Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

34 megapikseliä

digitaalizoom

Jos 34 megapikselin kameralla ottaa kuvan kuvasuhteella 4:3 ja kroppaa siitä 2 megapikselin kuvan jostain kohtaa paljonko se vastaa optisella zoomilla polttovälissä mm (kinovastaava) jos haluaa samanlaisen kuva-alan (ei kropattu) esim. superzoomkamera (4:3 kuvasuhde) jonka laajakulmapää 28 mm (kinovast.) ?

7

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • digitaaliszoom

      Korjaus 38 megapikseliä. Siis Noksu 1020 ottaa 4:3 suhteella 38 mpx.

    • mun mielipide

      Mun mielestä se vastaa 24X zoomia.

    • Mielipide nro 2

      Kuvien pinta-alojen suhde = 34 Mpix / 2 Mpix = 17

      Zoomauskerroin = neliöjuuri 17:sta = 4,12310562562...

      4,123 × 28 mm = 115, 4 mm. Siinä se.

      • Mielipide nro 2

        Korjataan 38 Mpiksulan mukaan:

        38 / 2 = 19

        Zoomauskerroin = neliöjuuri 19:sta = 4.35889894354...

        4,359 × 28 mm = 122 mm


    • Miksi vertailukohtana on kahden megapikselin kuva? Onko tarkoitus verrata vuoden 2000 digikameroihin?

      • Mielipide nro 2

        Kahden megapikselin kuva on moneenkin käyttöön aivan turhan iso.

        Minulla on pöytälaatikon perällä vuoden 2000 toukokuussa hankittu, yhä täysin toimintakuntoinen kompaktikamera Canon PowerShot S20. Se kehuu tekevänsä 3,3 megapikselin kuvia (2 048 × 1 536 tekee minun laskimeni mukaan 3 145 728). JPEG-kuvatiedostojen koot vaihtelevat megatavun kahden puolen. Kun aikanaan lähetin sillä otettuja kuvatuksia sähköpostitse, piti minun laihduttaa tiedostot parin sadan kilotavun kokoisiksi. Tänään vaatimus ei liene enää niin oleellinen.

        Ainakin nykyisin aktiivikäytössäni olevien 12 ja 16 megapikselin kameroiden kuvatiedostot ovat usein aivan turhan isoja; kuvankäpistelyohjelmien resizing-toimintoa joutuu käyttämään tuon tuostakin ja tämän tästäkin.

        Vielä vuoteen 2000 mennäkseni: CF-muistikortit maksoivat tuohon aikaan maltaita. Kameran mukana tuli 16-megainen, jolle mahtui noin 15 kuvaa. Olisin halunnut ostaa toiseksi kortiksi 96-megaisen, mutta sellaista ei myyjällä sillä hetkellä ollut. Sain samaan rahaan kaksi 48-megaista (ja maksoin niistä itseni kipeäksi!)

        Gigatavu on tänä päivänä verrattomasti halvempi kuin megatavu silloin.


    • Terävä

      Ei tuo kroppaaminen kyllä käytännössä noin toimi. Tarkoitan sitä, että jos ottaa kuvan ja sitten rajaa siitä kovin pienen osan pikseleistä, käy niin että harvoin objektiivin ominaisuudet riittää siihen, että kuva olisi riittävän terävän näköinen käytettäväksi. Varsinkin näin talvella kuvatessa kun valoa on vähän ja rakeisuus tai pitkä valotus uhkaavat ihan täysikokoistakin kuvaa kaikissa aidoissa tilanteissa. Siinä mielessä on paras unohtaa sekä valovoimattomat superzoomit, että kroppaaminen ja mennä jaloillaan valovoimaisen objektiivin kanssa mahdollisimman lähelle. Ellet sitten muuten vaan teoreettisesti laskeskele...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe