Tällaista vieläkin Suomessa

fhrs

Karmeaa luettavaa. Ei ole Suomen koululaitoksella paljon kehuskelemista, kun ihmiset voidaan yhä edelleen tuolla tavalla aivopestä. Mistä tuo kaikki harhaisuus johtuu. Miksi nuo ihmiset yhä edelleen uskovat vanhoillislestadiolaisten pomomiesten kuvaukseen jumalasta? Eivätkö he tosiaan pysty itse ajattelemaan?

http://www.kotimaa24.fi/kuin-olisin-tullut-ulos-valtavan-pressun-alta/

23

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zyrt

      Minulta ei ihan oikeasti paljoakaan sympatiaa heru tuolle naiselle. Hän elää Suomessa, on käynyt koulua ja silti uskoi täysin kritiikittömästi kaiken mitä jotkut lestadiolaisten päälliköt todeksi väittivät.

      Kirjoitus itsessään on hyvä. Hyvin kirjoitettua draamaa, mutta kuitenkin...

      • "Suomessa, on käynyt koulua ja silti uskoi täysin kritiikittömästi kaiken mitä jotkut lestadiolaisten päälliköt todeksi väittivät."



        Tehokas aivopesu tehnyt tehtävänsä. Mutta minkä hän olisi voinut tehdä, kerta lapsesta asti kasvatettu uskomaan kaikenlainen huuhaa helvetin pelolla.



        "Minut on kasvatettu olemaan kuuliainen ja uskomaan kaikki opetukset mitä tässä herätysliikkeessä saarnataan viikko toisensa jälkeen saarnatuoleista."


      • ateistix
        atac kirjoitti:

        "Suomessa, on käynyt koulua ja silti uskoi täysin kritiikittömästi kaiken mitä jotkut lestadiolaisten päälliköt todeksi väittivät."



        Tehokas aivopesu tehnyt tehtävänsä. Mutta minkä hän olisi voinut tehdä, kerta lapsesta asti kasvatettu uskomaan kaikenlainen huuhaa helvetin pelolla.



        "Minut on kasvatettu olemaan kuuliainen ja uskomaan kaikki opetukset mitä tässä herätysliikkeessä saarnataan viikko toisensa jälkeen saarnatuoleista."

        Tuohan on juuri sitä oman vastuun kiertämistä: "minut on opetettu".

        Kahleita on monenlaisia ja tietenkin ne useimmiten perustuvat uhkailuun ja pelkoon. Minulta puuttuu aivotoiminnasta uskontogeeni, jos sellaista edes on, enkä tajua miksi niin monet antavat talloa itseään. Jossain teokratiassa ei vaihtoehtoja ole, mutta Suomessa on.


      • ateistix kirjoitti:

        Tuohan on juuri sitä oman vastuun kiertämistä: "minut on opetettu".

        Kahleita on monenlaisia ja tietenkin ne useimmiten perustuvat uhkailuun ja pelkoon. Minulta puuttuu aivotoiminnasta uskontogeeni, jos sellaista edes on, enkä tajua miksi niin monet antavat talloa itseään. Jossain teokratiassa ei vaihtoehtoja ole, mutta Suomessa on.

        "enkä tajua miksi niin monet antavat talloa itseään. Jossain teokratiassa ei vaihtoehtoja ole, mutta Suomessa on."



        Jotkut ovat herkempiä joukkopaineelle ja syrjinnän uhan edessä. Ja pahimmassa tapauksessa hintana voi olla ystävien ja sukulaisuhteiden menetys. Joskus noita ikäviä tarinoita uskontojen uhrien sivuilta lukenut. Onneksi itse tuollaiselta säästynyt.

        http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kastetusta_kartetuksi_-_jehovalaisuuden_jattaneet_51577.html#media=51578


      • >>Minulta ei ihan oikeasti paljoakaan sympatiaa heru tuolle naiselle. Hän elää Suomessa, on käynyt koulua ja silti uskoi täysin kritiikittömästi kaiken mitä jotkut lestadiolaisten päälliköt todeksi väittivät.


      • Atteliina
        ateistix kirjoitti:

        Tuohan on juuri sitä oman vastuun kiertämistä: "minut on opetettu".

        Kahleita on monenlaisia ja tietenkin ne useimmiten perustuvat uhkailuun ja pelkoon. Minulta puuttuu aivotoiminnasta uskontogeeni, jos sellaista edes on, enkä tajua miksi niin monet antavat talloa itseään. Jossain teokratiassa ei vaihtoehtoja ole, mutta Suomessa on.

        "Tuohan on juuri sitä oman vastuun kiertämistä: "minut on opetettu".

        Kahleita on monenlaisia ja tietenkin ne useimmiten perustuvat uhkailuun ja pelkoon. Minulta puuttuu aivotoiminnasta uskontogeeni, jos sellaista edes on, enkä tajua miksi niin monet antavat talloa itseään. Jossain teokratiassa ei vaihtoehtoja ole, mutta Suomessa on."

        Helppo se on puhua, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Jos sinut olisi vauvasta asti aivopesty

        1) uskomaan kaikki huuhaa, mitä lahkosaarnaajat vain keksivät sinulle syöttää, on absoluuttisesti totta,
        2) uskomaan, että kaikki, mikä on ristiriidassa lahkosi opetusten kanssa, on pahuutta ja Saattanasta,

        et olisi oppinut ajattelemaan itsenäisesti ja kriittisesti ja kyseenalaistamaan auktoriteetin sanaa. Mielestäni viestisi antaa ymmärtää sinun olevan armoton ja tuomitseva kaikkea itsestäsi poikkeavaa kohtaan. Koita joskus miettiä asioita jostain muusta näkökulmasta kuin vain omastasi.

        Lisäksi ei se Suomessakaan helppoa ole vain lähteä lätkimään ja aloittaa KOKO elämä aivan tyhjältä pöydältä ja ypöyksin, varsinkaan kun on mahdollisesti jo vuosikymmenet tottunut yhteisön tukeen (tai "tukeen", miten vaan). Suomessa yhteiskunta kyllä tukee, mutta lähinnä vain rahallisesti (eikä sitenkään paljon). Ihmiskontaktit on etsittävä aivan itse.

        Mikäli kuitenkin olen väärässä ja sinulla ON omakohtaista kokemusta aivopesusta ja yhteiskunnalta sulkeutuneesta lahkoelämästä irtautumisesta, niin vilpittömästi onnittelen, että olet omin voimin onnistunut pääsemään siitä eroon. Olet todella harvinaislaatuinen ihminen ja erityisellä tavalla todella älykäs.


      • ateistix
        Atteliina kirjoitti:

        "Tuohan on juuri sitä oman vastuun kiertämistä: "minut on opetettu".

        Kahleita on monenlaisia ja tietenkin ne useimmiten perustuvat uhkailuun ja pelkoon. Minulta puuttuu aivotoiminnasta uskontogeeni, jos sellaista edes on, enkä tajua miksi niin monet antavat talloa itseään. Jossain teokratiassa ei vaihtoehtoja ole, mutta Suomessa on."

        Helppo se on puhua, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Jos sinut olisi vauvasta asti aivopesty

        1) uskomaan kaikki huuhaa, mitä lahkosaarnaajat vain keksivät sinulle syöttää, on absoluuttisesti totta,
        2) uskomaan, että kaikki, mikä on ristiriidassa lahkosi opetusten kanssa, on pahuutta ja Saattanasta,

        et olisi oppinut ajattelemaan itsenäisesti ja kriittisesti ja kyseenalaistamaan auktoriteetin sanaa. Mielestäni viestisi antaa ymmärtää sinun olevan armoton ja tuomitseva kaikkea itsestäsi poikkeavaa kohtaan. Koita joskus miettiä asioita jostain muusta näkökulmasta kuin vain omastasi.

        Lisäksi ei se Suomessakaan helppoa ole vain lähteä lätkimään ja aloittaa KOKO elämä aivan tyhjältä pöydältä ja ypöyksin, varsinkaan kun on mahdollisesti jo vuosikymmenet tottunut yhteisön tukeen (tai "tukeen", miten vaan). Suomessa yhteiskunta kyllä tukee, mutta lähinnä vain rahallisesti (eikä sitenkään paljon). Ihmiskontaktit on etsittävä aivan itse.

        Mikäli kuitenkin olen väärässä ja sinulla ON omakohtaista kokemusta aivopesusta ja yhteiskunnalta sulkeutuneesta lahkoelämästä irtautumisesta, niin vilpittömästi onnittelen, että olet omin voimin onnistunut pääsemään siitä eroon. Olet todella harvinaislaatuinen ihminen ja erityisellä tavalla todella älykäs.

        Se mitä sinä et tajua on se, että Suomi ei ole teokratia ja täällä ei eletä umpiossa, vaikka eläisi minkälaisessa lahkossa.


    • ?????

      Jotkut tykkää olla marttyyreita. En ymmärrä tuollaista parkumista. Miksi helvetissä pitää alistua tuollaiseen? Minua ei ole kukaan koskaan määräillyt tekemään mitään mitä en halua. Yritetty on, mutta en ole suostunut. Joku varmaan sanoo, että kun on se yhteisön paine ja säännöt. Miksi ihmeessä joku suostuu kymmenen tenavan riippaan, eikä elä omien toiveidensa mukaan?????

      • ateistix

        "Joku varmaan sanoo, että kun on se yhteisön paine ja säännöt."

        - Ehkä se on helppo pakotie siitä ettei uskalla tehdä kuten itse haluaa. Itketään sitten jälkeenpäin, kun ensin on sössitty oma elämä. Saattaa vaikuttaa julmalta, mutta emme me missään Afganistanissa elä. Kyllä Suomessa naisilla kansalaisoikeudet on ja lailliset oikeudet valita koulutus ja elämänkumppani tai vaikka yksineläminen.


      • 4+12
        ateistix kirjoitti:

        "Joku varmaan sanoo, että kun on se yhteisön paine ja säännöt."

        - Ehkä se on helppo pakotie siitä ettei uskalla tehdä kuten itse haluaa. Itketään sitten jälkeenpäin, kun ensin on sössitty oma elämä. Saattaa vaikuttaa julmalta, mutta emme me missään Afganistanissa elä. Kyllä Suomessa naisilla kansalaisoikeudet on ja lailliset oikeudet valita koulutus ja elämänkumppani tai vaikka yksineläminen.

        Juu. Nimenomaan sössitty. Olen yhden lapsen aikuiseksi kasvattanut ja tajusin melko pian lapsen syntymän jälkeen että hänen isänsä on kusipää, joten laitoin avioeropaperit menemään. Vaikka yksinhuoltajuus olikin ajoittain rankkaa, niin parempi sekin kuin psykopaatin nyrkkeilysäkkinä.


    • Samaa henkistä pahoinvointia ja halua tappaa itsensa saadaan aikaan kaikissa herätysliikkeissä ja lahkoissa. Kun absurdit raamatun opetukset menevät päätöksenteossa maalaisjärjen edelle, niin silloin asiat ovat menneet poskelleen.

      Vertaisin tuon naisen kokemuksia rivikristityn kokemuksiin siinä mielessä, että hän ei kokenut voivansa erota v-lestoista eikä rivikristitty koe voivansa erota kirkosta.

      Moni tarvitsee esimerkin voimaa ja rohkaisua että saisi repäistyä itsensä irti lahkosta, kirkosta ja uskonnollisista houreista.

      • ateistix

        Lestadiolaiset ovat evankelisluterilaisen kirkon jäseniä ja jos vaikka kirkosta eroaakin, niin sitä tietoa ei saa kirkkoherran virastosta tai maistraatista antaa kenellekään.


      • ateistix kirjoitti:

        Lestadiolaiset ovat evankelisluterilaisen kirkon jäseniä ja jos vaikka kirkosta eroaakin, niin sitä tietoa ei saa kirkkoherran virastosta tai maistraatista antaa kenellekään.

        Noista lestahommista eroaminen maksaa kaikki ihmis eli lesta-suhteet mukaan lukien sukulaiset, omat vanhemmat, lapset jne.


      • ateistix
        ikiateisti kirjoitti:

        Noista lestahommista eroaminen maksaa kaikki ihmis eli lesta-suhteet mukaan lukien sukulaiset, omat vanhemmat, lapset jne.

        Sellaisissa suhteissa ei kannata roikkua, jotka perustuvat pakkoon noudattaa jotain tiettyä kaavaa. Ihan hullua: usko että jumala on olemassa, niin se ei kiduta sinua ikuisesti sen jälkeen kun kuolet...


      • hohhoijaa4
        ateistix kirjoitti:

        Sellaisissa suhteissa ei kannata roikkua, jotka perustuvat pakkoon noudattaa jotain tiettyä kaavaa. Ihan hullua: usko että jumala on olemassa, niin se ei kiduta sinua ikuisesti sen jälkeen kun kuolet...

        Se on helppo huudella aidan takaa ohjeita, jos ei itse ole joutunut kokemaan samaa.


      • ateistix
        hohhoijaa4 kirjoitti:

        Se on helppo huudella aidan takaa ohjeita, jos ei itse ole joutunut kokemaan samaa.

        Helppo huudella? Teetkö sinä kaiken mitä sukusi haluaa? Kuka suvussasi määrää, totteletko häntä ja kenelle sinä viet elämäntapavalintasi hyväksyttäväksi? Onko suvussasi oikein neuvosto jonka alistettavaksi kaikki suvun jäsenten asiat lähetetään?


      • 17+17
        hohhoijaa4 kirjoitti:

        Se on helppo huudella aidan takaa ohjeita, jos ei itse ole joutunut kokemaan samaa.

        hohhoijaa4

        Mitä sinä olet joutunut kokemaan? Kai olet koulua käynyt ja kai laillisista oikeuksistasi tiedät.


      • Toivotaan, toivotaan
        17+17 kirjoitti:

        hohhoijaa4

        Mitä sinä olet joutunut kokemaan? Kai olet koulua käynyt ja kai laillisista oikeuksistasi tiedät.

        Kyllähän jokainen ymmärtää, ettei omien lapsien hylkääminen ole helppo päätös. Eikä omien vanhempien tai sisarusten. Itse en ole sellaista joutunut kokemaan, mutta joitain itselle tärkeitä ihmisiä on täytynyt jättää pois omasta elämästä. Se tekee kipeää.

        Naisena kyllä helposti ajattelee, että on tärkeämpää käyttäytyä niin, että saa toisten hyväksynnän ja yhteisön tuen kuin niin, mitä itse haluaa. Sitähän se vanhemmuuskin usein on: täytyy monessa asiassa unohtaa omat mielihalut ja asettaa toiset itsen edelle.

        Se on kyllä surullista, että uskonnon takia ihmiset joutuvat kärsimään niin paljon. Onneksi Suomikin sekularisoituu hyvää vauhtia. Toivotaan, että parin kymmenen vuoden päästä uskontojen ote ihmisiin on jo hellittänyt!


      • zyrt
        Toivotaan, toivotaan kirjoitti:

        Kyllähän jokainen ymmärtää, ettei omien lapsien hylkääminen ole helppo päätös. Eikä omien vanhempien tai sisarusten. Itse en ole sellaista joutunut kokemaan, mutta joitain itselle tärkeitä ihmisiä on täytynyt jättää pois omasta elämästä. Se tekee kipeää.

        Naisena kyllä helposti ajattelee, että on tärkeämpää käyttäytyä niin, että saa toisten hyväksynnän ja yhteisön tuen kuin niin, mitä itse haluaa. Sitähän se vanhemmuuskin usein on: täytyy monessa asiassa unohtaa omat mielihalut ja asettaa toiset itsen edelle.

        Se on kyllä surullista, että uskonnon takia ihmiset joutuvat kärsimään niin paljon. Onneksi Suomikin sekularisoituu hyvää vauhtia. Toivotaan, että parin kymmenen vuoden päästä uskontojen ote ihmisiin on jo hellittänyt!

        "Kyllähän jokainen ymmärtää, ettei omien lapsien hylkääminen ole helppo päätös."

        - Miksi omat lapsensa pitäisi hylätä?

        "Naisena kyllä helposti ajattelee, että on tärkeämpää käyttäytyä niin, että saa toisten hyväksynnän ja yhteisön tuen kuin niin, mitä itse haluaa."

        - Miten niin naisena? Ei tuossa jutussasi ole mitään järkeä. Mikä se sellainen tuki on, joka pakottaa ihmisen johonkin muottiin?


    • 45655yy

      Vihapuhetta

    • apina.

      Jotkut ne ei vaan koskaan herää...

    • Huhhuh.
      • ...

        Aivan selvästi oikeistolaisia kristittyjä, ei epäilystäkään...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe