Saatiin koulussa tehtäväksemme määritellä sana 'uskonto' ja haastatella sen puitteissa ihmisiä. Joten haluaisin nyt teidän määritelmiä uskonnosta. Tiedän, se on laaja alue mutta yksinkertaisesti ja lyhyesti vain: miten sinä määrittelisit sanan 'uskonto´'?
Määrittele uskonto- koulutyö
18
592
Vastaukset
- Opiskelija
Niin mä en nyt halua nettisivuja vaan teidän omia määrittelyjä aiheesta.
- Nasse
Opiskelija kirjoitti:
Niin mä en nyt halua nettisivuja vaan teidän omia määrittelyjä aiheesta.
Uskonnollisten johtajien kannalta:
Uskonto on esisijaisesti vallan väline, tapa hallita ihmisiä ja toissijaisesti ahneuden väline, tapa kerätä rahaa.
Tuo pätee lähes kaikkiin uskontoihin.
Uskovaisten kannalta syyt ovatkin moniselitteisemmät, ne eivät ole koskaan minulle auenneet. Ehkä suurin syy on pelko, rohkeuden puute ottaa vastuu omasta elämästään. - Opiskelija
Nasse kirjoitti:
Uskonto on esisijaisesti vallan väline, tapa hallita ihmisiä ja toissijaisesti ahneuden väline, tapa kerätä rahaa.
Uskovaisten kannalta syyt ovatkin moniselitteisemmät, ne eivät ole koskaan minulle auenneet. Ehkä suurin syy on pelko, rohkeuden puute ottaa vastuu omasta elämästään.Kiitos, vielä kaivataan muidenkin mielipiteitä.
- nikitön?
Nasse kirjoitti:
Uskovaisten kannalta syyt ovatkin moniselitteisemmät, ne eivät ole koskaan minulle auenneet. Ehkä suurin syy on pelko, rohkeuden puute ottaa vastuu omasta elämästään.en nyt kyllä aivan hetimiten yhtyisi mielipiteeseesi siitä, että uskovalla olisi rohkeutta ottaa vastuu omasta elämästä.
mitä ýlipäätään tarkoitat?
ettäkö minäkin, joka elän uskovana elämääni aivan kuin muutkin ikäiseni, olisin jollakin tavoin jäänyt jotakin suurta ja ihmeellistä vaille vain siksi, että olen uskova?
mitä minun tulisi pelätä? - Nasse
nikitön? kirjoitti:
en nyt kyllä aivan hetimiten yhtyisi mielipiteeseesi siitä, että uskovalla olisi rohkeutta ottaa vastuu omasta elämästä.
mitä ýlipäätään tarkoitat?
ettäkö minäkin, joka elän uskovana elämääni aivan kuin muutkin ikäiseni, olisin jollakin tavoin jäänyt jotakin suurta ja ihmeellistä vaille vain siksi, että olen uskova?
mitä minun tulisi pelätä?"en nyt kyllä aivan hetimiten yhtyisi mielipiteeseesi siitä, että uskovalla olisi rohkeutta ottaa vastuu omasta elämästä."
Siis tarkoitin että moni uskoo koska EI ole rohkeutta ottaa vastuuta elämästään :D
Vakavasti ottaen vastaan ja mainitsen muutaman
seikan.
- ryhmässä on helpompaa koska muilta saa tukea ja oma osuus (=vastuu) on pienempi. Hallelujaa!
- usko kuolemanjälkeiseen elämään vähentää nykyhetken merkitystä
- valmis tarina johon uskoa, elämän avaimet on ratkaistu, ei tarvitse itse miettiä (ottaa vastuuta)
-pikkukylän tai sukulaisten/vanhempien uskonnollisesta suuntautumisesta erottautuminen on rankka juttu
Oikeesti mä en jaksa selitellä. Sanottaisko vaikka niin että heseltä on helppo hakea "ateria". Oman päivällisen valmistaminen edellyttää viitsimistä. Toki "palkinto" on erilainen.
Lopuksi vika kysymyksesi:"mitä minun tulisi pelätä?"
Ei mitään, ota rohkeasti askel ulos "kaapista"
Pelkääminen (herran tai helvetin tai jonkun muun) on uskovaisten heiniä. Jätä se heille. - nikitön tode
Nasse kirjoitti:
"en nyt kyllä aivan hetimiten yhtyisi mielipiteeseesi siitä, että uskovalla olisi rohkeutta ottaa vastuu omasta elämästä."
Siis tarkoitin että moni uskoo koska EI ole rohkeutta ottaa vastuuta elämästään :D
Vakavasti ottaen vastaan ja mainitsen muutaman
seikan.
- ryhmässä on helpompaa koska muilta saa tukea ja oma osuus (=vastuu) on pienempi. Hallelujaa!
- usko kuolemanjälkeiseen elämään vähentää nykyhetken merkitystä
- valmis tarina johon uskoa, elämän avaimet on ratkaistu, ei tarvitse itse miettiä (ottaa vastuuta)
-pikkukylän tai sukulaisten/vanhempien uskonnollisesta suuntautumisesta erottautuminen on rankka juttu
Oikeesti mä en jaksa selitellä. Sanottaisko vaikka niin että heseltä on helppo hakea "ateria". Oman päivällisen valmistaminen edellyttää viitsimistä. Toki "palkinto" on erilainen.
Lopuksi vika kysymyksesi:"mitä minun tulisi pelätä?"
Ei mitään, ota rohkeasti askel ulos "kaapista"
Pelkääminen (herran tai helvetin tai jonkun muun) on uskovaisten heiniä. Jätä se heille.onko se nyt niin iso rikos, että turvautuu Jumalaan?
sinunkin ylimielisestä asenteestasi huomaa, että et turvaudu juuri mihinkään muuhun, kuin itseesi.
sitä paitsi se, että luulet perustavasi elämäsi vain omaan vahvuuteesi, on kupla, joka ei puhjetakseen kummaista piikkiä tarvitse. - Jason Dax
nikitön tode kirjoitti:
onko se nyt niin iso rikos, että turvautuu Jumalaan?
sinunkin ylimielisestä asenteestasi huomaa, että et turvaudu juuri mihinkään muuhun, kuin itseesi.
sitä paitsi se, että luulet perustavasi elämäsi vain omaan vahvuuteesi, on kupla, joka ei puhjetakseen kummaista piikkiä tarvitse."sinunkin ylimielisestä asenteestasi huomaa, että et turvaudu juuri mihinkään muuhun, kuin itseesi."
Mistä sinä tiedät, mihin tai kehen hän turvautuu? Keneen hänen tulisi turvautua? Sinuun, pappeihin, kristilliseen kirkkoon, islamiin, juutalaisuuteen, buddhalaisuuteen, hinduismiin, mihin? Mitä hänen on tehtävä saadakseen sinun hyväksyntäsi?
"sitä paitsi se, että luulet perustavasi elämäsi vain omaan vahvuuteesi, on kupla, joka ei puhjetakseen kummaista piikkiä tarvitse."
Sama asia jumalan kanssa. Jumal-käsite on myös kupla, jonka ihminen itse puhkaisee. Jokainen kuolee yksin. Ja kun minä tarkoitan kaikki, minä tarkoitan kaikki. Mitkään jeesukset tai jumalat eivät tuota sääntöä riko. - vastaan jotain
Uskonto on yleiskäsitys asiasta että Jumala jonkun mielestä on olemassa ja siitä kerrotaan. Uskontotunneilla koulussa ei yleensä kukaan tule uskoon vaikka he lukevat uskontoa ja on uskonnon kirja.
Usko elikkä sydämmen uskoinen on ihminen joka uskoo vaikka ei näe. Hän tietää sen syvällä mielessään että Jumala on ja etsii tietä löytää yhteyden Jumalaan. Hän rukoilee Jumalalle rukouksessa, tai Jeesukselle, koska tietää että se rukos menee perille.
Tapauskoinen on niin sanottu käyttäytyjä, joka menee kirkkoon suorittamaan rukoustilanteet ja kaikki siihen liittyvät toimet mutta hänellä ei ole uskoa että rukous menee perille. Se on hänelle vain toimintaa, ja silti hän kutsuu itseään uskovaiseksi.
Hänellä ei ole sellaista sistäistä "hehkua", joka tulee siitä kun uskovainen tietää että häntä rakastetaan ansiottomasti, Jumala rakasti ensin, sitten vasta ihminen. Usko on kaikille armoa, ei sitä kukaan ole ansainnut. Raamatussa sanotaan että sille joka etsii, annetaan, ja kolkuttavalle avataan.
- heimoha
Uskonto on ihmisen yritys, edes jotenkin yrittää selittää Jumalaa, hän on vaikeasti kuvattava henki.
Uskonto selittää ensisijassa Hyvän ja pahan olemusta.
Uskonto selittää kuolemanjälkeistä ihmisen olotilaa.
Uskonto joutuu käyttämää henkisten asioiden kuvaamiseen kuvakieltä, siksi tulkintoja ja uskon suuntia on monia.
Yhtäkaikki, uskonto yrittää vastata tärkeisiin kysymyksiin, ongelman muodostaa vastausten paljous. Mutta, onko se sittenkään ongelma, uskonnot on vaan eri näkökulmia (vain yrityksiä ymmärtää) samaa asiaa, Jumala on kuitenkin vain yksi. - Verna
mutta tuntuisi vähän epäuskottavalta ajatus, että koulussa opettaja olisi antanut oppilaille tehtäväksi kysellä ihmisiltä, miten heistä itse kukin määrittelee jonkin sanan. En ymmärrä, mitä tuollaisella tehtävällä ajettaisiin takaa.
- Larezu
Minulle on tullut sama tehtävä.
