Uskontunnustus

hieno puheenvuoro

10

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Pakilan seurakunnan järjestämä rippikoululeiri on ehdottomasti ja yksiselitteisesti elämäni merkittävin viikko. Me emme juuri lukeneet evankeliumeja tai psalmeja. Jeesus oli hyvin vähän esillä puheissa. Rippikoulun voima ei ollut uskonnossa. Sen voima oli siinä, kuinka se yhdisti meidät nuoret. "

Tarinan opetus: kirkko voi saada aikaiseksi paljon hyvää jättämällä uskonnon pois uskonnosta. Suomi tarvitsee ehkä maanlaajuista hyväntekeväisyys- ja harrastusseuraa jossa ei oikeastaan tarvita jeesusta. Kirkko on hyvää vauhtia muuttumassa sellaiseksi. Ehkä vielä on jotain toivoa. :)

• positiivinen kirkko

Vielä parempi on sellainen seura, jossa saa uskoa Jeesuksen jos haluaa, tai olla uskomatta. Mun kokemuksen mukaan kirkko on jo sellainen, ainakin niissä seurakunnissa, joihin olen tutustunut. Jos ajatellaan, että tärkeintä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo - ihan lyhyesti määritellen - ei liene kovin suurta väliä, millaista reittiä pitkin siihen on päätynyt?

• gdz
        positiivinen kirkko kirjoitti:

Vielä parempi on sellainen seura, jossa saa uskoa Jeesuksen jos haluaa, tai olla uskomatta. Mun kokemuksen mukaan kirkko on jo sellainen, ainakin niissä seurakunnissa, joihin olen tutustunut. Jos ajatellaan, että tärkeintä on vapaus, veljeys ja tasa-arvo - ihan lyhyesti määritellen - ei liene kovin suurta väliä, millaista reittiä pitkin siihen on päätynyt?

Jeps kunhan maksaa kirkkoveronsa niin uskosta viis. Kirkko voi s kokonaan lopetaan noi jumala/jeesustarinat, ja siirtyä todellisuuteen, ja alkaa ihan oikeeks hyv.tekev. järj.

• positiivinen kirkko
        gdz kirjoitti:

Jeps kunhan maksaa kirkkoveronsa niin uskosta viis. Kirkko voi s kokonaan lopetaan noi jumala/jeesustarinat, ja siirtyä todellisuuteen, ja alkaa ihan oikeeks hyv.tekev. järj.

Ei todellakaan "uskosta viis". Usko on erinomaisen tärkeää ja hengellisyys osa ihmisen kokonaisuutta. Mutta pointti on siinä, että uskolla on lahjaluonne, sitä ei voi vaatia eikä puristaa, se on mahdollisuus. Ja usko ja uskonto on mitä suuremmassa määrin todellisuutta.

• positiivinen kirkko kirjoitti:

Kirkko voisi konkretisoida tuon näkemyksen esim. muokkaamalla kirkkojärjestyksestä löytyvää uskontunnustusta muotoon "Minä kenties uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja ehkä myös Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sihisi Pyhästä Hengestä, kenties syntyi neitsyt Mariasta, mahdollisesti kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, mutta se nyt on ainakin kyseenalaista nousiko kolmantena päivänä kuolleista, voi olla että astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, jos sitä nyt on, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."

Se osoittaisi ihan konkreettisesti tuon että saa tosiaan uskoa tai olla uskomatta. Nyt on vielä vähän sellainen vaikutelma että olisi syytä uskoa jos aikoo olla jäsen...

• 987

"Kirkosta eroamisbuumi johtuu jostain jota pidän pahana. En halua olla sellaisessa mukana."

Voi näitä harhaisia. Jos ei näe harhoja ja ei halua osallistua niiden levittämiseen, se vasta paha juttu on.

Toisaalta monet eroaa kirkosta, koska se ei ole tarpeeksi uskonnollinen, mahtaako sekin olla sitten sitä pahuutta.

• 654

"Olen monien muiden ohella tehnyt sen virheen, että olen mieltänyt yksittäisten ihmisten näkemykset kirkon puheeksi. Päivi Räsänen sai minut suuttumaan homokommenteillaan. "

Niin, sehän ei yhtään haittaa että raamattu ja kirkko raamattua tukien lyttää homot helvettiin. Mutta se saa kyllä suuttumaan jos Räsänen raamatun mukaiset ilmoitukset ääneen uskaltaa sanoa.

• Tunnustus?

"Erosin kirkosta viime kesänä.
      En ole uskovainen. En ainakaan useimpien uskontojen mieltämällä tavalla.
      Henkisyydellä on kuitenkin sija elämässäni."

Tämäkö se hieno uskontunnustus oli?

En ole uskovainen, mutta olen kuitenkin. Nämä ovat ihmisiä tyhmimmästä päästä, jotka onnistuvat vain pari lausetta myöhemmin kumoamaan sen mitä ensin kertovat.

• sdfgaf

Ei siihen henkisyyteen kirkkoa ja sen välikäsiä, pappeja, tarvita, sen moni henkinen immeinen jo tajuaa.

• uug
        sdfgaf kirjoitti:

Ei siihen henkisyyteen kirkkoa ja sen välikäsiä, pappeja, tarvita, sen moni henkinen immeinen jo tajuaa.

Kun kuitenkin uurin osa uskoo jamenkistelee ihan omaan tyylliinsä niin tosiaan mitä sinne kirkkoon tarvii kuulua, kun ei sen ismiin, opinkappaleisiin uskon, eikä edes sen, arvoihin tai varsinkaan niiden käytöännön toteutukseen.

Kauniista asioista helppo puhua luvata seitsemän hyvää ja kahdeksan kaunista, mutta toteutus mättää. Ihan niin ku poliitikotkin tekee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2031
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    Aihe