Herpes ja elämän epäreiluus.

herpesHSV1

Minulla on ollut herpes 5 vuotta alapäässä, se oireilee harvoin (noin kerran vuodessa) ja kuten sanonta kuuluu: Poissa silmistä, poissa mielestä.
Nyt pakkaset saivat taas herpeksen puhkeamaan kukkaan, jolloin ahdistus valtaa mielen enkä pysty ajattelemaan muuta kuin herpestä ja syitä, miksi juuri minulle piti käydä näin.
Kerronpa siis tarinani kuinka sain herpeksen.
Olin 17-vuotias ja seurustelin ensimmäistä kertaa elämässäni. Menetin neitsyyteni tälle samalle miehelle. Olimme olleet poikaystäväni kanssa vuoden yhdessä kun herpes oireet ensimmäisen kerran puhkesivat. Ensi oireet olivat TODELLA rajut, käveleminen ja istuminen oli tuskaa. Herpes tuli täytenä yllätyksenä, poikaystäväni oli vakuutellut olevansa puhdas. Ja niinhän hän olikin. Herpes joka minulle aiheutti sukupuolitaudin, oli hänellä vaan viaton HSV1 viruksen aiheuttama, lapsuusiässä saatu huuliherpes. Monesti netissä kiertää väärää tietoa herpeksestä, ja monet väittävät ettei huuliherpes voisi tarttua alapäähän, ja jos tarttuisikin niin ainoastaan rakkula vaiheessa. Tämä on vale.
Minä sain herpekseni poikaystävältäni suuseksissä silloin, kun hänellä ei se ollut rakkula vaiheessa. Todennäköisesti oli ollut juuri tuloillaan hänelle, eikä hän ollut tiennyt sen oireilevan pian.
Fyysistä tuskaa herpes ei ole juurikaan aiheuttanut ensi puhkeamisen jälkeen, mutta henkisesti sen kanssa eläminen on ollut vaikeaa. Voisimpa jopa väittää herpeksen osittain pilanneen elämäni.
Eniten raivostuttaa ajatus siitä, että exä joka minuun taudin tartutti voi itse elää täysin ''puhtaana''. Sen sijaan minulle hänen viaton huuliherpeksensä aiheutti maineeni likaavan, kuvottavan sukupuolitaudin.
Tässäpä pieni avautuminen. Toivon että tarinasta olisi apua joillekin.

22

3920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dimdidim

      Tarinasi voisi olla omani ja fiilikset ovat aivan samanlaiset...Huonoina päivinä tuntuu että herpes pilaa koko elämäni ja etten koskaan löydä ketään. Herpeshän ei aiheuta itselleni mitään muuta, kuin ihmissuhdeongelmia, kun uudelle potentiaaliselle kumppanille pitäisi kertoa tästä "pikku kaverista". Ei siis ole ensimmäisen kerran jälkeen oireillut kertaakaan yli vuoteen. Ärsyttää median levittämä sukupuoliherpeshysteria. Kuten eräskin tuttavani joskus avautui; jos naisella on huuliherpes, häntä voi pussailla ja suihinotot on ok. Jos naisella on sama virus sukuelimissä, hän ei kyseisen naisen kanssa tahtoisi olla minkäänlaisessa seksuaalisessa kanssakäymisessä. vaikka asiahan on aivan sama niinkuin tarttumisen todennäköisyyskin...huoh.

    • 98ry7928y3r0å912u3

      "Ärsyttää median levittämä sukupuoliherpeshysteria."

      Samaa mieltä!

      "Kuten eräskin tuttavani joskus avautui; jos naisella on huuliherpes, häntä voi pussailla ja suihinotot on ok. Jos naisella on sama virus sukuelimissä, hän ei kyseisen naisen kanssa tahtoisi olla minkäänlaisessa seksuaalisessa kanssakäymisessä"

      Uskomatonta miten monet aikuiset eivät tiedä kuinka herpes tarttuu. Huuliherpekseen suhtaudutaan kevytmielisemmin. Typerää ajattella, että herpeksen alapäähänsä saanut olisi joten kammottavampi.

      Mut hei, on niitäkin terveitä, jotka eivät herpestä säikähdä, vaik toisella olisikin se alapäässä. Näin itse ilokseni saanut huomata. :) Itse pärjään oikein hyvin herpeksen kanssa, ei juuri oireile, raskaammaksi tämän kanssa elämisen tekevät toiset ihmiset loukkavilla ja typerillä kommenteillaan. Kannattaa ottaa asioista selvää ja miettiä mitä sitä suustaan laukoo.

    • Mediapellet..

      Totta turiset! Median tulisi keskittyä enemmän siihen, miten taudin kanssa voi elää, eikä vain sen negatiivisiin puoliin, koska se on loukkaus niitä kohtaan, jotka ovat saaneet sen tietämättään ja joutuvat kuulemaan tätä negatiivista puhetta jatkuvasti..

    • 3+16

      Oletko varma, että sinulla on HSV-1 eikä HSV-2?

    • 1- se on 1

      minullakin vastaainetta HSV-1, vaikka alapäässä se on

    • Kysymys naiselta

      Mä nyt olen satunnainen henkilö tällä palstalla, koska tulin juurikin katsomaan tätä herpes asiaa.

      Mietin sitä, että kuinka todennäköisesti herpes voi tarttua miehen sukupuolielimestä naiseen seuraavissa vaihtoehdoissa:
      1. Miehen herpes ei ole oireinen ja yhdynnässä käytettiin kumia
      2. Miehen herpes ei ole oireinen eikä yhdynnässä käytetty kumia
      3. Miehen herpes on oireinen ja yhdynnässä käytettiin kumia.

      Ja sitten mietin, että eikös se miehen oireinen herpes helposti siirry vaikkapa minun sormistani minun alapäähän? Esim jos sotken sormeni virukseen kortsua laittaessa.

      Kiitos vastauksista

    • dimdidim

      1. Tarttuu erittäin epätodennäköisesti.
      2. Harvoinhan herpes tarttuu oireettomassa vaiheessa, jos terveen osapuolen vastustuskyky on normaalilla tasolla. Mahdollista se kuitenkin on ja esimerkiksi monia vuosia kestävissä suhteissa herpes kyllä usein tarttuu siihen toiseenkin osapuoleen jossain kohtaa vuosien vieriessä.
      3. Oireisessa vaiheessa tarttuu helposti esimerkiksi juuri käsien välityksellä, jos vahingossa kosketat rakkulaa juuri kumia laittaessasi tai esileikissä ja sen jälkeen itseäsi. Mutta harvapa seksiä edes haluaa silloin kun herpes oireilee. On kipeä nääs.

      Ja itse olen myös varma herpekseni olevan ykköstyyppiä, lääkärissä testattu ensioireiden puhjetessa.

      Mietin kuitenkin, onko herpeksen tyypillä kuitenkaan erityisesti väliä uudelle partnerille asiasta kerrottaessa. Kukaanhan kun ei asiasta mitään tiedä, muuta kuin että herpes on kamala ikuinen sukupuolitauti jotai sietää juosta kovaa karkuun...Itse koen kuitenkin asian helpommaksi käsitellä tyypin olevan ykköstä, koska 80% suomalaisista kuitenkin kantaa kyseistä virusta elimistössään. :)

      Media kyllä todella voisi muuttaa tapaansa käsitellä asiaa. Voisin hiukan muuttaa vaikka noita tvssä pyöriviä huuliherpeslaastarimainoksia...

      • Kyselijä nainen

        Kiitos viestistä.

        Mä kysyin noita sen vuoksi, koska minulla oli seksiä miehen kanssa, jolla oli tuolloin oireeton herpes. Käytettiin kumia. Hän tosi tunnollisesti kertoi Herpeksestä. En mä sitä asiaa sen tarkemmin kauhistellut, koska oli oireeton ja tuolloin en ollut lukenut näitä kivuliaita nettikirjoituksia. Olen ajatellut, että Herpes on KIVUTON viruksen aiheuttama rakkula/haava.

        Kaikin puolin mukava mies oli, mutta haluanko mä ottaa sen Herpeksen itseeni?
        Kyse on vaan seksistä, eikä parisuhde voi tulla kysymykseen koska hän ei ole vapaa. Näitä asioita tulee taas täältä toiselta puolelta mietittyä.


      • petturionpetturi
        Kyselijä nainen kirjoitti:

        Kiitos viestistä.

        Mä kysyin noita sen vuoksi, koska minulla oli seksiä miehen kanssa, jolla oli tuolloin oireeton herpes. Käytettiin kumia. Hän tosi tunnollisesti kertoi Herpeksestä. En mä sitä asiaa sen tarkemmin kauhistellut, koska oli oireeton ja tuolloin en ollut lukenut näitä kivuliaita nettikirjoituksia. Olen ajatellut, että Herpes on KIVUTON viruksen aiheuttama rakkula/haava.

        Kaikin puolin mukava mies oli, mutta haluanko mä ottaa sen Herpeksen itseeni?
        Kyse on vaan seksistä, eikä parisuhde voi tulla kysymykseen koska hän ei ole vapaa. Näitä asioita tulee taas täältä toiselta puolelta mietittyä.

        Turhaa pelkäät, että olisit herpeksen saanut, jos on ollut oireettomassa vaiheessa ja olette käyttäneet kondoomia. Mahdollisuudet sen tarttumiseen ovat silloin todella pienet. Jatkossa kyllä kannattaisin miettimään jatkatko suhdetta miehen kanssa, jos kerran kyse on pelkästä seksistä. Itse en jatkaisi jos olisin sinä. (sanon tämän nyt itse herpestä kantavana) En ottaisi riskiä tuollaisen petturin takia, sillä mahdollisuushan on että esim. kondomi hajoaa tai voisiko tuohon mieheen muutenkaan missään asioissa luottaa jos kerran omaa vaimoaankin pettää.
        Kivun takia herpestä ei kyllä kannata pelätä, vaikkakin ensimmäinen oireilu on hyvin kivualias, seuraavat oireet eivät aiheuta mielestäni kauheammin kipuja. Herpeksen vaikutus elämään muuten onkin sitten toinen juttu, parisuhteet ym. eivät ole juurikaan ihmisten luulojen takia enää niin helposti onnistuvia.


      • Anonyymi
        petturionpetturi kirjoitti:

        Turhaa pelkäät, että olisit herpeksen saanut, jos on ollut oireettomassa vaiheessa ja olette käyttäneet kondoomia. Mahdollisuudet sen tarttumiseen ovat silloin todella pienet. Jatkossa kyllä kannattaisin miettimään jatkatko suhdetta miehen kanssa, jos kerran kyse on pelkästä seksistä. Itse en jatkaisi jos olisin sinä. (sanon tämän nyt itse herpestä kantavana) En ottaisi riskiä tuollaisen petturin takia, sillä mahdollisuushan on että esim. kondomi hajoaa tai voisiko tuohon mieheen muutenkaan missään asioissa luottaa jos kerran omaa vaimoaankin pettää.
        Kivun takia herpestä ei kyllä kannata pelätä, vaikkakin ensimmäinen oireilu on hyvin kivualias, seuraavat oireet eivät aiheuta mielestäni kauheammin kipuja. Herpeksen vaikutus elämään muuten onkin sitten toinen juttu, parisuhteet ym. eivät ole juurikaan ihmisten luulojen takia enää niin helposti onnistuvia.

        Eikä tarvitse edes kondomin hajota, kun herpeksen voi saada kondomista huolimattakin, jos virus on kondomin suojaamattomalla alueella.


    • kysymyksiäkysymyksiä

      Olen miettinyt muutamia asioita koskien herpestä. Osaisikohan joku viisaampi vastata näihin pulmiin...
      1. Sanotaan, että noin 90% väestöstä kantaa HSV1 virusta elimistöstään, tietoisesti tai tietämättään. Jos pariskunnasta toisella on välillä oireileva huuliherpes, tyypin 1 aiheuttama siis ja toisella saman tyypin aiheuttama herpes alapäässä, suojaako jo entinen huuliherpes tartunta toista ihmistä saamasta viruksen myös alapäähänsä? (ajatellen nyt että seksiä harrastetaan kun herpes ei oireile)
      2. Mikäli toinen osapuoli saisi tartunnan myös alapäähänsä, kummassa päässä herpes sitten jatkossa oireilisi?
      3. Miksi väitetään ettei oireeton hsv1 aiheuttama huuliherpes tartu muuta kun rakkulavaiheessa, mutta taaskin alapäässä olevan hsv1:sen väitetään tarttuvan myös oireettomassa vaiheessa?
      4. Herpeksen voi tietojeni mukaan tartuttaa myös itse huulestaan silmään/alapäähänsä sen oireillessa. Jos onnistuisi tartuttamaan herpeksen itse myös silmäänsä/alapäähänsä, mihin herpes sitten seuraavalla kerralla puhkeaa? Voisi olettaa, että asia toimisi samalla tavalla myös kohdassa 2. kysytyssä kysymyksessä.
      Itse kannan hsv1 virusta alapäässä, olen ollut kahdessa parisuhteessa jossa ehkäisyä ei ole käytetty. Toinen kesti kaksi vuotta ja toinen on kestänyt vuoden. Kumpikaan ei ole saanut tartuntaa. Toisella on myös itsellään välillä oireileva hsv1 huulessa.
      Minun herpekseni oireilee harvoin, noin kerran vuodessa. Olen saanut sen suuseksin yhteydessä, ja ennen tartuntaa minulla ei koskaan ollut ainakaan oireilevaa huuliherpestä.

      • 17+14

        1. Saman viruksen voi tartuttaa itselleenkin eri paikkaan sormien välityksellä. Tartunnan saanut voi saada saman viruksen myös toiselta henkilöltä eri paikkaan. Viruksen olemassaolo voi kuitenkin hieman pienentää riskiä saada se toiseenkin paikkaan ja 1 tyypin virus saattaa hieman suojata 2 tyypin viruksen tarttumiselta. Mutta nämä seikat ovat vielä hieman epäselviä. Herpesvirus eroaa esim. kondyloomasta sillä tavalla, että se kulkeutuu lepovaiheessa kasvojen hermosoluihin. Kun se puhkeaa uudelleen, se kulkee takaisin pinnalle hermokanavia pitkin. Alapään herpes on lepovaiheessa luonnollisesti eri hermosolukkeissa (lantio, nivuset). Siksi virus voi ns. tarttua eri paikkoihin. Huuliherpekselle (HSV1) sopivampi tartuntapaikka on huulessa, ja HSV2:lla alapäässä, minkä johdosta oireet eivät aina ole voimakkaita, kun virus on tarttunut epäsopivammalle alueelle. Sukuelinalueen herpeksistä arviolta 10-15 prosenttia on huuliherpestyyppiä.

        2. Voi oireilla molemmissa päissä, vain toisessa tai ei kummassakaan. Eivät ole toisistaan riippuvaisia.

        3.HSV-2 on useammin vaiheessa, jossa se tarttuu. Huuliherpeskin voi tarttua oireettomana.

        4. Sama kuin kohta 2.

        5. HSV-1 suojaa jonkin verran HSV-2:n tarttumista alapäähän, mutta ei täysin estä sitä. On harvinaista että henkilö, jolla on jo HSV-2 saa HSV-1-viruksen alapäähän eikä HSV-1 tartu alapäästä yhtä helposti eteenpäin kuin HSV-2. HSV-2:n ensioireet saattavat olla yhtä pahoja toisesta tartunnasta huolimatta.


    • Kysymyksiäkysymyksiä

      Tuli mieleen vielä yksi kysymys lisää.. :)
      5. Jos pariskunta, jolla toisella on HSV1 aiheuttama alapääherpes ja toisella HSV2 aiheuttama alapääherpes, harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, voivatko he tartuttaa toisilleen vielä toisenkin tyypin herpeksen alapäähän? Ovatko tartunnan oireet yhtä pahat kun ensimmäinen herpes tartunta?
      Kysyn tätä, koska usein puhutaan että olisi helpompaa löytää kumppani, jos molemmilla olisi herpes. Mutta kuka haluaa ottaa riskin, että toisen tyypin virus olisikin oireiltaan pahempi, tai että herpes oireilisi tuplasti jos kantaisi molemman tyypin virusta elimistössään?

    • dimdidim

      Antavat resistanssia toisilleen. Kakkostyypin kantaja harvemmin saa ykköstyyppiä, toisinpäin tarttuu useasti myös se kakkostyyppi...Oireiluista en tiedä.

    • justin3

      Katsokaas huvikseen sivusto julkkiksista, ketkä tod.näköisesti sairastavat Herpestä , mm Bechamit, Jessica Alba jne...ei lopu elämä ei ;)

    • kaukanakaukana

      Ne ovat kaukana, mitä katsoa julkkiksista

    • cviridagh
    • Anonyymi

      1.Voiko Herpeksen saada jos molemat ovat kokemattomia?

      2.Onko herpes jos on alapäässä (esinahassa pp) rakkuloita? ei ole koskaan oireillut.

      On ollut rakkulat varmaan 7vuotta

      Testeissä en ole käynyt. 2020

    • Anonyymi

      HSV1 ja 2 tulossa "rokote" jopa 5 vuoden päästä. Kaikki riippuu rahoituksesta kuinka nopeasti rokote saadaan markkinoille.

      Alla linkki uutiseen, joka on julkaistu 18.8.2020:

      https://www.eurekalert.org/pub_releases/2020-08/fhcr-ngt081420.php

      Tästä linkistä voi lahjoittaa rahaa tutkimukselle:

      https://secure.fredhutch.org/site/SPageServer?pagename=adf_agiv&experience=august21&s_src=august21&s_subsrc=aegew2108&fh_element=wtglink&utm_creator=rkd&utm_team=philanthropy

      Valitkaa mihin tutkimukseen haluatte rahanne kohdennettavan.

      YouTubesta löytyy Fred Hutch tunnin mittainen seminaari kuinka he tähän pystyivät.

      Tutkikaa asiaa!

    • Anonyymi

      Tilastojen mukaan joka viidennellä suomalaisella on HSV-1 (ns. huuliherpeksenkin aiheuttama virus). Kaikki eivät tosiaan ole niin tietoisia siitä mikä on "herpes". Ärhäkkä HSV-2 on paljon harvinaisempi suomessa.

      Virus voi tarttua minne vain ihmisen ihossa, eli sormeen, silmäluomeen, alapäähän, peppureiän ympärille.

      Tehokkain häätöhoito on Non-Stop Valaciclovir-kuuri (ehdota lääkärille), jota syödään useamman kuukauden ajan. Lääke ei poista virusta elimistöstä, mutta pitää sen kurissa ja elimistö saattaa oppia välttelemään sitä.
      Muut konstit on opetella pysäyttämään stressantunut olo, jos tuntee, että virus on puhkeamassa (tämän oppii ajan kanssa, jos on oppiakseen). Joillain muut ärsykkeet laukaisevat, kuten auringonvalo, tai huulten rohtuminen/vaurioituminen. Näitä tuleekin tietäessään välttää.

      Edellisen kirjoittajan "rokote"
      Ei ole rokotetta tulossa, mutta viimeajan geeniterapia myös tähtää häätöhoitoon, eli koko virusta ei saada pois, mutta se heikennetään, jotta se ei heti puhkeaisi taas kukkaan.

      • Äläpäs levitä väärää tietoa kansalle.
        Hsv 1 löytyy n.80% kansasta ja sitten tämä genitaalipuolen hsv2 löytyy about 20% kansasta.
        Ihan suoraan voi sanoa, että kaikki seksielämänsä aloittaneet ovat tautisia, eli kantavat useampiakin sp-tauteja, kuten herpestä, sekä hpv- viruksia, - elleivät sitten ole eläneet kurinalaisesti tietyn "koodin" mukaisesti, kuten allekirjoittanut.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1605
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1439
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1348
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1334
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      37
      1275
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1218
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe