miksi moni haukkuu/paheksuu/inhoaa teinivanhempia?!

sonjav

Minua ärsyttää ihmiset jotka haukkuvat nuoret lyttyyn, jotka haluavat tulla vanhemmiksi!

Täälläkin monissa keskusteluissa monet ovat menneet haukkumaan ja sanomaan, mitä teidän vajaiden nuorien päässä liikkuu aikuistukaa älkääkä tehkö lapsia, teidän elämä menee pilalle, älkää jakako sitä piparia yms. Heille haluan sanoa, että aikuistuisivat itse sen verran ettei heitä törkeitä kommentteja nuorille, jotka innoissaan odottavat perheenlisäystä!


On totta ettei kaikki nuoret ole valmiita vanhemmiksi, mutta kyllä moni on! Itsekkin olin 16 kun esikoiseni sain. Raskaus aikana monet tuntemattomat ja jotkut tutut tulivat haukkumaan todella törkeillä kommenteilla, kun omilla nettisivuilla hehkutin, miten onnellinen olen kun odotan lasta. Muutama heistä on myöhemmin tullut pyytämään anteeksi, käytöstään kun ovatkin huomanneet, että olenkin hyvä äiti ja pystyinkin lapselle tarjoamaan hyvän elämän ja pidän itse lapsestani huolen enkä passita häntä omille vanhemmilleni hoidettavaksi. Niinkuin he olettivat. Miksi ihmisillä on niin ihmeelliset ja negatiiviset käsitykset nuorista vanhemmista. Minullakin on monta nuorta isää ja äitiä kavereina ja he ovat loistavia vanhempia! Usein näkee lapsia jotka voivat henkisesti tai fyysisesti huonosti tai lapsia joilla ei ole mitään kuria, saavat esim puistoissa lyödä ja töniä muiden lapsia ilman, että heidän omat vanhempansa puuttuvat asiaan millään tavalla vaikka näkevät tilanteen ja heidän vanhempansa ovat aikuisia eikä suinkaan teinejä. Ei hyvä vanhemmuus ole iästä vaan ihmisestä kiinni!

Ja miksi ihmiset sanovat nuorille lasta odottaville ihmisille, että teidän elämä menee pilalle, ette voi bilettää ja olla nuoria??
Mun elämästä tuli aivan ihanaa lapsen saatuani! Olin ennen raskautta masentunut koulukiusaamisen takia, mutta raskaus muutti kaiken! Minua ei enää kiusattu koulussa enkä enää miettinyt ja surrut ulkonäköäni vaan aloin miettiä asioita, jotka todella ovat tärkeitä. Elämälleni tuli tarkoitus! Lapseni on oikeasti elämäni ihanin ja tärkein asia, koskaan ei ole tylsää tai yksinäistä. Ja bilettäminen ei edes kiinnosta kaikkia nuoria olen yksi heistä! Ei minua innosta juosta baareissa ympärikännissä ja tuhlata rahaa, jotta voi hetken olla humalassa. Mielummin vietän laatuaikaa lapseni kanssa!

Ja moni vanhempi täällä on kysynyt miten tulisi toimia, kun teini ikäinen lapsi tulee kertomaan olevansa raskaana. Teille haluan antaa neuvon... minun äitini tietenkin järkyttyi kun kuuli raskaudestani, mutta sanoi tukevansa minua päätin sitten pitää lapsen tai en. Vanhempien tuki on nuorelle todella todella tärkeää tämmöisessä tilanteessa! Olen todella kiitollinen vanhemmilleni, koska he ovat tukeneet minua alusta asti, eivätkä painostaneet tekemään toisin! Kyllä nuori itse tietää, onko tarpeeksi kypsä huolehtimaan lapsesta vai ei. Nuorille vanhemmille on tarjolla paljon tukea ja kerhoja samassa tilanteessa oleville. Tiedän että teille tulee huolia miten lapsenne pärjää lasten hoidossa ja taloudellisesti, puhukaa tästä avoimesti lapsenne kanssa! Itsekkin puhuin vanhempieni kanssa asiasta. Kyllä suomessa pärjää nuorikin lapsen kanssa taloudellisesti vaikka tiukkaa on. Älkää painostako lastanne vaan tukekaa! ♡ lapsenne arvostaa sitä suuresti!

Haluan kaikille nuorille sanoa, että jos teistä tuntuu että olette valmiita vanhemmiksi niin kuunnelkaa itseänne ennemmin kuin ketään muuta! Te itse tiedätte mitä haluatte. En tällä halua mainostaa, että ruvetkaa kaikki teinivanhemmiksi vaan haluan rohkaista kaikkia niitä nuoria, jotka todella haluavat vanhemmiksi ja joutuvat kuulemaan aivan turhaan arvosteluja! Te olette ihan yhtä hyviä vanhempia, kuin muutkin! ♡

Olen ollut yh-äitinäkin ja hyvin olen pärjännyt! Olen nyt 21v esikoiseni on 4,5vuotias ja kesällä tulossa toinen uuden poikaystävän kanssa :-) ♡

18

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timeywhimey

      Tuo yh-äityis, se että lapsi antoi elämällesi tarkoituksen ja sydämien käyttäminen tekstissä kertoo kaiken. Itsekin olen 21-vuotias ja aina silloin tällöin tulen huvikseni lukemaan tätä palstaa. Syy miksi minua ärsyttää teiniäidit on se että suurin osa pitää lapsen täysin vääristä syistä (välttelee aikuistumista, sidotaan poikakaveri itseen, välttelee valintojen tekemistä tms.)eikä osaa oikeasti kuvitella elämäänsä yhtään pidemmälle. Yksi tuttu 19v tyttö/nainen tuli vahingossa raskaaksi suhteellisen tuoreessa parisuhteessa ja halusi pitää lapsen vaikka AMK on kesken ja poikaystävä olisi halunnut abortin (huom. Poika oli myös armeijassa koko raskauden ajan..). Eli vaihtoehtona oli ero tai yhteenmuuttaminen ja vanhemmuus. Aika kamalaa kun miettii että toinen on armeijassa, paikassa jossa ei paljon ulkomaailman asiat pyöri mielessä...

    • äiti+isi+3lasta

      Anteeksi sonjav, etten voi allekirjoittaa tätä lausettasi:
      "On totta ettei kaikki nuoret ole valmiita vanhemmiksi, mutta kyllä moni on!"

      Minusta sinä et itsekään kuulunut siihen ryhmään, joka oli valmis vahemmaksi. Jos ensimmäisen lapsesi isä ei ollut valmis vanhemmaksi, niin jo pelkästään siksi sinäkään et ollut valmis. Minusta sinä et ihan täysin ymmärrä vieläkään sitä, mitä vanhemmuus on.

      • spnjavv

        Ensimmäinen poikaystäväni kyllä on edelleen lapseni elämässä..erosimme lapsemme ollessa 3vuotias ihan muusta syystä kun lapsesta johtuen.. on oikeasti todella harmillista kun sanotaan, ettei ole vielä valmis vanhemmaksi jos ei edes tiedä miten hyvää huolta lapsesta pidetään ja miten oikeasti koko sydämmestään rakastetaan lasta koska tuo lause ei todellakaan pidä paikkaansa (-: ihan yhtä hyviä vanhempia meistä nuoristakin tulee kun vanhemmasta ikäluokasta!


      • sonjaV
        spnjavv kirjoitti:

        Ensimmäinen poikaystäväni kyllä on edelleen lapseni elämässä..erosimme lapsemme ollessa 3vuotias ihan muusta syystä kun lapsesta johtuen.. on oikeasti todella harmillista kun sanotaan, ettei ole vielä valmis vanhemmaksi jos ei edes tiedä miten hyvää huolta lapsesta pidetään ja miten oikeasti koko sydämmestään rakastetaan lasta koska tuo lause ei todellakaan pidä paikkaansa (-: ihan yhtä hyviä vanhempia meistä nuoristakin tulee kun vanhemmasta ikäluokasta!

        Ja en ymmärrä miten voit väittää etten ymmärrä mitä vanhemmuus on? Onko sitten joku ikäraja että jaaha kun täyttää yli 20 tajuaa aivoissaan mitä vanhemmuus on vai ymmärtääkö vanhemmuuden lapsen saatuaan iästä huolimatta? :-) eikö vanhemmuus ole juuri sitä, että haluaa oikeasti pitää huolta/ kasvattaa ihana pieni ihminen ja vastuun ottaminen toisen hyvinvoinnista? Ja se että rakastaa omaa lastaan enemmän kuin mitään muuta? Se kaikki arki lapsen kanssa on ihan samanlaista meille nuorille vanhemmille kun aikuisillekkin.



        Ja tuohon edelliseen vastaukseen.. jos syynä on se että oikeasti haluaa lapsen, ei esim sen takia että se sitoisi poikaystävän kiinni itseensä tai muustakaan tuollaisesta epämääräisestä syytä vaan ihan oikeasti haluaa lapsen ja tuntee olevansa valmis äidiksi niin miksi lapsen hankinnan syy olisi huonompi kun täysi-ikäisen? Eikö se syy ole ihan sama heilläkin? :-)


      • .....

        Siis jos mun ukko ei ollut valmis vanhemmaksi, niin en ole minäkään?? Miten perustelet tuon. Mun ukko nyt kuitenkin oli 43 kun lapsi syntyi ja minä 32. Silti ei tyyppi ollutkaan kauan odotetun lapsen syntymän jälkeen muuttamaan elämää edes vähän. Jatkuvasti jossain harrastamassa.


        Tiedän etten kuulu tälle palstalle, mutta lauseesi oli absurdi.


      • habababa
        ..... kirjoitti:

        Siis jos mun ukko ei ollut valmis vanhemmaksi, niin en ole minäkään?? Miten perustelet tuon. Mun ukko nyt kuitenkin oli 43 kun lapsi syntyi ja minä 32. Silti ei tyyppi ollutkaan kauan odotetun lapsen syntymän jälkeen muuttamaan elämää edes vähän. Jatkuvasti jossain harrastamassa.


        Tiedän etten kuulu tälle palstalle, mutta lauseesi oli absurdi.

        Eniten mietin sitä kun se lapsi kasvaa ja tulee teini-ikäoseksi niin tajuaa että mun äiti paukahti paksuksi mun ikäisenä 0, o. Siis miettii vaikka että 15-vuotiaana.. tämä myös osoittaa että on ihan ok sekstailla tuon ikäisenä huolettomasti ja tulla raskaaksi jollekin randomille tai lyhytaikaiselle poikakaverille ja että silloin olisi tarpeeksi kypsäkin siihen.. Minusta ainakin olisi kamalaa tajuta että on teinipanon vahinkotuotos joka pilasi vanhempiensa elämän, ja tämän takia heillä ei välttämättä ole hyvää koulutusta ja työtä, ja kun kysyy heidän nuoruudestaan niin vastauksena saa vain että hoidin sinua. Ja tietenkään ei voi yleistää muttajuuri tällaiset "ihanaa vauva, pidän mun lapsesta huolta, kyllä me pärjätään vaikka oonki ilman ammattii ja yh


      • sonjaV
        habababa kirjoitti:

        Eniten mietin sitä kun se lapsi kasvaa ja tulee teini-ikäoseksi niin tajuaa että mun äiti paukahti paksuksi mun ikäisenä 0, o. Siis miettii vaikka että 15-vuotiaana.. tämä myös osoittaa että on ihan ok sekstailla tuon ikäisenä huolettomasti ja tulla raskaaksi jollekin randomille tai lyhytaikaiselle poikakaverille ja että silloin olisi tarpeeksi kypsäkin siihen.. Minusta ainakin olisi kamalaa tajuta että on teinipanon vahinkotuotos joka pilasi vanhempiensa elämän, ja tämän takia heillä ei välttämättä ole hyvää koulutusta ja työtä, ja kun kysyy heidän nuoruudestaan niin vastauksena saa vain että hoidin sinua. Ja tietenkään ei voi yleistää muttajuuri tällaiset "ihanaa vauva, pidän mun lapsesta huolta, kyllä me pärjätään vaikka oonki ilman ammattii ja yh

        Jos saa lapsen teininä ei se automaattisesti tarkoita, että lapsi olisi ollut vahinko. Kumpikaan lapsistani ei ole vahinkoja. Ja Sitäpaitsi seksiä mainostetaan nykyään niin paljon joka paikassa, siitä aiheesta puhutaan koulussa jo hyvin aikaisin ja tuntuu, että muutenkin yhä nuorempana aloitetaan seksielämä, joten tuskin nyt pelkistä vanhemmista riippuu tuo "mallikuva" vaikka, toki se varmasti saattaa vaikuttaa. Mutta olen tavannut ihmisiä, joiden vanhemmat ovat olleet nuoria, kun ovat heidät saaneet, eikä ajatus ole koskaan haitannut heitä. Meidän suvussakin on tämmöisiä tapauksia :-)

        Eikä todellakaan se että saa lapsen nuorena, tarkoita sitä että touhuillaan tuntemattomien kanssa etenkään ilman ehkäisyä tai että olisi kyse vähän kestäneestä suhteesta. Mitä jos suhde vaikka on alkanut todella nuorena ja jatkunut pitkään ja lapsen teosta puhutaan ja sitä harkitaan yhdessä? Kaikenlaisia tapauksia on ei pidä yleistää ja olettaa noin kaikista teinivanhemmista.


      • isi68
        habababa kirjoitti:

        Eniten mietin sitä kun se lapsi kasvaa ja tulee teini-ikäoseksi niin tajuaa että mun äiti paukahti paksuksi mun ikäisenä 0, o. Siis miettii vaikka että 15-vuotiaana.. tämä myös osoittaa että on ihan ok sekstailla tuon ikäisenä huolettomasti ja tulla raskaaksi jollekin randomille tai lyhytaikaiselle poikakaverille ja että silloin olisi tarpeeksi kypsäkin siihen.. Minusta ainakin olisi kamalaa tajuta että on teinipanon vahinkotuotos joka pilasi vanhempiensa elämän, ja tämän takia heillä ei välttämättä ole hyvää koulutusta ja työtä, ja kun kysyy heidän nuoruudestaan niin vastauksena saa vain että hoidin sinua. Ja tietenkään ei voi yleistää muttajuuri tällaiset "ihanaa vauva, pidän mun lapsesta huolta, kyllä me pärjätään vaikka oonki ilman ammattii ja yh

        On myös täysi-ikäisiä vanhempia joilla ei ole ammattia ja ovat yh vanhempia, ei pelkästään teinivanhemmista löydy tämmöisiä tapauksia. Sitäpaitsi opiskelu ammattiin ei ole mahdoton asia vaikka oma lapsi onkin! Minusta on hienoa, että jotkut uskaltavat ottaa vastuuta toisesta jo nuorella iällä, jotkut eivät tähän pysty edes aikuisiälläkään. Minusta tuntuu, että suurin osa ihmisistä jotka paheksuvat ylikaiken teinivanhempia, ovat kateellisia koska eivät itse olisi kyenneet moiseen nuorena vaan tekivät kaikkea tyhmää sen sijaan. Itsekkin tein kaikkea idioottimaista teinarina, joten ihailen suuresti näitä nuoria jotka laittavat omat tarpeensa sivuun ja ottavat vastuuta toisesta ihmisestä.


      • irfa
        habababa kirjoitti:

        Eniten mietin sitä kun se lapsi kasvaa ja tulee teini-ikäoseksi niin tajuaa että mun äiti paukahti paksuksi mun ikäisenä 0, o. Siis miettii vaikka että 15-vuotiaana.. tämä myös osoittaa että on ihan ok sekstailla tuon ikäisenä huolettomasti ja tulla raskaaksi jollekin randomille tai lyhytaikaiselle poikakaverille ja että silloin olisi tarpeeksi kypsäkin siihen.. Minusta ainakin olisi kamalaa tajuta että on teinipanon vahinkotuotos joka pilasi vanhempiensa elämän, ja tämän takia heillä ei välttämättä ole hyvää koulutusta ja työtä, ja kun kysyy heidän nuoruudestaan niin vastauksena saa vain että hoidin sinua. Ja tietenkään ei voi yleistää muttajuuri tällaiset "ihanaa vauva, pidän mun lapsesta huolta, kyllä me pärjätään vaikka oonki ilman ammattii ja yh

        Kasvatuksessa on jotain pielessä, jos lapsi ajattelee pilanneensa vanhempansa elämän. Ei hyvänen aika, kasvata lapsesi paremmin.


      • äiti+isi+3lasta
        spnjavv kirjoitti:

        Ensimmäinen poikaystäväni kyllä on edelleen lapseni elämässä..erosimme lapsemme ollessa 3vuotias ihan muusta syystä kun lapsesta johtuen.. on oikeasti todella harmillista kun sanotaan, ettei ole vielä valmis vanhemmaksi jos ei edes tiedä miten hyvää huolta lapsesta pidetään ja miten oikeasti koko sydämmestään rakastetaan lasta koska tuo lause ei todellakaan pidä paikkaansa (-: ihan yhtä hyviä vanhempia meistä nuoristakin tulee kun vanhemmasta ikäluokasta!

        Monet aikuisetkaan eivät todellakaan tajua mitä vanhemmuus on. Sinä olet sonjav tästä oiva esimerkki.

        Kun on kypsä vanhemmuuteen, sen tekee harkiten. Ainakin todella yrittää, että lapsella olisi ehjä perhe kauemmin kuin 3-4 vuotta. Sinä ajattelit olevasi kypsä vanhemmuuteen ja halusit lapsen ja pitää hänestä hyvää huolta, muttet pitänyt tuolloin kovin tärkeänä sitä, ettei lapsen tarvitsisi hyvin nuorena kokea vanhempiensa eroa. Tuollainen 3-vuotias lapsi ei osaa mitenkään käsitellä sitä, että isä ei enää olekaan arjessa mukana kuin silloin tällöin.

        Aika teinimäistä puhua lapsen isästä poikaystävänä, jota ei halua sitoa itseensä kiinni. Vastuulliset vanhemmat toimivat aivan toisella tapaa. Toivottavasti kuitenkin jossain myöhemmässä liitossasi oivallat jutun juonen.


      • habababa
        irfa kirjoitti:

        Kasvatuksessa on jotain pielessä, jos lapsi ajattelee pilanneensa vanhempansa elämän. Ei hyvänen aika, kasvata lapsesi paremmin.

        Öh ifra, ei minulla tule olemaan lapsia vielä ainakaan kymmeneen vuoteen koska olen 20- vuotias ;D. Ja ei, se ärsytys ei johdu siitä etten olisi pystynyt siihen tai että tekisin jotain tyhmää tai bilettäisin (olen nörtti opiskelijatyttö), en vaan todellakaan ymmärrä sitä miten tuon ikäisenä voi ajautua tilanteeseen jossa tulee raskaaksi.

        Minusta se ei ainakaan ole mikään ylpeilyn aihe että on saanut lapsen ala-ikäisenä tai mitenkään hienoa, että teini päättää pitää lapsen ja seilaa läpi vaikeuksien ja kasvukipujen kapalo kainalossa.. On todella epäkorrektia näyttää hyväksyvää valoa vielä kehittyville ihmisille, jotka ovat vasta itsekin olleet "isoja" alle kymmenen vuotta. Ja tietysti suurinosa on ihan hyviä vanhempia ja plaaplaa mutta se ei silti poista sitä neonvalokylttiä pään päältä joka hutaa että teiniäiti/teini-isä.

        Ei myöskään tarvitse toitottaa nuita itsestäänselvyksiä että kyllä ammatin voi hankkia myöhemminkin ja entäs jos on aloittanut seurustelun jo 10- vuotiaana ja että jotkut on jo niiin valmiita siihen jo päiväkodista lähtien ja kyllä aikuisetkin eroaa ja niillä voi olla ongelmii ja silleen jne. höpönlöpönpöpön. No shit, you can fly away now, and spread your wisdom to all mankind -.- ... tietysti, mutta kannattaako ottaa se riski tuossa vaiheessa ( ja varsinkaan pitämään se lapsi), ehkäpä ei, ainakaan todella suuren osan kohdalla.

        Esimerkiksi jos saan tietää että vaikka joku opiskeluluokalla on teiniäiti, niin automaattisesti tulee vain mieleen että tyyppi saattaa olla hieman tyhmä (huom. ei pahalla, en vaan voi sille mitään). Ja nämä tosiaan ovat omia sisäisiä mielipiteitäni joita on todella hankala muuttaa kaiken sen jälkeen mitä on nähnyt ja kuullut. Ja ei, tämä ei ole asia joka pulpahtaa mieleeni joka päivä niin että kesken rahallisen lehdenuvun purskautan kahvit housuilleni ja huudahdan että AI PERK... NE TEINIVANHEMMAT, KYLLÄ NYT SUUTUTTAA STNA ;P!!!

        Teinivanhemman tavatessani olen ihan yhtä ystävällinen ja normaali kuin muillekin, enkä tosiaankaan kerro näitä mietteitäni heille.


      • ex-teiniäiti
        habababa kirjoitti:

        Öh ifra, ei minulla tule olemaan lapsia vielä ainakaan kymmeneen vuoteen koska olen 20- vuotias ;D. Ja ei, se ärsytys ei johdu siitä etten olisi pystynyt siihen tai että tekisin jotain tyhmää tai bilettäisin (olen nörtti opiskelijatyttö), en vaan todellakaan ymmärrä sitä miten tuon ikäisenä voi ajautua tilanteeseen jossa tulee raskaaksi.

        Minusta se ei ainakaan ole mikään ylpeilyn aihe että on saanut lapsen ala-ikäisenä tai mitenkään hienoa, että teini päättää pitää lapsen ja seilaa läpi vaikeuksien ja kasvukipujen kapalo kainalossa.. On todella epäkorrektia näyttää hyväksyvää valoa vielä kehittyville ihmisille, jotka ovat vasta itsekin olleet "isoja" alle kymmenen vuotta. Ja tietysti suurinosa on ihan hyviä vanhempia ja plaaplaa mutta se ei silti poista sitä neonvalokylttiä pään päältä joka hutaa että teiniäiti/teini-isä.

        Ei myöskään tarvitse toitottaa nuita itsestäänselvyksiä että kyllä ammatin voi hankkia myöhemminkin ja entäs jos on aloittanut seurustelun jo 10- vuotiaana ja että jotkut on jo niiin valmiita siihen jo päiväkodista lähtien ja kyllä aikuisetkin eroaa ja niillä voi olla ongelmii ja silleen jne. höpönlöpönpöpön. No shit, you can fly away now, and spread your wisdom to all mankind -.- ... tietysti, mutta kannattaako ottaa se riski tuossa vaiheessa ( ja varsinkaan pitämään se lapsi), ehkäpä ei, ainakaan todella suuren osan kohdalla.

        Esimerkiksi jos saan tietää että vaikka joku opiskeluluokalla on teiniäiti, niin automaattisesti tulee vain mieleen että tyyppi saattaa olla hieman tyhmä (huom. ei pahalla, en vaan voi sille mitään). Ja nämä tosiaan ovat omia sisäisiä mielipiteitäni joita on todella hankala muuttaa kaiken sen jälkeen mitä on nähnyt ja kuullut. Ja ei, tämä ei ole asia joka pulpahtaa mieleeni joka päivä niin että kesken rahallisen lehdenuvun purskautan kahvit housuilleni ja huudahdan että AI PERK... NE TEINIVANHEMMAT, KYLLÄ NYT SUUTUTTAA STNA ;P!!!

        Teinivanhemman tavatessani olen ihan yhtä ystävällinen ja normaali kuin muillekin, enkä tosiaankaan kerro näitä mietteitäni heille.

        Miksi sitten olet täällä? Palstan nimi on teiniäidit ja isät.
        Ei kukaan hae sinun hyväksyntääsi valinnoillaa, eikä sillä ole väliä jos sinä pidät tyhmänä. Jotkut pitävät sinuakin tyhmänä tai rumana ym. Aina löytyy joku sellainen joka mielessään haukkuu muita ja pitää itseään parempana. Sille nyt maailmassa ei voi mitään. Aina löytyy myös niitä yhden totuuden ihmisiä. Niitä on lähes joka palstalla. En usko että siinä on mitään muuta takana kuin päteminen. Samalla lailla kuin lapset pienenä. Jos toinen teki jotain väärin ja häntä torutaan, niin eiköhän se toinen kohta sano "minä tein äiti sen ihan oikein".

        Montako teinivanhempaa tunnet? Minä en tunne itseni lisäksi yhtään. Kyseessä on marginaalinen ilmiö Suomessa.


      • soittakaa 112ÄÄLIÖ
        sonjaV kirjoitti:

        Jos saa lapsen teininä ei se automaattisesti tarkoita, että lapsi olisi ollut vahinko. Kumpikaan lapsistani ei ole vahinkoja. Ja Sitäpaitsi seksiä mainostetaan nykyään niin paljon joka paikassa, siitä aiheesta puhutaan koulussa jo hyvin aikaisin ja tuntuu, että muutenkin yhä nuorempana aloitetaan seksielämä, joten tuskin nyt pelkistä vanhemmista riippuu tuo "mallikuva" vaikka, toki se varmasti saattaa vaikuttaa. Mutta olen tavannut ihmisiä, joiden vanhemmat ovat olleet nuoria, kun ovat heidät saaneet, eikä ajatus ole koskaan haitannut heitä. Meidän suvussakin on tämmöisiä tapauksia :-)

        Eikä todellakaan se että saa lapsen nuorena, tarkoita sitä että touhuillaan tuntemattomien kanssa etenkään ilman ehkäisyä tai että olisi kyse vähän kestäneestä suhteesta. Mitä jos suhde vaikka on alkanut todella nuorena ja jatkunut pitkään ja lapsen teosta puhutaan ja sitä harkitaan yhdessä? Kaikenlaisia tapauksia on ei pidä yleistää ja olettaa noin kaikista teinivanhemmista.

        eli toisin sanoen mielestäsi ei tarvitse käyttää omaa järkeään ja harkintaa seksielämän aloittamisessa?
        "no kun mainokset ja tv-sarjat tyrkyttää seksiä niin mäkin voin olla yhtä tyhmä"...

        kertoo jotain ajatusmaailmastasi?


    • kettuko

      Nykyään ihmiset ovat niin pinnallisia ja ilkeitä kaikkia niitä kohtaan, jotka eivät kulje massan mukana vaan tekevät asioita, jota rakastaa, mutta harva tekee / on sellainen kun haluaa, mutta erilainen kun moni muu. Esim homoseksuaaleja, teinivanhempia, erikoisten tyylien omaavia ihmisiä kohtaan.

      Miksi te olette niin paljon kaikkea erilaista vastaan? Mitä sitten jos joku on saanut vaikka nuorena lapsen, jos lapsi voi hyvin ja on rakastettu niin onko sillä mitään merkitystä, kuinka vanhoja hänen vanhempansa ovat?! Ennemmin nuori huolehtivainen nuori vanhempi, kuin aikuinen joka ei hoida lastaan/on narkomaani/pahoinpitelee yms! Ihmisten pitäisi miettiä mihin asioihin oikeasti pitäisi puuttua! Eikä keskittymään haukkumaan ihmisiä jotka eivät ole haukkujen arvoisia päin vastoin heitä pitäisi kehua, kun uskaltavat erottua joukosta ja elää niinkuin haluaa. Aiheuttamatta pahaa kenellellään.

      Sanon vaan että miettikää ihmiset, älkää olko niin ennakkoluuloisia kaikkia kohtaan jotka eivät ole juuri niinkuin sinä itse olet! Ja keskittykää tärkeämpiin asioihin! Ja antakaa näiden nuorien hyvien vanhempien nauttia vanhemmuudestaan, ilman alas vajonneita mielipiteitänne! Aikuistukaa!

      • habababa

        Arvoisa huuto- ja kysymysmerkkien kylväjä, on ihan välttämätöntä huomauttaa että aloituksessahan kysyttiin että miksi me inhotaan/paheksutaan/haukutaan teinivanhempia, että eikö tämän ketjun tarkoitus ollutkin juuri kertoa se syy? Ei se tarkoita että ei hyväksyisi homoseksuaalisuutta, maahanmuuttajia, erikoisia tyylejä, vammaisia tai downshiftausta jne. se vaan liittyy tähän teinivanhemmuuteen koska siitähän tässä nyt puhutaan.

        Minusta muutenkin vihata tai inhota on erittäin kärjistetty ilmaisu , enemmänkin se pettymys ja paheksunta kuvaa sitä tunnetta mitä tunnen. Ja miksi aina vedotaan siihen että aikuinenkin voi olla vaikka miten ongelmainen, kun ei ole edelleenkään väitetty etteikö voisi olla, vaan se että on todella surullista miten joku on päätynyt tulemaan raskaaksi alaikäisenä, missä on menty vikaan, kuka on vastuussa ja mitä voitaisiin kehittää että näin kävisi yhä harvemmalle. Muuten kyseessä voi olla ihan loistoheppu vaikka olisikin teinivanhempi.

        En ymmärrä miten teitä häiritsee tämä kritisointi, käytätte kuitenkin nettiä ja pyöritte suomi24 palstalla... Osa kuitenkin antaa ihan järkeviä ohjeita ja tosiseikkoja elämästä, niin heti se huiskutelllaan vaaleanpunaisella viuhkalla taivaantuuliin ja aletaan ikkasemaan kun tuli niin paha mieli. Hei ihan sama jos menisitte vaikka vauva palstalle niin ei kannata olla niin naiivi etteikö sielläkin alkaisi alkaisi alapeukkupommitus yms. haukkuminen. Ei hirveästi sympatiapisteitä saati kannustushuutoja ropise teineille enemmistöltä.

        Jos kerran olette niin varmoja että teinivanhemmuus on täysin hyväksyttävää, niin en usko että välittäisitte niin paljon toisten mielipiteistä että alentuisitte itkemään kun joku nyt sanoi vähän pahasti. En minäkään täällä pyöri mutta aina joskus kun näkee jotain 15v raskaana juttuja niin on pakko nyt tulla sanomaan mikä siinä ärsytttää. Kettukon aikuistumis pyyntö on myös todella outo koska esim 40-vuotias voikokea itsensä lapselliseksi. Niinkuin olette jo sanoneetkin niin tosiaan aikuisetkin voi olla miten mätiä hyvänsä...


      • ex-teiniäiti
        habababa kirjoitti:

        Arvoisa huuto- ja kysymysmerkkien kylväjä, on ihan välttämätöntä huomauttaa että aloituksessahan kysyttiin että miksi me inhotaan/paheksutaan/haukutaan teinivanhempia, että eikö tämän ketjun tarkoitus ollutkin juuri kertoa se syy? Ei se tarkoita että ei hyväksyisi homoseksuaalisuutta, maahanmuuttajia, erikoisia tyylejä, vammaisia tai downshiftausta jne. se vaan liittyy tähän teinivanhemmuuteen koska siitähän tässä nyt puhutaan.

        Minusta muutenkin vihata tai inhota on erittäin kärjistetty ilmaisu , enemmänkin se pettymys ja paheksunta kuvaa sitä tunnetta mitä tunnen. Ja miksi aina vedotaan siihen että aikuinenkin voi olla vaikka miten ongelmainen, kun ei ole edelleenkään väitetty etteikö voisi olla, vaan se että on todella surullista miten joku on päätynyt tulemaan raskaaksi alaikäisenä, missä on menty vikaan, kuka on vastuussa ja mitä voitaisiin kehittää että näin kävisi yhä harvemmalle. Muuten kyseessä voi olla ihan loistoheppu vaikka olisikin teinivanhempi.

        En ymmärrä miten teitä häiritsee tämä kritisointi, käytätte kuitenkin nettiä ja pyöritte suomi24 palstalla... Osa kuitenkin antaa ihan järkeviä ohjeita ja tosiseikkoja elämästä, niin heti se huiskutelllaan vaaleanpunaisella viuhkalla taivaantuuliin ja aletaan ikkasemaan kun tuli niin paha mieli. Hei ihan sama jos menisitte vaikka vauva palstalle niin ei kannata olla niin naiivi etteikö sielläkin alkaisi alkaisi alapeukkupommitus yms. haukkuminen. Ei hirveästi sympatiapisteitä saati kannustushuutoja ropise teineille enemmistöltä.

        Jos kerran olette niin varmoja että teinivanhemmuus on täysin hyväksyttävää, niin en usko että välittäisitte niin paljon toisten mielipiteistä että alentuisitte itkemään kun joku nyt sanoi vähän pahasti. En minäkään täällä pyöri mutta aina joskus kun näkee jotain 15v raskaana juttuja niin on pakko nyt tulla sanomaan mikä siinä ärsytttää. Kettukon aikuistumis pyyntö on myös todella outo koska esim 40-vuotias voikokea itsensä lapselliseksi. Niinkuin olette jo sanoneetkin niin tosiaan aikuisetkin voi olla miten mätiä hyvänsä...

        Pety ja paheksu vaan. Ei kenenkään vanhemmuus riipu siitä. Ei ole mitään väliä sillä mitä sinä kenestäkin ajattelet. Ihmiset elävät omaa elämää ja sinä elät omaasi. Mitä ihmettä tarkoitat järkevillä neuvoilla. Jos paasaa raskaana olevalle ehkäisystä niin eikö se ole pahasti myöhässä. Jos neuvot olisivat järkeviä ja asiallisia, niin ehkä niitä joku kuuntelisi. Mutta kun kirjoitetaan asiatonta kieltä, niin sellainen saakin jäädä lukematta. Ei oikeassakaan kanssakäymisessä siedetä haukkujaa. Itse palautan sellaisen ruotuun varsin nopeaa. Jos aikuinen ihminen ei tajua miten käyttäydytään, niin minulla on oikeus opettaa häntä. Ihmisen on hyvä tietää käytöstavat.
        Jos kukaan ei välitä mitä te olette mieltä, niin mikä on motiivinne olla täällä? Luulisi että koette olevanne mielipiteinenne täysin turhia. Ja mitä sillä on väliä hyväksyykö joku tuntematon äitiyteni? Minä keskityn omaan elämääni ja muut tehkööt samoin. Ei ihmisen pidä hakea toisten hyväksyntää..

        Hyvää koulupäivää :)


    • höhkhö

      Ei se ole pelkkä teiniäitiys, vielä kolmekymppisenä "olet liian nuori tekemään lapsia" ja yhtenä päivänä "olet liian vanha". Raskaana olevia irtisanotaan työpaikoissa, syrjitään työhaastatteluissa, tuijotetaan häpeilemättä, kyseenalaistetaan parisuhde. Suomalaiset on kateellinen kansa. Sinulla ei voi mennä paremmin kuin ystävälläsi.

    • Vena pulmonalis

      Riippuu ihmisestä arvostanko vai enkö. Tietysti suurimmaksi osaksi pikkasen huvittaa nämä nuoret mammat ja papat, mutta eihän niille mitään voi. Aloittajan tilanne vaikuttaa kuitenkin hieman huolestuttavalta, 21-vuotiaana raskaana toista kertaa uudelle poikaystävälle wtf? Taitaa ehkäsymenetelmät olla aika perseestä tuon perusteella. Mitäs jos hekin eroavat vuoden päästä, jatkuuko sama kierre loputtomiin? Neliymppisenä hän onkin jo pyöräytellyt ipanoita eri puolille Suomea eri miehille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe