Minkäsuuruista korkoprosenttia voisin käyttää kun olen antanut omalle yritykselleni pääomalainaa. Kiitos asiallisista vastauksista,
Pääomalainan korkoprosentti
11
1761
Vastaukset
- jfskljfklsjafjsjöfkj
Samaa korkoa kuin jos olisit saanut ko. lainan ulkopuoliselta rahoittajalta, esim. pankilta.
- tarta
Kysymykseni onkin, että mihin hintaa pankit yleensä myöntävät lainaa? Lainasumma on pieni, kun yrityskin on pieni. Joten jos hakisin esim. 5000 € lainaa yritykselle, niin mikähän voisi olla korkoprosentti. Olisiko 12% käypä korko? Kiitos vastauksestasi.
- 11+15
tarta kirjoitti:
Kysymykseni onkin, että mihin hintaa pankit yleensä myöntävät lainaa? Lainasumma on pieni, kun yrityskin on pieni. Joten jos hakisin esim. 5000 € lainaa yritykselle, niin mikähän voisi olla korkoprosentti. Olisiko 12% käypä korko? Kiitos vastauksestasi.
Haiskahtaa feikiltä. No, tuleepahan keskustelua ja mainostuloja.
- tarta
11+15 kirjoitti:
Haiskahtaa feikiltä. No, tuleepahan keskustelua ja mainostuloja.
Mä en ihan ymmärrä miten minun olohuoneen sohvalta tehty kysymykseni tuottaisi kenellekään mainostuloja :) Kun yritän muotoilla kysymykseni selkeästi, niin haiskahdan feikiltä.. Kysymykseni voi tuntua jostakin naivilta, mutta kun ei ole tietoa mihin hintaan pankit lainaavat rahaa ja siksi kyselin ja oletan, että korko on kaukana asuntolainani korosta.
- haiset pahalta
tarta kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä miten minun olohuoneen sohvalta tehty kysymykseni tuottaisi kenellekään mainostuloja :) Kun yritän muotoilla kysymykseni selkeästi, niin haiskahdan feikiltä.. Kysymykseni voi tuntua jostakin naivilta, mutta kun ei ole tietoa mihin hintaan pankit lainaavat rahaa ja siksi kyselin ja oletan, että korko on kaukana asuntolainani korosta.
heh heh.. Et ymmärrä, vai et halua?
Korkoa ei nykyisillä veroprosenteilla kannata ottaa ollenkaan, sinäkin saat, tai siis saisit, jos olisit yrittäjä, firmastasi paljon kevyemmällä verotuksella rahaa ulos. Miksi siten nostaisit korkotuloa 30% verolla?
- pooiupoiup
Varmaan jossain 5-8% välillä, niin ei tule syytettä piilotetusta osingonjaosta. Itse joskus aikoinaan lainannut OYlle rahaa, niin olen laittanut 5% koron, mutta en ole sitä kuitenkaan itselleni ottanut, koska siitä on maksettava verot, niin taitaa mennä -0
- 17+10
Heh - pääomalainahan on sellaista lainaa, joka mahdollisessa konkurssitilanteessa maksetaan pois kaikkein huonoimmalla etuoikeudella - eli sen riski on käytännössä sama kuin pääomasijoituksen. Siksi sen korossa on riski otettava huomioon - omat havaintoni pääomalainan korkotasosta on 8-20 %. Kannattaa huomioida myös koron maksun rajoitteet yms....
- Seglaren -62
Nyt onkin kyse tilanteesta joka itseäni kiinnosttaa. Palkkaa en oikeastaan tarvitse firmasta. Osakesalkusta saan osinkoina mitä elämiseen tarvitsen. Toisaalta jos vaikka laittaisin omaan firmaan jossa teen näennäisti töitä 100 000 euroa niin voisiko nostaa lainakorkoja 10% sijoittamalleni pääomalle vaikka se olisi firman taseessa lainana jota ei ole käytetty mihinkään.
- tarta
Kiitos vastauksistanne. Eli nyt jos voin ottaa pääomalainasta kohtuullisen koron, niin onko pääomalainan pitämiselle vuodesta toiseen mitään rajoitusta. Tuleeko verottaja joskus sanomaan, että nyt yrityksellä on jo varaa maksaa tämä pois? Tai suhtautuu siihen piilotettuna osingonjakona pitkittämisen vuoksi. Yritykseni on minulle sivutoiminen harrastus (maahantuonti) eikä sillä ole vaaraa mennä konkurssiin kun ei ole muita velkoja kuin minulle.
- Vero Garhu
Onko velalle liiketaloudellinen peruste? Jos ei, niin verotarkastuksessa joudut sitä selittämään.
- brainwash
itse olen käyttänyt eri vuosina 8-12 % korkoa pääoma lainalle
verotarkastuksessa totesivat kanattaa harkita millä prosenttia käyttää
olin toki pankista pyytänyt tarjouksen saman suuruisesta lainasta ilman vakuuksia
Sanoisin riippuu myös liiketoiminnan laadusta verotarkastajat ovat ammattilaisia kyllä he näkevät milloin on tarvetta pääomalainalle ja mitkä on riskitekijät .
Eli mitä suurempi riski sen korkeampaa korkoa vois nostaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713