ateisteille pohdittavaa

kristuksen lähetti

Jos ei usko ihmiskuntaan, ei voi olla moraalinen.

Mistä tunnistat ihmisen? Mistä tunnistat sen jota ei saa tappaa?

35

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 234rtg

      Pykään kohta adressin, jossa vaaditaan Suomi24:sta avaamaan se Kirkko kuulolla-pasta uudelleen. Nämä kökköjulistajat valuivat sieltä tänne joukolla.

    • Kävisikö tämä?

      "Mistä tunnistat sen jota ei saa tappaa?"

      Jos vain sovittaisiin, jotta ketään ei saa tappaa? Aika väärillä raiteilla ihmisen elämä, jos on niinkin suuria vihollisia olemassa, ettei muuta vaihtoehtoa kuin tappaa heidät, mutta joita kuitenkaan ei omin keinoin pysty tunnistamaan ystävistään.

      • kristuksen lähetti

        Mutta kuka kuuluu ihmiskuntaan?


      • Hiski+naapurin.kissa
        kristuksen lähetti kirjoitti:

        Mutta kuka kuuluu ihmiskuntaan?

        Me täysjärkiset luotamme omiin silmiimme. Meillä ei ole vaikeuksia erottaa ihmistä (muista) eläimistä.


      • Muistapa tämä
        kristuksen lähetti kirjoitti:

        Mutta kuka kuuluu ihmiskuntaan?

        "Mutta kuka kuuluu ihmiskuntaan?"

        Öh... ihmiset.


    • >>Jos ei usko ihmiskuntaan, ei voi olla moraalinen. >Mistä tunnistat ihmisen?>Mistä tunnistat sen jota ei saa tappaa?

      • kristuksen lähetti

        Ihmiskuntaan uskominen on sitä, että ihmiskunta lähtökohtaisesti tietää mikä on oikein ja väärin ja että hyvät ihmiset haluavat pitäytyä oikeassa elämäntavassa ja huonot ihmiset yrittävät muuttaa asiat itseään miellyttäviksi piittaamatta siitä että rikkoo siten oikeaa elämäntapaa vastaan.

        Tämän tajuaminen moraalin ainoa lähtökohta.


      • Ihmisiä kaikki
        kristuksen lähetti kirjoitti:

        Ihmiskuntaan uskominen on sitä, että ihmiskunta lähtökohtaisesti tietää mikä on oikein ja väärin ja että hyvät ihmiset haluavat pitäytyä oikeassa elämäntavassa ja huonot ihmiset yrittävät muuttaa asiat itseään miellyttäviksi piittaamatta siitä että rikkoo siten oikeaa elämäntapaa vastaan.

        Tämän tajuaminen moraalin ainoa lähtökohta.

        Minä en jaottele ihmisiä hyviin ja huonoihin. Minusta se ei ole moraalisesti kestävää. Siksi en voi olla kanssasi samaa mieltä. Minusta moraalille ei ole yhtä ainoaa lähtökohtaa, mutta ainakaan se ei ole se, että leimaamme ihmiset hyviksi ja huonoiksi.


    • Hiski+naapurin.kissa

      Kuinka kauan aiot hakata päätäsi seinään? Luulisi tekevän kipeää. On jo tullut selväksi mitä ajattelet ja varsinkin mitä kuvittelet.

    • Mistä itse tunnistat ihmisen? Mistä itse tunnistat sen jota ei saa tappaa - ja mikä vielä tärkeämpää, mistä tunnistat sen jonka saa tappaa? Ymmärtääkseni kannatat kuolemanrangaistusta, joten miten varmistat ettei syytön saa kuolemantuomiota?

    • Helppoa!

      Ketään ei saa tappaa.

    • be-a-liar

      Etkö voisi koittaa pitää näitä jankaamisiasi yhdessä tai kahdessa ketjussa?

      Jatkuva spammaaminen on rasittavaa ja vastoin palstan sääntöjä.

      Se että uskot mielikuvitusystävään ei anna sinulle mitään erityisoikeuksia.

    • eitiedaei

      ihminen ei lähtökohtaisesti tiedä mikä on oikein ja väärin. tämä on helppo havainnoida lapsista jotka vievät lelut toisten käsistä, lyövät, jne... lapsille täytyy opettaa mikä on oikein ja mikä väärin.

      • Sorry jaarittelusta

        Eikö se olekin sopimuksenvaraista, mikä on oikein ja mikä väärin. Eri kulttuureissa näistä onkin erilaisia mielipiteitä. Tärkeää on oppia ja ymmärtää se, mitkä käsitykset ovat missäkin vallalla ja noudattaa niitä sitten parhaansa mukaan. Ja jos käsitykset jostain syystä tuntuvat vääriltä, niitä voidaan muuttaa. Suomessa ollaan vasta viime aikoina esimerkiksi saatu muutettua käsityksiä, joiden mukaan homoseksuaalit ovat syntisiä ja huonompia kuin muut. Lasten asemaa parannettiin jo aiemmin. Yhä on varmasti monia asioita, joita voimme kehittää parempaan suuntaan.


    • eitiedaei

      Juurikin näin. On täyttä huuhaata väittää että ihmisessä on sisäänrakennettu joku jumalan asettama moraali. Lasten julmuus toisiaan kohtaan on erinomainen esimerkki miten oikea/väärä pitää opetella.

    • Onko sinulla vaikeuksia tunnistaa ihmistä vai esitätkö hyvin vuoksi sosiopaattia?

    • ihan noin ohimennen

      Ihan noin vihjeeksi: jos se kävelee kuin ihminen, puhuu kuin ihminen ja näyttää ihmiseltä, se on todennäköisesti ihminen. Ongelma taitaa olla siinä ettet ole siellä tynnyrissäsi koskaan ihmistä nähnytkään.

    • "Mistä tunnistat ihmisen? Mistä tunnistat sen jota ei saa tappaa?"

      Hyvä perusperiaate on minusta se että jos se on todistettavasti ihmisestä syntynyt tai omaa selvästi ihmiseen verrattavissa olevan älyn ja tunteet, meidän tulisi olettaa kyseessä olevan ihminen tai ihmiseen verrattavissa oleva olento ja meidän ei tulisi kyseistä olentoa tappaa.

      Myöskin hyvä muistaa hyvän moraalin omaava ihminen osaa kunnioittaa kaikkea elämää ja ylipäänsäkin tappaa "alempia elämänmuotoja" eli eläimiä vain kolmesta syystä, ravinnoksi, itsepuolustukseksi tai eläimen kärsimyksen lopettamiseksi.

    • beenthere

      Nämä sinun juttusi ovat täysin järjettömiä. Mitäpä jos pysähtyisit hetkeksi ja miettisit oikein perusteellisesti näitä kommenttejasi? Jospa vaikka pääsisit jyvälle mikä niissä mättää. Jyvällepääsy edellyttää vain loogista ajattelua. Olet ihan säällittävän hukassa asioiden suhteen. Kuinka joku on voinut saada sinut noin sekaisin tarinoillaan?

    • 1111000001111

      “As you ruthlessly seek economic security, out of which is born a morality suited for that purpose, so you have created religions all over the world which promise you immortality through their closed and peculiar disciplines and moralities. As long as this closed morality exists, there must be wars and exploitation, there cannot be the real love of man. This morality, this discipline, is really based on egotism and the ruthless search for individual security.” J.Krishnamurti 1935

    • >>Jos ei usko ihmiskuntaan, ei voi olla moraalinen.>Mistä tunnistat ihmisen?>Mistä tunnistat sen jota ei saa tappaa?

      • kristuksen lähetti

        Niitö saa tappaa jotka itse tappavat. Ihmiskunta itse tekemisillään määrittää oman maallisen arvonsa.

        Vain armo voi kumota tämän. Ja armo voi olla vain Jumalalta peräisin, vai mitä?


      • 7777777777
        kristuksen lähetti kirjoitti:

        Niitö saa tappaa jotka itse tappavat. Ihmiskunta itse tekemisillään määrittää oman maallisen arvonsa.

        Vain armo voi kumota tämän. Ja armo voi olla vain Jumalalta peräisin, vai mitä?

        Näin varmasti on, vain armo voi kumota tämän. Jos et löydä sitä armoa itsestäsi, niin eikö se tarkoita että Jumala ei ole sinussa?


      • kristuksen lähetti kirjoitti:

        Niitö saa tappaa jotka itse tappavat. Ihmiskunta itse tekemisillään määrittää oman maallisen arvonsa.

        Vain armo voi kumota tämän. Ja armo voi olla vain Jumalalta peräisin, vai mitä?

        >>Niitö saa tappaa jotka itse tappavat.>Ihmiskunta itse tekemisillään määrittää oman maallisen arvonsa.>Vain armo voi kumota tämän. Ja armo voi olla vain Jumalalta peräisin, vai mitä?


      • kristuksen lähetti
        7777777777 kirjoitti:

        Näin varmasti on, vain armo voi kumota tämän. Jos et löydä sitä armoa itsestäsi, niin eikö se tarkoita että Jumala ei ole sinussa?

        Ihminen on järkiolento ja vain silmä silmästä on järkevä suhtautumistapa vääryyttä kohtaan.

        Armo puolestaan ei ole järkevää, eli se ei voi olla ihmisestä peräisin. Se mikä ei ole järkevää, on järjetöntä. Ihminen on järkevä.

        Armon voi siis saada vain Jumalalta. Ja minäkin olen sen saanut Jumalalta ja olen siksi armollinen.


      • kristuksen lähetti
        Phoebus kirjoitti:

        >>Niitö saa tappaa jotka itse tappavat.>Ihmiskunta itse tekemisillään määrittää oman maallisen arvonsa.>Vain armo voi kumota tämän. Ja armo voi olla vain Jumalalta peräisin, vai mitä?

        Sinun moraalisi johtaa tappamisen kierteeseen.


      • kristuksen lähetti kirjoitti:

        Sinun moraalisi johtaa tappamisen kierteeseen.

        Miten ihmeessä?


      • kristuksen lähetti
        Phoebus kirjoitti:

        Miten ihmeessä?

        Koska siinä tapetaan myös pyhiä ihmisiä. Ja jos tappaa pyhän on ansainnut kuoleman ja silloin jonkun on jälleen tapettava pyhä.


      • kristuksen lähetti kirjoitti:

        Koska siinä tapetaan myös pyhiä ihmisiä. Ja jos tappaa pyhän on ansainnut kuoleman ja silloin jonkun on jälleen tapettava pyhä.

        Sairasta!


      • 77777777777777
        kristuksen lähetti kirjoitti:

        Ihminen on järkiolento ja vain silmä silmästä on järkevä suhtautumistapa vääryyttä kohtaan.

        Armo puolestaan ei ole järkevää, eli se ei voi olla ihmisestä peräisin. Se mikä ei ole järkevää, on järjetöntä. Ihminen on järkevä.

        Armon voi siis saada vain Jumalalta. Ja minäkin olen sen saanut Jumalalta ja olen siksi armollinen.

        Samalla logiikalla, ystäväiseni, homoseksuaalisuus on Jumalan lahja. Itsensä viiltely ei myöskään ole rationaalista, joten senkin täytyy olla korkeammalta.

        Jos kerran silmä silmästä on järkevää, niin se ei myöskään voi olla Jumalasta lähtöisin. Armo taas ei ole järkevää, joten et mitenkään voi kannattaa kyseistä logiikkaa, mikäli sanojesi mukaan olet sen saanut Jumalalta. Eli jos uskot, että silmä silmästä on järkevää, niin se ei ole Jumalasta vaan sodit koko ajan Jumalaa vastaan.


      • kristuksen lähetti
        77777777777777 kirjoitti:

        Samalla logiikalla, ystäväiseni, homoseksuaalisuus on Jumalan lahja. Itsensä viiltely ei myöskään ole rationaalista, joten senkin täytyy olla korkeammalta.

        Jos kerran silmä silmästä on järkevää, niin se ei myöskään voi olla Jumalasta lähtöisin. Armo taas ei ole järkevää, joten et mitenkään voi kannattaa kyseistä logiikkaa, mikäli sanojesi mukaan olet sen saanut Jumalalta. Eli jos uskot, että silmä silmästä on järkevää, niin se ei ole Jumalasta vaan sodit koko ajan Jumalaa vastaan.

        Homoseksuaalisuus ei ole Jumalasta eikä ihmisestä vaan lihallisuudesta.


      • 77777777
        kristuksen lähetti kirjoitti:

        Homoseksuaalisuus ei ole Jumalasta eikä ihmisestä vaan lihallisuudesta.

        Voi kulta pieni, siihenkö sinä nyt takerruit? Mieti joskus, että se miksi ihmiset eivät ymmärrä sinun totuuttasi ei johtuisikaan siitä, että he ovat harhautuneita tai eivät ymmärrä Jumalan sanaa. Vaan ihan yksinkertaisesti siitä, että sinun totuutesi on ristiriitaisesti perusteltu ja sinun tapasi kertoa siitä on täysin epälooginen.


    • Pohdittavaa? Mitä ihmeen pohdittavaa tuossa olisi?

    • ylöss

      ylös

    • ylöss

      ylös

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1437
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1141
    3. 37
      822
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      816
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      775
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      762
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      732
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      689
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      642
    Aihe