Äkkiä pesuun ettei toi skaadaa mun silmää.

Heräsin tänä aamuna tuohon lauseeseen jonka sanoin (luultavasti Lutuselle) unessani. Ei aavistustakaan mihin se liittyi. Ei ainakaan sitä edeltäneeseen uneen jossa mä justiinsa missasin mun paikan pitopöydässä kun merenelävätarjottimia tuotiin jokaiselle erikseen pöytään Dominikaanisen tasavallan parhaassa ravintolassa: olin noussut seisomaan liittyäkseni niihin jotka lauloivat oh gloria inmarcecibleä (edit note: Colombian kansallislaulua) ja osasin kaikki sanatkin paremmin kuin Shakira ja vaikka seisoin aivan tuolini takana mun paikalle oli jo istutettu uutta väkeä ja kun kommentoin tai siis valitin mun pöytäkaverit sano vaan että joo tähän päähän pöytää laitetaan aina nuorta väkeä....
Kuinkahan monta tiedostettua tai tiedostamatonta traumaa/pelkoa/turhautuneisuutta voi mahtua yhteen uneen? Uneen joka toistuu eri muodoissa aika ajoin ja tätä on tapahtunut jo pitkään, siis vuosia.Mä tulen liian myöhään, ruoka on jo viety pois, tarjoiluvadeilla ei oo kuin rippeitä, siis koristeet, en löydä pääsylippua, en löydä sopivaa rahaa tunnelbana-automaattiin, en ehdi, olin unohtanut, prioriteerasin väärin jne loputtomiin syitä ja selityksiä miksi olen jäänyt paitsi näistä elämän pidoista.
Ja kuiteskin, mun asiat on tosi hyvin, mitä nyt vähän toi terveys mulle vinoilee ja verensokerit päin peffaa tein niin tai näin, lääkkeet ei auta, sokerit nousee, lääkärikokelas harjottelee mun terveydellä ja opettelee miten ei sais tehdä, toisesta silmästä yli puolet on sumua...sanoinko joskus että haluan elää ikuisesti? Että haluan opetella lentämään? Että time was on my side? Skit också.

37

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Paloma.se.co"

      Eipä olisi pahitteeksi, jos keskittyisit yhteen aloitukseesi.
      Koska kirjoitat elämästäsi.
      Jotenkin kuin blogiin.
      Muuten saatat joutua turhan mussuttajien joukkoon.
      Ikuisten inha-aloitusten irkkuilijoihin.

      H.

      • Toi oli toisesta blogistani..."Maailmojen Välissä" se on kirjoitettu neljällä eri kielellä, joskus erikseen, joskus sekaisin Mä luulen että mun aloitukset ovat senverran omintakeisia että niistä ei koskaan tule tusinatavaraa.


    • ....

      Kiva, jos pystyisit ilmentämään itseäsi suomen kielellä.

      • Eikö toi ollut sitten suomea? paitsi pari pikku ilmaisua jotka kuullostavat aidommille jollain muulla kielellä.


    • helppo tulkita

      Aloittajan unesta paistaa selvästi läpi alemmuuden tunne. Eikö ymparistö arvosta sinua tarpeeksi ponnisteluistasi huolimatta tuoda erinomaisuuttasi esille?

      • Paloma.se.co

        Mun tarvii sitten varmaan ponnistella vielä enemmän ;)


    • Olen hiljainen mies ja kuuntelen paljon,luen mielelläni soljuvaa juttua olet hyvä kirjoittamaan kokemuksistasi.

      • koti-kiusattu kiitos kommentistasi kirjoitan mielelläni ja joskus tuntuu että saan asiani helpommin esitettyä kirjalliseessa muodossa kuin suullisesti.
        Toisaalta, jos pystyy sulattamaan tuon kielten sekamelskan niin saa jonkinlaisen kuvan lähes kaoottisesta verbaalista maailmasta jossa asianomainen ei pysty pitämään kieltään kurissa edes unissaan.


    • Minun unissani ennen vuotta 2005 oli tyhjiä kaappeja, kauniita vanhoja petsattuja 1950-luvun kaappeja. Kun avasin niitä ne olivat tyhjiä. Nuo uneni hävisivät kun rakastuin ensikertaa vuosien jälkeen.

      Se rakkaus taas poiki uusia unia.

      Unet

      Tulit uneeni otit minua kädestä ja sanoit,
      ”Kukaan ei voi vahingoittaa sinua”.
      Kuitenkin sinä olet jättänyt minuun enemmän arpia, kuin kukaan toinen.
      Tulit uneeni ja sanoit
      ”Älä pelkää olet turvassa sylissäni”.
      Kuitenkin kun minä pelkään, sinun sylisi on liian kaukana.
      Tulet uneeni, sinä se olet, minä tiedän sen.

      Mandi 2005

      Aika aikaansa kutankin, elämä tasoittui Petze astui elämääni ja unet muuttivat taas muotoaan.

      Nyt myöhästyn lentokoneesta, junasta, autosta en ehdi mukaan, koska tavarani ovat hajallaan, pitkin huonetta ja kaappeja en löydä etsimääni. On lähdön aika ja matkalaukut pakkaamatta. Toisaalta olen tarjoilija joka ei saa asiakkaiden toimitettua asiakkaiden tilauksia pöytään koska en löydä mitään.

      Edessäni on talo. Yleensä se on ikäänkuin syntymäkotini. Siellä on erilaisia huoneita, ne muuttuvat unissa. Joskus talo on vaarassa lähteä tulva veden mukaan tai valua mutavyöryssä alas tyhjyyteen. Joskus sen piha on täynnä kukkaistutuksia. Joskus taloni ovet eivät lukkiudu ja tunnen olevani vaarassa.

      Tapaan myös vanhempiani unissa.

      • Korppis, näen paljon unia ja olen joskus miettinyt että olisi hyvä pitää unipäiväkirjaa, johon heti herättyään kirjoittaisi muistiin nää jännärit mitä öisin näkee luomiensa takana. Uneni ovat myös melkein aina monivärisiä. Joskus olen itse pääosassa, joskus joku muu. Koska unet ovat surrealistisia pääosan esittäjä voi ola aluksi joku muu, sitten muuttua minuksi ja sitten vielä joksikin aivan tuntemattomaksi.

        En usko että uneni ennustavat mitään tai että niillä on mitään itsestäänselviä tulkintoja. Luulen (olen joskus lukenut) että unessa "harjoittelemme" selviytymään kiperistä tilanteista ja etenkin käsittelemään pettymyksiä ja frustraatiota.On aivan selvää että aivot työskentelevät unen aikana yrittäen kehittää toimintamalleja, takaisuja ongelmiin, jopa luoda uutta.

        Kaappeja lukuunottamatta melkein KAIKKI kuvaamasi (Petzen jälkeen) unikuviot ovat myös olleet minun unissani; tarjoilijan dilemmaa ei tosin ole ollut, mutta vastaava tilanne missä opena en ole ehtinyt mukaan ryhmäni kanssa tai muuten olen osoittautunut riittämättömäksi ratkaisemaan työtilanteesta johtuvia probleemia.

        Uskoisinkin että tämäntyyppiset unet ovatkin stereotyyppisiä ja erittäin yleisiä.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Korppis, näen paljon unia ja olen joskus miettinyt että olisi hyvä pitää unipäiväkirjaa, johon heti herättyään kirjoittaisi muistiin nää jännärit mitä öisin näkee luomiensa takana. Uneni ovat myös melkein aina monivärisiä. Joskus olen itse pääosassa, joskus joku muu. Koska unet ovat surrealistisia pääosan esittäjä voi ola aluksi joku muu, sitten muuttua minuksi ja sitten vielä joksikin aivan tuntemattomaksi.

        En usko että uneni ennustavat mitään tai että niillä on mitään itsestäänselviä tulkintoja. Luulen (olen joskus lukenut) että unessa "harjoittelemme" selviytymään kiperistä tilanteista ja etenkin käsittelemään pettymyksiä ja frustraatiota.On aivan selvää että aivot työskentelevät unen aikana yrittäen kehittää toimintamalleja, takaisuja ongelmiin, jopa luoda uutta.

        Kaappeja lukuunottamatta melkein KAIKKI kuvaamasi (Petzen jälkeen) unikuviot ovat myös olleet minun unissani; tarjoilijan dilemmaa ei tosin ole ollut, mutta vastaava tilanne missä opena en ole ehtinyt mukaan ryhmäni kanssa tai muuten olen osoittautunut riittämättömäksi ratkaisemaan työtilanteesta johtuvia probleemia.

        Uskoisinkin että tämäntyyppiset unet ovatkin stereotyyppisiä ja erittäin yleisiä.

        "takaisuja" lue: ratkaisuja


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        "takaisuja" lue: ratkaisuja

        Pidin vuosia unikirjaa ja heti herätessääni kirjoitin voimakkaan unen muistiin. Usein kävi niin, että kynäni ikään kuin lensi, eikä ajatus ehtinut mukaan. Mutta kun jonkun ajan kuluttua luin kirjoittamani tekstiä. Uni oli ollut selkeä loogisesti etenevä ja mielenkiintoinen tarina.

        Itse koin noina vuosina kun uniani muistiin kirjoitin, että ne unet olivat sen hetkisien jopa sen päiväisen tapahtumien kertausta. Unien tarinat liikkuivat irrallisina erilaisissa paikoissa, mutta niillä oli yhtymäkohtia silloiseen elämän arkeen.


      • z-zz -(
        korpikirjailija kirjoitti:

        Pidin vuosia unikirjaa ja heti herätessääni kirjoitin voimakkaan unen muistiin. Usein kävi niin, että kynäni ikään kuin lensi, eikä ajatus ehtinut mukaan. Mutta kun jonkun ajan kuluttua luin kirjoittamani tekstiä. Uni oli ollut selkeä loogisesti etenevä ja mielenkiintoinen tarina.

        Itse koin noina vuosina kun uniani muistiin kirjoitin, että ne unet olivat sen hetkisien jopa sen päiväisen tapahtumien kertausta. Unien tarinat liikkuivat irrallisina erilaisissa paikoissa, mutta niillä oli yhtymäkohtia silloiseen elämän arkeen.

        Olette minä minä, minä tein, kummallista itsekeskeistä minä keskustelua.


      • z-zz -( kirjoitti:

        Olette minä minä, minä tein, kummallista itsekeskeistä minä keskustelua.

        Minkälaisia unia sinä, sinä, sinä näet?


      • z-zz -( kirjoitti:

        Olette minä minä, minä tein, kummallista itsekeskeistä minä keskustelua.

        Kyllä minä olen usein pääosassa omissa filmiunissani, mutta en aina. Sinä et?


    • Hei kun keikuskelen

      Hauska uni:)
      Mun mies kans muinoin yllätti minut jos joillakin lausahduksilla, kun heräsi.
      Joskus ei voinut muuta, kuin kikattaa vääränä. Itse hän ei muistanut laisinkaan sanomisiaan, minä niitä hänelle sitten kertoilin.

      Harmillista, kun en voi koskaan itse kertoa omista unistani. Nimittäin en näe unia.
      Siis, joo kenties näen jossakin koomauneni syvyyksissä, mutta en koskaan ikinä tiedä nähneeni unia.

      Hyvä ystäväni on mestarillinen unien näkijä. Hänen unensa on värikkäitä komedian omaisia, joille on mukava naureskella.

      • Etkö näe unia? Minun uneni ovat kuten Paloman värikylläisiä ja tarinanomaisia.
        Joskus aamulla kun herään haluaisin palata takaisin uneen, joskus taas olen onnellinen kun herään pahasta unesta.


      • korppis kirjoitti:

        Etkö näe unia? Minun uneni ovat kuten Paloman värikylläisiä ja tarinanomaisia.
        Joskus aamulla kun herään haluaisin palata takaisin uneen, joskus taas olen onnellinen kun herään pahasta unesta.

        Unesta herääminen ennenkuin uni on "valmis" siis ongelma jota uni käsittelee on ratkennut on epämieelyttävää ja usein yritän palata uneen etsimään sille ratkaisua, usein itse yrittäen ohjata unen kulkua itselleni sopivaan suuntaan. Joskus se onnistuu, useimmiten ei. En ole koskaan nähnyt unta omasta kuolemastani, vaikka olen ollut aivan kuoleman partaalla. Olen aina herännyt ennen, onneksi :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Unesta herääminen ennenkuin uni on "valmis" siis ongelma jota uni käsittelee on ratkennut on epämieelyttävää ja usein yritän palata uneen etsimään sille ratkaisua, usein itse yrittäen ohjata unen kulkua itselleni sopivaan suuntaan. Joskus se onnistuu, useimmiten ei. En ole koskaan nähnyt unta omasta kuolemastani, vaikka olen ollut aivan kuoleman partaalla. Olen aina herännyt ennen, onneksi :)

        Oletko koskaan pakottanut itseäsi heräämään unesta?

        Esimerkiksi olen nähnyt kaksi kertaa unen. Kuin vieressäni olisi ollut toinen henkilö. Ensimmäisellä kerralla tuo toinen oli eksäni ja toisella kerralla kuopukseni. He olivat unessa takertuneet kiinni minuun. Tunne oli niin tukala, pelottava ja todellisen oloinen, että pakotin itseni hereille. Istuin tovin sängyn laidalla koska en halunnut unen palaavan.

        Nämä unet uskon olivat liiallisen riippuvuuden irtiottoja.


      • korppis kirjoitti:

        Oletko koskaan pakottanut itseäsi heräämään unesta?

        Esimerkiksi olen nähnyt kaksi kertaa unen. Kuin vieressäni olisi ollut toinen henkilö. Ensimmäisellä kerralla tuo toinen oli eksäni ja toisella kerralla kuopukseni. He olivat unessa takertuneet kiinni minuun. Tunne oli niin tukala, pelottava ja todellisen oloinen, että pakotin itseni hereille. Istuin tovin sängyn laidalla koska en halunnut unen palaavan.

        Nämä unet uskon olivat liiallisen riippuvuuden irtiottoja.

        Olen kyllä. Herättänyt itseni liian todentuntuisesta, liian epämiellyttävästä tunteesta ja odottanut hetken ennekuin olen mennyt sänkyyn uudelleen, ettei uni jatkuisi. Joskus se ei ole auttanut.


      • Hei kun keikuskelen
        korppis kirjoitti:

        Etkö näe unia? Minun uneni ovat kuten Paloman värikylläisiä ja tarinanomaisia.
        Joskus aamulla kun herään haluaisin palata takaisin uneen, joskus taas olen onnellinen kun herään pahasta unesta.

        "korppis"

        Jepulis joo, en näe unia.
        Tottakai olis kivaa pujahtaa johonkin kivaan uneen, nähdä itsensä kokoillan värillisessä elokuvassa.

        Vajoan niin syvään uneen, että varmaan sen takia en näe unia. Tai muista nähneeni.

        Peräti harvoin minulle nousee kuume. Jos kuume tulee, niin silloin oon nähnyt sekavaa unta. Yleensä sellaista, että mun ympärillä on sikinsokin puita ja oksia ja tavaraa, enkä pääse mihinkään päin puikkelehtimaan, kun koko ympäristöni on niin täynnä. Ahdistavaa.
        Siitä on varmaan kolme vuotta tai enemmän, kun oon viimeksi tommosta unta nähnyt.


      • Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        "korppis"

        Jepulis joo, en näe unia.
        Tottakai olis kivaa pujahtaa johonkin kivaan uneen, nähdä itsensä kokoillan värillisessä elokuvassa.

        Vajoan niin syvään uneen, että varmaan sen takia en näe unia. Tai muista nähneeni.

        Peräti harvoin minulle nousee kuume. Jos kuume tulee, niin silloin oon nähnyt sekavaa unta. Yleensä sellaista, että mun ympärillä on sikinsokin puita ja oksia ja tavaraa, enkä pääse mihinkään päin puikkelehtimaan, kun koko ympäristöni on niin täynnä. Ahdistavaa.
        Siitä on varmaan kolme vuotta tai enemmän, kun oon viimeksi tommosta unta nähnyt.

        Muistan sinun kerran kirjoittaneen, että nukut ikäänkuin koomassa. Silloin hämmästelin kykyäsi niin syvään uneen. Onko sinulla ikinä nukahtamisvaikeuksia?

        Minä olin ennen sellainen, että kun pääni tyynyyn laitoin nukahdin, mutta nykyisin voi mennä pitkäänkin kun makoilen sängyssä eikä uni tule. Yleensä lohdutan itseäni siten, että no jos ei uni tule niin sitten valvon. Uneni voi olla myös hyvin katkonaista. Herään tuon tuosta. Talvi ja huoneiston kuiva sisäilma on myös myrkkyä nukkumiselle vaikka olen asentanut pattereihin pienet vesisäiliöt.. Kesällä nukun paremmin.

        Jos joudun aamulla aikaisin lähtemään esim. työkeikalle menen nukkumaan ajoissa ja otan pikku sirun nukahtamislääkettä.


      • Hei kun keikuskelen
        korppis kirjoitti:

        Muistan sinun kerran kirjoittaneen, että nukut ikäänkuin koomassa. Silloin hämmästelin kykyäsi niin syvään uneen. Onko sinulla ikinä nukahtamisvaikeuksia?

        Minä olin ennen sellainen, että kun pääni tyynyyn laitoin nukahdin, mutta nykyisin voi mennä pitkäänkin kun makoilen sängyssä eikä uni tule. Yleensä lohdutan itseäni siten, että no jos ei uni tule niin sitten valvon. Uneni voi olla myös hyvin katkonaista. Herään tuon tuosta. Talvi ja huoneiston kuiva sisäilma on myös myrkkyä nukkumiselle vaikka olen asentanut pattereihin pienet vesisäiliöt.. Kesällä nukun paremmin.

        Jos joudun aamulla aikaisin lähtemään esim. työkeikalle menen nukkumaan ajoissa ja otan pikku sirun nukahtamislääkettä.

        Mun on aivan pakko lukea ennen nukahtamista. Jos oon oikein väsynyt, niin luen vain yhden sivun tai puoli sivua ja sitten sammutan yövalon.
        Jos nyt kirjoitan, että nukahdan kahdessa minuutissa lampun sammuttamisen jälkeen, niin mun ystävät tokaisisivat oitis, että "älä valehtele, hengität kolme kertaa ja sitten nukut".

        Koomaunesta varmaan johtuu, että en tarvitse paljoa unta. Pää tulee kipeäksi, jos vahingossa nukun pikkusenkin liikaa. Päiväunia en nuku ikinä, sitten vasta pää tulisikin kipeäksi.

        En herää mihinkään ääniin. Nuorena tyttönä en herännyt, vaikka seinän takana auto ajoi talomme ikkunasta melkein kokonaan sisälle. Kauhea meteli kuulemma, iso kukkalauta, kukkalaudan edessä oleva iso radio ja muut tavarat lensivät hus helkuttiin. Ampulanssi haki juopuneen kuljettajan ja minä vaan nukuin tyytyväisenä:)


    • lapin muija

      Teijän unet ovat aivan ko mun unia, ilmeisesti naiset näkee aina unta etteivät ehdi johonki ja kaikki on hajallaan .
      Liekö tätä meijän "superäiti" syndroomaa........
      Kaikkeen pitäs ehtii ja kaikki pitäs osata.....

