vinkkejä uuden soutuveneen ostajalle

havainnoija ven

Uusissa soutuveneissä näkyy olevan suhteellisen laaja valikoima edelleen, vaikka moni valmistaja on tiukkojen EU-direktiivien edessä joutunut lopettamaan. Löysin pienellä haulla tänä vuonna seuraavanlaisia uusia soutuveneitä ja hintainfoa:

suippoperäisiä

yki s 460...799 e
maribell 475 ... 800 e
hirvas 450 ... 890 e
kapu 465 ... 950 e
suvi 420 ... 950 e
taimen 420 ...950 e
hirvas 480 ...980 e
steamer 475... 995 e
taimen 465 ... 1200 e
suvi 495 ... 1350 e
suvi soutupalta 510 ... 1480 e
suomi 420 ... 1395 e
suomi 470 ... 1595 e

tasaperäisiä

kapu 405 ... 1300 e
hirvas 420 ... 1300 e
taimen 401 ... 1390 e
suvi 395 ... 1300 e
penguin 38 ... 1465 e
hirvas 400 ... 1550 e
lokari 395 ... 1567 e
suvi 440 ... 1600 e

Sitten kävin katsomassa suomen suurimmilla käytettyjen veneiden areenoilla. Käytettyjen hinnat lähtivät 400 eurosta ylöspäin kuten joka vuosi. Suurimmassa osassa ei ole mitään tietoa vuosiluvuista, ja kaikenlaista paikkaustakin on yhdessä jos toisessa. Puhutaan kierrätyksestä mitä hyvänsä, niin kyllä uusi on aina uusi, ja siinä saa vielä takuun, kuitin ja sitä kautta kotivakuutukseen hyväksytettyä, ja HIN koodinkin löytyy rungosta varkauden varalta, toisin kuin vanhoissa soutuveneissä.

32

6962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näppärä Näpsä

      Älä inohda Näpsä veneitä. Esim. SMV465 on hyvä. Itsellänikin on.

    • ven hav

      Näpsä veneistä ei löytynyt mistään hintatietoja. Muutama muukin soutuvenevalmistaja tippui pois listasta samasta syystä mm. Kulla

    • Sila, va?

      Sila, Siltakylän lasikuitu, merkkinen on ainakin itselläni laiturissa. Löytyy netistä. On olemassa. Tekee veneitä.

      • vbnvbnf

        Niimpä. Mut niiden Silojen hinnoista ei mistään netistä mitään tietoa ja jälleenmyyntiverkostokin kysymysmerkki


    • Hinta 200 euroa

      Netissä on joitakin veneiden mainoksia, joista ei löydy hintatietoja. Eihän sellaisia sitten viitsi enempää katsella. Hinta on aika oleellinen osa veneen hankinnassa.

    • Tuulenviemää

      Valikoimaa on. Vinkkejä / mielipiteitä tarvitaan tasaperäisistä soutuveneistä:
      Mikä olisi paras vene merelle verkkojen laskuun?
      Miten yksikölinen verrattuna kaksiköliseen toimii aallokossa?

      • oi niitä aikoja

        Erot 4 metrisissä tasaperäveneissä on nimellisiä, lähinnä liittyen väriin, säilytyslokeroihin tai moottoritehosuositukseen.

        Kaksikölisiä veneitä? emme ole enää 70-luvulla. Tietääkseni ainoat kaksiköliset joita suomesta voi ostaa, on amerikkalaiset peltiset ruuhen malliset, ja sitten nettiveneessä toisinaan pyörivät venäläiset yksittäisten henkilöiden maahantuomat käytetyt niittiveneet. Oli joku kolmaskin; hullunkurisen näköisiä "design-tyyppisiä# ylihinnoiteltuja katamaraaneja tekevä keskipohjanmaalainen valmistaja, hinta joka tapauksessa kaukana 1000-1500 eurosta.


    • Veto 5 omistaja

      Tutustuppas Veto5 veneeseen se on pärjännyt useissa testeissä erittäin hyvin ja on parhaimmasta päästä soutuveneitä sekä soveltuu monenlaiseen käyttöön, jopa 2 hengen yöpymiseen peitteellä varustettuna.

    • venemiäs.

      Jos ihan perinteisen mallista soudaria meinaat, ni ehdottomasti lähempänä 5m kuin 4m pitkä. Noi pienet kun on mun mielestä aika onnettomia leluja. Mieluummin sit tasaperäinen, jos lyhyemmän haluaa mutta niistäkin semmonen, mikä on lähempänä soutuvenettä kuin moottorivenettä. Joskus oli tarjolla Maribell 420 joka mielestäni oli paras näkemäni "moottorisoutuvene" Tommonen: http://www.nettivene.com/soutuvene/muu-merkki/497627

    • eeww

      suippoperäiset ne vasta leluja on., kiikkeriä kuin mitkäkin ja sellaisena täysin epäkelpoja merialueille. Merelle, saimaalle ja päijänteelle tasaperäinen, muihin ojankolkkiin mikä vain vaikka tavaratalon kumivene.

      Jos Pitää Maribel 420 venettä parhaana näkemänä, ja haukkuu yleisesti tasaperäisiä 4 metrisiä, kannattaisi teipata suu kiinni ilmastointiteipillä ja vielä ristiin rastiin ettei tule aivopieruja päästeltyä. Kyseisen mallin ja 4 metristen tasaperäisten välillä ei ole juuri mitään merkittävää eroa, samoja perusratkaisuja.

      • rollins roller

        Tjaa... toisaalta kiikkeryyden juju on siinä, että vene elää aallon mukana... Kiikkeryys (pyöreä pohja) on hyvä ominaisuus, jos sitä osaa hyödyntää - jyrkkä aalto ei pääse lyömään sisään niin helposti kuin vastaavissa ns. stabiileissa veneissä. Vaatii tosin kokemusta ja taitoa. Jos ei osaa, voi mennä kakka housuun.


      • ei eunukkirungolle
        rollins roller kirjoitti:

        Tjaa... toisaalta kiikkeryyden juju on siinä, että vene elää aallon mukana... Kiikkeryys (pyöreä pohja) on hyvä ominaisuus, jos sitä osaa hyödyntää - jyrkkä aalto ei pääse lyömään sisään niin helposti kuin vastaavissa ns. stabiileissa veneissä. Vaatii tosin kokemusta ja taitoa. Jos ei osaa, voi mennä kakka housuun.

        Joo-o, tyypillinen meriläismuotojen kannattaja. Tosiasia nyt vaan on sillä lailla, että tasaperäinen ei jää aallon pohjalle ottamaan vesilastia kuten suippoperäinen, vaan nousee ylös aallon mukana kun aallon korkeampi vaihe alkaa. Perän kantokyky katsos ratkaisee. Samasta syystä nopeammin ajettaessa (sillä myös joku toope voi saada päähän laittaa yli 2 hv moottorin suippoperäiseen) mm. meriläisissä näkee jos jonkinlaista hullunkurista viritelmää, trimmitasoa jotka simuloi "eunukki-rungon" puutetta eli tasaperäisen kantokykyä, kun vauhtia ollaan kasvatettu moottorilla ja perä vajoaa mereen. Toivottavasti EU kieltää joskus suippoperäiset avoveneet ja konealukset, purjehtijoista ei niin väliä kun kulkevat niin hiljaa ja siellä on niin tolkuttomasti kölipainoa muutenkin keskiosassa venettä.


      • Olet melko noviisi!
        ei eunukkirungolle kirjoitti:

        Joo-o, tyypillinen meriläismuotojen kannattaja. Tosiasia nyt vaan on sillä lailla, että tasaperäinen ei jää aallon pohjalle ottamaan vesilastia kuten suippoperäinen, vaan nousee ylös aallon mukana kun aallon korkeampi vaihe alkaa. Perän kantokyky katsos ratkaisee. Samasta syystä nopeammin ajettaessa (sillä myös joku toope voi saada päähän laittaa yli 2 hv moottorin suippoperäiseen) mm. meriläisissä näkee jos jonkinlaista hullunkurista viritelmää, trimmitasoa jotka simuloi "eunukki-rungon" puutetta eli tasaperäisen kantokykyä, kun vauhtia ollaan kasvatettu moottorilla ja perä vajoaa mereen. Toivottavasti EU kieltää joskus suippoperäiset avoveneet ja konealukset, purjehtijoista ei niin väliä kun kulkevat niin hiljaa ja siellä on niin tolkuttomasti kölipainoa muutenkin keskiosassa venettä.

        Huomaa kirjoituksestasi erittäin selvästi että et ole ollut pienellä veneellä kunon merenkäynnissä!


      • olet vielä maakrapu
        Olet melko noviisi! kirjoitti:

        Huomaa kirjoituksestasi erittäin selvästi että et ole ollut pienellä veneellä kunon merenkäynnissä!

        Huomaa kirjoituksestasi erittäin selvästi, että et ole ollut vesillä lainkaan!


      • Olet melko noviisi!
        olet vielä maakrapu kirjoitti:

        Huomaa kirjoituksestasi erittäin selvästi, että et ole ollut vesillä lainkaan!

        Meistä on jompikumpi vesillä parhaillaan ja se et kyllä ole sinä!


      • olet vielä maakrapu
        Olet melko noviisi! kirjoitti:

        Meistä on jompikumpi vesillä parhaillaan ja se et kyllä ole sinä!

        Meistä on jompikumpi ollut vesillä ylipäätään ja se et kyllä ole sinä!


      • Olet melko noviisi!
        olet vielä maakrapu kirjoitti:

        Meistä on jompikumpi ollut vesillä ylipäätään ja se et kyllä ole sinä!

        Nö täällä mä olen Pohjanmerellä parasta-aikaa!
        Sun tasaperäsoudarilla tuskin tänne tullaan.


      • älä yritä
        Olet melko noviisi! kirjoitti:

        Nö täällä mä olen Pohjanmerellä parasta-aikaa!
        Sun tasaperäsoudarilla tuskin tänne tullaan.

        Kuten jo todettu, et kirjoituksista päätellen ole veneillyt, ei mene läpi.


      • Olet melko noviisi!
        älä yritä kirjoitti:

        Kuten jo todettu, et kirjoituksista päätellen ole veneillyt, ei mene läpi.

        Hehee, vai olet todennut?
        No myönnettäköön että nykyään tulee liikuttua enemmän laivalla kuin veneellä mutta on mulla pihalla pari venettä jotka laitan omasta luiskasta veteen kun pääsen kotiin ja ilmat vähän lämpenee. Perhepiiristä löytyy pari muutakin venettä.
        Veneala on sen verran suhdanneherkkä että sitä ei viitsi työkseen enää tehdä!


      • seli seli
        Olet melko noviisi! kirjoitti:

        Hehee, vai olet todennut?
        No myönnettäköön että nykyään tulee liikuttua enemmän laivalla kuin veneellä mutta on mulla pihalla pari venettä jotka laitan omasta luiskasta veteen kun pääsen kotiin ja ilmat vähän lämpenee. Perhepiiristä löytyy pari muutakin venettä.
        Veneala on sen verran suhdanneherkkä että sitä ei viitsi työkseen enää tehdä!

        turhaa keksit juttuja, korttisi oli pelattu jo väittelyssä kun aloit väittämään suippoperäistä tasaperäistä paremmaksi merenkäynnissä, etkä saa sitä erroria enää pyyhittyä, sori vaan kauheast. Takaisin pallomereesi vain, hopi hopi


      • Olet melko noviisi!
        seli seli kirjoitti:

        turhaa keksit juttuja, korttisi oli pelattu jo väittelyssä kun aloit väittämään suippoperäistä tasaperäistä paremmaksi merenkäynnissä, etkä saa sitä erroria enää pyyhittyä, sori vaan kauheast. Takaisin pallomereesi vain, hopi hopi

        Jaa, väitinkö? Missä kohtaa?


      • olet täysi noviisi
        Olet melko noviisi! kirjoitti:

        Jaa, väitinkö? Missä kohtaa?

        siinä kohtaa


      • venemiäs.

        Lueppas nyt vähä-älyinen oikein tarkasti, mitä ketjun aloittaja halusi ja sitten vielä yhtä tarkasti, mitä itse tarkoitin. Alunperin kysyttiin nimenomaan SOUTUvenettä. SOUTUveneenä tasaperäinen kun ei aina ole kovinkaan häävi. Vai oletko itse edes koskaan soutanut? SOUTUveneenä perinteinen SOUTUvene, eli suippoperäinen on paras ja mielestäni sen pitää olla lähemmäs 5m pitkä. Kuitenkin on olemassa ns. tasaperäisiä SOUTUveneitäjoka tarkoittaa juurikin mainitsemani Maribell 420 tyyppistä venttä, joka on pääasiassa tarkoitettu SOUTAMISEEN ja pienellä koneella ajettavaksi. Sitten nämä normaalit tasaperäiset on tarkoitettu pääasiassa koneella ajoon ja toki voi myös soutaa, mutta voihan sitä soutaa vaikka Magnum Busterilla jos vaan on ruista ranteessa ja kunnon airot. Mitäpä jos vetäset pussin päähän ja teippaat suuaukon tiukasti kaulan ympärille ni ei pääse noita aivopieruja enempää pihalle.


      • olet edelleen noviis
        venemiäs. kirjoitti:

        Lueppas nyt vähä-älyinen oikein tarkasti, mitä ketjun aloittaja halusi ja sitten vielä yhtä tarkasti, mitä itse tarkoitin. Alunperin kysyttiin nimenomaan SOUTUvenettä. SOUTUveneenä tasaperäinen kun ei aina ole kovinkaan häävi. Vai oletko itse edes koskaan soutanut? SOUTUveneenä perinteinen SOUTUvene, eli suippoperäinen on paras ja mielestäni sen pitää olla lähemmäs 5m pitkä. Kuitenkin on olemassa ns. tasaperäisiä SOUTUveneitäjoka tarkoittaa juurikin mainitsemani Maribell 420 tyyppistä venttä, joka on pääasiassa tarkoitettu SOUTAMISEEN ja pienellä koneella ajettavaksi. Sitten nämä normaalit tasaperäiset on tarkoitettu pääasiassa koneella ajoon ja toki voi myös soutaa, mutta voihan sitä soutaa vaikka Magnum Busterilla jos vaan on ruista ranteessa ja kunnon airot. Mitäpä jos vetäset pussin päähän ja teippaat suuaukon tiukasti kaulan ympärille ni ei pääse noita aivopieruja enempää pihalle.

        No niin, tutti takaisin suuhun, kukaan ei lue sinun juttujasi enää. En minä eikä kukaan muukaan. Kuten todettu, et ole veneilijä vaan huomionkipeä agitaattori, joita joka chattifoorumeilla.


    • jmxkj9
      • taantuvien kielellä

        ...ja kaikki perinteiset vaatteet Suomessa ovat olleet käsin kudottuja kansallispukuja. Täältä näette malleja.

        http://www.kansallispuvut.fi/kartta.htm

        oi niitä aikoja kun vesi nostettiin kaivosta, hampaita ei pesty ja kylällä käytiin hevosella, jossa ei bensatankkia edes tarvittu...


      • Twist of Cain
        taantuvien kielellä kirjoitti:

        ...ja kaikki perinteiset vaatteet Suomessa ovat olleet käsin kudottuja kansallispukuja. Täältä näette malleja.

        http://www.kansallispuvut.fi/kartta.htm

        oi niitä aikoja kun vesi nostettiin kaivosta, hampaita ei pesty ja kylällä käytiin hevosella, jossa ei bensatankkia edes tarvittu...

        Jaa. Nykyäänkö on sellaisia hevosia, jotka tarvitsevat bensatankin? Kehitys kulkee...

        Tjoo. Suippoperä rulettaa. Tasaperä on hidas kyntäjä, jollaisella ei viitsi edes verkoille soutaa. Tuntuuhan se turvalliselta, jos ei osaa...


      • karkkikeppi
        Twist of Cain kirjoitti:

        Jaa. Nykyäänkö on sellaisia hevosia, jotka tarvitsevat bensatankin? Kehitys kulkee...

        Tjoo. Suippoperä rulettaa. Tasaperä on hidas kyntäjä, jollaisella ei viitsi edes verkoille soutaa. Tuntuuhan se turvalliselta, jos ei osaa...

        Kerroppa sinä meille, kun liikut vielä hevosilla, ymmärrätkö mitään symboolisia viittauksia, noin niinkuin ollenkaan ?

        Tjoo-o, suippoperäperinneveneet, hevoset ja nuottakalastus...oi niitä aikoja, menneitä sellaisia


      • LSD
        karkkikeppi kirjoitti:

        Kerroppa sinä meille, kun liikut vielä hevosilla, ymmärrätkö mitään symboolisia viittauksia, noin niinkuin ollenkaan ?

        Tjoo-o, suippoperäperinneveneet, hevoset ja nuottakalastus...oi niitä aikoja, menneitä sellaisia

        Kapea vesilinja ja kapea perä = nopea soutuvene.

        Katkaistulla perällä varustettu vene on hidas lossi. Moottorille se tietysti sopii paremmin.


    • molemmat löytyy

      Olen soutanut vuosia tasaperäisellä veneellä merellä, eikä se ole missään määrin suuntavakaa eikä kevyt soudettava. Ostin siihen moottorin: se kestää paljon isompaa ja painavampaa konetta kuin suippo, mutta suippo on parempi soudettava. melon myös paljon - pitkä ja kapea ja suht pyöreäpohjainen on kaikkein vakain ja ripein kanootti eikä muita kyllä olekaan. Suippo soutuun, tasaperä moottoriin.

    • Jos soudat

      Niin Maribell on surkea suuntavakavuudeltaan. Nähtävästi liian vähän köliä, kääntyy liian herkästi jotta olisi hyvä soutaa.
      Pikku koneella ihan kiva ajettava.

    • merxari

      Plaanaava soutuvene.
      Lisää budjettia ja soutuveneen pohjaratkaisu on plaanaava.
      jo 5hv koneteholla yli 5 metrinen, päälle päin suippoperäinen, soutuvene plaanaa.

      ne tosin maksavat yli 1,5 k€ joten harvojen herkkuja ovat. Mukavia tosin - kestävät seistä laidalla ja jälleenmyyntiarvokin on hyvä. (mm. Soutupalta- Veto 5- Suomi 520)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe