Uusi katsastuslaki astuu voimaan 1.7.2014. Lain myötä myös muut kuin katsastusasemat voivat tehdä autoihin määräaikaiskatsastuksia. Into
tähän on ollut vielä yllättävän vähäistä. Mm. Laakkonen ei enää ole kiinnostunut asiasta, vaikka sitä aikaisemmin kovasti rummutti. Myöskään VV-Auto, Autokeskus, Metro-Auto ym. merkittävät toimijat eivät ole asialle lämmenneet.
Olisi yksi syy se, ettei huollon päälle voi noin vain lyödä leimaa, kuten luultiin. Leimanlyöjältä vaatii uusikin laki katsastajan tutkinnon. Lievennöksenä tuli, ettei leimaajan tarvitse enää olla insinööri tai teknikko. Automekaanikko kelpaa. Ei kuitenkaan ilman sitä tutkintoa ja alalletulokoulutusta, joka kestää 4-5 -viikkoa. Ja tällä tehdään ainoastaan määräaikaiskatsastuksia. Tosin sehän on ollut katsastuksen syömähammas.
Katsastusasemille jäävät edelleen erikoiskatsastukset. Ulkomailta uitetut ja muutoskatsastusta vaativat. Ja yksittäishyväksynnät. Tosin yksittäishyväksyntää koskeva laki muuttuu vuoden päästä, jolloin sitä tekevät ainoastaan Trafin yhteistyökumppanit. Ja Trafin hinnoilla. Kannatteneeko haalia?
Näyttäisi siltä, ettei alle ole tulossa muutosta ainakaan ihan heti. Pakollinen katsastus tehdään edelleen katsastusasemilla entisen porukan toimesta. Ehkä A-Katsastus hötkyili, kun pisti porukkaa pihalle jo vuoden vaihteessa. Joutuu vielä palkkaamaan entisiä takaisin. Tosin mitä muuta voi odottaakaan firmalta, joka on täysin ulkomaalaisten pääomansijoittajien käsissä. Ainakaan eivät ole kiinnostuneita suomalaisesta liikenneturvallisuudesta tai työllisyydestä.
Itse kyllä kehoittaisin isoja autotaloja lähtemään bisnekseen mukaan. Eihän se alkuun vaatisi muuta kuin yhden nykyisen katsastajan palkkaamisen vastuuhenkilöksi ja katsastajaksi ja samalla myös mekaanikoksi tai vaikkapa töiden vastaanottajaksi kykyjensä mukaan. Samalla voisi toimia kouluttajana
katsastustutkinnon vaativan työharjoittelun pojalle.
Olen vakuuttunut, että näin tulee tapahtumaankin. Suurin osa nykyisistä katsastusasemista saa laittaa pillit pussiin lähivuosina. On heillä kuitenkin jonkin verran vielä aikaa. Osaavaa henkilöstöä ei moinen muutos haittaa, kun osaavat siihen varautua. Työttömäksi tuskin joutuu kukaan, joka ei halua. Ne jotka menettävät, ovat nykyiset katsastusyrittäjät. A:n ja K:n ulkomaalaiset kapitalistit joutavatkin menettämään syöttäjänsä. Kotimaiset ovat vaakalaudalla. Juuri nyt ei kenenkään enää kannata katsastusasemaa perustaa. Paitsi ehkä yhteistyössä korjaamon kanssa.
Spekulointia uuden katsastuslain tiimoilta
9
299
Vastaukset
- Niin????
Siis mikä on vuodatuksesi tarkoitus? Kertoa asioita jotka kaikki tietää, vai??
Lueppa uudestaan mitä korjaamokatsastukselta vaaditaan ja millä ehdoilla. Ehkä sullekin aukeaa miksi korjaamot ei nyt olekaan niin hirveän kiinnostuneita koko asiasta. - puuhoo
Erikoisammattitutkinto taitaa kestää hieman pidempään kuin 4 - 5 vk..
- K1-ukko
Mihin nykyiset asemat muka häviäisivät?
Nyt jo hinnat ovat yleisesti 30, 50 tai 60 euroa riippuen päästöjen mittaamisesta.*
isot maahantuojatko tekisivät homman vielä halvemmalla?
Eiväthän nämä samaiset tahot selviä edes vikakoodien luvusta alle 70 euron.
Niin, ja missäs ne erikoiskatsastukset tehtiinkään lain muuttamisen jälkeenkin..
Koulutusvaatimuksen pudottaminen on idiotismia alati monimutkaistuvan ajoneuvotekniikan ja lainsäädännön vallitessa. - vaihtoehtoja
Jatkossa voi perustaa ainoastaan kevyen kaluston aseman, jos haluaa - ilman raskaankaluston tiloja.
Tai pelkästään raskaankaluston aseman niin halutessa.
Nykyisistä työntekijöistä osa tulee perustamaan pienen kevyen kaluston aseman, kun ns. lupamonttua ei enää tarvita. - gughhfg
juu niin voi käydä' katsastja jolla riittävät luvat löytyy ja irtisanominen vanhasta paikasta tulee, niin laittaa oman toimipisteen pelkillä kevyen mak luvilla ja palkkaa siihen pätevän asentajan kaveriksi.
asentaja korjaa ja katsuri leimaa korjatut autot. lisäksi katsuri voi korjata autoja joita ei tarvi katsastaa. - K1-äijä
Niin mutta kuka jaksaa jatkuvasti tehdä vain kevyttä MaK:a? Onhan se helvetin tylsää jos ei tehdä yhtään erikoishommia / raskasta. Itse en ikinä lähtisi mukaan pelkkään kevyt MaK pelleilyyn!
- gghgghhuik
noo tylsää mutta ei se raskas ja rekit niin hyvää hommaa... ja jos itelleen tekee niin vähän eri juttu.
tai sitten kevyt mak ja erikois ilman korjaamo hommia... ja itelleen - öllikkä
Se lupamonttu pitää edelleen olla, tarkistin asian trafista. Peräkärryjen katsastuksia varten. "tandem" nostin ei kelpaa, koskaa joka akselia pitää pystyä ravistamaan
- ggvcg
vuora monttuon hyvä monttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1108366- 402555
- 1212263
- 231936
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais151674- 111499
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa161452"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla141399- 151272
Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.121183