osa-aikatyö, ansiosidonnainen ja eläkeputki

Eläke mielessä

Olen 54-vuotias yli kolmekymmentä vuotta työelämässä ollut mies. Kuulun työttömyyskassaan. Nyt työpaikallamme on käynnissä YT-neuvottelu ja minulle on ehdotettu työni osa-aikaistamista (joka toinen viikko töissä).
Mikäli näin sovitaan, saanen soviteltua ansisidonnaista päivärahaa.
Kysymykseni koskee kahta asiaa:
Miten 500 päivän enimmäisaika ansisidonnaisen osalta kuluu? Olen antanut itseni ymmärtää että, kuukaudessa ansiosidonnaisia päiviä kuluu noin 4.
Eli 4 = 21,5 * soviteltu päiväraha / ansiosidonnainen päiväraha. Eli tämä tarkoittaa että 500 päivän kulumiseen menee n. 8 vuotta?
Toinen kysymys:
Voinko jäädä normaalisti eläkeputkeen sovitellulta ansiosidonnaiselta kun täytän 61 vuotta?

7

2253

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleinen eläkeikä on tällä hetkellä 63-68 vuotta, joka koskee myös sinua.

Jos ehdit täyttää 61 vuotta ennen kuin ansiopäivärahan enimmäisaika (500 päivää) täyttyy, sinulle voidaan maksaa 500 päivän lisäksi ansiopäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jonka aikana täytät 65 vuotta. Tämän edellytyksenä on, että sinulta lisäksi löytyy työssäoloaikaa vähintään viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Jos nämä ehdot täyttyvät, voit itse valita eläkkeelle jäämisajankohdan 63 ja 65 ikävuoden välillä.

Lisätietoja ansiopäivärahasta ja sen kulusta saat omasta työttömyyskassastasi.

• Eläke mielessä

Kiitos tiedoista.

• sovitetulla

Ehkä voisit sitten joskus jäädä osapäiväeläkkeelle josse on edullisempaa kuin soviteltu työttömyyskorvaus.vai onko edellytyksenä että jäädään kokopäivätyöstä?

Tässä on esimerkki päivärahan laskemisesta.

Esimerkki kuukauden sovittelujaksosta

Henkilön kuukausipalkka on ollut 820 €, josta 300 €:n suojaosan ylittävä tulo on 520 € (820 €-300 € = 520 €).

Päivärahaa vähentävä vaikutus on 520 € x 0,5 = 260 € kuukaudessa ja tämä 21,5 päivällä jaettuna vähentää maksettavaa päivärahaa 12,09 €/pv.

Tässä on esimerkki miten soviteltu päiväraha vaikuttaa päivien kulumiseen

http://www.ytk.fi/fi/ansioturvan_abc/soviteltu_ansiopaivaraha/500_paivan_enimmaisajan_kuluminen_soviteltua_paivarahaa_maksettaessa/

Tuossa ei ole huomioitu että nykyään saa ansaita 300 eur ilman että se pienentää päivärahaa

• Tsempaten !

Meitä täällä on paljon lähes vastaavia tapauksia, joskin monet meistä terveyden heikentämiä. Mutta tuo osa-aika työ on nyt ollut tapetilla monissa kirjoituksissa.

Se on varmasti tätä päivää ja siinä mielestäni "hyötyy" sekä työtekijä, että työnantaja, tapauksesta riippuen.
      On se ainakin parempi vaihtoehto, kuin se että jäisit kokonaan vaille työtä.
      Meille raihnaisille se taas antaa jatkoa työelämässä ja vähän enemmän tuloa, kuin kokopäiväeläke.

Toivottavasti sinua koskevat eläkelait ja lisäpäivät eivät muutu lähitulevaisuudessa. Työuran pidentämisestä ollaan puhuttu melkein päivittäin.
      Mutta en usko, että lakimuutokset koskivat sinua, vaan nuorempia.

Se on surullista kun niin monia ikäisiäsi irtisanotaan ja joutuu ikäänkuin tulliajolle, ajatukset risteilevät ja joutuu uuden eteen. Ykskaks tulee huolta huomisesta. Työllistyminen on haastavaa, ellen sanoisi mahdotonta ilman tukityötä.

Sama se on meille rämpille, kun ei tiedä mitä edessä.

Tsemppiä sinulle

• Eläke mielessä

Työnantaja tekee uuden työsopimuksen joka on osa-aikainen (viikko töissä / viikko pois töistä). Työsuhde kuitenkin jatkuu. Saanko siis hakea soviteltua ansiosidonnaista joka toinen viikko? Mitä muuta minun pitäisi huomioida?

• ???????????????? vai

Sinulle eläke mielessä, niin tarkoititko sitä että teet tuon toisen viikon osa-aikatyönä 4hpv ja toinen viikko olet ilman työtä kokonaan?

Siinä tapauksessa luulisin sinun saavan lisäksi soviteltua päivärahaa.

• Voit saada soviteltua päivärahaa työttömyyskassastasi. Pyydänkin sinua ottamaan yhteyttä sinne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe