Moottoritielle liittyvillä on väistämisvelvollisuus!

35623632

Kuinka vaikeaa se on ymmärtää että kun liitytään moottoritielle pitää väistää moottoritiellä ajavia autoja?! Taas tänään joku ääliö valkoisella farmarigolfilla Vaasan moottoritiellä ei meinannutkaan hidastaa vaan pakotti toiset vaihtamaan kaistaa ettei syntyis kolaria. Kun tullaan rampilta niin silloin vaikka pysähdytään siihen rampille odottamaan sopivaa väliä jos ei muuten mahdu, rampilta tuleva on aina väistämisvelvollinen!

104

2726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mopo ja kärry

      No jaa.... jos sieltä rampilta tulee Junttilan Pena 22 metrisellä Volvolla kärryineen, täytyyhän sille "tilaa" tehdä ! Liikenne on sopupeliä, säännöt on sitten vastuu kysymyksiin.... Kyllä ne Laurilatkin väisti.

    • !!!!!!!!!!!!!!

      Aivan näin mutta harva ei tuota tiedä!

      • Hoh hoijaa

        Jo on ajatus mailma teillä.Jos kaksi samanarvoista kulkuneuvoa tulee rampin kohdalle,miksi oletatta että se väistää joka ajaa moottoritiellä.Miten siellä autokoulun penkillä on opittu asia.Ihmettelän ajokulttuuria vain.Kyllä motaria pitkin ajavalla on etuajo oikeus rampilta tulijaan nähden.


      • Siiv Ari
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Jo on ajatus mailma teillä.Jos kaksi samanarvoista kulkuneuvoa tulee rampin kohdalle,miksi oletatta että se väistää joka ajaa moottoritiellä.Miten siellä autokoulun penkillä on opittu asia.Ihmettelän ajokulttuuria vain.Kyllä motaria pitkin ajavalla on etuajo oikeus rampilta tulijaan nähden.

        Penis.


      • ....
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Jo on ajatus mailma teillä.Jos kaksi samanarvoista kulkuneuvoa tulee rampin kohdalle,miksi oletatta että se väistää joka ajaa moottoritiellä.Miten siellä autokoulun penkillä on opittu asia.Ihmettelän ajokulttuuria vain.Kyllä motaria pitkin ajavalla on etuajo oikeus rampilta tulijaan nähden.

        On toki etuajo-oikeus ja liittyjällä "kärkikolmio" mutta on myös velvollisuus estää vahinko jos toinen mokailee. Päälle ei saa ajaa eikä aiheuttaa onnettomuutta.


      • Päälleajo-oikeus
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Jo on ajatus mailma teillä.Jos kaksi samanarvoista kulkuneuvoa tulee rampin kohdalle,miksi oletatta että se väistää joka ajaa moottoritiellä.Miten siellä autokoulun penkillä on opittu asia.Ihmettelän ajokulttuuria vain.Kyllä motaria pitkin ajavalla on etuajo oikeus rampilta tulijaan nähden.

        Motarilla ajavalla on etuajo-oikeus, mutta ei päälleajo-oikeutta. Jos motarilla ajava ajaakin ruuhkassa niin silloin on kyllä kohteliasta antaa liittymästä pyrkivälle tilaa vaikka valoja hetkellisesti sammuttamalla. Ai niin mutta tämähän olikin sarvikuonojen maa liikennekulttuurisesti.


      • Korvatuppelo
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Sinänsä ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity keskusteluun millään tavalla.


      • mb-miäs
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        ole sinä tuhkamuna HILJAAA


      • Anonyymi
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Jo on ajatus mailma teillä.Jos kaksi samanarvoista kulkuneuvoa tulee rampin kohdalle,miksi oletatta että se väistää joka ajaa moottoritiellä.Miten siellä autokoulun penkillä on opittu asia.Ihmettelän ajokulttuuria vain.Kyllä motaria pitkin ajavalla on etuajo oikeus rampilta tulijaan nähden.

        Niin no jos se täysperävaunu joutuu jarruttamaan niin tiedätkö, että kauanko sillä kestää saada se 80 km/h nopeutta täydellä lastilla. Sieltä kun se lopulta liittyy motarille niin vauhtia pitäisi olla 80 km/h mutta sitä onkin vasta 50 km/h. Ja se on vaarallista.

        Toki jos sieltä se henkilöautokuski siihen liittymiskaistalle kurvaa niin ei sitä kannata väistellä. Nykyhenkilöautot kiihtyy hyvinkin nopeasti 0- 100 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no jos se täysperävaunu joutuu jarruttamaan niin tiedätkö, että kauanko sillä kestää saada se 80 km/h nopeutta täydellä lastilla. Sieltä kun se lopulta liittyy motarille niin vauhtia pitäisi olla 80 km/h mutta sitä onkin vasta 50 km/h. Ja se on vaarallista.

        Toki jos sieltä se henkilöautokuski siihen liittymiskaistalle kurvaa niin ei sitä kannata väistellä. Nykyhenkilöautot kiihtyy hyvinkin nopeasti 0- 100 km/h.

        Raskaille ajoneuvoille antaa mielellään tilaa jo senkin takia, että niiden on käytännössä pakko tulla sieltä rampilta sillä nopeudella, jolla tulevat. Jos joutuvat hidastamaan tai pysähtymään, niin sitten pippeli liittyminen tapahtuu todella hiljaisella nopeudella, ja nopeuserot ovat vaarallisen suuria.


      • Anonyymi
        Hoh hoijaa kirjoitti:

        Jo on ajatus mailma teillä.Jos kaksi samanarvoista kulkuneuvoa tulee rampin kohdalle,miksi oletatta että se väistää joka ajaa moottoritiellä.Miten siellä autokoulun penkillä on opittu asia.Ihmettelän ajokulttuuria vain.Kyllä motaria pitkin ajavalla on etuajo oikeus rampilta tulijaan nähden.

        Tärkeintä on, että motarilla ajava jatkaa ajamista samalla nopudella. Rampilta tuleva menee sitten joko eteen tai taakse. Jonossa on aina tilaa sen verran kummallakin puolella. Jos liikenne on niin ruuhkaista, ettei sitä tilaa ole, sitä tehdään, eikä pakoteta rampin päähän pysähtymään. Sieltä lähteminen sotkee liikennettä kaikista pahiten.


      • Anonyymi
        Päälleajo-oikeus kirjoitti:

        Motarilla ajavalla on etuajo-oikeus, mutta ei päälleajo-oikeutta. Jos motarilla ajava ajaakin ruuhkassa niin silloin on kyllä kohteliasta antaa liittymästä pyrkivälle tilaa vaikka valoja hetkellisesti sammuttamalla. Ai niin mutta tämähän olikin sarvikuonojen maa liikennekulttuurisesti.

        Valojen sammuttelu ei oikein onnistu nykyautoissa ajon aikana. Hyvä jos saa parkeiille, eli niille tavallisille huomiovaloille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskaille ajoneuvoille antaa mielellään tilaa jo senkin takia, että niiden on käytännössä pakko tulla sieltä rampilta sillä nopeudella, jolla tulevat. Jos joutuvat hidastamaan tai pysähtymään, niin sitten pippeli liittyminen tapahtuu todella hiljaisella nopeudella, ja nopeuserot ovat vaarallisen suuria.

        Poikkeava toki sitä pippeliään raplaten tulee poikkeuksetta motarille varsin vaarallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä on, että motarilla ajava jatkaa ajamista samalla nopudella. Rampilta tuleva menee sitten joko eteen tai taakse. Jonossa on aina tilaa sen verran kummallakin puolella. Jos liikenne on niin ruuhkaista, ettei sitä tilaa ole, sitä tehdään, eikä pakoteta rampin päähän pysähtymään. Sieltä lähteminen sotkee liikennettä kaikista pahiten.

        juuri näin. Ja siksi varsin moni järkevä motarilla ajava huomioi sen rampilta hitaammin konttaavan ja siirtyy hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle tämän hitaamman tulijan ohittaakseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raskaille ajoneuvoille antaa mielellään tilaa jo senkin takia, että niiden on käytännössä pakko tulla sieltä rampilta sillä nopeudella, jolla tulevat. Jos joutuvat hidastamaan tai pysähtymään, niin sitten pippeli liittyminen tapahtuu todella hiljaisella nopeudella, ja nopeuserot ovat vaarallisen suuria.

        Poikkeava pippelinsä tuijottaja on aina se jopa pysähtymään joutuva motarille liittyjä.


    • ---

      Eikö se mene kaaliin että kun tulee rampilta vaikka motarille tai kehälle niin se kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen.. Ja lain mukaan minähän en saa vaihtaa kaistaa antaakseni tilaa.

      Kolme viikkoa sitten kuuden jälkeen illalla meinas tulla joku tila-autollansa päälle, vaikka kiihdytyskaistaa oli ainakin kilometri. Sit vielä heilutteli apukuski sormiaan kun lähti minusta ohi.

      https://www.google.com/maps?ll=60.297935,24.877853&spn=0.01884,0.055747&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.297928,24.877445&panoid=ucevGxI5lgTEExwnwdbXKg&cbp=12,275.75,,0,6.51

      • ........

        Joo moottoritielle tulevalla on västämisvelvollisuus eikä lain mukaan saa vaihta kaistaa antaakseen tilaa oikein ! Mutta onko se niin että ainoa vaihtoehto on tilaa annettaessa on väistettävä toiselle kaistalle ettei riittäisi että hidastaa vaikka kaasu jalkaa nostaen tai rauhallisesti jarruttaen ??? Ainakin väistäminen muistuttaa pujottelua ja ilmeisesti jarrupollimessa on piikki.


      • Suomessa tapana!

        Täällä liikennekulttuurin persreiässä on lähes poikkeuksetta tapana purkaa omat virheet muihin! Melkein joka kerta kun painaa torvea toisen sekoilulle tulee palaute keskisormena ikkunaan! Nöyryys on kadonnut täysin ja omista virheistä huomauttamiseen vastataan hyökkäyksellä! Ilmeisesti itsetunnossa suuria puutteita kun on liian noloa myöntää oma virhe!


      • Suomessa tapana! kirjoitti:

        Täällä liikennekulttuurin persreiässä on lähes poikkeuksetta tapana purkaa omat virheet muihin! Melkein joka kerta kun painaa torvea toisen sekoilulle tulee palaute keskisormena ikkunaan! Nöyryys on kadonnut täysin ja omista virheistä huomauttamiseen vastataan hyökkäyksellä! Ilmeisesti itsetunnossa suuria puutteita kun on liian noloa myöntää oma virhe!

        Sanos muuta. Pari päivää sitten ruuhkassa Turuntiellä olin oikealla kaistalla kun vasen veti paremmin. Olisin siirtynyt siihen, mutta sopivaa väliä ei ollut. Onneksi kohta takaa tuli sumuvaloilla tilasta ilmoittava ihminen ja suoritinkin kaistanvaihdon pikimmiten, etten turhaan häiritisisi muiden etenemistä.

        Kaistanvaihdon aluksi pistin tietysti vilkun päälle, jolloin tämä tilanilmoittaja teki virheen ja painoi vahingossa kaasua. Heti perään tietysti jarrua havaittuaan virheensä (ja sen että olin jo saanut keulan tuohon rakoon). Seuraavaksi tämä tööttäsi oman virheensä merkiksi, minkä minä kuittasin kohteliaasti vilauttamalla keskisormea.

        Näin liikenne toimii. Pitää kommunikoida muiden tielläliikkujien kanssa.


      • Rotan opetuslapsi
        The_Rat kirjoitti:

        Sanos muuta. Pari päivää sitten ruuhkassa Turuntiellä olin oikealla kaistalla kun vasen veti paremmin. Olisin siirtynyt siihen, mutta sopivaa väliä ei ollut. Onneksi kohta takaa tuli sumuvaloilla tilasta ilmoittava ihminen ja suoritinkin kaistanvaihdon pikimmiten, etten turhaan häiritisisi muiden etenemistä.

        Kaistanvaihdon aluksi pistin tietysti vilkun päälle, jolloin tämä tilanilmoittaja teki virheen ja painoi vahingossa kaasua. Heti perään tietysti jarrua havaittuaan virheensä (ja sen että olin jo saanut keulan tuohon rakoon). Seuraavaksi tämä tööttäsi oman virheensä merkiksi, minkä minä kuittasin kohteliaasti vilauttamalla keskisormea.

        Näin liikenne toimii. Pitää kommunikoida muiden tielläliikkujien kanssa.

        Sait taas osoitettua takanatulijalle oman ylivertaisen osaamisesi! Eikö? Tärkeintähän liikenteessä on osoittaa muille oma osaaminen ja eteenkin se että toinen(omasta mielestä!)oli väärässä ja teki virheen !


      • 23525
        ........ kirjoitti:

        Joo moottoritielle tulevalla on västämisvelvollisuus eikä lain mukaan saa vaihta kaistaa antaakseen tilaa oikein ! Mutta onko se niin että ainoa vaihtoehto on tilaa annettaessa on väistettävä toiselle kaistalle ettei riittäisi että hidastaa vaikka kaasu jalkaa nostaen tai rauhallisesti jarruttaen ??? Ainakin väistäminen muistuttaa pujottelua ja ilmeisesti jarrupollimessa on piikki.

        Se on nimenomaan se rampilta tuleva joka on lain mukaan velvollinen hidastamaan tai jarruttamaan. Mikään ei velvoita moottoritietä ajavaa hidastamaan että rampilta tuleva pääsisi moottoritielle.


      • Rotan opetuslapsi kirjoitti:

        Sait taas osoitettua takanatulijalle oman ylivertaisen osaamisesi! Eikö? Tärkeintähän liikenteessä on osoittaa muille oma osaaminen ja eteenkin se että toinen(omasta mielestä!)oli väärässä ja teki virheen !

        Ei suinkaan. Tärkeää oli tuo kommunikointi. Takaatullut huomasi virheensä ja pahoitteli sitä äänimerkillään. Minä huomasin pahoittelun ja kuittasin sen sormenheilautuksella.


      • turvaväli
        23525 kirjoitti:

        Se on nimenomaan se rampilta tuleva joka on lain mukaan velvollinen hidastamaan tai jarruttamaan. Mikään ei velvoita moottoritietä ajavaa hidastamaan että rampilta tuleva pääsisi moottoritielle.

        Mutta laki velvoittaa pitämään sen turvavälin edellämenevään. Siihen sopii kyllä liittymään.

        Fiksu kuski osaa lukea liikennettä niin, että ei ime sitä turvaväliä kiinni "ettei joku perkele tule siihen rampista".


      • ........
        turvaväli kirjoitti:

        Mutta laki velvoittaa pitämään sen turvavälin edellämenevään. Siihen sopii kyllä liittymään.

        Fiksu kuski osaa lukea liikennettä niin, että ei ime sitä turvaväliä kiinni "ettei joku perkele tule siihen rampista".

        Eikä se liittyminen ole vaikeaa jos trampilta tuleva osaa ajaa oikein ja päätietä ajava ei ole itsekeskeinen kiusaa tekevä mulkku


      • tasapeli-

        Sulla on kuitenkin sumuvalot päällä päivälläkin, joten turhaan vingut.


      • Rotan opetuslapsi
        The_Rat kirjoitti:

        Ei suinkaan. Tärkeää oli tuo kommunikointi. Takaatullut huomasi virheensä ja pahoitteli sitä äänimerkillään. Minä huomasin pahoittelun ja kuittasin sen sormenheilautuksella.

        Niinhän minä juuri kerroin että sait osoitettua takaatulijalle omaa kuviteltua ylivertaisuuttasi vaikna sitä nyt viisastelulla ja vitsailulla yritit "hauskasti" muuksi muuttaa.


      • Väistää ja jarrua
        ........ kirjoitti:

        Joo moottoritielle tulevalla on västämisvelvollisuus eikä lain mukaan saa vaihta kaistaa antaakseen tilaa oikein ! Mutta onko se niin että ainoa vaihtoehto on tilaa annettaessa on väistettävä toiselle kaistalle ettei riittäisi että hidastaa vaikka kaasu jalkaa nostaen tai rauhallisesti jarruttaen ??? Ainakin väistäminen muistuttaa pujottelua ja ilmeisesti jarrupollimessa on piikki.

        ja kaikkee muuta mahollist,Mut miksei se rampilta tuleva opettele tulemaan oikein??itsel ei ikinä onkelmii miks?


    • toisenkaveri

      Joustavuutta molemmin puolin, itse pyrin liittymään ennemminkin moottoritiellä ajavan taakse kuin eteen.
      Pysähtyminen ei ole hyvä neuvo tässä tapauksessa.

      • aloittaja52346

        Itsekin joustin tuossa kun vaihdoin kaistaa välttääkseni kolarin. Mutta rampilta tuleva joka lain mukaan on väistämisvelvollinen ei meinannutkaan hidasta van puski melkein kylkeeni. Laki velvoittaa rampilta tulevaa hidastamaan tai jopa pysähtymään jos tilaa ei ole.


      • Väistää ja jarrua
        aloittaja52346 kirjoitti:

        Itsekin joustin tuossa kun vaihdoin kaistaa välttääkseni kolarin. Mutta rampilta tuleva joka lain mukaan on väistämisvelvollinen ei meinannutkaan hidasta van puski melkein kylkeeni. Laki velvoittaa rampilta tulevaa hidastamaan tai jopa pysähtymään jos tilaa ei ole.

        tiettyinä aikoina saa olla sit parkis tuol rampil,mut mist johtuu et joutuu toho tilanteeseen!


      • Anonyymi
        aloittaja52346 kirjoitti:

        Itsekin joustin tuossa kun vaihdoin kaistaa välttääkseni kolarin. Mutta rampilta tuleva joka lain mukaan on väistämisvelvollinen ei meinannutkaan hidasta van puski melkein kylkeeni. Laki velvoittaa rampilta tulevaa hidastamaan tai jopa pysähtymään jos tilaa ei ole.

        Mihinkä se tila hävisi sinun edestä ja takana? Ajoitko raon kiinni, ettei siihen varmasti mahdu? Vai aloitko siinä vieressä säätää nopeuttasi samaksi kuin tulijallakin?


    • ....

      "Kun tullaan rampilta niin silloin vaikka pysähdytään siihen rampille odottamaan sopivaa väliä jos ei muuten mahdu,..."

      Parempi on ajaa hitaalla vauhdilla alkupätkä ja kytätä sitä väliä ja sitten kun sellainen näkyy, niin ripeä kiihdytys pääväylän vauhtiin. Jos pysähtyy, niin ei ole enää yhtä helppo kiihdyttää.

      • ....

        Jepulista. Rampin loppupäässä on vaikeaa enää kelata tarpeeksi nopeutta joten parempi ajaa hiljaa siellä alkupäässä ja katsoa että ennen liittymistä on kunnon vauhti.


      • kerpse

        Miten käy hidastustaktiikalla, kun motarilla ja liityntäkaistalla on suuret liikennemäärät? Tuo hidastaminen voi toimia maakunnassa pienten liikennemäärien pätkillä. Aamun vilkkaassa liikenteessä esmes pääkaupunkiseudulla muodostuisi ramppia ennen pitkä autojono, jos jokainen vuorollaan aiheuttaa oman haitarinsa ryömintävauhdista täyteen moottoritienopeuteen.

        Rampille ei tarvitse jäädä odottamaan, jos kiihdyttää heti kuin mahdollista nopeuden vastaamaan moottoritien liikennevirtaa. Tällöin voit liittyä, jos vierelläsi ei ole autoa. Liityt jonkun taakse ja jonkun toisen eteen, no problem. Jos vieressäsi on auto pudotat nopeutta niin. että voit liittyä sen taakse.


    • kerpse

      Väistämisvelvollisuus on, olet oikeassa. Moottoritielle liittyminen ei kuitenkaan, ainakaan täällä etelässä, aiheuta mitään ongelmaa, oli liikennemäärä kuinka suuri tahansa. Nimittäin, harvemmin moottoritiellä ajaa autoja alle autonmitan turvavälillä - aina mahtuu väliin, jos osaa sovittaa nopeutensa. Ihan hirveän harvoin käy sitäkin, että liittyminen ei käy moottoritien kyntäjälle. Sen huomaa siitä, että takavasemmalla painetaan kaasua oikein huomattavasikin jostain syystä. Sellainen käytös tekee hallaa liikenteen sujuvuudelle. Onko tällainen käytös yleisempää pienempien liikennemäärien moottoritiepätkillä, en osaa sanoa?

    • 352523

      Ja se on nimeomaan se joka liittyy moottoritielle jonka on sovitettava nopeutensa että pääsee sopivaan väliin. Monet ääliöt puskevat sivulta niin että moottoritiellä ajavat joutuvat jarruttamaan. Itse en ainakaan hidasta jos rampilta tullaan viereeni, se on rampilta tuleva jonka pitää hidastaa ja voi sitten liityä taakseni. Ollaan vaan niin "minä minä minä" asenteella ettei voida hidastaa vaikkei olis tilaa liittyä... Korrti pois tällaisilta.

      • .........

        Niin ja moni kiihdyttää motarilla ja ajaa turvavälin kiinni ettet ainakaan tähän tule ja kun vastaavia on 4-5 tai enemmän.


      • kerpse
        ......... kirjoitti:

        Niin ja moni kiihdyttää motarilla ja ajaa turvavälin kiinni ettet ainakaan tähän tule ja kun vastaavia on 4-5 tai enemmän.

        Aika harva, sanoisin yksittäiset urpot, loppujen lopuksi kiihdyttää takavasemmalta yrittääkseen estää liittymisen ainakin omien kokemuksieni mukaan, jos itse nostaa nopeutensa reippaasti samaan kuin autolla, jonka taakse aikoo liittyä. Jos nopeus on liityntäkaistalla hitaampi kuin motarilla tai meno muuten epävarmaa, jää taatusti jalkoihin ja mahdollisesti tunteen siitä, että takaa tuleva kiihdyttää.


    • turve elvis

      Ei se rampilta tunkevieen ääliöiden nopea väistäminen aina niin helppoa ole.Monasti vasemmalla kaistalla on nopeimpia kulkijoita,pitäiskö tunkea niiden eteen.Jos taas jarruttamalla yrität väistää , takanasi ajava hermostuu.Kiihdytys taas ei tietty ääliölle sovi vaikka edessäsi olisi tilaa, bensiini on kai niin kallista.Niinpä ääliön on pakko tunkea sekaan ja toivoa parasta'.

    • Ari Hoo

      Ongelman ydin on siinä, että rampilta tulevat yrittävät vaihtaa HETI moottoritien kaistalle, vaikka kiihdytyskaista jatkuisi vielä kilometrin. Sitten vielä näytellään keskisormia moottoritiellä ajaville. Tässä on yksi hyvä esimerkki Suomen liikennekulttuurin tasosta.

      • ---

        Hyvä esimerkki kun tullaan Kehä ykköseltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen. Siinä jatkuu kaista yli kilometrin ja silti kaikilla on hinku päästä heti keskikaistalle

        http://goo.gl/maps/HqoQf


      • diipadaii
        --- kirjoitti:

        Hyvä esimerkki kun tullaan Kehä ykköseltä Hämeenlinnanväylälle pohjoiseen. Siinä jatkuu kaista yli kilometrin ja silti kaikilla on hinku päästä heti keskikaistalle

        http://goo.gl/maps/HqoQf

        Joo ja tässäkohtaa vielä kohteliaasti väistellään, oi armon kevät!


      • Ruotsissa toimii
        diipadaii kirjoitti:

        Joo ja tässäkohtaa vielä kohteliaasti väistellään, oi armon kevät!

        Ruotsin puolella annetaan aina kaistanvaihtajalle tilaa. Suomessa taas ei. Siinä iso ero liikennekulttuurien suhteen.


      • Anonyymi
        Ruotsissa toimii kirjoitti:

        Ruotsin puolella annetaan aina kaistanvaihtajalle tilaa. Suomessa taas ei. Siinä iso ero liikennekulttuurien suhteen.

        Miksi pitäisi kaistanvaihtajan takia itsekin vaihtaa kaistaa? Entä jos sinulle ei ohituskaistalla annetakaan tilaa?

        Tuo kaistanvaihto toista autoa kohti on älytöntä. Miksi ei voi odottaa ennen kaistan vaihtamista, että se kohdalla oleva auto menee ohi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi kaistanvaihtajan takia itsekin vaihtaa kaistaa? Entä jos sinulle ei ohituskaistalla annetakaan tilaa?

        Tuo kaistanvaihto toista autoa kohti on älytöntä. Miksi ei voi odottaa ennen kaistan vaihtamista, että se kohdalla oleva auto menee ohi?

        Ei ohituskaistalle siirtyminen vaadi sitä, että siellä olijat erikseen antaa tilaa. Sitä tilaa on siellä autojen välissä eli sen kun vaan menee sinne.


    • qwdxsqwdxsxsdxxxx

      Muistetaan muutkin ne velvollisuudet, ettei motarilla ajeta ylinopeutta eikä liian
      lähellä edellä olevaa jotta liittymästä voi tulla sujuvasti. Yleensä se liittyminen menee edellä mainitujen asioiden takia vaikeaksi kelle tahansa. Miksi motarilla ajavan pitää kyttää viimeiseen asti tuleeko se liittymästä tuleva vai ei, kyllä se sieltä tulee ihan varmasti, tälläisiä sitten mielenosoituksellisia äkkikoukkauksia ohituskaistalle kun liittymästä tulija odottaa että oletko menossa tai tulossa vai mitä piip sä oikein tehdä, en voi liittymästä tullessa moneen kertaan pysähtyä ja keitellä kahvit siinä ja lueskellä päivän lehdet ja sitten taas mennään että jokohan arpojat olisi arponeet..

      • dqwddddqwdwqd

        Voisi vielä lisätä sen että, kaikkihan me tiedetään että vanaht liittymät on yleensä jollakinlailla tehty päin persettä eli ne on liian lyhyitä, mutkaisia, ylämäkeä (jota nyt ei voi aina mitenkään välttääkkään mutta) kaartaa väärään suuntaan eli saa vääntää niskat nurin että näkee sinne juuri hankalimpaan kulmaan vasemmalle että onko tulossa liikennettä kohdalle, samaan aikaan saakin jo vilkuilla että sadanmetrin kiihdytyskaista loppuu 4s päästä.


    • ...tanan sotkijat

      vikahan on siinä, että jotkut ovat antaneet tilaa ja vaihtaneet kaistaa ja siksi tuo typerä ja vaarallinen tapa on pesiytynyt liikenteeseen. Täsmällinen sääntöjen noudattaminen on edellytys turvalliseen liikenteeseen, sillä silloin voi lla varma kuinka muut toimivat, mutta nämä "huomaavaiset ja ystävälliset" sotkevat sovitut säännöt ja kukaan ei voi olla varma kuinka joku toimii.

      • Nerot lakeja säätää

        Juuri näin. Kun jotkut mielestään keskivertoa paremmmat kuljettajat keksivät jotain nerokasta miten liikenteessä tulee toimia niin kun sitten tätä omaa tapaansa käyttävät vastoin sääntöjä tai ohjeita menee homma muiden osalta arpomiseksi kun ei muut tiedä miten nämä nerot tulevat toimimaan eri tilanteissa. Eteenkin liikenneympyröissä syntyy ihmettelyä kun joku vilkuttaa vasemmalle ja/tai ei vilkuta lainkaan. Netistä kun löytyy oikeat säännöt ja ojeet niin miksi vitussa niihin tarvii omia sääntöjä tunkea sekaan??!!


      • PNG1
        Nerot lakeja säätää kirjoitti:

        Juuri näin. Kun jotkut mielestään keskivertoa paremmmat kuljettajat keksivät jotain nerokasta miten liikenteessä tulee toimia niin kun sitten tätä omaa tapaansa käyttävät vastoin sääntöjä tai ohjeita menee homma muiden osalta arpomiseksi kun ei muut tiedä miten nämä nerot tulevat toimimaan eri tilanteissa. Eteenkin liikenneympyröissä syntyy ihmettelyä kun joku vilkuttaa vasemmalle ja/tai ei vilkuta lainkaan. Netistä kun löytyy oikeat säännöt ja ojeet niin miksi vitussa niihin tarvii omia sääntöjä tunkea sekaan??!!

        Jos ajan motarilla, missä paljon autoja ja näen, että lyhyttä kiihdytyskaistaa pitkin on tulossa liuta autoja joista jokaiselle ei riitä rakoa tunkeilematta, niin vaihdan kaistaa. Miksi ei voisi antaa tilaa? Miksi pitää puskea eteenpäin jollain kovanaama meiningillä "sinähän et tule koska minulla on etuajo-oikeus". Junttimaista touhua. Paljon vaarallisempaa on jos joku ei pääse väliin ja joutuu pysähtymään kiihdytyskaistan päähän. Tilaa antamalla vältytään tunkemisesta ahtaaseen väliin, jarrutteluistaja ärsyyntymisestä. Suosiolla vaihdan kaistaa.

        Tapani on kehittynyt juurikin tuon väliin tunkemisen seurauksena eikä se vahvista väliin tunkemista millään tapaa.


      • säännöt on sääntöjä
        PNG1 kirjoitti:

        Jos ajan motarilla, missä paljon autoja ja näen, että lyhyttä kiihdytyskaistaa pitkin on tulossa liuta autoja joista jokaiselle ei riitä rakoa tunkeilematta, niin vaihdan kaistaa. Miksi ei voisi antaa tilaa? Miksi pitää puskea eteenpäin jollain kovanaama meiningillä "sinähän et tule koska minulla on etuajo-oikeus". Junttimaista touhua. Paljon vaarallisempaa on jos joku ei pääse väliin ja joutuu pysähtymään kiihdytyskaistan päähän. Tilaa antamalla vältytään tunkemisesta ahtaaseen väliin, jarrutteluistaja ärsyyntymisestä. Suosiolla vaihdan kaistaa.

        Tapani on kehittynyt juurikin tuon väliin tunkemisen seurauksena eikä se vahvista väliin tunkemista millään tapaa.

        tuo kaistan vaihtaminen on sakon paikka. Jos ajat normivauhtia, niin ei pitäisi olla vaikeaa liittyä eteesi tai taaksesi, mutta jos rupea vaihtelemaan nopeuttasi tai kaistaa niin riskit kasvaa ja järjestys järkkyy.


      • Tekisi jos pysytisi
        PNG1 kirjoitti:

        Jos ajan motarilla, missä paljon autoja ja näen, että lyhyttä kiihdytyskaistaa pitkin on tulossa liuta autoja joista jokaiselle ei riitä rakoa tunkeilematta, niin vaihdan kaistaa. Miksi ei voisi antaa tilaa? Miksi pitää puskea eteenpäin jollain kovanaama meiningillä "sinähän et tule koska minulla on etuajo-oikeus". Junttimaista touhua. Paljon vaarallisempaa on jos joku ei pääse väliin ja joutuu pysähtymään kiihdytyskaistan päähän. Tilaa antamalla vältytään tunkemisesta ahtaaseen väliin, jarrutteluistaja ärsyyntymisestä. Suosiolla vaihdan kaistaa.

        Tapani on kehittynyt juurikin tuon väliin tunkemisen seurauksena eikä se vahvista väliin tunkemista millään tapaa.

        "Jos ajan motarilla, missä paljon autoja ja näen, että lyhyttä kiihdytyskaistaa pitkin on tulossa liuta autoja joista jokaiselle ei riitä rakoa tunkeilematta, niin vaihdan kaistaa."

        Se ei aina onnistu koska vasenta kaistaa kulkee samanaikaisesti niitä ylinopeutta ajavia jotka estävät kaistanvaihdon.


    • 4+3

      Kertoka te kaikki viisat, miten voin liittyä kehä3:lle häiritsemättä 48 tonnisella rekalla jos kiihdytys kaista on 300m?

      • Hoh hoijaa

        Eiköhän jokainen ymmärrä että teidän on vain tultava siihen jonoon Mutta nyt ei olekkaan isoista autoista kyse vaan aivan pikku audeista ja mersuista joilla pääsisi lujaakin motarille. mutta kun kännykkä on korvalla ja aamullinen krapula jyllää niin ei vain löydy kaasu jalkaa.Nyhrätään ja nyhrätään tullaan kuin omistettais koko motari.


      • .......

        Hmmm. Ihan ekaks vilkkua tarpeeksi kauan ja ajaa kiihdytyskaista loppuun saakka niin 90%:ti joku himmaa ja antaa tilaa koukkaamatta vasemmankaistan kautta.


      • qwsdxqwdqqq
        ....... kirjoitti:

        Hmmm. Ihan ekaks vilkkua tarpeeksi kauan ja ajaa kiihdytyskaista loppuun saakka niin 90%:ti joku himmaa ja antaa tilaa koukkaamatta vasemmankaistan kautta.

        Pelivaraa, kaistanvaihto kiihdytyskaistalla joka loppuu pitää suorittaa ajoissa
        eikä vasta kun kaista loppuu, ei pidä olla ainakaan perustapana toimia niin.

        Kiihdytyskaistalla pitäisi keritä myös pysähtyä tarvittaessa, se on se pointti eikä niin
        että kun käy moka niin rynnitään vaikka väkisin jolloin ei enää ajo kyllä hallussa vaan kolarin synnyn estäminen on muiden käsissä.

        Älä jaa tuollaisia oppeja mitä kirjoitat, näkyvällä tienosalla pitää kyetä pysäyttämään auto, se tarkoittaa myös ajokaistaa joka loppuu.

        Toki sinne pientareelle voi ajaa mutta joskus voikin käydä niin että siellä onkin lumikasa, oja hyvin lähellä plus huonokeli niin ei kannata sellaisia ajotapoja omaksua että kaistan loppuun kaasu pohjassa ja kaistanvaihto.
        Pelivaraa on hyvä olla.

        Sitten taasen jos kaista jatkuu pitkään kuten vaikka seuraavaan liittymään saakka kilometrejä jopa niin ei kaistan vaihdolla pitäisi olla mikään kiire.
        Aja vaikka 500 metriä ja katso hyvä paikka vaihtaa kaistaa.

        Laki ja järki, kulkee käsikädessä.


    • 1+1

      Joillekin se on yllättävän vaikeaa liittyä henkilöautolla muun liikenteen sekaan. Vaikka tilaa olisi edessä sekä takana, ajetaan rinnakkain samaa nopeutta kuin kehällä vakionopeutta ajava. Kiihdytyskaistan loputtua sankari painaa yhtäaikaa jarrua ja äänimerkkiä. Hetken päästä sankari painelee ohi käsimerkkejä näytellen.

      Kukaan ei ole vielä sentään tullut kylkeen. Eli tietävät kolmion merkityksen, koska eivät halua maksajiksi.

      • ---

        Itselle kävi samallalailla, olin ajamassa hämeenlinnanväylää etelään ja kehä ykköseltä tulee joku ramppia pitkin.. ihan rinnakkain ajettiin kiihdytyskaistan loppuun.
        fiesta kuski löi jarrut lukkoon ja liittyi taakseni. ja löi pitkät päälle.. ttu mikä urpo


      • hmmmmm
        --- kirjoitti:

        Itselle kävi samallalailla, olin ajamassa hämeenlinnanväylää etelään ja kehä ykköseltä tulee joku ramppia pitkin.. ihan rinnakkain ajettiin kiihdytyskaistan loppuun.
        fiesta kuski löi jarrut lukkoon ja liittyi taakseni. ja löi pitkät päälle.. ttu mikä urpo

        Mulla taas oli päinvastainen tilanne. Päätielläajava tukki tien passailemalla nopeutensa samaksi mikä minulla rampiltatulijalla oli. Siinä olis kohta kiihdytyskaista loppunu. Ai että sitä osataan puolin ja toisin. Miksi ei vaan vois ajaa sitä nopeuttaan niin rampiltatulijan pitäs osata säätää oma nopeutensa sellaseks, että pääsee liittymään päätielle ongelmitta.


      • ---
        hmmmmm kirjoitti:

        Mulla taas oli päinvastainen tilanne. Päätielläajava tukki tien passailemalla nopeutensa samaksi mikä minulla rampiltatulijalla oli. Siinä olis kohta kiihdytyskaista loppunu. Ai että sitä osataan puolin ja toisin. Miksi ei vaan vois ajaa sitä nopeuttaan niin rampiltatulijan pitäs osata säätää oma nopeutensa sellaseks, että pääsee liittymään päätielle ongelmitta.

        Itellä oli vakionopeudensäädin mittarin mukaan 85km/h


      • wqsxwqxxxqxqx
        --- kirjoitti:

        Itselle kävi samallalailla, olin ajamassa hämeenlinnanväylää etelään ja kehä ykköseltä tulee joku ramppia pitkin.. ihan rinnakkain ajettiin kiihdytyskaistan loppuun.
        fiesta kuski löi jarrut lukkoon ja liittyi taakseni. ja löi pitkät päälle.. ttu mikä urpo

        Fiaskokuski toimi väärin, ihan suotta, ellet ajanut itse ylinopeutta tai kiihdyttänyt vauhtia lisää.. Fiksua kiirehtiä rinnalle :) olis jo aikaa sitten himmannu vähän
        vauhtia ja liittynyt taaksesi 15-20 metrin päähän, kaikkia ei voi
        kouluttaa ajamaan fiksusti.

        Eräs esimerkikki mun ajotyylistä motarilla, ruuhka-aikaan.
        Jo satoja metrejä ennen liittymää josta näkyy jo jonona tulevan autoja
        niin pidän edellä olevaan reilusti väliä että siihen mahtuu parikin autoa väljästi,
        nopeuteni ei juurikaan putoa. Jos taasen ajaisin lähellä edellä olevaa niin jo yksikin liittymästä tuleva joutuisi tunkemaan tai hidastamaan ja silloin koko sen
        auton takana oleva jono joutuu myös hidastamaan eli kaikki alkaa sitten vänkäämään motarille jollain 40-60km/h nopeudella ja koko liikenne sekaisin ja siitä se ruuhka alkaa, jonot nykii ja pysähtelee jopa, ÄKKIJARRUTUKSIA vähän väliä, helvetin rasittavaa moinen kaikille ja johtaa usein kolarointeihin.


      • Anonyymi
        wqsxwqxxxqxqx kirjoitti:

        Fiaskokuski toimi väärin, ihan suotta, ellet ajanut itse ylinopeutta tai kiihdyttänyt vauhtia lisää.. Fiksua kiirehtiä rinnalle :) olis jo aikaa sitten himmannu vähän
        vauhtia ja liittynyt taaksesi 15-20 metrin päähän, kaikkia ei voi
        kouluttaa ajamaan fiksusti.

        Eräs esimerkikki mun ajotyylistä motarilla, ruuhka-aikaan.
        Jo satoja metrejä ennen liittymää josta näkyy jo jonona tulevan autoja
        niin pidän edellä olevaan reilusti väliä että siihen mahtuu parikin autoa väljästi,
        nopeuteni ei juurikaan putoa. Jos taasen ajaisin lähellä edellä olevaa niin jo yksikin liittymästä tuleva joutuisi tunkemaan tai hidastamaan ja silloin koko sen
        auton takana oleva jono joutuu myös hidastamaan eli kaikki alkaa sitten vänkäämään motarille jollain 40-60km/h nopeudella ja koko liikenne sekaisin ja siitä se ruuhka alkaa, jonot nykii ja pysähtelee jopa, ÄKKIJARRUTUKSIA vähän väliä, helvetin rasittavaa moinen kaikille ja johtaa usein kolarointeihin.

        Mikäs KOULUTTAJA sinä olet liikenteessä.


    • hmmmmm

      Noinhan se on, kuten aloittaja sanoo. Ihan naulan kantaan.

      Valitettavasti päätiellä ajavat painaa jarrua ja aiheuttavat epäselviä tilanteita liittyjien kannalta, jos vielä menevät hiljentämään nopeuttaan... samaksi mitä liittyjällä on ... voi hemmetti. Ajakaa maantiellä jos ei motarilla ajo luonnistu.

    • wsxqwaqwxqwxwqaxqwa

      Pari ongelmaa:

      -Hankalat liittymät/kiihdytyskaista.
      -Moottoriteillä ajavat ajaa väärin, kuten liian lähellä edellä olevaa, ylinopeutta tai
      vaikka sitten alkavat muuttamaan nopeuttaan jolloin liittymästä tulevan liittyminen
      menee vaikeaksi mutta voi toki auttaakkin tilanteeseen.

      Pari periaatetta:

      - Älä pelaa pelivaraa loppuun, ei siis YLEENSÄ pidä ajaa kaistaa loppuun saakkaa, kuten sanakin sen kertoo niin tie/kaista loppuu ja silloin nopeus
      80km/h tai enemmän ei ole kyllä oikea enää tilanteeseen nähden.

      -Pyri ennemmin taakse kuin eteen, helpompaa. Auton suorituskyky riittää
      helpommin nopeuden hiljentämiseen kuin kiihdyttämiseen.

      -Älä unohda että liittymästä tulevana olet se kenen kuuluu sovittaa nopeus, hakea sopiva väliä jonosta johon vaihtaa kaistaa = Väistämisvellinen ja motarilla ajavalla etuajo-oikeus.

      -Liikennesäännöt ei ole täydellisiä, kuten ei ihminenkään joten saa
      kai järkeä käyttää, edes joskus. Ei tehdä pienestä asiasta ongelmaa.
      Rikot melkein kaikkia liikennesääntöjä yleensä mutta motarille tulevaa on kiva
      piinata koska olet niin piip oikeassa ja sinulla on kuuluisa etuajo-oikeus, olet oikeassa taas suurena ruudinkeksijänä.

      -Pitäkää kiinni oikeuksistanne.

    • Joillekin vaikeaa

      Tänä aamuna yksi kädetön ei meinannut millään osata liittyä. Tulin pääväylällä vähän häntä taaempaa ja katsoin että kohta loppuu liittyjältä ramppi joten himmasin muutaman km/h jotta ajettaisiin samaa nopeutta.

      Mitä tämä kädetön meneekään tekemään. Sen sijaan että olisi nätisti liittynyt eteeni niin alkaa himmaamaan vauhtiaan vaikka olin vielä kymmeniä metrejä taaempana. Itse en voinut siirtyä vasemmalle kaistalla kun siellä oli jono ylinopeutta ajavia joten ainoaksi keinoksi oli himmata vielä enemmän jotta tämä kädetön uskaltaisi liittyä. Oma kiihdyttäminen olisi siinä kohtaa vain pahentanut tilannetta.

      Ei se liittyminen näköjään joillekin ole kovinkaan helppoa.

      • wqesdxwqeqqqqqq

        Ei voi kaikkia auttaa, karu totuus..


      • wqesdxwqeqqqqqq

        Ei voi kaikkia auttaa, karu totuus..


    • Anonyymi

      No niin eli liittymässä ajo puheenaiheena.
      Viime kesänä ajelin jyväskylän eteläpuolella tuuria kohti.
      Normi 2 kaistaisella tiellä oli liittmäkaista josta tuli henkilöauto.
      Pahaksi onneksi minun edessä ajoi täysperävaunurekka.
      Tämä autoilija piti kiinni omasta nopeudesataan joka oli sama kuin rekan.
      Liittymäkaista päättyi ja auto alkoi poukkoilla pientareella ja auton vilkunkappaleta alkoi sinkoilla tielle.
      Siinä vaiheessa auto sitte hidasti vauhtia ja siirtyi rekan taakse.
      En tiedä mitä kuski ajatteli, luuliko että rekka siirtyy vastaantulevien kaistalle.

      Toisaalta kun rekka tulee liittymäkaistalla moottoritielle niin annan sille tilaa vaihtamalla kaistaa.
      Se että väitetään että poliisi sakottaa kun vaistaa kaistaa ja antaa tietä on pötyä.
      Annoin nimittäin poliisille tietä vastaavassa tilanteessa.
      Edessäni oli autoja ja takanani oli autoja mutta vasen kaista lähes tyhjä.

      Tietenkin on päivän selvää että sellainen tilan antaminen jolloin on tilaa edessä ja takana on tarpeeton kaistanvaihto jolloin se on sakon paikka.

      Tänään viimeeksi liittymästä tulija oletti minun väistävän moottoritiellä vaikkei ollut mitään ruuhkaa, ei painanut kaasua eikä hiljentänyt.
      Huomioitavaa oli että tämä kuski ajoi sitten moottoritiellä nopammin kuin minä joten en ymmärrä miksei kiihyttänyt heti nopeuttaan.

      • Anonyymi

        Turha vuodatus . Sulla olisi hyvä tuijottaa peiliin ja seurata omaa ajoa eikä kytätä mitä muut tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha vuodatus . Sulla olisi hyvä tuijottaa peiliin ja seurata omaa ajoa eikä kytätä mitä muut tekevät.

        Tällä hetkellä voimassa oleva tieliikennelaki velvoittaa kyttäämään mitä muut siinä ympärillä tekevät.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."


      • Anonyymi

        Onko sinulla kauhea kasvojen menetys jos hidastat nopeutta sen verran että rekka pääsee eteesi liittymäkaistalla.


    • Anonyymi

      Eikös nämä liittymäsäännöt ole muuttuneet vuoden alusta ? Jos ei niin hyvä mutta jos on niin myös hyvä. Pitää mennä sääntöjen mukaan kaikesta huolimatta.

      • Anonyymi

        Mistä tällaista olet saanut päähäsi että säännöt olisi jotenkin muuttuneet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tällaista olet saanut päähäsi että säännöt olisi jotenkin muuttuneet?

        Kuulin työmaalla, että sellainen esitys olisi annettu jo vuosi sitten. Liikenteen asiantuntijat oli paikalla kun tästä puhuttiin. Moottoritielle liittyminen on vaikeutunut entisestään mutta kun kukaan ei välitä niin mennään miten sattuu. Varsinkin kehäteillä, turun-, ja lahden väylillä olisi syytä lisätä valvontaa ja opastaa kuljettajia. Nyt varsinkin kun kaikki kesäautoilijat ovat saapuneet kaikkien iloksi maanteille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulin työmaalla, että sellainen esitys olisi annettu jo vuosi sitten. Liikenteen asiantuntijat oli paikalla kun tästä puhuttiin. Moottoritielle liittyminen on vaikeutunut entisestään mutta kun kukaan ei välitä niin mennään miten sattuu. Varsinkin kehäteillä, turun-, ja lahden väylillä olisi syytä lisätä valvontaa ja opastaa kuljettajia. Nyt varsinkin kun kaikki kesäautoilijat ovat saapuneet kaikkien iloksi maanteille.

        Ei ole annettu mitään esitystä, päinvastoin yritetään opastaa suomalaisautoilijoita etteivät opi tuota Ruotsin virheellistä toimintaa. Oletettavasti Ruotsissakin on EU:n liikennesäännöt, eli liittymästä tulija väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole annettu mitään esitystä, päinvastoin yritetään opastaa suomalaisautoilijoita etteivät opi tuota Ruotsin virheellistä toimintaa. Oletettavasti Ruotsissakin on EU:n liikennesäännöt, eli liittymästä tulija väistää.

        Kyllä siitä kahvitunnilla kaveri kertoi, että on tullut joku uusi sääntö ja hän on varmasti liikenteessä ollut enemmän kun monikaan. Ottaa aina selvää uusista säännöistä kun on tiellä töissä. Eihän nää kaaharit mistään säännöistä piittaa oli ne sitten vanhoja tai uusia.
        Kannattaisi kaikkien yritää olla jotenkin kunnolla eikä vaan kaahata ja ohitella. Liittymien kohdalla oiken katsotaan, että tuo ei ainakaan tule mun eteen - ja kiihdytetään - keskisormi on myös aika herkässä.

        Oletteko huomanneet, että moottoritie, rekka-auto, ohittaminen, parkkeeraaminen ja peruutus parhaita verenpaineen nostattajia täällä.


    • Anonyymi

      Miten homma pitäisi toimia kun se toimii hyvin ja oikein.

      1. Motarilla ajava pidät tilaa sen verran että liittymästä mahtuu tulemaan sinun eteesi reilusti edes se yksi auto.
      2. Et aja ylinopeutta.
      Näin toimimalla liittymistä on vaivatonta tulla, ei ollu vaikeaa.

      Enemmän korjattavaa löytyy motarille tulijoilla.
      3. Motarille tulija, sopiva nopeutesi moottoritien liikenteeseen sopivaksi.
      Seuraa/katso jo ajoissa moottoritien liikennettä että minkä auton taakse olisi hyvä vaihtaa kaistaa. Tähtää mieluummin taakse kuin eteen, se on yleensä helpompaa pyrkiä taakse kuin eteen, silloin myös näet sen auton paremmin. Voi olla että motarilla ajaa kaksi auto niin lähekkäin että et mahdu niiden väliin, katso siis paikka ajoissa..

      4. Motarille tulija, älä muodosta tiivistä jonoa liittymässä, motarilla voi olla tilaa vetuketjuperiaatteella auto/väli mutta ei samaan väliin montaa autoa, koittakaa oppia pois tästä kaikkein yleisimmästä mokasta. Jos edellä ajava vähän hidastelee ja vaikka ei hidastelisikaan niin älä roiku sen perässä, jätä väliä, kyllä se kerkiät sinne motarille 3s myöhemminkin. Ja kusipäille, joo rynni ohi sieltä takaa yli sulkuviivan, annan mennä ja käsi suun eteen sitten pohtimaan sitä kinkkistä tilannettasi cooooool cooooooool

      5, Joissain paikoissa suuntavilkun käyttö korotustuu tärkeänä, ilmaista aikeensa olla vaihtamassa kaistaa, käytä vilkkua kertomaan ajoissa mitä kohta aiot. Rohkeutta siihen vilkun käyttöön, vilkkua ei tarvitse enää silloin kun jo teet vaan ennen sitä. Vilkun käyttö oikein on suurimmalle osalle liikenteessä ajaville niin kovin vaikea asia.

      • Anonyymi

        Motarilla ajaville vielä yksi tärkeä ohje, eli älä kiihdytä äläkä hiljennä, vaan pidä tasainen nopeus. Silloin liittyjän on helpointa valita väli ja liittyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Motarilla ajaville vielä yksi tärkeä ohje, eli älä kiihdytä äläkä hiljennä, vaan pidä tasainen nopeus. Silloin liittyjän on helpointa valita väli ja liittyä.

        Ylinopeusyrjöt vaikeuttavat joskus liittymisiä. Tämä seikka on hyvä myös huomioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeusyrjöt vaikeuttavat joskus liittymisiä. Tämä seikka on hyvä myös huomioida.

        Se ylinopeutta ajava roikkuu yleensä ohituskaistalla (vasemmalla).

        Kyllä pitäisi osata arvioida moottoritietä tulevan nopeus (lähestyykö nopeasti) ja silloin voi tähdätä liittyminen sen kiitäjän taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ylinopeutta ajava roikkuu yleensä ohituskaistalla (vasemmalla).

        Kyllä pitäisi osata arvioida moottoritietä tulevan nopeus (lähestyykö nopeasti) ja silloin voi tähdätä liittyminen sen kiitäjän taakse.

        Ja se ylinopeutta ajava hidastaa, kun sen edelle siirtyy suurinta sallittua ajaen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeusyrjöt vaikeuttavat joskus liittymisiä. Tämä seikka on hyvä myös huomioida.

        Millainen on ylinopeusyrjö ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se ylinopeutta ajava hidastaa, kun sen edelle siirtyy suurinta sallittua ajaen

        Toki, mutta jos se toinen on kohdalla, niin vaikeuksia saattaa tulla liittymisen suhteen. Jos tämä ei ajaisi ylinopeutta, niin liittyminen hänen eteen olisi helppoa. Jos on useamman letka, niin itse pitää kenties itse hidastaa ennen kuin edes pääsee liittymään ja liittymässä takana olevat joutuvat myös hidastamaan ja sitten alkaa liikenne liittymässä tökkiä kaikkien osalta.


    • Anonyymi

      Liittyjällä on oltava kunnolla vauhtia. On helpompi vähän hidastaa, kun etsitään sopivaa väliä, kuin se, että yrittää nostaa omaa nopeuttaa viime hetkellä. Liian hitaasti rampista tuleminen aiheuttaa eniten vaaratilanteita liittymistilanteissa. Kunnolla kaasua jo siinä liittymässä.

      • Anonyymi

        Sitten mulla on vauhtia 275km/h.

        Kaikilla ajoneuvoilla ei saa tarpeeksi vauhtia, ei edes henkilöautoilla, huomioiden sekin että jotkut liittymät on tehty vuosikymmeniä sitten ja osa niistä on sellaisia että kokematon kuski ei niissä kiihdytä vauhtia 130km/h ja sitten vähentäisi nopeutta.

        Ei, vaan motarilla ajava, PIDÄ TILAA EDESSÄ tai MENE OHI.
        Reilun pitkä välimatka edellä olevaan, jos saavutat edellä olevaa niin mene ohi!
        Näin toimimalla liittymästä tulijoilla on tilaa tulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten mulla on vauhtia 275km/h.

        Kaikilla ajoneuvoilla ei saa tarpeeksi vauhtia, ei edes henkilöautoilla, huomioiden sekin että jotkut liittymät on tehty vuosikymmeniä sitten ja osa niistä on sellaisia että kokematon kuski ei niissä kiihdytä vauhtia 130km/h ja sitten vähentäisi nopeutta.

        Ei, vaan motarilla ajava, PIDÄ TILAA EDESSÄ tai MENE OHI.
        Reilun pitkä välimatka edellä olevaan, jos saavutat edellä olevaa niin mene ohi!
        Näin toimimalla liittymästä tulijoilla on tilaa tulla

        Huono provo. Ei vauhdin tarvitse nousta yli nopeusrajoituksen. Nyt sinne liitytään 60-70 km/h vauhdissa ja se aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten mulla on vauhtia 275km/h.

        Kaikilla ajoneuvoilla ei saa tarpeeksi vauhtia, ei edes henkilöautoilla, huomioiden sekin että jotkut liittymät on tehty vuosikymmeniä sitten ja osa niistä on sellaisia että kokematon kuski ei niissä kiihdytä vauhtia 130km/h ja sitten vähentäisi nopeutta.

        Ei, vaan motarilla ajava, PIDÄ TILAA EDESSÄ tai MENE OHI.
        Reilun pitkä välimatka edellä olevaan, jos saavutat edellä olevaa niin mene ohi!
        Näin toimimalla liittymästä tulijoilla on tilaa tulla

        Naurettava provo. 275 ei onnistu ja 130 on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono provo. Ei vauhdin tarvitse nousta yli nopeusrajoituksen. Nyt sinne liitytään 60-70 km/h vauhdissa ja se aiheuttaa todellisia vaaratilanteita.

        Poliisin pitäisi sakottaa näitä 60 km/h motarille liittyviä. On todella vaarallista yrittää liittyä motarille, kuin nopeusero on 60/120. He vaarantavat myös kaikki takanaan liittymän kiihdytyskaistalla ajavat, kun hekään eivät voi liittyä turvallisella nopeudella.

        Suosittelisin poliisille, että antaisivat ainakin 30 päiväsakkoa näille aiheettoman hitaasti ajaville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisin pitäisi sakottaa näitä 60 km/h motarille liittyviä. On todella vaarallista yrittää liittyä motarille, kuin nopeusero on 60/120. He vaarantavat myös kaikki takanaan liittymän kiihdytyskaistalla ajavat, kun hekään eivät voi liittyä turvallisella nopeudella.

        Suosittelisin poliisille, että antaisivat ainakin 30 päiväsakkoa näille aiheettoman hitaasti ajaville.

        Riskin mahdollisuus, johon ainoa oikea tapa reagoida suomalaisittain on hidastaa nopeutta entisestään.

        Pitäisiköhän ajokortin edellytyksiin lisätä jokin älykkyystesti?
        Vanhempaan väkeen ei auta kyllä muu kuin korttien kerääminen pois hitaasti leikkaavilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riskin mahdollisuus, johon ainoa oikea tapa reagoida suomalaisittain on hidastaa nopeutta entisestään.

        Pitäisiköhän ajokortin edellytyksiin lisätä jokin älykkyystesti?
        Vanhempaan väkeen ei auta kyllä muu kuin korttien kerääminen pois hitaasti leikkaavilta.

        Sinä voit työntää sen älykkyystestisi prrsseseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit työntää sen älykkyystestisi prrsseseessi.

        Osuiko tuo testi kovinkin lujaa? Autokoulusta ei edes ylipäätään pitäisi päästä läpi sellaisia, joilla ei ole tarpeeksi älyä ja kykyä ajaa sääntöjen mukaisesti.

        Lainsäädännön tarkoituksena on saada tienkäyttäjät toimimaan mahdollisimman yhdenmukaisesti ja ennakoitavasti. Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja varovaisuusvelvollisuus.

        Jos tuota ei ymmärrä, niin sitten korttia ei ylipäätään edes koskaan pitäisi antaa. Ei ajokortti kuitenkaan mikään "jokamiehenoikeus" ole.


    • Anonyymi

      Hah. Minä kiihdytän eteen motarille aina, onneksi autona iso musta X5 bemari jolle annetaan tilaa.

      • Anonyymi

        Ottaako pikkupili eteen


    • Anonyymi

      Motaril ollessa ei tarvi ku hiffaa sen et enste o ramppi yles, ni varmeen tulee ramppi alas seuraavaksi. Tietää et eteen mahtuu auto, kaikki okay. Tarpeeks monta kertaa saman mestan ajaneena tietää, et seuraava ramppi o ruuhkaramppi, johon en jää. Mut liikenne puuroutuu, turvavälit pienenee. Siirrytään ennakoiden jo kohti vasenta kaistaa. Tiedetään, et joku osaamaton saattaa kiilata eteen, pidetään silmät auki ja pedaalit hallinnassa.....eiks jea..... .............................Ku ite valutaan rampilta alas, eka vilkasu motarille, heti yläpääs. Jos edessä o luokiteltu vanha pappa ei ajeta sen peräkontis koko ramppii vaan pysäytetään liikenne rampin yläpääs..... Ja sit, pedaalit painuu ja keppi heiluu, valitaan auto. Jonka perään mennään..............ai miks sä väistit vasemmalle kaistalle, ku tää laski et sun perään liitytään..........Ei sul ois ollu mitää hätää.......................................................Koko maailmaa ei voi muuttaa, eikä puhumalla opettaa ajamaan, eikä kirjottamalla..... Muista kattoo tuulilasist läpi. eiks ni.

      • Anonyymi

        Eihän tuollaista kakaramaista tekstiä jaksa lukea. Peukaloa on vielä lepuutettu puhelimessa pisteen päällä.


    • Anonyymi

      Lapsellista ja naurettavaa ja erittäin asiaa tuntematonta kirjoittelua. Toisten syyttelyä ja kiusaamista, hirveetä uhoamista ym ym opetelkaa edes ajamaan, toopet .

      • Anonyymi

        Kikkeli kutistuu kun se joutuu kylmään veteen


    • Anonyymi

      Mielestäni tuo liittyminen on kehittynyt parempaan suuntaa ja ehkä autojen parempi kiihtyminen tekee sen, että kuskit uskaltavat painaa kaasua paremmin?
      Toinen asia sen sijaan on mennyt huonompaan suuntaan, eli kaistanvaihto oikeata vasemmalle kaistalle selvästi nopeamman eteen. Nämä turvelot ajaa 20-30 alle rajoituksen ja silti vetävät suurinta sallittua ajavan eteen surutta ja nopeampi joutuu jarruttamaan joskus kovastikin. Taitaa bensansäästäminen lisänneen tuota kuspäistä toimintaa.

      • Anonyymi

        Tuntuu että monella on sellainen luulo että jos liittymästä tullessa pääsee varsinaiselle ajokaistalle mahdollisimman pian niin perään ajava maksaa viulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu että monella on sellainen luulo että jos liittymästä tullessa pääsee varsinaiselle ajokaistalle mahdollisimman pian niin perään ajava maksaa viulut.

        Juu, tuollaisia näkee yllättävän usein. Ei kerätä sitä vauhtia ja hyödynnetä koko liittymää, vaan heti pitää siirtyä vaarallisen hitaalla vauhdilla sinne pääväylän liikennevirtaan.


    • Anonyymi

      Ei kukaan osaa tulla moottoritielle niin ettei joku vetäis hernettä nokkaan.
      Ei ainakaan nämä valittajat ja kitisijät.

    • Anonyymi

      Eniten vaaratilanteita rampeissa aiheuttaa vanhukset. Jos ennen kiihdytskaistaa on jyrkkä mutka vanhukset ajaa siihen todella hitaasti. Sitten kiihdytys on todella hidas, aiheuttaa jonoa taakse. Pahimmiillaan pysäytetään kiihdytyskaistalle.
      Itse pysin ajamaan reippasta vauhtia sen mutkan ja kiihdyttämään muun liikeen tahtiin kiihdytyskaistalla. Menen kiihdytyskaistalta pois vasta sen loppuosalla. Ajattelen ettei ole niin kiire et tarvitsis heti alussa änkeä muiden eteen. Antaa muulle liikenteelle aikaa varautua siihen et joku muu on tulossa moottoritielle.

      lisätään nyt vielä se ettei tarkoitus ole kiilata ketään vaan ajaa muita huomioiden ja lisätä turvallissuutta ja sujuvuutta yhteispelillä liikewnteessä. Annan kyllä tilaa jos joku on rampista tulossa ihan mielelläni. Ei se pieni nopeuden pudotus vaikuta matkaka aikaan tai vaihtoehtoisesti jos on tilaa voi siirtyä ohituskaistalle hetkeksi.

      pahoja tilanteita voi syntyä myös siitä jos joku ajaa rampin kohdalla sallitun nopeuden ollessa 80kmh yli nopeutta 120kmh. Ehkä siinä tapauksessa pitäisi jo olla siellä ohituskaistalla muutenkin?

      Koittakaa nyt huomioida muita ja antaa tilaa niin että kaikilla olisi turvallista liikkua.
      Tingi mielummin oikeuksistasi kuin turvallisuudesta. Pidä hyvä turvaväli edelläajavaan, niin että siihen mahtuu liittyvä liikenne sujuvasti. Turha roikkua toisen perässäkiinni, koska se on oikeasti vaarallista.


      https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/turvavali/
      Turvaväli tekee liikenteestä sujuvampaa ja turvallisempaa

      Useimmat autoilijat pitävät toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. 100 km/h nopeudella se on noin 30 metriä. Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä, koska kaikki ihmiset eivät reagoi ärsykkeisiin yhtä nopeasti.

      Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, siksi etäisyydestä on tärkeä pitää huolta. Maantienopeuksilla välin tulee olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema – 80 km/h vauhdilla siis 80 metriä.

      • Anonyymi

        Jos rampissa on jyrkkä mutka, niin itsekin ajan sen rauhallisesti silloin, kun koira on kyydissä. Sen jälkeen sitten tasainen ja ripeä kiihdytys ja turvallisesti motarille.


    • Anonyymi

      Kun lukee muutaman näistä niin voi vaan huomata, että vuoden 2014 jälkeen ei kukaan osaa vieläkään liittyä moottoritielle PÄÄKAUPUNKISEUDULLA..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe