Tuntuu etten opi ajamaan autoa

Opinkohanikinä

Olen 17v tyttö ja aloitin autokoulun joulukuussa, nyt on ollut muutama ajotunti. Opin oikeastaan samatien liikkeellelähdön, auto sammui vaan pari kertaa ja sitten tajusin miten homma toimii eikä auto enää ole sammuillut.
Mutta ongelma tulee Sitten vaihteiden vaihdossa :( en osaa niiden vaihteiden järjestystä ja mun on aina pakko vahdata niitä kun vaihdan. Autokoulun opettaja valittaa joka kerta että niihin ei saa katsoa koska pitää keskittyä liikenteeseen, mutta miten ihmeessä voin oppia ne jos en muista edes niiden oikeaa järjestystä enkä saa katsoa niitä? Lisäksi painan vahingossa usein samaan aikaan kaasua kun vaihdan vaihdetta, välillä muistan nostaa jalan pois ja välillä en... Samoin parkkeeraaminen ja mäkilähdöt on tosi vaikeita! Ääh :(

22

2238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tollikkatyttö

      älä oo huolissas. ittest. tuntu ihan samalta ku autokoulun alotin. peruuttaminen ja mäkilähdöt on vielki vaikeita vaikka ajokortti ollu 8 kk. alussa mustaki tuntu toi vaihteiden käyttö vaikeelta ja en millää meinannu muistaa et kytkin alas aina ku seisottaa autoo ja vaihe on päällä. sammumisia tuli alussa tosi paljon mut kyllä ne kaikki oppii ajan kanssa. Tsemppiä autokouluun! kyllä se kortti sieltä tulee ja kyl sä ne asiat opit =)

      • dwqd q

        Nyt sallitaan automaattivaihteisto (ilman erityisehtoa) jo kuorma-autoissa ja linja-autoissa... taisi olla jopa BE-luokassa tuo sama juttu

        Ehkä jo vuoden päästä saadaan B-korttiin sama juttu, ja kouluihin automaattiautot... niillä on lähtö helppoa. laita päälle vaihde A tai D tai o (autosta riippuen) päästä jarru ja paina kaasua... mäkilähtö samalla konstilla


      • täh?Ihme säätöö
        dwqd q kirjoitti:

        Nyt sallitaan automaattivaihteisto (ilman erityisehtoa) jo kuorma-autoissa ja linja-autoissa... taisi olla jopa BE-luokassa tuo sama juttu

        Ehkä jo vuoden päästä saadaan B-korttiin sama juttu, ja kouluihin automaattiautot... niillä on lähtö helppoa. laita päälle vaihde A tai D tai o (autosta riippuen) päästä jarru ja paina kaasua... mäkilähtö samalla konstilla

        Kyllä sä saat jo nyt ajaa B-kortin automaattivaihteisella jos vaan haluat.


      • Ikävä puoli
        täh?Ihme säätöö kirjoitti:

        Kyllä sä saat jo nyt ajaa B-kortin automaattivaihteisella jos vaan haluat.

        Saa toki ajaa, mutta jos kortin ajaa automaatila, niin sitten ei saa ajaa manuaalia. Manuaalilla opetellessa saa kuitenkin sitten ajaa myös automaattia.


      • 56546654
        täh?Ihme säätöö kirjoitti:

        Kyllä sä saat jo nyt ajaa B-kortin automaattivaihteisella jos vaan haluat.

        Lue tarkemmin

        "Nyt sallitaan automaattivaihteisto (ILMAN ERITYISEHTOJA) jo kuorma-autoissa ja linja-autoissa"

        "Ehkä jo vuoden päästä saadaan B-korttiin SAMA juttu"


      • mitäjos selvemmin
        56546654 kirjoitti:

        Lue tarkemmin

        "Nyt sallitaan automaattivaihteisto (ILMAN ERITYISEHTOJA) jo kuorma-autoissa ja linja-autoissa"

        "Ehkä jo vuoden päästä saadaan B-korttiin SAMA juttu"

        Mikä **** sama juttu? Jos tarkotit ettei nyt saa B-automaattia ilman erityisehtoja?? Mitään erityisehtoja EI B-automaattikortin ajamiseen vaadita nytkään.. Sori en tajuu.


      • 444565
        mitäjos selvemmin kirjoitti:

        Mikä **** sama juttu? Jos tarkotit ettei nyt saa B-automaattia ilman erityisehtoja?? Mitään erityisehtoja EI B-automaattikortin ajamiseen vaadita nytkään.. Sori en tajuu.

        Kyllä siitä eritysehto ajokorttiin tulee jos ajaa B-kortin ajokokeen automaatilla, silloin saa vain ajaa autoja joissa ei ole kytkin poljinta


      • väärin esitetty
        444565 kirjoitti:

        Kyllä siitä eritysehto ajokorttiin tulee jos ajaa B-kortin ajokokeen automaatilla, silloin saa vain ajaa autoja joissa ei ole kytkin poljinta

        Kyllä mä nyt sen tajuun. Mut viestistäs saa ikävä kyllä sen käsityksen, että vaadittais joku ERITYISEHTO, jotta sais ajaa automaatilla. Esim. jonkin sortin invalidi (käsi/jalka). Näin siinä vaan seisoo, oisit kirjottanut selkeemmin vai olinko muka ainut joka ymmärsi väärin ? :)


      • 556565
        väärin esitetty kirjoitti:

        Kyllä mä nyt sen tajuun. Mut viestistäs saa ikävä kyllä sen käsityksen, että vaadittais joku ERITYISEHTO, jotta sais ajaa automaatilla. Esim. jonkin sortin invalidi (käsi/jalka). Näin siinä vaan seisoo, oisit kirjottanut selkeemmin vai olinko muka ainut joka ymmärsi väärin ? :)

        No erityisehto siitä seuraa korttiin, suoritti sen terveysperustein tai muuten vaan... aika hölmö laki siis


    • eräs opettaja

      Ymmärrän kyllä tuskasi ja se vaatii rutiinia. Onko kellään tutullasi tai perheessäsi autoa jolla voit harjoitella vaihtamista paikallaan pihassa tai parkkipaikalla moottori vaikka sammuksissa eli aivan omalla-ajalla itseksesi.

      Itse opetin lapseni ajamaan ja eka tunnit käytiin näitä läpi suljetulla alueella ja omassa pihassa pojat peruutteli yms yksinään niin kauan että siihen tuli rutiini, näin sanotaan myös opettajan oppikirjassa.
      Tee vaihtamista yms hallintalaitteiden käsittelyä satoja kertoja em.tavalla yksinäsi niin se menee vähitellen tajuntaan, etenkin vasemmalle kääntyminen on hankalaa alussa jos vastaankin tulee vielä joku.

      Itse olen veturinkuljettaja ja olen opettanut myös uusia koulusta tulleita oppilaita käytännön toimiin ja alussa osaakin olla vaikeaa mutta vähitellen jokaisella ajaminen on alkanut sujua. Meilläkin ns."inssinajo" esim.matkustajajunalla jossa kyydissä tuhatkin matkustajaa ja kavereita jännittänyt kovasti tuleva tentti, nopeutta jopa 220kmh ja saatava pysähtymään nätisti Helsinkiin ennen päätepuskinta mutta kaikki ovat sen saaneet läpi ja ajavat nyt töikseen yksinään.
      Ihminen oppii aivan kaikkeen kun uskoo asiaan vahvasti ja harjoittelee asiaa tarpeeksi.
      Onnea sinulle ja usko itseesi!

    • Vaihdevinkki

      Sain opettajalta pettämättömän vinkin siihen, miten vaihteiden vilkuilusta pääsee eroon! Tökkää sen vaihdekepin kevyesti siihen keskelle, niin se keskittää kepin 3 ja 4 vaihteen väliin. Siitä sitten tökkää ylös niin saa kolmosen ja alas niin saa nelosen. Pienet vaihteet löytyy siitä vasemmalle kääntäessä (1 ylös ja 2 alas) ja isot oikealta puolelta (5 ylös ja 6 alas). Ei sen jälkeen tarttenu katella keppiä vaihtaessa =) En kyllä tiedä kuinka moneen automalliin tuo ohje pätee, mutta mulla se toimi autokoulun autossa, omassa autossa ja äipän autossa. Pakki oli jokaisessa vähän eri paikassa, mutta muut vaihteet samassa kohtaa.

      Tuo kaikki muu tulee sitten itsestään kun ajoja kertyy lisää. Minäkin opin parkkeeraamaan oikeastaan vasta autokoulun jälkeen... Rauhallisesti ja hiljaa vaan menee niin kyllä se siitä. Mäkilähtö oli helppo autokoulussa rauhallisissa paikoissa, mut oikeassa liikenteessä meinas inssin jälkeenkin vielä olla ongelmaa. Nyt sekin jo sujuu hyvin ku harjotusta on tullu lisää.

    • ---

      kaasu pohjaan ja kytkin ylös ei varmaan sammu mäkilähdössä

    • Ksskkssnsks

      Kyllä on nykynuorilla ongelmat. Autokoulussa muutaman ajokerran jälkeen ajaminen ei vielä sujuvaa! Siis hellantettas, miten voi olla mahdollista! Käytättekö ollenkaan omaa päätänne kun generoitte näitä maailmaa mullistavia ongelmianne? Miten elämänne romahtaakaan kun kohtaatte ihan oikeita ongelmia?

      • huhhuhuu

        Mistäs sä alottajan elämästä tiedät, vaikka olis niitä "oikeitakin" ongelmia? Mun mielestä aloittajan viesti oli ihan asiallinen ja saahan sitä tuntemuksistaan kertoa.


      • dmdmsm
        huhhuhuu kirjoitti:

        Mistäs sä alottajan elämästä tiedät, vaikka olis niitä "oikeitakin" ongelmia? Mun mielestä aloittajan viesti oli ihan asiallinen ja saahan sitä tuntemuksistaan kertoa.

        Jos vinkuu kun on muutaman kerran ajanut autoa ja ei ole ihan hanskassa vielä niin kyllö haiskahtaa perheen pieneltä kullannupulta.


      • Dis is it

        Itse en kävisi dissailemaan kenenkään keskusteluja / kommentteja tuohon sävyyn.

        "Ksskkssnsks" - opettele tapoja ja perustele mielipiteesi. Kerro vaikka niistä oikeista ongelmista, jotka liittyvät tähän aiheeseen: autokouluopetukseen.


    • kortin saanut

      Voin kyllä itsekin sanoa, että ensimmäiset kerrat auton ratissa oli tosi haastavia, kun auto sammuu koko ajan. Autokoulussa ensimmäiset ajotunnit ei mennyt kovin hyvin, mutta siitä ne alkoi parantua ja tänään meni inssi ekalla läpi. Siitä se lähtee.

      • ajamalla oppii

        Itse ajoin ajokortin jo vähän vanhemmalla iällä eli 38v. Ja täytyy sanoa, että hermot meinasi mennä:) siis iteltä ja varmaan myös opelta.

        Vuoden ollut nyt kortti ja todennut, että harjoitus tekee mestarin. Veikkaisin että olen paljon parempi kuski ottamaan huomioon muut tiellä liikkujat, kuin ns.ikänsä ajaneet.

        Paljon on vielä harjoiteltavaa, mutta opettelen ne omassa rauhassa ilman nipottamista ja muita häiritsemästä.


    • -87k

      Paljon on vielä harjoiteltavaa, ihan totta. Tutkimukset kertoo karua kieltä, n.90% kuljettajista pitää itseään huomattavasti keskitasoa parempina, 53% pitää jatkokoulutusta erittäin tärkränä, (toisille tienkäyttäjille) emeritus prof. Häkkäsen tutkimuksen mukaan-

      • kylläpä kyllä

        Miten huonoja me loput ollemmekaan?


    • ryömittäjä

      Kaikkea ei voi oppia heti. Senhän takia autokoulua käydään. Koko ajan sujuu paremmin.

      Ei kyllä kuullosta hyvältä, jos perusasioiden hallinta vie huomiosi niin ettet opi enää uutta. Oletko uskaltanut mainita asiasta opettajallesi? Yksikin rauhallinen lisätunti perusasioissa voisi kääntää tilanteen voitoksesi.

      Vai oletko niitä, joilla on ajotunnilla takapenkki täynnä omaa ajovuoroaan odottavia?

    • Anonyymi

      Mä en oo ikin uskaltanu ees kokeilla ajaa ja oon yli 40v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8443
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2287
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe