Epiduraalista ja spinaalista!!!!!

SATTUUKO?

Kysymykseni on... Miltä tuntuu epiduraali ja spinaali?

50

3809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naarasleijonakk

      Itselleni yritettiin ensin epiduraalia, mutta se ei jostain syystä onnistunut.
      Sen jälkeen laitettiin spinaalipuudutus.
      Itse en ainakaan muista että laittaminen siis pistäminen olisi sattunut koska supistuskivut olivat sillä hetkellä paaaaljon kovemmat..,

    • ihme pelkoja?

      ...en edes muista sattuiko, epiduraali siis...

      mutta siinä vaiheessa tosissaan otti jo valmiiksi niin kipeää ettet Sä tuota varmasti enää synnytyssalissa mieti... :D

    • Äeppä.

      Sain epiduraalin, mulla sattui aika ilkeesti, mutta se helpotus minkä se toi niin todellakin se oli sen arvoista.. :) Olen kyllä myös kuullut että se ei tunnu missään, joten varmaan laittajastakin kiinni?

    • 2xepiduraali

      Kaksi synnytystä ja molemmissa epiduraali. Ei minulla sattunut ollenkaan, tai sitten en sitä huomannut... Oli sen verran paljon kipua niitten supistusten kanssa, että odotti vaan helpotusta hommaan.

    • epiblääh

      Olisin ennemmin huolissani miten se epiduraali vaikuttaa ja osaako laittaja tuikata sen oikein.. Mulle kerran laitettu eikä ikinä enää laiteta. Verenpaineet laski, vauvan sykkeet laski ja huoneessa oli yhes vaihees 10 ihmistä miettimässä mitä pitäis tehdä. Jotenkin sain kuitenkin puskettua vauvan ulos. En pystynyt kävelemään saatika seisomaan synnytyksen jälkeen ja katetrointi se vasta sattuu. Lisäks epiduraalin laitto niinsanotusti epäonnistu ja kärsin ihan himmeestä päänsärystä viikon ja olin siis vuodepotilaana sen ajan. Virhettä ei tietenkään myönnetty enkä saanut tarvittavaa veripaikkaa selkään. Synnytin toisen lapseni eri sairaalassa ja siellä kätilö sanoi että epiduraali saattaa myös kääntää lapsen perätilaan.
      Ota mieluummin kohdunkaulanpuudute. Sen laittaminen kyllä tuntuu, mutta itselle se on ollut paras ja sen otan seuraavassakin synnytyksessä. Ei mitään ongelmia ja lisäksi tuntee millon tarvitsee ponnistaa.

      • Hohhoijjaa

        Durapunktio epiduraalipuudutuksen laiton yhteydessä ei ole varsinaisesti virhe, vaan komplikaatio, joten sitä ei tarvitse erityisesti "myöntää". Sellaisia sattuu kaikille epiduraalin laittajille, tietysti useammin kokemattomille kuin kokeneille. Tärkeintä on havaita se ja ottaa sen seuraukset huomioon. Veripaikan laittamattomuuteen voi olla hyvä syy ja sellainen on sinulla ilmeisesti ollut, koska siihen ei ryhdytty voimakkaasta päänsärystä huolimatta.

        Epiduraali ei ole mikään ihmetemppu, joka kääntelisi lapsia kohdussa ja nimenomaan vielä perätilaan. Kätilö puhui puppua. Kohdunkaulan puudutus on hyvä kivunlievitys etenkin monisynnyttäjille.


    • Suosittelen epiduraa

      Epiduraalin laitto ei sattunut lainkaan. Sitä kautta oli helppo lisätä myös jotain lääkettä parin tunnin kulutta. Kolmannen kerran lisättiin jotain vain vähän ennen ponnistusvaihetta.
      Kävelin synnytystuoliin ja ponnistin vajaa 20min. ensisynnyttäjänä isohkoa vauvaa. Ei sattunut, muttui tuntui kyllä, että osasi ponnistaa tehokkaasti ja ottaa itse välillä happihörpyt.
      Suosittelen.
      Pissan katetrointi tuntui hieman..öh.. epämukavalta kylläkin.
      Myöskään mitään ilokaasuja ei tarvittu.

    • 7utyjdn

      Spinaalista ei ole kokemusta, mutta epiduraalin laittaminen sattui. Tosin luulen, että minä menin niitten synnytyssupistusten kanssa jotenkin niin omituiseen tilaan, että mulle sattu IHAN kaikki, pienikin hipasu tuntui kipuna, kunnes epi alkoi vaikuttamaan. Supistuksiin nähden ne epin pistokivut oli kyllä pienempiä.

    • jippistajaa

      Epiduraalin sain, ei sattunut ollenkaan (tuntui jännältä, ei koskenut mutta ei hyvällekään tuntunut. Sanoisinko, että tuntui hieman "jäätävältä"..)
      Kärsin supistuksia viiden minuutin välein neljä päivää ja epiduraalin jälkeen olin kuin taivaassa, supistukset eivät enään tuntuneet missään.
      Ainoa miinuspuoli on juuri se, kun et "osaa pissata", joutuvat aika usein katetroimaan, mikä tuntuu todellakin epämukavalta.
      Myöskään käveleminen tai seisominen omin jaloin ei tullut kysymykseenkään moneen tuntiin synnytyksen jälkeen.

    • ei yleensä satu

      Epiduraali ja spinaali laitetaan paikallispuudutuksessa, joten ohjainneulan (se iso, mitä moni pelästyy) vieminen selkärankaan saakka ei tunnu lainkaan. Mutta se varsinainen spinaalineula (hyvin ohut), mikä sen isomman neulan läpi sitten viedään sinne selkärangan sisään aina epiduraali- tai spinaalitilaan asti, se saattaa valitettavasti tuntua, koska sinne ei tietenkään paikallispuudutusta saa paitsi pistämällä sinne. Mutta äkkiä se puudute vaikuttaa ja pistokohta puutuu ensimmäiseksi, eli jos sattuu niin ei kauaa. Ja se on totta, mitä tässäkin on useampi jo sanonut, että synnytyskivuissa sitä pistoa tuskin huomaa...niihin verrattuna se sattuu kuitenkin hyvin vähän, eikä kestä kuin pienen hetken vaan.

    • Spinaali tuntuu...

      ...juuri siltä mitä se onkin: kuin neulaa työnnettäisiin selkäytimeen :( Itselläni sattui todella kovasti, teki mieli huutaa ääneen, mutta eihän se kipu kauaa kestänyt. Olen myös monelta kuullut ettei olisi sattunut lainkaan, kaipa se on laittajan taidoista kiinni...ensi kerralla haluan kokeneen nukutuslääkärin, taisi viimeksi osua joku harjoittelija omalle kohdalle.

      • No hoh hoijjaa

        Paitsi että:
        - neulaa ei työnnetä selkäytimeen
        - neula on ohuempi kuin tavanomainen verinäytteen otossa käytettävä neula
        - Selän ihon tuntoaisti on vähemmän herkkä kuin esim. käden, jonne tippa yleensä laitetaan
        - Spinaalin laittaa se anestesialääkäri, joka synnärissä on työvuorossa. Jos hän on vasta uran alkuvaiheessa, eikä homma tahdo onnistua, niin hän kutsuu kokeneempia paikalle. Ei siellä niitä rivissä seiso valittavana niin kuin palttoita vaatekaupan telineessä, kaikilla on omat hommansa. Miten ajattelit muuten arvioida sen kokemuksen? Oletko kokenut -Joo -No antaa mennä sitten. Vai miten?


      • Repoo
        No hoh hoijjaa kirjoitti:

        Paitsi että:
        - neulaa ei työnnetä selkäytimeen
        - neula on ohuempi kuin tavanomainen verinäytteen otossa käytettävä neula
        - Selän ihon tuntoaisti on vähemmän herkkä kuin esim. käden, jonne tippa yleensä laitetaan
        - Spinaalin laittaa se anestesialääkäri, joka synnärissä on työvuorossa. Jos hän on vasta uran alkuvaiheessa, eikä homma tahdo onnistua, niin hän kutsuu kokeneempia paikalle. Ei siellä niitä rivissä seiso valittavana niin kuin palttoita vaatekaupan telineessä, kaikilla on omat hommansa. Miten ajattelit muuten arvioida sen kokemuksen? Oletko kokenut -Joo -No antaa mennä sitten. Vai miten?

        Spinaalineula työnnetään suoraan sinne selkäytimeen. Ensin etsitään kohta ja kun se löytyy, annetaan pisaran selkäydinnestettä (kuin kirkasta vettä) tulla ulos. Tuon jälkeen painetaan sitä myrkkyä sinne selkäytimeen. Olen ollut paikalla ja todistanut tämän. "No hoh hoijjaa" -kommentoija ei joko lukenut, tai ymmärtänyt mikä ero on epiduraalilla ja spinaalilla.


      • Anonyymi
        Repoo kirjoitti:

        Spinaalineula työnnetään suoraan sinne selkäytimeen. Ensin etsitään kohta ja kun se löytyy, annetaan pisaran selkäydinnestettä (kuin kirkasta vettä) tulla ulos. Tuon jälkeen painetaan sitä myrkkyä sinne selkäytimeen. Olen ollut paikalla ja todistanut tämän. "No hoh hoijjaa" -kommentoija ei joko lukenut, tai ymmärtänyt mikä ero on epiduraalilla ja spinaalilla.

        EI LAITETA NEULAA SELKÄYTIMEEN! Se laitetaan selkäytimen alapuolelle selkäydinnestetilaan, jossa ei ole enää selkäydintä vaan siitä lähtevät päätehermot jotka puudutetaan. Selkäytimeen ei saa pistää neulalla koska siitä voi halvaantua. Älä viitsi kailottaa täällä virheellisiä kommentteja!


    • älä tule pätemään

      - Spinaalissa nimenomaan puudute laitetaan selkäydinkanavaan, kuten nimikin kertoo. (Epiduraalissa sitten ei, vaan se laitetaan epiduraalitilaan.)
      - Itse spinaalineula on ohut, katetrineula jonka avulla spinaalineula laitetaan paikoilleen on suhteellisen iso.
      - Sen ison neulan laittaminen ei kuitenkaan tunnu, koska sitä varten laitetaan ensin paikallispuudutus.

      Että hoh hoijjaa itsellesi vaan.

      • Pätevä

        - Ohjainneulaa ei käytetä kaikissa spinaalipuudutuksissa
        - Ohjainneulakin on pienempi kuin tavanomainen verinäytteen ottoon käytettävä neula
        - Selkäydinkanava on eri asia kuin selkäydin


    • ikävä kyllä

      "Spinaalin laittaa se anestesialääkäri, joka synnärissä on työvuorossa."

      Teoriassa sen laittaa ane, käytännössä mahdollisesti 3. vuoden kandi...synnyttäjiä käytetään ihan yleisesti harjoittelukappaleina, ei se mikään salaisuus ole. Siksi synnytyksissä on niin yleistä, että puudutus ei tehoa kuten pitäisi, että puuduttaminen sattuu, tai että siitä seuraa erinäisiä ongelmia.
      Sen sijaan sektioon spinaalin laittaa aina ane, koska siinä ei ole varaa virheisiin, potilas pitää ehdottomasti saada täysin kivuttomaksi ja sen pitää myös tapahtua nopeasti (ainakin jos sektio on kiireellinen).

      • Pätevä

        - 3 vuoden kandit eivät laita spinaaleja varsinkaan synnärillä
        - Synnytyspuudutuksen epäonnistuminen ei ole yleistä. Synnytyspuudutus on tarkoituksella lieväasteinen
        - Jos spinaali on riittämätön sektioon, laitetaan uusi (jos ei ole kiirettä), täydennetään epiduraalilla (jos sellainen on jo aiemmin laitettu tai on käytetty ns. kombinaatiotekniikkaa) tai nukutetaan. Vajaa puutuminen ei ole varsinaisesti virhe, eikä täysi kivuttomuuskaan ole ehdoton vaatimus, kunhan sen sietää. Sektioon liittyy tuntemuksia, kun mahaa painellaan yms. Jotkut kokevat senkin kivuliaana, jotkut taas ei. Joka tapauksessa ollaan hyvin kaukana normaalin alatiesynnytyksen kivuista. Ja kuten sanottu, pahasti vajaaseen sektiospinaaliin on vaihtoehtoisia anestesian täydennysmuotoja.


    • Pätevämpi

      Ohjainneulaa tulee ehdottomasti käyttää kaikissa spinaalipuudutuksissa! Ohjainneula on kooltaan 21-19, eli ihan samoja kokoja kuin ne millä verinäytteet otetaan (verenluovutuksessa vasta 18). Selkäydinkanava on juurikin se, jossa selkäydin sijaitsee, siksi anestesialääkäri pyörittelee varovasti neulaa jotta hermosäikeet siirtyvät sen edestä sivuun (hermoon osuminen tuntuu kuin sähköiskulta jaloissa), samoin se että neula on siellä missä kuuluu nähdään siitä täyttyykö se selkäydinnesteestä.

      • Edelleen pätevä

        - Ohjainneulan käyttö ei ole millään tavalla pakollista
        - Selkäydin on kiinteä hermokudoksista muodostunut osa keskushermostoa. Selkäydin päättyy L1-nikaman tasolle tai L1-L2 nikaman väliin
        - Selkäydinkanava on selkänikamien luisten osien ja erilaisten kalvojen muodostama tila, jossa on selkäydinnestettä ja hermokuodosta, verisuonia yms.
        - Spinaalipuudutus laitetaan selkäydinnesteen sekaan sen tason alapuolella, jossa kiinteä selkäydin päättyy. Ei siis edelleenkään selkäytimeen, koska se aiheuttaisi peruuttamattomia hermovaurioita. Eikä sitä neulaa tarvitse pyöritellä sen vuoksi, että hermosäikeet siirtyisivät sivuun.


    • ikävä kyllä

      "Vajaa puutuminen ei ole varsinaisesti virhe, eikä täysi kivuttomuuskaan ole ehdoton vaatimus, kunhan sen sietää. Sektioon liittyy tuntemuksia, kun mahaa painellaan yms. Jotkut kokevat senkin kivuliaana, jotkut taas ei. Joka tapauksessa ollaan hyvin kaukana normaalin alatiesynnytyksen kivuista."

      Vajaa puutuminen nimenomaan on virhe, ja se paikataan tarvittaessa yleisanestesialla. Siinä vaiheessa kun vauva on saatu ulos voidaan myös edetä suonensisäisillä kipulääkkeillä, tämä siis tilanteessa jos puudutteen teho uhkaa loppua kesken ja tunto alkaa palailla. Tunto itsessään ei aina täysin katoa, joten mahan painelu ja haavan venyttely saattaa tuottaa tuntemuksia tuntorajan yläpuolella mikä on mahdollisesti epämiellyttävää, mutta varsinaista kipua ei missään nimessä pidä tuntua. Vaikka se on kyllä totta, että mikäli vähän jotain tuntuisikin niin ollaan silti hyvin kaukana synnytyskivuista.

      • Edelleen pätevä

        - Vajaa puutuminen ei ole varsinainen virhe. Puutuminen voi jäädä vajaaksi, vaikka kaikki on tehty niin kuin pitääkin ja vajaita puutumisia tulee kaikille, taitavimmillekin. Ja kuten nyt myönsitkin, täysi kivuttomuus ei ole ehdoton vaatimus. Lievän kivuntunteen (tai äidin sellaiseksi tulkitsema tunne) kanssa voidaan edetä kunnes napanuoran sulun jälkeen saadaan uusia hoitomahdollisuuksia käyttöön


    • naurattaa
      • Edelleen pätevä

        Et näköjään tajua alkuunkaan mitä eroa on selkäytimellä ja selkäydinkanavalla. Lainaus ylempää alkuperäisestä väitteestä:

        "Spinaali tuntuu...juuri juuri siltä mitä se onkin: kuin neulaa työnnettäisiin selkäytimeen "

        Puhdasta puppua


    • Inhottava ihminen :(

      "Sektioon liittyy tuntemuksia, kun mahaa painellaan yms. Jotkut kokevat senkin kivuliaana"
      "Lievän kivuntunteen (tai äidin sellaiseksi tulkitsema tunne)"
      ""Spinaali tuntuu...juuri juuri siltä mitä se onkin: kuin neulaa työnnettäisiin selkäytimeen " Puhdasta puppua"

      Tuollaiset ihmiset pois hoitoalalta! Kai ihminen itse parhaiten tietää, sattuuko häneen vai ei! Jos potilas kokee tuntevansa kipua niin se on silloin kipua ja siihen pitää suhtautua vakavasti. Eikä hymistellä vieressä että sinä nyt vain luulet kokevasi kipua, ihan kuin kysymys olisi jostain mielisairaan hallusinaatioista. Mutta etköhän sinäkin ymmärrä tämän asian sinä päivänä, kun joudut itse potilaaksi...on aivan eri asia tuntea jotain itse, kuin katsella vierestä toisen tuntemuksia.

      • Edelleen pätevä

        Ihmisten kipuihin suhtaudutaan vakavasti, eikä aikaisempi kirjoitukseni väittänytkään mitään päinvastaista. Tulkitset toisten kirjoituksia omista läjtökohdistasi ja se kertoo jo sinällään kuinka yksinniittisesti aivosi toimivat. Äidit eivät välttämättä halua heti ja automaattisesti yhtään mitään lievitystä vaivoihinsa, jos he kokevat ne siedettävinä ja vaihtoehtona on esim. nukutus. Synnyttäjät (ainakin realistiset sellaiset) ovat yleensä asennoituneet siten, että kipua tulee jossakin vaiheessa. Mielenlaadun ei tarvitse muuttua kaikilla täydelliseen kivuttomuuteen siinä vaiheessa jos synnytystapa vaihtuu, eikä muutukaan.

        Mielestäni huonoin mahdollinen hoitoalan ihminen on sellainen, joka ei ole viitsinyt lukea läksyjään opiskeluvaiheessa kunnolla ja levittelee täysin perättömiä juttuja julkisuuteen. Jos osaaminen on tuota tasoa, kannattaa vaihtaa alaa.


    • Haukutko minutkin?

      Minulla ei ole tähän keskusteluun muuta sanottavaa, kuin että tämä omasta mielestään Pätevä käyttäytyy todella törkeästi ja agressiivisesti muita ketjuun kirjoittaneita kohtaan. Ylimielisyys, minäolenainaoikeassa-asenne ja toisten keskustelijoiden jatkuva haukkuminen yksinkertaisiksi, tyhmiksi, epäpäteviksi ja ties miksi antaa lähinnä sen kuvan, että näin toisia kohtaan käyttäytyvä on itse sekä tyhmä että epäpätevä, sillä hoitoalalla jos missä olisi hyvä omata edes alkeellisia sosiaalisia taitoja, kuten nyt vaikkapa toisten kunnioittaminen ja kyky kuunnella muitakin sen sijaan että vouhkaa suureen ääneen omaa mielipidettään.

      • Edelleen pätevä

        Jos sinun mielestäsi on törkeää ja epäpätevää oikaista selkeästi virheelliset väittämät niinkin herkällä aluella kuin synnyttäminen on, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan, että olisin sinun arvomaailmassasi törkeä ja epäpätevä. Sinä nyt vain lähdit pätemään alueella, mistä et näköjään tiedä etkä ymmärrä. Silloin saat varautua siihen, että asioista paremmin perillä olevat oikaisevat pahimpia tyrimisisäsi. Jos se on sinusta epämukavaa, ota oppia.


      • Haukutko minutkin?
        Edelleen pätevä kirjoitti:

        Jos sinun mielestäsi on törkeää ja epäpätevää oikaista selkeästi virheelliset väittämät niinkin herkällä aluella kuin synnyttäminen on, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan, että olisin sinun arvomaailmassasi törkeä ja epäpätevä. Sinä nyt vain lähdit pätemään alueella, mistä et näköjään tiedä etkä ymmärrä. Silloin saat varautua siihen, että asioista paremmin perillä olevat oikaisevat pahimpia tyrimisisäsi. Jos se on sinusta epämukavaa, ota oppia.

        Ja haukuitpa hyvinkin :) Vaikka käyttäytymistäsi kaikkia muita kohtaan seuranneena en toki odottanutkaan saavani yhtään sen asiallisempaa vastausta kuin muutkaan.
        Tosin voisit ehkä tarkentaa missä kohtaa viestissäni "lähdin pätemään alueella, mistä en näköjään tiedä enkä ymmärrä"? Sekä mitä "pahimpia tyrimisiäni" sinä olet oikaissut ja missä? Suoraan sanottuna kuulostat jotenkin harhaiselta...


      • Edelleen pätevä
        Haukutko minutkin? kirjoitti:

        Ja haukuitpa hyvinkin :) Vaikka käyttäytymistäsi kaikkia muita kohtaan seuranneena en toki odottanutkaan saavani yhtään sen asiallisempaa vastausta kuin muutkaan.
        Tosin voisit ehkä tarkentaa missä kohtaa viestissäni "lähdin pätemään alueella, mistä en näköjään tiedä enkä ymmärrä"? Sekä mitä "pahimpia tyrimisiäni" sinä olet oikaissut ja missä? Suoraan sanottuna kuulostat jotenkin harhaiselta...

        Tuossahan noita, ole hyvä, jos muistisi ja lukutaitosi on noin puutteellinen:
        -Spinaali tuntuu...juuri juuri siltä mitä se onkin: kuin neulaa työnnettäisiin selkäytimeen
        - Itse spinaalineula on ohut, katetrineula jonka avulla spinaalineula laitetaan paikoilleen on suhteellisen iso. (ei se ole mikään katetrineula)
        - Sen ison neulan laittaminen ei kuitenkaan tunnu, koska sitä varten laitetaan ensin paikallispuudutus. (Ei välttämättä laiteta)
        - Teoriassa sen laittaa ane, käytännössä mahdollisesti 3. vuoden kandi.
        - Siksi synnytyksissä on niin yleistä, että puudutus ei tehoa kuten pitäisi, että puuduttaminen sattuu, tai että siitä seuraa erinäisiä ongelmia.
        - potilas pitää ehdottomasti saada täysin kivuttomaksi
        - Ohjainneulaa tulee ehdottomasti käyttää kaikissa spinaalipuudutuksissa!
        - Ohjainneula on kooltaan 21-19, eli ihan samoja kokoja kuin ne millä verinäytteet otetaan (verenluovutuksessa vasta 18) - (Yleisimmän 27 G:n - harmaan - spinaalineulan ohjain on 22G. Punainen ns verineula on 18 G ja valkoinen 19 G)
        - siksi anestesialääkäri pyörittelee varovasti neulaa jotta hermosäikeet siirtyvät sen edestä sivuun
        - Vajaa puutuminen nimenomaan on virhe
        - Nimimerkille "Pätevä", ai että spinaalia ei laiteta selkäytimeen? :D On siinä meillä varsinainen "asiantuntija"!


      • Haukutko minutkin?
        Edelleen pätevä kirjoitti:

        Tuossahan noita, ole hyvä, jos muistisi ja lukutaitosi on noin puutteellinen:
        -Spinaali tuntuu...juuri juuri siltä mitä se onkin: kuin neulaa työnnettäisiin selkäytimeen
        - Itse spinaalineula on ohut, katetrineula jonka avulla spinaalineula laitetaan paikoilleen on suhteellisen iso. (ei se ole mikään katetrineula)
        - Sen ison neulan laittaminen ei kuitenkaan tunnu, koska sitä varten laitetaan ensin paikallispuudutus. (Ei välttämättä laiteta)
        - Teoriassa sen laittaa ane, käytännössä mahdollisesti 3. vuoden kandi.
        - Siksi synnytyksissä on niin yleistä, että puudutus ei tehoa kuten pitäisi, että puuduttaminen sattuu, tai että siitä seuraa erinäisiä ongelmia.
        - potilas pitää ehdottomasti saada täysin kivuttomaksi
        - Ohjainneulaa tulee ehdottomasti käyttää kaikissa spinaalipuudutuksissa!
        - Ohjainneula on kooltaan 21-19, eli ihan samoja kokoja kuin ne millä verinäytteet otetaan (verenluovutuksessa vasta 18) - (Yleisimmän 27 G:n - harmaan - spinaalineulan ohjain on 22G. Punainen ns verineula on 18 G ja valkoinen 19 G)
        - siksi anestesialääkäri pyörittelee varovasti neulaa jotta hermosäikeet siirtyvät sen edestä sivuun
        - Vajaa puutuminen nimenomaan on virhe
        - Nimimerkille "Pätevä", ai että spinaalia ei laiteta selkäytimeen? :D On siinä meillä varsinainen "asiantuntija"!

        Eihän mikään tuossa ollut minun viestistäni!

        Toistan, että vaikutat harhaiselta. Ja äskeisen jälkeen lisään, että vaikutat myös maaniselta.


      • Edelleen pätevä
        Haukutko minutkin? kirjoitti:

        Eihän mikään tuossa ollut minun viestistäni!

        Toistan, että vaikutat harhaiselta. Ja äskeisen jälkeen lisään, että vaikutat myös maaniselta.

        Käsittelen kaikkia samaa puppua sisältäviä viestejä yhden saman henkilön kirjoittamina varsinkin kun kirjoittaja vaihtaa koko ajan nimimerkkiään. Esiinnyt selvästi multipersoonana, joten siihen sinun on tyytyminen.


      • Haukutko minutkin?
        Edelleen pätevä kirjoitti:

        Käsittelen kaikkia samaa puppua sisältäviä viestejä yhden saman henkilön kirjoittamina varsinkin kun kirjoittaja vaihtaa koko ajan nimimerkkiään. Esiinnyt selvästi multipersoonana, joten siihen sinun on tyytyminen.

        Olet siis ihan oikeasti harhainen??? Luulisi sinun (jopa tuolla ilmeisesti lähihoitajan pätevyydelläsikin) tietävän, että niihin on saatavilla toimivat lääkkeet. Vai jätitkö sivuvaikutusten takia omasi ottamatta?
        Kukaan tässä keskustelussa ei varmastikaan juonittele sinua vastaan (tai en minä ainakaan, muista en tietenkään voi mennä takuuseen...) eikä varmasti ole olemassa mitään multipersoonallista Entiteettiä, joka yrittäisi tuhota elämäsi kirjoittelemalla vaarallista puppua internetin keskustelupalstoille ja jota vastaan sinun pitäisi taistella.
        Olen aikanani tehnyt töitä kaltaistesi ihmisten kanssa, joten tiedän ettei tätä keskustelua kannata jatkaa. Se tulee uppoamaan vain syvemmälle toisen osapuolen harhoihin ja muuttumaan agressiivisemmaksi. Tiedän ja ymmärrän kyllä, kuinka 100% varma olet siitä mitä kirjoitat, ja että pieninkin erimielisyys tai kritiikki saa sinut raivostumaan.


    • realistinen potilas

      On kyllä aivan realistista odottaa leikkausten - sektio mukaanlukien - olevan nykypäivänä täysin kivuttomia. Kivunhoito on nykyään huippukehittynyttä, lääkkeet ja tekniikat toimivat kyllä JOS niitä osataan käyttää...ikävä kyllä näyttää siltä, että kaikki lääkärit eivät ole tehtäviensä tasolla.
      Itselläni on takana 3 täysin kivutonta sektiota sekä 1 täysin kivuton polvioperaatio, kaikki 4 on tehty spinaalipuudutuksessa enkä todellakaan tuntenut yhtään mitään, varsinkaan kipua. En hetkeäkään usko, että minulla olisi ollut joka kerta vain hyvää tuuria, aivan varmasti ammattitaitoiset nukutuslääkärit olivat syynä siihen että kaikki toimi juuri niin hyvin kuin nykylääketieteessä kuuluukin toimia.

      • Edelleen pätevä

        Leikkausvaihe on täysin kivutonta, jos niin halutaan. Siirrytään vaan tarvittaessa yleisanestesiaan. Tilanteessa, jossa puudutus todetaan vajaaksi, on erilaisia vaihtoehtoja, riippuen kivuliaisuuden asteesta ja toimenpiteen vaihesta. Kyse oli siitä, onko aina pakko olla absoluuttisen kivutonta, jota jokua asiaa käytännössä tuntematon väitti tuossa aiemmin. Ei kaikkien äitien mielestä. Leikkauksen aikana ei ole kyse varsinaisesti vain kivunhoidosta, vaan anestesiasta, nimensä mukaisesti kivun (tai laajemmin kivun kokemisen) poistosta ja muistakin asioista.. Leikkauksen ja anestesian jälkeen ei täyttä kivuttomutta saavuteta käytännössä koko toipumisen ajaksi, jos on tehty sektiota vastaava leikkaus.


    • huh huh

      Ainoat oikeasti _pätevät_ ja _asiantuntevat_ vastaajat aloittajan alkuperäiseen kysymykseen siitä "sattuuko spinaali- tai epiduraalipuudutus" ovat ne, jotka ovat sen ITSE KOKENEET. Kysehän ei ollut lääketieteen teoriasta, anestesiatekniikoista tai lääkärien ammattitaidosta vaan siitä, miltä puudutus potilaasta TUNTUU. Että jos päästäisiin takaisin alkuperäiseen aiheeseen ja niihin OMIIN KOKEMUKSIIN. Kiitos.

      • edelleen pätevä

        Niinpä. Olisi kannattanut pitäytyä niissä omissa kokemuksissa, eikä yrittää selitellä olemattoman tietämyksen pohjalta älyttömyyksiä kivuliaisuuden syistä ja muista asiaan liittyvistä seikoista.


    • Sattui ja ei.

      Uskaltaako tänne nyt edes kommentoida...

      Minulla ei ole kokemusta epiduraalista, mutta spinaali on laitettu kahdesti.
      Ensimmäisellä kerralla teki aika kipeää ja lisäksi se kesti tosi kauan, nukutuslääkäri kyllä sanoikin jälkeenpäin että kaksi kertaa piti pistää että saatiin laitettua.
      Toisella kerralla ainoastaan vähän vihloi, mutta kipu oli ihan erilaista kuin ensimmäisellä kerralla ja koko juttu oli tosi nopeasti ohi.

    • realistinen potilas

      Kokemusta on neljästä spinaalipuudutuksesta eikä sattunut ollenkaan yhdelläkään kerralla, en ylipäätään tuntenut yhtään mitään. Mutta kaikenlaisia kauhukokemuksia olen kyllä kavereilta kuullut...

    • ane10

      Apua mikä taistelu...

      Minä voin anestesiahoitajana vastata ap:n kysymykseen sen kokemuksen pohjalta, että olen hoitanut satoja puudutuspotilaita, sekä epiduraalin että spinaalin saaneita, niin synnytyssalissa kuin leikkaussalissakin. Lisäksi minulle on laitettu spinaali x2 (ensimmäinen ollessani 15v) ja synnytysepiduraali x1.

      Lähdetään nyt siitä liikkeelle, että ihmiset kokevat kivun eri tavalla. Esim.synnyttävä nainen, jolla on supistus päällä, huutaa aivan varmasti kun siinä samassa aletaan työntää neulaa selkään (jos on kosketusherkkyyttä - jopa kevyt sipaisu voi sattua, näin oli myös itselläni supistusten aikana). Ihminen, jolla ei ole lainkaan kipua (elektiivinen leikkauspotilas), usein sietää pistot paljon paremmin.

      Lohduttavana uutisena sinulle ap: epiduraalipuudutus laitetaan AINA paikallispuudutuksessa. Ihon puuduttaminen pistää saman verran kuin verinäyte ja kirvelee hetken, sitten itse epiduraalineulan laitto epiduraalitilaan ei satu. Epiduraalikatetrin vieminen epiduraalitilaan voi tuntua sähköiskunomaisina tuntemuksina pakaroissa, reisissä tai jaloissa (katetri "kutittelee" hermoja), mutta tämä menee pian ohi. Itselleni tuli tällainen parestesiaksi nimetty kipu katetrin laiton yhteydessä, mutta oli ohi ennen kuin huomasinkaan. Hyvin harvoin epiduraalin laitto on ollut minun 10v työkokemuksen aikana potilaille mahdottoman epämiellyttävää, muusta kuin siitä syystä jos laitto on hankalaa ja siinä kestää, on ikävä maata pitkään kyljellään "kippurassa". Joskus epiä ei kertakaikkiaan saada, sitten mietitään jotain muuta.

      Spinaalipuudutusta varten paikallispuudutusta ei laiteta siitä syystä, että puudutusneula on ohuen ohut (hyvin, hyvin harvoin spinaalissa käytetään paksumpaa injektioneulaa "ohjaimena", on vanhojen lääkärien tapa). Pistos ei juuri iholla tunnu, ellei ole hyvin herkkä. Neula voi piston yhteydessä hipaista hermoja, jolloin voi myös esiintyä näitä aikaisemmin mainittuja parestesioita, jotka menevät pian ohi. Spinaalin laiton yhteydessä minun kokemukseni mukaan parestesiat ovat yleisempiä ja siksi tämä puudutus voi olla "kivuliaampi". Spinaalin laitto on usein hyvin nopea toimenpide eikä spinaalitilaan jätetä katetria synnytyksissä. Spinaali on epiä nopeampi ja tehokkaampi puudutus ja siksi sitä käytetään myös kiireellisissä sektioissa. Sektion voi toki myös epiduraalissa tehdä, jos on aikaa odottaa puudutuksen vaikutusta.

      Yhtä kaikki, molemmat ovat valtaisan hyviä puudutuksia eikä niitä tarvitse pelätä. Minulle epiduraali oli synnytyksessä kuin lahja taivaasta. Tasaisessa puuduteinfuusiossa kuitenkin synnytyksen edistymisen tuntien ja vähän ilokaasuun turvautuen synnytin kauniin tytön, kokemus oli kaunis ja voimaannuttava :)

      • Itsekin pistellyt

        Pitää korjata anehoitajan muuten ansiokasta kirjoitusta tuossa ohjainneulan käytössä spinaalipuudutuksissa. Nykyään nuoret anestesialääkärit opetetaan käyttämään ohjainneulallista spinaalia sen vuoksi, että se on hiukan helpompi opetella neulan ohjaamisen kannalta - neulat kun ovat kovin ohuita ja taipuisia, halutaan käyttää tylppäkärkisiä neuloja (jotka eivät mene ihon läpi ilman ohjainneulaa) ja ohjainneulalla pyritään estämään ihon pinnan osien kulkeutumista syvemmälle. Kokemukseni mukaan vanhemmat anestesialääkärit suosivat useammin niitä terävämpikärkisiä versioita ilman ohjainneulaa. Käytännössä ohjainneulallinen pisto on hiukan kivuliaampi kuin ilman sitä ja hankalassa puudutuksessa paikan etsiminen voi olla sutjakkaampaa ilman ohjainneulaa, mutta nämä ovat enemmänkin tottumiskysymyksiä.


    • kahdesti synnyttänyt

      Kiitos Ane10:lle asiallisesta tekstistä. Siinä tulikin tekninen puoli hyvin :)'

      Olen synnyttänyt kahdesti (2011 ja 2014) ja molemmilla kerroilla oli käytössä epiduraali. Voin kertoa että siinä vaiheessa kun sen haluaa, niin supistuskipu on jo niin kovaa että ei siinä paljon jokin neulanpisto enää arveluta.

      Inhottavimmalta epiduraalin laitossa tuntui sitä edeltävä selän desinfiointi, mikä tapahtui jollain hirveän kylmältä tuntuvalta aineella. Kuin olisi ollut jääkylmässä suihkussa jonkin aikaa. Hrrrrrrr. Se epiduraalin laittamisen aikana vaadittava kippura-asento kyljellä maaten ei myöskään ollut maailman miellyttävintä varsinkaan kun se piti säilyttää myös tiheästi tulevien supistusten aikana ja iso mahakin oli siinä polvien ja rintakehän välissä pahasti tiellä, mutta onnistui kuitenkin. Pisto ei sattunut paljoakaan. Jos olisi sattunut huomattavasti, muistaisin sen varmasti paremmin, mutta enpä muista siitä hirveästi mitään.

      Sitten kun katetri oli saatu selkään paikoilleen ja alettiin laittaa itse puudutetta, niin siitä tuli tietysti vähän tuntemuksia. Minulla tuntui hetken siltä kuin jotain kylmää nestettä virtaisi kaulan sivun verisuonissa tai niillä main. Ei se ollut erityisen epämiellyttävää, erikoista vain.

      Kun epiduraali oli laitettu, jossain vaiheessa kihelmöi sitten jalkoja ja ikävin haitta oloon oli koko epin vaikutusajan ollut kova koko kropan tärinä ja palelu. Lisäksi verenpaine laski sen verran etten pystynyt olemaan jaloillani ja virtsa piti katetroida, koska en osannut sitten pissata (enkä pysynyt tosiaan jaloillanikaan eli pyörryin vessayrityskerralla). Tuo verenpaine- ja virtsajuttu tulivat molemmissa synnytyksissä, mutta vauvat voivat koko ajan hyvin. Jälkimmäisen synnytyksen vessakäynnillä tullut lyhyt pyörtyminen ei myöskään ehtinyt vaikuttaa vauvalta mitattavaan dataan (sydänäänet pysyivät vakaina sen ajan).

      Katetrointitarve on kai yleinen epiduraalin saaneilla. Minulla se tulisi ilmeisesti ilman epiduraaliakin. Vauva laskeutuu minulla hyvin ajoissa synnytyksen edessä ja kun vauvan pää on tullut tarpeeksi alas (minulla kävi molemmissa synnytyksissä näin joskus 5 cm avautumisen tienoilla), se on jotenkin sopivasti tulppana painamassa virtsaputkea tai joka tapauksessa jotain siellä niin, että pissaaminen on mahdotonta. Reitti on kiinni. Katetrin laittaminenkin oli kätilön mukaan vähän hankalaa, koska se reitti oli jossain puolivälissä virtsaputkea melko tukossa ja katetrin piti tehdä pieni mutka edetessään. Ilman katetrointia ei meikäläinen vissiin pissaisi loppusynnytyksen aikana ollenkaan oli epiduraali tai ei. Mulla oli kyllä myös molempien raskauksien aikana virtsaamisvaikeuksia ja juuri niin, että välillä se ei meinannut tulla ollenkaan paitsi kun kallistin pöntöllä istuessa lantiota tietyllä tavalla toiselle sivulle päin. Se oli alkuraskaudessa ja sitten taas lopussa, ei ollenkaan keskiraskaudessa jolloin kohtu oli ylempänä lantiossa. Lisäksi synnytyksien jälkeen kesti kuukausia, ennen kuin pissaamiseen tuli taas tuntoa mukaan, eli alkoi tuntúa että tulee pissahätä. Muulloin ei-raskaana ollessa mulla on jopa turhankin yliaktiivisesti hädästä ilmoitteleva rakko, mutta synnytysten jälkeen mentiin kuukausia ilman pienintäkään pissahädän tunnetta. Piti vain muistaa käydä pissalla ilman sitä tarvetta.

      Vaikka epiduraalissa on noita haittoja kuten tärinää, palelua ja verenpaineen laskua, oli se kuitenkin synnytyksen loppupuolen kipuja ajatellen aivan loistava valinta. Ottaisin sen kolmannellakin kerralla, jos sellainen tulisi eteen. Ilokaasusta tuli vain huono olo mutta kipuun se ei vaikuttanut millään tavalla kummallakaan kerralla.

      Haitat katosivat kun epiduraalin vaikutus loppui, eli ei tullut mitään päänsärkyä mikä kai tulee joillekin harvoille.

    • lila3

      Itselleni laitettiin ensin spinaalipuudutus, joka laitetaan täysin samalla tavalla kuin epiduraali, eli kanyyli epiduraalikanavaan.
      Voin sanoa että senhetkiset supistukset sattuivat niin perkeleesti että en olis varmaankaan regoinut vaikka olisivat tunkeneet seipään selkärankaan. :)

      Alue ensin puudutettiin (tuntui viileänä virtana selässä) ja sen jälkeen lääkäri runnoi neulan ja kanyylin selkärankaan, Kuului pieni rusahdus ja napsahdus , ei sattunut, tuntui kihelmöintiä selässä ja sen jälkeen leviävä hyvänolontunne kun supistuskivut lakkasivat. Suosittelen!

      • Anonyymi

        Spinaalipuudutusta ei laiteta samalla tavalla kuin epiduraalipuudutusta. Ei siis laiteta mitään kanyyliä epiduraalikanavaan, vaan pistetään kertapisto spinaalitilaan jossa kulkevat selkäytimen alapuolella siitä lähtevät hermopäätteet.


    • ...---...

      2 kertaa laitettu spinaali. Sattui hetken, ehkä sellaiset puoli minuuttia, tuntui ikäänkuin kovaa, paikallista selkäsärkyä. Ei ollut paha juttu ollenkaan, vaikka taisinkin vähän vaikeroida, synnytyskipuun verrattuna ei ollut yhtään mitään tuo pistäminen.

    • kolmatta pukkaa

      Eli mulle laitettu kahdesti epiduraali ja nyt kun synnytän pian kolmannen, niin ajattelin olla ottamatta puudutusta, koska minuun se sattui epäinhimillisen paljon. Tosin nyt mulla on lääkärit epäilleet että olis selkärankareumaa. Hyvin olen selvinnyt kyllä itse synnytyksistä kun keskimmäisen lapsen synnytin polikliinisesti ja samaan pyrin nytkin.

      • hehhehhee

        No kai selvisit hyvin kun sinut oli puudutettu. Tulee olemaan aika erilaista ilman sitä puudutusta, sano minun sanoneen...aika monen on kivut yllättäneet, kun puudutetun synnytyksen jälkeen lähtevät seuraavassa luomuilemaan "kun viimeksi oli niin helppoa". Sittenpähän tiedät kun OIKEASTI "sattuu epäinhimillisen paljon" (lue: supistukset), niissä kivuissa ei joku epiduraalin pistäminen ole kuin hyttysen pisto...


      • Niin no
        hehhehhee kirjoitti:

        No kai selvisit hyvin kun sinut oli puudutettu. Tulee olemaan aika erilaista ilman sitä puudutusta, sano minun sanoneen...aika monen on kivut yllättäneet, kun puudutetun synnytyksen jälkeen lähtevät seuraavassa luomuilemaan "kun viimeksi oli niin helppoa". Sittenpähän tiedät kun OIKEASTI "sattuu epäinhimillisen paljon" (lue: supistukset), niissä kivuissa ei joku epiduraalin pistäminen ole kuin hyttysen pisto...

        siis supistelin ja oksentelin kotona esikoista synnyttäessä 1,5 vuorokautta kotona ennen kuin lähdin synnyttämään. Että millä perusteella sinä tulet mulle supistuksista selittämään? Ja itse olet synnyttänyt ? kertaa?


    • Anonyymi

      Kivaltahan ne tuntuu!

    • Anonyymi

      Laitto ei mielestäni sattunut. Laitettiin supistusten välissä ja auttoi kipuihin.

      Ponnistin kuitenkin yli tunnin ja voimat oli tosi loppu en tiedä johtuiko pitkä ponnistus aika epiduraalista vai enkö vaan osannut ponnistaa oikein

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe