Uskontunnustus

hieno puheenvuoro

10

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Pakilan seurakunnan järjestämä rippikoululeiri on ehdottomasti ja yksiselitteisesti elämäni merkittävin viikko. Me emme juuri lukeneet evankeliumeja tai psalmeja. Jeesus oli hyvin vähän esillä puheissa. Rippikoulun voima ei ollut uskonnossa. Sen voima oli siinä, kuinka se yhdisti meidät nuoret. "


      Tarinan opetus: kirkko voi saada aikaiseksi paljon hyvää jättämällä uskonnon pois uskonnosta. Suomi tarvitsee ehkä maanlaajuista hyväntekeväisyys- ja harrastusseuraa jossa ei oikeastaan tarvita jeesusta. Kirkko on hyvää vauhtia muuttumassa sellaiseksi. Ehkä vielä on jotain toivoa. :)

      • positiivinen kirkko

        Vielä parempi on sellainen seura, jossa saa uskoa Jeesuksen jos haluaa, tai olla uskomatta. Mun kokemuksen mukaan kirkko on jo sellainen, ainakin niissä seurakunnissa, joihin olen tutustunut. Jos ajatellaan, että tärkeintä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo - ihan lyhyesti määritellen - ei liene kovin suurta väliä, millaista reittiä pitkin siihen on päätynyt?


      • gdz
        positiivinen kirkko kirjoitti:

        Vielä parempi on sellainen seura, jossa saa uskoa Jeesuksen jos haluaa, tai olla uskomatta. Mun kokemuksen mukaan kirkko on jo sellainen, ainakin niissä seurakunnissa, joihin olen tutustunut. Jos ajatellaan, että tärkeintä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo - ihan lyhyesti määritellen - ei liene kovin suurta väliä, millaista reittiä pitkin siihen on päätynyt?

        Jeps kunhan maksaa kirkkoveronsa niin uskosta viis. Kirkko voi s kokonaan lopetaan noi jumala/jeesustarinat, ja siirtyä todellisuuteen, ja alkaa ihan oikeeks hyv.tekev. järj.


      • positiivinen kirkko
        gdz kirjoitti:

        Jeps kunhan maksaa kirkkoveronsa niin uskosta viis. Kirkko voi s kokonaan lopetaan noi jumala/jeesustarinat, ja siirtyä todellisuuteen, ja alkaa ihan oikeeks hyv.tekev. järj.

        Ei todellakaan "uskosta viis". Usko on erinomaisen tärkeää ja hengellisyys osa ihmisen kokonaisuutta. Mutta pointti on siinä, että uskolla on lahjaluonne, sitä ei voi vaatia eikä puristaa, se on mahdollisuus. Ja usko ja uskonto on mitä suuremmassa määrin todellisuutta.


      • positiivinen kirkko kirjoitti:

        Vielä parempi on sellainen seura, jossa saa uskoa Jeesuksen jos haluaa, tai olla uskomatta. Mun kokemuksen mukaan kirkko on jo sellainen, ainakin niissä seurakunnissa, joihin olen tutustunut. Jos ajatellaan, että tärkeintä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo - ihan lyhyesti määritellen - ei liene kovin suurta väliä, millaista reittiä pitkin siihen on päätynyt?

        Kirkko voisi konkretisoida tuon näkemyksen esim. muokkaamalla kirkkojärjestyksestä löytyvää uskontunnustusta muotoon "Minä kenties uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja ehkä myös Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sihisi Pyhästä Hengestä, kenties syntyi neitsyt Mariasta, mahdollisesti kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, mutta se nyt on ainakin kyseenalaista nousiko kolmantena päivänä kuolleista, voi olla että astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, jos sitä nyt on, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."

        Se osoittaisi ihan konkreettisesti tuon että saa tosiaan uskoa tai olla uskomatta. Nyt on vielä vähän sellainen vaikutelma että olisi syytä uskoa jos aikoo olla jäsen...


    • 987

      "Kirkosta eroamisbuumi johtuu jostain jota pidän pahana. En halua olla sellaisessa mukana."

      Voi näitä harhaisia. Jos ei näe harhoja ja ei halua osallistua niiden levittämiseen, se vasta paha juttu on.

      Toisaalta monet eroaa kirkosta, koska se ei ole tarpeeksi uskonnollinen, mahtaako sekin olla sitten sitä pahuutta.

    • 654

      "Olen monien muiden ohella tehnyt sen virheen, että olen mieltänyt yksittäisten ihmisten näkemykset kirkon puheeksi. Päivi Räsänen sai minut suuttumaan homokommenteillaan. "

      Niin, sehän ei yhtään haittaa että raamattu ja kirkko raamattua tukien lyttää homot helvettiin. Mutta se saa kyllä suuttumaan jos Räsänen raamatun mukaiset ilmoitukset ääneen uskaltaa sanoa.

    • Tunnustus?

      "Erosin kirkosta viime kesänä.
      En ole uskovainen. En ainakaan useimpien uskontojen mieltämällä tavalla.
      Henkisyydellä on kuitenkin sija elämässäni."

      Tämäkö se hieno uskontunnustus oli?

      En ole uskovainen, mutta olen kuitenkin. Nämä ovat ihmisiä tyhmimmästä päästä, jotka onnistuvat vain pari lausetta myöhemmin kumoamaan sen mitä ensin kertovat.

      • sdfgaf

        Ei siihen henkisyyteen kirkkoa ja sen välikäsiä, pappeja, tarvita, sen moni henkinen immeinen jo tajuaa.


      • uug
        sdfgaf kirjoitti:

        Ei siihen henkisyyteen kirkkoa ja sen välikäsiä, pappeja, tarvita, sen moni henkinen immeinen jo tajuaa.

        Kun kuitenkin uurin osa uskoo jamenkistelee ihan omaan tyylliinsä niin tosiaan mitä sinne kirkkoon tarvii kuulua, kun ei sen ismiin, opinkappaleisiin uskon, eikä edes sen, arvoihin tai varsinkaan niiden käytöännön toteutukseen.

        Kauniista asioista helppo puhua luvata seitsemän hyvää ja kahdeksan kaunista, mutta toteutus mättää. Ihan niin ku poliitikotkin tekee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      825
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe