Jos käsijarruvalo ei pala, kun vetää käsijarrusta - onko se hylkäysperuste katsastukselle?
Tuleeko siitä vain huomautus, jota ei tarvitse tulla takaisin näyttämään että on korjattu????
...on aika pirun vaikeeta alkaa avaamaan mittaristoa ja tunkemaan kädet sinne saamaan vaihdettua semmonen minipolttimo siihen käsijarrun valoon...
Käsijarrun valo ???
20
5623
Vastaukset
- Avenger05
Uskoisin et on vaa huomautus... En oo varma. Itelläni samantapainen ongelma. ABS-valo on rikki..
- Samantapainen
mutta varma hylsy ABS-valosta
- DodgeChallenger
no itselläni ei pala abs-valo... Huomasin vain, että siis KÄSIJARRUN valo ei pala kun vetää käsijarrusta... Onko se ns "pikkuasia", eli tulee vaan kehotus korjata, muttei tarvitse sitä viedä näytettäväksi, että on korjattu??? Ja ei kai se nyt sentään mikään hylkäysperuste ole???
- TraFin
TraFi:n .pdf luettelosta koskien seisontajarrua = käsijarru.
Merkkivalo// Testin yhteydessä// Ei toimi Korjauskehotus// (1)// = eli vähäinen asia, josta tulee vaan korjauskehotus, ei ole hylkäysperuste.- esson asentaja.
Minun autossani ei ole edes seisontavalon merkkivaloa. Ei taatusti vaikuta katsastuksessa millään tavalla.
- ei ne kaikki pelaa
esson asentaja. kirjoitti:
Minun autossani ei ole edes seisontavalon merkkivaloa. Ei taatusti vaikuta katsastuksessa millään tavalla.
Mutta jos on, sitten täytyy toimia. Mutta jos autossa on radio, sen ei tarvitse toimia.
- ilmastointi
ei ne kaikki pelaa kirjoitti:
Mutta jos on, sitten täytyy toimia. Mutta jos autossa on radio, sen ei tarvitse toimia.
Entä ilmastointi? Jos ei puhalla kylmää ollenkaan, tuleeko hylkäys?
- 44456
ilmastointi kirjoitti:
Entä ilmastointi? Jos ei puhalla kylmää ollenkaan, tuleeko hylkäys?
Laitteen tulee puhaltaa ilmaa... ei oteta kantaa että kylmää tai kuumaa
Mutta tuo asia, siinä missä käsijarrun merkkivalo, turvavöiden kunto, varoituskolmio, avaimen poisto auton käydessä, akun kiinnitys ja monet muut asiat. on katsastajasta kiinni tutkintaanko tai ei - Hans K
44456 kirjoitti:
Laitteen tulee puhaltaa ilmaa... ei oteta kantaa että kylmää tai kuumaa
Mutta tuo asia, siinä missä käsijarrun merkkivalo, turvavöiden kunto, varoituskolmio, avaimen poisto auton käydessä, akun kiinnitys ja monet muut asiat. on katsastajasta kiinni tutkintaanko tai eiJuurikin näin. Syitä tähän on useita. Esim. juuri eläkepäiviään odottava
katsastaja ei halua enää paljon sanaharkkaa kenenkään kanssa ja
puuttuu vain aivan ilmeisen selviin vaarallisiin vikoihin. Toinen voi olla
keski-ikäinen työhönsä täysin leipääntänyt katsastaja, jolla ei niinikään
ole mitään motivaatiota kiistellä kenenkään kanssa mistään.
Sitten ovat nämä asemat, jotka aivan suoraan ilmoittavat, että turhista
ei niuhoteta. Käsijarrun merkkivalo, hallintalaitteiden merkkivalot yleensä,
takaturvavyöt, ovien aukeamiset ym. ovat vikoja joihin ei puututa, ellei
sitä joku aivan välttämättä halua.
Kolmas kategoria ovat jobbareiden käyttämät asemat. Jobbari tulee
suoraan sanelemaan katsastajalle mihin puutututaan, mihin ei. Ellei
totella, vaihtaa asemaa kunnes löytää mieleisensä. Yleisesti ottaen
jobbarit hyväksyvät jarru- ja ohjausvikoihin puuttumisen, mutta esim.
tuulilasiin ja renkaisiin ei koskaan. Myyvät sitten hyvällä omatunnolla
leimatun auton eteenpäin.
Trafin arvosteluperusteet kyllä tarjoaisivat hyvän lähtökohdan kaikille
katsastajille, jotta tarkastus olisi joka paikassa suunnilleen samanlainen.
Ei sekään tietenkään täydellinen ole ja siksi siellä onkin laitettu varaus,
että katsastaja saa harkintansa perusteella puuttua myös muihin kuin
lueteltuihin vikoihin, kunhan se menee niiden arvosteluperusteiden
hengessä. Eihän mikään opus voi kaikkia mahdollisia vikoja mainita.
Kysymys ei ole siitä, etteivätkö katsastajat tuntisi arvosteluperusteita
ja autoja. Joku kertakaikkiaan ei viitsi puuttua asioihin ja joku viitsii.
Jälkimmäistä kutsutaan helposti nipottajaksi. Edellistä "asialliseksi".
Tosin jotkut kutsuvat myös "asiallisiksi" katsastajia, jotka eivät puutu
juuri mihinkään. Tietenkin sellainen toiminta lähentelee jo rikollisuutta. - 4565483
Hans K kirjoitti:
Juurikin näin. Syitä tähän on useita. Esim. juuri eläkepäiviään odottava
katsastaja ei halua enää paljon sanaharkkaa kenenkään kanssa ja
puuttuu vain aivan ilmeisen selviin vaarallisiin vikoihin. Toinen voi olla
keski-ikäinen työhönsä täysin leipääntänyt katsastaja, jolla ei niinikään
ole mitään motivaatiota kiistellä kenenkään kanssa mistään.
Sitten ovat nämä asemat, jotka aivan suoraan ilmoittavat, että turhista
ei niuhoteta. Käsijarrun merkkivalo, hallintalaitteiden merkkivalot yleensä,
takaturvavyöt, ovien aukeamiset ym. ovat vikoja joihin ei puututa, ellei
sitä joku aivan välttämättä halua.
Kolmas kategoria ovat jobbareiden käyttämät asemat. Jobbari tulee
suoraan sanelemaan katsastajalle mihin puutututaan, mihin ei. Ellei
totella, vaihtaa asemaa kunnes löytää mieleisensä. Yleisesti ottaen
jobbarit hyväksyvät jarru- ja ohjausvikoihin puuttumisen, mutta esim.
tuulilasiin ja renkaisiin ei koskaan. Myyvät sitten hyvällä omatunnolla
leimatun auton eteenpäin.
Trafin arvosteluperusteet kyllä tarjoaisivat hyvän lähtökohdan kaikille
katsastajille, jotta tarkastus olisi joka paikassa suunnilleen samanlainen.
Ei sekään tietenkään täydellinen ole ja siksi siellä onkin laitettu varaus,
että katsastaja saa harkintansa perusteella puuttua myös muihin kuin
lueteltuihin vikoihin, kunhan se menee niiden arvosteluperusteiden
hengessä. Eihän mikään opus voi kaikkia mahdollisia vikoja mainita.
Kysymys ei ole siitä, etteivätkö katsastajat tuntisi arvosteluperusteita
ja autoja. Joku kertakaikkiaan ei viitsi puuttua asioihin ja joku viitsii.
Jälkimmäistä kutsutaan helposti nipottajaksi. Edellistä "asialliseksi".
Tosin jotkut kutsuvat myös "asiallisiksi" katsastajia, jotka eivät puutu
juuri mihinkään. Tietenkin sellainen toiminta lähentelee jo rikollisuutta.Katsastuksia takana useita kymmeniä
Turvavöiden toiminta etupenkeillä testattu KERRAN
Turvavöiden lukkojen toimintaa ei ikinä
Ohjauslukon toiminta testattu kerran
Avaimen poistaminen auton käydessä... ainakin kerran jätetty testaamatta
Varoituskolmio... Ei katsottu ikinä
Liikennöitsijän nimen, ja liikennelupakilpien puuttuminen... kerran puututtu asiaan
Ajopiirturin toiminta... useita kertoja jätetty tutkimatta
Töötti, kerran ainkin jätetty testaamatta
Käsijarru, kerran ainakin jätetty testaamatta
Runkonumero, jätetty useasti katsomatta
Akun kiinnitys, jätetty useita kertoja testaamatta
Sisäpuhaltimen toiminta... todistettavasti kerran tutkittu
Terävät kulmat auton ulkopuolella. ainakin kerran jätetty huomioimatta
Turvatyynyn merkkivalon toiminta, jätetty useasti huomioimatta
ABS:n toiminta merkkivalon perustella, jätetty usein huomioimatta.
Joku voi jatkaa listaa omien kokemusten perusteella - joukahainen2
4565483 kirjoitti:
Katsastuksia takana useita kymmeniä
Turvavöiden toiminta etupenkeillä testattu KERRAN
Turvavöiden lukkojen toimintaa ei ikinä
Ohjauslukon toiminta testattu kerran
Avaimen poistaminen auton käydessä... ainakin kerran jätetty testaamatta
Varoituskolmio... Ei katsottu ikinä
Liikennöitsijän nimen, ja liikennelupakilpien puuttuminen... kerran puututtu asiaan
Ajopiirturin toiminta... useita kertoja jätetty tutkimatta
Töötti, kerran ainkin jätetty testaamatta
Käsijarru, kerran ainakin jätetty testaamatta
Runkonumero, jätetty useasti katsomatta
Akun kiinnitys, jätetty useita kertoja testaamatta
Sisäpuhaltimen toiminta... todistettavasti kerran tutkittu
Terävät kulmat auton ulkopuolella. ainakin kerran jätetty huomioimatta
Turvatyynyn merkkivalon toiminta, jätetty useasti huomioimatta
ABS:n toiminta merkkivalon perustella, jätetty usein huomioimatta.
Joku voi jatkaa listaa omien kokemusten perusteellaMuuten tuo lista kyllä natsaa mutta paria asiaa en kuitenkaan usko.
Käsijarrun toiminta ja ABS:n toiminta varoitusvalon perusteella ovat jo sellaisia asioita, jotka ainoastaan rikollinen tai mistään piittaamaton katsastaja jättää tarkastamatta. Saattaa olla, että sellaisiakin löytyy. Kuten yhteiskunnan kaikista portaista. Olisi esimiesten tehtävä ojentaa näitä mätämunia, mutta kellä löytyy siihen ballsia.
Mätämunien takia on kaikki tarkastus- tai valvontatehtäviä suorittavat henkilöt leimattu. Katsastus- Tulli- Poliisi- Sotilaspoliisi- , ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onneksi meillä Suomessa ei tämä asia ole koskaan paisunut kovin suureksi. Kaikkihan tietävät, että esim. Venäjällä miltei koko vastaava on mätämunia. Suomesta on sentään aina löytynyt myös suoraryhtisiä ihmisiä, jotka hoitavat velvollisuutensa. - 45464465451518894561
joukahainen2 kirjoitti:
Muuten tuo lista kyllä natsaa mutta paria asiaa en kuitenkaan usko.
Käsijarrun toiminta ja ABS:n toiminta varoitusvalon perusteella ovat jo sellaisia asioita, jotka ainoastaan rikollinen tai mistään piittaamaton katsastaja jättää tarkastamatta. Saattaa olla, että sellaisiakin löytyy. Kuten yhteiskunnan kaikista portaista. Olisi esimiesten tehtävä ojentaa näitä mätämunia, mutta kellä löytyy siihen ballsia.
Mätämunien takia on kaikki tarkastus- tai valvontatehtäviä suorittavat henkilöt leimattu. Katsastus- Tulli- Poliisi- Sotilaspoliisi- , ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Onneksi meillä Suomessa ei tämä asia ole koskaan paisunut kovin suureksi. Kaikkihan tietävät, että esim. Venäjällä miltei koko vastaava on mätämunia. Suomesta on sentään aina löytynyt myös suoraryhtisiä ihmisiä, jotka hoitavat velvollisuutensa.Käsijarru jätettiin testaamatta Fiat Ducatosta... Siinä käsijarrukahva on vasemmalla, ja toimii on/off periaatteella
ja varoitusvalot jäivät testaamatta vanhasta mersun pakusta, missä ne on harvinaisuuksia molemmat - kake.
4565483 kirjoitti:
Katsastuksia takana useita kymmeniä
Turvavöiden toiminta etupenkeillä testattu KERRAN
Turvavöiden lukkojen toimintaa ei ikinä
Ohjauslukon toiminta testattu kerran
Avaimen poistaminen auton käydessä... ainakin kerran jätetty testaamatta
Varoituskolmio... Ei katsottu ikinä
Liikennöitsijän nimen, ja liikennelupakilpien puuttuminen... kerran puututtu asiaan
Ajopiirturin toiminta... useita kertoja jätetty tutkimatta
Töötti, kerran ainkin jätetty testaamatta
Käsijarru, kerran ainakin jätetty testaamatta
Runkonumero, jätetty useasti katsomatta
Akun kiinnitys, jätetty useita kertoja testaamatta
Sisäpuhaltimen toiminta... todistettavasti kerran tutkittu
Terävät kulmat auton ulkopuolella. ainakin kerran jätetty huomioimatta
Turvatyynyn merkkivalon toiminta, jätetty useasti huomioimatta
ABS:n toiminta merkkivalon perustella, jätetty usein huomioimatta.
Joku voi jatkaa listaa omien kokemusten perusteellaKiki on taas vauhdissa.
- mek.32
4565483 kirjoitti:
Katsastuksia takana useita kymmeniä
Turvavöiden toiminta etupenkeillä testattu KERRAN
Turvavöiden lukkojen toimintaa ei ikinä
Ohjauslukon toiminta testattu kerran
Avaimen poistaminen auton käydessä... ainakin kerran jätetty testaamatta
Varoituskolmio... Ei katsottu ikinä
Liikennöitsijän nimen, ja liikennelupakilpien puuttuminen... kerran puututtu asiaan
Ajopiirturin toiminta... useita kertoja jätetty tutkimatta
Töötti, kerran ainkin jätetty testaamatta
Käsijarru, kerran ainakin jätetty testaamatta
Runkonumero, jätetty useasti katsomatta
Akun kiinnitys, jätetty useita kertoja testaamatta
Sisäpuhaltimen toiminta... todistettavasti kerran tutkittu
Terävät kulmat auton ulkopuolella. ainakin kerran jätetty huomioimatta
Turvatyynyn merkkivalon toiminta, jätetty useasti huomioimatta
ABS:n toiminta merkkivalon perustella, jätetty usein huomioimatta.
Joku voi jatkaa listaa omien kokemusten perusteellaAjopiirturi kyttääminen ei kiinnosta katsastusmiestä (ei vaikuta liikenneturvallisuuteen)
SE kuuluu poliisille ja työsuojelupiirille.
Nopeudenrajoitin on asia erikseen. - Zotzi
Hans K kirjoitti:
Juurikin näin. Syitä tähän on useita. Esim. juuri eläkepäiviään odottava
katsastaja ei halua enää paljon sanaharkkaa kenenkään kanssa ja
puuttuu vain aivan ilmeisen selviin vaarallisiin vikoihin. Toinen voi olla
keski-ikäinen työhönsä täysin leipääntänyt katsastaja, jolla ei niinikään
ole mitään motivaatiota kiistellä kenenkään kanssa mistään.
Sitten ovat nämä asemat, jotka aivan suoraan ilmoittavat, että turhista
ei niuhoteta. Käsijarrun merkkivalo, hallintalaitteiden merkkivalot yleensä,
takaturvavyöt, ovien aukeamiset ym. ovat vikoja joihin ei puututa, ellei
sitä joku aivan välttämättä halua.
Kolmas kategoria ovat jobbareiden käyttämät asemat. Jobbari tulee
suoraan sanelemaan katsastajalle mihin puutututaan, mihin ei. Ellei
totella, vaihtaa asemaa kunnes löytää mieleisensä. Yleisesti ottaen
jobbarit hyväksyvät jarru- ja ohjausvikoihin puuttumisen, mutta esim.
tuulilasiin ja renkaisiin ei koskaan. Myyvät sitten hyvällä omatunnolla
leimatun auton eteenpäin.
Trafin arvosteluperusteet kyllä tarjoaisivat hyvän lähtökohdan kaikille
katsastajille, jotta tarkastus olisi joka paikassa suunnilleen samanlainen.
Ei sekään tietenkään täydellinen ole ja siksi siellä onkin laitettu varaus,
että katsastaja saa harkintansa perusteella puuttua myös muihin kuin
lueteltuihin vikoihin, kunhan se menee niiden arvosteluperusteiden
hengessä. Eihän mikään opus voi kaikkia mahdollisia vikoja mainita.
Kysymys ei ole siitä, etteivätkö katsastajat tuntisi arvosteluperusteita
ja autoja. Joku kertakaikkiaan ei viitsi puuttua asioihin ja joku viitsii.
Jälkimmäistä kutsutaan helposti nipottajaksi. Edellistä "asialliseksi".
Tosin jotkut kutsuvat myös "asiallisiksi" katsastajia, jotka eivät puutu
juuri mihinkään. Tietenkin sellainen toiminta lähentelee jo rikollisuutta.Pidin aikaisemmin käsijarrun merkkivaloa täysin turhana kapistuksena. Kun sitten kerran lähdin ajamaan isohkolla pikkubussilla huoltoaseman pihalta täydellä "kuormalla" n. 80 km maantieajon jälkeen painoin ensimmäisen kerran jarrua, ristelystä lähestyttäessä, painoin polkimen saman tein lattiaa vasten. Sain auton onneksi jarrua pumppaamalla pysähtymään. Syynä jarrun toimintahäiriöön oli se, että edellinen kuski oli vetänyt käsijarrun hyvin kevyesti päälle, enkä huomannut sitä ajosta, eikä merkkivalo toiminut. Näin pääsivät jarrunesteet kiehahtamaan.
Enää en pidä käsijarruvaloon(kaan) toimimattomuuteen puuttumista turhana nipotuksena. - Kiki hoi
4565483 kirjoitti:
Katsastuksia takana useita kymmeniä
Turvavöiden toiminta etupenkeillä testattu KERRAN
Turvavöiden lukkojen toimintaa ei ikinä
Ohjauslukon toiminta testattu kerran
Avaimen poistaminen auton käydessä... ainakin kerran jätetty testaamatta
Varoituskolmio... Ei katsottu ikinä
Liikennöitsijän nimen, ja liikennelupakilpien puuttuminen... kerran puututtu asiaan
Ajopiirturin toiminta... useita kertoja jätetty tutkimatta
Töötti, kerran ainkin jätetty testaamatta
Käsijarru, kerran ainakin jätetty testaamatta
Runkonumero, jätetty useasti katsomatta
Akun kiinnitys, jätetty useita kertoja testaamatta
Sisäpuhaltimen toiminta... todistettavasti kerran tutkittu
Terävät kulmat auton ulkopuolella. ainakin kerran jätetty huomioimatta
Turvatyynyn merkkivalon toiminta, jätetty useasti huomioimatta
ABS:n toiminta merkkivalon perustella, jätetty usein huomioimatta.
Joku voi jatkaa listaa omien kokemusten perusteellaKäki, eikun Kiki taas kukkuu!
- TPLs
Kiki hoi kirjoitti:
Käki, eikun Kiki taas kukkuu!
Voistiko kirjoittaa asiallisia/sisällöisiä viestejä
Jos ei ole sanottavaa, pysy hiljaa - n. 3000 autoa vuodessa
4565483 kirjoitti:
Katsastuksia takana useita kymmeniä
Turvavöiden toiminta etupenkeillä testattu KERRAN
Turvavöiden lukkojen toimintaa ei ikinä
Ohjauslukon toiminta testattu kerran
Avaimen poistaminen auton käydessä... ainakin kerran jätetty testaamatta
Varoituskolmio... Ei katsottu ikinä
Liikennöitsijän nimen, ja liikennelupakilpien puuttuminen... kerran puututtu asiaan
Ajopiirturin toiminta... useita kertoja jätetty tutkimatta
Töötti, kerran ainkin jätetty testaamatta
Käsijarru, kerran ainakin jätetty testaamatta
Runkonumero, jätetty useasti katsomatta
Akun kiinnitys, jätetty useita kertoja testaamatta
Sisäpuhaltimen toiminta... todistettavasti kerran tutkittu
Terävät kulmat auton ulkopuolella. ainakin kerran jätetty huomioimatta
Turvatyynyn merkkivalon toiminta, jätetty useasti huomioimatta
ABS:n toiminta merkkivalon perustella, jätetty usein huomioimatta.
Joku voi jatkaa listaa omien kokemusten perusteellaVoin väittää että tarkistan kaikki nuo asiat joka autosta. Katsastaja vain tekee sen niin nopeasti ja rutiinilla, et sitä ei vain tavallinen kadun tallaaja huomaa
- 556564655
n. 3000 autoa vuodessa kirjoitti:
Voin väittää että tarkistan kaikki nuo asiat joka autosta. Katsastaja vain tekee sen niin nopeasti ja rutiinilla, et sitä ei vain tavallinen kadun tallaaja huomaa
Ja ihan "piruuttaan" jättää huomauttamatta noista asioista :)
- K.atsastaja.
"mek.32", ei se kyllä ihan noinkaan mene. Jos piirturille on ASENNUSpakko, on sen siellä oltava paikoillaan. Jos ajoneuvo on luvanvaraisessa käytössä, piirturin kalibrointi tarkistetaan esim. asiaan kuuluvasta tarrasta.
Katsastukseen kuuluu paljon asioita, joita tarkistetaan vaikka eivät vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen, näitä asioita ovat esim. päästömittaus ja verojen/vakuutusmaksujen tarkistus!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854608
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺874444Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433789Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173722Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403007Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102864En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212731IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392203Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581778Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1221356