8 vuoden avoliitto päättyi eroon n. puoli vuotta omakotitalon valmistuttua. Mies lähti ja muutti uuden naisen luo, osoite/kirjat edelleen täällä. Talo ja laina molempien nimissä. Minä jäin taloon, mies maksaa lainaa edelleen. Keväällä tulee vihdoin 2 vuotta täyteen talon valmistumisesta. Minä haluan talon (tontti ostettu mun sukulaiselta, tunne arvoa paikalla), miehelle tämä ok, eikä vaadi talosta muutakuin sen verran mitä on nyt lainaa lyhentänyt. Palkkani ei riitä koko lainan hoitoon. Isäni olisi valmis auttamaan, ottamaan esim. lainaa tai antaa ennakko perintöä, että voi maksaa toisen puolen lainasta... En ole vielä uskaltanut ottaa yhteyttä pankkiin. Miten tälläisessä tilanteessa tulisi/voisi tehdä?
avoero ja talolaina, miten talo itselle?
5
338
Vastaukset
- D-kuppiBlondi
Itse etsisin rikkaan miehen.
- Velkavelho
Kun kysymys on kiinteistöstä, ei homma mene ihan niin suoraviivaisesti, että pienellä välirahalla miehesi on ulkona ja isäsi hänen tilallaan kanssavelallisena. Kiinteistö siirtyy omistajalta toiselle lähinnä kaupalla, perintönä tai lahjana.
Myykää puolikas talosta isällesi. Itse pidät toisen puolen. Miehesi maksaa saamallaan kauppahinnalla lainasta puolet pois ja purkaa osaltaan luottosopimuksen pankin kanssa. Koska lainaa on jo lyhennetty, hänelle jää pieni summa rahaa, jonka verokohtelu kannattaa selvittää. Sinulle jää maksettavaksi toinen puoli lainasta. Järjestely on tuskin pankin puolesta ilmainen ja siinä voivat sekä luottonumerot että marginaalit vaihtua.
Isäsi ostaa toisen puolen talosta, hakee lainhuudot ja kiinnitykset ja ottaa taloa vastaan uuden lainan omissa nimissään. Voitte vähitellen siirtää talon osuuksia nimiisi lahjoina tai ennakkoperintönä. Itse ilmeisesti selviät palkallasi puolikkaan lainan lyhennyksistä? Isäsi pystyy tukemaan sinua ilman veroseurauksia myös tavaralahjoilla, esim. kustantamaan pyykkikoneen tai ruokakassin silloin tällöin.
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Lahja Katso linkistä myös kohta 'Verottomat lahjat'. - pankkiin mars
Miksi isän pitää ostaa toinen puoli talosta? Menee vaan turhaan varainsiirtovero maksuun. Ennakkoperintö, koroton laina ja henkilötakaus ovat myös vaihtoehtoja. Myöskään osituksesta ei makseta veroa mikäli ei käytetä ulkopuolisia varoja.
Miksi et uskalla ottaa pankkiin yhteyttä? Sieltä saat tietoa mikä on mahdollista (pankin puolelta) ja joskus myös ilmaista lakia-apua (tapauskohtaista). Et ole todellakaan ensimmäin tässä tilanteessa oleva pankin asiakas.- Velkavelho
"Miksi isän pitää ostaa toinen puoli talosta? Menee vaan turhaan varainsiirtovero maksuun."
Omakotitalon hinta on helposti 200-300 000 euroa. Onko sinulla sellaisia sukulaisia, joiden puolesta otat pyyteettömästi 150 000 euroa velkaa, saamatta mitään vastineeksi? Mikä pankki antaa sinulle tällaisen pikku kulutusluoton, kun et kerran saa sillä mitään varallisuutta vaihdossa? Toki voit laittaa oman kotisi pantiksi, mutta saatko lainan? Tytär kykenee selviämään puolikkaasta, jos hyvin käy. Jos ei? Työttömäksi voi tänä päivänä jäädä kuka tahansa, jolloin laina jäisi henkilötakaajan maksettavaksi.
Ehdottamassani ostokuviossa omaisuuden omistus on selkeä, jolloin sitä vastaan saa myös lainaa. Pankissa voisi myös selvittää, millä ehdoin voisi tyttären omistusosuutta kasvattaa jo kaupanteossa, esim. 60/40 jaolla, jolloin lahjana ja perintönä siirrettävää jää vähemmän.
Hei! Mies luopuu vastuistaan ja sinä otat lainan kantaaksesi yksin tai omaistesi tuella. That it. Ainoa oikea ja kohtuullinen ratkaisu. Ne rahat mitä mies on maksanut siihen saakka, kun asuitte yhdessä kuluivat yhteisesti taloon ja muuhun, siitä ei ole otettavaa hänelle. Se mitä muuton jälkeen on maksanut, voisit hänelle korvata.
Hetimiten pankkiin vanhempiesi/vanhemman kanssa neuvottelemaan lainalle vähintään samat ehdot kuin teillä nyt on, eli välttäkää koronnostot parhaanne mukaan.
Muutoin talon myyntiin ja rahat jakoon. Ostat sitten, tulotasoasi vastaavan asunnon tai muutat vuokralle.
Näin me tehtiin. Minulla riitti takuut yksin taloon, vaimolla ei. Lapset jäi minulle kirjoille. Lajaa tapaamisoikeus toiselle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713