      • Sitä minäkin olen ajatellut. Jonkinlaista riittämättömyyden tunnetta jota aivomme sitten käsittelee nukkuessamme: ei se niin vaarallista sitten ollutkaan.


      • Hyvä huomio, lapin muija. Äitinä koen eläväni vieläkin liian sidoksissa poikieni elämäntilanteihin. Kun esikoiseni eli koko joulun ja tammikuulle asti yt-neuvotteluiden varjossa se heijastui mielentilaani. Kun kuopus oli epävarma työnsä jatkosta sekin rassasi. Nyt ne uhat ovat ohi elämä menee omaa latuaan.

        Paitsi kun lapsilla on asiat hyviin alkaa omassa elämä kummitella, vieläkin keljuttaa se parkkisakko jonka sain vaikka rahallahan siitä pääsee, mutta kuitenkin kiukuttaa. Se tulee illalla ennen nukkumaan menoa mieleen kun ei ole muuta tähellisempää mielipahaa ; )


    • lapin muija

      Useat meistä äiteistä eletää tietynlaisessa sympioosissa noiden mukuloiden kans....
      En tiedä onko isien helpompi jättää asiat, kun eivät puhu semmosii...
      No se siitä, aurinko paistaa joka tapauksessa...joten jotain ihanaa tällekki päivälle...27 astetta pakkasta

      • Pitäisikö lähteä ulos piristymään. Korvessa noin -20 C. EI paha. Hynttyjä niskaan ja baanalle ; )


      • korppis kirjoitti:

        Pitäisikö lähteä ulos piristymään. Korvessa noin -20 C. EI paha. Hynttyjä niskaan ja baanalle ; )

        Dalajoen rannalla -3, aivan tyyntä ja aurino paistaa. Tulimme juuri takaisin pieneltä lenkiltä joen rantaa pitkin ja takaisin jäällä kävellen.


    • ...

      Unet kiintoisia.

      Kaikki niitä näkee, kukin laisiaan. Ne kertoo mun mielestä paljon just alitajunnan työskentelystä ja kaikenmaailman peloista. Ruususen unta kai näkee harvempi.

      Aloituksen kommentit oli taaskin tukevaa suoli24 jöötiä, kukaan ei loppujen lopuksi kirjoittanut aloituksen jälkeen yhtään mitään unista, jotain muuta.

      Painajaiset on kaikilla kuitenkin erityisaihe, joista puhutaan harvoin. Ne kai kertoisivat liikaa kirjoittajan persoonasta ja haavoittuvainen ihinen varoo paljastamasta paljoakaan itsestään.

      No mä voin kertoa pikkasen, ei mua tää lukijakunta mitenkään häiritse.

      Nuorena näin perinteisiä painajaisia. Susulaumoja ympärillä, putoamisia, hukkumisia. Siis tollasta perinteistä painajaista, mikä kai on synnynnäistä.

      Sitten aloin nähdä stressiunia. Tyylillisin oli se, että olin jossain tilanteessa, joss sekuntikello tikitti, oli jossain stanan suuressa konttorisssa ja epätoivoisesti hain jotain tyyppiä, mille piti joku asia koittaa tulkuttaa sekunnissa. Eikä sitä tyyppiä tietenkään koskaan löytynyt. Hiessä herättiin. Jotain työperäistä juttuahan se oli.

      Viime vuosina olen jatkuvasti herännyt painajaisuniin potunviljelijöistä. Näissä usissa on erilaista entisiin se, että niissä on tunnistettavat henkilöt mukana. Aiemmin painajaishahmot oli jotenkin anonyymejä, ei tuttuja, ei tuttuja telkkarista, ne vaan oli jotain hahmoja. Potunviljelijöistä näkemäni unet ovat aina joihinkin ihmisiin, jotka siis todellisia persoonia, liittyviä.

      Olemassa muitakin unia kuin painajaisia, mutta niitä harvemmin muistaa jälkeenpäin. Näitä painajaisiani muistan, koska olen heräillyt niihin kauhun vallassa ja kylpien hiessä- Jotenkin käy kateeksi kissoja tai muita elukoita, jotka juoksee lihakset nytkien jossain hiirimetsillä nukkuessaan ja herätessään vain haukottelee, virkistäytyneenä levollisen unen jälkeen.

      Unia monenlaisia, kukaan ei koskaan kerro hyvistä unistaan, seksiunistaan, toiveunistaan, aina kirjoitetaan vain painajaisunista. Siis jos kirjoitetaan unista. Mä kirjoitin nyt omista painajaisistani. Mun mielestä niillä paljon symbolista yhteyttä aloittajan kertomiin uniin. Että unet on unia, tosielämä pahempaa.

      =DW=

    • Monta kertaa unista jää niinkuin jollainen perusvire, jääänteenä, joka kestää pitkälle päivään, joskus koko päivän. Painajaisista jotka eivät ole päättyneet onnellisesti vaan pelkkään paniikkiin jää stressi päälle pitkään; jostakin surullisesta unesta josta herään kasvot märkänä kyynelistä jää melankoliaa jäljelle vaikka kuinka moneksi tunniksi.
      Kai unet kertovat paljon näkijästään, eikö joku psykoanalyysin isistä (ei Freud) keskittynyt aika paljon juuri unien analysointiin ja tulkintaan?

    • monenlaisia unia*

      Painajaisia näen joskus ennen sairastumistani. Yleensä niissä juoksen pakoon jotakin petoa. En ole koskaan päässyt selville millainen peto mahtaa olla. Paitsi lapsena tuhkarokkoon sairastuessani putosin soramontussa vaanivan valtavan pedon kitaan.

      Kerran heräsin keskellä yötä siihen että joku vieras ihminen nukkui vieressäni. Nousin istumaan ja katsoin onko siinä ketään. Ei ollut.

      Joitakin vuosia sitten näin usein unta että olin uimassa kirkkaassa vedessä. Ympärillä oleva luonto oli hyvin kaunis.

      Joskus olen nähnyt jostakin paikasta unen, jonka sitten olen ohi kulkiessani tunnistanut juuri unessa näkemäkseni, vaikka en olisi koskaan ennen käynytkään siellä.

      Kerran näin unen palavasta talosta. Toisella paikkakunnalla asuessani luin lehdestä juuri saman talon palaneen.

      Sen ainakin olen pannut merkille että jos olen talvella unissani nähnyt saavani pilkillä isoja kaloja, tulee lumipyry. Tämä siis jos keväällä on ollut useita kauniita keväisiä päiviä.

      Minulla oli jossakin unikirja, jossa oli aika paikkansa pitäviä selityksiä. Olen kadottanut sen jonnekin muuttaessani. Pari muuta unikirjaa ovat siihen verrattuna ihan höpöhöpöä

      • Mä heräsinjust päikkäreiltä ja siinä joku puoskari yritti ommella rinnassani olevaa syvää avohaavaa kiinni mutta neula ei mennyt millään ihon läpi. Ei tehnyt kuitenkaan kipeää. Mitä kirjassasi sanotaan tuosta?


      • monenlaisia unia*
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mä heräsinjust päikkäreiltä ja siinä joku puoskari yritti ommella rinnassani olevaa syvää avohaavaa kiinni mutta neula ei mennyt millään ihon läpi. Ei tehnyt kuitenkaan kipeää. Mitä kirjassasi sanotaan tuosta?

        "Haava on merkittävä enne. Se kertoo etteä jotain on mennyt rikki ja se on paikattava. Se saattaa viitata sisäiseen tai seksuaaliseen ongelmaan, avunpyyntöön tai hätään.

        Symboli on myös uskonnollinen. Stigmatisaatio on syntynyt kärsimyksistä, joka halutaan tehdä jonku toisen puolesta. Vuotava haava merkisee harmia, surua tai epäonnistumista. Avoin haava viittaa yleensä loukkaukseen, jota ei voi helposti antaa anteeksi. Arpeutunut haava kuvastaa anteeksiantoa, mutta ei unohdusta.

        Jos jotakuta on pistetty rintaan ja haavasta vuotaa verta, haavoittaja osoittaa uhrille poikkeuksellista ystävyyttä. Jos haava ei vuoda, ystävyys ei ole sydämestä nousevaa.

        Rakastavaisille haavoittumisesta uneksiminen on kohtalaisen hyvä enne, sillä jos haava ei ole vaarallinen, se tietää vain yhtä kokemusta elämän tiellä.

        Neula on miehen sukupuolielimen symboli. Sillä voi puhkaista ihon. Sormeen pistäminen unessa voi viitata toiveeseen hiukan vilkkaammasta sukupuolielämästä. Tämä voi olla vihje, että seksuaalisuus parhaimmillaan tervehdyttää myös henkistä minää".


      • Paloma.se.co
        monenlaisia unia* kirjoitti:

        "Haava on merkittävä enne. Se kertoo etteä jotain on mennyt rikki ja se on paikattava. Se saattaa viitata sisäiseen tai seksuaaliseen ongelmaan, avunpyyntöön tai hätään.

        Symboli on myös uskonnollinen. Stigmatisaatio on syntynyt kärsimyksistä, joka halutaan tehdä jonku toisen puolesta. Vuotava haava merkisee harmia, surua tai epäonnistumista. Avoin haava viittaa yleensä loukkaukseen, jota ei voi helposti antaa anteeksi. Arpeutunut haava kuvastaa anteeksiantoa, mutta ei unohdusta.

        Jos jotakuta on pistetty rintaan ja haavasta vuotaa verta, haavoittaja osoittaa uhrille poikkeuksellista ystävyyttä. Jos haava ei vuoda, ystävyys ei ole sydämestä nousevaa.

        Rakastavaisille haavoittumisesta uneksiminen on kohtalaisen hyvä enne, sillä jos haava ei ole vaarallinen, se tietää vain yhtä kokemusta elämän tiellä.

        Neula on miehen sukupuolielimen symboli. Sillä voi puhkaista ihon. Sormeen pistäminen unessa voi viitata toiveeseen hiukan vilkkaammasta sukupuolielämästä. Tämä voi olla vihje, että seksuaalisuus parhaimmillaan tervehdyttää myös henkistä minää".

        Hienosti tulkittu ....mä taisin unohtaa sanoa että haava oli nimenomaan vasemmanpuoleisessa tississä...ja se oli tosi syvä kaikki kerokset selvästi näkyvissä eri värisinä niinkuin tv:n lääkärisarjoissa, joita en katsele.

        Minä itse ajattelin että unen lähtökohta oli huolestuminen Lutusen keskiviikoisesta olkapään leikkauksesta.


    • kalaton vaimo

      Mies heräsi juuri ettoneeltaa. Sanoi nähneensä paha unta, että pottuvarpaassa oli valtava ongenkoukku, ja verta tulvi.
      Mitä meinannee, mies ei ikinä kalasta.

      • monenlaisia unia*

        HEH!

        "Ruumiin ulokkeet,kädet, sormet, jalat, varpaat, hampaat, nenä, kuvaavat miehen sukupuolintä.

        Onki on miehen sukuelimen symboli. enimmäkseen unessa esiintyy kuitenkin onnenonkijoita. Onkiminen ennustaa harmeja ja ikävyyksiä, varsinkin jos tavoittelet jotakin vilpillisin keinoin.

        Veri saattaa tarkoittaa hallitsematonta äkkipikaisuutta tai odottamatonta tapahtumaa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe