5v:n keskittyminen..

mikäon?

5v poika tuntuu keskittyvän enemmän siihen mitä ympärillä tapahtuu kuin siihen mitä juuri sillä hetkellä on tekemässä..esim. poika keittiössä, minä viereisessä huoneessa. poika leikkii legoilla , puhua pulputtaa kokoajan itsekseen (selostaa), minä sanon miehelle jotain(vaikka hiljaakin), poika saattaa kommentoida asiaan jotain vaikka asia ei hänelle kuuluiskaan. Hoidossa esim. leikkii toisessa huoneessa kun toiset, mutta selostaa kokoajan mitä toisessa huoneessa tapahtuu, vaikka luulis keskittyvän omiin juttuihinsa..en tiedä ymmärsikö nyt kukaan mutta onkohan tämä kuinka normia??

6

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvola tietää

      Kannattaa kysyä neuvolasta.

      Annathan kunnon ruokaa.

      Omega 3 rasvahappoja
      D-vitamiinia

      jne...

      Jotta aivot saavat riittävää ravintoa.

    • aspergerin äiti

      Minun pojalla todettu aspergerin oireyhtymä. hän oli pienenä juurikin tuollainen, että kommentoi asioita, vaikka näytti sille, ettei kuuntele, tai oli eri huoneessakin, palatti joitain mainoksia ulkoa ja jopa joskus jotain uutisjuttuja kyseli, vaikkei uutisia seurannut samassa huoneessa. Hän edelleenkin (11v)käy yksinään sotaa, eli räjähtelyääniä kuuluu huoneesta, mikä varsin raivostuttavaa varsinkin viikonloppuaamuisin, kun me muuta haluaisimme nukkua vielä. Läksyjen teko on koko kouluajan ollut painajaismaista, koska kaikki muu kiinnostaa enemmän kuin ne läksyt sillä hetkellä, kun joutuu kehottamaan useasti, niin hermostuu ja suuttuu kun kokoajan jankutetaan. päiväkodissa kannattaisi alkaa kyselemään hoitajilta, miten siellä sujuu, ja ottaa sitten yhteyttä joko neuvolaan tai omaa kotipaikkaa lähimpään perheneuvolaan jossa alustavat testit voidaan tehdä. valitettavasti jonot lastenpsykiatriapuolella ovat pitkät joten senkin takia kannattaa olla ajoissa liikkeellä, ennen kouluun menoa olisi diagnoosit hyvä saada, koska se tulee tarpeeseen sitten koulussa, jos avustajaa tarvitsee jne. lastenpsykiatria kuulostaa pelottavalle, mutta se nyt vain on sen hoitavan tahon nimi.

      • mikäon?

        Kiitos vastauksesta :) Hoidossa juuri tästä puhuttiin ja koitetaan että josko saataisiin eräs ammatti-ihminen seuraamaan 2 viikoksi päivän kulkua jms..poika perhepäivähoitajalla, joten hän ei pysty yksin keskittymään poikaan kun on niitä pienempiäkin, mutta on huomannut samoja asioita kuin minä..josko siitä päästäisiin eteenpäin asiassa..minun vaistoni sanoo että kaikki ei oo kunnossa, vaikka poika varsin tyytyväinen ja toimelis onkin, jokseenkin vähän liiankin vilkas ja valveutunut siitä mitä ympärillä tapahtuu :(


      • aspergerin äiti
        mikäon? kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :) Hoidossa juuri tästä puhuttiin ja koitetaan että josko saataisiin eräs ammatti-ihminen seuraamaan 2 viikoksi päivän kulkua jms..poika perhepäivähoitajalla, joten hän ei pysty yksin keskittymään poikaan kun on niitä pienempiäkin, mutta on huomannut samoja asioita kuin minä..josko siitä päästäisiin eteenpäin asiassa..minun vaistoni sanoo että kaikki ei oo kunnossa, vaikka poika varsin tyytyväinen ja toimelis onkin, jokseenkin vähän liiankin vilkas ja valveutunut siitä mitä ympärillä tapahtuu :(

        minun poikaa kävi tarkkailemassa eritysilastentarhan opettaja päiväkodissa muutamaan otteeseen, ja hän sitten järjesti meille ajan sinne perheneuvolaan.
        Eihän sinun pojalla tarvitse välttämättä olla samaa diagnoosia, mutta kyllähän nuo asiat on ihan hyvä tutkituttaa.

        aspergereilla on jonkinverran samoja piirteitä kuin adhd-lapsilla, eli ylivilkkautta, keskittymisvaikeuksia (eli juurikin sitä, että vaikka tekisi jotain asiaa, pystyy kuulostelemaan ja olemaan hyvinkin tietoinen mitä ympärillä tapahtuu, mikä on väliin todella pelottavaakin) ja joissain asioissa myös tarvitsee käsillä tekemistä tai muuta ns. oheistoimintaa, kyetäkseen keskittymään siihen mitä on tekemässä, esim. tv:n katselu, samalla touhuaa kaikkea muuta, mutta silti tietää mitä ohjelmassa/elokuvassa tapahtuu ihan yksityiskohtia myöten, kun piirtää, käy samalla kovaa keskustelua itsensä kanssa, päästelee raketin/taistelunääniä tmv. Aspergerit ovat usein myös ns. pikkuvanhoja, eli puhetyyli saattaa ajoittain olla hyvin kirjakielellistä, muodollista, kohteliasta, jo ihan pienestä, mikä on varmaan juuri sieltä tv:n puolelta sitten kuulopohjalta opittua.
        Muisti on yleensä hyvä, lähinnä tiedollinen muisti, pystyy muistamaan jonkin tiedonjyvän jostain luonto-ohjelmasta kuultuna. poikani saattoi siinä viiden kuuden vanhana hämmentää sukulaisia, latelelemalla ulkomuistista toteamuksia avaruudesta tai mariaanien haudasta, tai jostain sukupuuttoon kuolleesta eläinlajista :D


      • mikäon?
        aspergerin äiti kirjoitti:

        minun poikaa kävi tarkkailemassa eritysilastentarhan opettaja päiväkodissa muutamaan otteeseen, ja hän sitten järjesti meille ajan sinne perheneuvolaan.
        Eihän sinun pojalla tarvitse välttämättä olla samaa diagnoosia, mutta kyllähän nuo asiat on ihan hyvä tutkituttaa.

        aspergereilla on jonkinverran samoja piirteitä kuin adhd-lapsilla, eli ylivilkkautta, keskittymisvaikeuksia (eli juurikin sitä, että vaikka tekisi jotain asiaa, pystyy kuulostelemaan ja olemaan hyvinkin tietoinen mitä ympärillä tapahtuu, mikä on väliin todella pelottavaakin) ja joissain asioissa myös tarvitsee käsillä tekemistä tai muuta ns. oheistoimintaa, kyetäkseen keskittymään siihen mitä on tekemässä, esim. tv:n katselu, samalla touhuaa kaikkea muuta, mutta silti tietää mitä ohjelmassa/elokuvassa tapahtuu ihan yksityiskohtia myöten, kun piirtää, käy samalla kovaa keskustelua itsensä kanssa, päästelee raketin/taistelunääniä tmv. Aspergerit ovat usein myös ns. pikkuvanhoja, eli puhetyyli saattaa ajoittain olla hyvin kirjakielellistä, muodollista, kohteliasta, jo ihan pienestä, mikä on varmaan juuri sieltä tv:n puolelta sitten kuulopohjalta opittua.
        Muisti on yleensä hyvä, lähinnä tiedollinen muisti, pystyy muistamaan jonkin tiedonjyvän jostain luonto-ohjelmasta kuultuna. poikani saattoi siinä viiden kuuden vanhana hämmentää sukulaisia, latelelemalla ulkomuistista toteamuksia avaruudesta tai mariaanien haudasta, tai jostain sukupuuttoon kuolleesta eläinlajista :D

        Hui kamala kun kuulostaa niin tutulta, poikani on juuri tuollainen :/ toivottavasti mekin saadaan jossain vaiheessa selvyys, onko pojan toiminta ihan normaalia..


    • toimi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe