Onko toisen ihmisten toistuva pakottaminen ja määräily narsismia? Vai voiko se olla jotain muuta persoonallisuushäiriötä tai läheisriippuvuutta.
Esimerkkinä se, että henkilö pakottaa sukulaisensa toimimaan tietyllä tavalla ja toimimaan muutenkin juuri hänen pillinsä mukaan. Ja jos niin ei toimita, alkaa uhkailu tai mykkäkoulu. Tälläinen henkilö päivittää toisen tietoja, jos en itse sitä tee tai halua laittaa.
Pakotus ja määräily
15
1973
Vastaukset
- Juujuu näin on
Vaikuttaa vähän narsistiselta käytökseltä. Minun tuntemani narsisti kokee tietävänsä asiat paremmin kuin toinen henkilö itse, ja siis nimenomaan myös ne toista henkilöä ja hänen elämäänsä koskevat asiat ja valinnat. Ja jos narsistin antamia "ohjeita" tai "toiveita" ei noudateta, aukeaa helvetti tai sitten narsisti ryhtyy vallihautasotaan linnoittautumalla marttyyriyden, uhrautuvaisuuden tai loukkaantuneisuuden taakse. Eikä tajua että ainakin minun tapauksessani käy sotaansa ihan yksin, koska en ole alun alkaenkaan halunnut tehdä asioista hankalia tai pyrkinyt loukkaamaan häntä.
Joskus kun omat valintani osuvat yksiin narsistin toiveiden kanssa, hän kokee lujittaneensa asemaansa minun suhteeni ja "kiristää silmukkaa" ja vaatimukset lisääntyvät ja kovenevat. Ja lisäksi narsisti jatkuvasti vetoaa tunteisiin, väittämällä että sivuutan hänet kaikessa, en huomioi häntä tarpeeksi tai huomioin aina kaikkia enemmän kuin häntä ja että olen itsekäs ja hölmö tehdessäni itse omat valintani ja päätökseni.
Ja en siis asu narsistin kanssa samassa taloudessa, vaan olen aikuinen, itsenäinen ihminen.
Olen päättänyt että mikään edellisistä ei saa vaikuttaa omaan päätöksentekooni. Enkä enää suostu syyllistymään narsistin sanomista asioista.
Voisitko tehdä samoin, kertoa narsistille että olet aikuinen ihminen ja osaat tehdä itse omat päätöksesi, etkä halua tieten tahtoen pahoittaa hänen mieltään, vaan toimit niin kuin toimit johtuen omista päätöksistäsi, joilla ei ole mitään tekemistä narsistin, hänen sanomisiensa tai tuntemuksiensa kanssa?
Narsistilla ongelma on se, että hän ei osaa ottaa vastuuta omista tunteistaan. Hän pahoittaa mielensä jonkun toisen tekemistä asioista, vaikka totuus on se, että toinen tekee niin kuin tekee ja narsisti itse on päättänyt loukkaantua ja suhtautua asioihin niin negatiivisesti kuin suhtautuu. En usko että tuota asiaa voi hänessä muuttaa, hän ei kertakaikkiaan pysty itse tajuamaan sitä.
Ja toinen ongelma on rajojen asettaminen, johon narsisti ei kykene eikä voi sietää että toiset ihmiset pitävät omat rajansa sen suhteen, minkälaista kohtelua suostuvat narsistilta vastaanottamaan. Koen että narsistille jokainen toinen ihminen on tavallaan narsistin jatke, eli ei yhtä täydellinen, hieno, älykäs ja erityislaatuinen kuin narsisti itse. Ja siksi narsistin täytyy ohjeistaa toisia. Ja hyvin usein lisäksi kyseessä on myös narsistin oma etu, jota hän ajaa suostuttelemalla ja painostamalla (=manipuloimalla) toiset ihmiset tekemään niin kuin hän itse haluaa. Luulen ettei narsisti aina tajua, tai ei ainakaan myönnä, ajattelevansa aina ja vain omaa etuaan. Hän ei jostain syystä näe että elämä ja asiat ovat yhtä tärkeitä ja merkityksellisiä myös toisille ihmisille. Narsisti on oman elämänsä tähti, ja ainoa tähti. Toisille ei riitä tilaa, eikä mielenkiintoa.
Pidä omat rajasi, tee niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu parhaalta. Tärkeintä on miltä asiat tuntuvat, ei se miltä ne näyttävät. Äläkä syyllisty narsistin suhteen mistään asioista, ei hänkään tee sitä itse edes silloin kun loukkaa toisia.
Tsemppiä!- samasama
Olen muuten sitä mieltä että jos narsisti levittää sinusta valheellista tietoa ympäristöön ja muille ihmisille, anna hänen tehdä se. On aivan sama mitä muut sinusta hänen puheidensa perusteella ajattelevat, ei sinun tarvitse käydä oikomassa tietoja. Eikä edes murehtia sitä. Puskaradioiden kautta on aina kulkenut enemmän ja vähemmän oikeanlaisia juoruja, joiden todenperäisyydestä ei aina ole tietoakaan. Jos joku haluaa uskoa tällaista toisista ihmisistä juoruajaa, niin anna hänen tehdä, tuskin tarvitset lähellesi sellaistakaan ihmistä. Ne ketkä haluavat, luovat mielikuvan sinusta sinun itsesi perusteella, eivät muiden puheiden takia. Sellaiset ovat tosiystäviä ja oikeasti läheisiä. Maailmalla on aina puhuttu kakkaa yhdestä jos toisesta, antaa ihmisten juoruta. Nauti elämästäsi ja ota etäisyyttä narsistiin. Mitä vähemmän hän tietää asioistasi, sitä omituisemmiksi käyvät juorut ja sitä vähemmän hänelle on aineistoa mistä juoruta. :)
- m1-lähete?
samasama kirjoitti:
Olen muuten sitä mieltä että jos narsisti levittää sinusta valheellista tietoa ympäristöön ja muille ihmisille, anna hänen tehdä se. On aivan sama mitä muut sinusta hänen puheidensa perusteella ajattelevat, ei sinun tarvitse käydä oikomassa tietoja. Eikä edes murehtia sitä. Puskaradioiden kautta on aina kulkenut enemmän ja vähemmän oikeanlaisia juoruja, joiden todenperäisyydestä ei aina ole tietoakaan. Jos joku haluaa uskoa tällaista toisista ihmisistä juoruajaa, niin anna hänen tehdä, tuskin tarvitset lähellesi sellaistakaan ihmistä. Ne ketkä haluavat, luovat mielikuvan sinusta sinun itsesi perusteella, eivät muiden puheiden takia. Sellaiset ovat tosiystäviä ja oikeasti läheisiä. Maailmalla on aina puhuttu kakkaa yhdestä jos toisesta, antaa ihmisten juoruta. Nauti elämästäsi ja ota etäisyyttä narsistiin. Mitä vähemmän hän tietää asioistasi, sitä omituisemmiksi käyvät juorut ja sitä vähemmän hänelle on aineistoa mistä juoruta. :)
Mitä voi tehdä jos lääkäri uskoo narsistin juttuja?
m1-lähete? kirjoitti:
Mitä voi tehdä jos lääkäri uskoo narsistin juttuja?
"Mitä voi tehdä jos lääkäri uskoo narsistin juttuja?"
Noh, otsikkoosi liittyen kannattaa ottaa selvää mielenterveyslaista ja tuosta m1 lähetteestä...ihan pelkästään toisen ihmisen juttujen perusteella ei ketään hoitoon viedä/pakoteta...
Täällä palstalla oli aikoinaan paljonkin vääntöä tuosta, jotkut pitivät narsisteja niin mahtavana että saisi kenet tahansa hoitoon ja kuulemma tutut mt-hoitajatkin lähetteitä tehtailivat...
Kannattaa myös muistaa, että mielenterveyspuoli on viime vuosina niin alasajettu, laitospaikkoja vähennetty, ettei sinne ny niin vaan lähetetä, saati mennä/päästä, vaikka tarvettakin olis...
- narsistin kaulaote
Narsisteilla on usein useampikian lääkäreitä kavereina.
"Narsisteilla on usein useampikian lääkäreitä kavereina."
Juu niin varmaan, ainakin mielikuvituksessaan, jos narsisti on tavannut lääkärin niin tottahan se vähintäänkin kaveri on siinä kuin "kaikki" julkisuuden henkilöt, poliitikot sun muut joita on sattunut näkemään/päässy kättelemään markkinateltoissa yms.
- 7+16
Minun narsistilla oli kavereinaan lääkäreitä. Hän palvoi heitä ja koki ylemmyyttä heidän seurassaan. Minun narskun lyempi aiheita olivat erilaiset psyykkeeseen ja ihmisten huumamiseen liittyvät lääkeaineet.
- 9+2
Minun narsku määräili paljonkin hänen uhrejaan. Soitteli keskellä yötä ja käski tulla avaamaan oven. Määräsi heitä vastaamaan puhelimeen ja tarjoamaan seksiä, ihan milloin vaan hän soitti. Uhrit olivat hänen seksiorjiaan ja jatkuvan paineen alla. Osa heistä kuvitteli seurustelevansa narsistin kanssa, koska hän puhui juuri tuohon määräävään äänen sävyyn puhelimessa. Esitti vahvaa miestä.
- rikkoNainen
"Olen muuten sitä mieltä että jos narsisti levittää sinusta valheellista tietoa ympäristöön ja muille ihmisille, anna hänen tehdä se. On aivan sama mitä muut sinusta hänen puheidensa perusteella ajattelevat, ei sinun tarvitse käydä oikomassa tietoja. Eikä edes murehtia sitä. Puskaradioiden kautta on aina kulkenut enemmän ja vähemmän oikeanlaisia juoruja, joiden todenperäisyydestä ei aina ole tietoakaan. Jos joku haluaa uskoa tällaista toisista ihmisistä juoruajaa, niin anna hänen tehdä, tuskin tarvitset lähellesi sellaistakaan ihmistä. Ne ketkä haluavat, luovat mielikuvan sinusta sinun itsesi perusteella, eivät muiden puheiden takia. Sellaiset ovat tosiystäviä ja oikeasti läheisiä. Maailmalla on aina puhuttu kakkaa yhdestä jos toisesta, antaa ihmisten juoruta. Nauti elämästäsi ja ota etäisyyttä narsistiin. Mitä vähemmän hän tietää asioistasi, sitä omituisemmiksi käyvät juorut ja sitä vähemmän hänelle on aineistoa mistä juoruta. :)"
Samasama: noin minäkin ajattelin aina. Taino.. Ajattelen toki edelleenkin. Juoruille ei tule antaa painoarvoa jne.. Mulla kävi vain niin, että narsistimies mustamaalasi ja juoruili minusta niin paljon, kun olin vielä itse jossain määrin syrjäytynyt, että tulin aivan paranoidiseksi. Hän on levittänyt minusta vaikka mitä törkyä ja lietsoi pelkoa. Aloin hävetä itseäni. Se on jokin tietty raja, missä vaiheessa ei enää pysty suhtautumaan vain olankohautuksella esim. juoruihin. Se voi pahimmillaan olla todella ilkeää kiusantekoa. - faktaa
Paskapuheet voi johonkin rajaan saakka sivuuttaa, mutta tosiasiassa juoruilla on joskus hyvinkin dramaattisia vaikutuksia. Ystäviä saattaa kadota tai jos työpaikka menee, niin lähtee myös toimeentulo. Sanoilla voi todellakin tuhota.
- fff4
vastaus kysymykseesi: kyllä on narsistisuutta. Kokemusta on..elämä on yhtä määräilyä ja alistamista jos siihen kelkkaan lähdet. Narsisti keksii aina uusia asioita joista määräillä.
- Narsismiin liitt.
Narsismiin liittyy paljon muutakin. Pelkkä komentelevuus oireena ei ole vielä varsinaista narsismia.
Mutta jossain kohtaa seurustelu narsistin kanssa muuttuu sellaiseksi, että hän ainakin pyrkii ottamaan ylivallan. Nimenomaan tuo komenteleva puhe puhelimessa on myös minulle tuttua. Järkyttävän tuttua. Idioottihan se siellä komenteli.
(Kiukku tulee vieläkin, vaikka komentelusta on jo vuosia aikaa.) Juuri komentelun aikoihin minulle selvisi kaverin narsismi juuriaan myöten. Komentelu oli se syy miksi lähdin selvittämään asiaa laajemmin, että mistä on kyse.
Mutta todellakin, narsismi on hyvin paljon muutakin. - Vera20
Mun mies sillee sano aina jotenki väärää sävyy noit juttui..sillee..no kyl te tiiätte. Kerranki ku mä olin ollu ulkona kavereiden kaa ni se huus ku mä voin pahoin ja oksensin lattialle. Ihan vahinkona se tapahtu mut et pitää sit niinku järkkynä huutaa tollee ihan sikana.
- Pirkko5
Ja mieskirjoittaja jatkaa tyylillään.
- insinöörin-ex
Minun ukkoni pakotti aina seksiin. Se oli hänelle pakkomielle. Ja jos en suostunut niin hän vihjaili kaikille...älkää välittäkö tuosta( tarkoitti minua) se on sairas! Jne....
Aina jos olin eri mieltä jostain..olin sairas josta ei tarvinnut välittää..
Mykkäkoulu ja mökötykset oli arkipäivää. Ja kaikki oli minun syytäni. Kuinkas muuten.
Kontrollointia ihan mielivaltaista. Varoittelut...uhkailut..epäilykset..jatkuvaa. Kaikki tein väärin. Kun pyyhin esim.pölyjä hän kulki perässäni...tarkistaen jäikö pölyä..pyyhinkö kunnolla.. Ja tottahan siinä niin kävi että en edes kunnolla osannut pölyjäkään pyyhkiä.:))
Tälläistä insinööri meininkiä kestin kauan mutta sitten eräänä päivänä sain tarpeekseni. Lähdin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?621223Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11890Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75815Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.84659- 53634
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46564Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt35560Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36534Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot116515Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43513