Adam & Eve Button

Alaston

3

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvataide on kuvataidetta ja Raamattu on Jumalan Sanaa.
      Kuvataide kuvaa syntiinlankeemuksessa syötyä hedelmää omenaksi, vaikka Raamattu puhuu vain hedelmästä.
      Kuvataide kuvaa ristillä roikkuvalle Jeesukselle lannevaatteen, vaikka ristiinnaulitut naulittiin roomalaisen käytännön mukaan aina ristille täysin alastomina.
      Kuvataide kuvaa talliin syntyneen Jeesuksen kapaloituna ja nättiin seimeen asetettuna, vaikka Raamatun kuvaama vuode oli eläinten ruokakaukalo. Asia selviää tosin vain alkukielestä.
      Kuvataide kuvaa Jeesuksen ja opetuslapset viimeisellä ehtoollisella istumassa pöydän ääressä, vaikka siihen aikaan aterioitiin maaten vasemmalla kyljellä lattialla ja ruokailijat noukkivat suupalat oikealla kädellä syöjien ringin keskelle jääneeltä tasanteelta.
      Kuvataide kuvaa Jeesuksen pään päälle usein sädekehän, vaikka Raamattu ei sellaiseen "päähineeseen" missään viittaa.
      Kuvataide kuvaa Aadamin ja Eevan häveliäisyyssyistä aina niin, että sukuelimien edessä on viikunalehti tai jokin muu peite, vaikka he elivät ennen syntiinlankeemusta täysin alasti häpeämättä alastomuuttaan.

      Kuvaamasi ongelma on kuvataiteen, ei hellareiden. Raamattu ei kerro, millaisen näköisiä Aadam ja Eeva tarkkaan ottaen olivat, Jumala on voinut luoda heidät napoineen päivineen - samoin Jeesuksen ulkonäöstäkään emme saa selvyyttä. Paljon Jeesuksestakin kuvia vain maalataan. Jos mielenkiintomme suuntautuu liikaa sellaiseen, mitä Raamattu itse ei suoraan kerro ja selitä, voimme mennä turhille sivuteille.

      Toki me voimme asioita aina pohtia, mutta liian paljon aikaa ei kysymykseesi kannata uhrata aikaa – olemmeko Jeesuksen omia, kasvammeko armossa ja Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa, rakastammeko Jumalaa ja lähimmäisiämme, siinä aineistoa hyvään ja rakentavaan pohdintaan jossakin toisessa ketjussa.

      • Alaston

    • Hienoa, että olet Jeesukseen uskova ja kiitos palautteesta. Pohtimisessa ei sinänsä ole mitään pahaa, kunhan vain nautimme hengellemme pääravintoa suoraan Raamatusta. Jos haluat pohtia Kari Enqvistin kirjan "Valo ja varjo" sisältöä, olisi hyvä, jos tekisit itse avauksen ja kertoisit meille, mitä ajatuksia tai kysymyksiä kyseinen teksti sinussa itsessäsi herätti. Jos pohtiminen on sinulla verissä, niin olisi muka kuulla, mitä jakamasi tekstin äärellä itse pohdit.

      Mitä tulee Kari Enqvistiin, niin hän on julkisesti tuonut toistuvasti esille erittäin kriitiisen suhtautumiseen uskoon. Kirjassaan ”Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat” Kari Enqvist pohtii sivulla 144 uskoa Jumalaan kysellen, olisiko uskonnollisuutta käsiteltävä aivosairautena, jolloin sitä voitaisiin hoitaa lääkkeillä ja kirurgialla: »Itselläni ei ole valmista vastausta. Miettikööt filosofit asiaa, siitähän he palkkansa saavat». Enqvist on tuottelias kirjoittaja ja todennäköisesti hyvin alykäs. Useissa teoksissaan, Aikakirjat mukaan lukien, hän on julistanut pitävänsä uskonnollista puhetta sisällöltään sekavana ja merkityksettömänä hölynpölynä. Ahkerasti hän kuitenkin vaivautuu esittelemään aineistoa, mitä pitää hölynpölynä.

      Ymmärrän, että myös jotkut uskovat tutustuvat Kari Enqvistin kirjoituksiin, sillä hän käyttää silmäänpistävän paljon myös raamatullista kieltä. Selvä pääpaino on kuitenkin uskon vastustamisessa – siksi hengellinen sanasto tuntuu kuin vahingossa tekstiin eksyneeltä. Kuvaillessaan atomipommin räjähdystä Nagasakin yläpuolella, hän käyttää ilmaisuja »esi- rippu aukesi». Hän käyttää synti-sanaa todetessaan, että fyysikot ovat tehneet Nagasakin pommillaan syntiä ja olemme kaikki maistaneet hyvän ja pahan tiedon puusta» ja tulleet »karkotetuksi paratiisista»

      Kari enqvistin kirjoitelmat ovat raskasta luettavaa, sillä lukijan pitäisi itse olla edes jossain määrin perehtynyt Enqvistin viljelemiin moninaisiin käsitteisiin, kuten kvantti- ja dekoherssiteorioihin sun muuhun. Minulla ei ole siihen aikaa eikä varmaan edellytyksiäkään. Tieteellisiä sanoja hän käyttää paljon - koska hän pitää uskoa Jumalaan hölynpölynä, hän ei lihallisena pysty siteeraamaan tai selittämään Raamatun sisältöä millään tavalla hengellisesti.

      Meille uskoville Kari Enqvist on mielestäni täysin merkityksetön filosofinen pohdiskelija.

      Siunausta elämääsi, "Alaston"!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      139
      4967
    2. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      41
      3263
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      243
      3058
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      44
      2618
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      1804
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      27
      1595
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1556
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1447
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1427
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1337
    Aihe