kriisityöntekijänä:Kritiikkiä Suomen kehitysavulle

8 ihmistä tallaantui

Kritiikkiä Suomen kehitysavulle

Pitkän linjan kansainvälisenä kriisityöntekijänä Suvanto hieman ihmettelee Suomen kehitysapulinjauksia.

- Mielestäni minkään valtion ei pitäisi antaa suoraa budjettitukea kehitysmaille. Avun menemistä perille on tämän jälkeen vaikea varmistaa. Ainakin Suomen pitäisi vaatia kunnon suunnitelmat ja läpinäkyvä seuranta, jotta jälkikäteen voidaan tarkistaa rahan ohjautuminen haluttuihin kohteisiin, Suvanto sanoo.

Suvannon mielestä Suomi on myös tukenut liian pieniä ja toisinaan myös poliittista agendaa ajavia avustusjärjestöjä.

- Voisimme tukea kehitysrahoilla koulutuksen antamista, lähettää asiantuntijoita ja ylipäätään käyttää enemmän suomalaista asiantuntemusta kehitysaputyössä, vähän samalla periaatteella kuin rauhanturvaajat toimivat.

- Esimerkiksi Ruotsi tuo kehityskohteisiin paljon enemmän ruotsalaisia tuotteita ja osaamista kuin Suomi. He lähettävät hätäasumiseen soveltuvia mökkejä ja teknologiaa. Suomikin voisi hieman rohkeammin käyttää omaa teknologiaosaamistaan ja tuotteitaan, Suvanto sanoo.
Hyväuskoiset hyväntekijät

WFP:n Haitin varamaajohtajan mielestä monien yksityisten hyväntekeväisyysjärjestöjen toiminta ei aina kestä päivänvaloa.

Pahimmassa tapauksessa hyväuskoisella hyvän tekemisellä voi myös olla karut seuraukset.

- Jouluaattona yksityinen järjestö jakoi ruokaa 600 000 köyhän Carrefourin lähiössä. Lopputulos oli se, että kahdeksan ihmistä tallaantui jakelun yhteydessä kuoliaaksi, Suvanto kertoo.

- Moni ei tule ajatelleeksi sitä, että esimerkiksi ruoanjakelun logistiikka täytyy organisoida niin hyvin, että tällaisia joukkojen aiheuttamia vaaratilanteita ei pääse syntymään, Suvanto sanoo.
KREETA KARVALA
[email protected]

2

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8. tallaantui

JÄI POIS:

Suomalainen kriisityöntekijä kritisoi Suomen kehitysapulinjauksia

Lauantai 11.1.2014 klo 10.21

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      217
      4198
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2695
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      393
      2401
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2333
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      33
      1572
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      532
      1350
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      95
      1316
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1310
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      76
      1281
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1186
    Aihe