Kuvataiteessa Aatamilla ja Eevukalla kuvataan napa. Onko tässä joku väärinkäsitys, miten hellarit selventää asian.
http://themetapicture.com/religion-this-needs-an-explanation/
Adam & Eve Button
3
85
Vastaukset
Kuvataide on kuvataidetta ja Raamattu on Jumalan Sanaa.
Kuvataide kuvaa syntiinlankeemuksessa syötyä hedelmää omenaksi, vaikka Raamattu puhuu vain hedelmästä.
Kuvataide kuvaa ristillä roikkuvalle Jeesukselle lannevaatteen, vaikka ristiinnaulitut naulittiin roomalaisen käytännön mukaan aina ristille täysin alastomina.
Kuvataide kuvaa talliin syntyneen Jeesuksen kapaloituna ja nättiin seimeen asetettuna, vaikka Raamatun kuvaama vuode oli eläinten ruokakaukalo. Asia selviää tosin vain alkukielestä.
Kuvataide kuvaa Jeesuksen ja opetuslapset viimeisellä ehtoollisella istumassa pöydän ääressä, vaikka siihen aikaan aterioitiin maaten vasemmalla kyljellä lattialla ja ruokailijat noukkivat suupalat oikealla kädellä syöjien ringin keskelle jääneeltä tasanteelta.
Kuvataide kuvaa Jeesuksen pään päälle usein sädekehän, vaikka Raamattu ei sellaiseen "päähineeseen" missään viittaa.
Kuvataide kuvaa Aadamin ja Eevan häveliäisyyssyistä aina niin, että sukuelimien edessä on viikunalehti tai jokin muu peite, vaikka he elivät ennen syntiinlankeemusta täysin alasti häpeämättä alastomuuttaan.
Kuvaamasi ongelma on kuvataiteen, ei hellareiden. Raamattu ei kerro, millaisen näköisiä Aadam ja Eeva tarkkaan ottaen olivat, Jumala on voinut luoda heidät napoineen päivineen - samoin Jeesuksen ulkonäöstäkään emme saa selvyyttä. Paljon Jeesuksestakin kuvia vain maalataan. Jos mielenkiintomme suuntautuu liikaa sellaiseen, mitä Raamattu itse ei suoraan kerro ja selitä, voimme mennä turhille sivuteille.
Toki me voimme asioita aina pohtia, mutta liian paljon aikaa ei kysymykseesi kannata uhrata aikaa – olemmeko Jeesuksen omia, kasvammeko armossa ja Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa, rakastammeko Jumalaa ja lähimmäisiämme, siinä aineistoa hyvään ja rakentavaan pohdintaan jossakin toisessa ketjussa.- Alaston
Kiitos "natael" erinomaisesta vastauksesta. Vaikka uskossa itsekin olen, niin pohtiminen on jotenkin verissä. Seuraava tarina on lainausta Raamatusta ja Kari Enqvistin kirjasta Valo ja Varjo. Tarkoitus ei ole hämmentää kenenkään ajatuksia
http://www.ban.fi/yhteiskunta/uskonnot-ja-uskomukset/ateismi/tiedon-puu-111565.html
Hienoa, että olet Jeesukseen uskova ja kiitos palautteesta. Pohtimisessa ei sinänsä ole mitään pahaa, kunhan vain nautimme hengellemme pääravintoa suoraan Raamatusta. Jos haluat pohtia Kari Enqvistin kirjan "Valo ja varjo" sisältöä, olisi hyvä, jos tekisit itse avauksen ja kertoisit meille, mitä ajatuksia tai kysymyksiä kyseinen teksti sinussa itsessäsi herätti. Jos pohtiminen on sinulla verissä, niin olisi muka kuulla, mitä jakamasi tekstin äärellä itse pohdit.
Mitä tulee Kari Enqvistiin, niin hän on julkisesti tuonut toistuvasti esille erittäin kriitiisen suhtautumiseen uskoon. Kirjassaan ”Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat” Kari Enqvist pohtii sivulla 144 uskoa Jumalaan kysellen, olisiko uskonnollisuutta käsiteltävä aivosairautena, jolloin sitä voitaisiin hoitaa lääkkeillä ja kirurgialla: »Itselläni ei ole valmista vastausta. Miettikööt filosofit asiaa, siitähän he palkkansa saavat». Enqvist on tuottelias kirjoittaja ja todennäköisesti hyvin alykäs. Useissa teoksissaan, Aikakirjat mukaan lukien, hän on julistanut pitävänsä uskonnollista puhetta sisällöltään sekavana ja merkityksettömänä hölynpölynä. Ahkerasti hän kuitenkin vaivautuu esittelemään aineistoa, mitä pitää hölynpölynä.
Ymmärrän, että myös jotkut uskovat tutustuvat Kari Enqvistin kirjoituksiin, sillä hän käyttää silmäänpistävän paljon myös raamatullista kieltä. Selvä pääpaino on kuitenkin uskon vastustamisessa – siksi hengellinen sanasto tuntuu kuin vahingossa tekstiin eksyneeltä. Kuvaillessaan atomipommin räjähdystä Nagasakin yläpuolella, hän käyttää ilmaisuja »esi- rippu aukesi». Hän käyttää synti-sanaa todetessaan, että fyysikot ovat tehneet Nagasakin pommillaan syntiä ja olemme kaikki maistaneet hyvän ja pahan tiedon puusta» ja tulleet »karkotetuksi paratiisista»
Kari enqvistin kirjoitelmat ovat raskasta luettavaa, sillä lukijan pitäisi itse olla edes jossain määrin perehtynyt Enqvistin viljelemiin moninaisiin käsitteisiin, kuten kvantti- ja dekoherssiteorioihin sun muuhun. Minulla ei ole siihen aikaa eikä varmaan edellytyksiäkään. Tieteellisiä sanoja hän käyttää paljon - koska hän pitää uskoa Jumalaan hölynpölynä, hän ei lihallisena pysty siteeraamaan tai selittämään Raamatun sisältöä millään tavalla hengellisesti.
Meille uskoville Kari Enqvist on mielestäni täysin merkityksetön filosofinen pohdiskelija.
Siunausta elämääsi, "Alaston"!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437868
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04718- 684413
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363193Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2463088Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella462749Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262695- 372453
- 412036
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807