin muuta kuin pojan luona.

      Hyviä vihreitä laatuja löytyy kyllä erikoiskaupoista. Itse olen nykyisin alkanut kokeilla maustettuja vihreitä.

      Muuten tämän hetkinen suosikkini on Lady Gray, joka ei kyllä ole vihreä, mutta maustettu sopivasti. Laitan siihen joukkoon aina silloin tällöin perinteistä vihreätä teetä.

      Rullattu lehtinen tee on mielestäni sellainen joka irroittaa aromit tarkimmin. Kannattaa lukea aina tarkkaan mitä pussissa lukee, ennen ostoa.

    • Titta

      Anteeksi, kun en huomannut, että olit kirjoittanut siihen vielä Green. Vaan kaikesta huolimatta EG:ssä on bergamottia...

      Anteeksi vielä, kun tuli lukihäiriö :) Saahan joku taas nokkimisen aihetta.

      • earl grey

        no worries, kyseessa on tosiaan vihrea irtotee, mika on maustettu earl greyn makuiseksi, ja tavallisen (mustan) teen kanssa mulla ei ikina ole ollut ongelmia. ehka se johtuu vaan keittajasta tai makutottumuksista.
        olin vaan kiinnostunut jos kenellakaan muulla oli samanlaisia kokemuksia. olen kylla kokeillut eri makuja, lootus, sitruuna jne. ja kaikki tuntuvat vahan 'tokkivan', mutta kai se vaan on harjoituksen puutetta...joten ei muuta kun lisaa tee 'treenia' :)


      • Titta
        earl grey kirjoitti:

        no worries, kyseessa on tosiaan vihrea irtotee, mika on maustettu earl greyn makuiseksi, ja tavallisen (mustan) teen kanssa mulla ei ikina ole ollut ongelmia. ehka se johtuu vaan keittajasta tai makutottumuksista.
        olin vaan kiinnostunut jos kenellakaan muulla oli samanlaisia kokemuksia. olen kylla kokeillut eri makuja, lootus, sitruuna jne. ja kaikki tuntuvat vahan 'tokkivan', mutta kai se vaan on harjoituksen puutetta...joten ei muuta kun lisaa tee 'treenia' :)

        Kerropa kuinka sen teesi teet... Kauanko haudutat vihreätä teetä yleensä?

        Minulla itselläni on valitettavasti nykyisin vain Tefalin teenkeitin. Vaan saan sillä kyllä erittäin hyvää teetä.

        Parasta teetä tietysti tulee, kun hauduttaa sen poltetussa savipannussa...


      • earl grey
        Titta kirjoitti:

        Kerropa kuinka sen teesi teet... Kauanko haudutat vihreätä teetä yleensä?

        Minulla itselläni on valitettavasti nykyisin vain Tefalin teenkeitin. Vaan saan sillä kyllä erittäin hyvää teetä.

        Parasta teetä tietysti tulee, kun hauduttaa sen poltetussa savipannussa...

        haudutan teeta siivilassa (mukin paalla) ehka minuutin verran(?) koska en halua siita liian 'vahvaa'.

        ei tule juuri kaytettya teepannuja, silla valmistan teeta vain itselleni.

        ehkapa tama ei ole oikea tapa valmistaa vihreaa teeta???


    • vihjeenantaja

      Jos asut Hesan seudulla tai satut pistäytymään Hesassa, menepä Hämeentielle Vii Voaniin (vietnamilainen ruokakauppa n. 100 m päässä Hakaniemen hallista).

      Heiltä olen ostanut kiinalaista vihreää teetä: gunpowder green tea (ei kuitenkaan sisällä mitää ruutia - hieman savunmakuista jos pitempään hauduttaa), jasmiinitee ja lotustee. Nuo jälkimmäiset ovat vihreää teetä, jossa on joukossa hieman jasmiinin tai lotuksen terälehden kappaleita, antavat miellyttävän säväyksen.

      Itse juon vihreää teetä iltaisin, en koskaan aamuteenä - silloin nautin perinteistä English Breakfast-teetä.

    • tauno..

      Twiningsin vihreä gunpowder alkaa tökkimään minullakin, tosin monen kupillisen jälkeen. No jokatapauksessa vaihda merkkiä. Twiningsin teet on vähän mitä on... Green Earl Greytä en ole maistanut mutta todennäköisesti siinäkin on sama tiskiaineen makua muistuttava sävy kuten monissa muissakin firman teissä.
      Jos haluat pysyä ruokakaupan teissä niin suosittelen Clipper-merkkistä japsityylistä vihreää sencha-teetä. Todella miedon ja pehmeän makuinen :) Kaiken lisäksi se on pakattu näppärään purkkiin. Ainoana miinuspuolena on kuitenkin hinta...
      Kannattaa myös käydä jossain kunnon teekaupassa. Niissä on yleensä asialle omistautuneita myyjiä, jotka osaavat auttaa jos vain kerrot mitä olet hakemassa.

    • peksi

      Terve!

      Olen juonut pelkästään vihreää teetä noin 3-4 vuotta, joten voinen antaa muutaman vinkin?

      Ensinnäkin; tuo aamu-juonti. Minulla on ollut sama ongelma. Vahvojen gunpowder-laatujen kanssa on tullut jopa niin paha olo, että olen joutunut pari kertaa oksentamaan. Sitten keksin siihen syyn ja se on se, että join teeni tyhjään mahaan. Kuten tiedämme, paastollakin vihreän teen juonti on kielletty, koska se on vahvaa. Korjasin tilanteen niin, että ennen aamuteetä syön nykyisin yhden banaanin ennen teenjuontia. Eikä tule huonoa oloa koskaan. Suosittelen kokeilemaan.

      Tuo Earl Grey GREEN oli minunkin aloitusteeni vihreissä lajikkeissa. Myöhemmin huomasin, että se on kyllä sieltä huonommasta päästä. Tai, makuasiahan se on. Mutta aika väkevää se ainakin oli.

      Jos et vielä tunne markettiemme vihreiden teelaatujen valikoimaa, niin suosittelenpa sinulle muutamaa:

      Nordqvist: Japan Bancha Houjicha (myydään putkiloissa, ainakin stockmannilta löytyy) Erittäin hyvä ja pehmeä japanilainen vihreä tee. Maustamaton, kuparin värinen ja erikoisen, samettisen makuinen. Vähän teaniinia, joten mainio myös iltateenä.

      Nordqvist: nippon green, japan secha, china green, peach green, lady green (irtoteenä pusseissa) Lue etiketeistä mitä makuja kukin sisältää. Kaiken kaikkiaan varsin maistuvia jokainen.

      Lipton: Tchae green tea orient. Saapui vastikään myös irtoteenä. Vahva ja erikoinen maku, runsaasti maustettu. Suosittelen.

      Helsingistä löytynee myös irtoteekauppoja, joista vihreitä lajikkeita löytyy. Mielestäni nuo Nordqvistin green leaf-valikoiman teet ovat niin hyviä ettei sitä juuri muita kaipaakaan. Vaihteluna tietenkin joskus muitakin, kuten tuo Liptonin malli. Päivän optimaalinen annos vihreää teetä on 4 kuppia päivässä.

      Kovin myöhään ei vihreääkään teetä kannata juoda. Teaniini saattaa valvottaa. Olen ainakin itse keittänyt 2-3 kuppia vettä, silpunnut siihen peukalon kokoisen palasen inkiväärimurskaa ja hauduttanut 7 minuuttia. Hyvä iltajuoma, vahvistaa ja lataa monella tapaa. Kokeilkaa!

      Tässä jotakin tietoa. Nautinnollisia vihreän teen hetkiä!

      ps. Paras tee syntyy tosiaan savipannussa... =)

      • Aloitteleva vihreä tee

        Mistä saan tietoa vihreän teen hyvistä ja huonoista ominaisuuksista. Ja yleisestikin tietoa teestä?


      • anttikoo

        Hei! pitää kanssa jotain sanoa tähän, kun tulee kanssa juotua paljon just vihreetä teetä.

        Ekaks pitää sanoa että omasta mielestäni tuo Lipton: Tchae green tea orient on huonoin vihreä tee juoma mitä olen maistanut. Makuasia tietysti. Se maistui aivan hammastahnalta. Jotain lisäaineita ehkä tms. En ole siinä pakkauksessakaan nähnyt mitä se oikein sisältää, olis todella kiinnostava tietää!

        Aika usein juon itse gunpowderia, sitä saa halvalla etnisistä liikkeistä irtoteenä. Ihmettelen sitä, että moni juo pussiteetä. Tosi kallista suhteessa irtoteehen ja aina huonompilaatuista, ainakin yleensä. Niihin laitetaan yleisesti huonoimman laatuista teetä ja sellaista joiden lehdet ovat hajonneet. Sehän on on aivan pientä silppua, kun taas irtotee on useimmiten kokonaisia lehtiä tai ainakin isoja paloja. Hienompi maku.

        Paras tee on mielestäni kiinalainen Pai Mu Tan eli valkoinen tee. Se on tehty tee-pensaan nupuista ja kärkilehdistä. Mieto, mutta tosi hieno maku. Eikä tule kitkeräksi vaikka kuinka pitkään hauduttaa. Luulen myös, että ei sisällä kofeiiniakaan niin paljon, se onkin erittäin hyvä tee juoda iltapäivällä tai illalla. Mun mielestä sillä on sellanen mukavan rauhoittava tai tasapainottava vaikutus. Kannattaa kokeilla. Kalliimpaa kuin vihreä tee yleensä, mutta irtoteenä ostettuna ei sitä kyllä paljon kupilliseen tarvitse laittaakaan. Clipper-merkki myy sitä myös pussiteenä. Teekaupoista saa irtoteenä.

        Olen muuten samaa mieltä siitä, että Clipper on ehkä paras pussitee merkki. Hyviä lajeja ja sekoituksia ja erittäin hienot pakkauksetkin. Myös fair-trade teetä taitaa useimmat olla. Plussaa sekin on.

        Keltaista teetä olen myös joskus juonut. Teekaupassa nainen sanoi, että se on vakuumi-kuivatettua tai jotain sellaista. Oli oikeastaan vielä parempaa kuin tuo valkoinen tee. Oli kyllä vielä vähän kalliimpaakin.

        Mutta joo, mun ainoa vinkki on se, että kannattaa ihmeessä ostaa ennemmin irtoteetä kuin pussiteetä. Ei se sen monimutkaisempaa ole, ostaa tee siivilän tai pallon ja siihen vajaa puolet vaan teetä ja veteen. Parempaa teetä halvemmalla, ja sitä paitsi teekaupoissa on tosi mukava käydä kyselemässä myyjältä neuvoja, ne kertoo innoissaan ja haisteluttaa eri teelaatuja. :D


      • paras tee
        anttikoo kirjoitti:

        Hei! pitää kanssa jotain sanoa tähän, kun tulee kanssa juotua paljon just vihreetä teetä.

        Ekaks pitää sanoa että omasta mielestäni tuo Lipton: Tchae green tea orient on huonoin vihreä tee juoma mitä olen maistanut. Makuasia tietysti. Se maistui aivan hammastahnalta. Jotain lisäaineita ehkä tms. En ole siinä pakkauksessakaan nähnyt mitä se oikein sisältää, olis todella kiinnostava tietää!

        Aika usein juon itse gunpowderia, sitä saa halvalla etnisistä liikkeistä irtoteenä. Ihmettelen sitä, että moni juo pussiteetä. Tosi kallista suhteessa irtoteehen ja aina huonompilaatuista, ainakin yleensä. Niihin laitetaan yleisesti huonoimman laatuista teetä ja sellaista joiden lehdet ovat hajonneet. Sehän on on aivan pientä silppua, kun taas irtotee on useimmiten kokonaisia lehtiä tai ainakin isoja paloja. Hienompi maku.

        Paras tee on mielestäni kiinalainen Pai Mu Tan eli valkoinen tee. Se on tehty tee-pensaan nupuista ja kärkilehdistä. Mieto, mutta tosi hieno maku. Eikä tule kitkeräksi vaikka kuinka pitkään hauduttaa. Luulen myös, että ei sisällä kofeiiniakaan niin paljon, se onkin erittäin hyvä tee juoda iltapäivällä tai illalla. Mun mielestä sillä on sellanen mukavan rauhoittava tai tasapainottava vaikutus. Kannattaa kokeilla. Kalliimpaa kuin vihreä tee yleensä, mutta irtoteenä ostettuna ei sitä kyllä paljon kupilliseen tarvitse laittaakaan. Clipper-merkki myy sitä myös pussiteenä. Teekaupoista saa irtoteenä.

        Olen muuten samaa mieltä siitä, että Clipper on ehkä paras pussitee merkki. Hyviä lajeja ja sekoituksia ja erittäin hienot pakkauksetkin. Myös fair-trade teetä taitaa useimmat olla. Plussaa sekin on.

        Keltaista teetä olen myös joskus juonut. Teekaupassa nainen sanoi, että se on vakuumi-kuivatettua tai jotain sellaista. Oli oikeastaan vielä parempaa kuin tuo valkoinen tee. Oli kyllä vielä vähän kalliimpaakin.

        Mutta joo, mun ainoa vinkki on se, että kannattaa ihmeessä ostaa ennemmin irtoteetä kuin pussiteetä. Ei se sen monimutkaisempaa ole, ostaa tee siivilän tai pallon ja siihen vajaa puolet vaan teetä ja veteen. Parempaa teetä halvemmalla, ja sitä paitsi teekaupoissa on tosi mukava käydä kyselemässä myyjältä neuvoja, ne kertoo innoissaan ja haisteluttaa eri teelaatuja. :D

        ehdottomasti kannattaa ostaa irtoteetä. nordqvist assam tgfop1 harmutty.


      • jedidah

        hei :)
        mistä Stadissa saa nordquistin peach green teetä ?
        sain maistiaisen ja se oli ihanaa :)
        haluun ostaa,mut ei ainakaa S-marketis ollut....


    • jepouz89s
    • saerhbsehs

      Rainbowin vihreässä teessä ei ole käytetty lainkaan kasvinsuojeluainetta, joten se on siinä mielessä terveellisintä. Kannattaa ostaa sitä tai sitten Pirkan vihreä minttu- tai vaniljatee jos ei pidä niin voimakkaasta vihreän teen mausta.

      Saatat juoda teesi liian nopeasti.

      • ...

        Hyi minttu teetä. En pidä ollenkaan, koska se ei maistu mintulta mutta suuhun tulee sama tunne kuin minttua olisi, mutta ilman makua se tuntuu vain ärsyttävältä. Tai sitten se oli jotain halppis teetä jota ei edes ole valmistettu kunnolla. (Siis se jota olen juonut en muista merkkiä)


    • TeeReiska
    • vihreän ystävä

      Annatko teeveen jäähtyä ennen kuin haudutat vihreän teen, sillä sehän tulee tehdä 70-80asteisessa veessä (musta tee 80-95'C). Se vaikuttaa paljon makuun. Teestä ei tule niin kitkerää, eikä se aiheuta niin helposti pahaa oloa, kun ei liota liian kuumassa veessä.

    • riuttala76

      Yleensä juon kahvia mut jos teetä juon niin suosin ehdottomasti vihreää teetä.

    • jonezy89

      Hei,

      Itse olen ostanut osoitteesta www. teepussi.fi. Siellä on laaja valikoima vihreää teetä, josta valita. Valikoimaan kuuluvat toki myös muut teelaadut sekä erilaiset haudukkeet. Omia suosikkejani ovat vihreistä teistä :

      Green Bijoux
      http://veistrom.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=74&category_id=3&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=1

      ja

      Green Kimono
      http://veistrom.fi/fi/component/virtuemart/?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=75&category_id=3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe