Kaupungin hyvät ja huonot puolet

Sanna

Kaunis kiitos niille, jotka vastaavat minun viestiini ASIALLISESTI.

Kysymykseni on: mitkä ovat Helsingin hyvät ja mitkä huonot puolet? Ja myös onko se asumisen kannalta kokemuksen arvoinen paikka?

Ja en kaipaa törkyviestejä tms vaan rehellisiä kirjoituksia.

25

9665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • virtane

      onko vesi hyvää vai ei

    • Make

      Ei hirveesti tuu huonoja puolia mieleen. Asunnot ovat kalliita, kuten vuokratkin, mutta ei mulla ainakaan ole mitään valittamista. En osaa kuvitella asuvani missään muualla. Kaikkeenhan tietysti tottuu, mutta saletisti ahdistuisin jossain 10 000 asukkaan kylässä, jossa kaikki tuntee toisensa. Kai jossain Tampereella voisi viihtyä ihan hyvin, mutta voisinko kotiutua sinne, en tiedä. lähti näköjään menemään asian viereen...

      Mut siihen sun kysymykseen ei oo ihan helppoa vastausta, koska plussat ja miinukset ovat jokaisen omakohtaisia asioita enimmäkseen. Kuka tykkää mistäkin.

    • Hyvää ja huonoa

      Hyviä puolia:

      - varsin hyvät kulkuyhteydet
      - halvat hinnat, paitsi vuokrassa
      - kaikki "lähellä"
      - voi helposti "kadota" jos ei halua toisten tietävän missä on
      - meren läheisyys
      - Suomenlinna
      - "Keskuspuisto" = hyvät ulkoilu mahdollisuudet
      - hevos- ja polkupyöräpoliisit!


      Huonoja puolia:

      - häiriköt
      - välinpitämättömyys lähimmäisistä
      - aika saastunut ilma
      - vesi ei ole kovin hyvän makuista
      - liika melu
      - ei oteta toisia huomioon esim. naapureita
      - näennäisesti kaukana muusta Suomesta
      - täällä ihmiset eivät ymmärrä, että kehä teiden ulkopuolellakin on elämää
      - liikaa biletystä ja muuta pintaliitoa

      • Tsehovin Juupaseipäs

        kaupunki sopivan kokoinen ihmisen käsitettäväksi
        riittävästi palveluita
        ainakin vielä loistava julkinen liikenne
        hyvät kirjastopalvelut
        paljon vehreyttä
        vaihteleva arkkitehtuuri
        paljon mukavia ihmisiä
        ei liikaa turisteja
        suokki
        siisti
        hyvät pyöräreitit
        museoita, puutarhoja, leffateattereita jne
        riittämiin.
        turvallinen
        helsingin poliisit suht mukavia tyyppejä
        orastava monikulttuurisuus

        - liikaa yksityisautoilua
        - kokoomusvetoinen kaupunginhallinto
        - keskustaa äänestävät kaupunkilaiset
        - viikonloppuna keskustassa liikaa ördääviä
        teinejä ja keski-ikäisiä
        - naurettava hintataso (varsinkin asunnoissa)
        - julkisissa tunkevat ihmiset jtka eivät osaa
        odottaa että pois jäävät pääsee ulos

        Tuossa noin nopsasti ajateltuna.

        Selitykset turvattomuudesta, välinpitämättömyydestä ja veden huonosta mausta on kyllä aika outoja. Itselläni ei ole neljännesvuosisadan aikana ollut minkäänlaisia ongelmia kenenkään kanssa. Lähinnä kai siksi etten ole käynyt kenellekään aukomaan päätäni väärässä paikassa. Ilman provokaatiota tapahtuva väkivalta on todella harvinaista.
        Itse myöskin menen aina auttamaan jos jollakin on joku hätä tai muuten näyttää olevan avun tarpeessa. Olen ottanut mm. tavakseni ohjata eksyneet turistit ihan henkilökohtaisesti sinne minne ovat menossa jos paikka ei ole ihan vastakkaisessa suunnassa kuin minne olen itse matkalla ja on vähän aikaa käyttää.
        Ja veden makukin on ollut tosi hyvä kaikissa asuinpaikoissani. Eikös NYT-liitteessä ollut männävuonna sokkotesti jossa verrattiin kaupallisia pullovesiä ja mukana oli myös Stadin vesijohtovesi. Arvatkaa mikä vesistä voitti :)


      • Päijänteestä!
        Tsehovin Juupaseipäs kirjoitti:

        kaupunki sopivan kokoinen ihmisen käsitettäväksi
        riittävästi palveluita
        ainakin vielä loistava julkinen liikenne
        hyvät kirjastopalvelut
        paljon vehreyttä
        vaihteleva arkkitehtuuri
        paljon mukavia ihmisiä
        ei liikaa turisteja
        suokki
        siisti
        hyvät pyöräreitit
        museoita, puutarhoja, leffateattereita jne
        riittämiin.
        turvallinen
        helsingin poliisit suht mukavia tyyppejä
        orastava monikulttuurisuus

        - liikaa yksityisautoilua
        - kokoomusvetoinen kaupunginhallinto
        - keskustaa äänestävät kaupunkilaiset
        - viikonloppuna keskustassa liikaa ördääviä
        teinejä ja keski-ikäisiä
        - naurettava hintataso (varsinkin asunnoissa)
        - julkisissa tunkevat ihmiset jtka eivät osaa
        odottaa että pois jäävät pääsee ulos

        Tuossa noin nopsasti ajateltuna.

        Selitykset turvattomuudesta, välinpitämättömyydestä ja veden huonosta mausta on kyllä aika outoja. Itselläni ei ole neljännesvuosisadan aikana ollut minkäänlaisia ongelmia kenenkään kanssa. Lähinnä kai siksi etten ole käynyt kenellekään aukomaan päätäni väärässä paikassa. Ilman provokaatiota tapahtuva väkivalta on todella harvinaista.
        Itse myöskin menen aina auttamaan jos jollakin on joku hätä tai muuten näyttää olevan avun tarpeessa. Olen ottanut mm. tavakseni ohjata eksyneet turistit ihan henkilökohtaisesti sinne minne ovat menossa jos paikka ei ole ihan vastakkaisessa suunnassa kuin minne olen itse matkalla ja on vähän aikaa käyttää.
        Ja veden makukin on ollut tosi hyvä kaikissa asuinpaikoissani. Eikös NYT-liitteessä ollut männävuonna sokkotesti jossa verrattiin kaupallisia pullovesiä ja mukana oli myös Stadin vesijohtovesi. Arvatkaa mikä vesistä voitti :)

        Se on fakta. Ja hyvää vettä onkin.


    • Kallion Kundi

      Plussat:
      Sporat ja muutenkin hyvät liikenneyhteydet
      Julkiset Palvelut
      Paljon baareja,ravintoloita
      Kallio
      Erillaiset tapahtumat
      Autoton päivä(saisi olla useemmin)
      Paljon puistoja

      Miinukset
      -Keskustan autosuharit
      -Pelko liikkua kaupungilla öisin
      -Huumehörhöt
      -HKL:n lakko
      -Kolmen Sepän patsaan liepeillä olevat panhuilistit

      • Tuuba

        Heh heh, noi panhuilistit ovat jo legendaarisia.Lopettaisivat huipulla :).


      • ex-asukki

        noi ihme kilkuttelijat joka kulmilla alkoi jo v-tuttaa..


      • Jenni
        Tuuba kirjoitti:

        Heh heh, noi panhuilistit ovat jo legendaarisia.Lopettaisivat huipulla :).

        Joo ja ne intiaanit stokkan edessä...kaikki ne on jo nähty ja kuultu niin miljoonan kertaan!!


    • Sanna

      Onko yöllä turvallista liikkua yksin? Esim kun lähtee baarista himaan yksin. Olen hieman alle parikymppinen nainen.

      Millä Helsingin kaupunginosilla on ns. huono maine, mihin ei ainakaan vapaaehtoisesti kannata muuttaa?

      • Kallion Kundi

        Helsingin yössä ei kännissä kannata yksin paljonkaan liikkua ja varsinkin jos on nainen...

        Mut kerran ryöstettiin Hakaniemen torilla. Lompsan ja kännykän veivät mutta sain kuitenkin molemmat takaisin poliisilaitokselta!


      • Malmarin Manta
        Kallion Kundi kirjoitti:

        Helsingin yössä ei kännissä kannata yksin paljonkaan liikkua ja varsinkin jos on nainen...

        Mut kerran ryöstettiin Hakaniemen torilla. Lompsan ja kännykän veivät mutta sain kuitenkin molemmat takaisin poliisilaitokselta!

        pelännyt Stadin yössä kulkiessani, en Rööperissä enkä Kalliossa
        Ehkä nykyisin olen tullut tarkkaavaisemmaksi huumehörhöjen suhteen. Edelleen dallaan yönpimeydessä periferiaan päin.


    • mielipide

      kulttuuritarjonta
      baaritarjonta
      arkkitehtuuri
      julkinen liikenne
      shoppailu,erikoisliikkeet
      anonyymisyys, sekoittuu massaan
      suvaitsevainen kaupunki

      - ruuhkat
      - ihmispaljous
      - pelko liikkua öisin
      - epämääräiset hiipparit
      - teennäinen helsinkiläisyys
      jne...

    • Tsehovin Tilastokäyrä

      Kovasti vaikuttaa vaaralliselta kaupungilta tämä meidän Helsinki. Kuinkas moni vastanneista on oikeasti joutunut väkivallan uhriksi liikkuessaan kaupungilla? Kuinka montaa on uhattu väkivallalla? Entäs kuinka moni on pelännyt joutuvansa pahoinpidellyksi?

      (Huom. Väkivallalla uhkaamiseksi ei lasketa jos on kuullut jonkun deekun julistavan tappavansa kaikki. Vain todelliset uhkailutilanteet käyvät)

      • Nuori nainen

        Minä olen joutunut. Vieläpä törkeän pahoinpitelyn kohteeksi keskellä päivää (noin klo 13.00), enkä taatusti tehnyt itse asian eteen yhtään mitään. Ja pahoinpitelijä ei ollut spurgu eikä narkkari, vaan aivan selvin päin. Satuinkohan minä sitten olemaan väärään aikaan väärässä paikassa? En tuntenut tekijää, enkä muuten tunne vieläkään. Tiedän kyllä, poliisin antaman tiedon mukaan, hänen nimensä, mutta en voi siis väittää tuntevani häntä. Ei pidä väittää urbaanilegendaksi (joksi tätä kohta väität), jos ei tiedä, eikä satu menemään sinun mielesi mukaan. Helsinki on kaupunki siinä missä muutkin ja täälläkin tapahtuu väkivaltaa. Voin lohduttaa sinua, minä en siltikään pelkää liikkua edelleenkään täällä. En edes yöllä. Olen liikkunut kaupungilla yöllä jopa asemanseudulla saati Hakaniemessä, Aleksilla, jne.


      • pelottaa

        Jos olet nainen ja joudut liikkumaan yön hämärissä Helsingissä niin se on eri asia kuin miehenä siellä menet.


      • Nainen minäkin
        pelottaa kirjoitti:

        Jos olet nainen ja joudut liikkumaan yön hämärissä Helsingissä niin se on eri asia kuin miehenä siellä menet.

        Miesten on helppo puhua! Jos he olisivat naisen asemassa, he eivät lässyttäisi tuolla tavalla.


      • Tsehovin Gaussinkäyrä

        Ennenkuin keskustelu menee nimittelemisen asteelle kerrottakoon hieman tilastotietoja:

        Kansainvälisessä vertailussa Helsinki näyttäytyy Euroopan turvallisimpien pääkaupunkien kärkipäässä. Koko vuodelle jaettuna Helsingissä tapahtuu 3 pahoinpitelyä päivässä, mutta valtaosa pahoinpitelyistä sijoittuu viikonloppuöiden ja suurten kansanjuhlien yhteyteen. Esim. vappuna ja taiteidenyönä tilastoon ilmestyy piikki.

        Monet pitävät ongelma-alueena Rautatieasemaa ja Asematunnelia, mutta tilastot näyttävät, että suurin osa pahoinpitelyistä osuu Esplanadin ja Aseman väliselle kaistaleelle sekä Linja-autoaseman seudulle.

        Turvattomuutta kokevat eniten naiset, mutta tilastojen mukaan useimmin väkivallan uhriksi joutuu 14-24 vuotias mies. Toinen riskiryhmä ovat keski-ikäiset miehet. Uhri on useimmiten humalassa. Poliisin raporttien mukaan pahoinpitelytilanteet johtuvat useimmiten riidoista esim. nakkikioskin edessä tai taksijonossa. Provosoimaton väkivalta on hyvin harvinaista.

        Pahoinpitelyjen kokonaismäärä Helsingissä on laskenut 90-luvulta tultaessa. Samaan aikaan pahoinpitelyistä ja väkivaltaongelmista uutisoiminen on lisääntynyt dramaattisesti. Tästä voidaan päätellä johtuvan tilastot, jotka kertovat turvattomuuden lisääntyneen.
        Tilastollisesti katuväkivaltaa huomattavasti suurempi ongelma on laman aikana lisääntynyt perheväkivalta.

        Tässä vähän tietoja keskustelun pohjaksi. Tarkoitukseni ei ole vähätellä niiden kohtaloa jotka ovat väkivallan uhriksi joutuneet vaan tuoda hieman asiatietoa mutun tilalle.

        Lähteet:
        Helsingin Sanomat
        Tilastollinen vuosikirja 2002
        Helsingin Kaupungin Turvallisuustrategia
        STAKES
        MOT - Väkivallasta


      • Tsehovin Umpilisäke
        Tsehovin Gaussinkäyrä kirjoitti:

        Ennenkuin keskustelu menee nimittelemisen asteelle kerrottakoon hieman tilastotietoja:

        Kansainvälisessä vertailussa Helsinki näyttäytyy Euroopan turvallisimpien pääkaupunkien kärkipäässä. Koko vuodelle jaettuna Helsingissä tapahtuu 3 pahoinpitelyä päivässä, mutta valtaosa pahoinpitelyistä sijoittuu viikonloppuöiden ja suurten kansanjuhlien yhteyteen. Esim. vappuna ja taiteidenyönä tilastoon ilmestyy piikki.

        Monet pitävät ongelma-alueena Rautatieasemaa ja Asematunnelia, mutta tilastot näyttävät, että suurin osa pahoinpitelyistä osuu Esplanadin ja Aseman väliselle kaistaleelle sekä Linja-autoaseman seudulle.

        Turvattomuutta kokevat eniten naiset, mutta tilastojen mukaan useimmin väkivallan uhriksi joutuu 14-24 vuotias mies. Toinen riskiryhmä ovat keski-ikäiset miehet. Uhri on useimmiten humalassa. Poliisin raporttien mukaan pahoinpitelytilanteet johtuvat useimmiten riidoista esim. nakkikioskin edessä tai taksijonossa. Provosoimaton väkivalta on hyvin harvinaista.

        Pahoinpitelyjen kokonaismäärä Helsingissä on laskenut 90-luvulta tultaessa. Samaan aikaan pahoinpitelyistä ja väkivaltaongelmista uutisoiminen on lisääntynyt dramaattisesti. Tästä voidaan päätellä johtuvan tilastot, jotka kertovat turvattomuuden lisääntyneen.
        Tilastollisesti katuväkivaltaa huomattavasti suurempi ongelma on laman aikana lisääntynyt perheväkivalta.

        Tässä vähän tietoja keskustelun pohjaksi. Tarkoitukseni ei ole vähätellä niiden kohtaloa jotka ovat väkivallan uhriksi joutuneet vaan tuoda hieman asiatietoa mutun tilalle.

        Lähteet:
        Helsingin Sanomat
        Tilastollinen vuosikirja 2002
        Helsingin Kaupungin Turvallisuustrategia
        STAKES
        MOT - Väkivallasta

        Ilmeisesti oikea keskustelu aiheesta ei sitten kiinnostanutkaan loppujenlopuksi? Drive by- argumentointia?


    • Sanna

      Eli uskaltaako siellä liikkua ollenkaan ilta kuuden jälkeen, jos sitä ennenkään?

      Kuulostaa jo niin vaaralliselta paikalta, että taidan muuttaa suunnitelmia. Huh huh...:)

      Eikö siellä voi yhtään käydä baareissa/diskossa kun ei sen jälkeen kotiin uskalla mennä? Ja varsinkaan kännissä. Vai onko se joka kerta taksireissu? Kyllä se elämä tulee kalliiksi.

      Mikä siinä sitten on, että jopa päivällä käydään syyttä ihmisten kimppuun? Ja miksi ne kaikki ovat majoittuneet Helsinkiin.

      • hhhfhgfgdhd

        Ei täällä mitään pelkoa ole, mä oon tämmöne rääpäle eikä kukaan oo kimppuun hyökänny vaikka yöllä tulee usein liikuttua.

        Varsinkin noi huumehörhöjutut tuntuu olevan vähän legendaa, jos joku niin känniläinen tulee haastamaan riitaa.

        helsinki on ainut "suur" kaupunki suomessa. suurkaupungeissa ihmisiä on joka junaan.

        Toista se on kuulkaas kun lähdette oikeaan isoon kaupunkiin.


      • gftrdgdf
        hhhfhgfgdhd kirjoitti:

        Ei täällä mitään pelkoa ole, mä oon tämmöne rääpäle eikä kukaan oo kimppuun hyökänny vaikka yöllä tulee usein liikuttua.

        Varsinkin noi huumehörhöjutut tuntuu olevan vähän legendaa, jos joku niin känniläinen tulee haastamaan riitaa.

        helsinki on ainut "suur" kaupunki suomessa. suurkaupungeissa ihmisiä on joka junaan.

        Toista se on kuulkaas kun lähdette oikeaan isoon kaupunkiin.

        unohdin pistää edelliseen viestiin noita huonomaineisia kaupunginosia. sen osaan sanoa, että itä-stadi on levottomampaa kuin muu.
        pohjoisessa(missä asustelen) on kaikkein leppoisinta.


      • Tsehov Ite
        gftrdgdf kirjoitti:

        unohdin pistää edelliseen viestiin noita huonomaineisia kaupunginosia. sen osaan sanoa, että itä-stadi on levottomampaa kuin muu.
        pohjoisessa(missä asustelen) on kaikkein leppoisinta.

        Itä-Helsingin levottomuudestakin 60% on urbaania legendaa.


      • Helsinkiläinen

        Kimppuun käydään maaseudullakin, muista vain Kyllikki Saarta... Kaupungissa on kyllä mahdollisuuksia selvitä hengissäkin ahdistelijoilta, sillä ihmisiä, eli näkeviä silmäpareja on paljon, samoin katuvalaistus on runsasta ja valvontakameroitakin kaikkialla. Niille, jotka eniten Helsingissä pelkäävät, ei yleensä tapahdu koskaan mitään. Todellinen väkivalta tapahtuu tavallisesti neljän seinän sisällä, vieläpä niin, että tekijä ja uhri tuntevat toisensa. Kuulostaako tutulta? Tämä inhimillinen seikka toimii niin Helsingissä kuin muuallakin.

        Taksilla kannattaa mennä, jos kävellä ei jaksa tai raitiovaunut, bussit tai metro eivät enää kulje. Itse en taksiin tuhlaa. Maaseudulla ja haja-asutusalueella tässäkin kysymyksessä vaihtoehdot ovat vähissä.

        Enpä ole sitä tavannut, että päivällä käytäisiin syyttä ihmisten kimppuun. Tietysti 550 000 ihmistä Helsingissä on iso joukko, ja kun naapurikaupunkien 300 000 vielä luetaan tähän päälle, niin mahtunee siihen muutama häirikkökin. Prosentteina tuskin sen häiriintyneempi Helsinki on kuin joku muukaan paikka.


      • Nenäpää
        Helsinkiläinen kirjoitti:

        Kimppuun käydään maaseudullakin, muista vain Kyllikki Saarta... Kaupungissa on kyllä mahdollisuuksia selvitä hengissäkin ahdistelijoilta, sillä ihmisiä, eli näkeviä silmäpareja on paljon, samoin katuvalaistus on runsasta ja valvontakameroitakin kaikkialla. Niille, jotka eniten Helsingissä pelkäävät, ei yleensä tapahdu koskaan mitään. Todellinen väkivalta tapahtuu tavallisesti neljän seinän sisällä, vieläpä niin, että tekijä ja uhri tuntevat toisensa. Kuulostaako tutulta? Tämä inhimillinen seikka toimii niin Helsingissä kuin muuallakin.

        Taksilla kannattaa mennä, jos kävellä ei jaksa tai raitiovaunut, bussit tai metro eivät enää kulje. Itse en taksiin tuhlaa. Maaseudulla ja haja-asutusalueella tässäkin kysymyksessä vaihtoehdot ovat vähissä.

        Enpä ole sitä tavannut, että päivällä käytäisiin syyttä ihmisten kimppuun. Tietysti 550 000 ihmistä Helsingissä on iso joukko, ja kun naapurikaupunkien 300 000 vielä luetaan tähän päälle, niin mahtunee siihen muutama häirikkökin. Prosentteina tuskin sen häiriintyneempi Helsinki on kuin joku muukaan paikka.

        Hyst. APU-lehdessä luki että Helsinki on tosi vaarallinen. Älä kyseenalaista virallista huhua. Minua ainakin pelottaa kovasti kävellä kaupungilla kaikkina vuodenaikoina. Ties vaikka joku tulisi puhumaan tai muuta kauheaa. Itä-Helsinki on kaikkein pahin paikka. Ihan kauhea. En ole edes koskaan käynyt siellä mutta olen nähnyt elokuvan 'Täältä tullaan elämä', sekä kuullut monta luotettavaa huhua aiheesta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe