Kuunnelkaapas sunnuntaina klo 18 kun Pyhä Henki saa puhua ja kirkastaa seurakunnalle Kristusta!
www.helsinginrauhanyhdistys.fi
12.1 klo 18 Korteniemi saarnaa Helsingissä
51
1046
Vastaukset
- No jopas
Eikös häntä ole vieläkään asetettu puhekieltoon vaikka nousi blogissaan jumalan valtakuntaa vastaan. Eli arvosteli puheenjohtajaa ja johtokuntaa.
- mustapekka-kortti
Veikkaan, että joku srk-lainen ottaa homo-kortin käyttöön ja peli on selvä. Aina jostain löytyy "todistaja", joka väittää hänen puolustaneen homoja.
Sitä odotellessa :( - U-telias
mustapekka-kortti kirjoitti:
Veikkaan, että joku srk-lainen ottaa homo-kortin käyttöön ja peli on selvä. Aina jostain löytyy "todistaja", joka väittää hänen puolustaneen homoja.
Sitä odotellessa :(Kuka on Korteniemi?
- fbjnh
U-telias kirjoitti:
Kuka on Korteniemi?
Tietääkseni teologian opiskelija Helsingistä - etunimeltään Joona. Liekö Pauli Korteniemen pojanpoika? Joku voisi tietääkin.
- qwerty2
fbjnh kirjoitti:
Tietääkseni teologian opiskelija Helsingistä - etunimeltään Joona. Liekö Pauli Korteniemen pojanpoika? Joku voisi tietääkin.
"Liekö Pauli Korteniemen pojanpoika?"
Kyllä. - fbjnh
qwerty2 kirjoitti:
"Liekö Pauli Korteniemen pojanpoika?"
Kyllä.Muistanko väärin, että Pauli K olisi aikoinaan kehitellyt sen hevosvaunuopin?
Sitä on karrikoitu palstalla jotenkin tähän tyyliin: viimeisinä aikoina Herran Henki lepäilee Pohjanmaalla, lähinnä Sievi-Ylivieska-Nivala kolmion sisäpuolella. - epävarmaa
fbjnh kirjoitti:
Muistanko väärin, että Pauli K olisi aikoinaan kehitellyt sen hevosvaunuopin?
Sitä on karrikoitu palstalla jotenkin tähän tyyliin: viimeisinä aikoina Herran Henki lepäilee Pohjanmaalla, lähinnä Sievi-Ylivieska-Nivala kolmion sisäpuolella.Raamatun "pohjan maalla" ei todennäköisesti tarkoita Pohjanmaalla?
- Kanna-TAN
fbjnh kirjoitti:
Tietääkseni teologian opiskelija Helsingistä - etunimeltään Joona. Liekö Pauli Korteniemen pojanpoika? Joku voisi tietääkin.
Olisiko hyvä SRK:n puheenjohtajaksi tai pääsihteeriksi. On jo erottunut porukasta ja saanut omia lampaita.
- kaimaveli
Kanna-TAN kirjoitti:
Olisiko hyvä SRK:n puheenjohtajaksi tai pääsihteeriksi. On jo erottunut porukasta ja saanut omia lampaita.
Seppo?
- ???
kaimaveli kirjoitti:
Seppo?
Kuka Seppo?
- eiponsilainen
fbjnh kirjoitti:
Muistanko väärin, että Pauli K olisi aikoinaan kehitellyt sen hevosvaunuopin?
Sitä on karrikoitu palstalla jotenkin tähän tyyliin: viimeisinä aikoina Herran Henki lepäilee Pohjanmaalla, lähinnä Sievi-Ylivieska-Nivala kolmion sisäpuolella.Tämä PK oli aivan järjetön tuomari! Kuulin kerran yhden puheen nuorille ja siinä se haukku kaikki muut kadotukseen! Se oli hirveän kuuloista! :(
- lkjhgf
Osaisko joku tallentaa puheen, kun en pääse sitä kuuntelemaan tuolloin?
- fghjkl
Osaa varmasti!
- 12+12
Varma tieto vai huhu?
- punnitus
Kuunteliko kukaan? Kommentteja, minne vaaka kallistuu?
- SRK ruiniert
Loppurukous kertoo paljon. Ennen herransiunausta hän luki rukouksen osana pari ensimmäistä säkeistöä virrestä 600, jonka Dietrich Bonhoeffer sanoitti keskitysleirillä Saksassa ennen teloitustaan huhtikuussa 1945.
2. säkeistö alkaa "Jos ahdistuksen tie on edessämme..."
Taitaa jo aavistella edesssä olevaa hengellistä teloitustaaan. - Hyvähyvä
Puhe on aina hyvä, kun perustuu Raamattuun. Kuten nyt.
- Niin oikke
Joskus ennen mentiin seuroihin kuulemaan PUHETTA, nykyisin näköjään PUHUJAA.
- sinänsä ok
Kuuntelin.Puhuja pitäytyi paljolti Raamattuun,siteeraten sitä suurimman
ajan puheestaan.Tuli tunne,että oli "paineita" ja varovainen.- Kerro heti
No olisiko lauman johtajaksi. Uskotko häneen. Tehdäänkö uusi olavi?
- Epä-Selvä
Kirkastaako Pyhä Henki Kristusta vai Korteniemeä? Tämä on hieman jäänyt epäselväksi.
- kuunteleva korva
Ainakin siinä saarnassa Kristusta.
- Epä-Selvä
kuunteleva korva kirjoitti:
Ainakin siinä saarnassa Kristusta.
No en ole ainakaan koskaan Korteniemen töistä vielä saarnannut. Eihän sitä koksaan tiedä..
- kuunteleva korva
Epä-Selvä kirjoitti:
No en ole ainakaan koskaan Korteniemen töistä vielä saarnannut. Eihän sitä koksaan tiedä..
Ei sinun tarvitsekaan. Ei kukaan ole pyytänyt. Saarnaa vain Kristuksen töistä, älä ihmistöistä äläkä ihmisjoukoista.
- Korteniemen tiet
kuunteleva korva kirjoitti:
Ei sinun tarvitsekaan. Ei kukaan ole pyytänyt. Saarnaa vain Kristuksen töistä, älä ihmistöistä äläkä ihmisjoukoista.
"Epä-Selvä" on ajatuksissaan oikealla tiellä ja "Kuunteleva korva" tavallaan tukee tien kunnossapitoa. Korteniemi saarnasi: "... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista." Tällainen tulkinta on harhaista.
Saarna oli sekava ja osin käsittämätön. Me ihmiset emme ole jumalia emmekä sellaisiksi koskaan tule. Huolimatta siitä, ette olemme Kristuksen ruumiin osia, me emme ole Hän. Raamatun kuvaus seurakunnasta on symbolinen. Se täydentyy kohtiin, joissa todetaan, että ihminen on syntinen jne. Kristus ei ollut syntinen, vaikka oli ihminen, mutta ennen kaikkea Hän oli Jumalan Poika ja kolminaisuuden osa.
Ihmiset erehtyvät, joten seurakuntakin erehtyy. Tästä on viime vuosina paljon esimerkkejä. Valitettavan todellisia rikoksien paljastusesimerkkejä. Tässä asiassa ei tule olla ylihengellinen, vaan totuudenmukainen ja siksi lainkuuliainen. - 13+15
Korteniemen tiet kirjoitti:
"Epä-Selvä" on ajatuksissaan oikealla tiellä ja "Kuunteleva korva" tavallaan tukee tien kunnossapitoa. Korteniemi saarnasi: "... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista." Tällainen tulkinta on harhaista.
Saarna oli sekava ja osin käsittämätön. Me ihmiset emme ole jumalia emmekä sellaisiksi koskaan tule. Huolimatta siitä, ette olemme Kristuksen ruumiin osia, me emme ole Hän. Raamatun kuvaus seurakunnasta on symbolinen. Se täydentyy kohtiin, joissa todetaan, että ihminen on syntinen jne. Kristus ei ollut syntinen, vaikka oli ihminen, mutta ennen kaikkea Hän oli Jumalan Poika ja kolminaisuuden osa.
Ihmiset erehtyvät, joten seurakuntakin erehtyy. Tästä on viime vuosina paljon esimerkkejä. Valitettavan todellisia rikoksien paljastusesimerkkejä. Tässä asiassa ei tule olla ylihengellinen, vaan totuudenmukainen ja siksi lainkuuliainen.#"... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista."
#
Ei kait kukaan voi tuollaista saarnata -ei uskovaiset ole jumalia - jos niin yritetään tehdä tehdään epäjumalia....
Toivottavasti on väärinkäsitys. - Korteniemen tiet
13+15 kirjoitti:
#"... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista."
#
Ei kait kukaan voi tuollaista saarnata -ei uskovaiset ole jumalia - jos niin yritetään tehdä tehdään epäjumalia....
Toivottavasti on väärinkäsitys.Kirjoitin mm. tuon kohdan puheesta sanasta sanaan ylös, koska säikähdin, mitä ihmettä hän saarnaa. Toivon hartaasti, että Korteniemi itse erehtyi vahingossa tulkitsemaan inhimillisesti Raamatun tekstejä. Kyllähän tällaistakin sattuu.
- tarkasti kuunnellut
Korteniemen tiet kirjoitti:
"Epä-Selvä" on ajatuksissaan oikealla tiellä ja "Kuunteleva korva" tavallaan tukee tien kunnossapitoa. Korteniemi saarnasi: "... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista." Tällainen tulkinta on harhaista.
Saarna oli sekava ja osin käsittämätön. Me ihmiset emme ole jumalia emmekä sellaisiksi koskaan tule. Huolimatta siitä, ette olemme Kristuksen ruumiin osia, me emme ole Hän. Raamatun kuvaus seurakunnasta on symbolinen. Se täydentyy kohtiin, joissa todetaan, että ihminen on syntinen jne. Kristus ei ollut syntinen, vaikka oli ihminen, mutta ennen kaikkea Hän oli Jumalan Poika ja kolminaisuuden osa.
Ihmiset erehtyvät, joten seurakuntakin erehtyy. Tästä on viime vuosina paljon esimerkkejä. Valitettavan todellisia rikoksien paljastusesimerkkejä. Tässä asiassa ei tule olla ylihengellinen, vaan totuudenmukainen ja siksi lainkuuliainen.Et, "Korteniemen tiet", ilmeisesti ymmärtänyt hänen saarnastaan yhtään mitään.
Joona Korteniemi korosti nimenomaan sitä, että seurakunta ei saa ylpeillä itsestään vaan Kristuksesta. Seurakunnan tulee arvioida itseään kriittisesti Raamatun valossa, löytyykö siitä oikean seurakunnan tuntomerkit.
Korteniemi selitti kyllä saarnassaan psalmia 82, joka alkaa " Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa".
Hän kertoi, että Jeesus viittaa tähän psalmiin Johanneksen evankeliumin 10. luvussa. Jeesuksen mukaan "jumalat" tarkoittavat "niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen" (Joh.10:34-35). Siis uskovaisia ihmisiä. Uskovaisilla on tehtävä puhua Jumalan nimissä ja sillä tavalla me olemme "jumalia".
Sen jälkeen Joona kuitenkin huomautti, että psalmissa Jumala julistaa "jumalille" eli uskovaisille tuomionsa, koska he ovat käyttäneet asemaansa väärin:
Psalmit 82
Jumala on jumalien tuomari
1 Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: [2. Moos. 15:11 ]
2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. [Job 29:12-17]
5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]
Psalmin lainaamisella Joona havainnollisti juuri sitä, että seurakuntakin voi erehtyä ja käyttää asemaansa pahan edistämiseen. Selitys oli ehkä erikoinen ja shokeeraavakin mutta minusta todella mielenkiintoinen. Saarna oli ennen kaikkea hyvin tiukasti Raamatun sanaan sidottu. - etsivä-xx
13+15 kirjoitti:
#"... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista."
#
Ei kait kukaan voi tuollaista saarnata -ei uskovaiset ole jumalia - jos niin yritetään tehdä tehdään epäjumalia....
Toivottavasti on väärinkäsitys.Ette ole ilmeisesti sittenkään kuunnelleet Joonan puhetta ihn niin että olisitte saaneet kiinni ne kohdat mistä hän puhui. Minullekin piti kiirettä.
kirjoittelon kohtia ylös koska oli mielenkiintoinen
Hän aloitti puhumalla 1. kirjeestä Timotukselle ja puhui seurakunnasta
1. kirje Timoteukselle 3
tämä luku käisittelee seurakuntaa
jumalat tuleva pohdintoihin tässä kohden hänen puhettaan
Psalmeista oli kyse
Psalmit 82
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
psalmi kokonaan
Jumala on jumalien tuomari
1 Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: [2. Moos. 15:11 ]
2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. [Job 29:12-17]
5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]
Tässä on myös viittaus Johanneksen evankeliumiin ja sen jakeeseen
34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
Tulkinta oli että psalmissa 82 puhutaan nimellä jumala niistä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen siis uskovaisista ja todetaan että uskosta hairahtunut kuolee kuten ihminen. Samassa psalmissa todetaan Sinun ovat kaikki kansat.
Baal ja muut jumalat ovat kuvia. Raamatun pyhä Jumala ei istu näiden epäjumalien kanssa samassa kokouksessa, koska niitä ei ole kristinuskon mukaan olemassa. Sensijaan Jumala sanoo olevansa kansansa keskellä siis ihmisten keskellä.
Näitä jakeita Joona ei käsitellyt, mutta minusta se mitä hän tarkoitti on tätä
2. Moos. 29:45
Minä asun israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa, [Ilm. 21:3 : Ilm. 29:45,46: 3. Moos. 26:11-13]
4. Moos. 5:3
Lähettäkää heidät pois, leirin ulkopuolelle, niin miehet kuin naisetkin, etteivät he saattaisi epäpuhtaaksi leiriä, jossa minä asun israelilaisten keskellä." [5. Moos. 23:15]
1. Kun. 6:13
Minä asun israelilaisten keskellä enkä jätä kansaani." [2. Moos. 29:45; 3. Moos. 26:11]
Ps. 46:5
(46:6) Jumala on kaupunkinsa keskellä, kaupunki ei järky. Hän auttaa sitä, kun aamu valkenee. - etsivä-xx
tarkasti kuunnellut kirjoitti:
Et, "Korteniemen tiet", ilmeisesti ymmärtänyt hänen saarnastaan yhtään mitään.
Joona Korteniemi korosti nimenomaan sitä, että seurakunta ei saa ylpeillä itsestään vaan Kristuksesta. Seurakunnan tulee arvioida itseään kriittisesti Raamatun valossa, löytyykö siitä oikean seurakunnan tuntomerkit.
Korteniemi selitti kyllä saarnassaan psalmia 82, joka alkaa " Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa".
Hän kertoi, että Jeesus viittaa tähän psalmiin Johanneksen evankeliumin 10. luvussa. Jeesuksen mukaan "jumalat" tarkoittavat "niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen" (Joh.10:34-35). Siis uskovaisia ihmisiä. Uskovaisilla on tehtävä puhua Jumalan nimissä ja sillä tavalla me olemme "jumalia".
Sen jälkeen Joona kuitenkin huomautti, että psalmissa Jumala julistaa "jumalille" eli uskovaisille tuomionsa, koska he ovat käyttäneet asemaansa väärin:
Psalmit 82
Jumala on jumalien tuomari
1 Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: [2. Moos. 15:11 ]
2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. [Job 29:12-17]
5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]
Psalmin lainaamisella Joona havainnollisti juuri sitä, että seurakuntakin voi erehtyä ja käyttää asemaansa pahan edistämiseen. Selitys oli ehkä erikoinen ja shokeeraavakin mutta minusta todella mielenkiintoinen. Saarna oli ennen kaikkea hyvin tiukasti Raamatun sanaan sidottu.olemme ilmeisesti tarkasti kuunnelleen kanssa samaan aikaan kooneet vastausta ja samaan olemme päätyneet.
- pieleen menee
etsivä-xx kirjoitti:
Ette ole ilmeisesti sittenkään kuunnelleet Joonan puhetta ihn niin että olisitte saaneet kiinni ne kohdat mistä hän puhui. Minullekin piti kiirettä.
kirjoittelon kohtia ylös koska oli mielenkiintoinen
Hän aloitti puhumalla 1. kirjeestä Timotukselle ja puhui seurakunnasta
1. kirje Timoteukselle 3
tämä luku käisittelee seurakuntaa
jumalat tuleva pohdintoihin tässä kohden hänen puhettaan
Psalmeista oli kyse
Psalmit 82
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
psalmi kokonaan
Jumala on jumalien tuomari
1 Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: [2. Moos. 15:11 ]
2 "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? (sela)
3 Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista.
4 Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. [Job 29:12-17]
5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]
Tässä on myös viittaus Johanneksen evankeliumiin ja sen jakeeseen
34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
Tulkinta oli että psalmissa 82 puhutaan nimellä jumala niistä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen siis uskovaisista ja todetaan että uskosta hairahtunut kuolee kuten ihminen. Samassa psalmissa todetaan Sinun ovat kaikki kansat.
Baal ja muut jumalat ovat kuvia. Raamatun pyhä Jumala ei istu näiden epäjumalien kanssa samassa kokouksessa, koska niitä ei ole kristinuskon mukaan olemassa. Sensijaan Jumala sanoo olevansa kansansa keskellä siis ihmisten keskellä.
Näitä jakeita Joona ei käsitellyt, mutta minusta se mitä hän tarkoitti on tätä
2. Moos. 29:45
Minä asun israelilaisten keskellä ja olen heidän Jumalansa, [Ilm. 21:3 : Ilm. 29:45,46: 3. Moos. 26:11-13]
4. Moos. 5:3
Lähettäkää heidät pois, leirin ulkopuolelle, niin miehet kuin naisetkin, etteivät he saattaisi epäpuhtaaksi leiriä, jossa minä asun israelilaisten keskellä." [5. Moos. 23:15]
1. Kun. 6:13
Minä asun israelilaisten keskellä enkä jätä kansaani." [2. Moos. 29:45; 3. Moos. 26:11]
Ps. 46:5
(46:6) Jumala on kaupunkinsa keskellä, kaupunki ei järky. Hän auttaa sitä, kun aamu valkenee.Höpöksi menee taas selitykset !
Jeesus puhuu itsestään Jumalana, siihen ei kuulu mitään Hänen kuulijansa uskovat. - tarkasti kuunnellut
pieleen menee kirjoitti:
Höpöksi menee taas selitykset !
Jeesus puhuu itsestään Jumalana, siihen ei kuulu mitään Hänen kuulijansa uskovat.Katso itse, mitä Raamatussa seisoo:
"Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi." (Joh. 10:34-35)
Kirkkoraamatussa on tässä kohtaa viittaus juuri tuohon psalmiin 82. - etsivä-xx
pieleen menee kirjoitti:
Höpöksi menee taas selitykset !
Jeesus puhuu itsestään Jumalana, siihen ei kuulu mitään Hänen kuulijansa uskovat.Raamatussa on muutakin missä on vastaavan tyyppinen ilmaus. Nimittäin ilmestyskirjassa kun puhutellaan enkeliä. Ei suinkaan samoja enkeleitä kuin esim Gabriel tai paimenille ilmestyneet vaan seurakunnan kaitsijasta on kyse.
1 "Kirjoita Efesoksen seurakunnan enkelille: "Näin sanoo hän, jolla on oikeassa kädessään seitsemän tähteä ja joka käyskentelee seitsemän kultajalkaisen lampun keskellä: [Ilm. 1:12,16]
2 "Minä tiedän sinun tekosi, sinun vaivannäkösi ja kestävyytesi. Minä tiedän, ettet voi sietää pahoja ihmisiä. Sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseään apostoleiksi vaikka eivät ole, ja olet havainnut heidät valehtelijoiksi. [2. Kor. 11:13] - vanh
Korteniemen tiet kirjoitti:
Kirjoitin mm. tuon kohdan puheesta sanasta sanaan ylös, koska säikähdin, mitä ihmettä hän saarnaa. Toivon hartaasti, että Korteniemi itse erehtyi vahingossa tulkitsemaan inhimillisesti Raamatun tekstejä. Kyllähän tällaistakin sattuu.
Joona saarnasi ihan oikein ja Raamatullisesti.
Minä kuuntelin tarkasti Joona Korteniemen saarnan sunnuntaina 12.1.2014.
Joona Korteniemi lainasi suoraan Raamatusta tuon että ne joille annetaan Jumalan ilmoitus (siis Jumalan lapset), ne ovat "LAINAUSMERKEISSÄ jumalia".
Joh. 10:34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
Ps. 82:
1 Asaphin Psalmi. Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa: hän on tuomari Jumalain seassa.
2 Kuinka kauvan te väärin tuomitsette, ja jumalattoman muotoa katsotte? Sela!
3 Tehkää oikeus köyhälle ja orvolle, ja auttakaat raadolliset ja vaivaiset oikeudelle.
4 Pelastakaat ylönkatsottua ja köyhää, ja päästäkäät häntä jumalattoman kädestä.
5 Mutta ei he tottele eikä lukua pidä: he käyvät lakkaamata pimeässä: sentähden täytyy kaikki maan perustukset kaatua.
6 Minä tosin sanoin: te olette jumalat, ja kaikki Korkeimman lapset;
7 Kuitenkin täytyy teidän kuolla niinkuin ihmiset, ja niinkuin tyrannit hukkua.
8 Nouse, Jumala, ja tuomitse maa; sillä kaikki pakanat ovat sinun omas. - vanh
vanh kirjoitti:
Joona saarnasi ihan oikein ja Raamatullisesti.
Minä kuuntelin tarkasti Joona Korteniemen saarnan sunnuntaina 12.1.2014.
Joona Korteniemi lainasi suoraan Raamatusta tuon että ne joille annetaan Jumalan ilmoitus (siis Jumalan lapset), ne ovat "LAINAUSMERKEISSÄ jumalia".
Joh. 10:34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
Ps. 82:
1 Asaphin Psalmi. Jumala seisoo Jumalan seurakunnassa: hän on tuomari Jumalain seassa.
2 Kuinka kauvan te väärin tuomitsette, ja jumalattoman muotoa katsotte? Sela!
3 Tehkää oikeus köyhälle ja orvolle, ja auttakaat raadolliset ja vaivaiset oikeudelle.
4 Pelastakaat ylönkatsottua ja köyhää, ja päästäkäät häntä jumalattoman kädestä.
5 Mutta ei he tottele eikä lukua pidä: he käyvät lakkaamata pimeässä: sentähden täytyy kaikki maan perustukset kaatua.
6 Minä tosin sanoin: te olette jumalat, ja kaikki Korkeimman lapset;
7 Kuitenkin täytyy teidän kuolla niinkuin ihmiset, ja niinkuin tyrannit hukkua.
8 Nouse, Jumala, ja tuomitse maa; sillä kaikki pakanat ovat sinun omas.Room. 8:29
Sillä jotka hän on katsonut edes, ne hän on Poikansa kuvan kaltaiseksi säätänyt, että hän olis esikoinen monen veljen keskellä.
Fil. 3:
10 Häntä tutakseni, ja hänen ylösnousemisensa voimaa ja kärsimisensä osallisuutta, koska minä tulen hänen kuolemansa kaltaiseksi;
11 Jolla muodolla minä kuolleitten ylösnousemisessa tuleva olen.
12 Ei niin, että minä sen jo käsittänyt olen, eli jo täydellinen olen; mutta minä ahkeroitsen suuresti, että minä sen myös käsittäisin, niinkuin minäkin Jesuksessa Kristuksessa käsitetty olen.
13 Minun veljeni! enpä minä pidä itseni sitä käsittäneen; - hyvä juttu
Korteniemen tiet kirjoitti:
"Epä-Selvä" on ajatuksissaan oikealla tiellä ja "Kuunteleva korva" tavallaan tukee tien kunnossapitoa. Korteniemi saarnasi: "... uskovaiset ovat jumalia... ei voi uskoa yksin ilman seurakuntaa, koska seurakunta koostuu jumalista, uskovaisista." Tällainen tulkinta on harhaista.
Saarna oli sekava ja osin käsittämätön. Me ihmiset emme ole jumalia emmekä sellaisiksi koskaan tule. Huolimatta siitä, ette olemme Kristuksen ruumiin osia, me emme ole Hän. Raamatun kuvaus seurakunnasta on symbolinen. Se täydentyy kohtiin, joissa todetaan, että ihminen on syntinen jne. Kristus ei ollut syntinen, vaikka oli ihminen, mutta ennen kaikkea Hän oli Jumalan Poika ja kolminaisuuden osa.
Ihmiset erehtyvät, joten seurakuntakin erehtyy. Tästä on viime vuosina paljon esimerkkejä. Valitettavan todellisia rikoksien paljastusesimerkkejä. Tässä asiassa ei tule olla ylihengellinen, vaan totuudenmukainen ja siksi lainkuuliainen.Onneksi useampi on jo oikaissut nimimerkin Korteniemen tiet tulkintoja.
Joona Korteniemi on kirjoitellut plokissaan sen verran hyvin, että todella, todella vaikea on uskoa, että hän väittäisi saarnassa uskovaisia erehtymättömiksi jumaliksi. - Korteniemen tiet
hyvä juttu kirjoitti:
Onneksi useampi on jo oikaissut nimimerkin Korteniemen tiet tulkintoja.
Joona Korteniemi on kirjoitellut plokissaan sen verran hyvin, että todella, todella vaikea on uskoa, että hän väittäisi saarnassa uskovaisia erehtymättömiksi jumaliksi."Korteniemen tiet" vastaa: Jumala-nimen käyttö on itselleni tärkeä ja arvokas. Kun rukoilen, rukoilen Jumalalta apua ja ymmärrystä. Tästä johtuu, että minun on vaikea kuulla puhuttavan edes lainausmerkeissä uskovaisista ihmisistä "jumalina", vaikka Raamatussa on monta kohtaa ihmisen armo-osallisuudesta, en ole koskaan elämäni aikana kuullut vastaavaa rinnastusta: uskovainen = "jumala". Edellä olevien kirjoittajien raamatun kohdat ovat oikein, mutta olisin kaivannut Joonalta tarkempaa rinnastusta uskovaisuuden ja "jumaluuden" välille, siis siis juuri tuota ihmisen erehtymistä.
Uskovainen ihminen on Jumalan sanansaattaja. Korteniemellä oli uusi avaus, jota voi varmaan aidosti kuunnella. Vanhan ja Uuden Testamentin kuvakieli on vaikea aihe yhtäläistää, kuten Joona itsekin totesi eksegetiikan vaikeudesta. Tuskin kukaan tätä toteamustani epäilee. Jos epäilee, lienee syytä kuunnella nauhoitettu saarna.
Saarnassa oli läsnä ja sisällä evankeliumi, ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja sehän on tärkeintä!
Kiitos vaivannäöstä tarkastella kirjoitustani. Siunausta kaikille. Tämä oli minun viimeinen kirjoitukseni tälle palstalle. Se on myös viimeinen kerta, kun avaan Kotimaa24-sivuston. - tarkasti kuunnellut
Korteniemen tiet kirjoitti:
"Korteniemen tiet" vastaa: Jumala-nimen käyttö on itselleni tärkeä ja arvokas. Kun rukoilen, rukoilen Jumalalta apua ja ymmärrystä. Tästä johtuu, että minun on vaikea kuulla puhuttavan edes lainausmerkeissä uskovaisista ihmisistä "jumalina", vaikka Raamatussa on monta kohtaa ihmisen armo-osallisuudesta, en ole koskaan elämäni aikana kuullut vastaavaa rinnastusta: uskovainen = "jumala". Edellä olevien kirjoittajien raamatun kohdat ovat oikein, mutta olisin kaivannut Joonalta tarkempaa rinnastusta uskovaisuuden ja "jumaluuden" välille, siis siis juuri tuota ihmisen erehtymistä.
Uskovainen ihminen on Jumalan sanansaattaja. Korteniemellä oli uusi avaus, jota voi varmaan aidosti kuunnella. Vanhan ja Uuden Testamentin kuvakieli on vaikea aihe yhtäläistää, kuten Joona itsekin totesi eksegetiikan vaikeudesta. Tuskin kukaan tätä toteamustani epäilee. Jos epäilee, lienee syytä kuunnella nauhoitettu saarna.
Saarnassa oli läsnä ja sisällä evankeliumi, ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja sehän on tärkeintä!
Kiitos vaivannäöstä tarkastella kirjoitustani. Siunausta kaikille. Tämä oli minun viimeinen kirjoitukseni tälle palstalle. Se on myös viimeinen kerta, kun avaan Kotimaa24-sivuston.Minusta saarnan selvä tähtäyspiste oli korostaa ihmisen erehtyväisyyttä. Joonahan moneen kertaan painotti juuri sitä, että mekään emme saa pitää itsestäänselvänä sitä, että olemme Jumalan seurakunta ja Jumalan omia.
Jokainen tietenkin kiinnittää huomiota eri asioihin ja jokaisella jää jotain huomaamatta. Tämä on ollut kuitenkin mielenkiintoinen keskustelu. Juuri tästä syystä on hyvä, että asioita sanotaan joskus uudella ja yllätttävällä tavalla. Silloin ihmiset joutuvat miettimään asioita, keskustelemaan ja tutkimaan Raamattua. Se on hyvä. - Ihan ymmärrettävää
Korteniemen tiet kirjoitti:
"Korteniemen tiet" vastaa: Jumala-nimen käyttö on itselleni tärkeä ja arvokas. Kun rukoilen, rukoilen Jumalalta apua ja ymmärrystä. Tästä johtuu, että minun on vaikea kuulla puhuttavan edes lainausmerkeissä uskovaisista ihmisistä "jumalina", vaikka Raamatussa on monta kohtaa ihmisen armo-osallisuudesta, en ole koskaan elämäni aikana kuullut vastaavaa rinnastusta: uskovainen = "jumala". Edellä olevien kirjoittajien raamatun kohdat ovat oikein, mutta olisin kaivannut Joonalta tarkempaa rinnastusta uskovaisuuden ja "jumaluuden" välille, siis siis juuri tuota ihmisen erehtymistä.
Uskovainen ihminen on Jumalan sanansaattaja. Korteniemellä oli uusi avaus, jota voi varmaan aidosti kuunnella. Vanhan ja Uuden Testamentin kuvakieli on vaikea aihe yhtäläistää, kuten Joona itsekin totesi eksegetiikan vaikeudesta. Tuskin kukaan tätä toteamustani epäilee. Jos epäilee, lienee syytä kuunnella nauhoitettu saarna.
Saarnassa oli läsnä ja sisällä evankeliumi, ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta ja sehän on tärkeintä!
Kiitos vaivannäöstä tarkastella kirjoitustani. Siunausta kaikille. Tämä oli minun viimeinen kirjoitukseni tälle palstalle. Se on myös viimeinen kerta, kun avaan Kotimaa24-sivuston.Et ole ensimmäinen SRK:hon uskova, joka poistuu palstoilta kun argumentit loppuu.
- Aarett-i
Kirkastaako puhuja Kristusta vai itseänsä, kas siinä pulma...
- sinänsä ok
Kyllä kirkasti Kristusta!
- Puheenjohtaja-ainest
voisiko esimerkiksi tämä Kortesniemi kirkastaa Kristusta (ja siinä samalla itseänsä) vaikka vuosikokouksessa, niin saataisiin selville, sopiiko SRK:n puheenjohtajaksi.
- hyvä näin
Parempi antaa julistaa evankelimia ,kuin laittaa toimistohommiin.
- Toisaalta
hyvä näin kirjoitti:
Parempi antaa julistaa evankelimia ,kuin laittaa toimistohommiin.
Toisaalta toimistosta (konttorilta) voisi organisoida julistusta ja hoitojuttuja.
- kristitty, ei-vl
Olisitpa samalla kertonut saarnan aiheenkin!
- etsivä-xx
Joona saarna oli loppiaisen teksteistä uuden testamentin lukukappaleesta mutta mielestäni pidemmästi. kolmannesta vuosikerrasta.
1 kirje Timoteukselle 3
Toinen lukukappale
1.Tim. 3: 16
Me tunnustamme, että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri:
Hän ilmestyi ihmisruumiissa,
hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta,
enkelit saivat hänet nähdä,
hänestä saarnattiin kansoille,
häneen uskottiin maailmassa,
hänet korotettiin kirkkauteen.
Pidempänä se kertoo seurakunnasta.
Luvussa kerrotaan alussa
Seurakunnan johtajan ominaisuudet
1 Tämä sana on varma: joka pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, tahtoo jaloon työhön.
jatkossa
Seurakunnanpalvelijoiden ominaisuudet
8 Myös seurakunnanpalvelijoiden on oltava arvokkaita ja vilpittömiä. He eivät saa käyttää liikaa viiniä eivätkä tavoitella omaa hyötyään.
9 Heidän tulee tuntea uskon salaisuus ja pitää omatuntonsa puhtaana. [1. Tim. 1:19]
ja lopussa on kolme jaetta, joista viimeinen on ollut kirkon lukukappale.
Uskon salaisuus
14 Kirjoitan tätä siinä toivossa, että pääsen pian tulemaan luoksesi.
15 Jos tuloni kuitenkin viivästyy, saat tästä tietää, miten on käyttäydyttävä Jumalan temppelissä, elävän Jumalan seurakunnassa, joka on totuuden pylväs ja perustus. [Ef. 2:19-22]
16 Me tunnustamme, että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri: Hän ilmestyi ihmisruumiissa, hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta, enkelit saivat hänet nähdä, hänestä saarnattiin kansoille, häneen uskottiin maailmassa, hänet korotettiin kirkkauteen. [Joh. 1:14; Ap. t. 1:9; Room. 1:4; Ef. 3:6; 1. Piet. 1:12]
Joonan puhe oli siis enne kaikkea jakeista 15 ja 16.
Tavanomaista syvällisempi ja tuoreempi pohdinta siitä mikä monissa muissa kuulemissani puheissa on keskittynyt "pylvästelyyn" ja käyttäytymiseen. Aikalailla vieraalla tavalla minulle joka en ole syntynyt liikkeen sisällä. Sensijaan Joonan tapa etsiä vanhasta testamentista liittymäkohdat on minusta parhaimmillaan sitä lestadiolaista perinnettä joka mielenkiintoista mutta missä joskus on aika erikoisilta ja lennokkailta tuntuvia selityksiä. Tämä puhe kuulosti minun korvissani ihan ymmärrettävälle Jeesuksen omien sanojen perusteella.
"miten on käyttäydyttävä Jumalan temppelissä, elävän Jumalan seurakunnassa, joka on totuuden pylväs ja perustus."
- Selvä muutos
Korteniemi on julkisesti arvostellut SRKn toimintaa:
http://hulluinhuonelainen.blogspot.fi/
ja
http://www.suomenmaa.fi/etusivu/lestadiolaispuhujat_kohuista_otetaan_toivottavasti_opiksi_6724522.html - Toivo Kultanen
## Raamatun kuvaus seurakunnasta on symbolinen. ##
Tätä ei vanhoillislestadiolaisuudessa ymmärretä!- etsivä-xx
## Raamatun kuvaus seurakunnasta on symbolinen. ##
Hepr. 10:25
Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
Toivo eikö sitten Paavalikaan ymmärtänyt.
Kirjoitteli ohjeita seurakunnasta ja enemmän kuin yhdet ohjeet siitä miten sitä hoidetaan. Esimerkiksi juuri sen 1. kirje Timoteukselle 3
Toki seurakuntia on kaksi jotka eivät ole ihan 1:1 eli maallinen seurakunta sekä Pyhäin yhteys joka on yhteyttä Pyhän Hengen kautta.
- Toivo Kultanen
## Toki seurakuntia on kaksi jotka eivät ole ihan 1:1 eli maallinen seurakunta sekä Pyhäin yhteys joka on yhteyttä Pyhän Hengen kautta. ""
Tuota juuri tarkoitin! Kiitos palautteesta!- Nbvcxbjjvhmbvhh
Juuri noin vanhoillislestadiolaisuudessakin opetetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1103590
- 633216
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342714- 832523
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422144- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706