- Markus
Marxin aikoihin yläluokalla oli tapana vetää oopiumia, kansa sai tyytyä vähän vaatimattomiin trippeihin. TV:stä tuli mielenkiintoinen dokkari Liettualaisista, joilla on tapana juoda kaikki, "hevosetkin", ja sitten kun ei ole enää mitään tekemistä, niin tapana on vetää itsensä hirteen.
"Olemme hupaisa kansakunta", kommentoi eräs virsiä tienposkessa hammondilla rumpukompin kera soitteleva vanhempi rouvashenkilö. - Jason Dax
Organisoitu katsomus, johon liittyy yleensä pyhyyden ja jumaluuden käsitteet sekä näistä käsitteistä johdettu eettinen säännöstä, rituaalit ja hierarkia.
Öööh...ei nyt heti kättelyssä tule parempaa määritelmää. - Mirka... ....
1. PELKO ON USKONNON PERUSTA. Se on tuntemattoman asian kammoa, joka saa henkisesti epävarman ihmisen kääntymään helposti. Tiede voi auttaa meitä pääsemään tämän raukkamaisen pelon yli, jossa ihmiskunta on elänyt niin monia sukupolvia.
2. USKONNOISSA ESIINTYY PALJON JULMUUKSIA. Esim. uusin paavi kieltää ehkäisyvälineet maailmasta, vaikka ihmismäärä on maailman uhkaavimpia asioita. Kehitysmaissakin syntyy viattomia lapsia joka päivä tuhansia kärsimään ja tekemään hidasta kuolemaa. N.k. uskon aikana, kun ihmiset uskoivat todella kristinuskon kaikkineen, oli olemassa inkvisitio kidutuksineen; miljoonia onnettomia naisia poltettiin noitina; ja jokalajista julmuutta harjoitettiin kaikenlaisia ihmisiä kohtaan uskonnon nimeen.
3. USKONTO ON RIIPPUVUUTTA. Voimakkaana ja riippumattomana oleminen on todelliselle uskovaiselle mahdottomuus. Uskonto ja omavaraisuus ovat keskenään ristiriidassa olevia käsitteitä. Kerran vahvasti uskoon kääntynyt ihminen ei tule tuskinpa koskaan elämässään pääsemään eroon kyseisestä "huumeesta". Uskonto on loppujen lopuksi henkiselle terveydelle hyvinkin vahingollista. Siispä!
4. USKONTO ON HENKINEN SAIRAUS. Esim. Suvaitsevaisuus on persoonallisuuden piirre, jota vakaa uskovainen ei voi mitenkään omata. Asettaessaan ehdottomia jumalan antamia mittapuita, uskonnon täytyy siis saada sinut väheksymään itseäsi ja alentamaan itsesi, kun erehdyt. Jos yksi emotionaalisen terveyden ehdoista on epävarmuuden hyväksyminen, silloin uskonto on ilmeisesti epäterveellisin kuviteltavissa oleva tila. Sillä uskonnon tärkein olemassaolon perusta on mahdollistaa uskominen mystiseen varmuuteen. Uskonnot ovatkin syntyneet ihmisen epävarmuuden johdosta. Tästä kohdasta voisi jatkaa vaikka kuinka kauan, sillä edeltävät jutut ovat otettu suurimmaksi osaksi Albert Ellisin kirjoittamasta lehtisestä "Uskonto henkisenä sairautena".
5. USKONNOT OVAT ERITTÄIN HYVIÄ KEINOJA ALISTAA KANSAA. Esim. Iranissa ja Irakissa kansalaiset ovat omistaneet elämänsä sotimiselle ja vihaamiselle. "pyhät"johtajat ohjaavat kansalaisia, kuin koneita. Ihmiset ovat vakaita uskovaisia ties mille uskonnolle ja luulevat pääsevänsä paratiisiin kuolemansa jälkeen. - Verna
Uskonto tarkoittaa ihmisen suhdetta Jumalaan tai yleensä yli-inhimilliseen, mikä ilmenee luottamuksena, kunnioituksena ja palvontana sekä ( kehittyneissä muodoissa ) myös oppijärjestelminä.
Uskonto on ihmisen käytännöllinen suhde yli-inhimilliseen jumalalliseen valtaan. Uskonto eroaa kaikesta metafysiikasta siinä, että uskonnossa on kysymys eksistenssisuhteesta eikä pelkästään käsitteellisiin ja tietopuolisiin näkökohtiin rajoittuvasta suhteesta jumaluuteen tai jumalalliseen mahtiin.
Minulle kelpaavat uskonnon määritelmiksi nämä Nykysuomen sanakirjan ja Otavan Ison tietosanakirjan selitykset. - 1213
Ihmisten kehittämä oppirakennelma, johon kuuluu "tiedemiehet" (ennen papit), "luonnontieteenmuseot" (ennen kirkot) ja "evoluutioteoria" (ennen esim. raamatun pohjalta rakennettu oppi).
- ajattele entäs jos
Entäpäs jos se oppirakennelma todella tuleekin Jumalasta... ja kaikki tämä...?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295