Lähiruoka-Kaukoruoka

inkkaritar

Luin jostain tutkimusta jonka mukaan lähiruuan ostopäätökset tehdään tunteella. Ostetaanko kaukoruokaa siis järjellä? Pohditko sinä ruokaostoksia tehdessäsi ruuan alkuperää, hiilijalanjälkiä, eettisyyttä tms, vai onko hinta valintakriteerisi ?

Miten sinä suhtaudut lähiruokaan ja millaisen, miten lähellä tuotetun ruuan miellät lähiruuaksi? Saako mielestäsi lähiruoka maksaa enemmän (ja jos niin miten paljon enemmän) kuin ns normiruoka ?

25

549

Vastaukset 25

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lihaa kun ostan, niin olen erittäin tarkka siitä, että se on kotimaista. Muuten en kyllä hirveästi mieti sitä, että mistä se ruoka on. Yleensä kun käyn kaupassa, niin teen niin nopean kauppakierroksen, ettei siinä paljon ehdi miettimäänkään.
      Lähiruoka on minusta lähiruokaa, jos se on kasvatettu lähipaikkakunnilla.

• inkkaritar

Samoin, lihan pitää olla suomalaista, niin tiukkaan se on takaraivoon juurrutettu :) Onko se sitten sen puhtaampaa tai parempaa kuin vaikkapa tanskalainen tai saksalainen liha, sitähän ei kuluttaja varmuudella tiedä. Vastahan oli se hevosenlihaskandaalikin ja niin vaan löytyi heppaa sieltä missä sitä ei pitänyt ollakaan, monelta suomalaiselta lihanvalmistuslaitokseltakin. Mutta onhan siinä tietenkin myös se pointti että tulot tulee kotimaahan kun suomalaista lihaa ostaa.

Vihanneksia ostan myös mieluiten suomalaisia ja kesäisin täältä löytyy mukavasti lähituotteitakin, ihan oman tai naapuripitäjän tuotteita.

Leipää ostaessa etsin aina pienten leipomoiden tuotteita :)

• Osavuosikasvistelija
        inkkaritar kirjoitti:

Samoin, lihan pitää olla suomalaista, niin tiukkaan se on takaraivoon juurrutettu :) Onko se sitten sen puhtaampaa tai parempaa kuin vaikkapa tanskalainen tai saksalainen liha, sitähän ei kuluttaja varmuudella tiedä. Vastahan oli se hevosenlihaskandaalikin ja niin vaan löytyi heppaa sieltä missä sitä ei pitänyt ollakaan, monelta suomalaiselta lihanvalmistuslaitokseltakin. Mutta onhan siinä tietenkin myös se pointti että tulot tulee kotimaahan kun suomalaista lihaa ostaa.

Vihanneksia ostan myös mieluiten suomalaisia ja kesäisin täältä löytyy mukavasti lähituotteitakin, ihan oman tai naapuripitäjän tuotteita.

Talvella suomalaiset vihannekset ovat tosi kitkeriä ja omituisen makuisia. Ei se kupujen alla kasvatettu vihannes pääse oikeuksiinsa.

No talvella en käytä minkään maan vihanneksia. Elän ihan vihanneksena.
        Kesällä kotimaista.

• Osavuosikasvistelija kirjoitti:

Talvella suomalaiset vihannekset ovat tosi kitkeriä ja omituisen makuisia. Ei se kupujen alla kasvatettu vihannes pääse oikeuksiinsa.

No talvella en käytä minkään maan vihanneksia. Elän ihan vihanneksena.
        Kesällä kotimaista.

ostin kerran luomuparsakaalin, en muista mistä maasta se oli mutta maku oli ihan hirveä ,. roskiin se piti heittää.

• inkkaritar kirjoitti:

Aattele..hevosenlihaa..:P Mä en ees meetwurstia osta sellasta, missä on hepanlihaa. Hevonen ei oo mikään ruoka, vaan semmonen mukava sulosilmä. :)
        Luin muutes yhdestä aikakauslehdestä, että ulkomailla saattaa tehtaan työntekijöillä olla todella huonot työolot, Semmosia tuotteita mä kyllä vastaisuudessa kyllä boikotoin. :/

• inkkaritar
        mii-su kirjoitti:

Aattele..hevosenlihaa..:P Mä en ees meetwurstia osta sellasta, missä on hepanlihaa. Hevonen ei oo mikään ruoka, vaan semmonen mukava sulosilmä. :)
        Luin muutes yhdestä aikakauslehdestä, että ulkomailla saattaa tehtaan työntekijöillä olla todella huonot työolot, Semmosia tuotteita mä kyllä vastaisuudessa kyllä boikotoin. :/

Mitäääh...heppahan on hyvää :) Mihin ne kaikki vanhat ravurit laitettaisiin, jollei meetwurstiin. *pakenee*

• inkkaritar kirjoitti:

Mitäääh...heppahan on hyvää :) Mihin ne kaikki vanhat ravurit laitettaisiin, jollei meetwurstiin. *pakenee*

Ekaks ne menee heppojen vanhainkotiin ja sen jälkeen ne vaan haudataan niinku ihmisetkin..;)

Eii... syökää te vaan ne vanhukset, mut mä en pysty. :)

• Maku ja hinta ratkasee. Talvella ulkomaiset vihannekset maistuu paremmilta, ja ei oo argentiinalaisen pihvin voittanutta. Pienten leipomoiden leivät on aina suosikkeja.

• Minusta espanjalaiset kurkut ja tomaatit maistuu myrkylle.

• inkkaritar

Minä en osta ikinä espanjalaisia vihanneksia.
        Oon kuulllut että niitä lannoitetaan ihmisurealla, siksi ne maistuu niin oudolta :)

Talvella tulee muuten käytettyä enemmän hedelmiä, nyt olen hullaantunut Persimoni nimiseen hedelmään.

• inkkaritar kirjoitti:

Oon kuulllut että niitä lannoitetaan ihmisurealla, siksi ne maistuu niin oudolta :)

Talvella tulee muuten käytettyä enemmän hedelmiä, nyt olen hullaantunut Persimoni nimiseen hedelmään.

Häh?? No onneks en ole niitä ostanut edes hätätilassa.. :P

• inkkaritar kirjoitti:

Vai niin. Tolla ajatusmallilla viljanjyvät maistuisi sianpaskalta ja ilmeisesti se korvapuustin ruskea siellä sisällä olis ihan sitä itteensä.

Kotimaiset vihannekset ei ole talvella kasvaneet mullassa eivätkä ole saaneet sädettäkään luonnonvaloa. Lisäksi ne on lannoitettu jollain litkulla johon verrattuna kusi on enkelten juomaa, joten ei ihme että maku on aika kaukana siitä mitä se pitäis olla. ;)

• inkkaritar
        Kosander kirjoitti:

Vai niin. Tolla ajatusmallilla viljanjyvät maistuisi sianpaskalta ja ilmeisesti se korvapuustin ruskea siellä sisällä olis ihan sitä itteensä.

Kotimaiset vihannekset ei ole talvella kasvaneet mullassa eivätkä ole saaneet sädettäkään luonnonvaloa. Lisäksi ne on lannoitettu jollain litkulla johon verrattuna kusi on enkelten juomaa, joten ei ihme että maku on aika kaukana siitä mitä se pitäis olla. ;)

Hyvä vastaveto :)

Totta, talvella tomskut ja kurkut, salaateista nyt puhumattakaan, on aika mauttomia. siispä talvella juureksia ja kesällä vihanneksia.

• Leposänky.

Minua harmittaa tuo etäruoka.
      Täältä Askarhuoneesta on pitkä matka keittiöön hernekeittopurkin äärelle.
      Se pitäisi paistaa vielä - ai vai keitetäänkö se vai uunissa, en nyt muista.

Kahvit keitän kuitenkin siltikin lisäksikin.

• inkkaritar

:)) Voihan sen lähi/etäruuan noinkin nähdä..

• Sanotaanko vaikka 50 km säteellä tuotettu ruoka on sitä lähiruokaa. En minä mitenkään kaupassani etsi näitä tuotteita, mutta ostan, jos kohdalle osuu. Toki hintakin vaikuttaa ostopäätökseeni.

Heviosastolla kurkku on oltava suomalaista, koska nuo etelän kurkut tuppaa olemaan vetisiä. Olen siinä kohtaa valmis maksamaan kovempaa hintaa. Oikeastaan tomaatissa sama juttu. Muilla vihanneksilla ei oo sitten niin nöpö nuukaa.

• inkkaritar

Jos tuote valmistetaan 50 km:n säteellä, mutta raaka-aineet tulevat kauempaa, onko se silloin sun mielestäsi vielä lähiruokaa? Tuosta ollaan montaa mieltä.

• Pulmia kerrakseen.
        inkkaritar kirjoitti:

Jos tuote valmistetaan 50 km:n säteellä, mutta raaka-aineet tulevat kauempaa, onko se silloin sun mielestäsi vielä lähiruokaa? Tuosta ollaan montaa mieltä.

Ja harvoinpa mausteetkaan ovat kotimaisia, ei tiedä mitä pulvereita tuolta aasian suunnilta tulee.
        Oli miten oli, kun pistän paistinpannun liedelle ja nakkelen sinne keitettyä perunaa, nakin paloja, munaa, mausteita, makkaraa, juustoa - oikea sekametelipannu, niin onhan se lähiruokaa kun itse sen valmistan.

• inkkaritar kirjoitti:

Ei, ei. Laitan tähän muutaman esimerkin, mitä tarkoitin lähiruualla. Perunat, porkkanat, hunaja, maito, viljatuotteet. Ehkäpä leipomon tuotoksetkin lähikauppaan miellän lähiruoaksi, jos pääosa niiden raaka-aineista on siitä lähistöltä?

• vera :)
        von-kugelhantel kirjoitti:

Ei, ei. Laitan tähän muutaman esimerkin, mitä tarkoitin lähiruualla. Perunat, porkkanat, hunaja, maito, viljatuotteet. Ehkäpä leipomon tuotoksetkin lähikauppaan miellän lähiruoaksi, jos pääosa niiden raaka-aineista on siitä lähistöltä?

:)))
        Juu :))

• Kyllähän sitä joskus tulee katseltua reilun kaupan tuotteita, mutta kun olen ikuinen epäilevä tuomas niin mihin lie sitten todellisuudessa menevät ylimääräiset eurot rk-tuotteiden osalta.

Lähiruoka voisi olla ihan jees, varsinkin rehujen kasvatus keskellä kylmintä talvea kasvihuoneessa täällä tuhansien murheellisten laulujen maassa.

Mutta hinta se on mikä ratkaisee ainakin tässä yhden hengen taloudessa ja se tietää sitä että saksalainen kunniaan :)

• inkkaritar

Ihmisen empatiaa käytetään kauppabisneksessä häikäilemättä hyväksi. Minulla kans joskus vähän epäilyttää Reilun Kaupan tuotteista maksettavan hinnan jakautumien, tuskin siitä kovin suurta osaa alkutuottajalle menee kun kuitenkin kulkee niin monen välikäden kautta suomalaisten ostettavaksi.

Mutta jos sillä saadaan maailmaa edes vähän tasa-arvoisemmaksi niin ihan kannatettava aate Reilu Kauppa on, mun mielestä :)

http://www.reilukauppa.fi/meista/

• Pitäisi tietää lähiruoan logistiikkaketju, eli viedäänkö se siitä kaupan läheltä keskusvarastoon ja jaellaan sieltä kauppaan..... eli lähiruoka onkin muuttunut kaukoruoaksi.

Vihanneksista olisi hyvä tietää, käytetäänkö Näpiössä/Närpes ekosähköä vai mitä kasvihuoneissa. Sen tiedän kokemuksesta ja omin silmin nähtynä, että Kanarian saarilla jauhavat tuulivoimalapuistot ekosähköä.....

• Ainoa vain että sitä niin kutsuttua ekosähköa ei tehdä idealismin perusteella. Myydään kyllä naama messingillä sitäkin enemmän :)

Ei sitä vesivoimaa mitenkään riitä kaikille tässä maassa. Tuulivoimakin on mitä on vaikka mainonta ja subventointi sitä niin ylistää. Aurinkokin paistaa miten paistaa tällä leveyspiirillä.

En minä sinällään uusiutuvia vastaan ole mitenkään, mutta olisi hyvä kuitenkin pitää pää kylmänä - myös ydinvoimalle jonka pitäisi pelastaa maailma :)

• inkkaritar

Tässä kauko-omenaa mutustellessa lueskelin viestiäsi, kaupan keskittyminen aiheuttaa paljon ylimääräisiä kuljetuksia ja lisää jalanjälkien kokoa.

Esim. tarvitsen erästä tiettyä tuotetta pikku firmassani. Sitä tuotetta valmistetaan tässä muutaman kymmenen kilometrin päässä. Tehdas ei kuitenkaan suostu myymään tuotetta pikku erissä ja suoraan pienille asiakkaille, vaan rahtaa tuotteet neljänsadan kilometrin päähän tukkukauppaan josta voin niitä sitten tilata. no, tuote tulee sitten takaisin tänne saman matkan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      675
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      95
      667
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      599
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      516
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      515
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68