Päivän evankeliumissa lainopettajat ja fariseukset toivat Jeesuksen eteen naisen, joka oli ilmiselvästi syyllistynyt aviorikokseen. Lain mukaan kyseessä oli selvä tapaus: syntinen nainen oli kivitettävä kuoliaaksi.
Nuo hurskaat olivat rakentaneet ansan: Syntisten kanssa veljeilevän Jeesuksenkin oli tunnustettava lain tuomio. Tai muuten kävisi ilmi, että hän itse olisi lain rikkoja ja syytetyn paikalla.
Kun lainopettajat itsepintaisesti tiukkasivat Jeesukselta vastausta, tämä sanoi: "Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven."
Lakihurskaat olivat nähneet naisen synnin, he olivat varmoja myös Jeesuksen syyllisyydestä lainvastaiseen opetukseen. Mutta Jeesus käänsi katseen heidän omaan sydämeensä.
Ja silloin tuomitsijoiden oli lähdettävä häveten pois. Tätä raamatunkohtaa käytetään usein virheellisesti ajamaan sellaista käsitystä, että Jeesus katsoisi syntiä ikään kuin läpi sormien.
Tyyliin: "Kaikkihan me syntiä teemme, erehtyminen on inhimillistä, ei siitä kannata niin suurta numeroa tehdä!" Syyllisyyteen haettaisiin näin lääkettä siitä, ettei "kenkään ole parempi toista".
Jeesus kyllä ymmärsi ihmisten heikkouden. Mutta hän ei koskaan hyväksynyt syntiä tai pitänyt sitä vähämerkityksisenä asiana. Syntisen naisen armahtaminen ei johtunut leväperäisyydestä.
Oikeastaan kertomuksessa kävi juuri päinvastoin: Jeesus osoitti synnin, joka piili syvällä ihmisen sydämessä kääntämällä peilin synnittömiin itseensä. Ja sanoihan hän naisellekin lopuksi: "Mene, äläkä enää tee syntiä."
Armahtaminen ei ole synnin tekemisen hyväksymistä. Puhdasta ja syytöntä ei voidakaan armahtaa, vaan vain syyllinen voidaan armahtaa. Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Jeesus tuomitsee synnin, mutta armahtaa syntistä.
Meillä kaikilla on luontainen taipumus nähdä selvästi toisten synnit ja heikkoudet. Mielellämme näemme parannuksen teon tarpeellisuudenkin, kunhan se ei vain kohdistu omaan elämäämme.
Käytämme runsaasti energiaa syyllisten etsintää, kun jotain ikävää tapahtuu. Ja varsin hitaasti tuon syyllisyystutkan säde kääntyy omaan mieleemme ja sydämeemme. Vaikka juuri oma sydämemme olisi kaikkein lähinnä ja usein vielä kaikkein ilmeisin kärsimyksen aiheuttaja.
Rehellinen ja aito synnintunnustus on meille ihmisille yhtä vaikea kuin rehellinen ja aito uskontunnustus. Mutta se on myös yhtä tärkeä, sillä ilman oman synnin ja syyllisyyden näkemistä Jeesuksen sovitustyön merkityskin jää meille hämäräksi ja kaukaiseksi.
Matti Poutiainen, kirkkoherra
M.Poutiainen; Jeesus EI katso syntejä läpi sormien
17
235
Vastaukset
- Näinhän asia on
Hyvä ja totuudellinen aloitus. HYVÄ!
- joo_joo luterilainen
Sinulla oli hyvä aihe ja kirjoitus siitä, ajattelin siinä sitä lukiessani siihen vastata, ja mikä olikaan hämmästykseni, lukiessani viestisi lopusta, että oletkin kirkkoherra!
Sinä jos kuka, olet lukenut sekä oman, että muidenkin Raamatun läpikotaisin!
Tervetuloa akateemikko!
(Minua on aina ihmetyttänyt, että kuinka papit voidaan laskea akateemikoiksi, mutta siinäpähän ihmettelen! Se voi olla itse kullakin viime tenteistä kiinni, uskon viime hetkellä loppuessa! Se voi monella olla uskosta kiinni, se akateemikon arvo ja siitä saatu kunnia! Parempi olisi joskus olla uskovinaan, epärehellisesti, vastoin hitaasti muuttunutta uskoaan!)
Kunnioitan ja arvostan sinua rohkeudestasi tulla tälle palstalle omalla nimelläsi!
Sinun kertomuksesi oli ytimekäs, opettavainen sekä aukoton vastaanväittämisille!
Et ärsytä sillä ketään, et tuomitse, opetat!
Tuo sinun viestisi on mannaa tälle palstalle!
Mutta muista! Moni yrittää suututtaa sinua, vaan älä suutu, älä osoita minkäänlaisia mielenmuutoksia heidän herjauksilleen! Älä suutu, älä anna heidän suututtaa itseäsi! Vastaa pilkkaan rakkaudellasi, sillä rakkaudellinenhan olet, alkaessasi tuohon tuollaiseen työhön tällä viheliäisellä palstalla! Mutta juuri tältä palstalta saat palautetta, jos miltä! Ja jos jaksat!
Riskiä on myös antaa tänne nimensä, mutta itteppähän sen tiedät, toivottavasti! Voin vain toivottaa sinulle hyvää onnea tuolla aloittamallasi ristiretkelläsi tällä palstalla, jonka kaikilla kirjoittajilla eivät kaikki lepakot ole joka ilta palanneet, pimeyden laskeutuessa kylän ylle, ullakolleen!
Onnea sulle Matti!
(P.S.Pari lepakkoo munkin ullakolta puuttuu! Olisivatkohan eksyneet naapurin ullakolle?! No, sitä viisaampi sitten mua juu!)
Aukotonta! Aukotonta on luterilaisen papin opetus! Täysin Raamatun mukaista! Luterilaisessa kirkossa on rauhallista ja harmoonista! Ei siellä hypitä ja huudeta! Siellä kuulee, mitä pappi puhuu! Siellä ei häirikköhenget estä Sanan kuulemista! Siellä ei tarvitse jatkuvasti pelätä yht`äkkisiä rääkkymisiä! Luterilaisessa kirkossa on oma rauhansa! Siellä ei räyhähenget mellasta! "Entiset" rikolliset ei vie kolehtirahoja!
Hetken hiljentyminen!
Onnistuu!
Aivan omissa ajatuksissa!
Vain!
Luterilaisessa kirkossa!- mietin "rääkymistäsi
Mitähän sinä ""rääkymisellä" tarkoitit? Onko se sitä, kun luterilaisessa kirkossa ollessani, hengessä vaikutettu lestadiolais- luterilainen käyttäytyy. Ääntä ja toimintaa on, siis siellä istuinpenkissä.
Kirkossa toimii lestadiolaispohjasta oikeita pappeja, jotka jo lapsuudesta on koulutettu pappistehtäviin.
Viereisessä kirkossa, jossa taas on "virallisempaa", kansankielellä leipäpapin saarnaa, siellä saa valita penkin aivan vapaasti, ei ole tungosta.
Valtavan suuri kirkko ja vain muutama kuulija. - Pappiko akateemikko
>>Minua on aina ihmetyttänyt, että kuinka papit voidaan laskea akateemikoiksi, mutta siinäpähän ihmettelen! Se voi olla itse kullakin viime tenteistä kiinni, uskon viime hetkellä loppuessa! Se voi monella olla uskosta kiinni, se akateemikon arvo ja siitä saatu kunnia!
- Selvä asia
Totta puhut.. Poutiainen..
Synnin palkka on aina kuolema ... jonkun täytyy kuolla .. joko syntisen itsensä tai sitten viattoman (Jumalan Pojan) hänen puolestaan .. Synti on Jumalan lain rikkomista ja siksi siinä ei ole iankaikkista elämää vaan iankaikkinen kuolema - eli elämän tuhoutuminen.
Toisin sanoen synti on tekemistä mikä tuhoaa elämän ...- joo_joo
Minulle on aina ollut epäselvää oma paikkani tässä elämässä. En tunne kuuluvani minnekään. Nyt pitkästä aikaa vedän kaljaa. Tiedä miksi. Katsoin videolta Rintamäkeläisiä, netistä imuroitua, laittomasti, en koko sarjaa ollut koskaan ikinä nähnyt, koska en asu Suomessa. Viime minuuteilla sitten hyökkäsin viinakauooaan kaljaa hakemaan. Keuhkot on täysin sököt, KOL, mutta tupakkaa piti taas saada, kai sen kaljan varjolla. Elämä olisi voinut mennä toisinkin, vaan onneton en ole, ihmettelen vain, että miten se nyt näin meni. Olen jo melko vanha, olen kokenut paljon, ollut eläessäni liiankin kiltti, aivan tyhmyyteen asti, mutta aina toivonut, että joku liiallisesta kiltteydestäni olisi saanut sytöt, omaan parempaan elämäänsä. Pinnan alla sitten on noussut jonkinlaista painetta, vihaa joitain ihmisiä kohtaan, joihin sitten olen lopettanut yhteydenpidon. Niihin kuuluu m.m. 85 vuotias äitini, jonka katson pilanneen kasvatuksellaan elämäni. Koko lapsuuteni pelkäsin häntä, sekä hänen kuritustaan. Hän pilasi koko perhe-elämämme. Isäni kuoli viime vuonna, oli helluntailainen. Luulin että meillä olisi olleet hyvät välit, mutta vasta hänen kuolemansa jälkeen ymmärsin, kuinka hän oli halveksinut ja pitänyt minua pilkkanaan. Hänellä oli dementia ja alzheimers ja hän oli keskustellut loppuajat minun kanssani kuin jonkun vieraan ihmisen kanssa. Oli olevinaan ystävällinen mutta se oli vain näyttelyä. Se koski syvästi minuun mutta minun olisi pitänyt ymmärtää se jo aikaisemmin. Hänellä oli uusi perhe ja sen myötä "uudet lapset". Kun hän jokin vuosi sitten täytti pyöreitä vuosia, varasin jo matkaliput sinne Suomeen mutta minun piti perua ne kun ilmoitin hänelle sinne tulostani ja hän vain sanoi siihen että älä tule, säästä ne matkarahasi muuhun. Uusien lapsiensa hän oli antanut kuunnella tietämättäni puheluitamme. Hävytöntä.
Äitini aiheutti tämän kaiken, enkä halua pitää enään häneen yhteyttä! Täyttää 85 vähän yli kuukauden päästä. Yrittää sukulaisten kautta saada minuun yhteyttä. Olen pistänyt kaikkiin välit poikki. Olen sairas, 50 vuotta tupakointia, 12 vuotiaasta lähtien, rintaan koskee, odotan vain loppua, olin 10 päivää polttamatta, tänään piti polttaa, kaljan varjolla.
Kun kuolen, saavat tehdä ruumiilleni mitä haluavat, sitten polttaa, ja levittää tuhkani yhteen siihen tarkoitukseen varattuun puistoon.
En halua olla enään kehenkään siellä Suomessa yhteydessä!
Olen jo niin pettynyt isääni!
En halua että siellä kukaan tietää kuolemastani!
Ollaan siellä niin vittumaisia oltu mulle!
Ensi viikolla kokeisiin!
Keuhkot ja sydän rupee pettään.
Mutta hautaan jos menen, niin menen yksin!
Olen pistänyt jo kaikkien ihmisten kanssa välit poikki!
Naisenikin kanssa!
Kun kuolen, niin yksin kuolen!
Yksin tähän maailmaan tulinkin!
Säälittää vain tuo minun maailman kiltein, n.8v. kissani, joka on niin kiinni minussa. Se oli heitteille jätetty löytökissa ja kun se oli ollut n. 4 vuotta minun luonani, niin se sitten yht`äkkiä päätti luottaa minuun ja nyt se on jatkuvasti minussa kiinni. Kun vain istahdankin niin se on heti sylissäni. Se ei haluaisi päästää minua hetkeksikään silmistään.
Se ei edes luota minun naiseeni! On tottakai tällaisella maailman kilteimmällä erakolla eri asunto naisiensa kanssa.
No joo, naisella! Yksikössä!
Olen sairaseläkkeellä, selkäni takia. Aikoinani painoin töitä kuin hullu, pistin rahani autoihin, nautin elämästä autoilla ajellen ympäri näitä pohjoismaita.
En kaivannut etelään, en vieläkään! Norja, Ruotsi, Tanska ja Suomi ja vieläkin jäi täältä paljon näkemättä!
Ja sitten rahani menivät pelaamiseen. Tein velkaa. Maksoin niitä suurine korkoineen vuosikymmenet! Pääsin irti pelihimostani! Nyt en rdes Lottoa! Saatoin yhden illan aikana aikoinani pistää 2 viikon tilini menemään.
Rikollinen en ole ollut koskaan! Mustalla listalla en ole ollut koskaan!
Hoidin siis asiani silti hyvin!
Naisista olen aina pitänyt erittäin paljon mutta tietääkseni lapsia minulla ei ole! Minulla oli joka työmaalla ja jo yhteiskoulussa tuttuja, jotka olivat elatusvelvollisia. Pelkäsin sitä omalta kohdaltani!
Olin arka ja ujo! Lapsuudessani minut jo pistettiin matalaksi! Minulta hävitettiin mahdollisuus tulla ihmisten kanssa toimeen! Liikaa piiskaa! Minut opetettiin vihaamaan itseäni! Olin aina tyhmä ja epäonnistunut ihminen! Pidin itseäni tyhmänä, kunnes... halusin tietää, että miten tyhmä olen ...129 IQ !!!!!!!!!!!! - joo_joo
joo_joo kirjoitti:
Minulle on aina ollut epäselvää oma paikkani tässä elämässä. En tunne kuuluvani minnekään. Nyt pitkästä aikaa vedän kaljaa. Tiedä miksi. Katsoin videolta Rintamäkeläisiä, netistä imuroitua, laittomasti, en koko sarjaa ollut koskaan ikinä nähnyt, koska en asu Suomessa. Viime minuuteilla sitten hyökkäsin viinakauooaan kaljaa hakemaan. Keuhkot on täysin sököt, KOL, mutta tupakkaa piti taas saada, kai sen kaljan varjolla. Elämä olisi voinut mennä toisinkin, vaan onneton en ole, ihmettelen vain, että miten se nyt näin meni. Olen jo melko vanha, olen kokenut paljon, ollut eläessäni liiankin kiltti, aivan tyhmyyteen asti, mutta aina toivonut, että joku liiallisesta kiltteydestäni olisi saanut sytöt, omaan parempaan elämäänsä. Pinnan alla sitten on noussut jonkinlaista painetta, vihaa joitain ihmisiä kohtaan, joihin sitten olen lopettanut yhteydenpidon. Niihin kuuluu m.m. 85 vuotias äitini, jonka katson pilanneen kasvatuksellaan elämäni. Koko lapsuuteni pelkäsin häntä, sekä hänen kuritustaan. Hän pilasi koko perhe-elämämme. Isäni kuoli viime vuonna, oli helluntailainen. Luulin että meillä olisi olleet hyvät välit, mutta vasta hänen kuolemansa jälkeen ymmärsin, kuinka hän oli halveksinut ja pitänyt minua pilkkanaan. Hänellä oli dementia ja alzheimers ja hän oli keskustellut loppuajat minun kanssani kuin jonkun vieraan ihmisen kanssa. Oli olevinaan ystävällinen mutta se oli vain näyttelyä. Se koski syvästi minuun mutta minun olisi pitänyt ymmärtää se jo aikaisemmin. Hänellä oli uusi perhe ja sen myötä "uudet lapset". Kun hän jokin vuosi sitten täytti pyöreitä vuosia, varasin jo matkaliput sinne Suomeen mutta minun piti perua ne kun ilmoitin hänelle sinne tulostani ja hän vain sanoi siihen että älä tule, säästä ne matkarahasi muuhun. Uusien lapsiensa hän oli antanut kuunnella tietämättäni puheluitamme. Hävytöntä.
Äitini aiheutti tämän kaiken, enkä halua pitää enään häneen yhteyttä! Täyttää 85 vähän yli kuukauden päästä. Yrittää sukulaisten kautta saada minuun yhteyttä. Olen pistänyt kaikkiin välit poikki. Olen sairas, 50 vuotta tupakointia, 12 vuotiaasta lähtien, rintaan koskee, odotan vain loppua, olin 10 päivää polttamatta, tänään piti polttaa, kaljan varjolla.
Kun kuolen, saavat tehdä ruumiilleni mitä haluavat, sitten polttaa, ja levittää tuhkani yhteen siihen tarkoitukseen varattuun puistoon.
Ensi viikolla kokeisiin!
Naisenikin kanssa!
Säälittää vain tuo minun maailman kiltein, n.8v. kissani, joka on niin kiinni minussa. Se oli heitteille jätetty löytökissa ja kun se oli ollut n. 4 vuotta minun luonani, niin se sitten yht`äkkiä päätti luottaa minuun ja nyt se on jatkuvasti minussa kiinni. Kun vain istahdankin niin se on heti sylissäni. Se ei haluaisi päästää minua hetkeksikään silmistään.
Se ei edes luota minun naiseeni! On tottakai tällaisella maailman kilteimmällä erakolla eri asunto naisiensa kanssa.
Olen sairaseläkkeellä, selkäni takia. Aikoinani painoin töitä kuin hullu, pistin rahani autoihin, nautin elämästä autoilla ajellen ympäri näitä pohjoismaita.
En kaivannut etelään, en vieläkään! Norja, Ruotsi, Tanska ja Suomi ja vieläkin jäi täältä paljon näkemättä!
Ja sitten rahani menivät pelaamiseen. Tein velkaa. Maksoin niitä suurine korkoineen vuosikymmenet! Pääsin irti pelihimostani! Nyt en rdes Lottoa! Saatoin yhden illan aikana aikoinani pistää 2 viikon tilini menemään.
Naisista olen aina pitänyt erittäin paljon mutta tietääkseni lapsia minulla ei ole! Minulla oli joka työmaalla ja jo yhteiskoulussa tuttuja, jotka olivat elatusvelvollisia. Pelkäsin sitä omalta kohdaltani!
Olin arka ja ujo! Lapsuudessani minut jo pistettiin matalaksi! Minulta hävitettiin mahdollisuus tulla ihmisten kanssa toimeen! Liikaa piiskaa! Minut opetettiin vihaamaan itseäni! Olin aina tyhmä ja epäonnistunut ihminen! Pidin itseäni tyhmänä, kunnes... halusin tietää, että miten tyhmä olen ...129 IQ !!!!!!!!!!!!Yksin oot sinä, ihminen, kaiken keskellä yksin,
yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot.
Askelen, kaksi sa luulet kulkevas rinnalla toisen,
mutta jo eelläs hän on taikka jo jälkehes jäi,
hetken, kaksi sa itseäs vastaan painavas luulet
ihmisen, kaltaises -- vierasta lämmititkin!
Silmää löytänyt et, joka vois sun katsehes kestää,
kättä sa et, joka ei liukunut luotasi pois.
Kylmä on ystävän mieli ja kylmä on armahan rinta.
Huulet liikkuvat vain, rinta on liikkumaton.
Leikkihin kumppanin löydät, et toden riemuhun, tuskaan.
Hiipua yksikseen tuntehes polttavin saa.
Ystävän, armaan vain oma kaipuus sulle on luonut,
houreen, jok' katoaa, kun sitä kohti sa käyt.
Niin olet yksin, sa ihminen, yksin keskellä kaiken,
yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot,
yksin erhees kätket ja yksin kyyneles itket.
Ainoa uskollinen on oma varjosi vain.
V.A. Koskenniemeä joo_joo kirjoitti:
Ensi viikolla kokeisiin!
Naisenikin kanssa!
Olin arka ja ujo! Lapsuudessani minut jo pistettiin matalaksi! Minulta hävitettiin mahdollisuus tulla ihmisten kanssa toimeen! Liikaa piiskaa! Minut opetettiin vihaamaan itseäni! Olin aina tyhmä ja epäonnistunut ihminen! Pidin itseäni tyhmänä, kunnes... halusin tietää, että miten tyhmä olen ...129 IQ !!!!!!!!!!!!Yllättävä kirjoitus Sinulta joo_joo. Minulla on ollut useita kysymyksiä Sinulle, joita en ole esittänyt, mutta kaivannut niihin kuitenkin vastauksia. Nyt moniin niistä vastaatkin kysymättä. Paljon avaudut kertomaan itsestäsi - harvinaista palstalla.
Ystävällisesti
Jukka Virtanen, Karjalohja- tälläista tämä
joo_joo kirjoitti:
Yksin oot sinä, ihminen, kaiken keskellä yksin,
yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot.
Askelen, kaksi sa luulet kulkevas rinnalla toisen,
mutta jo eelläs hän on taikka jo jälkehes jäi,
hetken, kaksi sa itseäs vastaan painavas luulet
ihmisen, kaltaises -- vierasta lämmititkin!
Silmää löytänyt et, joka vois sun katsehes kestää,
kättä sa et, joka ei liukunut luotasi pois.
Kylmä on ystävän mieli ja kylmä on armahan rinta.
Huulet liikkuvat vain, rinta on liikkumaton.
Leikkihin kumppanin löydät, et toden riemuhun, tuskaan.
Hiipua yksikseen tuntehes polttavin saa.
Ystävän, armaan vain oma kaipuus sulle on luonut,
houreen, jok' katoaa, kun sitä kohti sa käyt.
Niin olet yksin, sa ihminen, yksin keskellä kaiken,
yksin syntynyt oot, yksin sa lähtevä oot,
yksin erhees kätket ja yksin kyyneles itket.
Ainoa uskollinen on oma varjosi vain.
V.A. Koskenniemeäterve joo joo ..
luin tuon lyhyen elämäsi kuvauksen ja jossain soi kello että tällaista tää on ..olet niin sanoakseni "toivoa vailla" .. mutta totuus on että kaikki ei ole koskaan menetetty ennenkuin ihmisen elämä on ohi .. vielä viimeisenä päivänäkin voi käännös parempaan tapahtua..ja siitä juuri on kysymys .. siis käännöksestä parempaan. joten ala miettiä asioita uudestan ja pane pohjaksi että "tällaista tämä meidän elämämme on" niin voit ehkä ajanmittaan antaa näille muille heikoillekin anteeksi ja jo se on askel eteenpäin.
Nim. joo_joo:n sydämen vuodatus kyllä ns. puhdistaa pöydän – avoin tilitys ja samalla niin surullinen. Emme ole samalla viivalla, meillä kaikilla ei ole samanlaiset lähtökohdat elämäämme – monet meistä kantavat tavalla tai toisella lapsuutensa haavoja koko elämän ajan. Kerroit, että sinut pistettiin jo lapsena matalaksi ja olet kokenut huonommuuden tunnetta siitä lähtien. Missä sitten lienetkin, oletko koskaan käynyt missään seurakunnassa, siellä on seurakuntalaisten joukossa muitakin alemmuudentuntoisia?
Kerroit, että isäsi tuli uskoon. Tapahtuiko hänessä muutosta, joka voisi antaa toivoa sinullekin? Voisitko ymmärtää isäsi viimeisten vuosian käytöksen dementiasta johtuvana? Seurakunnissa on pienryhmiä, joissa asioita ja tuntemuksia voidaan jakaa ja rukoilla toistensa puolesta. Isäsi varmasti kävi seurakunnassa, sai sielulleen ravintoa Raamatun Sanasta ja rukoili. Olet jäänyt aivan liian yksin – etsiydy uskovien yhteyteen, siellä annetaan toivoa niille, joilla toivoa ei ole. Jeesus rakastaa sinua ja haluaa auttaa sinua. Ei ole olemassa katkeruutta, vihaa, jota ei voida saada Jeesukselta anteeksi – eikä ole olemassa uskovaa, jossa armo ei vaikuttaisi niin, että hänkin haluaisi antaa anteeksi lähimmäisilleen. Monissa seurakunnissa on sielunhoidollisia säännöllisiä tilaisuuksia, joiden vetäjinä toimii ns. ”alhaalta pelastuneita” – ihmisiä, jotka joskus olivat menettäneet elämänsä hallinnan.
Jaettu elämäntarina on kuin silta Matti-kirkkoherran avaukseen, jossa hän sanoo: ”Meillä kaikilla on luontainen taipumus nähdä selvästi toisten synnit ja heikkoudet. Mielellämme näemme parannuksen teon tarpeellisuudenkin, kunhan se ei vain kohdistu omaan elämäämme.”
Eikö meillä monilla ole taipumus nähdä omat heikkoutemme, kiertää niiden kanssa kehää ja joutua itsesyytösten ja vähättelyn oravanpyörään? Koemme ja pidämme totena, että me olemme huonompia kuin toiset ja muut eivät varmaankaan kamppaile niiden heikkouksien kanssa, joiden kanssa itse joudun elämään silmätyksin päivästä päivään. Alemmuudentunne ei kuitenkaan ole sama asia kuin synnintunto – alemmuudentuntoon tarvitaan rakkaudellista lähimmäistenkin tukea, mutta synnintuntoon auttaa vain Jeesuksen anteeksianto.
Meillä kaikilla on taipumus ns. lakihenkisyyteen, joka saa meidät ajattelemaan, että omilla hengellisillä suorituksillamme saisimme Jumalan mielisuosiota ja näkyviä siunauksia elämässämme. Lakihenkisessä yhteisössä osa alkaa pitää itseään erityisen pyhinä ja Jumalalle otollisina ja kokee, että heidän vuolaat rukouksensa, hengelliset tehtävänsä, palvontansa ja antautumisensa on avain voitokkaaseen elämään. Osa masentuu kokiessaan, etteivät he koskaan tavoita noiden uskossaan vahvojen tasoa. He kokevat olevansa liian huonoja syntisiä, näkevät, etteivät he rukouksistaan huolimatta pääse syntisestä sydämestään eroon ja näkevät lankeilevansa ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein.
Lakihenkisessä yhteisössä on aina ihmisiä, jotka kantavat jatkuvaa synnintuntoa sydämessään. Yhteisössä ei julisteta täyttä armoa syntisille, eikä tunnusteta sitä, että myös uskova on samalla uskossaan pyhä, mutta samalla myös edelleen Jeesuksen veren puhdistusta tarvitseva syntinen.- joo_joo
Kiitos halustasi ymmärtää kanssaihmisiäsi, ei pelkästään minua, vaan myös muitakin!
Sinulla on laaja sydän, taipuvaisuutta rakastaa lähimmäisiäsi!
Minua hävettää nyt tuo purkaukseni!
Vaikka tiedän, että miltei 50-vuotinen tupakointini saattaa nyt kostautua ennen aikaisena kuolemana, keuhkosyöpään mahdollisesti sairastuttuani, niin ei se minua peloita!
En minä kuolemaa pelkää, en sitä, etten pidä Jeesusta Jumalana, koska minä tiedän sen sisimmässäni, että on vain yksi Jumala, eikä Jeesus ole Jumala!
Minä tiedän sen sisimmässäni!
Jeesus ei ole Jumala!
Tunteeko joku kolminaisuusopin uhri yhtä varmasti sisimmässään "vakaumuksensa" paikkansa pitävyyden?
Ovatko trinitaarit yhtä varmoja kuolemansa kynnyksellä, että Jeesus olisi Jumala?
Kolminaisuusoppi on ihmisoppia!
Sadat miljoonat ihmiset eivät voi olla väärässä, uskoessaan Jeesuksen olevan Jumalan!
Vai voivatko?
Eivät!!!
Sadat miljoonat ihmiset uskovat, että Jeesus on Jumala!!!
Usko siihen, että Jeesus on Jumala, on tuolla valtavalla taustavoimalla, tuolla valtavalla ihmismäärällä todistettu todeksi!!!
Vai onko?
Minä en pelkää kuolemaa!
Minulle Jeesus on Kristus, ei Jumala!
Kun aikani tulee kuolla, kuolen turvallisin mielin, uskottuani Jeesusta,
enkä pakanakeisari Konstantinus Suurta!
Mieltäni järkytti todella se, että isäni niin vähät välitti minusta!
Luulin, että hän hyväksyi minut, ja että meillä olisi ollut hyvät välit!
Nyt epäilen, että hän piti vain pilkkanaan minua, ja se on kauhea tunne!
Uskoni poikkesi rajusti hänen uskostaan, hänen oltuaan jo 1980-luvun alusta lähtien helluntailainen.
En ikinä tuominnut häntä, vaikka hän oli nainut elävän miehen lesken, vastoin Raamattua! Erosi hänestä, eronneena silti kiini hänestä pitäen.
Hänen helluntailainen naisensa valehteli pahasti/törkeästi päälleni!
Ikinä en saanut pyyntöä anteeksiannosta!
Olisin ollut valmis antamaan hänelle anteeksi, pyysin häntä kertomaan totuuden isälleni. Hän ei luultavasti kertonut.
Hän elää vieläkin, vanhana ja sairaana, kielillään joka päivä puhuen.
Säälin häntä!
Annan hänelle hänen törkeät valehtelunsa anteeksi
Mutta voiko hän itse antaa itselleen anteeksi, jos hän nyt on sellainen kunnon kielillä jatkuvasti puhuva helluntailainen?
Miten hän voi elää itsensä kanssa, valehtelujensa jälkeen?
Olen valmis antamaan hänelle anteeksi, kunhan vain pyytää!
Olen tosiaankin kyllästynyt täysin kaikkiin jatkuvasti valheissaan eläviin ihmisiin!
85-vuotias äitinikin ihmetelkööt sitä, etten ole miltei vuoteen enään ottanut häneen yhteyttä!
Hän ihmetteli että miksi aina kiroilin, kun hän jatkuvasti toitotti sitä, ettei voi ikinä antaa mitään isälleni anteeksi!
Minä jo annoin äidilleni kaikki anteeksi, mutta nyt otan sen takaisin, en anna enään mitään hänelle anteeksi!
Toimin vain hänen vakaumuksensa mukaan!
Minulla onkin paljon hampaan kolossani häntä kohtaan!
Haudatkoot itse itsensä, kun kuolee!
En mene hänen hautajaisiinsa!
En mennyt isänikään, koska olin silloin tutkimuksissa, sydän, selkä, kaikin puolin sairas, kykenemätön matkustamaan!
Isäni ei testamenttinssä mukaan pitänyt minua edes poikanaan, vaikka luulin että meillä olisi ollut hyvät välit!
Minun helluntailainen isäni!
Piti toisen vaimonsa tyttäriä uusina lapsinaan, ei enään minua!
Nauroi kai vain ivallista helluntailaisen naurua itsekseen minulle?!
Kerroin hänelle, ettei Jeesus ole Jumala, eikä kai tykännyt siitä tosiasiasta.
Lakihenkisyyttä juu!
Sitähän se, jos olen nyt ollenkaan sitä edes vähääkään ymmärtänyt!
Kiitos vielä kerran sulle!
Mä pärjään aina!
Tuonpuoleisessakin!
En ymmärtääkseni ole ikinä tehnyt mitään pahaa tahallani!
Uskon aivan todella, että olet hyväsydäminen!
Tunsin sen vahvasti, tekstiäsi lukiessani!
- Retu3
Matti
Luin eteenpäin tuota kirjoitustasi ja olin vähän ihmeissäni, että täällähän on opillisesti oikea kirjoitus ja muutenkin saman henkinen kanssani, huomasin lopussa, että olet luterilainen niinkuin minäkin. En tiedä käytkö usein tällä palstalla, minä aina joskus lueskelen tätä ja muitakin uskon palstoja.
Jesaja 28 jae 13 sanotaan, että" niinpä on Herran sana oleva heille:, Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä, niin että he kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan".
Jeesus auttaa meitä jokaista, että sielunvihollinen ei saisi kaadetuksi uskoamme, vaan pysyisimme pystyssä.- Ymmärrän Sinua
Näköjään tuon kirkkoherran sanoma avasi täällä erään veljen sielunlukkoja, joten aloituksella oli ainakin se tehtävä tällä palstalla. Jumalan Sanahan ei koskaan tyhjänä palaja ja hyvä niin.
Rukoilen nm. "joo_joolle" selkeyttä ja anteeksiantamusta elämään. Vain Jeesuksen avulla sinä pääset täydelliseen anteeksiantoon ja vapauteen synnin kahleista.
Esteenä on vaan ikävä kyllä oma ylpeytesi, ettet voi hyväksyä Jeesuksen Jumaluutta.
Tässä asiassa vain sinä olet avainasiassa, kukaan muu ei voi puolestasi uskoa ja antaa elämääsi Jeesukselle.
Pallo on siis sinulla, mitä teet? Jatkatko katkeruudessasi, vai nöyryytätkö mielesi ja pyydät apua Jeesukselta, joka voi elämäsi totaallisesti muuttaa?
Tiedän myös todella monia alkoholisoituneita uskovia, joita ihan A-klinikka on auttanut täysin selville vesille vertaistuen ja mahdollisesti lääkityksen kanssa.
Useimmille auttaa ihan vertaistuki - että tapaa muita samassa asemessa olevia ihmisiä ja saa purkaa omaa pahaa oloaan ryhmässä.
On myös todella tärkeää, huomata, että on olemassa kohtalotovereita, jotka ymmärtävät ja tukevat tässä yhteisessä addiktiudessa kohti raittiutta ja uutta elämää.
Rukoilen puolestasi ja toivotan sinulle koko sydämeni pohjasta vapautusta riippuvuuksista ja elämää Jeesuksen antamassa ilossa ja siinä ihmellisessä rauhassa, jonka vain Hän voi antaa. - Ymmärrän Sinua
Ymmärrän Sinua kirjoitti:
Näköjään tuon kirkkoherran sanoma avasi täällä erään veljen sielunlukkoja, joten aloituksella oli ainakin se tehtävä tällä palstalla. Jumalan Sanahan ei koskaan tyhjänä palaja ja hyvä niin.
Rukoilen nm. "joo_joolle" selkeyttä ja anteeksiantamusta elämään. Vain Jeesuksen avulla sinä pääset täydelliseen anteeksiantoon ja vapauteen synnin kahleista.
Esteenä on vaan ikävä kyllä oma ylpeytesi, ettet voi hyväksyä Jeesuksen Jumaluutta.
Tässä asiassa vain sinä olet avainasiassa, kukaan muu ei voi puolestasi uskoa ja antaa elämääsi Jeesukselle.
Pallo on siis sinulla, mitä teet? Jatkatko katkeruudessasi, vai nöyryytätkö mielesi ja pyydät apua Jeesukselta, joka voi elämäsi totaallisesti muuttaa?
Tiedän myös todella monia alkoholisoituneita uskovia, joita ihan A-klinikka on auttanut täysin selville vesille vertaistuen ja mahdollisesti lääkityksen kanssa.
Useimmille auttaa ihan vertaistuki - että tapaa muita samassa asemessa olevia ihmisiä ja saa purkaa omaa pahaa oloaan ryhmässä.
On myös todella tärkeää, huomata, että on olemassa kohtalotovereita, jotka ymmärtävät ja tukevat tässä yhteisessä addiktiudessa kohti raittiutta ja uutta elämää.
Rukoilen puolestasi ja toivotan sinulle koko sydämeni pohjasta vapautusta riippuvuuksista ja elämää Jeesuksen antamassa ilossa ja siinä ihmellisessä rauhassa, jonka vain Hän voi antaa.joo_joolle;
Sorry, huomasin tarkemmin tekstiäsi luettuani, ettei sinulla ehkä olekaan erityisemmin mitään alkoholiongelmaa, mutta YKSI sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki - Jeesus!
Ehkä tästä on kuitenkin apua jollekin toisella, jolla tuo ongelma on.
Tässä tämä tekstini;
"Tiedän myös todella monia alkoholisoituneita uskovia, joita ihan A-klinikka on auttanut täysin selville vesille vertaistuen ja mahdollisesti lääkityksen kanssa.
On myös todella tärkeää, huomata, että on olemassa kohtalotovereita, jotka ymmärtävät ja tukevat tässä yhteisessä addiktiudessa kohti raittiutta ja uutta elämää.Rukoilen puolestasi ja toivotan sinulle koko sydämeni pohjasta vapautusta riippuvuuksista ja elämää Jeesuksen antamassa ilossa ja siinä ihmellisessä rauhassa, jonka vain Hän voi antaa."
- Usko Toivonen
"Hyvä on, jos sydän on puhdas", lauletaan hengellisessä laulussa.
Hyvä aihe aloittajalla.
>> Oikeastaan kertomuksessa kävi juuri päinvastoin: Jeesus osoitti synnin, joka piili syvällä ihmisen sydämessä kääntämällä peilin synnittömiin itseensä. Ja sanoihan hän naisellekin lopuksi: "Mene, äläkä enää tee syntiä." >>
Jeesus sanoi vuorisaarnassaan:
46. Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon?
Luuk. 6.
Ja sitä ennen Hän opetti mitä pitää tehdä.
41. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
42. Kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Veljeni, annas, minä otan pois rikan, joka on silmässäsi', sinä, joka et näe malkaa omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, sitten sinä näet ottaa pois rikan, joka on veljesi silmässä.
Toimiiko peili, kuvastin kohdallamme?
23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
Jaak. 1.
Jos kuvastimesta katsomisen kohdistuu luonnolliseen minäämme, mikään ei ehkä muutu, malka ei näy.
Mutta jos kuvastimena on Sanan peili, Pyhä Henki, niin malka näkyy, vaikka se kipeätä tekisikin.
Pyhä Jumala siunatkoon kirkon uskovia pappeja ja uskon veljiä ja sisaria. - Rukoilija
Nimimerkille Joo joo haluan sanoa, että vain Jeesus voi sinut pelastaa, koska hän on kuollut syntiemme puolesta tuskallisen kuoleman. "Usko Herraan Jeesukseen, ninn sinä pelastut ja sinun perhekuntasi pelastuu."
Kun olet loppusuoralla, niin pitää ymmärtää, että vain Jeesuksen kautta voit päästä taivaaseen ja saat voimaa antaa anteeksi lähimmäisillesi. Jos he toimivat väärin, niin ei se enää sinuun koske, vaan itse tekevät tiliä tekemisistänsä viimeisenä päivänä.
Siunausta!
Rukoilija - synti kuolemaksi
Onhan se mukava lukea tuollaista tekstiä kirkkoherralta, kun sitä on saattanut tapahtua että joku toinen kirkkoherra on 'ohjeistanut' vierailevaa Sanan opettajaa, että jos voisi niinkuin välttää synti-sanan käyttöä nykyihmiselle kenties jopa 'ahdistavana' yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 437958
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14730- 684453
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon363223Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483116Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella472788Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262735- 372493
- 412056
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731807